kirjoitetaanko edelleen kuulustelupöytäkirjoja perinteiseen tapaan?
Jostakin luin, että Suomessakin poliisi alkaa tallentaa esitutkintakuulustelut joko kuvaamalla tai ainakin äänitallenteena.
Jos näin tehdään, puretaanko tallenteet poliisjn toimesta ja kirjoitetaan paperille esitutkintapöytäkirjaa varten?
Lähetetäänkö automaattisesti syytetylle ja asianomistajalle kopiot esitutkintapöytäkirjasta tai vaihtoehtosiesti tehdyistä tallenteista?
Jos tallennus tehdään, kuulusteltavan ei liene tarpeellista jäädä tarkistamaan tallennetta vai miten hän voi olle varma ettei poliisi tai joku muu tee siihen muutoksia?
kuulustelun tallennus?
5
213
Vastaukset
- hyvä näinkin...
Miten paperiversioon voi tehdä muutoksia?? Paperit allekirjoitetaan kuulustelun jälkeen, kun olet saanut lukea kertomuksesi ja siihen tehdyt muutokset on lisätty tai korjattu. Kuulustelusta saat edelleen itsellesi valokopion jos epäilet vilppiä.
Oikeudessa pöytäkirjoja ei lueta enää. sen tekee syyttäjä, joka valmistelee esitutkintapöytäkirjasta syytekirjelmän.
alle 15 vuotiaan kuulustelut videoidaan ja tietysti ehkä nuo vaativammat rikosasiat ja tietysti alustava puhuttelu voidaan myös kuvata videolle. - 3
Tuota
Poliisin tietoon tulee joka vuosi n. 800.000 - 900.000 rikosta, joten kuulusteluja on miljoonia. Suurin osa kuitenkin ns. suppeita, jolloin kruksi ruutuun riittää. Jos epäilty kiistää, niin lyhyt peruste. Ylinopeudesta tulevat tolppasakot tulevat nykyään suoraan kotiin ilman mitään kuulusteluja, jos jäävät rikesakkoon.
Poliisiasemillakin tehtyjä, - ei suppeita kuulusteluja on satoja tuhansia, joten kuvaamista ja tallentamista riittää. Kaikkien kuvaaminen ja tallentaminen vaatii kuitenkin muutama tuhat uutta virkaa, kuulusteluja ja rikoksia, kun tehdään muulloinkin, kuin ns. virka-aikana.
Jokaisesta poliisiasemalla tehdystä kuulustelusta tehdään paperinen esitutkintapöytäkirja, jonka kuulusteltava saa luettavakseen ja allekirjoittaa sen, jos sen hyväksyy. Jos kuulustelu on tallennettu, niin sitä ei erikseen pureta poliisin toimesta paperille, vaan se säilytetään sellaisenaan.
Pöytäkirjoja ei lähetetä automaattisesti, vaan ne on tilattava. Asianosaisille ne ovat ilmaisia. Tallenteista on erikseen sovittava.
Poliisit toimivat virkavastuulla, mutta ainahan voi esim. käräjillä kertoa, ettei ole koskaan tuollaista sanonutkaan. Sehän on ikivanha konsti, käytetty jo satoja vuosia.- Mulleivieläoosattunu
Vähän ot mutta jos olisin syytettynä jostakin pienestä rikoksesta vaikkapa tietomurrosta työkaverin päätteelle ja minun kuulustelu olisi tehty (kauanko muuten ruukataan ihmistä kuulustella, jostakin luin että pitävät sellissä jos ei mielusia vastauksia ala tulla) niin mistä minä tiedän milloin koko esitutkinta on saatu loppuun, ilmoitetaanko siitä asianosaisille?
Ja mistä sitten tilataan/haetaan tuo tutkintapöytäkirja vai tuleeko se automaattisesti kotiosoitteeseen?
Jos on tallennettu, saako kopiot mukaan ilmaiseksi? - Mulleivieläoosattunu
Mulleivieläoosattunu kirjoitti:
Vähän ot mutta jos olisin syytettynä jostakin pienestä rikoksesta vaikkapa tietomurrosta työkaverin päätteelle ja minun kuulustelu olisi tehty (kauanko muuten ruukataan ihmistä kuulustella, jostakin luin että pitävät sellissä jos ei mielusia vastauksia ala tulla) niin mistä minä tiedän milloin koko esitutkinta on saatu loppuun, ilmoitetaanko siitä asianosaisille?
Ja mistä sitten tilataan/haetaan tuo tutkintapöytäkirja vai tuleeko se automaattisesti kotiosoitteeseen?
Jos on tallennettu, saako kopiot mukaan ilmaiseksi?Voi sorry, olin ohittanu lopun tuotan viestistä :(
Mutta siis mistä tietää milloin esitutkinta on valmis ja tutkintapöytäkirjan voi tilata ja mistä se tilataan?
- Gebalte Ladung
Poliisi valehtelee aina ja vääristelee kaiken.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756