raskaus ja kipu

Lissu

Olen nyt rv 30 ja nyt ollu pari päivää ihan loppu ja itku koko ajan kurkussa. Mulla on raskauden aikanen iskias (alkoi rv 16) ja sillehän ei voida tehdä yhtään mitään. Särkylääkettä määrätty (Panacod) ja sitä olen ottanut, särkee joka päivä enemmän tai vähemmän. Koko ajan on sellainen olo että olen kauhea ihminen kun syön sitä särkylääkettä että jos se kuitenkin vahingoittaa lasta (lääkärien sanomisista huolimatta). Ultrissa ei ole näkynyt mitään eli kaikki olisi ihan ok, mutta eihän nekään mitään 100% ole.

Kaipa sitä senkin takia on niin loppu kun nukkuminen on niin katkonaista. Ja ei ole ketään jolle puhua ja jolta saisi jotain tukea. Kaikki vaan kauhistelevat kun tulee puhe että otan särkylääkettä.

Kuinkakohan lyttyyn täällä haukutaan?

Meinasin että olisko täällä ketään jolla olisi saman tapaista ongelmaa...vois itkeskellä sitten yhdessä.

9

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vain..

      Mulla jalka ollut n.2kk kipeä (nivusrevähdys) Ei voi kuvitellakkaan että pääsis lenkille, tahi ees ruohoa leikkaamaan pihalle:( Väliin piti jo sauvojenkin kaa kävellä..särkylääkkeenä panacod myös mutta ko ei oo muuta vaihtoehtoa jos mieli vessassa käydä..Toivottavasti vauva ei kärsi!!! rv. 29 5

      • sini ja 2 lasta

        mulla oli toisen lapsen kanssa todella paha issias lähes koko ajan. lääkkeitä söin kipuun. ja tuossa tuo 1,5v. poju nyt pyörii jaloissa ja on reipas ja terve lapsi! :)


    • kovia kipuja kokenut

      Hei, Lissu! Toivottavasti iskiaskipusi ovat jo hellittäneet,mutta omasta kokemuksesta sanon että jos sinulle rupeaa tulemaan yhtään mitään oireita muita kipuja kuin iskias niin kiireellä sairaalaan.Itse kärsin 3 viikkoa sietämättömän kovista selkä-ja ylävatsakivuista, joihin TK:ssa sain vain sairaslomaa olevinaan raskauden aikaisiin selkäsärkyihin ja neuvottiin että ota vain panadolia.Söin noin 3 viikon aikana lähes päivittäin niitä maksimiannoksen,kunnes nekään eivät enää tehonneet ja hakeuduin neljännen kerran lääkäriin 3 viikon sisällä,vaadin päästä virtsakokeisiin ja niissä todettiin virtsassa paljon valkuaista ja kun lääkäri mittasi verenpaineen oli sekin tosi korkea.Olin saanut raskausmyrkytyksen,muuta ei ollut enää tehtävissä kun kuljettaa minut KYSSIIN ja siellä jouduttiin tekemään minulle hätäsektio raskausviikolla 24 3.Meille syntyi 590 g painava tyttövauva, jota hoidetaan tälläkin hetkellä vastasyntyneiden teholla.Joten annan neuvoksi sinulle ja kaikille muillekin jotka lukevat tämän kirjoituksen,että vaatikaa saada kunnon hoitoa jos raskauden aikana olevat kivut olivat ne mitä tahansa ovat sietämättömiä,sillä minulle sanottiin täällä kuopion sairaalassa, että raskaana olevan naisen ei tarvitsisi joutua kärsimään minkäänlaisista kivuista.Hyviä vointeja sinulle loppuraskauden ajalle.

    • sakke

      Tiedän, mistä puhut. Kärsin ensimmäisen raskauden aikana iskiassäryistä yms. kaikista mahdollisista säryistä koko raskaus ajan. Tämän lisäksi jouduin supistelujen takia lepoon sairaalaan. Kuulostele itseäsi sen verran, ettei iskiassärky ole supistelukipua, kuten minulla. Sitä ei tietenkään osattu neuvolassa minulle kertoa. Vasta sitten, kun olin jo 30 rv:llä ollut kerran synnytyssalissa. Popsi kuule aivan huoleti Panadolit nassuun, äläkä yhtään tunne huonoa omaatuntoa. Minun poikani on kohta 5 v. ja täysin terve! Ja loppuajasta, hanki itsellesi vaikka unilääkettä, jotta saat nukuttua, koska muistan kuinka puhki oli pojan syntyessä, kun en 9 kk:een ollut nukkunut. Voimia tarvitsee ennen kaikkea synnytyksen jälkeen. Olet jo voiton puolella. Sairaalassa antoivat minulle vaikka mitä kipu- ja unilääkkeitä, jotta sain nukuttua. Lääkehysteria ja odottavien äitien syyllistäminen asiassa on aivan järkyttävissä mittakaavoissa, johon sain lohduttavaa ymmärrystä Kätilöopistolla. Jos lääkkeessä sanotaan,että sitä voi raskauden aikana käyttää, niin silloin ei muuta tarvitse miettiä. VOIMIA!

      • Lyyli

        Moi
        te joilla oli iskiasoireita raskauden aikana, niin jatkuiko ne vauvan synnyttyä? Mulla tuli iskiasoireet kun vauva oli 6 vkoa vanha (hän on nyt 11 vkoa) ja ne ei meinaa mennä ohi (onneksi ei raskauden aikana ollut..., tosin pelkäsin sitä kun mulla on jo 10 v sitten todettu välilevyn pullistuma).
        Eli nyt masentaa kun on kipeä (ja muutenkin pienen vauvan kanssa väsynyt), eikä úskalla panadolia kummempia syödä, kun imettää...
        kertokaa piristäviä juttuja, pliis!!!


    • baby1212

      Täällä alkoi juuri rv 25 ja nyt iskiaskivut kestäneet viikon ja tuskaisemmaksi menee koko ajan. Toinen jalka on hermosärystä niin kipeä, ettei sillä tohdi kunnolla edes astua. Se meinaa tipahtaa alta.
      Juttelin myös tuttavan lääkärin kanssa ja kuulemma tälle ei raskausaikana voi tosiaan mitään tehdä. Neuvoi liikkumaan sen minkä pystyy ja sitten vaan särkylääkettä ostamaan...
      Koitetaan kuitenkin jaksaa pikkuistemme takia :)

    • tyyppi

      pyydä lääkäriäsi vaihtamaan panacod tramaliin. ei tule pahaolo eikä mene nuppi sekaisi. näin aiakin mulla ja lapsi synty terveenä

    • Lissu

      Kiitos kaikille piristävistä kertomuksista! Aluksi ei tullut noita viestejä niin enpä sitten ole tajunnut edes käydä katsomassa.

      rv 37 menossa ja nyt lasketaan jo päiviä että tämä pikkunen tulisi maailmaan. Muuten on mennyt hyvin mutta eipä toi iskias mihinkään ole muuttunut. Nyt vielä lääkäri pisti vähentämään panacodia ettei vaavi olisi liian väsynyt (sykkeet ym.) h-hetkellä. Nyt sitten ei pysty nukkumaan kuin 2-3 h kerralla ja ihan poikki olen. Tuntuu ettei sitä muuta teekkään kuin nukkuu heti kun kipu vähänkin hellittää.

      Harmittaa vaan se kun lapsista hirmuisesti tykkään niin en kyllä toisesta uskalla edes haaveilla.

      KYSYMYS!!!!

      Mitenkäs teillä joilla tämä iskias on ollut niin on synnytys mennyt? Nyt on nimittäin se alkanut pelottamaan. Lääkäri ja kätilö ovat sitä mieltä että alateitse että epiduraali vie kyllä iskiaskivut, onko näin?

    • kokemusta_on

      Nukkumiseen auttaa, kun kyljellään ollessa on kipeä jalka päällimmäisenä. Nosta jalka alemman jalan eteen ja laita tyyny tai kaksi kipeän jalan polven alle.

      Myös kylmä auttaa hyvinkin tehokkaasti. Laita kostea pyyhe pakastimeen, ja nukkumaan mennessäsi ota ensin tuo edellä mainitsemani asento ja asettele sitten pyyhe kipeän pakaran päälle. Kylmä "puuduttaa" kivun ja auttaa saamaan unen.

      Tsemppiä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe