Tutkimuslupa - milloin?

osastopäällikkö

Onko selkeää ja yhtäläistö ohjetta, missä vaiheessa tutkimusta tutkimuslupa pitää anoa? Kun meidän kunnan koululaitoksessa eräs opiskelija oli haastatellut opettajia ilman minkäänlaista lupaa, ja sit haastattelujen jälkeen tuo sivistystoimen osastopäällikön allekirjoitettavaksi "suostumuksen" , jonka voisi omaatuntoa venyttämällä tulkita tutkimusluvaksi. Miten tällaiseen jälikäteen anottavaan "tutkimuslupaan" pitäisi suhtautua?

2

310

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khjhkhjhg

Tutkimuslupahan on vain byrokratiaa. Minulle suositeltiin gradua tehdessäni että anoisin tutkimuslupaa vasta gradun palauttamisen jälkeen, koska silloin tiedän mitä tutkimus on koskenut. Jos lupaa hakee etukäteen niin lisätutkimuksille voi joutua anomaan lisää lupia.

• Moraali kohdallaan

No kyllähän lupa pitää ensin olal ennen kuin menee haastattelemaan tai havainnoimaat tms. Olisi oikein, jos tuollaisesta jälkikäteen pyydetystä luvast annettaisiin hylkäävä päätös. Johan se on tutkimuseettisesti väärin, että ensin tehdään tutkimus ja vasta jälkikäteen haetaan lupa. Sama kuin ajelisi autolla kortitta ja vasta sitten joskus suorittaisi kortin. Näissä asioissa opiskelijoita pitäisi opettaa toimimaan oikeassa järjestyksessä ja sääntöjen mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1392
    2. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      921
    3. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      95
      895
    4. MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(

MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku
      Maailman menoa
      86
      815
    5. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      57
      737
    6. Pelkäätkö häntä?

👍
      Ikävä
      64
      602
    7. Minä vuonna kaivittusi on syntynyt?

Vastausta tässä kaivataan.
      Ikävä
      42
      591
    8. Olit mulle tärkeä...

😭
      Ikävä
      34
      577
    9. Ylen typerät rinnastukset.

Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan
      Maailman menoa
      191
      567
    10. 48
      547
    Aihe