Alkoholia myydään päihtyneille S-marketissa

alkoholia päihtyneil

Miksi Porokylän S-market ei noudata toiminnassaan alkoholilainsäädäntöä? Asioin tänään kyseisessä liikkeessä, ja näin, kun selvästi päihtynyt mies ja nainen ostivat runnsaasti olutta. Heidän kassallaan oli todennäköisesti vaaleatukkainen kesätyöntkijä. Tuumasin viereisellä kassalla olleelle, jo pidempään S-marketissa työskennelleelle kassalle, että eihän noille saisi edes myydä alkoholia. Kassa vaikeni asiasta. Voisikohan S-marketin henkilökunta informoida kesätyöntekijöitä alkoholilaiinsäädännöstä?

204

8299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupsis

      "Alkoholijuomia ei saa myydä häiritsevästi käyttäytyvälle tai selvästi päihtyneelle (AlkoL 16§).

      Selvästi päihtyneen henkilön tuntomerkkejä ovat erilaiset toiminnalliset häiriöt kuten horjuminen, sammaltava tai kovaääninen puhe sekä epävarmat ja haparoivat liikkeet. Selvästi päihtyneen henkilön arvostelukyky on voimakkaasti heikentynyt ja hänen käyttäytymisensä voi olla arvaamatonta jopa aggressiivista"

      Eli pieni sievä ei vielä riitä että saa kieltäytyä myymästä, täytyy olla selvästi päihtynyt yllä kuvatulla tavalla.

      Katsokaapa mieluummin miten tämä laki toteutuu baareissa... :)

      • alkoholia päihtynei2

        Kyllä nuo merkit täyttyivät kyseisessä tapauksia.


      • Taidat itse olla
        alkoholia päihtynei2 kirjoitti:

        Kyllä nuo merkit täyttyivät kyseisessä tapauksia.

        niin kännissä, että sulle ei myytäis - ainakin tekstistä ja kirjoitustaidosta päätellen...


      • Poroilua

        Aivan, mutta sammaltaminen, epävarmat liikkeet voivat myös johtua sairaudesta. Pienehköt horjahtamiset korkeasta verenpaineesta. "Väsyneet silmät" unihäiriöistä, tai stressin aiheuttamasta valvomisesta. Satunnaiset äänenkorotukset jonotuksesta, jos on kiire esim. saunomaan, tai muuten vaan tosi huono päivä takana. Pyrin kerran erääseen ravintolaan täysin selvin päin. Minulla on alergiasta johtuen usein punaiset silmät. Lopulta vahtimestari "päästi" minut sisään, koska en haissut millekään alkoholituotteelle, ja koska olin muutenkin keskustelumme jälkeen hänenkin mielestä vesiselvä. Mutta jos ei ole muuta tekemistä, kuin kytätä muiden kuntoa, tai mitä muut ihmiset yleensäkin ostavat kaupasta, niin suositelen terapeutilla käyntejä. Siellä saa puhua ja valittaa mistä tahansa ja ehkä ajanmyötä löytyy se suvaitsevuus erillaisia ihmisiä kohtaan. Niin missä on Porokylä?


      • alkoholia päihtynei2 kirjoitti:

        Kyllä nuo merkit täyttyivät kyseisessä tapauksia.

        Nykyään kaikki on suomessa kännissä. Homma on lähtenyt käsistä. Suomalaisten tulevaisuus näyttää melko synkältä kaikin puolin. Hauskinta hommassa on eläkeiän nosto. Tuskin ylilihavat känniset elävät yli 50 vuotiaiksi.


      • On se näin
        Poroilua kirjoitti:

        Aivan, mutta sammaltaminen, epävarmat liikkeet voivat myös johtua sairaudesta. Pienehköt horjahtamiset korkeasta verenpaineesta. "Väsyneet silmät" unihäiriöistä, tai stressin aiheuttamasta valvomisesta. Satunnaiset äänenkorotukset jonotuksesta, jos on kiire esim. saunomaan, tai muuten vaan tosi huono päivä takana. Pyrin kerran erääseen ravintolaan täysin selvin päin. Minulla on alergiasta johtuen usein punaiset silmät. Lopulta vahtimestari "päästi" minut sisään, koska en haissut millekään alkoholituotteelle, ja koska olin muutenkin keskustelumme jälkeen hänenkin mielestä vesiselvä. Mutta jos ei ole muuta tekemistä, kuin kytätä muiden kuntoa, tai mitä muut ihmiset yleensäkin ostavat kaupasta, niin suositelen terapeutilla käyntejä. Siellä saa puhua ja valittaa mistä tahansa ja ehkä ajanmyötä löytyy se suvaitsevuus erillaisia ihmisiä kohtaan. Niin missä on Porokylä?

        Porokylä on Nurmeksessa ja se on vanhan kirkonkylän lähelle perustettu taajama, jossa suurin osa paikkakunnan palveluista sijaitsee.

        Kuten voit huomata olemme keskutelussa: Suomi24 / Paikkakunnat / Pohjois-Karjala / Nurmes / Alkoholia myydään päihtyneille S-marketissa.


      • Lausluuvi
        Poroilua kirjoitti:

        Aivan, mutta sammaltaminen, epävarmat liikkeet voivat myös johtua sairaudesta. Pienehköt horjahtamiset korkeasta verenpaineesta. "Väsyneet silmät" unihäiriöistä, tai stressin aiheuttamasta valvomisesta. Satunnaiset äänenkorotukset jonotuksesta, jos on kiire esim. saunomaan, tai muuten vaan tosi huono päivä takana. Pyrin kerran erääseen ravintolaan täysin selvin päin. Minulla on alergiasta johtuen usein punaiset silmät. Lopulta vahtimestari "päästi" minut sisään, koska en haissut millekään alkoholituotteelle, ja koska olin muutenkin keskustelumme jälkeen hänenkin mielestä vesiselvä. Mutta jos ei ole muuta tekemistä, kuin kytätä muiden kuntoa, tai mitä muut ihmiset yleensäkin ostavat kaupasta, niin suositelen terapeutilla käyntejä. Siellä saa puhua ja valittaa mistä tahansa ja ehkä ajanmyötä löytyy se suvaitsevuus erillaisia ihmisiä kohtaan. Niin missä on Porokylä?

        Exälläni on lompsassa semmoinen kortti, jossa kerrotaan hänen mahdollisesti vaikuttavan juovuksissa olevalta, vaikka ei sitä ole. Liikkeet hataria, huojuvaa kävelyä, puhekin toisinaan epäselvää....
        Sen kortin hän sai lääkärin kautta.
        Hän on ainakin kerran tarvinnut sitä, kun hän talvella kaatui kadulle eikä päässyt ylös. Ohikulkijat eivät auttaneet vaikka hän pyysi ja jopa tarjosi puhelintaan, että joku soittaisi hänelle taksin. Ihmiset vaan puhalsivat ohi päin katsomatta.
        Sitten hän vaivoin pääsi sisälle vieressään olleeseen Kelan konttoriin. Sieltä hänet meinattiin ajaa ulos, mutta kortin esittäminen pelasti tilanteen anteeksi pyyntöjen kera.
        Nyt hän on avioliitossa henkilön kanssa joka joskus on huono liikkeiltään ja varsinkin kädet eivät ajoittain toimi. Siinä on sit esimerkkipariskunta, jonka on turha kaljaa ostella.
        Ihmiset! Ei kaikki ole sitä miltä ensin näyttää.

        En tietenkään puolusta lain vastaista alkoholin myyntiä juovuksissa oleville. Baareissa sitä tapahtuu ilta toisensa perään!


      • Varmaa faktaa

        Tupakat ja alkoholi ovat kaupoissa eniten myytyjä tuotteita mutta niiden liikevaihdollinen tuotos liikkeelle on melkein -0€ verojen takia, siksi tupakkakauppoja ei enään ole ja Alkoa myydään Alkon omissa myymälöissä, siksi Alkot pysyvät pystyssä.


      • Vammaisilla oikeus

        Tuon lain määritelmä on helvetin typerä, sillä esim. itselläni on vamma, jonka perusteella luulevat minun kännissä.


      • Sörsselssön
        Vammaisilla oikeus kirjoitti:

        Tuon lain määritelmä on helvetin typerä, sillä esim. itselläni on vamma, jonka perusteella luulevat minun kännissä.

        Käykö sinulle kuten Uunossa, että juot kännit niin vaikutat olevan selvinpäin?


      • YA

        Kauhee mäkättävä naakka sielläkin, menisit selviämään ekaks ennen ku tuut kaikenmaailman palstoille rääpimään!


      • huh huh nyt sentään
        Taidat itse olla kirjoitti:

        niin kännissä, että sulle ei myytäis - ainakin tekstistä ja kirjoitustaidosta päätellen...

        Itse taas en muista milloin viimeksi näin hävyttömän räikeä provo olisi nostettu etusivulle.


      • Vaaraton provo
        huh huh nyt sentään kirjoitti:

        Itse taas en muista milloin viimeksi näin hävyttömän räikeä provo olisi nostettu etusivulle.

        Totta on se että kyseessä on provo, mutta mielestäni tälläinen provo on suhteellisen harmiton.


      • HHHUHHEIJAKKKAA!!
        Vaaraton provo kirjoitti:

        Totta on se että kyseessä on provo, mutta mielestäni tälläinen provo on suhteellisen harmiton.

        HARMITON!!!!?????

        Tämänlaisten "harmittomien" provojen avulla raivataan tietä niille pahimmille provoille.


      • jepsjeps.

        Tuli vastaan päinvastainen tapaus kun Ärrän akka kävi nuorelle miehelle valittamaan että silmät seisoo päässä. Täysin rauhallinen ja asiallisesti käyttäytyvä kaveri, puhekkin aivan selkeää. Huomautin asiasta, koska mielestäni oli aivan kohtuutonta nöyryyttää nuorta miestä julkisella paikalla. Toisilla ihmisillä katse on ihan selvinpäinkin sellainen että huumeidenkäyttäjäksi aina epäillään. Ja tuo akkahan räjähti ihan täysin minulle, pyysi vielä takahuoneesta ukkonsakkin minulle raivoamaan. Kävelin rauhallisesti pois, ja huuteli vielä perään että näytä kassisi tai soitan poliisit.

        Onneksi ei ole siinä puljussa pakko asioida..


      • lklhkoö

        Mutta siinä on vaan sellanen juttu, että on olemassa alkoholilaki joka määrä ettei päityneelle saa anniskella.. eli jos joku alkoholiv iranomainen näkis jossain kaupassa vaikka myytävän selvästi päihtyneelle henkilölle olutta tai vastaava, siinä voisi hetkessä mennä anniskeluluvat. Eli periaatteessa päihtyneelle ei saisi myydä alkoholia!


      • Päinvastoin
        Sörsselssön kirjoitti:

        Käykö sinulle kuten Uunossa, että juot kännit niin vaikutat olevan selvinpäin?

        Älä ole lapsellinen. Todellisuudessa siinä käy niin että hän on tupla kännissä. Eli mieti selvästi huomattava humala, kerro kahdella, siinä vastaus.

        Umpikännissä.


      • maanpakolainen
        Vammaisilla oikeus kirjoitti:

        Tuon lain määritelmä on helvetin typerä, sillä esim. itselläni on vamma, jonka perusteella luulevat minun kännissä.

        Itselläni on ollut aivoverenvuoto ja aivoinfarkti, mitkä molemmat ovat aiheuttaneet humalan kaltaisia oireita ulospäin.
        Onneksi olen selvinnyt niistä hengissä, en tosin terveydenhoitomme ansisosta, joka tuntuu olevan enemmän suomalaimiesten tappo-organisaatio , kuin auttaja, ainakin omien kokemusteni perusteella!
        En käytä alkoholia lainkaan, mutta voin käydä ostamassa olutta esimerkiksi perheen vieraitten saunailtoja varten.

        Missä siis kulkee raja! Miksei kassoilla ole alkometriä ja laissa promillerajaa, niin epäselvyys katoaisi!

        Meillä lainsäädäntö ja käytännöt luodaan siten, että aina jollekin ilkeämieliselle akalle annetaan mahdollisuus kiusata kansalaisia vain oman tulkinnan perusteella!


      • Courvoisier XO
        Taidat itse olla kirjoitti:

        niin kännissä, että sulle ei myytäis - ainakin tekstistä ja kirjoitustaidosta päätellen...

        Jaaa-a,se on taas kylän "sheriffi" ollut valvomassa lääniään.
        Mitäpä jos antaisit kassojen hoitaa hommansa.Eiköhän ne tiedä kenelle saa ja kenelle ei saa myydä.

        Tai kysytään enemmin näin päin;Mitä väliä sillä SINULLE on,saako Rauno 2,5 prommillen kännissä kaupasta ulos mäyräkoiran.Mitä se sinun elämääsi haittaa.

        Ihmeellistä kyttäämistä.Itseäni ei jaksa vähempää kiinnostaa mitä muut juo tai on juomatta.Pidän huoli vain siitä mitä omasta kurkustani alas kaadan.


      • Varmaa faktaa
        YA kirjoitti:

        Kauhee mäkättävä naakka sielläkin, menisit selviämään ekaks ennen ku tuut kaikenmaailman palstoille rääpimään!

        Sitä samaa sullekkin


      • Anonyymi

        Jippii Sain Sinut Kiinni:) Poliisille on Lähetetty tutkintapyyntö.


      • Anonyymi
        jepsjeps. kirjoitti:

        Tuli vastaan päinvastainen tapaus kun Ärrän akka kävi nuorelle miehelle valittamaan että silmät seisoo päässä. Täysin rauhallinen ja asiallisesti käyttäytyvä kaveri, puhekkin aivan selkeää. Huomautin asiasta, koska mielestäni oli aivan kohtuutonta nöyryyttää nuorta miestä julkisella paikalla. Toisilla ihmisillä katse on ihan selvinpäinkin sellainen että huumeidenkäyttäjäksi aina epäillään. Ja tuo akkahan räjähti ihan täysin minulle, pyysi vielä takahuoneesta ukkonsakkin minulle raivoamaan. Kävelin rauhallisesti pois, ja huuteli vielä perään että näytä kassisi tai soitan poliisit.

        Onneksi ei ole siinä puljussa pakko asioida..

        No ei siellä R-kioskissa asiakasta haluta palvella, siellä halutaan vain asiakkaan rahat. Olen nimittäin asunut elämäni aikana monilla paikkakunnilla, ja empä ole tarvinnut palveluja arvostella. Jostain kumman syystä täällä Nurmeksessa on asiat toisin - asiallinen ja hyvä palvelun taso on monissa paikoissa, myös viranomaistaholla - hakusessa.


      • Anonyymi
        alkoholia päihtynei2 kirjoitti:

        Kyllä nuo merkit täyttyivät kyseisessä tapauksia.

        Päissään alkoholia


      • Anonyymi
        alkoholia päihtynei2 kirjoitti:

        Kyllä nuo merkit täyttyivät kyseisessä tapauksia.

        Oikeastikko?


      • Anonyymi
        alkoholia päihtynei2 kirjoitti:

        Kyllä nuo merkit täyttyivät kyseisessä tapauksia.

        Ehkä täyttyy


    • kaljaakoneeseen

      Helpommalla siitä pääsee kun myy vaan jos on rahaa maksaa. Ei pitäis olla tuommonen nalkkupaskiainen joka pikkuasiasta.

      • selvästi päihtyneill

        Kyse ei ole pikkuasiasta. Tuon säädoksen rikkomisesta voi seurata myymälälle alkoholin myyntikielto ja myyjälle siitä voi seurata sakkoja.


      • maalaismummeli

        On alkoholisteja, jotka eivät enää selviä ilman jokapäiväistä alkoholiannosta. Kun alkoholisti kieltäytyy hoidosta ei ole muuta keinoa kuin antaa juoda. jokainen on oman onnensa seppä. Eletään ja annetaan elää! Nämä turhanpäiväiset kauhistelut saavat valittajan kaiketi pönkittämään omaa itsetuntoaan. Jos se tekee onnelliseksi "kunnon" kansalaiseksi, olkoon.
        Olen pitkän elämäni aikana joutunut näkemään monenlaista ja iän mukana hyväksynyt lähes kaiken.


      • xdfhsrfhsrf
        maalaismummeli kirjoitti:

        On alkoholisteja, jotka eivät enää selviä ilman jokapäiväistä alkoholiannosta. Kun alkoholisti kieltäytyy hoidosta ei ole muuta keinoa kuin antaa juoda. jokainen on oman onnensa seppä. Eletään ja annetaan elää! Nämä turhanpäiväiset kauhistelut saavat valittajan kaiketi pönkittämään omaa itsetuntoaan. Jos se tekee onnelliseksi "kunnon" kansalaiseksi, olkoon.
        Olen pitkän elämäni aikana joutunut näkemään monenlaista ja iän mukana hyväksynyt lähes kaiken.

        ALKOHOLISTI EI OLE VAIN ONGELMA ITSELLEEN!

        Alkoholistit aiheuttavat muissa ihmisissä paheksuntaa, pelkoa ja epämiellyttävää olotilaa. Moni kuolee rattijuopon yliajamana ja moni käyttäytyy häiritsevästi tai jopa väkivaltaisesti ollessaan humassa.

        Alkoholistin sukulaisilla pitäisi olla oikeus viedä alkoholisti pakkohoitoon vaikka alkoholisti sanoisi mitä ja sitten siellä hoitopaikassa katsottaisiin ihan ensitöikseen että tarvitseeko tämä todella apua.


      • 35467
        xdfhsrfhsrf kirjoitti:

        ALKOHOLISTI EI OLE VAIN ONGELMA ITSELLEEN!

        Alkoholistit aiheuttavat muissa ihmisissä paheksuntaa, pelkoa ja epämiellyttävää olotilaa. Moni kuolee rattijuopon yliajamana ja moni käyttäytyy häiritsevästi tai jopa väkivaltaisesti ollessaan humassa.

        Alkoholistin sukulaisilla pitäisi olla oikeus viedä alkoholisti pakkohoitoon vaikka alkoholisti sanoisi mitä ja sitten siellä hoitopaikassa katsottaisiin ihan ensitöikseen että tarvitseeko tämä todella apua.

        Alkoholista johtuvien sairauksien ja vammojen hoito on iso kustannus yhteiskunnalle.
        Kattaako alkoholiverotus ne kulut?
        Ken tietää?


      • knkkö
        xdfhsrfhsrf kirjoitti:

        ALKOHOLISTI EI OLE VAIN ONGELMA ITSELLEEN!

        Alkoholistit aiheuttavat muissa ihmisissä paheksuntaa, pelkoa ja epämiellyttävää olotilaa. Moni kuolee rattijuopon yliajamana ja moni käyttäytyy häiritsevästi tai jopa väkivaltaisesti ollessaan humassa.

        Alkoholistin sukulaisilla pitäisi olla oikeus viedä alkoholisti pakkohoitoon vaikka alkoholisti sanoisi mitä ja sitten siellä hoitopaikassa katsottaisiin ihan ensitöikseen että tarvitseeko tämä todella apua.

        Rattijuoppo ja alkoholisti ei ole synonyymi. Rattijuoppo voi olla vaikka vetäisi kerran vuodessa sievät ja hyppäisi rattiin ilman että toista päivää tekisi mieli juoda. Rappioalkkiksilla ei varmasti suurimmalla osalla edes ole autoa.


    • mäyriskori

      Outo yhtälö tavaraa pitäisi myydä ja ei myydä ei sovi vapaan kaupan kuvioihin
      Sitähän EU, toitottaa

    • selkeästi suomalaine

      Itsehän taisin olla samaa tapahtumaa katsomassa, tietääkseni, mutta niinkuin juupsis kertoikin, he eivät täyttäneet lakipykälää. ei niistä huomannut että he olisivat kovinkin tuuterissa.

      • alkoholia päihtyneel

        Entäpäs tämä äänekäs käyttäytyminen ja henkilön silmistä huomasi selvästi, että kyse oli päihtyneestä ihmisestä. Mietin kyllä tuossa tilanteessa, että soitanko poliiisit paialle vai en? S-Marketillahan on joskus aina vartija liikkeessä, joten pitäisiköhän heidän palkata vartija valvomaan alkoholilainsäädännön toteutumista?


      • Sanamuodot kohillaan
        alkoholia päihtyneel kirjoitti:

        Entäpäs tämä äänekäs käyttäytyminen ja henkilön silmistä huomasi selvästi, että kyse oli päihtyneestä ihmisestä. Mietin kyllä tuossa tilanteessa, että soitanko poliiisit paialle vai en? S-Marketillahan on joskus aina vartija liikkeessä, joten pitäisiköhän heidän palkata vartija valvomaan alkoholilainsäädännön toteutumista?

        S-Marketillahan on JOSKUS AINA vartija liikkeessä. MIKÄ "joskus aina "tarkoittaa. Eikö AINA oo AINA ja JOSKUS silloin tällöin.


      • Kalliiksi tulet kyll
        alkoholia päihtyneel kirjoitti:

        Entäpäs tämä äänekäs käyttäytyminen ja henkilön silmistä huomasi selvästi, että kyse oli päihtyneestä ihmisestä. Mietin kyllä tuossa tilanteessa, että soitanko poliiisit paialle vai en? S-Marketillahan on joskus aina vartija liikkeessä, joten pitäisiköhän heidän palkata vartija valvomaan alkoholilainsäädännön toteutumista?

        yhteiskunnalle, jos alat lamppuautoa soittelemaan paikalle aina, kun joku käyttäytyy äänekkäästi. Mitä sitten ? Oliko hän aggressiivinen ja vaaraksi muille tai ympäristölle ? Tekikö hän jotain sinulle ?
        Mitä VITTUA ??
        Ja opettele kirjoittamaan. Ainiin.Kirjoitustaidosta jo huomaa millainen ihminen on, joka asiasta älämölöä tekee. Ajattelukyky yhtä kirjoitustaidon kanssa ? Eikö tuolla joku muukin paikalla ollut juuri kertonut, että ko. asiakkaat eivät täyttäneet kriteerejä myyntikieltoon...


      • kytiksel?
        alkoholia päihtyneel kirjoitti:

        Entäpäs tämä äänekäs käyttäytyminen ja henkilön silmistä huomasi selvästi, että kyse oli päihtyneestä ihmisestä. Mietin kyllä tuossa tilanteessa, että soitanko poliiisit paialle vai en? S-Marketillahan on joskus aina vartija liikkeessä, joten pitäisiköhän heidän palkata vartija valvomaan alkoholilainsäädännön toteutumista?

        Pitäskö sulle tilata kiikarit ja muistiinpanovihko jotta saisit vähän sisältöä lisää?


    • sinne siis

      suosittelen menemään mieluummin baareihin kyttäämään, saattaisi tulla paremmin jutun juurta

    • totuuden torvi

      Höpö höpö aloittajalle.Kaikissa kaupoissa myydään olutta jos on ns.pikkusievässä,myös Alkossa,kunhan ei ole täysin päihtynyt.
      Turhaan tulee paineita uudelle työntekijälle.Ja mistä hän
      kaikki säännöt tietääkään.

      • eläk.kassa

        Jokaisen kassahenkilön on pitänyt suorittaa ikäraja (K-18) kortti/valvonta koe.

        Siinä käydään läpi erillaisia tilanteita.

        Joskus vaan on niin että oma harkinta on paras,valitettavasti kun kassalla ei vielä puhalluteta asiakkaita.


        laki on laki en kiellä sitä
        Toivottavasti aloittaja on itse niin pätevä ettei elämässään tee mitään harkitsematonta väärää.

        Ehkäpä tämä ketju valaisee asiaa ja kesäkekkereihin juomia hakeva valitaan siitä selvästä porukasta täysikäinen,sillon ei aseteta sitä työntekijää ikävään tilanteeseen,huonommin käy jos vielä menettää työpaikkansa.


      • mörkkistuulinen

        Eikös nykyiseen sivistykseen kuulu esim. se, että pitää ostaa kaljaa, mutta ei saisi tulla humalaan. Ajokortinkin ansiosta sallituilla pienillä määrillä promilleja opetetaan hivuttamalla ihmistä alkoholistiksi.


    • Sandaalit puristaa

      Vanhemmilloa ihmisillä kenkä puristaa joka tilanteessa.Olen laittanut tämän törkeen käytökset merkille myös kaupan kassa jonossa.Pe.keleen iivan tiirat säveletään mitä sattuu kaupanhenkilökunnalle.

    • klo 9.00

      Olen huomannut, että vakituinen henkilökunta saattaa olla hyvinkin tiukkoja alkoholinmyynnissä. Satuin kerran olemaan S-marketin kaupan kassalla kellon ollessa noin 8.50. Kassa oli tiukka, eikä suostunut myymään selvinpäin olevalle asiakkalle olutta, ennenkuin klo oli 9.00.

      • piippaaja

        olutta ei edes pysty myymään ennen klo 9.00,,,kellon aika ohjelmoitu oluen ym. alkoholia sisältävien litkujen koodeihin ja siten kassakone ei suostu lukemaan oluen viivakoodia. POIKKEUS , vaikka ykkösoluessa on hieman prosentteja, sitä voi ostaa ennen 9.00.


    • Minäkin huomannu

      Nytkö sä vasta tajuat.Pitääkö rautalangasta vääntää .Olitpa selvinpäin tai loivennuksen tarpeessa Klo 9.00 lain mukaan saa aloittaa kolomosen myymisen.Olitpa kesätyötekijät ja vakituista henkilökuntaa

    • hohhoijaa

      oikeasti ? mitä pahaa on humalaiselle myymisessä.he olisivat voineet ihan hyvin alun alkujaankin voineet vain ostaa enemmän alkoholia tai jotain vastaavaa.
      esimerkkejä siihen miten hei saisivat tai olisivat saaneet kyseisen oluen aiemmin on loputtomasti.

      jos järjellä miettii niin hehän olivat jo valmiiksi humalassa joten se ettei juomia myydä ei varsinasesti muuta mitään.ellei luonnollisesti laske sitä että he ostavat seuraavalla kerralla enemmän ja tappavat itsensä alkoholi myrkytykseen.

      ja jos syy tähän nipotukseen on se että:"laki sanoo niin" niin kaikella kunnioituksella kehotan suoraan kokeilemaan lobotomiaa.ei se haitaksikaan varmaan olisi.

      tämä laki ei vähennä ihmisten juomista mitenkään se vain varmistaa että he juovat kerralla enemmän.

      • hohhoijaa

        niin siis piti mainita että olen hyyvin väsynyt at the moment ja vähän kiukkuisella tuulella joka selittä ehkä vähän epä sopivan kommentin.

        koen sen silti täysin aiheelliseksi ap:n ahdasmielisyyden vuoksi


    • NÄIN SE ON

      POROKYLÄSSÄ PAKKO MYYDÄ ET KAUPPA KANNATTA KÄPY KYLÄSSÄ TAIKKA MUUTEN MENEE OVET SÄPPIIN JA SIITÄHÄN KAUHEE PORUNOUSEE

    • Että oikein tuntomerkit kassasta, kirjoitat kun olisi kyseessä isompikin kriminaali.
      Kaupankäynnistä on nyt kyse janoinen saa juomansa ja kauppias rahansa.
      Minua ei kiinnosta mitä edellinen asiakas ostaa, senenempää kuin viereisten kassojenkaan asiakkaat.
      Mielenkiintoisempaa katseltavaakin löytyy, mutta ei siitä enempää ;)

      • Käväsin tässä illansuussa paikallisessa S-Marketissa.. meikän takana seisoskeli noin 25-vuotias kaveri täydellisessä laitamyötäsessä.. en olisi muuten kiinittänyt huomiota.. mutta tämä keskustelu aiheutti sen et sivusimmulla tsiikailin.
        Hänellä taisi olla parit mäyrikset kainaloissa.. tai luulen että oli mäyrikset ja kaksi pakettia campingiä.. Käyttäytyi asiallisesti pieni.. virne suupielessä.. maksoi ostokset ja häipyi. Ei vaikuttanut sitten mitenkään minun mielenrauhaan..

        ps.. se miksi en tiedä mikä on mäyris.. on yksinkertainen..gepardi ei maistu..eikä koskaan ostanut.. mutta brenkku sillointällöin .


    • Benny Hill

      Ehdottomasti tiukka valvonta. Hakaniemen pystykorvassa (nyt jo lopetettu ) seisoi portsari ovella juovuksissa. Nainen yritti pienessä hönössä sisään pubiin. Portsari sanoi .Ei käy. Nainen kysyi ,miksi. Portsari sanoi. On tullu otettua liikaa, jolloin nainen huomasi portsarin olevan humalassa ja sanoi. Tehän se siinä olette juovuksissa. Portsari. Niin muten ole sisälle tulossa.

    • lomalainen

      jos kuvan myyjär asialla, niin pelkästä hänen näkemisestään päihtyy jo sinänsä.. :-)

      niin se on, että laki ohjaa ostokäyttämistä.. katselin eilen aamulla - taksi kaupan eteen ja vaivaset 8 laatikkoa olutta "alan herrat ja rouvat" otti mukaan - pärjäävät toki hetken..

      mutta markkinatalous on tällainen.. mitä myynnissä on sitä ostetaan.. taikka laitetaan toiset ostamaan.

      kaljaa koneeseen ja lomaa kaikille.. jos joku sitä 24/7 vetää niin oma juttunsa niin pitkään kuin talous / terveys sen sallii..

      pahempiakin asioita on, kyllä tuolla metrossa oii mieltä ylentävää katsoa kun nuoriso laittoi piikkiä käsivarteen.. se siitä kaljan vaaroista, vaikka kännissä joisitkin.

      ja kaljasta verot valtiolle myös.. maksetaan sillä vaikka sitten EU.n tukiaisia..

      ja ai niin .. Kataiselle tervesiä, lisää vaan veroa kaljan hintaan..

      Nyt satamaan ja auto laivaan.. Superalko kiittää ja minä myös.
      Olutta alle 10,00 € keissi..

      Hyvää Kesää!

      • kauppa käy

        Näin on!!

        nyt on Poronkylässä noussut myrsky vesilasiin, tervetuloa isolle kylälle katsomaan miten homma rulettaa :-)
        Jos seteli nousee taskusta kassalle taikka jotain kolikkojakin sattuu löytyy niin alkoholipitoiset tuoteet lähtevät mukaan.
        Valvoa kait pitäisi. Viranomaiset toki vajailla resursseiila jo, mutta älkää hyvät ihmiset nyt tätä enää heille kaatako niskaan.

        jos jonkun mieli ei sitä kestä, että kauppias tekee tiliä, myydessään TÄYSI-IKÄISELLE, oman tahtonsa mukaan toimivalle, itsestään vastaavalle henkilölle, niin ei voi mitään.
        Enemmän tuntuu olevan tuo ikärajan valvonta olevan heikoissa kantimissa.
        Tavaraa menee tiskin yli, jos sinne vaan ostajan pituus kurkottamaan riittää.

        Siis vanha totuus jälleen, elä ja anna toisten elää.


    • ööölyyy

      KotiPoliisi.
      Harmittaako?

    • 16+9

      Ymmärrän,
      kauhea rikos on tapahtunut ja sinä olit silminnäkijänä.
      Tarkkana ihmisenä voisit keskittyä tarkkailemaan vieläkin pahempia rikoksia, vaikkapa perheväkivaltaa ja lasten hyväksikäyttöä naapurustossasi.
      Niiden epäilyistäkin kannattaa jo ilmoittaa poliisille. Rikosilmoituksen voit tehdä netissä.

      • JUURI NÄIN

        JA EDELLÄMAINITUTKIN OVAT USEIN ALKOHOLIN AIHEUTTAMIA JOTEN SUU SUPPUUN...


    • yfis

      Taas näitä elämääkin suurempia muluukkuja, joilla ei ole muuta tekemistä, kun vahdata kaikkien muiden työskentelyä ja elämää. :D Se, että kassamyyjä myy alkoholia päihtyneelle on kielletty tökeröllä lailla. Itse esimiehenä kaupassa ja sellaisella alueella, jolla myydään pääsääntöisesti pelkkää bissee = Arkijuoppoja koko kaupunginosa täynnä. Päivämyynti olis tota lakii noudattaen ehkä tonnin paikkeilla mut kun humalatiloja on monen moisia ni kappas ku toi myynti käyrä 8 kertaistuu per pv. :D niin kauan ku se deekis pysyy pystyssä horjumatta ja puhuu jotakuinki selkeesti, sille voi myydä.

    • Aina peltikii paaris

      Ja kassa vaikenee asiasta ainoastaan sen takia, että se ei voi mennä sanomaan sille kesätytölle, et " sä et voi myydä noille"... Tota lakia noudattaminen on jokaisen kassatyöntekijän omissa käsissä ja tod tulkinnan varaista.. Enpä o kuullu koskaan, että VALVIRA tekis jtn tutkintapyyntöö humalaiselle myymisestä :D tuleppas johonkin kaupunkiin yöelämää katsomaan ja tee sit vast rikosilmotus, kun näät sen todellisuuden siitä, kuinka hyvin tota lakia noudatetaan....

      • TB

        "Enpä o kuullu koskaan, että VALVIRA tekis jtn tutkintapyyntöö humalaiselle myymisestä :D tuleppas johonkin kaupunkiin yöelämää katsomaan ja tee sit vast rikosilmotus, kun näät sen todellisuuden siitä, kuinka hyvin tota lakia noudatetaan.... "

        Ei tietenkään mitään rikosilmoituksia tehdä, mutta alkoholin anniskelu- ja vähittäismyyntilupa napsahtaa jäähylle helpostikin.


    • Älä sure, myöskään ravintoloissa ei saa myydä alkoholia päihtyneille ja silti myydään.

    • Mikä on känninen? Promilleraja tiedossa? Edeltävän työpäivän väsymyksenaste laskettuko? Hermostovaurioita otettu huomioon? Onko arvioitu, MITÄ alkoholin eteen voi tehdä ihminen laskuhumalassa, jos ei saa sitä "viimeisintä" paukkua?
      Noudatko itse aivan kaikkeja lakea, tai, tiedätkö edes kaikkia lain pykäliä?

      • Ei pulloakaan!

        No kyllä täällä on. Toinen valittaa ihan asiasta, niin kaikki on heti puolustamassa. Kännisille ei ehdottomasti mitään. Kyllä täällä niitä juoppoja hyysätään, ja vielä terveyskeskuksessa hoidetaan. Ei muuta kuin kaatopaikalle, kun ovat itse sairaudensa hankkineet. Ja koko suomen työtätekevät saa ne kulut maksaa, kun itsehän ne on juoneet joka pennin. Hävetkää nyt edes hittolaiset. Mikä ihmeen hyysyy valtio se tämäkin on. Arkena ei tartte ottaa kaljaa selvänä, eikä humalassa. Arkena tehdään työtä. Sitä on valtakunta väärrällään. Vaikka mihin vilkaisee, niin näkyy tekemätöntä työtä. Täällä vaan riidellään, että pitäis saada humalaisenkin kaljaa. Kunhan selviätte edes entisestä. Pullon pupu tupunaa minä teille möisin.
        Nostakaa se ruotanne pystyyn, vai onko teillä edes enää selkärankaa!


    • alkoholis

      täällä helsingissä myydä aivan surutta ja itkua!tulkaa kattoo kannelmäkeen mitä menoa ostoskeskuksella!talvellakin kun oli kovat pakkaset tuli äijä hirveessä kännissä ja sai koffin24keissin kaljaa!ja heti kun tuli ulos veti lipat,ja jäi lumihankeen makaamaan niin joutui yksi mummo mennä auttaa ettei se kuollut hankeen!et tällästä täällä!

    • 12+12

      Vaikka kassa ei myiskään olutta päihtyneille..Kyllä ne sen saapi ostettua..Jos ei itse..sitten toinen hakee!!Se on turhaa narista tuosta asiasta!!!

    • ostaja

      onhan tos ihan järkeä mutta jos ei myydä nii lähtee aika varmasti tasku alella

    • LUVANVARAISTA

      ILMOITA AVI-KESKUKSELLE KUOPIOON


      LÄHETTÄVÄT ALKOHOLITARKASTAJAN PAIKALLE

    • mk

      Myyjän on helpompi myydä se olut vähän päihtyneelle kun ruveta mittimään kun ne rupeavat miettimään ja jos myyjillä pieni provikka jos myynti on riitävän suuri niin ei kukaan pikkua rupea fiilaamaan tuollaisissa asioissa.

    • Tipilinsky

      Ilmoita kunnan alkoholitarkastajalle.

    • Taata

      Kaikki alkoholipitoiset juotavat alkoon.

    • "kyttääjä"

      Hanki elämä!

    • Mie mietin

      Tapahtuipa kerran Malmin Alkossa ja sen liepeillä seuraava juttu:

      Alkon myymälässä keräili koriinsa keski-ikänen, haalareihin pukeutunut mies juotavia. Myymälän päällikkö huomasi jostakin merkeistä, ettei mies soveltunut Alkon asiakkaaksi, vaikka hän ei esiintymisellään ketään häirinnytkään. Päällikkö meni kassan luo ja, kun mies laittoi ostoksensa hihnalle, hän ilmoitti, että tälle miehelle ei myydä.

      Mies poistui ulos ja ulkopuolella kuiskutteli hetken eräälle miehelle, joka sitten meni Alkoon ja kohta palasi muovikassin kilistessä äskeisen miehen luo. Kassi vaihtoi omistajaa, kumpikin mies sai, mitä oli halunnutkin ja Alko kaupat.

      Kaikki olivat tyytyväisiä, vaikkakin alkuperäisen Alkon asiakkaan maksama hinta ostoksista oli hiukan suurempi kuin olisi ollut, jos hän olisi ostoksensa saanut suoraan Alkosta.

      Valtakunnassa kaikki hyvin.

    • matkallasattui

      No eihän sitä saisi myydä, mutta kun se kaupankassa ei joko uskalla olla myymättä tai sitten joko esimiehen käskystä tai muutoin vain myy alkoholia. Toinen epäkohta johon olen törmännyt kaupassa näin kesälomien aikaan on se että kun alaikäinen ei saa myydä alkoholia tai tupakkaa, niin kaupan kassalla olen törmännyt siihen useinkin, alaikäinen harjoittelija istuu kaupan kassalla ja pyytää täys ikäiseltä papereita. Kerran sanoin edessä olevalle että kysyppä onko myyjä itse täysi ikäinen, niin kaupan kassalla alkoi semmoinen älämölö ettei paremmasta väliä. Kassa vaahtosi ettei hänen ikänsä kuulu kenellekkään ja soitti myymälän esimiehen paikalle ja sieltä tuli semmoista tekstiä ettei olisi uskonut itsenäisen yrittäjän kehtaavan laskea suusta moista tekstiä. Jätin vähäiset ostokset kassalle ja kävelin ulos ovesta, myymälä päällikön saatellessa ja toivotellessa ettei noin vmäinen asiakas koskaan tule heidän liikkeenseensä asioimaan. No teimpä tempun ja ajoin pienen matkan päähän auton ja annoin asian olla, kävin toisessa liikkeessä ja homma hoitui ilman mitään hankaluuksia. Samaan aikaan oma 14v poika oli omin päin käynyt edellisessä kaupassa ja ostanut samalta kassalta josta poistuin maksamatta ostoksia, ostamassa tupakka askin ja itse kauppias oli istunut kassalla ja eipä ollut kysynyt ikää 14v pojalta. Poika tosin on ikäisiään reilusti pitempi ja vanhemman oloinen.Takavarikoin pojalta tupakat ja olen tässä miettinyt että jos vaikka tekisi jonkinmoisen ilmoituksen, ei poliisille vaan kauppa ketjun yläpäähän....

      • alkoholitarkastamo

        alle 18v saa myydä olutta ja tupakkaa, jos on joku täysi-ikäinen henk.kuntaan kuuluva paikalla.


    • Liian paha kosto

      Todennäköisesti aloittaja itse yritti ostaa kaljaa,mutta kun eivät myyneet yrittää kostaa heille.

    • kaljaa koneeseen

      pysy kotonas,siellä ei ole humalaisia ostelemassa kaljaa kännissä,hui kauheeta,ootko meinannu soittaa FBI;lle asiasta,ihan hirvittävä rikos,pysy kotonas,siellä on täydellistä,muualla ei

    • kans kännikala

      Kuulepas kellekäs sitten alkoholia pitäisi myydä?
      Ja se on myös niin, että, jos tämä kauppa ei juuri nyt myy, toinen myy. ja silloin kännikalojen rahat on meidän myynnistä pois. ja saattavat suuttua ja mennä muualle, silloin kun ovat selvinpäin.
      Ja sitten vielä, alkoholitarkastajan linjaus känninmäärästä saattaa olla erilainen kuin sinun, arvoisan tarkkailijan.

    • änkyrävänkyrä

      sheilvälle ei saisi mhyydä, kännisellä she vahinko on jo tapahtunut. pitäiskhö parin sitten mennä ostamaan pimeä pullo? jos ei S myy, niin kurvista saa

    • Nimimerkki Erkki

      No onpa nyt mukavaa kun sulla on aikaa vahtia siellä S-marketissa ja mainita vielä nimeltä kyseinen paikka ! Nyt on varmaan hyvä mieli ja itsetunto korkealla kun sait muka "käräytettyä" kyseisen kauppiaan . Tämän takia näissä nettikirjoituksissa pitäisi olla lakisääteinen sisäänkirjautuminen pankkitunnuksilla , että perättömien lausuntojen antajat saataisiin vastaamaan puheistaan .

    • Olllanpas sitä nyt

      Kaljahan on limpparia! Mitänoista Tosikot taas tonottaa.,.

    • itsesuojelija

      En hyväksy alkoholin myymistä valmiiksi känniselle, mutta ymmärrän myyjiä, jotka joskus ehkä niin tekevät. On nimittäin helpompi myydä ne oluet, kuin kuunnella örveltäjien huutoa ja räyhäämistä. Olen itsekin työssä, jossa joutuu valvomaan tiettyjen rajoitusten noudattamista. Huonoina päivinä ja tietyissä tilanteissa v-mäisten asiakkaiden widuilua ei yksinkertaisesti jaksa kuunnella, joten itselle helpompaa ja myös turvallisempaa, on antaa asioiden olla. Olisi aivan eri asia, jos paikalla olisi jykevä voimamies vartioimassa tilannetta ja myös työntekijän työhyvinvointia.

    • Myyjä

      meillä k-ryhmän kauppa.. (itse olen tosi tarkka..) mutta meillä vartijakin soittaa jos huomaa ja tulee valvomaan tilannetta myyjän turvaks vähän taka alalle :)

    • ent. keikkatyöläinen

      Tein akoinaan keikkatöitä sivojen kassoilla, ja nämähän oli pieniä kauppoja joissa työskenneltiin yksin. Kerran kieltäydyin myymästä humalaiselle olutta, siitäkös mekkala syntyi, kyseinen juoppo kävi jatkuvasti haukkumassa ja uhkailemassa kun olin töissä. Tuosta opin että oman turvallisuuden vuoksi en kieltäytynyt myymästä olutta kuin kerran naiselle joka tuli kontaten sisään. Yksin työskentelevät kassat on tosi hankalassa tilanteessa. Onneksi minun ei enään tarvitse niitä tehdä.

    • Ja mitä sitten

      Jokanen kassa haluu puuttuu siihen kun niitten tuntipalkatki on
      niin suuret eiku...

      Itse ei kaupan kassalla ole, mutta mult se oiskin onnistunut..
      Oisin jättänyt myymättä ja nipannut Möykkääjät (sen jälkeen)
      niskasta mäjelle,mutta tommosen 40 kg kassatytön ymmärrän tuolla on
      olemassa termikin..kun työt ei kiinnosta. Kunnon palkalla tuohonkin tulisi muutos.
      Vai meinaako joku et kassatyttö alkaa sillä 1200 /kk brutolla myös poliisiksi / vartijaksi =D

    • MINUUSKA

      LIVE AND LET LIVE!! GET YOUR OWN LIFE!!

    • Raha ratkasee, näes.

      Vastaava tapaus S-marketissa, mutta asialla kaksi rouvaa, jotka olivat melkoisessa "myötätuulessa" ja aiheuttavat kikattelullaan, laululla ja tavaroiden putoilulla lattiaan häiriötä kaupan sisällä.
      Kassalle vaan mentiin kaljapakkaus kainalossa ja yritettiin olla puhumatta mitään, koska viinan lemu oli aikamoinen. Kassalla olisi pitänyt "hälytyskellot" soida maksun aikana, koska kortilla maksut ei tahtoneet onnistua mitenkään, mutta läpi meni kaikki mukisematta eli se siitä kaljan myymisestä päihtyneille.

    • Aivoöljy

      Oi voi mää lähen ryybään.

    • Kiitos

      Aloittaja, tee ilmoitus poliisille.

    • HH

      En möisi ollenkaan alkoholia. Aika monet siitä känniin tulevat ostettuaan, vaikka ei olisi vielä kännissä tai liian humalassa. Halpa-Hallissa asioi, niin ei tuota ongelmaa. Siellä ei myydä alkoholia.

    • Kännissä koheltaja

      Eihän päihtynelle sais baarissakaan myydä alkoholia ja harva jos kukaan nollia puhaltaa baarissa ollessaan joten lait on useasti veteen piirrettyjä viivoja vain. Enemmänkin suosituksia kuin määräyksiä.

    • Tupa Uuno

      Nastolassa myyvät olutta aivan surutta joka liikkeessä, löyhkää tai käyttäydy vaikka kuinka sikana! Tätä olen seurannut monta vuotta. Ja jos kauppa ei myy mennäänn kirkolle tai Rakokiveen, bääri kyllä myy!

    • HELEPPOVA

      Minä olen ollut lähes aina kännissä alkoholia ostaessani.
      No probleeemo.

      Riittää kun menee sen kaljatonkan kanssa kassalle, antaa kassalle rahat sanomatta mitään ja sit kun saa vaihtorahat takas, niin voipi kiittää ja toivottaa hyvää päivän jatkoa.

      Tällä tavoin tomiessa, jos kassa huomaa minun olleen humalassa vasta ostotapahtuman jälkeen, ei kassa voi asialle mitään, sillä oluesta tuli minun omaisuuttani sillä hetkellä kun kauppa realisoitui, eli viimeistään siinä vaiheessa kun saan vaihtorahat kouraani.


      Jos kauppa tai kassa alkaa tässä vaiheessa perumaan, ja yrittää ottaa oluet multa pois, syyllistyy tämä ryöstöön tms toisen omaisuuden viemiseen, joka on rangaistava teko, sillä olut on jo minun omaisuuttani siinä vaiheessa.

    • ex-tarkastelija

      Sähköpostia Itä-Suomen aluehallintoviraston alkoholitarkastajalle niin laittavat selvityspyynnön S-markettiin, seurauksena varmaan kehottavat kiinnittämään huomiota alkoholilainsäädäntöön sekä pääsevät alkoholitarkastajan silmätikuksi. Ja palautetta alueellisen s-kaupan johtoportaalle. Kolmannesta päihtyneelle myynnistä napsahtaa myyntikielto päälle (ensin huomautus ja varoitus). Alaikäiselle myynnistä tulee heti myyntikieltoa.

      Kaljassa on niin heikko kate ettei sen myynnillä kannattaisi ottaa riskiä myyntikiellosta. Alkoholitarkastaja saattaa myös katsella myymälän ulkopuolella ennen sisälletuloa ja tarkkailla kaljaa uloskantavien kuntoa.

      Aloittaja on ihan oikealla asialla kertoessaan tästä epäkohdasta!

    • jkpndcwe

      Kassa toimi aivan oikein,kun ei ryhtynyt peesaamaan tämän valittajan narinaa.
      Kauppa vastaa alkoholilain noudattamisesta. Yksityishenkilöt pitäköön suunsa kiinni vaikkei elämässä muuta sisältöä olisikaan kuin toisten vahtaaminen.

    • ulp

      Voi perse,ettette tiedä kuinka pelottaa yksin kassalla,kun känninen ihminen alkaa riehumaan ja v-tuiilemaan,jos kieltäydyt myymästä.
      Mutta sehän on vaan ammatinvalintakysymys. Eikös niin?
      Eihän me myyjät mitään ihmisiä olla.

      • 3+6

        Nimenomaan, te olette työssä ja työ tehdään niinkuin laissa ja kirjoiss se on kirjoitettu. Eikös niin? Jos ei työ maistu niin sitten sanot pomolle että hommaa siihen jonkun iso kokoisen sinun tilallesi, koska et selvästikään uskalla toimia pykälien mukaan. Oletko harkinnut pukuompelijan ammattia?


    • kassana

      Varmasti kesätyöntekijää olikin informoitu asiasta,mutta tiedätkö montako kännistä/alaikäistä/ tai muuten vain epäilyttävää henkilöä kassa keskimäärin näkee yhden työvuoron aikana päivittäin?Pienelläkin paikkakunnalla.. Kyllä siinä oppii arvioimaan iän,humalatilan ja senkin onko taskussa maksamatonta tavaraa.Jos sinä kohtaat kuukaudessa yhden humaltuneen ihmisen,en katso että olet kykenevä arvioimaan kenenkään humalatilaa.Jokainen voisi mennä viikoksi istumaan kassan taakse,ehkäpä kaupan alan henkilökunnankin arvostus hiukan nousisi.Siinä kun pukkaa olemaan syntipukkina kaikelle,mikä asiakkaalla mättää.Ja pitäisi samaan aikaan leikkiä vielä poliisia,sosiaaliviranomaista ja hoitotätiä....ai niin,keskimäärin 300 asiakasta pienellä paikkakunnalla,suurissa kaupungeissa jopa 500-700...että repikää siitä.

    • JK

      KYLLÄ VOISI

    • kassanikäeikuulumuil

      Miksi ihmeessä joku akka kyselee MYYJÄN ikää?! Se nyt on ihan eri asia ostaa sitä röökiä, kuin myydä! Vai väittääkö veemäinen akka että on täysin sama asia kun 17v ostaa röökiä, ja 17v myy röökiä? Ei ihme että 14 poikas vetää röökiä, eihän sinunkaltaista veemäistä, katkeraa akkaa jaksa kukaan katsella.

      • sthtehe

        PITÄÄKÖ MYYJÄN OLLA 18-VUOTIAS?

        Kyllä myyjän täytyy olla täysi-ikäinen saadakseen myydä esim. alkoholituotteita, mutta tästä huolehtivat kyllä itse kauppias tai muu henkilökunta.

        On todella töykeää että asiakas kysyy myyjän ikää tai muita henkilötietoja, sillä ne eivät asiakkaalle kuulu. Myyjän ei tarvitse vastata tällaisiin kysymyksiin esimerkiksi turvallisuus -ja yksityisyydensuojasyistä!

        Jotkut aikuiset vain voivat näyttää huomattavasti itseään nuoremmilta, mutta ei hätää, asiakkaat, kyllä heidän ikänsä on katsottu kun heidät on töihin palkattu!


      • väärässä olet
        sthtehe kirjoitti:

        PITÄÄKÖ MYYJÄN OLLA 18-VUOTIAS?

        Kyllä myyjän täytyy olla täysi-ikäinen saadakseen myydä esim. alkoholituotteita, mutta tästä huolehtivat kyllä itse kauppias tai muu henkilökunta.

        On todella töykeää että asiakas kysyy myyjän ikää tai muita henkilötietoja, sillä ne eivät asiakkaalle kuulu. Myyjän ei tarvitse vastata tällaisiin kysymyksiin esimerkiksi turvallisuus -ja yksityisyydensuojasyistä!

        Jotkut aikuiset vain voivat näyttää huomattavasti itseään nuoremmilta, mutta ei hätää, asiakkaat, kyllä heidän ikänsä on katsottu kun heidät on töihin palkattu!

        Ei myyjän tarvitse olla 18-vuotias, mutta hänen lähellään tarvitsee olla yli 18-vuotias, esim viereisellä kassalla.

        Itsekin aikanaan kouluaikoina olin työharjoittelussa 16-vuotiaana baarissa ja ihan sain myydä kunhan samassa vuorossa oli joku 18 vuotta täyttänyt.

        Mutta siinä olet täysin oikeassa että on todella törkeää että asiakas alkaa kyselemään myyjän ikää, se kun ei kuulu asiakkaalle!!


    • YA

      No näinhän tää aina menee: Löperöt ämmät myy kännikaloille mitä vaan!

    • poppanap

      Joo no eipä alottajalla taija olla muuta elämää kun seurata toisten elämää ja vielä inistä tänne. Hohhoijaa piä omasta kännäämisestä ja ostoksistas huolta.

    • entinen kaupantäti

      Itse myös entisenä S-Marketin työntekijänä voin kertoa, että ihmisten päihtymystilan arviointi ei todellakaan aina ole helppoa. Yleensä juovuksissa olevat skarppaavat kassalle tullessaan niin hyvin, ettei myyjä välttämättä huomaa mitään. Kassajonossa muilla asiakkailla on enemmän aikaa seurata humalaisten toilailuja ja olettavat tietysti, että myös myyjä on asian huomannut..

      Kassa yleensä myös tuntee kaupassaan asioivat känniläiset ja osaavat ennakoida heidän reaktioitaan. Itse myin alkoholia tyypeille joiden tiesin muuttuvan agressiiviseksi jos kieltäydyin myymästä. Itse en ainakaan omaa henkeäni alkanut vaarantaa mokomien hullujen takia. Aina ei myöskään ole mahdollista kutsua vartijaa paikalla, joten oikeasti ainoa vaihtoehto on myydä. Pari kertaa sain väistellä päälle lentäviä kaljapulloja ja satoja kertoja kuunnella "minä en ole yhtään humalassa"-puolusteluja ja haukkuja päälle.

      Olisi toivottavaa ettei ihmiset alkaisi yksittäsitapauksen perusteella soittelemaan alkoholiviranomaisille. Toki jos toiminta on jatkuvaa ja järjestään myydään kaikille päihtyneille, on asia eri.

      Tsemppiä vaan kaikille, jotka joudutte näitä ihania asiakkaita kaupassa kestämään, ei käy kateeksi. Itse olen onneksi päässyt vaihtamaan työhön, jossa ei tarvitse kuulla haukkuja yms. arvostelua 24/7.

      • erfvwavgr

        Tuo on ihan totta, mitä "entinen kaupantäti" kertoo.

        Kassatyön huonoja puoliahan ovat usein, että jonot ovat pitkiä, on kiire, pitää osata kassajärjestelmän kommervenkit, täytyy tervehtiä ettei asiakkailta tule vihaista palautetta, pitää muistaa katsoa tupakkaa/alkoholia ostavien iät, joissakin kaupoissa kassatyöntekijän pitää avata ostoskassi valmiiksi, valvoa pelikoneita alaikäisiltä jne. Siinä on kamalasti muistettavaa vaikka asiakkaalle se näyttääkin vain tervehtimiseltä ja parin napin painamiselta istuen.

        Työ ei ole myöskään kovin turvallinen, sillä paikalle saattaa tulla esim. aseella uhkaava ryöstäjä tai väkivaltaisia humalaisia.

        KASSATYÖNTEKIJÄ EI EHDI HUOMATA KAIKKIA ASIAKKAITAAN SAMAAN AIKAAN!


    • Baserni322

      Tarviiko sun sekaantua muiden asioihin?! Pidä huoli omista asioistasi, kyylä!

    • Vodkaa massoille

      Juokaa viinaa. Kataisenkin puheet näyttävät järkeviltä pienessä sievässä!

    • tgfdhgfhjgfhj

      Mulle on aina myyty vaikka en edes joskus oo pysyny pytyssä koska näytän niin pelottavalta motoristiltä..kerran kysyin että myötkö oikeesti kun olin kontillani kassallani ja vastaus oli juu..

    • 1616

      Kyllä se elämäsi on tylsää, jos pitää seurata muiden ostoksia kaupassa. Jos joku nyt kesälomaansa tahtoo oluen kanssa juhlistaa, haittaaks se. Ihmisillä on erilaiset tavat rentoutua, ja suvaitsevaisuus on sitä että hyväksytään erilaiset ihmiset. Aloittajankin pitäisi oppia huomioimaan kanssa ihmisiään, ja olla arvostelematta kanssa ihmisiään.

    • Mene itseesi!!

      Hemmetin kyylä, kyllä ne nyt saa ostaa vaikka mitä jos haluaa!!

    • ylivalvontaa

      tietysti jos pariskunta ei pysy pystyssä voi harkitä oluenostokieltoa.Muuten kassat ja myyjät jopa liikaa huolehtivat asiakkaiden ostoista.Esim lihava usein löytää tyhjät hyllyt xxxxl kokoisia ei edes ole???Ja pullat ja muut makeat on siivottupois!!!

    • mitä sitte

      no jos noita lakeja noudatettais niin paareissaki rikotaan kyseestä lakia ooo :D

    • hmm.

      Olisit voinut informoida johtoa asiasta. Ja kassasta.

      Miten näissa tapauksissa yleensä toimitaan? Jos kassa myy voimakkaasti päihtyneille.

    • uddiz83

      Vittuako se sulle jumalauta kuuluu että myydäänkö sitä alkoholia humalaiselle tai ei kaikkiist eniten vituttaa täällä suomessa noi lutkat jotka ei osaa muust pitää huolta kun muitten elämästä

    • ex-kassamies

      Nämä alkoholimyynnintarkastajat kaupoissa pitäisi itse laittaa viikoksi siihen kassalle istumaan ja asettamaan heidät asemaan, jossa saavat jatkuvasti punnita voiko tuolle ja tuolle myydä vai uskaltaako edes olla myymättä sillä 10€/h liksalla! Vittu mitä kusipäitä nämä kassatyöskentelijöiden tarkastelijat, jotka eivät ollenkaan halua ymmärtää tilannetta kassahenkilön kannalta, joka harvemmin on mikään Isokokoinen lihaskimppu. Myös täysiä kusipäitä nämä, jotka laittavat näitä alkoholinmyyntikieltolainsäädäntöjä, joilla eivät todellisuudessa vähennä juoppojen alkoholin käyttöä, vaan asettavat ainoastaan kassatyöskentelijät tukaliin tilanteisiin. Yleensä kassalla istuvat jätkätkään eivät todellakaan ole sieltä isoimmasta päästä.

      Jos oikeasti kaikki menisi niin kuin nämä lainsäätäjät ja tarkastajat toivoisivat, niin suurinosa kauppojen kassoista saisi lopulta potkut kaupasta myytyä alkoholia räyhääjille, koska tuskinpa sen 9-10€/h liksan takia kestäisivät työtä, jossa saa jatkuvasti pelätä omaa turvallisuuttaan ja tulla haukutuksi ties mikskä! Kassoilta vaaditaan aivan liikaa heidän palkkaansa nähden eikä näitä tarkastelijoita, arvostelijoita ja lainsäätäjiä kiinnosta paskaakaan heidän turvallisuus.

    • siwan kassa

      Helpompaa vain myydä pitkässä jonossa, kun alkaa jokaisen kohdalla alkaa hidasstuttamaan kassajonoa. Ja sitten vielä humalainen saattaa nostaa metelin, joten tuonkin kassan oli vain helpompi myydä ja katsoa kokonaisuutta.

    • wiee kulli suuhun

      Vaikka olet absolutisti, niin eivät välttämättä kaikki muut ole. HAISTA KUSIPÄÄ VITTU JA LOPETA KYTTÄÄMINEN!!

    • arka asia

      Kaupoissa pitäisi olla vartiomies, kaiken varalta..ei ole halppoa olla myyjän housuissa..Nykyajan ihmiset ovat kovinkin agressiivisia tämän asian suhteen..

    • yksi ex-myyjä

      No yksi aika iso syy miksi joskus myydään selvästi liian päihtyneelle on jo pelko siitä, että tiedetään henkilö liian hyvin entuudestaan ja miten reagoi jos myynnin evää. Monesti se on jo itsesuojelua... Joka tosin valitettavasti ei sitten tuppaa kelpaamaan tarkastajalle tekosyyksi.. Mutta tietty asian voi sinänsä kiteyttää, että ammatinvalintakysymys eli eihän nyt pelon tai "mä haluan tosta äkkiä eroon" -syystä voi jokaiselle arveluttavalle tapaukselle myydä..

      Mutta itsekin aikanaan kaupassa muutaman vuoden parissa eri hommassa työskennelleenä, yksi jo liki huvittava ryhmä ovat muiden päihteiden kuin alkoholin käyttäjät.. Rutinoitunut käyttäjä on täysin fiksun oloinen monesti jos niin haluaa ja hyvä että silmistä huomaa mitä on vetänyt. Silti on ihan selviö, että jos ihan sanatarkasti tulkitaan lakia niin yksikään narkomaani ei tuppaa oikein ikinä olemaan siinä kunnossa kehonsa sisällä olevien päihteiden puoleen jotta voisi myydä, mutta se mikä ei näy, niin siitä vaan. Mutta sitten taas se perheenisä pitää pysäyttää ostoaikeiltaan joka on aavistuksen rajatapaus aloitettuaan lauantaina iltapäivällä vapaapäivän vieton ja juodessaan n. kerran kuukaudessa, ja joka tulee kauppaan ostamaan vielä sixpackin saunakaljaa ollessaan jo matkalla kotio. Mutta aavistuksen katse harittaa, ääni kohoaa ja puhe sammaltaa... kun on juonut hieman keskikaljaa iltapäivän mittaan.

      Eli onhan siinä koomisiakin piirteitä tuossa valvonnassa, mutta eipä siinä niin sitä hommaa tehdäkään jolla on tarkoitus, sitä tehdään siksi kun paperilla on paljon asiaa koskevia sääntöjä..

    • fs
    • bvbvvvfgj

      Itse asiassa aika koominen laki. Eikös siellä tiedetä, että alkoholista päihdytään. Mitäs, jos ois vastaava laki tupakoinnista: Selvästi nikotiinin puutteesta kärsivälle ei saisi myydä tupakkaa. Tai liikaa nikotiinia nauttineelle ei saa myydä enempää tupakkaa jne.

    • Jukka Juopunut

      Asiakas on aina oikeassa. Jopa tyhmä asiakas.

    • 8+3

      Pikavippikeisarien toiminta on aivan samanlaista kuin kyseisen kassan. Myönnetään luottoja henkilöille joilla on entuudestaan raha-asiat kuralla. Heille ei saisi missään nimessä myydä lisää luotta mutta näin vain tapahtuu. Tämä ei keisareita haittaa, vaan tuhotaan nuorten opiskelijoiden elämä yhdessä päivässä yhdellä vipillä. Kassan ei olisi pitänyt myydä päihtyneelle alkoholia koska hän ei sitä lisää olisi tarvinnut, siinä voi elämä mennä piloille kun kännissä kaatuu siihen ensimmäiseen kiveen siellä kaupan pihalla, kenen on vastuu?

    • ....................

      Ei tommoisiin pikkuseikkoihin viitsi puuttua, kun on isompiakin ongelmia. Ihan hyva etta on rentoja kassoja.

    • vcxvcxvxcvxcvvcx

      Liian kännissä oleville ei saisi myydä kaupassa eikä baarissa. Liian kännisiä ei saisi päästää edes sisään. Jos on sairaudesta aiheutuva tila, joka muistuttaa humalatilaa niin ottaa paperit mukaan baariin lähtiessään, jolloin on jotain esittää portsarille väitteidensä tueksi. Tosin jos tilansa takia käyttäytyy kuin änkyrä kännissä oleva niin ehkä baari ei ole oikea paikka tällaiselle ihmiselle.

      Toinen ihmisryhmä, joka pitäisi heittää baarista välittömästi ulos on riidanhaastajat. Täysin turha odottaa, että tilanne menee vakavaksi kun nämä voitaisiin heittää ulos jo kun huutelu alkaa.

      • saattaapi olla

        Jos on esim. taipumusta verensokerin laskiessa,että kävelyltään horjuu, silmät harittaa ja puhe on epäselvää muminaa, muttei kuitenkaan diagnosoitua diabetestä niin vähän vaikea todistaa.

        Samoin joillakin voi olla vaikka joku aivoperäinen vamma tai sairauskohtaus.

        Itselläni ainakin verensokerin laskiessa alkaa sen verran heikottaa ja kävely muuttuu horjuvaksi.. Toisaalta ihan selvänäkin saattaa katse harittaa esim. valokuvissa pientä karsastusta tai väsyneenä silmät näyttävät siltä kuin olisi jotain aineita vedelty, vaikkei todellisuudessa olekaan. Tästä syystä useammassa työpaikassa ja toisinaan kaupoissa minua luullaan joksikin narkiksi, vaikken koskaan mitään huumeita edes ole kokeillutkaan.

        Samoin pahasti allergisena saattaapi silmät voimakkaasti punoittaa ja monet taas tulitsevat tämän siten, että olen selkeästi humalassa.


    • sd
    • totuuden torvi

      Eto asiasta tämöinen kaplakka!Ei tuo ole kovin suuri rike jos on lievästi päissään.Eri asia jos on ympäripäissään.Joka kauppa JOSKUS varmasti myö alkoholia lievästi päihtyneelle.On tässä maailmassa isompiakin ongelmia kuin oluen myynti,voe helekuutti....

    • baarikårpånen

      Siis kun menee baariin, ja ottaa pari tuoppia, silloinhan on jo pienessä hiprakassa. Eikö silloin asiakkaalle voi enää myydä kolmatta tuoppia? Hohoo sanon minä.

    • pitkänlinjan kassa

      Kaupan kassana työssä olevana, meitä on ohjeistettu näin. Jos asiakas pysyy pystyssä eikä riehu/räyhää ja selviytyy jotenkin maksutapahtumasta, niin alkoholia myydään. Raja menee siinnä, että konttaavalle asiakaalle ei enää myydä.

      Sama linja lienee kaikissa myymälöissä.

      • Sivusta Mölähtäjä

        Nm:pitkän linjan kassa:olet TÄYSIN OIKEASSA! Tästäkin eto jutusta kasvoi mahoton mekkala,voi v--ittu näitä nipottajia....


    • kljfzkljf

      Monesti on kassani ohi tullut ihan skarpin näköistä porukkaa jotka vasta tavaran maksettuaan paljastavat humalansa. Siinä vaiheessa ei mennä kaljoja takaisin repimään, vahinko on jo sattunut.

      Eräässä työpaikassa minulle osoitettiin joitain kaupan asiakkaita, jotka varastivat toisinaan ja toisinaan maksoivat kaljansa. Sanottiin että jos he varastavat, anna varastaa ja jos ovat humalassa kun maksavat, myy pois. Syynä se, että olivat narkkeja ja kokemuksen perusteella arvaamattomia ja agressiivisia. Saihan siinä muut kaupan asiakkaat mulkoilla kun möin mutta eivät uskaltaneet itsekään sanoa mitään ennen kuin asiakas oli poistunut kaupasta. Eivätkä kyllä tulleet kassallekaan ennen kuin ko. asiakas oli poistunut.

      Monesti kuvitellaan että kaupan kassa on vastuussa kaikesta mitä kaupassa tapahtuu; jos jauheliha on hyllystä loppu, se on kassan vika, jos hinnat ovat nousseet, se on kassan vika, jos tuote poistuu myynnistä se on kassan vika, jos tupakkaa ei myydä ilman henkkareita, se on kassan henkilökohtaista vittumaisuutta, jos henkkarit pitää näyttää yli 50 euron ostoksien yhteydessä, kassa vain haluaa olla erityisen hankala, jos alkoholia ei myydä päihtyneelle, kassa on takakireä niuhottaja, jos kassa myy alkoholia päihtyneelle, kassa on moraaliton rikollinen.

      Odotan kovasti sitä aikaa kun työnantajat alkaa pitää työntekijöidensä puolia.. Toivon että asiakaspalvelu muuttuu siihen suuntaan että kaikkea ei pidä kestää eikä tekohymynaamaa tarvitse koko ajan näyttää. Kassatyöntekijä voi kieltäytyä myymästä asiakkaalle jo sen perusteella että tämä käyttäytyy loukkaavasti kassaa kohtaan tai muuten asiattomasti. Toivon myös että jokaiseen kauppaan tulisi vartija joka suojelisi kassatyöntekijöitä.

      Sitä odotellessa...

      • kassööri.

        AAMEN! :D


    • ruossi

      Suomessa kassat kyselevät jatkuvasti papereita, ja ovat muutenkin tarkkoja. Itse kävin R-kioskilla ja minulta kysyttiin papereita kun ostin tupakkaa ja ikää on sentään yli 40- vuotta. Samoin ruokakaupassa kassa pyysi viemään oluet takaisin hyllyyn, olin kuulemma päihtynyt vaikka olin selvinpäin.

    • aqwefe

      Ainakin Siwassa myydään lievästi päihtyneille ja vahvasti päihtyneille olutta. Sama missä kunnossa on kunhan pääsevät mahdollisesta häiriöasiakkaasta eroon jos kieltäytyy myymästä. Tässä rikotaan lakia. Ja JUURI Siwa on se kauppaketju joka myy välittämättä laeista.

    • Helsingissä saa

      myös juopot viinansa kaupasta kuin kaupasta, kunhan jotenkuten tolpillaan pysyvät.

      Suurimmalta osalta kauppoja tulisi ottaa luvat pois tietyksi ajaksi, niin oppisivat.

    • Niinpä_,,

      ''8 3kirjoitti: Kassan ei olisi pitänyt myydä päihtyneelle alkoholia koska hän ei sitä lisää olisi tarvinnut, siinä voi elämä mennä piloille kun kännissä kaatuu siihen ensimmäiseen kiveen siellä kaupan pihalla, kenen on vastuu?''


      Päihtyneen vastuu. Aikuinen ihminen on itse vastuussa omista virheistään eikä kukaan kassahenkilö ym. Ei ole kassan vastuu holhota jokaista mahdollista tapajuoppoa tai toimia äitinä heille. Entäs jos juoppo raivostuukin 18-vuotiaalle 45 kiloiselle kassaneidille, kun ei myynyt tälle alkoholia? Tuletko kassaneidin avuksi? Baareja ja jotain Siwoja on täysin epäpätevää verrata yks yhteen, kun baarit ovat täynnä isokokoisia portsareita turvana. Kuka on Siwan kassan turvana, joka on yksin tai kaksin jonkun toisen vastaavanlaisen työntekijän kanssa Siwassa klo 20.50 ja jonossa on potentiaalisia räyhääjiä?

      • 16+5

        No jos rupeaa räyhäämään niin siinähän räyhää, jos ei sitä kestä niin siellä ei tarvitse olla, sen takia sinne pitäisikin palkata 100kiloinen 2metrinen mies, eikä mitään koululaisia. Kyllä jos minulle soitetaan niin tulen avuksi. Siwan kassan turvana ei sillä hetkellä ole ketään muu kuin mahdolliset muut asiakkaat, sen takia siellä kassan takana ei tarvitse istua jos pelkää.


      • hyi niitä
        16+5 kirjoitti:

        No jos rupeaa räyhäämään niin siinähän räyhää, jos ei sitä kestä niin siellä ei tarvitse olla, sen takia sinne pitäisikin palkata 100kiloinen 2metrinen mies, eikä mitään koululaisia. Kyllä jos minulle soitetaan niin tulen avuksi. Siwan kassan turvana ei sillä hetkellä ole ketään muu kuin mahdolliset muut asiakkaat, sen takia siellä kassan takana ei tarvitse istua jos pelkää.

        Niin kun joka paikassahan tunnetusti on työpaikkoja ihan jokaiselle mieleisekseen valita. Varsinkin niitä joihin pääsee kouluttamaton nuori tienaamaan opiskelurahaa.

        Kenenkään muun ei tulekaan kiinnittää käytökseensä mitään huomiota, vain sen kassatyötä hakevan. Erityisesti ne, joiden viinat me jokainen veronmaksaja maksetaan, saavat käyttäytyä juuri niin kuin haluavat. Jos joku nuori haluaa veronmaksajaksi kaupan kassalle, hänen tulee miettiä kaksi kertaa, sillä vähemmällä arvostelulla pääsee jos siirtyy mieluummin kassajonoon korjaussarjaa ostamaan. Myöskään muut kaupan paremmin tietävät asiakkaat eivät arvostele ja syyllistä sinua jos alat rokuksi, mutta alapa kassatyöntekijäksi niin saat tuta jokaisen asiakkaan vähänkään huonomman päivän ja menneisyydessä kokemien vääryyksien aiheuttamat epämääräiset tunteenpurkaukset.

        Eli olet siis aivan oikeassa 16 5 ja muut asian puolesta puhujat, kassatyöntekijät ovat itse syyllisiä saamiinsa haukkuihin ja arvosteluihin, he jopa ansaitsevat ne! Mitäs menivät tekemään moisen "ammatinvalinnan"!


    • Piipaa

      Voihan siinä olla sellainen hento pieni kokematon kesätyttökassa hankalassa tilanteessa, kun parimetrinen häiriöjuoppo korsto uhoaa saada kaljansa. Tosiasiassa näitä vahvasti päihtyneitä härikköjä ei kannattaisi opettaa siihen, että kaljat tulee aina automaattisesti vaan ohjata heidät paikalle tilattuun sini-valkoautoon.

      • laphilainen

        Siinä on kassatytöllä hyvä sanoa parimetriselel korstolle "En myy sinulle kaljaa, soitan poliisit" ja sitten odotella puolitoista tuntia, että poliisi EHKÄ tulee paikalle, kun lähin partio on 100 kilometrin päässä ja saattaa saada kiireellisempiä hälytyksiä. Jos siis edes vititsivät tulla. Täällä Lapissa ainakin saattavat sanoa suoraan, että koitappa selviytyä itte, emme ehi ajoissa kuitenkaan paikalle ja on tärkeempääkin tekemistä.


    • rekisteröitymätön**

      Ihan ihme deekuja täällä... pitäisi saada ryyppäämistä jatkaa ja jatkaa ja jatkaa....

      Mielestäni on ylen fiksua, että baarissa ei myydä hyvin päihtyneille henkilöille alkoholia - perskännit vetävät juntit kun ovat juuri niitä, jotka sitten kännissä ryhtyvät haastamaan riitaa, ahdistelemaan naisia ja muuten vaan sikailemaan. Kaikkien mukavuuden takia on hyvä, että ei anneta ihmisten juopua kohtuuttomasti, jos vaan se mitenkään voidaan estää

      Alkoholin nauttiminen heikentää arvostelukykyä. Mielestäni pitäisi olla kiitollinen vaan, että valtiovalta sentään pikkuisen välittää kansalaisesta eikä vaan hänen rahoistaan. Olisihan se toki kansantaloudellisesti edullista antaa idioottien ryypätä itsensä hengiltä, mutta ei se käy.

      • lubsoatisti

        No jo on ainetta kun aiheuttaa näin paljon puhetta ja murheita! Onneksi minä en juo, en kiroile, enkä polta, mutta voi p........le kun jäi piippu viinakauppaan!


    • voi voi

      kyllä ihmiset jos haluavat juopotella ni saavat kaljaa tai viinaa jos ei heille myydä käy joku heidän tuttunsa ostamassa lisää, turha on estellä jos jonkun mieli tekee kaljaa se hommaa sitä keinolla millä hyvänsä.

    • es
    • riesa rs

      Jami saa uuden kardaanin tänään, vittu työ ootta idiootteja, ei harmita sudittaa teille kuraa naamaan :)

      Jamin kanssa käytiin jo alaikäsinä hakee keppanaa, ja aina myytiin, väkeviin meillä ei ikä vielä riitä, mutta sielläkin myydään :D

      Imekää ahterianne, me nautitaan elämästä ja suditellaan!

    • VIROSTA TUOVA!

      ALKOHOLILAKI IHAN P........! KUN AAMULLA LÄHDEMME MÖKILTÄ TORILLE NOIN 6.30 JA MENEMME KAUPAAN TORI KIERROKSEN JÄLKEEN NOIN 8.00 SAUNA KALJOJA JOUTUOO OOTTELEEN 9.00 ASTI EI MITÄÄN JÄRKEE! TARVII RAHJATA KALJAT 300KM PÄÄSTÄ NIIN ON HAN SITTEN MUKANA!

    • Alipalkattupätkä

      Pitäisikkö pätkätyöläisen kaupan kassalla ruveta poliisiksi. Kaikille vaan kaljaa ilman rajoituksia. Kaupankin toiminta perustuu jonkinmoiseen rikokseen, ahneudesta ei ole määrätty rangastuksia muualla kuin raamatussa, siellä se on kuolemansynti, nahkurin orsille kaikki kauppiaat??

    • kaikki on sekasi

      Poliisitkin on usein juovuksissa, kassatyöntekijöistä puhumattakaan.

    • Kaupan kate

      Ehdottoman tiukka kuri vaan päihtyneille häirikkö juoppolalleille. Kaupan siistiydyttyä kunnon ostajakunta kyllä nostaa kaupan katteen kannattavaksi.

    • tiukka ote

      ei kun alkometrit vaan jokaiselle kassalle ja kun värähtää
      niin ulos vaan ilman oluita. Voi herra isä näitä aiheita

    • messor

      Tekopyhää aikuisilta kytätä vainoharhaisesti alaikäisten alkoholinkäyttöä kun käytännössä kaikki ovat olleet alaikäisenä kännissä, lähtien ministereistä ja monesta henkilöstä josta ei äkkiseltään uskoisi. Enemmän on elämässä haittaa siitä jos ei ole ollut alaikäisenä kännissä, kuin jos on.

      Tärkeää olisi nimenomaan liikakäyttöä suitsia ja siinä valossa tämän kassan toiminta on törkeää.

    • vuosmallia 60

      Mulla on vammainen poika, jota tarvitsee taluttaa. Hän horjuu kävellessään ja iso poika kun on - on helpompaa mukailla eli kävellään hiukan horjuen. Erään tällaisen vaatekauppakierroksen jälkeen mentiin autoon ja lähdettiin. Ehdin muutama sata metriä ajaa kun poliisit pysäytti. Ihmettelin ensin suuresti, että mitä minä nyt tein kun puhalluttivat. No sieltä kaupasta oli kiltisti soitettu, että äiti sieltä lähti kännissä ajamaan nojaten poikaansa. Meni hetki selvitellessä. Nauratti ja v.....i yhtaikaa. On hyvä, että on valveutuneita ihmisiä, MUTTA ottakaa silmä ensin käteen ja katsokaa sitten vasta. Mitä tuohon oluen myyntiin tulee niin yks hailee, saako joku "sievässä" ostettua vai ei. Mua ei haittaa vaikka konttaamalla ostaisivat kuten joku totesi aikaisemmin.

      • Anonyymi

        Tosi surullista et näin tapahtuu mutta se hyvä et poliisit tietää et autat poikaasi ja tosiaan vammainenkin saa ostaa kaljaa ihan kuten kaikki muutkin ei se ulkonäkö aina johdu humalasta ei huojuminenkaan .


    • kjklkljlkjkl

      Tiedättekös mikä on kaikista kummallisinta? Taksikuskit (eikä vissiin moni muukaan?) tiedä sitä että alkoholijuomien välittäminen päihtyneelle on samalla tavalla rikollista kuin alkoholijuomien välittäminen alaikäiselle.

      Joskus törmää siihen kun juokale kaartaa taksin kyydissä kaupan pihaan ja yritää ostaa kaljapäkin. Tukevassa laitamyötäisessä kun on, niin ei myydä ja kaljat otetaan pois.

      Kohta tulee taksikuski kauppaan sama ruttuinen kymppi kourassa mikä äskeiselläkin oli, näkee päkin tiskin takana pöydällä ja sanoo ihan pokkana "minä maksan tuon" osoittaen päkkiä.

      Ja sitten kokee olonsa nöyryytetyksi kun en myy hänelle päkkiä. Kiukuissaan kuskikin alkaa sitten öykätä; no en minä sitä tuolle osta ku itelle! Mistä se sinä luulet tietäväs kenelle se on!"

      Kassalla kun me toimitaan AINA silkan epäilyksen perusteella, joskus vahvan, joskus vähän heikomman, mutta tämäkään ei ole selvä asiakkaille; me saamme kieltäytyä myymästä jos EPÄILEMME että alkoholi välitetään jollekin jolle sitä on kiellettyä välittää. Samoin jos EPÄILEMME asiakkaan olevan jo kaljoissa tai muissa aineissa.

      • nauhalla todisteet

        Tiedän satavarmasti että eräät taksit Nurmeksessa tuovat alkoholia kotiin kun vain soittaa ja sanoo mitä pitää tuoda ja miten paljon!

        Otin kerran salaa videolle kun eräs tyyppi tilasi viinaa taksikuskilta ja sen kun maksoi viinat ja kyydin ja nauhoitus onnistui hyvin, taksari on tunnistettavasti nauhalla.

        Sellaisia on osa Nurmeksen takseista, onneksi ei kaikki!


    • tuurinjuoppo

      Kun näet minut, ostan aina alaikäisille sekä humalaisille, nehänne turvaavat sinunkin työpaikkasi. päihteitä pitää saada aina kun tarvis vaatii kun niistä yhteiskunta ja herranketaleet saavat ansiottoman korvauksen käynnistään tuottamattomalla suojatyöpaikallaan

    • iuljklb

      Olikin Kalle Havumäki

    • Valvontaa lisää

      S - marketin sisätiloissa jatkuvaa alkoholin ryyppäämistä.

    • pulipuli

      Viinanmyynti pois elintarvikemyymälöiden yhteydestä,niin paikat pysyy siistimpänä. Lapset saavat huonon mallin römpötteliöistä.

    • Hyvää mainosta

      Alkon tuotteita nautitaan s - marketin puolella.

    • että näin

      En ymmärrä, olen jopa alkosta saanut juomani ostettua, vaikka käynti on ollut hoipertelevaan ja olo etukumarainen. Pitää skarpata ja olla asiallisesti, niin kyllä ne myy. Ja näin asian olla pitääkin. Jos pystyssä pysyy, siinä on sopiva raja. Kontaavalle asiakkaalle ei ehkä enää kannata myydä.

      Onko parempi, että haetaan huoltoasemalta ns. juoksusinolit, tahi marinolit.

    • minna vaan

      Kannattaa katsoa onko kesä/talvi sinoilia. Kesäsinoili on parempaa.

      • ????????????????????

        Sinolia ei muuten ole erikseen kesä/talvilaatua. Juot ilmeisesti diesel polttoainetta?


    • korvikekkin maistuu

      Marinol on paremman makuista, ja iloisen väristä!

    • hiprakka

      Vaihdetaan Porokylän S- marketin nimeksi juoppomarket.

    • sonwwk

      Amulla a hakin kk-kaupsst konti lavaa olutt vaika en olen pahassakan hunalassa Suosin kohtukäyttö muillenkin

    • tenu-pertti

      Keskiolut ei edes ole alkoholijuoma, vaan elintarvike. Viinat olisi syytä saada ruokakauppoihin.

    • Nupalla

      Juoksukaljaksi nelosta S - marketista.

    • Lasol-Arska

      Hahooa kävi n asken alkossa ja a hirveeeä käni päälä sain vina ostettu myyja toivoti hauskapäivää!!

    • kippurahäntä

      Alkolla menee huonosti,tiloja pienennetty puoleen,varmaan kohta siirtyy myynti R-kioskille.

    • s-bonus

      Jukolaan ostamaan lenkkimakkaraa ja keskiolutta pari laatikkoa. Humalassa, tottakai! Bonuskortilla bonuksia sekä maksutapaetu.

    • rikastuu

      Bonus on 100 prosenttia,kun et osta mitään.

      • Anonyymi

        Haen aina jukolasta päihtyneenä ns. "juoksukaljat". Ei maksa mitään ja kunto kohenee! :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haen aina jukolasta päihtyneenä ns. "juoksukaljat". Ei maksa mitään ja kunto kohenee! :)

        Hieno harrastus! 🏃‍♀️🏃‍♂️


    • Anonyymi

      Nurmeksen suosituin urheilulaji. 400 metrin sekopäiset juoksukaljat.

    • Anonyymi

      Väkevätkin juomat olisi syytä vapauttaa ruokakauppoihin. Näin onkin sivistysmaissa.

    • Anonyymi

      Penan pupiin, lisää!!!!!

    • Anonyymi

      Ihanaaa, on siis

    • Anonyymi

      Juomaa jaoisille.

    • Anonyymi

      Nurmes, ensimmäisenä kuntana suomessa, on täysin raitis!

      T Sutsi Satsi

    • Anonyymi

      Huh, tulin juuri kaljaan ooston reisultan oon aivann soosiss muta kalja myyttin!

    • Anonyymi

      Vanha romani harppu lehmä ja ukkonsa romani käppyrä änkyttäjä viljo myy huumeita,alkoholia juopoille ja vie heidän rahansa väkinsin ja kiristää puli valtosia ja muita heikko-osasia juoppoja nurmeksessa

      • Anonyymi

        Miksi juopot ei itse hae alkosta viinojaan, miksi ostavat kulmahousuilta/rahtihameilta?


    • Anonyymi

      Maskit on käteviä, ei käy viinan haju alkon kassan nenään ja maski muutenkin peittää punakan naaman ja humalatila ei paljastu kunhan edes jotenkin pysyy pystyssä! 😄

      • Anonyymi

        Viisaita sanoja!


    • Anonyymi

      Tutut myyjät myy tutuille asiakkailleen olotilasta riippumatta alkoholia samoin alko ja muut kaupat k-market Tokmanni...

    • Anonyymi

      Kaikkea on.

      • Anonyymi

        Rainbow halpakalja on kammottavaa litkua!


    • Anonyymi

      Ei pitäisi myydä yhtään

    • Anonyymi

      jokaikinen ravintola rikkoo tätä sääntöä!

    • Anonyymi

      S-mersulla S-markettiin eli 600SEC mersulla.

      • Anonyymi

        Se mersu josta öljyä vuotaa ei käy kaikilla pytyillä ja huonosti lähtee käyntiin ja sammuu🤭🤣😂


    • Anonyymi

      Edullista gluteenitonta Kukko olutta kun hakee Tokmannilta, niin ei tarvitse muuten sitten kukkoilla.

    • Anonyymi

      Ehkä hauskinta täällä, tämä ketju 😂

    • Anonyymi

      Tokmannilla alkoholia myytiin päihtyneelle!!!!!!

      • Anonyymi

        Hyvä👍


    • Anonyymi

      Kukko oluessa ei ole hartsia ja gluteenia, siitä ei tuu ribuli. Vedäppäs kontti pirkkaa tai rainbowia voi jösses että baska lentää!!! 😫

    • Anonyymi

      Täytyy itekin ihmetellä tätä lainsäädäntöä. Yleensä kun alkoholia ostetaan, on tavoite olla päissään. Vähän sama ku menet autokauppaan ja siellä todetaan "Sulla on jo auto, toista emme voi sen takia myydä. Tai lauantai-iltana autokaupoilla, kello on jo yli myyntiajan, emme voi myydä lisää ennen maanantaita." Koska laki ei salli sunnuntai-myyntiä. Kumma kun valtio sallii kaiken muun työskentelyn viikonloppuna paitsi valtiolliset virat.

    • Anonyymi

      Ole päihtynyt ja sen vaan sanon että huomenna alan raitiiksi 🙋‍♀️

      • Anonyymi

        Lupaukseni ei pitänyt 😒


    • Anonyymi

      Minulle kieltäydyttiin myymästä alkoholia vaikka olin selvinpäin. Hain vartijan paikalle joka hoiti puhallutuksen. Nolla. Olipa myyjän ilme aika koominen. Lisäksi ostokseni oli synttärikuohari ystävälle. Ei siis itselle.

      • Anonyymi

        Eli olit huumeissa? 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli olit huumeissa? 🤔

        Joo 🥺


    • Anonyymi

      Ei vaan olen lieksalainen.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe