Olen 2-tyypin diabeetikko. Lääkityksenä tablettia ja iltainsuliini. Verensokeri on aivan liian korkea, tein tai söin mitä tahansa. Olen pistänyt iltainsuliinian noin kello 22-22.30. Eilen illalla en muistanut, enkä ilmeisesti pistänyt. Puoli yhden aikaan havahduin sohvalta, olin nukahtanut. Enkä ollut ihan varma olinko pistänyt. Mittasin verensokerin, se oli 23,3. Pistin sitten paljon vähemmän kuin normaalisti, en uskaltanut sen pelossa, että olinkin jo pistänyt, tosin olin melko varma, että en ollut. Aamulla sokeri oli 17,7 jas pistin lisää 12 yksikköä. Insuliini on Levemir, pitkävaikutteista eikä mitään ateria-insuliinia. Onko kukaan 2-tyypin diabeetikko unohtanut pistää iltainsuliinia? Jos on, miten olette menetelleet ja onko jotain vaikutuksia ollut?
Kävipä köpelösti
12
6440
Vastaukset
- Huolestunut
Ohhoh, kylläpä sinulla nousevat sokerit korkealle! Ei taida nykyinen lääkityksesi siis riittää. 2-tyyppiläisen sokerit saadaan yleensä lääkityksellä suht kuriin, mutta sinulla näin ei näytä olevan. Sokerisi ovat hengenvaarallisella tasolla. Kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriisi ja päivittää lääkityksesi. Tarvitsisitkohan jo hieman ateriainsuliiniakin mukaan? Tai sitten lisää liikuntaa ja ruokavalioremonttia, jos et halua ateriainsuliinia.
Illan pitkävaikutteisen unohtaminenkaan ei saa sokereita noin korkealle, koska pitkä ei vielä yöllä olisi ehtinyt edes vaikuttaa. Tilanteesi kuulostaa erittäin pahalta, joten päivitäthän hoitosi ajan tasalle yhdessä lääkärisi kanssa pikimmiten!
Onkohan muuten käyttämääsi Levemir-insuliiniin saatavilla muistilla varustettua insuliinikynää? Jos on, se voisi olla sinulle tarpeellinen. Muistilliseen kynään nimittäin jää muistiin viimeksi pistetty insuliinimäärä ja kellonaika.- Huolestunut
Unohtui äskeisestä...kerroit sokerisi nousevan, vaikka tekisit mitä tahansa...tämä ei voi pitää paikkansa, jos sinulla on lääkityskin. En tarkoita tätä millään pahalla, mutta ehkä et kuitenkaan aivan kaikkea tee tasapainosi eteen?
Liikutko joka päivä? Syöttö terveellisesti ja vältät epäedullisia hiilareita eli höttöhiilareita? Oletko edes lähellä normaalipainoa? Oletko selvillä miten eri ruoka-aineet vaikuttavat juuri sinun verensokereihisi? Ja niin edelleen.
Usein ihmiset "huijaavat itseään" uskottelemalla jopa itselleen, että on tehnyt kaikkensa hoitonsa eteen. Usein kuitenkin voisi tehdä paljon enemmän...ja usein ei oikeastaan teekään juuri mitään hoitonsa eteen. Sokeritasosi vaikuttaa sellaiselta lääkityksestä huolimatta, että kovin paljon et edes yritä itseäsi hoitaa...muistathan, että lääkitys yksinään ei auta ketään, vaan sen tarkoitus on vain tehostaa ruokavaliolla ja liikunnalla tehtyä hoitoa.
Ja jos todella olet rehellisesti sitä mieltä, että olet tehnyt hoitosi eteen kaikkesi, tarvitset sairaalahoitoa avuksesi. Sairaalassa tapahtuva tasapainotus ja tarkkailu voisi auttaa sinua. Siitä ei kuitenkaan ole apua, jos et ole valmis tekemän itse asian eteen mitään. Diabeteksen hoidossa on kyse kokonaisesta elämänmuutoksesta eikä vain lyhyestä kuurimaisesta hoitojaksosta.
Tsemppiä ja jaksamista sinulle siihen, että saat elämäsi kuntoon sairautesi kanssa.
- Joskus unohtava
Olen unohtanut pahimmillaan kokonaan yhden pistoksen välistä. Seuraavalla pistoskerralla (vain pitkävaikutteinen kerran vrk pillerien lisäksi) olenkin huomannut että kynässä on "liikaa" insuliinia viikonpäivään nähden. Silti aamusokeri ei ole noussut kuin vajaa kaksi mmol/l. Useammin on tapahtunut sitä että vasta aamulla herätessä muistin että illalla unohtui insuliinin pistäminen ja olen sitten pistänyt vähän vähemmän ja illalla normaalisti. Oma insuliinini on Lantus ja sen vaikutusaika on yli 24 h.
Tuollaiset verensokerilukemat lääkittynä on hurjia. Minulla aamusokerit on keskimäärin 5 mmol/l, (Lantus 45 yksikköä ja Metforem 2500 mg/vrk) ja diagnoosin saadessani alle 10. - aktiivisempi hoito
Kyllä niitä unohduksia aina välillä sattuu, kuten kellä tahansa vaikka tablettienkin ottamisen kohdalla. Ns. jatkuva muistutus tiettyyn kellonaikaan vaikka kännykässä voi olla toimiva apu. Ja nykyään on noita tekstiviestipalvelujakin. Unohduksen sattuessa sokeri nousee sitten joksikin aikaa korkeammalle, mutta korjaantuu sitten taas.
Kovin korkealla verensokeriarvosi tosiaan ovat. Milloin insuliiniannoksiasi on viimeksi säädetty? Olisi varmaan syytä katsoa niitä uudelleen. Onko sinulla lisäksi tablettilääkkeitä käytössä? Onko niissä annoksissa enää nostovaraa? Noin korkeita sokereita ei kyllä pitkään kannata katsella, vaan toimia aktiivisesti ne laskeakseen. Kyllä se onnistuu, kunhan sopiva keino löytyy.- Noidankehässä!
Diabeteshoitaja tahtoo nostaa insuliiniannosta. Tällä hetkellä on 60 yksikköä. Olen kokeillut mm. 72 ja silloin aamuarvo on vielä korkeampi. On kokeiltu vaikka mitä. Näyttäisi olevan ihan sama minkä määrän pistää. Välillä on jopa 7.7 ja seuraavana aamuna taas samoilla syömisillä, insuliinilla ja liikunnalla yli 15. Kohta 9 vuotta se on ollut tällaista, tosin oli aika jolloin pistin vain 6 yksikköä. Tablettilääkitys on Velmetia 2 kertaa päivässä. Nyt keväällä otettiin laboratoriakokeet, että onko minulla todellakin 2-tyypin diabetes (ettei 1-tyypin) ja kyllä verikoe näytti sen olevan 2-tyypin.Diabeteshoitaja tahtoo siis vaihtaa Lantukseen, mutta olen lukenut, että se aiheuttaisi syöpää?! Uskallanko vaihtaa (edes kokeilla). Minulla on ennen Levemiriä ollut Protaphane. Näissä on ihan samantekevää kumpi oli, ei vaikutusta verensokeriin. Protaphane vain lihotti, painoin 7-8 kiloa enemmän kuin nyt. Kuulemma Lantuskin lihottaa?! Tällä hetkellä painoindeksini on 22.
Jos nostan insuliiniannosta, tulee iltapäivällä kamala nälkä. Kun insuliinin määrä on vähempi, ei tuollaista nälkää tule. Joten mitä suurempi insuliiniannos, sitä enemmän syön.
- Minä D1
Olen kyllä D1 ja pistän Lantuksen klo. 14-19. Hypoja tai hypereitä ei ole tullut. (16yks.)
- Joskus unohtava
Noin pieni perusinsuliinin määrä ei ole kovin suuri vaikutukseltaan vaikka pistosajankohta vaihtelisikin. Koska olet D1 käytät ilmeisesti ateria-insuliinia joka on ratkaisevampi diabeteksen hoidossa.
- os..
Insuliinin unohtamista ei tule koskaan, jos pistät käytetyt neulat pieneen purkkiin. Voit aina nähdä montako kertaa olet pistänyt, kun lasket neulat purkissa. Illalla tyhjennät purkin isompaan purkkiin ja aamulla pieni purkki on tyhjä.
- Rutiini opittava
Tuo on hyvä konsti jos piikityksiä on paljon päivässä. Mutta eikös silloin ole yleensä kyse aterian yhteydessä käytettävä pikainsuliini ja sitä on vaikeampi unohtaa. Minä pistän vain pitkävaikutteista perusinsuliinia kerran vuorokaudessa ja silloin tuollainen purkkirumba tuntuu turhalta sen yhden neulan kanssa. Minulla on reilun kokoinen dosetti pillereille, mutta senkään lokeroon ei mahdu neula ja välillä pillerien ottokin unohtuu (illan viimeiset pillerit onkin vielä aamulla dosetissa). Pitää vain luottaa opittuun rutiiniin että klo 21 mars piikille.
- os..
Rutiini opittava kirjoitti:
Tuo on hyvä konsti jos piikityksiä on paljon päivässä. Mutta eikös silloin ole yleensä kyse aterian yhteydessä käytettävä pikainsuliini ja sitä on vaikeampi unohtaa. Minä pistän vain pitkävaikutteista perusinsuliinia kerran vuorokaudessa ja silloin tuollainen purkkirumba tuntuu turhalta sen yhden neulan kanssa. Minulla on reilun kokoinen dosetti pillereille, mutta senkään lokeroon ei mahdu neula ja välillä pillerien ottokin unohtuu (illan viimeiset pillerit onkin vielä aamulla dosetissa). Pitää vain luottaa opittuun rutiiniin että klo 21 mars piikille.
Mitään rutiineja ei tarvitse opetalla, jos pistät käytetyt neulat tyhjään lääkepurkkiin. Jos pistät vain kerran päivässä, panet senkin neulan purkkiin. Silloin näet myöhemmin että olet jo pistänyt, vaikka oletkin unohtanut. Dosettia et tässä tarvitse, kun käytät vanhoja lääkepurkkeja.
Muistiin ei voi luottaa, kun aivan varmasti piikit ja pillerit unohtuvat viikon varrella. - Rutiini opittava
os.. kirjoitti:
Mitään rutiineja ei tarvitse opetalla, jos pistät käytetyt neulat tyhjään lääkepurkkiin. Jos pistät vain kerran päivässä, panet senkin neulan purkkiin. Silloin näet myöhemmin että olet jo pistänyt, vaikka oletkin unohtanut. Dosettia et tässä tarvitse, kun käytät vanhoja lääkepurkkeja.
Muistiin ei voi luottaa, kun aivan varmasti piikit ja pillerit unohtuvat viikon varrella.Tapansa kullakin. Minulla tuo muisti taitaa pelata sitten hiukan paremmin enkä viitsi alkaa leikkimään kahden lääkepurkin kanssa. Kerään neulat aina kaikki yhteen tyhjään lääkepurkkiin ja palautan nämä täyttyneet purkit apteekkiin tyhjien kynien mukana. Ainakin toistaiseksi olen muistanut aika hyvin pistää vakioaikaan, unohdukset on harvinaisia. Itse olen kokenut että tuo vakioaikaan otettava pistos on aika hyvä rutiini.
Neuloja varten on olemassa myös matkapakkauksia. Kun toiseen putkeen lataa vaikkapa viikon neulat ja käytetyt toiseen niin niistä on helppo laskea että onko piikki otettu. Ehkäpä otan tuon konstin käyttöön tulevaisuudessa niin sitten lataan neulatkin sunnuntai-iltana kun lataan lääkedosetinkin.
- os..
Sinä et ymmärrä parasta tapaa. Kirjoitinkin tämän ketjun aloittajalle, joka yritti muistaa mitä oli tehnyt. Sellainen ei onnistu koskaan, koska unohtaminen on varmaa. Mitään ei tarvitse muistaa, kun pistää käytetyt neulat aina yhteen purkkiin, ja tyhjentää sen illalla.
Kirjoitan tämän kahteen kertaan, koska se helpottaa elämää huomattavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057