Tarkoitus ois poiketa Fårössa Gotlannin pohjoispuolella heinäkuun ekalla viikolla.
Ei olla ennen käyty kummassakaan.
Vaihtoehdot Fårösundin satama "mantereen" puolella tai Lauterhornin satama itse Fårössä.
Fårösundin satama on isompi, mitä netistä olen kurkkaillut.
Sieltä kylläkin pidempi matka ns. raukkialueelle, joka kiinnostaisi kovin nähdä.
Lauterhorn taas pienehkö satama, mutta ainakin kuvista ihan idyllisen oloinen.
Tietty täyttyy helpommin eli siellä sitten ollaan kylki kyljessä pitkässä rivissä.
Onko kokemuksia näistä satamista?
Kiitos etukäteen!
Fårösund vai Lauterhorn?
7
528
Vastaukset
- pk
Lauterhorn on tosiaan pieni ja siellä ollaan helposti kylki kyljessä. Mukavuuksia oli muistaakseni vessa ja kolikkosuihku. Raukkialue on tosin ihan vieressä. Kiva paikka silti. Tosin joillain tuulen suunnilla saattaa vähän rullata, kun aallokko kiertää murtajan taakse.
Fårösundissa on pari paikkaa. Itse oon ollut Fårösund båtklubin satamassa, joka on seuran kotisatama, mutta punainen/vihreä lätkä kertoo mihin voi mennä kiinni. Tosin 44 jalkaisella saattaa kyllä syväyksen puolesta jäädä menemättä. Siellä on simppeli ja ihan siistit suihkut ja vessat. eikä ole hinnalla pilattu.
Siitä lähempänä lossia olevasta satamasta en osaa sanoa mitään. Lossin melu saattaa häiritä.
Jos ei mee Lauterhorniin, niin voi vuokrata fillarin ja ajella sinne raukkialueelle. Lähellä fårösundin venesatamia on yhden omakotitalon pihalla ihan julmetun kokoinen pyörävuokraamo, jossa kelpo mankeleita edullisesti.
En muista enää mistä löysin, mutta jostain netistä kaivoin Gotlannin venesatamaesitteen ja mulla oli se tulostettuna paatissa. Oli ihan käyttökelpoinen pumaska.- riittävä kartta
Mistä kannattaisi hommata paperimerikartta/kartat jotka riittäisi Gotlannissa käyntiin?
- 44 foot
Kiitos asiallisesta infosta.
Tuo syväys kyllä vähän epäilyttikin siinä Lauterhornissa.
Pelivaraa täytyy olla jonkun verran, jos vesi sattuu olemaan alhaalla ja mainingit vielä päälle...
Ollaan kallistumassa muutenkin Fårösundin jompaan kumpaan satamaan.
Tuota lossin kolistelua en tullut ajatelleeksi.
Hyvä vinkki! - Horn Hornikas
riittävä kartta kirjoitti:
Mistä kannattaisi hommata paperimerikartta/kartat jotka riittäisi Gotlannissa käyntiin?
Riippuu missä aikoo käydä Gotlannissa. Jos vain menee ohi, tai käy Visbyssä, pärjää melkein millä tahansa alueen yleiskortilla. Muuten kannattaa hankkia ruotsin kartta 731 (Gotland North), jossa mm. Fårö on tarkemmin.
- pk
44 foot kirjoitti:
Kiitos asiallisesta infosta.
Tuo syväys kyllä vähän epäilyttikin siinä Lauterhornissa.
Pelivaraa täytyy olla jonkun verran, jos vesi sattuu olemaan alhaalla ja mainingit vielä päälle...
Ollaan kallistumassa muutenkin Fårösundin jompaan kumpaan satamaan.
Tuota lossin kolistelua en tullut ajatelleeksi.
Hyvä vinkki!Vielä tarkennusta.
Kyllä Lauterhornissa muistaakseni vettä riittää laiturissa tai vaikka ankkurissa lahdella. Mutta se Fårösund båtklubbin satama on vähän matalan oloinen.
- Horn Hornikas
Lauterhornissa on käyty muutaman kerran, satama on asiallinen mutta hieman askeettinen. Tilaa on yleensä kyllä, me olemme aina päässeet laituriin, riippuu milloin on liikkeellä. Mielestäni (ja muistaakseni viimeksi 2010) sisäänajo ja itse satama eivät ole mitenkään matalia, olisiko ollut yli 3 m... (en mene kyllä takuuseen).
En ole käynyt noissa muissa paikoissa, ohi on ajettu joten on vaikea sanoa juuta tai jaata.
Itse pysähdymme siinä kun tulemme/menemme, pidän sataman karusta maisemasta, kaiken kaikkiaan ihan hyvä paikka ainakin pikaiseen käyntiin. - Otso N
Jos haluaa ihailla raukkeja, Lickershamn voisi olla vaihtooehto. Satama vaikutti viime kesänä ihan mukavalta ja raukkeja on kävelymatkan päässä. Fårössä en ole käynyt, joten en osaa siihen verrata tältä osin. Toisaalta Fårösundin Gotlannin puolella oleva taajama jätti myös positiivisen vaikutelman, eikä ole kovin kaukana kummastakaan Fårösundin satamasta.
Karttojen osalta suosittelisin tutustumista saksalaisiin Ruotsin karttoihin (Delius Klasing Sportbootkarten). Ne kattavat Gotlannin ruotsalaisia karttoja paremmin, ovat edullisempia ja mielestäni selvästi mukavampia käyttää. Asiasta on keskustelua otsikolla "Saksalaiset Ruotsin kartat":
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9740387#comment-0
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2434203Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1172659Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412412Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161446Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811446- 481189
- 781107
- 59973
- 45966
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58941