BLUE1 menossa konkurssiin

vääjäämättä

BLUE1 kaatumassa konkurssiin seuraavaksi:
http://finder.fi/Lentoliikennettä, lentomatkoja/Blue1/VANTAA/taloustiedot/161734

180 miljoonan liikevaihdolla 80 miljoonaa tappiota. Selvä konkurssiyhtiö.

18

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkustajan etu

      Olen kaksi kertaa lentänyt ko. yhtiön koneilla. Molemmilla kerroilla teknistä vikaa ja myöhästymisiä. Toisella kerralla kone hajosi Nizzan kentälle, palattiin SAS:lla Köpiksen kautta.

    • kfxxx

      Teksnisiä vikoja on kaikilla yhtiöillä silloin tällöin eikä ne vie mitään yhtiötä konkurssiin.Hyvä, että lento oli SAS/Blue1 koska teille järjestettiin uusi lento. Näin ei välttämättä tehdä esim. Norwegianilla tai Ryanairilla koska heillä ei ole yhteistyökumppaneita. Bluen takana on SAS josta rahat tulevat. SAS haluaa selvästi pitää Bluen pystyssä koska kaikki SAS:n skandinavian ja Suomen väliset lennot on siirretty Bluelle.

    • Zebbo.

      SAS tekee itsekin rajua tappiota joten mistä se saisi rahat BLUE1 pystyssä pitämiseen kun SASsin omistajilla ei enää ole halua pumpata rahaa yhtiöön?

    • Saas nährä

      Ei mistään. SAS on sinkuillut tosi kauan. Norwegian vois ostaa sen pois, mutta EU:lta tuskin sais lupaa.

    • no more cash

      SAS on lopettanut Blue 1 rahoittamisen jo aikoja sitten.....emoyhtiöltä myös rahat loppu.

    • AY kaatuu ensin

      Kyllä Blue1 tekee tappiota, mutta sen tuotantokustannukset ovat pienemmät kuin emoyhtiöllä, joten sitä kannattaa rahoittaa. Lisäksi se syöttää niitä matkustajia SAS:n verkostoon.

      Itse uskon, että Finnair kaatuu ensin. Firma tekee voimakkaasti tappiota, yrittää myydä jotenkin edes kannattavia yksiköitään pääomittaakseen toimintaansa. Kun uusien Airbus A350-koneiden maksun aika koettaa, niin korttitalo romahtaa, ellei sitä ennen Finnair saa itseään kuntoon.

      • ihan varmaan...

        Heh heh, ei se noin ole. SAS:lla ei ole kasvunäkymiä, AY:llä on, Aasia se vain jatkaa vaurastumistaan eikä kohta ole riippana enää kannattamattomia Euroopan reittejä.


      • AY supistaa
        ihan varmaan... kirjoitti:

        Heh heh, ei se noin ole. SAS:lla ei ole kasvunäkymiä, AY:llä on, Aasia se vain jatkaa vaurastumistaan eikä kohta ole riippana enää kannattamattomia Euroopan reittejä.

        Finnairin kasvunäkymät:
        - Seoulin reitin vuoroja supistettu kesä-lokakuu
        - Hong Kongin reitin vuoroja supistettu kesä-lokakuu
        - Singaporen lentojen määrää supistettu puoleen 3kk ajaksi talvelle 2013

        On totta, että Aasian liikenne kasvaa, mutta se on Aasian sisäistä, ei Aasian ja Euroopan välistä.


      • metsään menee taas
        AY supistaa kirjoitti:

        Finnairin kasvunäkymät:
        - Seoulin reitin vuoroja supistettu kesä-lokakuu
        - Hong Kongin reitin vuoroja supistettu kesä-lokakuu
        - Singaporen lentojen määrää supistettu puoleen 3kk ajaksi talvelle 2013

        On totta, että Aasian liikenne kasvaa, mutta se on Aasian sisäistä, ei Aasian ja Euroopan välistä.

        Nohnoh, puhutaanpa taas faktoilla, supistusten syynähän on esim. Venäjä, joka ei myöntänyt ylilentolupia, Suomen Kuvalehteä siteeraten:

        "Finnairin nykyiset ylilentoluvat riittävät talvikauden tarpeisiin, mutta kesäaikatauluaan varten yhtiö haki Venäjältä kuutta uutta ylilentolupaa. Niistä myönnettiin vain kolme.

        Syytä kolmen luvan epäämiseen ei kerrottu eikä Suominen lähde sitä arvuuttelemaan. Kielteinen päätös oli yllättävä, sillä Venäjä perii ylilennoista yhä rapsakkaita maksuja, jotka vanhan käytännön mukaan tilitetään maan suurimman kansainvälisen lentoyhtiön Aeroflotin kassaan."

        Lisäksi on kirjoitettu, että kolme A340-konetta on ns. raskaassa huollossa kesällä ja niissä on viivästyksiä ylimääräisten tarkistusten takia.

        Kun Aasian vetovoimaisuus ja kasvu kiihtyy, kiihtyy myös liikenne sisällä ja ulkona.


      • metsästä tulee taas
        metsään menee taas kirjoitti:

        Nohnoh, puhutaanpa taas faktoilla, supistusten syynähän on esim. Venäjä, joka ei myöntänyt ylilentolupia, Suomen Kuvalehteä siteeraten:

        "Finnairin nykyiset ylilentoluvat riittävät talvikauden tarpeisiin, mutta kesäaikatauluaan varten yhtiö haki Venäjältä kuutta uutta ylilentolupaa. Niistä myönnettiin vain kolme.

        Syytä kolmen luvan epäämiseen ei kerrottu eikä Suominen lähde sitä arvuuttelemaan. Kielteinen päätös oli yllättävä, sillä Venäjä perii ylilennoista yhä rapsakkaita maksuja, jotka vanhan käytännön mukaan tilitetään maan suurimman kansainvälisen lentoyhtiön Aeroflotin kassaan."

        Lisäksi on kirjoitettu, että kolme A340-konetta on ns. raskaassa huollossa kesällä ja niissä on viivästyksiä ylimääräisten tarkistusten takia.

        Kun Aasian vetovoimaisuus ja kasvu kiihtyy, kiihtyy myös liikenne sisällä ja ulkona.

        Mikään ei tosin takaa, että ne kasvavan liikenteen matkustajat lentävät Finnairilla. Moni muukin lentoyhtiö suunnittelee strategisia toimia Aasian suuntaan. Tai sieltä Eurooppaan päin.


      • dvfsdfsdfdsf
        metsään menee taas kirjoitti:

        Nohnoh, puhutaanpa taas faktoilla, supistusten syynähän on esim. Venäjä, joka ei myöntänyt ylilentolupia, Suomen Kuvalehteä siteeraten:

        "Finnairin nykyiset ylilentoluvat riittävät talvikauden tarpeisiin, mutta kesäaikatauluaan varten yhtiö haki Venäjältä kuutta uutta ylilentolupaa. Niistä myönnettiin vain kolme.

        Syytä kolmen luvan epäämiseen ei kerrottu eikä Suominen lähde sitä arvuuttelemaan. Kielteinen päätös oli yllättävä, sillä Venäjä perii ylilennoista yhä rapsakkaita maksuja, jotka vanhan käytännön mukaan tilitetään maan suurimman kansainvälisen lentoyhtiön Aeroflotin kassaan."

        Lisäksi on kirjoitettu, että kolme A340-konetta on ns. raskaassa huollossa kesällä ja niissä on viivästyksiä ylimääräisten tarkistusten takia.

        Kun Aasian vetovoimaisuus ja kasvu kiihtyy, kiihtyy myös liikenne sisällä ja ulkona.

        Niin eli kasvavan Aasian esteenä Finnairilla on omia etujaan ajava ja arvaamaton Venäjä. Hyvältä näyttää tosiaan Finnairin näkymät, jos ainut kasvualue ja voiton haku on venäläisten mielivallasta kiinni. Käy kuin Saimaan kanavalle...


      • metsää takaisin
        metsästä tulee taas kirjoitti:

        Mikään ei tosin takaa, että ne kasvavan liikenteen matkustajat lentävät Finnairilla. Moni muukin lentoyhtiö suunnittelee strategisia toimia Aasian suuntaan. Tai sieltä Eurooppaan päin.

        Ei takaa ei. Eikun ranteet auki ja takaisin maatilalle heinää tekemään. Ei suomalaisen kannata yrittää, aina tulee joku muu ja panee paremmaksi. Oikea asenne.


    • hel-oul

      Eikö tämän sivun pitäisi käsitellä SAS/BLUE1: n asioita eikä Finnairin Aasian lentoja?

      • näinö

        Pitäisi, tuolla joku ei vaan taas malttanut pysyä asiassa ja alkoi keksiä omiaan, siitä se lähti taas lapasesta. Kun on niin tärkeää saada sanottua, että "minun mielestä AY kaatuu ensin" vaikka siihen ei ole perusteita eikä sopivaa otsikkoa.


    • Bleu, bleu

      Alasajo on käynnissä: ”Yhtiö siirtää asiakaspalautteen, viestintäyksikön ja hinnoittelusta vastaavan revenue management -yksikön SAS:n yhteyteen Tukholmaan. Suomeen jäävät yhtiön lentämisestä vastaava henkilöstö ja myynti. – – Blue1:sta tehdään niin sanottu tuotantoyhtiö, joka keskittyy liikennöimään Suomen ja Skandinavian välisiä reittejä.”

      Onkohan Blue1:n tiedottaja ajatellut tarkkaan, mitä sanoo (kuten tiedottajan pitäisi varsinkin tällaisessa tilanteessa)? ”Suomen ja Skandinavian välisiä reittejä” tarkoittaisi sitä, että Suomen sisäinen liikenne loppuu. Se ei olisi yllätys, sillä ainoa edes jotenkin kannattava sisäinen reitti, Helsinki–Oulu, on ankaran kilpailun kourissa. Kun meno-paluun hinta on 50 euron luokkaa, ei siitä firmalle paljoa jää.

      Epäselväksi jää myös, mitä ”myynti” tässä tarkoittaa (myös markkinointia? entä nettimyynti, jossa Blue1:lla on ihan omat systeeminsä?), samoin kuin se, mitä tarkoittaa ”omien kesälentojen” jatkaminen ja lisääminen uudessa tilanteessa. Kiinnostavaa on, että Blue1:n tj:na on revenue managementin asiantuntijana kannuksensa hankkinut nuorukainen – miltäköhän hänestä tuntuu nyt?

      Mutta vaikuttaa siltä, että SAS nyt vielä yrittää pitää Blue1:n hengissä, karsittuna pelkäksi lentoja hoitavaksi yksiköksi, joka pidetään muodollisesti itsenäisenä. Lentävän henkilöstön palkkaus lienee jonkin verran alle SAS:n yleisen tason, joten idea vaikuttaa periaatteessa toimivalta. Mutta käytännössä muutos varmaankin lyhyellä aikavälillä lisää Blue1:n tappioita (irtisanomis- ja muutoskulut), ja vähän pitemmällä aikavälillä rahat ehtivät loppua ennen odotettua käännettä parempaan.

      • Viite?

      • Bleu, bleu
        Viite? kirjoitti:

        Mistäs noi sitaatit on revitty? Ei Blue1:n sivuilla näytä olevan mitään tuollaista.

        Mutta tällainen löytyi:
        http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2012/07/06/blue1-paatti-karsia-36-tyopaikkaa/201233041/12

        Eli ilmeisesti yksiköitä ei siirretä, vaan Blue1:sta potkitaan pois 36 ihmistä ja heidän työnsä siirretään SAS:n Tukholman konttorin väelle.

        Sorry, unohdin että kaikki eivät osaa googlata... Ai mutta sä osasitkin. No katsopa tuota Taloussanomien sivua. Kyllä siellä sanotaan mm. ”Yhtiö siirtää asiakaspalautteen, viestintäyksikön ja hinnoittelusta vastaavan revenue management -yksikön SAS:n yhteyteen Tukholmaan.” Siis näin on Blue1 kertonut toimittajille.

        Sille, että Blue1 ei kerro omilla sivuillaan mitään asiasta, minä en voi mitään. Ja se on kai vähän kummaa. Mutta tavallaan ymmärrettävää.

        Tuorein uutinen Blue1:n sivulla näyttää olevan ”SAS:lta uusi reitti San Franciscoon!” (alkaa operoida huhtikuussa 2013, eli ei kovin relevanttia useimmille), tuorein lehdistötiedote taas ”Blue1 tuo Åren lähemmäksi” (koskee 27.12. avattavaa reittiä).


    • heltsu 29

      en käytä enää kuin luottokorttia asiointiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      382
      1463
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1082
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      967
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      806
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      90
      784
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe