Onko kukaan kokeillut sokerin käytön lopettamista?

Hei!
Ihan mielenkiinnosta kyselen, onko kukaan lopettanut sokerin ja vehnän syömistä? Itse kokeilen sitä auttaisko tähän mun pirulliseen hormonaaliseen migreeniin. Toistaiseksi kolme vkoa on mennyt ilman sokeria ja vehnää mahd. vähän. Ei ole migreeniä ollut ainakaan vielä. Haastankin kaikki migreeniläiset kokeilemaan! Kannattaa kaupassa lukea tuoteselosteita, sokeria ja vehnää on lisätty yllättäviinkin tuotteisiin...

16

4299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edelleen tätä samaa ruokavaliota kokeilen, olen jättänyt pois myös muut gluteeniviljat. Makeutukseen olen käyttänyt leivonnassa raakaruokosokeria vähän, enkä joka pvä sitäkään ole syönyt. Kesä meni ilman migreeniä, vaikka onkin aikaisemmin ollut ns. hormonaalinen migreeni. Kukaan ei ilmeisesti ole tarttunut tähän haasteeseen, onhan se toki mukavampaa vaan valittaa asiasta kuin oikeasti tehdä jotain sen eteen, että migreenistä pääsisi!

      • Hs

        "onhan se toki mukavampaa vaan valittaa asiasta kuin oikeasti tehdä jotain sen eteen, että migreenistä pääsisi! " Ylimielisestä kommentistasi päätellen sinulla ei mitään migreeniä olekkaan. Ei ainakaan elämää kahlitsevaa kipukierrettä joka vaivaa päivittäin. Meinasin kertoa kokemuksistani mutta ajatelin sitten vaan valittaa.


      • Anonyymi

        Minullakin PARANTUI heti päänsärky kun lopetin KOKONAAN karkit ja KAIKKI viljatuotteet esim leivät ja pullat yms


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin PARANTUI heti päänsärky kun lopetin KOKONAAN karkit ja KAIKKI viljatuotteet esim leivät ja pullat yms

        Ja samalla parantui myös verenpaine .


    • aurallinen migreeni.

      Moikka:) Olipa kiva löytää viestiketju tällaisesta asiasta, sillä itsellänikin on meneillään gluteiiniton ja sokeriton ruokavalio testi. Olen nimittäin aikaisemmin ollut ilman gluteiinia iho-ongelmien vuoksi ja palannut pikkuhiljaa taas parin vuoden jälkeen syömään viljoja. Yhtäkkiä aloin miettimään mistä ihmeestä nämä migreenikohtaukset oikein tulevat ja aloin epäillä gluteiinia ja sokeria mitä olen syönyt tässä niinkuin normaali ihmiset.

      Nimittäin aurallinen migreenini oli lähes tulkoon poissa tuon parin vuoden ajan ja nyt olin ihan ihmeissään kun kohtauksia on tullut todella paljon ja kohtaukset ovat pitkittyneet pahoiksi. Kun saan kohtauksen, saan melko varmasti kolmena päivänä peräkkäin!

      Uskon, että ihminen on mitä se syö hyvinkin pitkälle ja uskon ihan täysin, että migreenissä voisi olla kyse jonkinlaisesta allergiasta. Luin paljon migreenistä ja lainasin siitä kertovia kirjoja ja yllättäen sielläkin oli paljon tietoa tästä asiasta.

      Luin, että migreeipotilaan pitäisi rajata tarkka ja tiukka ruokavalio viideksi päiväksi ja sitten pikkuhiljaa alkaa lisäilemään erilaisia ruokia ja katsoa mitä tapahtuu. Kirjan mukaan allergisoiva ruoka aiheuttaa melko varmasti migreenin ihmiselle joka on noudattanut rajoitettua ruokavaliota jonkin aikaa.

      Nyt itselläni vasta viides päivä ilman gluteiinia ja sokeria, toistaiseksi ei kohtauksia ja muutenkin mahassa kevyt hyvä tunne.

      Olisi kiva mona jos kirjoittelisit tänne miten sujuu :)

      • sokeriton

        Hei! Näin tämän viestikeljun vasta nyt, mutta meinasin josko omasta kokemuksestani ois jollekin jotain apua. Jätin jo n. 4v. sitten ihan muista syistä sekä sokerin että vehnän, ohran ja rukiin pois ruokavaliostani. En ees tajunnut alkuun, että migreenini oli hävinnyt kun vatsani oli paremmassa kunnossa kuin moneen vuoteen. Eikä ole ollut yhtään kohtausta sen jälkeen. Lääkärini ihmetteli tota kanssa pitkään kunnes kertoi, että oli ollut jossain epilepsiaa käsittelevässsä seminaarissa. Siellä oli tullut esille ruokavalion vaikutuksia epilepsiaan ja sanoi, että migreeni ja epilepsia ovat sukua keskenään. Kuulema sen takia multa jäi migreeni pois. En tiedä tänä päivänäkään, onko selityksessä jotain perää,mutta olen vaan tyytyväinen,ettei mun tarvi esim. kontata mistään kotiin, kun näkö meni ennen päänsärkyä aina ihan sekaisin. Saatikka ettei ole sitä järkyttävää särkyä.


      • pitsilä

        Kai tuossa selityksessä jotain perää on, koska migreeni aiheuttaa joillekin epilepsian kaltaisia oireita, esim. kouristuskohtauksia.


    • Kiva, että vastasitte tähän! Oli pakko vähän provota tuohon toiseen viestiini, kun kukaan ei siihen ensimmäiseen vastannut. Ja kyllä mulla ihan aito ja oikea migreeni on ollut, vähintään 2 kertaa kuukaudessa menkkoihin liittyen ja ajoittain muulloinkin. Ja viime syksynä tilanne meni niin pahaksi, että mulla särki päätä joka ikinen aamu. Joten turha alkaa selittään, etten tietäisi mitä on maata vessan lattialla ja oksentaa! Migreenin hoitoon olen kokeillut aikaisemmin mm akupunktiota, hierontaa jne, mutta vasta tämä ruokavalion muutos tuntuu tuottavan tuloksia. Tuntuu ihan hullulta, kun itse ei syö sokeria, kun lapsille annetaan esimerkiksi koulussa välipalaksi (ip-kerho) sokerista jugurttia ja vaaleaa leipää ja makeaa kiisseliä...

      Aluksi tuntui hankalta, että mitä kaikkea sitä sitten oikeastaan voi syödä... Jätin samalla ruokavaliostani myös sianlihan, banaanit, sipulit, natriumglutamaatit ja makeutusaineet, jotka on mainittu migreenin aiheuttajiksi. Jännä juttu, ettei näissä listoissa koskaan lue gluteeniviljoista tai sokerista mitään. Veikkaisin, että raha se on tässäkin asiassa syynä, minkä vuoksi sokerin tai viljojen haitoista ei puhuta vieläkään tarpeeksi. Valkaistu sokeri ja viljat koukuttaa ja yleensä sellaiset aineet, mitkä koukuttaa on ihmiselle pahaksi, kuten esim viinakset, kahvi, sokeri jne... Kirjoitelkaa muutkin kokemuksia!

    • yxi migr.pot.

      Minulla on aivan selviä kokemuksia siitä, miten ainakin äkkimakea aiheuttaa migreeniä. Siksi olen jättänyt jo aikoja suklaan ja muut makeiset pois. En myöskään osta kotiin pullaa tai kakkua; ja jos leivon itse, leivon yleensä grahamjauhoista ym. tummista jauhoista. Vältän tarkoituksella valkoisia vehnäjauhoja.

    • Atacandista

      Itse en voisi kuvitellakaan sokerin poisjättämistä. Kun migreeni alkaa iskeä, on syynä niin usein verensokerin lasku, että ensimmäiseksi nappaan kyllä heti jotain syötävää, suklaapatukkakin auttaa sen verran, että ehtii hankkia jotain kunnollista.

      Toki noiden vähentäminen tönii väkisin parempaan ruokavalioon, joka puolestaan ilman muuta tukee migreenin ehkäisyä kun syynä on ravintoon liittyvät asiat.

      Itse pääsin migreenistä lähes kokonaan eroon atacandilla, puoli vuotta niitä (se aika oli kyllä aivan kamalaa), pari päivää migreeniä ja puff! nyt kohtauksia on todella harvoin (ehkä parin kuukauden välein) ja se näkyykin poissaoloissanikin. Kun ennen lääkitystä minulla oli puolen vuoden aikana kertynyt yli 70 poissaoloa, oli lääkityksen jälkeen sama luku tullut vuodessa :) Ilmankos sain niin hyvän päättötodistuksen. Nyt tuosta on muutama vuosi ja jos tilanne joskus pahenee niin minä marssin kyllä samoin tein uutta reseptiä vaatimaan!

    • Totta puhuit, että verensokerin lasku aiheuttaa migreeniä. Mutta voisiko olla, että jos kiinnittäisit huomiota valkaistun sokerin ja viljojen käyttöön, se tasaisi tuota verensokeria, ettei tuommosia jyrkkiä laskuja tulisi? Itse en kyllä tuommoisia verenpainelääkkeitä alkais jatkuvasti käyttämään, ennemmin suosin "luomu" keinoja. Mutta hyvä jos olet apua saanut.

    • Toukokuussa

      Minun kokemuksen mukaan sokerittomuus vie myös migreenin mennessään. Oon kärsinyt pitkään kaksi kertaa kuukaudessa migreeneistä, mutta jokaisella kerralla kun olen jättänyt sokerit pois myös migreeni häviää. Kuukausista puoleen vuoteen olen jaksanut olla ilman herkkuja mutta aina sitten tulee tilanne jolloin tulee syötyä kakkua/jäätelöä/karkkia ja migreeni palaa. Kuten nyt, mutta sokerit jälleen pois niin pystyy taas elämään.

      • Migreenikko

        Migreeniä 20v takana aurallista ja auratonta 3 päivää kestävää kipua n 2x kk..Sumatriptan on auttanut mutta siitä tulee itselleni ällö olo. Nyt sokeriton ruokavalio(karkit,pullat jädet jne pois) ja niinpä on migreeni poissa!! Ihan uskomaton juttu mutta totta.Olo muutenkin paljon virkeämpi.Suosittelen kaikille!!!


    • aina päänsärky

      Moi!
      Olipa hienoa löytää tämä viestiketju! Olen alkanut itse epäilemään migreenikohtausteni syyksi sokeria. Satunnaiset päänsäryt ovat vaivanneet minua jo muutaman vuoden ajan. Viime syksynä sain perusteellisen tutkimuksen ja syytä ei löytynyt mistään. Säryt ovat sen verran mietoja että pystyn elämään niiden kanssa, mutta saattavat kestää kolmekin päivää jos en taltuta niitä särkylääkkeillä heti. Nyt päänsäryt ovat tihentyneet kerran viikossa alkaviksi ja silloin on vaikea saada mitään tehtyä. Olenkin yhdistänyt ne verensokerin laskuun ja karkkien/sokerin syönnin "krapulaan". Kiitos aiemmille kirjoituksille ajatusteni tueksi. Nyt aloitan sokerilakon!

      • Anonyymi

        Migreeni on hyvin yksilöllinen ja hoito myös. Sokeritonta ja viljatontakin olen kokeillut, kuten lähes kaikkea estolääkkeiden
        kohtauslääkkeiden kanssa, ei sanottavaa apua. Tautihistoriaa vaihtelevasti kohta 50 vuotta. Kohtauksia 5-19/kk. Suosittelen Migreeniyhdistystä; koulutusta ja vertaistukea tarjolla.


    • Anonyymi

      En usko, että migreenillä ja ruokavaliolla on paljonkaan yhteistä. Itse olen myös kokeillut jättää esim. vehnät, sokerit, pullat ja limsat pois, mutta ei ole ollut mitään sen suurempaa vaikutusta. Kahvin poisjättämistä voi tietysti myös kokeilla, mutta mulla sitä menee päivittäin, koska suolisto ja mieliala voi sen avulla paremmin. Ainut mikä on ollut merkittävä niin alkoholin jokaviikonloppuinen kulutus tai suurkulutus pois. Meluisan illan jälkeen kun migreeni ei tahdo laantua moneen päivään. Tietysti mitä parempi ruokavalio niin koko kroppa pysyy paremmassa kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe