Hyvällä otsikolla saan paljon lukijoita.
Minä olen virolaisten ystävä ja tukija vaikka en montaa tunnekaan. Vielä on kuitenkin huikean suur ero suomalasiten ja virolaisten elintasossa ja palkoissa.
Suomessa kesipalkka on 3000 euroa ja virossa 700 euroa. Viimeksi kun kadulla Tallinna virolainen nuori mies huusi minulle "suomi poika", pysähdyin juttelemaan hänelle. Kerroin että en ole juoppo,enkä poro enkä huonosti käyttäytyvä. Kerroin että opiskelemalla ja pätevyyden hankkimalla ulkomailal sinäkin voit kuulua akateemisiin ryhmiin joiden keskipalkka on se normi 3000 euroa.
Noh,poika hämmästyi, ja käveli nolona pois. Toivottavasti ymmärsi alkaa opiskelemaan ja olemaan ahkera elämässää,
Tallinnan Fujitsulle haettiin työntekijää Suomesta.Soitin ja kysyin, sanoivat alkupalkan olevan 970 euroa ja sitten muutaman kuukauden kuluttua 1100 euroa.
Kuka tämän näin huonopalkkaisen työn ottaisi vaikka työ olisi kuinka miellyttävä konsulttina ? Vastaus lähes jokainen virolainen, mutta ei kukaan koulutettu suomalainen.
Itse olen jossain vaiheessa ollut työttömänä ja silloinkin tienaa enemmän kuin nuo Viron palkat. Miksi näin on, miksi palkat ovat 4 kertaiset Suomen ja Viron välillä ?
Noh,minä kerron vaikka aihe olisi virolaisille Tabu.Kyse on venäläisistä ja Neuvostoliitosta. Muistelkaa virolaiset vielä 80-lukua ja SITÄ köyhyyttä. Kysykää vanhemmiltanne oliko lihaa kaupoissa. Jutelkaa avoimesti, muutama vuosikymmen ja Virolaiset elivät TODELLA SURKEAA AIKAA.
No miksi ? No tietysti kun olivat osana kommunistista Neuvostoliittoa. JOKAINEN fiksu suomalainen ymmärtää miten kamala rosvovaltio Neuvostoliitto on ja osittain nykyinen venäjä.
Täynnä rikollisia,rikoksia,sortoa,pelkoa ja köyhyyttä. Jos venäjlää jouranalisti kirjottaa väärin, hänet tapetaa. Neuvostoliiton aikana köyhyys oli jotain aivan uskomatonta....tästä voi jokaisen virolaisen isä tai äiti kertoa,
Miksi me suomalaiset EMME KÄRSI SELLAISESTA KÖYHYYDESTÄ ?? Ja miksi meillä ei ole ollut niin kamalia menneitä vuosikymmeniä ?
NO TIETENKIN SIKSI, että tuossa 1940-luvulla panimme hanttiin niin kovasti kuin sielusta pystyimme sodassa Neuvostoliittoa vastaan. Torjuimme ja taistelimme urheasti , tajuten että kuolemakin on parempi kuin joutua ALISTETTUUN NEUVOSTOLIITTOON, kuoleman ja käyhyyden helvettiin.
Torjuimme neuvostoliiton, olemme olleet vuosikymmeniä huipputeknologia maa, kehittyvä ja vauras maa muiden pohjoismaiden joukossa. Pitkä itsenäisyys, hyvät elinolosuhteet, melko hyvin rahaa, turvallinen maa, ilamsiet koulut, ilmainen terveydenhuolto, virallinen väestörekisteri...
KAIKKI SIKSI kun voitimme Neuvostoliiton hyökkäyksen.
Nyt te virolaiset ymmärräette miten tärkeää itsenäisyys on. Ikävä kyllä maanne oli pieni ja että pystyneet torjumaan Neuvostoliittoa, roiston ja kuoleman maata.
Haluan että eesiläiset ovat veljeskansaa, kehittyvät kaikessa ja joskus vielä heilläkin keskipalkka on yli 3000 euroa !
Minä ainakin tuen jokaista virolaista rehellisessä työssä......mutta oi miksi....miksi vielä on huijareita, etenkin huijaritaksikuskeja tallinnassa ?
Huojaavat kunnon ihmisiä törkeillä taksihinnoilla...
Muistakaa aina että oieka hinta taksissa on 40-50 senttiä kilometriltä, pahimmillaan vironvenäjän taksikuskit voivat nyhtää 4-5 euroa kilometriltä.
Huijaavat taksimittareillaan, älä ikinä maksa taksissa virossa yli 1 euroa kilometritlä !!
Hurraa virolaiset, tehkää ahkerasti töitä ja kehittykää, vielä pääsette kokonaan neuvostoaikaisista tyylisuuntauksista ja muista ongelmista eroon ja vielä teistä TULEE YHTÄ VAURAS KUIN MUISTAKIN POHJOISMAISTA !
Terveisin suomalainen mies keskiarvo palkalla, mikä on se 3000 euroa Suomessa....
1100 euron palkalla töihin Tallinnaan ?
10
916
Vastaukset
- Maamess Soomest
Hyvää historian kertausta.
Yhden asian haluaisin täsmentää. Lihaa ei ollut Tallinan kaupoissa, vaikka Rakveressäkin oli toimittamamme uusi teurastamo ja parhaimmillaan monikerroksiset hotellintapaiset sikalat tuottivat teuraseläimiä. Kävi vain niin, että yleisliittolaisen strategian mukaan lihat toimitettiin Leningradiin ja Moskovaan. Virolaisille jäi kertomansa mukaan vain sorkat ja saparot.
Kriittisenä aikana (1990?) kertoi maatalousakatemian apulaisprofessori opettavansa ylioppilaille kuinka perunakellari yksityiskäyttöön rakennetaan kolhoosirakennusten betonielementeistä. Sanoi vakuuttaneensa, että jos meillä on kartullia (perunoita) pellossa ja sikua (metsäsikoja) metsässä, niin kyllä vaikeankin ajan yli selviämme.
Paljon ovat ajat ja elämä sittenkin noista vuosista parantuneet, vaikka monilla vieläkin on vaikeaa.- No joo..
Kuitenkin Neuvostoaika oli Suomen kannalta siinä mielessä hyvä aika etteivät virolaiset olleet Suomen elätettävinä eivätkä Suomea rosvoamassa. Omasta mielestäni rajat voitaisiin sulkea uudestaan milloin vain ja mitään haittaa siitä suomalaisille ei tulisi. Päin vastoin.
Toki Viro olisi konkursissa parissa viikossa. - Kannatan
No joo.. kirjoitti:
Kuitenkin Neuvostoaika oli Suomen kannalta siinä mielessä hyvä aika etteivät virolaiset olleet Suomen elätettävinä eivätkä Suomea rosvoamassa. Omasta mielestäni rajat voitaisiin sulkea uudestaan milloin vain ja mitään haittaa siitä suomalaisille ei tulisi. Päin vastoin.
Toki Viro olisi konkursissa parissa viikossa.Joo ja suomen valtio sais paaljon verorahaa kun suomalaiset pitäis ostaa kallista alkoholia kotimaasta sen sijaan että virosta edullisesti.
Toki viroon pääsis edelleen viisumilla mutta siihen vois lätkäistä leimavero tommoiset 500 euroa. Se oli win-win tilanne.
- Vitun oikea hinta
Virossa taksinkuljettaja voi olla yrittäjä joka päättä itse hinnan ja saa pyytää vaikka 10 euroa /km. Jos kannustat muita jättämään maksamatta niiin siitä saata seurata isompikin lasku kun 20 euroa satamasta Viru hotelliin. Taksinkuljettaja käynnista uudelleen mittariin ja se raksuta koko ajan kunnes poliisin on soitettu, se on tullut paikalle ja asia selvitetty. Laskun maksaa tietenkin asiakas ja jos tuntiveloitus on vaikka 300 euroa niin kiitos vaan sinun neuvoista! Älä kannusta typeryksiin kun et tiedä asiasta mitään! Tietysti löytyy myös huijareita, valitettavasti.
Muistakaa aina että oieka hinta taksissa on 40-50 senttiä kilometriltä - ei VITTU Virossa ole olemassa OIKEA hintaa taksissa- koska te tajuate sen?- TaksiKuskitKuriin
KYLLÄ, TAKWIN OIKEA HINTA ON ALLE 50 senttiä kilometriltä !
OLETKO sinä virolainen tai muuten taksikuskien ystävä ??
Takseissa on nykyään ne keltaiset hintatiedot, silti saattavat mittarit raksuttaa nopeammin kuin annettu kilometrihinta vaikka kuinka ottais seisoma-ajan huomioon vaikka liikennevaloissa.
Katsokaa kaikki, KATSOKAA sivut: www.taksod.net
Siellä on puolueetonta tietoa takseista ja taksien hinnoista.
MINÄ KOKENEENA Viron kävijänä soitan Taksin noist paikoista, ja varmistan että mittari on käytössä.Silti saattaa kuski ehdottaa jotain kiinteää summaa, mutta VARMISTAN AINA, että mittaria käytetään !
Käyttäkää ihmiset puhelimiea ja soittakaa halvin taksi !
TODELLA TÖRKEÄÄ kun ilta-aikaan sikahintaiset taksikuskit saattava jopa ajaa perässä ja seurata ja yksi kieltäytyminen ei riitä. Sitten niitä kismittään kun tilaan OIKEAHINTAISEN TAKSIN.
Pankaa linkki mieleen. Tämnä hetken hinta on Kadaka Pluss taksilla 32 senttiä kilometri, Intertaksolla 35 senttiä kilometri. ITSE en maksa koskaan ikinä yli 50 senttiä kilometriltä - toki joskus maksanut maltaita ja on kusetettu, mutta ei enää :).
www.taksod.net
Se on vaan tyhmää maksaa liikaa. Oikea hinta Satamasta Viruhotellille on 3 euroa. Joillakin se on jo lähtöhinta. Viimeksi jouduin maksamaan 4,50 euroa satamasta Viruun, ja se on jo ylihinta.
Kyllä puolensa on pakko pitää, vaikka itselläni on vähän yli 3000 euron kuukausipalkka Suomessa ja en koskaan tuo viinaa Virosta enkä välitä raahata. - TaksiKuskitKuriin
Ja sinä "Vitun oikea hinta" 27.6.2012 klo 17.51...
Kiroilet.Hyi sinua.Oletko sivistynyt ihminen? Oletko virolainen,venäläinen vai suomalainen ?
Muista sinäkin kertoa kaikille että taksia EI TARVITSE MAKSAA jos ei saa oikeaa printattua kuittia missä ilmenee matkan pituus ja kellonaika.
Älä kiroile, se on rumaa. Kyllä huijaritakseja kohtaa joilla on venäläistaustaa, ON PAKKO PITÄÄ PUOLENSA.
Samalla tavalla me suomalaiset pidimme venäläisiä vastaan puolemme talvisodassa. Tapoimme yli 10 venäläistä yhtä kaatunutta suomalaista kohden, ja säilytimme itsenäisyyden. Kunnia siitä veteraaneille !
Ja kun pidimme itsenäisyyden ==> meidän keskimäärinen kuukausipalkka on 3000 euroa vuonna 2012. =)
Elämä on ihanaa, mutta on tärkeää pitää puolensa huijareita kohtaan, jotta elämä pysyisi ihanana. TÄMÄN olemme velkaa sotiemme sankareille ja veteraaneille =). - To: aksiKuskitKuriin
TaksiKuskitKuriin kirjoitti:
KYLLÄ, TAKWIN OIKEA HINTA ON ALLE 50 senttiä kilometriltä !
OLETKO sinä virolainen tai muuten taksikuskien ystävä ??
Takseissa on nykyään ne keltaiset hintatiedot, silti saattavat mittarit raksuttaa nopeammin kuin annettu kilometrihinta vaikka kuinka ottais seisoma-ajan huomioon vaikka liikennevaloissa.
Katsokaa kaikki, KATSOKAA sivut: www.taksod.net
Siellä on puolueetonta tietoa takseista ja taksien hinnoista.
MINÄ KOKENEENA Viron kävijänä soitan Taksin noist paikoista, ja varmistan että mittari on käytössä.Silti saattaa kuski ehdottaa jotain kiinteää summaa, mutta VARMISTAN AINA, että mittaria käytetään !
Käyttäkää ihmiset puhelimiea ja soittakaa halvin taksi !
TODELLA TÖRKEÄÄ kun ilta-aikaan sikahintaiset taksikuskit saattava jopa ajaa perässä ja seurata ja yksi kieltäytyminen ei riitä. Sitten niitä kismittään kun tilaan OIKEAHINTAISEN TAKSIN.
Pankaa linkki mieleen. Tämnä hetken hinta on Kadaka Pluss taksilla 32 senttiä kilometri, Intertaksolla 35 senttiä kilometri. ITSE en maksa koskaan ikinä yli 50 senttiä kilometriltä - toki joskus maksanut maltaita ja on kusetettu, mutta ei enää :).
www.taksod.net
Se on vaan tyhmää maksaa liikaa. Oikea hinta Satamasta Viruhotellille on 3 euroa. Joillakin se on jo lähtöhinta. Viimeksi jouduin maksamaan 4,50 euroa satamasta Viruun, ja se on jo ylihinta.
Kyllä puolensa on pakko pitää, vaikka itselläni on vähän yli 3000 euron kuukausipalkka Suomessa ja en koskaan tuo viinaa Virosta enkä välitä raahata.En ymmärrä miten kansalaisuus liittyy asiaan, mutta kyllä, olen Virolainen.
Enkä ymmarrä miten sinun 3000 euron kuukausitulot liittyvät asiaan- mutta onneksi olkoon pärjäät elämässään hyvin. Sanoin jo kerran, että valittettavasti löytyy myös huijareitä.
Olet oikein fiksu kun varmistaat kaiken ja tilat halvan taksin mutta ymmärrä että lidl myy maitoa 0,79 senttiä ja S- marketi 1,02 per litra. Onko S-marketissa väärä hintaa? Onko lidlissä OIKEAHINTAINEN maito? On ihan kaksi eri asia väärä hintaa ja ylihintaa. Tässä sulle OIKEA linkki https://oigusaktid.tallinn.ee/?id=3001&aktid=99780&redid=117566&f=41 katso kohta 13.2 saat ihan itse kääntää kun olet fiksu ihminen.
Ja kuka on taksikuskijen ystävä, saako jotain hyötyö siitä? - To: TaksiKuskitKurii
TaksiKuskitKuriin kirjoitti:
Ja sinä "Vitun oikea hinta" 27.6.2012 klo 17.51...
Kiroilet.Hyi sinua.Oletko sivistynyt ihminen? Oletko virolainen,venäläinen vai suomalainen ?
Muista sinäkin kertoa kaikille että taksia EI TARVITSE MAKSAA jos ei saa oikeaa printattua kuittia missä ilmenee matkan pituus ja kellonaika.
Älä kiroile, se on rumaa. Kyllä huijaritakseja kohtaa joilla on venäläistaustaa, ON PAKKO PITÄÄ PUOLENSA.
Samalla tavalla me suomalaiset pidimme venäläisiä vastaan puolemme talvisodassa. Tapoimme yli 10 venäläistä yhtä kaatunutta suomalaista kohden, ja säilytimme itsenäisyyden. Kunnia siitä veteraaneille !
Ja kun pidimme itsenäisyyden ==> meidän keskimäärinen kuukausipalkka on 3000 euroa vuonna 2012. =)
Elämä on ihanaa, mutta on tärkeää pitää puolensa huijareita kohtaan, jotta elämä pysyisi ihanana. TÄMÄN olemme velkaa sotiemme sankareille ja veteraaneille =).No nyt menee keskustelu jonnekin ihan muualle. Keskusteltiin taksien hinnoista eikä talvisodasta. Olen aivan sama mieltä huijareista ja ON PAKKO PITÄÄ PUOLENSA mutta jos luet mun kirjoituksen uudelleen ymmärrät ehkä että ei ole olemassa oikea tai väärää hintaa Virossa takseissa. Taksikuski PÄÄTTÄÄ itse oman hinnan mikäli hän on yrittäjä tai toiminimellä toimiva. Kolmennetta kerta valitettavasti huijareitä löytyy vieläkin.
Ai niin, pahoitelen minun törkeää kiroilua, en ole ehkkä niin sivistynyt kuin sinä. - TaksiKuskitKuriin
To: aksiKuskitKuriin kirjoitti:
En ymmärrä miten kansalaisuus liittyy asiaan, mutta kyllä, olen Virolainen.
Enkä ymmarrä miten sinun 3000 euron kuukausitulot liittyvät asiaan- mutta onneksi olkoon pärjäät elämässään hyvin. Sanoin jo kerran, että valittettavasti löytyy myös huijareitä.
Olet oikein fiksu kun varmistaat kaiken ja tilat halvan taksin mutta ymmärrä että lidl myy maitoa 0,79 senttiä ja S- marketi 1,02 per litra. Onko S-marketissa väärä hintaa? Onko lidlissä OIKEAHINTAINEN maito? On ihan kaksi eri asia väärä hintaa ja ylihintaa. Tässä sulle OIKEA linkki https://oigusaktid.tallinn.ee/?id=3001&aktid=99780&redid=117566&f=41 katso kohta 13.2 saat ihan itse kääntää kun olet fiksu ihminen.
Ja kuka on taksikuskijen ystävä, saako jotain hyötyö siitä?Hyvin kirjoitit !
Kuten sanottua, haluan suosia rehellisiä virolaisia ja tukea, kun taas haluan huijarit kuriin. Ainoa tie kestävään kehitykseen on korruption pois kitkeminen ja rehellinen ahkera työ.
Myös meitä suomalaisia on huijareita, huonosti käyttäytyviä humalaisia ja ylimielisesti käyttäytyviä.Minä en oel sellainen.Pahoittelen heidän käytöstään, epäsivistyneitä suomalaisia porja on.
Ihan hävettää olla suomalainen ja istua parturissa.Naiskampaajat tekevät hyvää työtä ja monesti joku suomalainen mies tuleee pullistelee sinne ja kyselee hintoja. Tekisi mieli ojentaa näitä suomalaisia huonokäytöksisiä miehiä.
Sinänsä olen syntynyt helppoon Suomeen.Isovanhempani tekivät tämän raa-an työn ja rakensivat sodanjälkeisen vapaan Suomen. Tekivät kovasti töitä ja tässä ollaan. Neuvostovenäjän alaisuudessa se ei olisi onnistunut.
Olemme siis tehneet kovasti töitä. Minun velvollisuudekseni on käydä armeija ja pitää puolustusvoimia yllä mahdollista vihollista vastaan. (kaikki tietävät mikä suomen vihollinen on jos sota syttyy). Moni suomalainen pikkupoika ja velliperse 20-vuotias poju ei jaksa käydä armeijaa tai ei vaan suoriudu käskyttämisestä. Heitä minä häpeän.
Kaikkiea hyvää teille virolaiset, olkaa ahkeria ja koittakaa pitää korruptoituneet venäläiset instanssit poissa liiketoiminnastanne !
Taksikuskit ovat vielä sellainen näkyvä juttu mikä paljastaa huijauksen,siksi otin heidät näkyvästi esille.
Ps. Toisin kuin muut suomalaiset, koitan oppia tippauskulttuurin. Jokaisesa ravintolassa Virossa annan tippiä ja kyllä näille halvoilel takseille annan aina vähän tippiä. Tahdon kannustaa rehelliseen työhön ja antaa virolaisille uskoa vielä parempaan tulevaisuuteen !
- vitun viro
hyi vittu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2334159Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1122624Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit392369Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811426Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1151416- 481169
- 781087
- 59953
- 45936
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58921