Onko keltään tukka lähtenyt diforminilla?

Kohta paniikissa

Olen sairastanut -05 alkaen 2-diabetesta, ei ole juuri ylipainoa mutta vyötäröön se muutama kilo on änkäytynyt väkisin, ja ei kyllä näköjään meinaa millään lähteä, mutta tukka on lähtenyt siitäkin edestä. Sain lääkkeeksi 1000 mg X 2 pv:ssä diforminia, lääkäri ei ole sen havainnut keltään tukkaa vievän.
Aamusokerit pakkaa liki 7 ja joskus ylikin. Mutta saan sen kuriin kun lähden lenkille ja töissä ollessa kävelin 5 km työhön ja takaisin.
Veriarvot ja kilpirauhanen on tutkittu, verenpainelääke on tutkittu ei kuulemma aiheuta, olen nainen ja nyt olen kohta paniikissa kun vissiin täytyy ostaa peruukki, en ilkiä mennä syksyllä enää opintoryhmiin tällä päällä.
Onkohan tuossa lääkkeessä jotain joka ei minulle käy? Tämä kyllä alkoi mielestäni hiipien sen jälkeen kun sain lääkkeet. Nyt olen 64 v ja äidilläni oli tukka päässä 79 vuotiaana samoin isällä kuollessaan 63 vuotiaana.
Heillä ei ollut diabetesta mutta isoisällä oli juuri tämä 2-dia. Heop auttakaa jos tiedätte jotain tästä asiasta?
Kiitos!

14

6732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko pakko sotkea

      Mikä teitä D-vitamiini-tyyppejä ja viljan vastustajia oikein vaivaa? Miksi aina täytyy tunkea jokaiseen viestiketjuun näiden d-vitamiini ja viljattomuus-provosoinneilla? Eihän tämä liittynyt millään tavalla aloittajan kysymykseen. Ja silti tämä soopa löytää tiensä ensimmäisenä vastauksiin, huoh. Ja kyllä, sisällöt muuttuvat soopaksi, koska uskottavuutenne horjuu väkisinkin tällä pakkosyötön määrällä. Sinänsä kenties kelvollinenkin asia siis jää valitettavasti näiden ylilyöntien alle.

      Ja aloittajalle pahoitteluni, kun en antanut provosoijan jäädä omaan rauhaansa, vaan heti vastakommentoin. Valitettavasti en osaa neuvoa sinua pulmassasi. Toivottavasti siihen löytyy ratkaisu ja hoitokeino. Tsemppiä sinulle!

      • Onko pakko sotkea

        Justiinsa...sillä välin kun kirjoitin kommenttiani, D-vitamiinin mainosmies olikin poistanut omansa...näppärää...ja naurettavaa. En saa poistettua omaani, joten se jää nyt vähän hassuna ja irrallisena tähän ketjuun. Pahoitteluni.


      • ap.
        Onko pakko sotkea kirjoitti:

        Justiinsa...sillä välin kun kirjoitin kommenttiani, D-vitamiinin mainosmies olikin poistanut omansa...näppärää...ja naurettavaa. En saa poistettua omaani, joten se jää nyt vähän hassuna ja irrallisena tähän ketjuun. Pahoitteluni.

        Ei haittaa ap:tä tämä vaikka mainosmies oli asialla, näet on sillä lailla että D-vitamiinit on kyllä huomioitu ja purkista otettu lisää, siitä ei varmaan ole puutetta, en tiedä miksi epäilen tuon diformiinin vievän tukkaa kun kerran se alkoi sen jälkeen kun ne astui kuvaan, tai sitten itse tämä diabetes- on asialla.
        Mutta niillä ihmisillä joita olen nähnyt mm. diabetes polilla ja työpaikalla, niin heillä on paksu tukka mitä naisia tunnen. Siis missähän lienee sitten vika loppupeleissä?. Tietenkin jos olisi rahaa enemälti niin menisin kyllä vaikka minkälaiseen verianalyysiin ja tutkimuksiin, mutta kun nämä eläkeläisen rahat ei kyllä siihen riitä. Sisältä päin tämän täytyy johtua, ulkoiset tekijät? En usko.


    • 10+7

      Ei ilmeisesti ole raportoitu sivuvaikutus metformiinilla. Toisaalta lääkketä ei tutkita kaikilta kanteilta niin tarkkaan ennen markkinoillepääsyä.

      Netistä jos googlaa "metformin hair loss" löytää paljon osumia. Monet epäilevät, että metformiini olisi aiheuttanut heillä hiusten lähtöä. Jotkut ovat jopa kokeilleet sen poisjättämistä ja hiukset ovat taas kasvaneet kunnolla. On vaikea sanoa, onko metformiini aiheuttanut joiden tarpeellisten ravinteiden imeytymisen huonontumista.

      Yleensähän diabetes voi aiheuttaa hiusten ja muiden ihokarvojen lähtöä, jos verensokeri on korkealla. Tällöin veren mukana ei siirry ravinteet päänahkaan ja muualle ihokarvojen kasvuaiheisiin. Seuraa kasvun huononeminen. Näkyy varsinkin, jos säärissä ja jalkaterissä on ollut karvoja ja ne vähenevät ajan mittaan.

      Vaikea sanoa, mikä sinulla on viime kädessä aiheuttanut hiusten lähtöä. Onko kyse kuitenkin hormonitasapainon muutoksista.

    • toivoton tapaus

      Hei

      Itselläni alkoi hiestenlähtö aikoinaan välittömästi diabeeteslääkityksen alettua ja kaikista eniten lähti hiuksia kun metformiinin kanssa lisättiin januvia. Aluksi lääkkeet tuntuivat toimivan todella hyvin ja teki sitä mitä niiden piti eli verensokerit laskivat ja paastosokeri saatiin jopa melkein normaaliksi, mutta vain parin kuukauden jälkeen alkoi vaikeudet hiustenlähdön lisäksi. Iho alkoi kutista, yöllä hikoilin niin paljon, että olin luulin vaihdevuosien alkaneen, mahassa oli jatkuva turvonnut olo vaikkai ei olisi mitään syönyt, en enää jaksanut lenkkeillä vaan jalat olivat kuin puupalikat, niveliä kolotti lopulta meni ruokahalut. Jätin lääkityksen riskillä pois ja ajattelin, että liikun ja liikun et kyllä se siitä, mutta eipä auttanut vaan sokerit rupesivat taas nousemaan ja uskollisesti palasin lääkitykselle, mutta ilman januviaa. Nyt oireena on pelkät vatsavaivat toistaiseksi ripuli, ilmavaivat ja täysinäinen olo. Huomioitavaa, että olen tämän prosessin tehnyt kaksi kertaa ja todellakin voin nyt todeta, että toki ne laskee sen verensokerin, mutta sivuoireet ovat aivan liian hallitsevia.
      Lääkärille on turha kertoa ne katsovat, että päässä on vikaa ja se siitä.

      • paniikki täällä vast

        Niin, uskon tämän jutun sillä naapurissa asuu n. 50 v nainen ja hänellä on ollut dia-2 pitempään kun minulla, olen huomannut että häneltäkin on tukka lähtenyt ihan mahdottomasti ja vielä kun on tummat hiukset niin kyllä sen huomaa, ikävä kyllä. Tulee keskustelutua kuitenkin lääkkeistä kun nähdään ja kerroin epäilykseni itsestäni. Hän sanoi että hänellä on tuo janumet lääkkeenä ollut siitä lähtien kun se tuli, ja silloin tällä ihmisellä oli paremmat hiukset kun söi tavallista metformiinia. Ollaan oltu samassa työpaikassa vuosikymmenet joten olen nähnyt tämän "tragedian", häntäkin harmittaa, mutta ei ota niin vakavasti kuin minä.
        Epäilen pahasti että nämä yhdisteet ties mitä tekee ihmiselle, eikä me kaikki olla lainkaan samoilla järjestelmillä luotu. Yhdelle voi sopia joku hyvin, toinen voi olla vaikka kuinka allerginen ja elimistö ei kestä.
        En tiedä mitä nyt tässä tekisi, jätin lääkettä vähemmälle ja ajoin asioilla pyörällä aamupalan jälkeen n. 20 km, minua heikotti kun tulin kotiin, luulin että sokerit on pudonneet kun ajoin ylämäkiä ym. mittasin sokerit ja ne olikin noussu oli 10,4 ja siitä vielä nousi 11.2 vaikka join vain vichyä, sitten otin kylmästi suolaa ja äsken mittasin niin oli 6,4, Otin kyllä 500 mg diformia tultuani kun aamulla otin 500 mg.
        Aamupala oli puristettu 1,5 dl appelsiinia, 1 luomusämpylä,. juustosiivu, tomaattia ja kurkkua, 1 siivu makkaraa, ohut. 2 kp. kahvia.
        Ja kyllä tämä näkyy hyppivän mielensä mukaan tämä sokeri, mies lähti samoilla eväillä ja söi paljon enemmä, kävi verkoilla ja mittasin hänen sokerit ne oli 5,0 että kyllä tässä eroa on. Miehellä ei ole todettu diakaan, ja vaikka on ikää 74 v. niin paremmin on asiat kun meikäläisellä, mutta sehän on hyvä.
        Ennen minulla oli paljon paksumpi tukka kun miehellä ja nyt se on toisinpäin.


    • toivoton tapaus

      Janumethan on Januvian ja metformiinin yhdistelmä ja se on varma tapa päästä hiuksistaan valitettavasti.
      On kyllä ihme jos ei ole vielä mitään muuta sivuoiretta ilmaantunut? Olisi kiva kuulla muiltakin mitä oireita ovat Janumetin tai Januvian käytöstä huomanneet? Galvus taitaa olla myöskin aivan samaa tavaraa, mutta ehkä hieman eri apuaineilla.
      Niin kuin aikaisemmin sanoin ne oireet eivät ihan heti ilmaantuneet muutoin kuin se hiustenlähtö taisi tulla ihan ensimmäiseksi. Harmittaa, ettei ole tullut kirjoitettua asioita ylös.

      • paniikkilainen

        Niin ja meneppä sitten lääkärille sanomaan, niin kyllä katsotaan kuin hölmöä.
        Sanoin Tk-lääkärille hiustenlähdöstä niin hän torppasi asian heti, sanoi että kyllä se johtuu vaihdevuosista, ei lääkkeistä ei ollenkaan.
        Lisänä kun sattuu vielä olemaan verenpainelääkkeet, kahta sorttia, ihan hatuttaa kun aina luullaan että vika on korvien välissä. Kait sitä ihminen itse tietää mitä päässä on ollut, katselin vanhoja valokuvia ja kyllä siinä meni mieli matalaksi, tuossa viisikin vuotta sitten olin kuin ihan eri ihminen joulukuvissa, nyt en kyllä ilkeä lähteä syksyllä kurssille, voi hitsi.
        Lääkäri vielä ilkesi sanoa että onhan sinulla riittävästi hiusta päässä, just niin on vain niin vähän että päälaki on kohta paljas samoin sivut ja niskasta on lähtenyt aivan hirveästi. Olin rajoilla etten sanonut lääkärille että miten itse hän olisi ilennyt kulkea avopäin minun sijassani, hänellä kun oli nyt paksu ponkkari, luullaan että kun ihminen on yli 60 se on niin dementoitunut ettei ymmärrä yhtään mitään ja jos alkaa ymmärtää niin tylyt on vastaukset.


    • toivoton tapaus

      Itse täytän pikapuoliin 45 vuotta ja lääkäri sanoi 2 vuotta sitten jo, että hiustenlähtö johtuu iästä ei lääkkeistä!!!! Olin kokeeksi ilman lääkettä koko kesä-heinäkuun ja kappas vaan hiustenlähtö on normalisoitunut, mutta valitettavasti totuus on se, että ilman lääkettä ei taida pärjätä, koska sokerit ovat lähteneet nousuun.
      Mistäköhän löytyisi sellainen lääkäri joka oikeasti jaksaisi vielä kuunnella?

      • paniikkiakka

        Olen sitä mieltä että tällä hetkellä ei suurin osa lääkäreistä taida tajuta ollenkaan että me olemme ihan joka ikinen eri yksilöitä, tietysti meillä kaikilla on ne elimet joita täytyy olla ns. " normaali-ihmisellä" jotta toiminta onnistuu.
        Mutta kun se taitaa olla niin että he ei näköjään käsitä miten mikin lääke voi vaikuttaa yksilöön, siis he katsoo vaan sitä kirjaoppia eikä käytä kokonaisvaltaista hoitopuolta ja katso ihmistä sillä silmällä eikä edes välitetä ottaa kokeita jos ei tinigi ja jos tinkii se johtaa olankohautukseen ja akka pellolle vastaanotolta mahdollisimman nopeasti. Näin on käynyt minulle. Olenkin ajatellut että jos saan niin paljon rahaa kasaan että on varaa mennä yksityislääkärille joka tajuaa jotain ihmisen toiminnasta ja lääkkeiden kombinaatiosta tarkemmin. Niin suksin sinne. Minulle suorastaan hattuiltiin kun pyysin ottamaan ferriini-arvon ja sinkit ja testoteronin kun tukka on pian hävinnyt kokonaan. Lääkäri tokaisi: ei kuulu terveyskeskus alueelle kun hb oli 130.
        Siis lääkärit on niin jumalia että ottaa päähän koko touhu, ivasi suorastaan ehdotuksia, meinasin sanoa että missä se on se VALA jonka olet todistustasi saantitilaisuudessa vannonut. Mutta mitäpä se auttaa. Jos ei ole muuta tietoa päässä kun kirjatieto eikä omaa yhtään omia visioita niin siinä on potilas ihan tyhjän päällä sokeriym. tautineen.


      • Yks muija
        paniikkiakka kirjoitti:

        Olen sitä mieltä että tällä hetkellä ei suurin osa lääkäreistä taida tajuta ollenkaan että me olemme ihan joka ikinen eri yksilöitä, tietysti meillä kaikilla on ne elimet joita täytyy olla ns. " normaali-ihmisellä" jotta toiminta onnistuu.
        Mutta kun se taitaa olla niin että he ei näköjään käsitä miten mikin lääke voi vaikuttaa yksilöön, siis he katsoo vaan sitä kirjaoppia eikä käytä kokonaisvaltaista hoitopuolta ja katso ihmistä sillä silmällä eikä edes välitetä ottaa kokeita jos ei tinigi ja jos tinkii se johtaa olankohautukseen ja akka pellolle vastaanotolta mahdollisimman nopeasti. Näin on käynyt minulle. Olenkin ajatellut että jos saan niin paljon rahaa kasaan että on varaa mennä yksityislääkärille joka tajuaa jotain ihmisen toiminnasta ja lääkkeiden kombinaatiosta tarkemmin. Niin suksin sinne. Minulle suorastaan hattuiltiin kun pyysin ottamaan ferriini-arvon ja sinkit ja testoteronin kun tukka on pian hävinnyt kokonaan. Lääkäri tokaisi: ei kuulu terveyskeskus alueelle kun hb oli 130.
        Siis lääkärit on niin jumalia että ottaa päähän koko touhu, ivasi suorastaan ehdotuksia, meinasin sanoa että missä se on se VALA jonka olet todistustasi saantitilaisuudessa vannonut. Mutta mitäpä se auttaa. Jos ei ole muuta tietoa päässä kun kirjatieto eikä omaa yhtään omia visioita niin siinä on potilas ihan tyhjän päällä sokeriym. tautineen.

        Niinpäniin, terveyskeskuslääkärille ei kuulu hiustenlähdön hoitaminen, on mentävä yksityislääkärille. Samoin noita labrakokeita ei oteta terveyskeskuksessa ainakaan hiustenlähdön vuoksi, kalliita kokeita joihin ei tuhlata yhteiskunnan varoja. Olen joskus käynyt mm. testosteronimittauksissa yksityislabrassa ja kalliiksi tuli kun kelakorvaus oli jotain viisi euroa (yksityislääkärin lähetteellä).

        Ei se lääkärinvala vaikuta yhtään mitään kun terveyskeskuksessa annetaan ylemmältä taholta tiukat raamit missä toimitaan ja miten pitää säästää kuluissa. Olen joutunut joskus "ottamaan vauhtia" yksityislääkäriltä julkisen puolen tutkimuksiin ja leikkaukseen kun terveyskeskuslääkäri ei suostunut kirjoittamaan ensimmäistä lähetettä kustannussäästöjen vuoksi.


      • hyvinvointia muille
        Yks muija kirjoitti:

        Niinpäniin, terveyskeskuslääkärille ei kuulu hiustenlähdön hoitaminen, on mentävä yksityislääkärille. Samoin noita labrakokeita ei oteta terveyskeskuksessa ainakaan hiustenlähdön vuoksi, kalliita kokeita joihin ei tuhlata yhteiskunnan varoja. Olen joskus käynyt mm. testosteronimittauksissa yksityislabrassa ja kalliiksi tuli kun kelakorvaus oli jotain viisi euroa (yksityislääkärin lähetteellä).

        Ei se lääkärinvala vaikuta yhtään mitään kun terveyskeskuksessa annetaan ylemmältä taholta tiukat raamit missä toimitaan ja miten pitää säästää kuluissa. Olen joutunut joskus "ottamaan vauhtia" yksityislääkäriltä julkisen puolen tutkimuksiin ja leikkaukseen kun terveyskeskuslääkäri ei suostunut kirjoittamaan ensimmäistä lähetettä kustannussäästöjen vuoksi.

        Just niin, täällä Suomessa jossa on kaikki niin hyvin ei hoideta potilaita, mutta esim. Espanjassa lääkäri on ilmainen, ja lääkkeet myös ja lääkäri tulee kotiinkin tarvittaessa ilmaiseksi, no se on nyt sitten nähty mihin se johtaa kun ei mikään maksa mitään. Mutta kyllä minusta rauta-arvot ym. voisi ottaa edes joskus ilman kitinää, onhan sitä veroja maksettu täällä vuosikymmenet minä olen maksanut 54 vuotta, mutta täällä on niin paljon vapaamatkustajia että siitä kärsii pian kaikki.
        Suomalaiset saa pärjätä miten tahtoo, kunhan rahat riittää tuleville ja myös Eu:n pohjattomaan kaivoon. Tämä näyttää olevan siis tämän kehutun hyvinvointivaltion ykkösperiaate tällä hetkellä. Muuten luin tuon espanja-asian suomalaisen miehen kirjoituksesta kotikaupungin lehdestä, hän asuu Espanjassa, minä en.


      • Yks muija
        hyvinvointia muille kirjoitti:

        Just niin, täällä Suomessa jossa on kaikki niin hyvin ei hoideta potilaita, mutta esim. Espanjassa lääkäri on ilmainen, ja lääkkeet myös ja lääkäri tulee kotiinkin tarvittaessa ilmaiseksi, no se on nyt sitten nähty mihin se johtaa kun ei mikään maksa mitään. Mutta kyllä minusta rauta-arvot ym. voisi ottaa edes joskus ilman kitinää, onhan sitä veroja maksettu täällä vuosikymmenet minä olen maksanut 54 vuotta, mutta täällä on niin paljon vapaamatkustajia että siitä kärsii pian kaikki.
        Suomalaiset saa pärjätä miten tahtoo, kunhan rahat riittää tuleville ja myös Eu:n pohjattomaan kaivoon. Tämä näyttää olevan siis tämän kehutun hyvinvointivaltion ykkösperiaate tällä hetkellä. Muuten luin tuon espanja-asian suomalaisen miehen kirjoituksesta kotikaupungin lehdestä, hän asuu Espanjassa, minä en.

        Minulta ei ole koskaan otettu rauta-arvoja vaikka hemoglobiini olisi ollut kuinka alhaalla (normaaliarvonikin on alarajalla). Kerran on tutkittu punasoluja kun hemoglobiini oli kovin alhaalla ja silloin siihen lääkäri määräsi rautatabletteja. Terveyskeskus pihistelee labrakokeissa kustannussäästöjen vuoksi ja kokeita otetaan vain silloin jos niitä tarvitaan jonkin sairauden diagnosoinnissa. "Varmuudenvuoksi" ei oteta kokeita.

        Espanjassa on todellakin ollut tuollaiset terveydenhoitoedut, nyt niitä ilmeisesti yritetään muuttaa. Aiemmin pitkään Espanjassa asuvat turistitkin saivat vastaavan edun Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla, mutta nyt lääkkeiden ilmaisetu on poistettu turisteilta.


    • Anonyymi

      Oletko koronan sairastanut? Se voi vaikuttaa n. 3 kuukauden päästä voi alkaa hiustenlähtö

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe