Vesisadetta

Sadetta riittää

Maatalous tuista valittajat nyt karjatiloille töihin sateiden ajaksi niin näette miten helppoa se on kun vettä tulee kuin aisaa. Rehua ei pysty tekemään eikä vihantaakaan ajamaan navetalle lisäruuaksi kun pellot kuplii sateissa. 3 pouta päivää ollu tällä seudulla kuukauden sisällä. Talvella kun pakkanen puree viiman kanssa niin karjanhoitaja on töissä silloinkin ja ulkona täytyy myös omat hommat hoitaa. Kerran yksi keikka työläinen oli kutsusta ollu kaverina työntämässä lehmän kohtua takaisin sisään kun lehmä sen keksi pukata ulos poikimisen jälkeen. Kaveri tuumasi operaation jälkeen kiertävänsä kaukaa karjan pidon.

4

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ei sada, ruikutus kuivuudesta ja myllykelvotonta viljaa pukkaa.
      Jos sataa, ruikutus kosteudesta ja myllykelvotonta viljaa pukkaa.

      Maksakie tukiaissia, maksakie. Antakie rahhaa. Satovahinkokorvaustaaaa.

      • Norja,Ruotsi,Suomi

        Tuet pois ja ruuan hinta pohjoismaiden tasolle. Edellinenkin kommentoija virittää pulupyydykset katolleen sen remontin jälkeen.


    • Suomesta ei ruoka lopu eikä hinta paljon nouse
      vaikka maataloustuotanto loppuisikin. Tosin se
      ei sitä tee senkään jälkeen kun hulppeat, yli
      2.000 M€ kohoavat tukiaiset lopetetaan.

      Suomen nykyisellään amatöörimäisten puuhastelijoiden
      harjoittama tehoton tuotanto lakkaa tukien
      loppumiseen. Jatkossa tuotanto keskittyy
      suurempiin yksiköihin, joita hoitavat
      ammattilaiset tulevat toimeen ilman
      tukiaisiakin.

      Lisäksi on muistettava, että suomalaisen
      alkutuotannon osuus on vain n. 10 % ruokalaskun
      loppusummasta määrältään 1.500 M€. Ulkoa
      tuodun osuus ruokalaskustamme on jo nyt
      selvästi suurempi, sillä tuonti kohosi
      viime vuonna jo yli 3.000 M€:oon.
      (Tuonnin arvo oli kaikkiaan yli 3.700 M€,
      kun mukaan lasketaan alkoholi.)

      Elintarvikkeiden kuluttajahinta on laskenut
      tuonnin ansiosta. Sen voi todeta jokainen
      omassa ruokakaupassaan: ulkomainen on usein
      selvästi edullisempaa kuin raskailla tukiaisilla
      tuotettu kotimainen hyödyke.

      • Otappa huomioon,

        että suuremmassa yksikössä ei ole yhtään sen korkeammat tuottajahinnat kuin pienemmissäkään. Tuotantokulut saa pienemmässäkin yksikössä hallittua ja tällähetkellä parhaiten kannattavat lähes velattomat keskisuuret tilat, kun taas rajusti laajentaneet isot tilat ovat heikoimmilla. Tuki on osa maatilan tuloa oli tila minkä kokoinen tahansa ja mitä tulee ammattimaisuuteen, sekään ei ole kiinni maatilan koosta. Sitäpaitsi odottamasi muutos on jo tapahtunut ja pienimmät tilat ovat ajat sitten lopettaneet. Jäljellä on enää vain ne tilat, jotka tosissaan uskovat tähän alaan ja haluavat tehdä tätä jatkossakin tilaansa kehittäen alati muutuvien direktiivien mukaiseksi.

        On suorastaan säälittävää, kun et ymmärrä miksi kotimainen maksaa kaupassa enemmän kuin ulkolainen. Katsos kauppa se on joka kannattaa ja hintahan muodostuu kysynnän mukaan. Kotimainen vaihtoehto menee kaupaksi korkeammasta hinnasta huolimatta, kun taas ulkolainen on myytävä pienemmällä katteella. Tuottajan osuus siitä kaupan kuluttajahinnasta on vain murto-osa ja sillä summalla ei valitettavasti edes suurella tilalla voi tuotantoa pyörittää. Tämä on totinen fakta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1764
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      107
      1269
    3. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      13
      1184
    4. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1088
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1065
    6. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      66
      1026
    7. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      883
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      55
      859
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      833
    10. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      824
    Aihe