Oksentaminen.

aaaaaaaargh!

Olen kakstoistavuotias tyttö ja ehkä vuoden tai kahden ajan minulla on kai ollut paha oksennusfobia. Pelkään, että itse oksennan ja kun on vähänkin sellainen olo, että voi alkaa oksettaa tai on jotakin mikä voi aiheuttaa oksentamista, tärisen ja makaan vain liikkumatta paikallani kasvot pois seinältä päin ja raivaan kaikki tavarat tieltä, vaikken tämän ongelman aikana ole kertaakaan vielä onneksi oksentanut. Yksi kamalimmista asioista ja äskeistäkin kamalampi asia on, jos joku muu oksentaa tai sanoo, että hänellä on huono olo. Silloin minulle iskee hirveä paniikkikohtaus. Nyt olen ruvennut jostain syystä oikein tarkkailemaan ihmisiä ja keksimään syitä, miksi he voisivat oksentaa juuri siinä tilanteessa. Koulussa tämä on paha ongelma, koska kaikenmaailman tautejahan siellä liikkuu. Kerrankin yksi poika oli valittanut huonoa oloaan eikä edes oksentanut, ja hänet tuotiin juuri sinne, missä minä tein projektiani. Sanoin muille meneväni vessaan, ja olin siellä niin kauan että poika oli haettu. Linja-autossakaan en voi istua edessä, koska sinne matkapahoinvoivat sijoitetaan. Leirikoulussa minua pelotti koko ajan, ja jos olisin nähnyt jonkun oksentavan, minut olisi pitänyt viedä pois rauhoittumaan. Onneksi en tapauksia siellä näkemällä kohdannut, mutta kun kuulin, se kummitteli mielessäni koko ajan ja välttelin kyseisiä henkilöitä parhaani mukaan. Siskoani alkaa usein oksettaa kun hän on syönyt paljon vesimelonia, ja muutama vuosi sitten asia ei häirinnyt minua ja pystyin olemaan jopa viereisessä huoneessa. "fobiani" aikana hän ei ole oksentanut kuitenkaan KUIN kaksi kertaa, ha toinen sattui tänään.

Hän oli jälleen sitä vesimelonia syönyt, ja kuulin äidiltäni, että hän oli sanonut olevansa vähän huonovointinen. Ryntäsin heti saunaan ja vartin päästä äitini tuli katsomaan, missä olen mutten kertonut syytä. Sitten ehkä taas vartin päästä äitini sanoi, että hän on vessassa oksentelemassa ja puhkesin heti hallitsemattomaan kirkumiskohtaukseen, joka muuttui itkuun ja nikottelevaan nyyhkytykseen. En edes kuullut tai nähnyt tilannetta, pelkkä ajatus laukaisi tämän. En änkytykseltäni saanut äidille kerrottua kohtaukseni syytä ja hån suuttui minulle, koska huusin saunassa varmaan puolitoista tuntia.

Kysynkin siis teiltä, rakkaat ihmiset jotka olette koko jutun jaksaneet lukea, miten kohtauksia ja ainaista pelkoa voisi hallita ja miten selittäisin asian äidilleni ja muille? Paras ystäväni onneksi asian tajusi, muttei tiedä, että se noin paha on. Ja mitä jos satunkin NÄKEMÄÄN, kun joku oksentaa?!?!

Hyh että teki pahaa kirjoittaa tämä, "oksennus" sana toistuu niin monta kertaa. Silti tuntuu samaanaikaan hyvältä, että pääsin tunteitani purkamaan.

12

747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaaaaaargh!

Niin, ja vessassa, jossa sisko oksensi, en halua ikinä enää käydä enkä näinollen päässyt pesemään hampaitani. Myös se on ongelma, etten halua kulkea vessan läheltä ja huoneeseeni ei pääse mistään muualta... Ja käytävä on vaan oven levuinen kun siinä on kaappi...

• tuttujuttu D:

kerro äitilles. Tai sit ku koulut alkaa ni kerro terkkarille. D: tuo on tuttujuttu D: mullaki toi oli, lievempänä tosin.. D: otan osaa... Ja alottaja älä lue mielellään!: lukijat, aloittajan mieliks ei mainita sanaa "oksennus" missään muodossa mitenkään taivutettuna.

• aaaaaaaargh!
        tuttujuttu D: kirjoitti:

kerro äitilles. Tai sit ku koulut alkaa ni kerro terkkarille. D: tuo on tuttujuttu D: mullaki toi oli, lievempänä tosin.. D: otan osaa... Ja alottaja älä lue mielellään!: lukijat, aloittajan mieliks ei mainita sanaa "oksennus" missään muodossa mitenkään taivutettuna.

Kiitti vastauksesta ja siitä et luit:)

• ömmömömmölål
        aaaaaaaargh! kirjoitti:

Kiitti vastauksesta ja siitä et luit:)

Noo sä voisit hakea apua :[

• apuaapuaapuaaa

mulla on toi sama mutta vaan lievempänä! Ällöttää lukee toi sana noin monta kertaa ja tästä on tullut jo ihan hallittsematonta!:(( Kun olen laivalla, ajattelen känniläisiä jotka ovat yrjönneet hytissä lakanoihin joissa nukun niin en voi nukkua koko yönä enkä pidä peittoa päällä, vaikka lakanat oltaisiin jo pesty. En ole puhunut ongelmastani kenellekkään koksa kukaan ei ymmärtääisi. Ajattelin ettei kenelläkään muulla ole samaa ongelmaa, mutta näköjään en ole sittenkään ainoa

• aaaaaaaargh!

:[ hyi kauhee, en oo tollastakaan tullut ajatelleeks...

• tuttujuttu D:

hyyi oliko pakko muistuttaa? :D nyt mä en kyllä enää mee laivalle sori vaa D:

• aaaaaaaargh!
        tuttujuttu D: kirjoitti:

hyyi oliko pakko muistuttaa? :D nyt mä en kyllä enää mee laivalle sori vaa D:

Hei arvatkaapa mitä, mä kävin äsken siinä vessassa mut vähän tärisin...

• mäkeksin:)

HEEEi näytä toi viesti sun äitille ! , se ymmärtää varmasti ja ei tarvii alkaa selittelee lisää :)

• aaaaaaaargh!

Kiitti hyvästä ideasta, saattaisi muuten käydä ellen olisi sitä tuollaiseen muotoon kirjoittanut ja se ei oikeen tykkää et kirjotan mitään nettiin:/

Kiitos kuiteski:]

• Anonyymi

Voidaanko viestitellä whatsapissa

• Anonyymi

Siisku mulla on saman lainen ongelma

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      265
      4650
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3019
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2847
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      23
      2230
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1781
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1644
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1511
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1400
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95