vyöruusu

pistävät piikit

Tämä on kauheeta, mulla on vyöruusu. Oikeassa reidessä ylhäältä polveen asti useammassa kohdassa isoja rykelmiä.
Samoin oikeassa kankussa ja lanton korkeudella omat rykelmänsä.
Lääkitys päällä, en voi istua, kuin vähän aikaa en kävellä kunnolla kivun takia pitkäälläänkin vaikea olla. Eli olen milloin missäkin asennossa.
Jospa osais edes päällään seisoa, oliskohan helpompaa. Miten pitkään tämä kipu, kirvely ja kutina kestää.
Nukkuminen vaikeaa eli väsyttää.
Pakko lopettaa en voi istua pitempään.
Voisko joku antaa vastausta. Kiitos paljon etukäteen.

10

6763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vyöruusu-viheliäinen

      Kurja juttu! Mulla oli suunnilleen vuosi sitten kesällä vyöruusu oikealla puolella (käsi, kainalo, rinta ja selkä) ja ihan helvetillistä sähköiskumaista hermosärkyähän se oli lääkityksestä huolimatta eikä kättä kyennyt kunnolla käyttämään ja hereillä ollessa koski kovasti koko ajan missä asennossa tahansa. Nukkuessa koski vähiten ja onneksi omaan hyvät unenlahjat ;)! Valitettavasti särky kestää keskimäärin kk:n, mutta eka viikko on yl. pahin riippuen, kuinka äkkiä lääk. ehdittiin aloittaa. Ihottuman/rakkuloiden/arpien paranemiseen menee mahd. kuukausia ja pari arpea jäi tod. mieleenpainuvaksi muistoksi sekä jälkisärkyä on edelleen. Itselleni ei ole enää arvillakaan väliä, kunhan vain särky katoaisi kokonaan, mutta pikku hiljaa paranemaan päin toivon mukaan!

      Olen ajatellut ottaa rokotteen vyöruusua vastaan, jotta välttyisin uusiutumisvaaralta jatkossa tai auttaisi ainakin jälkisärkyyn. Puhkesi silloin kesäloman kunniaksi ja uskonpuute meinasi välillä iskeä, mutta usko pois, että on ohimenevää kuitenkin ja koitahan kestää sekä kärsivällisyyttä tosiaan tarvitaan! Olen n. 30 v. nainen, jos sillä nyt mitään merkitystä on :)!

      • pistävät piikit

        Kiitos paljon. Itellä ei ruususta ole ollut mitään tietoa. Kivut alkoi noin viikko ennen näppyjen tuloa. Menin lääkäriin lauantaina eli juhannuspäivänä.
        Siinä vaiheessa oli jo kerinnyt tulla näitä rykelmiä. Noin kaksi päivää kerkesivät olla, ennen lääkityksen aloittamista.
        Kyllä itekkin nukun hyvin, vaan en nyt, näiden kipujen ja kirvelyn takia.
        Kurjaa olla, kun en ole tottunut olemaan paikoillani.
        Eli nyt olen kuin vanki sisällä. Kai se on sitten henkilökotaista miten kauan kivut kestää?


      • Kiukuttelu ei auta
        pistävät piikit kirjoitti:

        Kiitos paljon. Itellä ei ruususta ole ollut mitään tietoa. Kivut alkoi noin viikko ennen näppyjen tuloa. Menin lääkäriin lauantaina eli juhannuspäivänä.
        Siinä vaiheessa oli jo kerinnyt tulla näitä rykelmiä. Noin kaksi päivää kerkesivät olla, ennen lääkityksen aloittamista.
        Kyllä itekkin nukun hyvin, vaan en nyt, näiden kipujen ja kirvelyn takia.
        Kurjaa olla, kun en ole tottunut olemaan paikoillani.
        Eli nyt olen kuin vanki sisällä. Kai se on sitten henkilökotaista miten kauan kivut kestää?

        Kiusallinen tauti. Minulla kuukausi taudin puhekamisesta. Vaivaa edelleen ja haittaa arkipäivää. Lääkitykseni aloitettiin heti sinä päivänä kun huomasin iho-oireet. Kiitos apteekkihenkilökunnalle joka patisti lääkäriin. Sain sitä A:lla alkavaa viruslääkettä, Zovirakia, bakterritulehdusta estävää lääkettä, Panacodia, Tripyliniä, antihistamiinia ja jotain vielä mitä en muista.

        Alussa kipu/särky oli pahin. Turvotus massiivinen jne. Turvotusta edelleen hieman. Trypil helpotti öitä.

        Nyt runsaan kk:n kuluttua sietämätön kipu on hellittänyt , ääretön ja jatkuva väsymys on osoittanut vasta ihan viime päivinä hieman helpotusta. Nyt suurin onglema on iho. Se on ohut ja kutiaa ihan s..ta..nasti. Sattuu ja särkeekin siis ihan ihon pintaa. Iho on kuitenkin nin hauras että haavautuu jos sitä ajatteleekin koskettaa rapsutus mielessä.

        Pitkän, jopa elinikäiset jälkisäryt on tyypillisä vyöruusussa. Hyvä yleiskunto, aikaisin aloittettu lääkitys ja nuorempi ikä voivat ehkäistä särkyjen kestoa. Joo, joten tuota aiemmin mainittua rokostusta minäkin olen päättänyt testat ja hankin sellaisen myös lapsilleni, koska jokainen on vesirokon aikanaan sairastanut.

        Minulla vyöruusu levisi myös silmän alueelle, joka on voi aiheuttaa sarveiskalvon menetyksen. Tästä opin että kannattaa siis suojautua tätäkin varten jos se kerran on mahdollista.


      • Vyöruusupotilas
        Kiukuttelu ei auta kirjoitti:

        Kiusallinen tauti. Minulla kuukausi taudin puhekamisesta. Vaivaa edelleen ja haittaa arkipäivää. Lääkitykseni aloitettiin heti sinä päivänä kun huomasin iho-oireet. Kiitos apteekkihenkilökunnalle joka patisti lääkäriin. Sain sitä A:lla alkavaa viruslääkettä, Zovirakia, bakterritulehdusta estävää lääkettä, Panacodia, Tripyliniä, antihistamiinia ja jotain vielä mitä en muista.

        Alussa kipu/särky oli pahin. Turvotus massiivinen jne. Turvotusta edelleen hieman. Trypil helpotti öitä.

        Nyt runsaan kk:n kuluttua sietämätön kipu on hellittänyt , ääretön ja jatkuva väsymys on osoittanut vasta ihan viime päivinä hieman helpotusta. Nyt suurin onglema on iho. Se on ohut ja kutiaa ihan s..ta..nasti. Sattuu ja särkeekin siis ihan ihon pintaa. Iho on kuitenkin nin hauras että haavautuu jos sitä ajatteleekin koskettaa rapsutus mielessä.

        Pitkän, jopa elinikäiset jälkisäryt on tyypillisä vyöruusussa. Hyvä yleiskunto, aikaisin aloittettu lääkitys ja nuorempi ikä voivat ehkäistä särkyjen kestoa. Joo, joten tuota aiemmin mainittua rokostusta minäkin olen päättänyt testat ja hankin sellaisen myös lapsilleni, koska jokainen on vesirokon aikanaan sairastanut.

        Minulla vyöruusu levisi myös silmän alueelle, joka on voi aiheuttaa sarveiskalvon menetyksen. Tästä opin että kannattaa siis suojautua tätäkin varten jos se kerran on mahdollista.

        Kauhea tauti! En voi nukkua enkä istua, koska kipu on sietämätöntä. Burana ym. eivät auta yhtään. Lääkäri ei määrännyt muuta lääkettä kuin acyraxia, joka ei kai auta kipuun yhtään. Tällä hetkellä voisin vaikka leikata vas. jalan irti, jos pääsisin tästä tuskasta. Miten voi täysin terve ja hyväkuntoinen ihminen sairastua näin - ihan yhtäkkiä?


    • kynätär

      Vyöruusu hirveä tauti. Minulla ruusu alkoi heti vapun jälkeen. Tauti muhi näkymättömissa hirveine kipuineen reilun viikon. Lääkärit ihmettelivät asiaa ja laittoivat puudutuspiikkejä ym. olkapäähän, kunnes vihdoin puolikuolleena menin päivystykseen ja silloin ihottuma oli jo noussut laaja-alaisena pintaan. Virusesto tuli siis liian myöhään, mistä johtuen arpialueella on kovaa kipua läpi olkapään ja alas lapaluun päälle jatkuen kainalosta oikeaan käsivarteen. Siis kipua 6 kk, joka jatkuu edelleen. Syön kaikki mahdolliset kipulääkkeet, lisäksi kipulaastari. Rakkulat olivat mahtavat ja siksi jäi pahat arvetkin. On siis erittäin tärkeää, että taudista saadaan diagnoosi ajoissa virusestoa varten. Jos potilaalla on epämääräisiä kipuja, pitäisi lääkäreiden arvioida , että kyseessä voisi olla vyöruusu

    • Kärsimyksiä

      Kiitos samoin! En edes huomannut selässäni kuin pientä kihelmöintiä, kun polttava kipu kyljessä oli alkanut...Nyt selän rakkulat alkavat parantua, mutta kipu on jatkuvaa ja herättää aamuyöstä. Jatkuva väsymys yhdistettynä kipuun on kauheaa. Minulla oli erinomainen yleiskunto vielä kesällä. Nyt se tuntuu romahtaneen. En löydä mitään syytä vyöruusun puhkeamiseen ellei se sitten ole seurausta työpaikan huonosta sisäilmasta ja sen aiheuttamasta jatkuvasta nuhasta.

    • tuskastunut-----

      Ja minulla tuo on kasvoissa alkaa huuluherpeksen jälkeen poskipään ppunoituksena ja kuumotuksena sitten leviää kivasti päähän kaulalle nieluun yms... ihan kauheaa tämä!!!

      Ei toivoisi pahimmalle vihamiehellekkään tätä.

      Kauhea polte kihelmöinti sitten tunnottomuus turvotus ja särky.

      Ja lääkärit arpoo allergiaa kun ei tule mulle rakkuloita!!!

      • tuskastunut-----

        Onko teillä asiaan liittyen myös väsymystä ja pääsärkyjä?

        Mulla laukeaa stressistä, nuhista flunssista ja kuukautisista tämä riesä ja kestää kuukausia.Menkkojen aikaan alkaa aina uudestaan oireilemaan.


    • kivuliasjalka

      Minulla on vyöruusu (ei saa sekoittaa RUUSUUN) joka seurausta lapsena sairastetusta vesirokosta. Viirustautiin ei ole kunnon lääkitystä. Nopeasti havaittua vyöruusua voidaan
      lääkitä, kunhan hoito aloitetaan 3 vrk kuluessa sen puhkeamisesta. Minulla on koko vasen
      jalka selästä varpaisiin asti rokolla. Tunnottomuutta jalkan pohjassa ja varpaissa. Sairaus
      on kestänyt 6 vko:a eikä tunnu hellittävän.

    • Anonyymi

      Minulla on muutama näppy mahassa. Viikon ollut. Pistää kuin tikulla mahaan. Toinen kipeä kohta selässä vastapuolella.sain lääkäristä rasvaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8650
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2342
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1213
    Aihe