voisiko minulla olla kaksisuuntainen mielialahäiriö

duck123

Olen 17-vuotias tyttö.

Suunnilleen 13-vuotiaasta lähtien minulla on ollut sellaisia hetkellisiä masennusaikoja, jolloin en jaksaisi mitään ja olen kaiken kaikkiaan erittäin masentunut. Eristäydyn ihmisistä ja haluan olla vain yksin, ja ahdistaa niin paljon että tuntuu että rinta posahtaa. 14-vuotiaana viiltelin ensimmäisen kerran ja sain sen lopetettua, mutta aloitin taas keväällä. Syitä masennukseen löytyisi luultavasti, lapsuuteni oli melko rankka. Paniikkikohtauksia olen myös saanut aikaisemmin.

Mikä on estänyt minua hakemasta apua, on näiden masennuskausien hetkellisyys, ja se, että niiden välissä on olotila nousee ihan semmoiselle ylipirteälle tasolle, jolloin kaikki on mahtavaa ja teen paljon suunnitelmia ja kykenen mihin vain ja toivoa löytyy hirveästi. Sitten yhtäkkiä taas romahdan alas takaisin sinne masennuksen syövereihin, eikä välttämättä edes tarvitse olla mitään erityistä syytä.

Ja nämä kaksi olotilaa (masennus ja.... ei-masennus) vaihtelevat joskus tosi useinkin. Yhtenä iltana viiltelen ja seuraavana aamuna kaikki on taas tosi hienosti. Olen lukenut, että kaksisuuntaiselle mielialahäiriölle on tyypillistä jopa kuukausia kestävät masennus/pirteysjaksot, joten sen takia vähän epäilyttää voisiko minulla edes sellaista olla.

Ja tosiaan tuo viiltelyni ei ole sellaista "jee vedän ranteet auki kuollakseni", vaan se on oikeasti viimeinen vaihtoehto, kun tuntuu että mikään ei enää auta. Suhtaudun siihen vakavasti, enkä todellakaan viiltele jos ei ole pakko. En myöskään halua kuolla.

Ja jos ei ole masennusta tai tällaista "pystyn mihin vain" fiilistä, niin sitten on sellainen lamaannuttava väsymys eikä oikein jaksaisi mitään, vaikka olisikin nukkunut tarpeeksi. Tämä väsymys on enemmän sellaisella "henkisellä tasolla".

Tiedän, että murrosikään ja teini-ikään kuuluu mielialojen vaihtelu, mutta en tiedä ketään ns. "normaalia" kaveriani, jolla se olisi ollut näin vahvaa. Ajattelinkin siis tulla tänne kyselemään teidän mielipiteitänne, ennen kun menen lääkärille juttelemaan. Jos tämä onkin normaalia ja olen vain kuvitellut kaiken. En tiedä. Mutta kertokaa mielipiteitänne! Arvostaisin niitä kovasti.

4

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkatyttönen79

Mulla on samoja oireita, mutta olen ilmeisesti VAAN epävakaa persoonallisuus. Persoonallisuushäiriöissä joissain voi tulla euforisia olotiloja. Masennuksen väleissä on ns. hyviä jaksoja, jolloin olen jaksavainen ja iloinen. Suunnittelen asioita jne. Mutta ne eivät kuulemma riitä kaksisuuntaisen diagnoosiin. Ehkä tuollaiset olotilat tuntuvat siksi niin hyville, kun on ollut masentuneena niin kauan. Epävakaassa myös mielialat saattavat vaihdella päivän sisällä monia kertoja.

• alkup.duck123

Saatko minkäänlaista hoitoa tuohon epävakaaseen persoonallisuuteen? Kannattaako minun tämän olotilani takia mennä juttelemaan kenellekään?

• kukkatyttönen79

Kannattaa ehdottomasti mennä juttelemaan, koska epävakaata hoidetaan terapialla. Ja puhuminen kaikista asioista auttaa useimpia ainakin. Ja kannattaa se muutenkin mennä että osaavat antaa oikean diagnoosin. Itse käyn terapiassa ja on auttanut paljon. Tietenkin myös ikä haalentaa epävakautta. Mielialaa tasaavaa lääkitystä syön. Se on poistanut pahimmat raivokohtaukset ja liian tunteellisuuden. Epävakaa tuntee kaikki tunteet niin kovin vahvasti. Tosin niin taitaa kaksisuuntaisetkin tuntea.

• ap

^ kiitoksia paljon vastauksistasi! taidan ehdottomasti mennä juttelemaan jollekulle, oli tämä sitten mitä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      180
      4710
    2. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      23
      3608
    3. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      39
      2542
    4. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      157
      2227
    5. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      33
      1388
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1250
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      75
      1141
    8. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      71
      1132
    9. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      39
      1043
    10. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      53
      973
    Aihe