Hei Tavis!
Siitä on aikaa, kun olen täällä viimeksi käynyt, mutta kävin lukemassa vastauksesi kirjoittamaani tekstiin. Haluaisin kiittää sinua kovasti kauniista sanoistasi ja samalla kertoa ilouutisen (jos nyt niin voi sanoa...), että viime perjantaina sain vihdoin ja viimein diagnoosin ja piakkoin aloitetaan interferonit.
Pään kuvat olivat puhtaat, mutta selkärangan magneetissa näkyi pari pientä plakkia. Puutumiset sun muut ovat kyllä jonkun verran pahentuneet, mutta toivon, että kun interferonit aloitettaan, oireet vähenisivät. Haluan kovasti uskoa juuri siihen, että kun tämä on alkanut näin reippaasti, niin jatko olisi tasaisempaa ja oireettomampaa. Mutta aikahan sen vaan näyttää.
Olen kyllä kovasti kummissani HUS:n neurologien toiminnasta. Tai lähinnä yhden. Kävin pari kuukautta sitten jälleen kerran neuron polilla, jossa neurologi totesi minulle, että minä en ole ms-tautia nähnytkään. Ja nyt kuitenkin diagnoosi on taskussa. Tästä lääkärin kommentista alkoi epäusko omaan mielenterveyteen. Tuli öitä valvottua miettien, että olenko tulossa hulluksi, kun kuvittelen kaikenlaisia oireita ja minua ei kuitenkaan mikään vaivaa. Eli haluaisin kehottaa kaikkia ms-epäilyn alla olevia ihmisiä luottamaan siihen omaan vaistoon ja pysymään kovana siellä tohtorin vastaanotolla. Jos olet varma oireistasi, tuo se selvästi esille. Ainakin tämän kyseisen lääkärin luona saa näköjään ennemmin hullun paperit kuin ms-diagnoosin. Onneksi pääsin itse viime viikolla eri lääkärille.
Mutta mutta, Tavikselle vielä kiitoksia kannustuksesta ja sinulle ja kaikille muillekin oikein hyvää ja oireetonta kesän jatkoa =)
-coco-
Tavikselle ja muille!
4
1300
Vastaukset
- Kuutamolla
Hi!
Olen 30v sinkkunainen. Mulla todettiin MS 2kk sitten.
Tässä mun oireita:
Vuosi sitten oli näköhermon tulehdus.
Nyt keväällä oireet alkoivat todella: vetelä olo viikon, sitten alkoi huippaaminen. Puhe alkoi kangerrella -oli kestokännifiilis. Sairasloma alkoi.
Kävely meni huonoksi -äiti talutti mua.
Aivokuvassa oli paljon muutoksia -vuosi sitten kuva oli puhdas. Selkäydinnäyte vahvisti diagnoosin.
Oireet alkoivat itsekseen vähentyä ja
pääsin palaamaan töihin. Sairaslomalla olin yht. 2kk.
Oireet alkoivat kuin veitsellä leikaten -luulen että aika rankkana (?)
Toivon ja odotan että tavallinen olotila on vielä jossain olemassa -kolme kuukautta on ollut kaikenlaisia oireita -sormenpäät puuduksissa ja kävely tuntuu hieman oudolta. Sanoja joudun tapailemaan.
Halauksia ja voimia meille kaikille.
-Kuutamolla-- Coco
Hei!
Kuulostaa kyllä aika rankalta, mutta mahdollisuus on hyvä, että kun tauti alkaa rankasti, niin loppuelämä onkin sitten rauhallista. Ja eikö yleensä näin aluksi palautumisen pitäisi olla suht varmaa? Minullakin ovat kädet olleet puutuneet jo kauan, eikä tosin palautumista kuulu eikä näy, mutta tähän alkaa jo tottua. Kädet palautuu normaaliksi parin päivän ajaksi aina välillä ja sitten puutuminen taas jatkuu. Samoin käy rasapainohäiriöiden kanssa, välillä pystyn kävelemään ihan normaalisti, mutta sitten yhtäkkiä alkaa muutaman päivän / viikon kestävä "humala".
Mutta näiden kanssa pitää vain oppia elämään. Pahemminkin voisi asiat olla =)
Paljon jaksamista sinulle ja toivon, että olosi tulee paremmaksi =)
Hyvää kesää! - Kuutamolla
Coco kirjoitti:
Hei!
Kuulostaa kyllä aika rankalta, mutta mahdollisuus on hyvä, että kun tauti alkaa rankasti, niin loppuelämä onkin sitten rauhallista. Ja eikö yleensä näin aluksi palautumisen pitäisi olla suht varmaa? Minullakin ovat kädet olleet puutuneet jo kauan, eikä tosin palautumista kuulu eikä näy, mutta tähän alkaa jo tottua. Kädet palautuu normaaliksi parin päivän ajaksi aina välillä ja sitten puutuminen taas jatkuu. Samoin käy rasapainohäiriöiden kanssa, välillä pystyn kävelemään ihan normaalisti, mutta sitten yhtäkkiä alkaa muutaman päivän / viikon kestävä "humala".
Mutta näiden kanssa pitää vain oppia elämään. Pahemminkin voisi asiat olla =)
Paljon jaksamista sinulle ja toivon, että olosi tulee paremmaksi =)
Hyvää kesää!Hi!
Kiitos positiivisistä viestestäsi! Luin sun oireista viestinä "Hellou!" vastauksena jollekin.
Kyllä mäkin olen aika positiivisena jaksanut olla -aina uuden oireen ilmaantuessa olen hokenut, että "Tämä ei haittaa, tän kanssa voin elää, kunhan ei mene pahammaksi." Ja nytkin on mielessä, että olkoon sormet sitten vaikka koko loppuelämän puuduksissa, kunhan pää, jalat ja puhe toimisi. Sanatapailun kanssa pärjään, vaikka ärsyttävää onkin. Ehkä siihen ajan kuluessa tottuu. Puutuneilla sormillakin on ihan hyvin pärjännyt.
Luin, että kongnitiivisiset toiminnot ja liikunnallinen haitta asustelevat aivoissa & selkäytimessä eri paikoissa. Eli ymmärrän että mun kävelykyvyn pysyvyydessä olisi toivoa.
Kamalaa et sä oot saanu tän taudin noin nuorena. Näköhermontulehdus historiasi kuulostaa pahalta. Toivottavasti niitä ei enää sulle tule!
Ehkä tässä jossain vaiheessa tavataankin -mäkin olen HUS alueelta.
Hyvää kesää sullekin! - Coco
Kuutamolla kirjoitti:
Hi!
Kiitos positiivisistä viestestäsi! Luin sun oireista viestinä "Hellou!" vastauksena jollekin.
Kyllä mäkin olen aika positiivisena jaksanut olla -aina uuden oireen ilmaantuessa olen hokenut, että "Tämä ei haittaa, tän kanssa voin elää, kunhan ei mene pahammaksi." Ja nytkin on mielessä, että olkoon sormet sitten vaikka koko loppuelämän puuduksissa, kunhan pää, jalat ja puhe toimisi. Sanatapailun kanssa pärjään, vaikka ärsyttävää onkin. Ehkä siihen ajan kuluessa tottuu. Puutuneilla sormillakin on ihan hyvin pärjännyt.
Luin, että kongnitiivisiset toiminnot ja liikunnallinen haitta asustelevat aivoissa & selkäytimessä eri paikoissa. Eli ymmärrän että mun kävelykyvyn pysyvyydessä olisi toivoa.
Kamalaa et sä oot saanu tän taudin noin nuorena. Näköhermontulehdus historiasi kuulostaa pahalta. Toivottavasti niitä ei enää sulle tule!
Ehkä tässä jossain vaiheessa tavataankin -mäkin olen HUS alueelta.
Hyvää kesää sullekin!Terve taas! =)
Eipä tässä muuten oikein pärjää, jos ei pysy positiivisena. Mä oon kanssa monesti sanonu just sitä, että nää oireet on vielä sen laatuisia, että näiden kanssa pystyy hyvin elämään. Aina ei voi tehdä ihan sitä mitä haluaa, mutta eipä sitä elämässä muutenkaan aina voi. Mulla ainakin sukulaiset ja ystävät on ottanu tän paljon pahemmin ku minä. Isä on ihan hermoraunio aina kun joku uusi oire tulee. Oon kyllä yrittäny kovasti rauhotella, että murehtikaa te muut sitten ku minäkin murehdin. Nyt kun vielä pystyy elämään ja itse toimimaan, niin miksi tuhlata sitä siihen, että itkee kotona kohtaloaan. Ei se sillä ainakaan paremmaksi tule.
Noi näköjutut varmaan kuulostaa pahalta (ja niin ne onkin), mutta mä oon kyllä tosi hyvin jo tottunu tähän "uuteen näkymään". Kunhan vaan muut ihmiset ymmärtää sen, että jos en kadulla moikkaa, niin en oo ylpistyny, vaan en vaan yksinkertasesti näe. Ja sit myös se, että jos mulle tulee kirjotusvirheitä, niin sekin johtuu siitä, että mun on vaikea tarkistaa tosta näytöltä tätä tekstiä, kun joka toinen kirjain ei näy. Mutta tääkin on vielä pientä ottaen huomioon miten pahasti asiat vois olla.
Eli ei muuta ku pysytään iloisina ja pidetään lippu korkeella =)
PS: Vaikka haukuin sitä yhtä HUS:n lääkäriä, niin yleisesti olen kyllä sitä mieltä, että sieltä saa parasta mahdollista hoitoa. Ihmiset on mukavia ja ymmärtää hyvin potilasta. Harmi vaan, että päällimmäiseksi jää ne huonot muistot (eli tämä yksi tietty lääkäri pilaa mielikuvan koko sairaalan väestä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474015- 1314003
- 693763
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262958Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72547Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332329- 272244
- 2042131
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4491844