Mitä haittavaikutuksia "liiallinen" piilareiden käyttö aiheuttaa?
Joudun käyttämään piilolinssejä 8-10h/ päivä työni ja harrastuksieni takia. Molemmissa silmissä -4,50, eli eläminen ilman piilareita ei onnistu...
Silmät eivät kuivu, ei silmätulehduksia eikä näkö ole huonontunut. Mietin vain, että tulevatko mahdolliset vakavat haittavaikutukset vasta pitkän ajan päästä.
Piilolinssien "liiallinen käyttö" ja haitat
5
1238
Vastaukset
- hidas muutos
Vakava haittavaikutus voi olla verisuonien liikakasvu silmässä. Se haittaa näköä. Se johtuu piilolasien käyttäjillä yleensä silmän huonosta hapensaannista. Nykyiset piilolasit ovat ohuita ja hyvin happea läpäiseviä, silti osa ihmisistä saa näitä ongelmia. Hoitona on sankalaseihin siirtyminen, silloin estetään uuden verisuoniston syntyminen.
Ihmiset ovat yksilöitä ja täsmällistä turvallista rajaa ei voi määrittää tuolle ylimääräiselle verisuonitukselle. Sen taki silmät pitää kuitenkin määräajoin tarkistaa.
Piilolinssit altistavat myös silmätulehduksille, jos linssien ja käsien puhtaudesta ei huolehdita. Tämä on nopea muutos. - piilarimies
Silmien kestokyky on yksilöllistä, mutta kertomasi käyttömäärät eivät kuulosta erityisen suurilta. Itselläni kertokäyttöpiilarit ovat olleet onnistunut valinta. Kun on joka päivä puhtaat linssit, silmät kestävät pitkääkin (12-14 h/pvä) käyttöaikaa paremmin kuin lyhyempää aikaa "likaisilla" linsseillä.
Silmätulehdukset eivät taida nykyään olla mitenkään erityisen suuri ongelma piilareiden käyttäjillä. Niitä oli enemmän silloin kun samaa linssiparia käytettiin puoli vuotta tai enemmänkin. Vaikka linssejä puhdistettiin voimakkailla aineilla, niihin jäi silti likaa, joka taas oli hyvä kasvualusta kaikenmaailman tulehdusten aiheuttajille.
Mulla ihan samat vahvuudet kuin aloittajalla. Ei kyllä mullakaan tulisi elämästä ilman piilareita mitään. - suklaakaakao
Olen vasta neljätoista ja olen käyttänyt piilareita nyt noi 1½ vuoden ajan. Kävin hiljattain silmälääkärissä ja siellä vakuutettiin että silmäni ovat vielä loistavassa kunnossa ja on sanottava että käytän niitä enemmän kuin sinä päivässä, jos käytät vai 8-10h, käytän enemmän ja välillä yölläkin, joten ei mielestäni ole syytä huoleen:)
- suklaakaakao
Ja lisään vielä että vahvuuteni on molemmissa silmissä aika paljon -9 suunnilleen molemmissa ;)
- sokea...
kiitos vastauksista :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791