voiko nämä olla skitsofrenian oireita?

pelkään

Päässä asioiden tarkasti ajattelu, itsensä kanssa keskustelu, silmät sulkiessa erilaisten kasvojen ja kuvien näkeminen, jatkuva pelko ja ahdistus, jaksottainen masennus, jokaisen äänen ja rapsahduksen säikähtäminen, vakoilluksi tulemisen pelko, petetyksi tulemisen pelko, ihmisten valehtelun ja kierouden pelko

24

1414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi

    • 17-vee

      Moikka mulla on melkein samanlaisia oireita. Eli ajattelen tarkasti asioita päässä ja keskustelen itseni kanssa tavallaan. Ja se, että näet kuvia ja kasvoja sun muita asioita, kun laitat silmät kiinni niin sitä kutsutaan mielikuvitukseksi... Mutta nämä oireet ei ole skitsofrenian oireita, mutta noi muut kyllä näyttäisi olevana.

    • iskuvasten

      Oletkojoutunut kokemaan väkivaltaa jos pelkäät "jokaista" rapsahduhta.

    • samaa täälläkin

      Et uskokaan kuinka yllätyin, kun luin aloittajan tekstin - ihan kuin joku olisi kuvannut minua! Minulla siis hyvin samantapaisia "oireita", etenkin näitä:


      Itsensä kanssa keskustelu; en niinkään keskustele, mutta välillä huomaan toisinaan sanoneeni jotain ääneen, vaikka niin ei ollut tarkoitus (lähinnä yksin ollessani, tai jos olen ajatuksissani muiden seurassa). Välillä sanomani asiat ovat täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä todella ajattelen. Saatan kiroilla, vaikka kiroilulle ei ole mitään aihetta oikeasti.

      Silmät sulkiessa erilaisten kasvojen ja kuvien näkeminen: todella tuttua! Kasvot ovat ennaltaan tuntemattomia, mutta hyvin tarkkoja. Ne liikkuvat ja tulevat välillä hyvin lähelle. Minulla on sellainen tunne, että en itse pysty liikkumaan kuvitellussa tilassa, mutta ihmiset käyvät vuorotellen edessäni katsomassa minua ja hymyilemässä. Jotkut ovat yrittäneet koskettaakin (tällöin usein silmäni säpsähtävät auki).

      Jatkuva pelko ja ahdistus, jaksottainen masennus Petetyksi tulemisen pelko; Nämä kaikki liittyvät minulla yhteen, voitte uskoa tekeekö hyvää parisuhteelle... Olen ahdistunut ja pelkään sairaalloisesti, että poikaystäväni pettää minua. Kuvittelen jatkuvasti pettämistilanteita sekä tilanteita, kuinka saan hänet kiinni. Jos vaikka näen hänellä olevan facebookissa uuden naispuolisen kaverin, kuvittelen heti, kuinka hän pettää kanssani. Välillä on tietysti hyviäkin jaksoja, ja meillä on kivaa yhdessä...

      Jokaisen äänen ja rapsahduksen säikähtäminen; olen aina ollut herkkä äänille, vaikka en säikähdäkkään ihan kaikkea kuitenkaan. Esimerkiksi koiran haukkumisen säikähtämisen "pelko" on ollut minulla pienestä pitäen. Minua jännittää edessä oleva tilanne, jos tiedän, että saatan säikähtää haukkumista.

      Sitä tässä vaan mietin, että minkälaisesta käytöksestä sitä pitäisi olla huolestunut :D Tänään ajattelin vasta ensimmäisen kerran, että onko tämä ihan normaalia...

      • samaa täälläkin

        * siis pettää poikaystäväni kanssa, ei minun kanssani :D


      • ei ole skitsofrenia

        tutustukaa dissosisaatioon.

        kun ymmärrätte että ette ole kunnossa ei se voi olla psykoottista.


      • Rebel Yell
        ei ole skitsofrenia kirjoitti:

        tutustukaa dissosisaatioon.

        kun ymmärrätte että ette ole kunnossa ei se voi olla psykoottista.

        'Psykoottiset/skitsofreenikot eivät itse ymmärrä olevansa sairaita', usein tämä on totaalinen myytti. Usein he välttelevät neurolepti- ja pakkohoitoa sen vuoksi, että tietävät sen olevat perseestä. Eli ihan tiedostettu ja rationaalinen kieltäytyminen.


      • Rebel Yell
        Rebel Yell kirjoitti:

        'Psykoottiset/skitsofreenikot eivät itse ymmärrä olevansa sairaita', usein tämä on totaalinen myytti. Usein he välttelevät neurolepti- ja pakkohoitoa sen vuoksi, että tietävät sen olevat perseestä. Eli ihan tiedostettu ja rationaalinen kieltäytyminen.

        Miinustelijoille iltalukemiseksi esimerkiksi viime syksyn artikkeli British Journal of Psychiatrysta:

        Antipsychotics: is it time to introduce patient choice?

        "Evidence regarding overestimation of the efficacy of antipsychotics and underestimation of their toxicity, as well as emerging data regarding alternative treatment options, suggests it may be time to introduce patient choice and reconsider whether everyone who meets the criteria for a schizophrenia spectrum diagnosis requires antipsychotics in order to recover."

        "Given that mental health services appear to have overestimated the strength of the evidence base for antipsychotic medication, while underestimating the seriousness of the adverse effects, it seems sensible to re-evaluate the risk-benefit ratio of such drugs. [b]This risk-benefit profile may be a factor in the high rates of non-adherence and discontinuation of medication found in patients with psychosis; thus, some decisions to refuse or discontinue antipsychotic medication may represent a rational informed choice rather than an irrational decision due to lack of insight or symptoms such as suspiciousness. [/b]"

        http://bjp.rcpsych.org/content/201/2/83.full.pdf html


      • 1Harhaillut

        Mulla suurimmaksi osaksi juuri samat ongelmat, mun viime 3v aikana. Nyt nuoruusiän lopulla hakeuduin psykiatrian vastaanotolle ja haluan vihdoin ihmisten ilmoille uudestaan. Itsetunto- ja luottamus kohosi tuossa parantuessa.

        (Mää oon Asperger-luonne, jonka yöajan säpsähdyttävät pikkupsykoosit kiusaavat ka. herkemmin.) Nyt parantuessani sekavanlaisista skitsofreeniaoireita, olen vihdoin ymmärtänyt, mikä käyttäytymisessäni ja ajattelussani kummastutti minua ja muita. Mutta psykoosit auttavat pääsemään murheista yli, ihmismielen varakeinona.

        Kuunnelkaapa Juice Leskisen kirjoittamia harhaisia kokemuksia kappaleestaan "Skitsofrenia".


    • sairauden oireet

      Lääkäriin mennä ainakin tuon takia jos näkee kuvia-kasvoja yms,ja aloittajalle kysymys että oletko käyttänyt huimausaineita.
      Masennuksessakin voi olla psykoottisia oireita.

    • pasasasasaaaja

      Skitsofrenian oireet kuuluu niin moneen muuhunkin sairauteen..
      ja kaikki nämä johtuu traumasta. aina.

    • Xxx?

      Entä nämä?

      -Kameroita, jokaisessa kodissa.
      -Valtio tunkeutui tietokoneelleni
      -ja facebookkiin.
      -Ihmiset tuijottavat sinua kadulla. He tietävät.
      -Itseen kohdistuvat harhat. Olen Mata Hari.
      -Tunnen paljon pelkoa ja
      tahdon
      -Ääniä. Ystäviä ja vihollisia. Nyt ystänikin on viholliseni
      -ja perustelee muuten hyvin
      Miksi pitäisi

      -Mielenkiinnon puute, keskittymishäiriö,nukun liikaa, ei kiinnosta...
      -Teen paljon asetelmia
      mutta ainakin on asetelmia!
      Syön lääkkeeni. Neuroleptejä! Kesästä asti ja tilanne on uusi
      ja kirjoitan tätä viestiä 34 minuuttia ja on vielä paljon hiottavaa.
      -

      Lääkäri sanoi skitsoaffektiivinen häiriö.

      • ................

        Hommaa koira kotiin turvaksi!


    • *****

      Yatävälleni tullut olotila on samatyyppinen kuin Xxx kuvailema olotila kun ystävälleni määrättiin zyprexaa ja optiparia ja hän oli jo pitkään syänyt ennen sitä opamoxia. Psykoosilääkkeet laukaisevat psykoosin masentuneille, joilla sitä ei ole koskaan olut, viimeistään silloin kun ne lopetetaan.

    • ....................

      Itse kadun kovasti opiskelija asuntolasta poismuuttoa, se oli elämäni parasta aikaa. Olisi pitänyt kuunnella vanhempia ihmisiä ja pysyä HOAS kirjoilla.

    • Itse saman kokenut:)

      Turhaan pelkäät. Jos itsensä kanssa keskustelee niin sehän vaan on hyvä, koska aina on oma seura, sitä ei saa unohtaa! Ja kun näät kasvoja kuvia silmät kiinni niin sinulla on vain hyvä mielikuvitus, sama homma mullakin! Ja koska olet todella säikky vaikuttaa vaan että olet herkkä, se on myös normaalia! Ja noi muut oireet johtuu vaan pelosta, ja se on joku mistä sinun täytyy päästää irti, eli tutkiskeleppa pelkoa mielummin! Ihan terve olet, kunhan mieli vaan tahtoo kiusata kun olet tyyppi joka miettii asioita paljon, mikä on hyvä piirre myös, pitäisi vaan saada ajatukset muutettua positiivisiks :)

    • Miksumiiiiiii1986

      Mulla on kans vähäsen petetyksi tulemisen pelkoo. Ja nyt on alkanu ihan törkeet deja vu kohtaukset. Tuntuu, että olisin jääny looppiin jotenki. Mä oon ollut tässä joskus ja kokenut tämän saman joskus ennenkin. Eikä se edes tunnu mitenkää kaukaiselta menneisyydeltä. Tuntuu että jos oikeen pinnistäis vois vaikka ennustaa :D moon iha hullu :D

      • Neuro tietää.

      • rgetheth
        Neuro tietää. kirjoitti:

        Ota yhteys neurologiin dejavu-kohtauksissa. Mm. neuroleptit aiheuttavat epilepsiakohtauksia:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12332592
        Dejavu-tuntemukset ovat yleensä ensimmäinen merkki epilepsiariskistä.

        Dejavu tulee kun vaihdamme rinnakaistodellisuuksien välillä omaa paikkaamme.


    • kebabelainrotu

      Moi,

      laitan listan omista "oireista".
      Minulla on kerran elemässä ollut psykoosi jonka syytä ei oikein saatu selville.
      Nyt kun siitä on aikaa kulunut luulen että sen laukaisi että läheinen ystävä pahoinpiteli minut. Olin sairaalassa lähes vuoden tuolloin.

      Tässä nää oireei (mielestäni aina normaalit mitä voisi olla kaikilla jossain välissä elämää)
      -Lihasjäykkyys kasvojen alueella kun paikalla on ennestään tuntemattomia ihmisiä. En pysty hymyilemään ollenkaan kun lihakset ei tottele.
      -Välillä ei ole minkäänlaisia tunteita ei iloa taikka surua vain tyhjään.
      - Eristäytyn välillä kotiin enkä vastaa puheluihin.
      - Välillä kaikki vastaantulevat ihmiset näyttää siltä että tuntisin ne jostain mutta en muista mistä.
      - Väsymys sen jälkeen kun on keskustellut jonkun ihmisen kanssa. Tekee mieli eristätyä ettei näkisi toista ihmistä heti.
      - Jos ajattelin jotain sattuman varasta asiaa niin heti uutissa tai netissä ruvetaan käsittelemään sitä aihetta.
      - Välillä en tunne fyysistä kipua ollenkaan.
      - Pelko siitä että ihmiset juonii sinua vastaan jotain

    • Vakava asia

      Ne pystyvät lukemaan ajatuksia ja vainoo kuten järjestäytynyt rikollisuus. Mutta ennen kun sen sain selville, minulla alkoi olla outoja aavistuksia

      - joku tarkkailee minua kotona
      - joku pystyy lukemaan ajatuksia¨
      - sateliittimet vakoilevat minua kaupungilla
      - tietyt tapahtuneet asiat oli tahallaan järjestetty sillä tavalla

      Myöhemmin kävi ilmi, että muutama läheinen teki minulle tahallaan oharit. Ihminen ajetaan tietoisesti skitsoksi. Viimeinen kruunu on äänet, joita ne lähettää uhrin korviin sähkömagneettisilla aseilla, radioaalloilla jne. Mietittäväksi jää, onko järkevää enää elää vai tehdä itsemurha.

      • Toden tunteesi

        Se on käytännössä aivan totta, ei harhaluuloa, hallusinaatiota tms.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11628903
        Yhteiskunta haluaa altistaa itsarille ja/tai ajavat tahallaan taloudellisesti konkurssiin, kun taas psyykkisesti terveet viranomaiset huolehtivat lähimmäisistään.


    • no aijaa!

      Sama juttu. Mä hommasin vartijointiliikkeen palvelut asuntooni. Ihmiset on todella kieroja jotkut taas tosi ihania, toivoisi että löytäisi jonkun tyttöystävän ja töitä :(

    • flowerss

      Minullakin on tuo petetyksi tulemisen pelko. Oon myös itselleni miettinyt skitsofreniaa, kaikenmaailman kaksisuuntaisia mielialahäiriöitä ja ahdistuneisuutta.

      Oon käynyt terapiassa juttelemassa. Iän myötä olen päässyt peloista, mutta huonoina päivinä ne tulee takaisn. Pahin on tuo hylkäämisen pelko.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      329
      4159
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      25
      2458
    3. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      25
      1623
    4. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      48
      1527
    5. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      29
      1417
    6. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      33
      1416
    7. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      125
      1378
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      93
      1280
    9. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      53
      1181
    10. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      161
      1137
    Aihe