Pro-anan ja anorektikon ero?

tahtoo tietää

Kaikilla on varmaankin eri käsitys tuosta, mutta sanokaa mielipiteenne? Itse olen sen käsittänyt niin, että pro-ana vain keksii että alkaa laihduttamaan ihaillen anoreksiaa, ja itse syöminen ei aiheuta sinällään ahdistusta, sitä vain pitää vältellä parhaansa mukaan koska se on "ihanan anorektista". Ns. oikea anorektikkohan ei välttämättä heti tiedosta että hänellä on ongelma, se vain alkaa viattomasta ja normaalista laihduttamisesta ja pahenee sitten pikkuhiljaa sairaalloiseksi. Pro-ana voi lopettaa sitten kun kyllästyy "leikkimään", mutta anorektikolta se ei onnistu, koska syöminen aiheuttaa niin paljon ahdistusta.

Eli mielipiteitä kaivattaisiin siis sekä anoilta että anorektikoilta!

9

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdsdffdfsd

      No jaha. Aivan varmasti kuvailemasi pro-ana sairastuu yhtälailla anoreksiaan laihdutuksen aikana. Silloin kun aivot kärsivät aliravitsemuksesta alkaa tuo "anorektinenmieli" syntyä, jolloin syöminen alkaa ahdistaa ja ajatukset muuttuvat järjenvastaisiksi. Eli siis kyllä joku joka päättää sairastua anoreksiaan ja alkaa laihduttaa luult. myös ajan kanssa siihen sairastuu. Jokainen, joka edes ihailee anoreksiaa, on jo varmasti hiukan anoreksiaa sairastava, koska tällaista vakavaa ja tappavaa tautia ei terve stabiili ihminen ihannoi.

      Muutenkaan ei ole mitään "oikeaa" anorektikkoa ja "feikki" anorektikkoa. Juuri tuollainen ajattelu saa anorektikot taistelemaan yhä enemmän tautinsa eteen ja haaveilemaan nenämahaletkuista ja alle 30 kilon painosta, koska "oikea" anorektikko ei ole "oikea" ilman näitä. ELi äkkiä pois tuollaiset jaottelut. Ylipainoinen ruoan välttelijäkin voi olla anorektikko. Samoin "pro-ana".

      • Kirppu4567

        Kyllä mä näkisin, että jonkinlainen ero on todella olemassa, mutta se raja on häilyvä. Siitä olen samaa mieltä, että pro-ana usein on (tai hänestä jossain vaiheessa tulee) anorektikko, eli ero ei ole ihan yksinkertainen.

        MUTTA: Se merkitsevä ero löytyy yleensä siinä, miten ihminen puhuu syömättömyydestään. Moni anorektikko ei todellakaan loppujen lopuksi edes pidä luisevaa olemustaan järin viehättävänä, ihailee sentään jossain määrin terveen näköisiä ihmisiä ja myöntää ihan suoraan olevansa sairas (pätee ainakin meikäläiseen).

        Tyypillinen pro-ana sen sijaan väittää syömättömyytensä olevan itse valittu hieno ja jännittävä elämäntapa, halveksii kaikkia "läskejä" (mukaan lukien kaikki normaalipainoiset) ja suhtautuu äärettömän vihamielisesti kaikkeen parantumismyönteiseen puheeseen, jopa silloin kun se parantumismyönteisyys koskee jotain ihan muuta ihmistä. Tää ero olis ehkä helpompi käsittää, jos palstalla pyöris edelleen kunnon pro-anoja, kyllä sen niistä jutuista tosi äkkiä huomaa.


      • tahtoo tietää
        Kirppu4567 kirjoitti:

        Kyllä mä näkisin, että jonkinlainen ero on todella olemassa, mutta se raja on häilyvä. Siitä olen samaa mieltä, että pro-ana usein on (tai hänestä jossain vaiheessa tulee) anorektikko, eli ero ei ole ihan yksinkertainen.

        MUTTA: Se merkitsevä ero löytyy yleensä siinä, miten ihminen puhuu syömättömyydestään. Moni anorektikko ei todellakaan loppujen lopuksi edes pidä luisevaa olemustaan järin viehättävänä, ihailee sentään jossain määrin terveen näköisiä ihmisiä ja myöntää ihan suoraan olevansa sairas (pätee ainakin meikäläiseen).

        Tyypillinen pro-ana sen sijaan väittää syömättömyytensä olevan itse valittu hieno ja jännittävä elämäntapa, halveksii kaikkia "läskejä" (mukaan lukien kaikki normaalipainoiset) ja suhtautuu äärettömän vihamielisesti kaikkeen parantumismyönteiseen puheeseen, jopa silloin kun se parantumismyönteisyys koskee jotain ihan muuta ihmistä. Tää ero olis ehkä helpompi käsittää, jos palstalla pyöris edelleen kunnon pro-anoja, kyllä sen niistä jutuista tosi äkkiä huomaa.

        Tuossa on kyllä perää, sinä osasit selittää tämän hyvin... On kyllä varmasti totta, että pro-anakin sairastuu sitten anoreksiaan kun on tarpeeksi pitkään laihduttanut. Mutta toisaalta kun ajattelee, niin eikö kaikki anorektikot ole tavallaan aluksi pro-anoja, eli laihduttavat toisten huomautteluista välittämättä eivätkä halua ainakaan heti apua. Mutta kaikkihan eivät vieraile pro-ana sivustoilla, joten siinäkin on varmaan yksi ero?


      • 4765yu
        tahtoo tietää kirjoitti:

        Tuossa on kyllä perää, sinä osasit selittää tämän hyvin... On kyllä varmasti totta, että pro-anakin sairastuu sitten anoreksiaan kun on tarpeeksi pitkään laihduttanut. Mutta toisaalta kun ajattelee, niin eikö kaikki anorektikot ole tavallaan aluksi pro-anoja, eli laihduttavat toisten huomautteluista välittämättä eivätkä halua ainakaan heti apua. Mutta kaikkihan eivät vieraile pro-ana sivustoilla, joten siinäkin on varmaan yksi ero?

        Niin,anoreksiaa nyt on ollu kauan ennen mitään pro ana sivustoja. Veikkaan että median kauneusihanteet ja tommoset ihme blogit on pro analle tärkeitä,koska eihän sitä suoraan anorektikolta mennä kyselemään vinkkejä laihuttamiseen. Pro ana ehkä on enempi sellainen wannabe tyyppi joka ihailee laihoja ihmisiä juuri median kautta ja haluaa samaistua niihin. Anoreksia taas on paha sairaus, jossa ihminen ei enää kontrolloi ollenkaa itseään.


    • mm
      • pro ana

        hei toi o ihana blogi


    • ...

      pro-anojen mielestä anorexia ei ole sairaus, vaan elintapa. He ihailevat anorexiaa ja yleensä netissä (ja muutenkin) jakavat vinkkejä ja neuvoja kuinka voi "tulla anorexiseksi". he myös usein kilpailevat siitä kuka on laihtunut eniten.
      Pro-anat ovat kuvottavia ja säälittäviä, anorexia on sairaus joka tulee ottaa vakavasti, ei leikkiä.

      • Oon pro ana

        Mä oon pro ana ja mä EN HALVEKSU "LÄSKEJÄ"!!!!!! Mutta halveksun itteäni ja haluisin laihtua mutta en haluisi olla mitenkään sairaaalloisen laiha!!! ....oon vaa kuullu monilt kuin läski oon jne. Sitte päätin et saa nähä seuraukset jos toista haukkuu läskiks...:/Ja oon jääny koukkuu ku katoin pro ana sivuja ... oon 171cm painan 51kg eli aika lihava haluisin olla 45kg tai sinne päin..........


      • Anonyymi
        Oon pro ana kirjoitti:

        Mä oon pro ana ja mä EN HALVEKSU "LÄSKEJÄ"!!!!!! Mutta halveksun itteäni ja haluisin laihtua mutta en haluisi olla mitenkään sairaaalloisen laiha!!! ....oon vaa kuullu monilt kuin läski oon jne. Sitte päätin et saa nähä seuraukset jos toista haukkuu läskiks...:/Ja oon jääny koukkuu ku katoin pro ana sivuja ... oon 171cm painan 51kg eli aika lihava haluisin olla 45kg tai sinne päin..........

        Moi, oon kans pro ana ja haluun olla laiha ja ihannoin laihoja ihmisiä ja juu kyllä tulee arvosteltua ylipainoisia ja normaalipainoisia ihmisiä ja yleensäkkin ihmisten ulkokuorta arvostelen.
        Mutta sairaus tää pro anakin on, mä sairastuin tähän, kun mua koulukiusattiin ja aloin sit laihduttaan ja sit siitä tuli tosiaankin elämäntapa ja mua ärsyttää, jos joku yrittää parantaa mua, koska se fiilis, että musta repästäis 50%minuutta pois olis aika kamala ajatus. Emmä halunnu tämmöstä elämää, mutta se nyt vaan on mun elämää ja on aika raskasta parisuhteessa kumppanille, kun mitkään kehut ei riitä mitä toiselta saa. Ja se ainanen valitus siitä kuinka on lihava vaikka on ihan normi tai ali.. Ite olin 169/58 ja raskauden jälkeen 169/70 eli HIRVEE LÄSKI vaikka oon vielä normi rajoilla. Yritän päästä kaikin keinoin takasin tohon ennen raskautta painoon, koska sillon olin joten kuten tyytyväinen itseeni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe