Kaasoa ei kiinnostakaan

morsian05

Tarina siitä miten sitä voi melkein 30 vuotta kuvitella tuntevansa toisen täydellisesti..
Olemme bestikseni kanssa olleet paita ja peppu 26 vuotta, päiväkodista asti. Vietettiin viimeiset 5 vuotta ennen parisuhdettani aivan hulvatonta sinkkuelämää; matkustettiin kaikilla rahoillamme ympäri maailmaa, kaadettiin miehiä ja biletettiin. Puhuttiin usein siitä että joskus vielä koittaa hetki kun olemme suhteessa, naureskeltiin asialle ja kuviteltiin itsemme, ikisinkut vanhat piiat toistemme kaasoina tai lastemme kummeina. 2 vuotta sitten tapaisn mieheni ja muutimme yhteen. Ystävä oli aluksi nihkeä, sanoi itsekin ettei vain uskonut että tämä olisi nyt SE mies. Parin vuoden aikana ollaan touhuttu yhdessä kolmisteen vaikka kuinka paljon. Ystävä on kutsunut meitä kylään, ollaan järjestetty bileitä, käyty porukalla mökillä ja lintsillä. Biletetty ja ryypätty ja ystävästäni ja miehestäni on tullut ystäviä.
Huhtikuussa menimme kihloihin ja siitä ensimmäisenä tälle ystävälleni ilmoitin. Hänen ensimmäinen reaktionsa oli iloinen, hän tuntui olevan ihan oikeasti onnellinen tai ainakin iloinen meidän puolesta. Päätimme myös hääpäivän saman tien kihloihin mennessämme, ja oli selvää että pyydän tämän parhaan kaverini kaasoksi. Siihenkin ensireaktio oli "kiva, joo" mutta siinä se sitten olikin. Emme ole järjestämässä isoja juhlia, emme mene kirkossa naimisiin eikä koko suku ole tulossa paikalle. En halua mitään ihmellistä ohjelmaakaan, lähinnä halusin kaason ylipäänsä olemaan kanssani keskellä häitä ja erityisesti niiden järjestelyjä. Ajattelin mieheni kanssa että niin pieniin häihin, kuin meille tulee, tuskin tarvitsee monta viikkoa aikaa järjestellä. Paikka oli silti varattava heti sillä Helsingissä on melkoinen tunku pieniinkin paikkoihin. Kysyin ensimmäistä kertaa kaasolta mielipidettä paikasta, johon sain vastauksen "ja nyt se alkaa. luuletko että jaksan koko vuoden olla kiinostunut sun v**un häistä". Olin hiljaa seuraavat viikot ja miehen kanssa kahdestaan päätettiin ja varattiin paikka. Seuraavan kerran mainitsin häät sähköpostissa johon kopioin hauskan jutun iltiksestä "ennen kannatti valita kaunis kaaso sillä parin lapset usein muistuttivat tätä". Tällöin en saanut muuta vastausta kuin "oikeesti.. huooh". Taas olin pari viikkoa hiljaa ja viime viikonloppuna kännissä mökillä taas nauroin jollekin hauskalle hääjutulle. YSätäv läksytti minut koko kaveripiirin kuullen, huusi ettei taatusti ketään vähempää kiinosta koko häät ja kuinka naurettavaa on lähettää toiselle jotain häämailia. Emme puhuneet koko loppu viikonloppuna.
Seuraavana maanantaina hän soitti ja pyysi kyllä anteeksi huutoa, muttei aihetta. Hän sanoi, että "kyllähän sä ihan oikeesti tiedät miten naurettavaa toi on, sä oot lähettänyt mulle mailiakin" ja blaa blaa.
Jep, ei ole mitään kaasoa. Olen niin kertakaikkisen tyrmistynyt hänen käytöksestään, etten edes tiedä miten reagoisin. Juuri nyt ei kiinnosta koko häät, ehdotin jo miehelle voitaisiinko hoitaa asia kahdestaan ettei mieleni enää pahoitu jonkun fiksuista kommenteista.
Sanokaa kiltit jotain lohduttavaa, tällä hetkellä tuntuu että 30- vuotiaana pitäisi jo minullakin olla järki kädessä, mutta nyt tuntuu etten koko ihmistä halua nähdäkään. Olen pettynyt, vihainen ja koen että ainutlaatuinen päiväni on jo etukäteen pilattu. Tuntuu että tästedes häpeän sitä että olen menossa naimisiin.

37

8850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meri

      Minulla ei kaasoa, mutta muiden ystävieni suunnalta olen saanut vähän saman tyylistä kommenttia.

      Ainut selitys minkä olen keksinyt ystävien nihkeään asenteeseen naimisiinmenoani kohtaan on puhdas kateus. Nihkeät ystävät ovat kaikki sinkkuja (lähempänä kolmeakymppiä) ja ilmeisesti tuntevat jotenkin "huonommuutta" siitä, että olen löytänyt sen oikean miehen. Kaikki parisuhteessa elävät ystäväni taas ovat taas melkein yli-innokkaita asiasta ja kyselevät jatkuvasti kaikenlaista.

      Toisin sanoen, epäilen että myös tämän ystäväsi kohdalla on vähän sama asia. Olittehan yhdessä niitä "vanhojapiikoja". Nyt hän on vanhapiika yksin, "kaikilla muilla on jo mies". "Mikä minussa on vikana kun en saa ketään??". Hän voi myös pelätä menettävänsä sinut ja jäävänsä yksin.

      Voit yrittää jutella ystäväsi kanssa ja saada selville mikä se pohjimmainen syy hänen asenteeseensa on. Välttämättä hän ei kuitenkaan halua tunnustaa sinulle pelkojaan ja huonommuuden tunnettaan. Toisaalta kannattaa ehkä hyvällä unohtaa tuo kaasous ainakin toistaiseksi, eikä tuputtaa sitä hänelle yhtään.

      Älä anna muiden ihmisten pilata elämäsi tärkeintä päivää!! Sinun avioitumisessasi ei ole mitään pahaa, joku vain toivoisi olla sinun tilallasi.

      • morsian 05

        Kiva kuulla että on samoja kokemuksia vaikka itse asiassa ei mitään kivaa olekaan.
        Olet oikeassa kateuttahan se on. Tunnen kyllä ihmisen niin hyvin että tunnistan kateuden hänestä. Vaan mitä tehdä asialle?? Toki viimeisen puhelun aikana yritin puhua, mutta hän on kannassaan ehdoton.
        Ystäväpiirissämme ei juurikaan ole vakiintuneita ihmisiä, sillä juuri aloin ajattelemaan ettei mahdollisesti ketään muutakaan kiinnosta.
        Olet oikeassa, ei saa antaa kenenkään pilata minun häitäni, mutta onhan tämä aika yllättävää. Luojan kiitos ei ole lapsia suunnitelmissa:)


      • Sari
        morsian 05 kirjoitti:

        Kiva kuulla että on samoja kokemuksia vaikka itse asiassa ei mitään kivaa olekaan.
        Olet oikeassa kateuttahan se on. Tunnen kyllä ihmisen niin hyvin että tunnistan kateuden hänestä. Vaan mitä tehdä asialle?? Toki viimeisen puhelun aikana yritin puhua, mutta hän on kannassaan ehdoton.
        Ystäväpiirissämme ei juurikaan ole vakiintuneita ihmisiä, sillä juuri aloin ajattelemaan ettei mahdollisesti ketään muutakaan kiinnosta.
        Olet oikeassa, ei saa antaa kenenkään pilata minun häitäni, mutta onhan tämä aika yllättävää. Luojan kiitos ei ole lapsia suunnitelmissa:)

        Voi harmistus! Miten tuollaisia kaasoja voikin olla?! Harmittaa tuollainen kateus, voi käydä kohtalokkaaksi ystävyydessä.

        No mutta! Monet muut ovat aivan innoissaan häistäsi, minä olen aivan onnesta soikeana ystävieni häistä vaikken ole kaasokaan :)

        Ihanaa häidenodotteluaikaa :)


    • itse kaaso

      Niin, paras ystäväni pyysi minua kaasokseen, ja minä tyhmä suostuin. Jouduin oikeasti yli vuoden kuuntelemaan niitä helvetin hääjuttuja, anteeksi nyt vain. Ei se mitään, mutta kun tämä morsian kadotti kaiken muun maailmassa tapahtuvan elämän kun alkoi hääsuunnittelu, ei kiinnostanut mikään muu kuin minkälainen kakku häihin tulee jne. Ei auttanut vaikka yritti kääntää puhetta ihan mihin muuhun vain, vaikka säähän...

      Miksi kaason pitäisi olla kateellinen siitä että kaveri menee naimisiin? Niin rakkaudettomassa avioliitossa johon ystäväni purjehti ei ole mitään kadehdittavaa (mies tyhmä mutta rikas, morsian rahanahne pyrkyri = loistava yhdistelmä).

      Jos ei kiinnosta kuunnella vain hääjuttuja, niin sitten ei kiinnosta. (en tiedä oletteko te samanlaisin "jankuttajia" kuin morsian jolle olin kaasona, toivottavasti ette) Kaasolla saattaa olla muutakin elämää kuin kaverin häät (yllätys), ja ainakin tämä morsian ei ollut häähuumassaan pätkääkään kiinnostunut siitä mitä minulle kuului, vaikka "paras kaveri" olikin.

      Ystävyydelle pisteen antoi se, että poikaystävääni ei kutsuttu häihin, koska "tehän ootte vasta olleet niin vähän aikaa yhdessä, ei tiedä että koska teillä menee poikki". Ymmärtäisin perusteen, jos olisimme poikaystäväni kanssa tavanneet paria viikkoa aikaisemmin, mutta yhteistä taipaletta oltiin kuljettu jo yli vuosi. Kaasona olin kuitenkin, mutta tämän jälkeen on "parhaan ystäväni" turha luulla että ihan heti huvittaa lähteä terassille kertaamaan häätapahtumia.

      • vaimo03

        Kai sentään ymmärrät eron sinun ja aloittajan tarinan välillä..? Eli on täysin eri asia KOKO AJAN jauhaa häistä, kuin se että silloin tällöin jotain häihin viittaavaa mainitsee.

        Eli hän oli kysynyt kaason mielipidettä juhlapaikasta ja oli heti saanut kommentin tyyliin "nytkö se alkaa", ja parin viikon päästä oli lähettänyt hääaiheisen sähköpostin, ja muutaman viikon päästä nauranut jollekin hääaiheiselle jutulle... :D Jos tuo mielestäsi on sitä, että joutuu KOKO AJAN kuuntelemaan hääjuttuja, niin johan nyt.. :P

        Ja tuskin hän tarkoitti, että kaason pitäisi automaattisesti olla morsiamelle kateellinen, hassuhan sinä olet.. :)


      • itse kaaso
        vaimo03 kirjoitti:

        Kai sentään ymmärrät eron sinun ja aloittajan tarinan välillä..? Eli on täysin eri asia KOKO AJAN jauhaa häistä, kuin se että silloin tällöin jotain häihin viittaavaa mainitsee.

        Eli hän oli kysynyt kaason mielipidettä juhlapaikasta ja oli heti saanut kommentin tyyliin "nytkö se alkaa", ja parin viikon päästä oli lähettänyt hääaiheisen sähköpostin, ja muutaman viikon päästä nauranut jollekin hääaiheiselle jutulle... :D Jos tuo mielestäsi on sitä, että joutuu KOKO AJAN kuuntelemaan hääjuttuja, niin johan nyt.. :P

        Ja tuskin hän tarkoitti, että kaason pitäisi automaattisesti olla morsiamelle kateellinen, hassuhan sinä olet.. :)

        mutta ymmärtävätkö kaikki morsiamet sitä, että kaaso voi pahastua siitä, että joka ikinen yhteydenotto liittyy tavalla tai toisella häihin?

        En tiedä millainen on ketjun aloittajan tilanne, enkä tiedä millainen suhde hänellä on kaasoonsa, mutta vähän tuntuisi siltä että kummatkin ylireagoivat tilanteeseen. JOS tilanne on sitä, että "häät sitä, häät tätä" joka kerta kun ollaan missään tekemisissä (vaikka sitten parin viikon välein), niin ymmärrän hyvin että kaasolla menee hermot ja alkaa jo pelkkä ajatus häistä kuulostaa vastenmieliseltä - ihan ilman että kaaso olisi pätkääkään kateellinen. Tosin jos kaason hommat ei pätkääkään kiinnosta, niin voisihan sen hieman ystävällisemminkin ilmaista kuin ketjun aloittajan kaaso ilmeisesti oli tehnyt.


      • morsian 05

        Ymmärrän tuon täysin. Sillä alunperin ystävällenikin sanoin ettei mitään touhotusta tule kun ei tule isoja häitäkään. Eikä oikeastaan edes mitään "juhlia". Ehdin tosiaan vain mainita koko häät, en ole itse edes aloittanut "suunnittelua" vielä joten en ehtinyt sillä ketään rasittaakaan. Ollaan vielä molemaat aika p-aukisia ja maksetaan häät itse, joten mitään kovin ihmeellistä ei parane suunnitellakaan. Olisin ihan tosiaan vain kaivannut kaveria sille nimenomaiselle päivälle rauhoittamaan ja nostattamaan fiilistä. No, nyt ei ole kaasoa. Kai sitä selviää yksinkin.
        Mutta, toi on oikeesti ärsyttävää, jos on mulla aihetta panna ystävyys vaakakuppiin, on sullakin.


      • Emma
        itse kaaso kirjoitti:

        mutta ymmärtävätkö kaikki morsiamet sitä, että kaaso voi pahastua siitä, että joka ikinen yhteydenotto liittyy tavalla tai toisella häihin?

        En tiedä millainen on ketjun aloittajan tilanne, enkä tiedä millainen suhde hänellä on kaasoonsa, mutta vähän tuntuisi siltä että kummatkin ylireagoivat tilanteeseen. JOS tilanne on sitä, että "häät sitä, häät tätä" joka kerta kun ollaan missään tekemisissä (vaikka sitten parin viikon välein), niin ymmärrän hyvin että kaasolla menee hermot ja alkaa jo pelkkä ajatus häistä kuulostaa vastenmieliseltä - ihan ilman että kaaso olisi pätkääkään kateellinen. Tosin jos kaason hommat ei pätkääkään kiinnosta, niin voisihan sen hieman ystävällisemminkin ilmaista kuin ketjun aloittajan kaaso ilmeisesti oli tehnyt.

        Ketjun aloittaja kuvasi mielestäni sellaista ystävyyttä, jossa voisi kuvitella toisen mielellään tai ainakin kyllästymistään näyttämättä kuuntelevan onnellisen vouhotusta ja ottavan asioihin kantaa pyydettäessä - sillä häät tulevat ja menevät, häähumu loppuu aikanaan. Ei tuollainen kaason käytös minusta kerro mistään muusta kuin silkasta kateudesta. Se tuntuu olevan niin nykyaikaa...


    • Ulkopuolinen

      Haluanpa täysin ulkopuolisena esittää muutaman mahdollisimman objektiivisen kysymyksen. Oletko ihan varma, ettet maininnut muissa yhteyksissä häitäsi? Kerroit olleesi hiljaa molempien yhteenottojenne jälkeen. Ehkäpä kaaso ei todellakaan ole kuullut sinusta muissa asioissa? Sitten, jotkut vain vihaavat häitä. Ei siihen liity minkäänlaista kateutta, että kaveri on menossa naimisiin tai että hän on löytänyt miehen. Tuollainen puhe on naurettavaa. Ehkä kaasostasi tuntui oudolta, että häneltä kysellään hääpaikkaa. Miksi toisaalta pitäisikään kysellä? Eikös se ole nimenomaan vain sinun ja sulhasesi päätettävissä oleva asia? Ei siihen tarvinne mielipiteitä kysellä. Ehkä kaaso pelästyi, mihin kaikkeen hänen onkaan vielä mielipiteensä kerrottava, lautasliinoista häämarssiin asti.

      Kai teit selväksi kaasollesi, mitä odotat häneltä, tai siis sen, ettet odota häneltä mitään? Toisaalta, miksi haluat kaason, jos hääsikin ovat pienet? Vietä kotimaiset häät, joihin ei amerikanhömpötyksillä ole asiaa.

      Kaasosi on käyttäytynyt asiattomasti ja ehkä teidän olisi syytä keskustella, ennen kuin välinne menevät kokonaan. Häähössöttämistä ei kyllä asianomainen itse huomaa, ei todellakaan. Ymmärrä myös ystäväsi hääallergia! :)

      • Meri

        Naurettavaa tai ei, kyllä se vain on niin, että suomalaisen perisynti on kateus! Ollaan kateellisia autoista, taloista, työpaikasta, ihmissuhteista... Suomalainen ei osaa iloita toisen onnesta. Toisen menestys koetaan olevan itseltä pois.

        Tottakai ihmisiä on erilaisia, mutta itse olen huomannut, että omasta naimisiinmenostani, asunon ostosta ja hyvästä työpaikastani ei todellakaan kannata hirvittävän avoimesti puhua. Niin helposti katsotaan nenänvartta pitkin ja tulee kommenttia "Niin, kyllä sitä toisilla menee hyvin".

        Itse en hösötä häistäni (menemme naimisiin pienesti maistraatissa vain vanhemmat todistajina ja heidän kanssaan syömään), olen vain asiasta kihlauksen yhteydessä maininnut ja kyllä sen asenteen heti huomaa ilmeestä ja sanoista. Lisäksi olen saman kateuden huomannut kun joku toinen pariskunta on tuttavapiiristä mennyt naimisiin.


      • morsian 05

        Halusin kaason siitä yksinkertaisesta syystä, että olisi kiva jos silloin hääpäivänä olisi joku mukana joko nostattamassa fiilistä tai rauhoittamassa. Pitämässä seuraa.
        No en tosiaankaan puhunut vain niinä kertoina hänen kanssaan kun häät mainitsin, tarkoitin että olin hiljaa aiheesta "häät". HÄn on siis paras ystäväni ja olemme ihan päivittäin tekemisissä. N. parin viikon välein tulin heittäneeksi jonkun hääaiheisen huulen ja sain kuulla kunniani siitä. Kauheaa että täältäkin löytyy ihmisiä joiden mielestä tilanne on minun syytäni! Edelleen, pitäisi hävetä koko naimisiin menoa.


      • morsian 05
        Meri kirjoitti:

        Naurettavaa tai ei, kyllä se vain on niin, että suomalaisen perisynti on kateus! Ollaan kateellisia autoista, taloista, työpaikasta, ihmissuhteista... Suomalainen ei osaa iloita toisen onnesta. Toisen menestys koetaan olevan itseltä pois.

        Tottakai ihmisiä on erilaisia, mutta itse olen huomannut, että omasta naimisiinmenostani, asunon ostosta ja hyvästä työpaikastani ei todellakaan kannata hirvittävän avoimesti puhua. Niin helposti katsotaan nenänvartta pitkin ja tulee kommenttia "Niin, kyllä sitä toisilla menee hyvin".

        Itse en hösötä häistäni (menemme naimisiin pienesti maistraatissa vain vanhemmat todistajina ja heidän kanssaan syömään), olen vain asiasta kihlauksen yhteydessä maininnut ja kyllä sen asenteen heti huomaa ilmeestä ja sanoista. Lisäksi olen saman kateuden huomannut kun joku toinen pariskunta on tuttavapiiristä mennyt naimisiin.

        Juuri näin!! Tämä samainen ystävä muuten osti asunnon viime vuonna, ja silloin ei tosiaankaan ihan aikuisten oikeasti puhuttu moneen kuukauteen muusta kuin siitä kämpästä- "partsille kasvamaan sitä ja tätä, keittiöön vihreä ei! ruskea taso.. vai sitten graniittinen, ja hei nyt mä tiedän mikä on pakko saada, lähe mun kans mattokauppaan". Otti päähän kun kuitenkin joka päivä asunnosta puhuttiin, mutta yhtä kaikki enhän minä siihen mitään kommentoinut sillä se oli hänelle tärkeä asia. Niin minusta ystävän pitäisi ajatellakin.. mutta nähtävästi sitten kuitenkaan ei.


      • Bestis
        morsian 05 kirjoitti:

        Halusin kaason siitä yksinkertaisesta syystä, että olisi kiva jos silloin hääpäivänä olisi joku mukana joko nostattamassa fiilistä tai rauhoittamassa. Pitämässä seuraa.
        No en tosiaankaan puhunut vain niinä kertoina hänen kanssaan kun häät mainitsin, tarkoitin että olin hiljaa aiheesta "häät". HÄn on siis paras ystäväni ja olemme ihan päivittäin tekemisissä. N. parin viikon välein tulin heittäneeksi jonkun hääaiheisen huulen ja sain kuulla kunniani siitä. Kauheaa että täältäkin löytyy ihmisiä joiden mielestä tilanne on minun syytäni! Edelleen, pitäisi hävetä koko naimisiin menoa.

        Eläppäs nyt!! Ihmisiä ja tilanteita on varmasti joka lähtöön, mutta toivottavasti et anna jo tapahtuneen häiritä tulevia häitänne.

        Itse olen kaverini häissä bestmaninä. Kun aikoinaan sain kuulla tiedon siitä, että kaverini on menossa naimisiin, olin vilpittömästi erittäin onnellinen molempien heidän puolesta. Ainoa pientä stressiä aluksi tuonut asia oli itse polttareiden järjestäminen, sekä Bestmanin muut "velvollisuudet", joista en ollut ihan täysin perillä aikaisemmin.

        Olen silti mielelläni kaason kanssa ollut järjestämässä niin itse polttareita, kuin myös tiettyjä hääjärjestelyitä. Polttarit menivät loistavasti, ja lupaan tehdä parhaani, jotta kaverini ei joutuisi huolehtimaan mistään järjestelyistä elämänsä ehkä tärkeimpänä päivänäkään. Onhan se kuitenkin heidän kahden suuri juhla. Kaverini ei juurikaan häistä liiemmilti vouhota, mutta ei minua häiritsisi se, vaikka hän tekisikin niin. Tottakai häntäkin varmasti jännittää, ja omalta kohdaltaan haluaa kertoa siitä myös muille tarpeen mukaan.

        Olen erittäin pahoillani siitä, että sinulle on käynyt se mitä on käynyt, mutta toivon sinulle ja kumppanillesi kaikkea hyvää tulevaan yhteiseloonne. Älkää antako yhden ikävän asian pilata suurta juhlapäiväänne.


      • ex-bestis kanssa
        Bestis kirjoitti:

        Eläppäs nyt!! Ihmisiä ja tilanteita on varmasti joka lähtöön, mutta toivottavasti et anna jo tapahtuneen häiritä tulevia häitänne.

        Itse olen kaverini häissä bestmaninä. Kun aikoinaan sain kuulla tiedon siitä, että kaverini on menossa naimisiin, olin vilpittömästi erittäin onnellinen molempien heidän puolesta. Ainoa pientä stressiä aluksi tuonut asia oli itse polttareiden järjestäminen, sekä Bestmanin muut "velvollisuudet", joista en ollut ihan täysin perillä aikaisemmin.

        Olen silti mielelläni kaason kanssa ollut järjestämässä niin itse polttareita, kuin myös tiettyjä hääjärjestelyitä. Polttarit menivät loistavasti, ja lupaan tehdä parhaani, jotta kaverini ei joutuisi huolehtimaan mistään järjestelyistä elämänsä ehkä tärkeimpänä päivänäkään. Onhan se kuitenkin heidän kahden suuri juhla. Kaverini ei juurikaan häistä liiemmilti vouhota, mutta ei minua häiritsisi se, vaikka hän tekisikin niin. Tottakai häntäkin varmasti jännittää, ja omalta kohdaltaan haluaa kertoa siitä myös muille tarpeen mukaan.

        Olen erittäin pahoillani siitä, että sinulle on käynyt se mitä on käynyt, mutta toivon sinulle ja kumppanillesi kaikkea hyvää tulevaan yhteiseloonne. Älkää antako yhden ikävän asian pilata suurta juhlapäiväänne.

        Siis olla bestmäninä. Olen kahdesti ollut, ja kyllä siinä hommaa piisasi. Kannatta morsiamelle/sulhaselle tehdä heti kättelyssä selväksi, mitä aikoo/ei aio tehdä, niin ei tule sanomista. Itse sanoin heti, kun minua pyydettiin BM:ksi, että polttareita en sitten järjestä. Sen hoitivat toiselle muut, toisella ei tainnut polttareita olla lainkaan. Muuten olin mukana lähes kaikessa, kuskina, seremoniamestarina, sulhasen tukena ym.

        Sen verran stressaavaa homma kyllä oli, että itse en juhlissa juurikaan nauttinut, ja helpotus oli suuri kun itse pääsin lopulta korkkaamaan kaljan.
        Omien kokemusten perusteella en pyytänyt ketään bestmäniksi omiin häihini, en tiedä mitä kaverit siitä ajattelivat. Luultavasti huokaisivat helpotuksesta.


      • morsian05
        ex-bestis kanssa kirjoitti:

        Siis olla bestmäninä. Olen kahdesti ollut, ja kyllä siinä hommaa piisasi. Kannatta morsiamelle/sulhaselle tehdä heti kättelyssä selväksi, mitä aikoo/ei aio tehdä, niin ei tule sanomista. Itse sanoin heti, kun minua pyydettiin BM:ksi, että polttareita en sitten järjestä. Sen hoitivat toiselle muut, toisella ei tainnut polttareita olla lainkaan. Muuten olin mukana lähes kaikessa, kuskina, seremoniamestarina, sulhasen tukena ym.

        Sen verran stressaavaa homma kyllä oli, että itse en juhlissa juurikaan nauttinut, ja helpotus oli suuri kun itse pääsin lopulta korkkaamaan kaljan.
        Omien kokemusten perusteella en pyytänyt ketään bestmäniksi omiin häihini, en tiedä mitä kaverit siitä ajattelivat. Luultavasti huokaisivat helpotuksesta.

        Tuota minä juuri ihmettelenkin! Kun meille ei edes tarvitsisi olla kuskina, seremoniamestarina ym vain ja ainoastaan ystävänä h- hetkellä ja vähän sitä ennen. Ajattelin itsekin että olisi suuri kunnia päästä kaasoksi, koska ko jobi ei tosiaankaan vaadi mitään muuta kuin kuuntelua. Eipä ollut.
        Mieheni päätti ettei edes pyydä ketään bestmaniksi, hän oli niin järkyttynyt minun saamasta kohtelusta. Hän ei halua enää uutta järkytystä ja ristiriitaa jos vielä toinenkin ystävä torjuu.
        Ja minä kun lapsellisesti luulin että häissä rankinta on se järjestäminen.. ei tasan ole. Meidän tapauksessa.


      • tytsy

        Olipa juttu... Hanki ihmeessä äkkiä joku reilumpi kaveri kaasoksi äläkä anna tuon pilata suurta juhlaa! Kaverisi taitaa todella olla katkera. Ehkä yhteisen tietyn elämänvaiheen loppumisesta...


    • :o)

      ..voisi kuvitella olevan ihmisillä joiden ystävä saa vauvan ja ystävä lähettelee kavereilleen mailissa kaikkea vauva-aiheista. Itseäkin alkaisi kyllästyttää jos toinen jatkuvasti höpöttää vauvoista ihmiselle jota vauvat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Useinhan käy niin että vauvattomat ystävät jättävät sen vauvallisen vähän oman onnensa nojaan ja yhteydenpito katkeaa. Sama asia on varmaan ystäväsi kohdalla, hän on masentunut ja pettynyt siitä että "menettää" parhaan ystävänsä avioliiton pyörteisiin ja ehkä hän on kateellinenkin siitä ettei itse ole löytänyt vielä miestä jonka kanssa avioitua. Joten siinä mielessä ymmärrän että hänellä kiehuu yli kun puhut häistä. Mutta toisaalta, se ei ole ystävälle hyväksyttävää käytöstä vaan tosi ystävän kuuluisin kyllä olla sinun tukenasi ja myötäelää sinun onneasi. Muista että vika ei ole sinussa, sinulla on täysi oikeus nauttia onnestasi ja tulevista häistä, toivottavasti löydät jonkun paremman kaasoehdokkaan, ja naimisiinhan voi mennä ilman kaasoakin. Unohda tuollaiset ihmiset jotka eivät ole ystävyyttäsi ansainneet.

      • :o)

        Eihän se ystävättäresi ole ihastunut mieheesi tai mitään? Kun sanoit että heistä on tullut ystäviä?


      • morsian 05

        "mailissa kaikkea vauva-aiheista"
        Siinäpä se onkin, ei KAIKKEA hääaiheista, vain 1 sähköposti, jossa oli hääaiheinen vitsi.


      • :o)
        morsian 05 kirjoitti:

        "mailissa kaikkea vauva-aiheista"
        Siinäpä se onkin, ei KAIKKEA hääaiheista, vain 1 sähköposti, jossa oli hääaiheinen vitsi.

        Ymmärsin kyllä, mutta tuli vain mieleen tuollainen kärjistetty esimerkki johon olen törmännyt itse.


      • :o)
        :o) kirjoitti:

        Ymmärsin kyllä, mutta tuli vain mieleen tuollainen kärjistetty esimerkki johon olen törmännyt itse.

        ..että ystävättäresi kiehahti jo noin pienestä, on merkki siitä että hänellä ei ole ihan kaikki kotona tai sitten hän on jostain syystä todella kateellinen ja katkera. Joten anna kyseisen ihmisen olla omassa arvossaan.


      • morsian 05
        :o) kirjoitti:

        ..että ystävättäresi kiehahti jo noin pienestä, on merkki siitä että hänellä ei ole ihan kaikki kotona tai sitten hän on jostain syystä todella kateellinen ja katkera. Joten anna kyseisen ihmisen olla omassa arvossaan.

        No niin annankin, mutta tottakai pännii. Hän ei ole "vain" paras ystäväni; äitimme ovat parhaat ystävät, vietämme porukassa joulut yhdessä, olemme jopa tämän tytön kanssa, no ainakin olimme, yhtiökumppaneita. Siis kaupparekisteriä vaille. Liäsksi meillä on muutamia muita pienempi' yhteisiä bisneksiä. Sen takia miehen kanssa ollaan jo sovittu avioehdostakin.
        Suoraan sanottuna vituttaa, että minun naimisiinmenon takia kaikki on nyt yhtä kuin EI MITÄÄN. Grrr.
        Kuulostanee lapselliselta, mutta ihan totta en voi olla varma annanko ikinä anteeksi. Kiitos silti kommenteista, näen asian vähän subjektiivisemmin.


    • Kirke

      sillä hän on katkera ja kateellinen. Etkös sä ole menossa naimisiin sen MIEHESI kanssa..? Ystävä on vain ystävä, mutta sun pitäisi kyllä keskittyä nyt lähinnä sen suunnitteluun, että olet tekemässä elämäsi suurinta päätöstä kaikkine seurauksineen. Tuota "ystävää" sun ei todellakaan kannata kaasoksi valita. Tai sitten on turha valittaa.

    • Ilta-Sanomissa

      Monessako paikassa oikein jauhat tätä??!!

      • www-keskustelussa

        Sama nauha joka paikassa...


    • sulhaseesi?

      Tuli tuosta mieleen vain.

      • mieleen

        Itse asiassa tarinasi perusteella varsin todennäköistä. Selittää myös kauniisti yli-tökerön käytöksen, jota ei oikein tavallisella kateudella saa perusteltua.

        Sanoit, että heistä on tullut ystäviä ja olette tehneet paljon yhdessä. Oman kokemukseni mukaan (olen mies) on miehen ja naisen ystävyydessä varsin usein mukana muitakin tunteita. En haluaisi maalata piruja seinille, mutta ei olisi ensimmäinen kerta, kun kumppanilla ja parhaalla ystävällä olisi ollut syvempääkin kanssakäymistä keskenään (näissäkin keskusteluryhmissä tullut esiin välillä).


      • Pasi
        mieleen kirjoitti:

        Itse asiassa tarinasi perusteella varsin todennäköistä. Selittää myös kauniisti yli-tökerön käytöksen, jota ei oikein tavallisella kateudella saa perusteltua.

        Sanoit, että heistä on tullut ystäviä ja olette tehneet paljon yhdessä. Oman kokemukseni mukaan (olen mies) on miehen ja naisen ystävyydessä varsin usein mukana muitakin tunteita. En haluaisi maalata piruja seinille, mutta ei olisi ensimmäinen kerta, kun kumppanilla ja parhaalla ystävällä olisi ollut syvempääkin kanssakäymistä keskenään (näissäkin keskusteluryhmissä tullut esiin välillä).

        Nimen omaan kuulostaa siltä että ystäväsi haluaisi miehesi/miestäsi, tietoisesti tai alitajuisesti.


      • morsian 05
        Pasi kirjoitti:

        Nimen omaan kuulostaa siltä että ystäväsi haluaisi miehesi/miestäsi, tietoisesti tai alitajuisesti.

        Suoraan sanottuna enihmettelisi että haluaisi miehen ylipäätänsä. Ystäväni on .. hmm, miten sen nätisti sanoisi.. enemmän miehen kuin naisen näköinen ja kuulantyöntäjän muotoinen. Hänellä on Venäläinen isä. Minuahan se ei haittaa pätkääkään, ystävä on ystävä, ei minun tarvitsekaan häntä ajatella naisena. Muutamat kaverini, siis miehet, ovat vääntäneet yleisen vitsin hänestä "mieluummin ikuisesti ilman kuin -- kanssa". Luulisi silti että hän osaisi etsiä omat miehensä jostain eikä kadehtia minulta omaani. Eikä varmaan kadehdikaan, hän tykkää bodareista ja minun mieheni on malli, eli ei ikinä paina yli 65 kg, eikä saa treenata ellei sellaista toimistossa erikseen pyydetä. No, aivan sama, annoin hänelle jo potkut kaason hommista. Emme pyydä häihimme lainkaan kaasoa ja bestmania, vieraslistaakin joutuu vissiin karsimaan 30: sta 20:een. Ystävyytemme jatkosta en vielä ole päättänyt. Saa nähdä.
        Kiitos silti kaikille vastanneille, oli kiva vuodattaa vaikka joku täällä ottikin asiakseen ihmetellä sitä. Saa anteeksi.


      • Moukarimies
        morsian 05 kirjoitti:

        Suoraan sanottuna enihmettelisi että haluaisi miehen ylipäätänsä. Ystäväni on .. hmm, miten sen nätisti sanoisi.. enemmän miehen kuin naisen näköinen ja kuulantyöntäjän muotoinen. Hänellä on Venäläinen isä. Minuahan se ei haittaa pätkääkään, ystävä on ystävä, ei minun tarvitsekaan häntä ajatella naisena. Muutamat kaverini, siis miehet, ovat vääntäneet yleisen vitsin hänestä "mieluummin ikuisesti ilman kuin -- kanssa". Luulisi silti että hän osaisi etsiä omat miehensä jostain eikä kadehtia minulta omaani. Eikä varmaan kadehdikaan, hän tykkää bodareista ja minun mieheni on malli, eli ei ikinä paina yli 65 kg, eikä saa treenata ellei sellaista toimistossa erikseen pyydetä. No, aivan sama, annoin hänelle jo potkut kaason hommista. Emme pyydä häihimme lainkaan kaasoa ja bestmania, vieraslistaakin joutuu vissiin karsimaan 30: sta 20:een. Ystävyytemme jatkosta en vielä ole päättänyt. Saa nähdä.
        Kiitos silti kaikille vastanneille, oli kiva vuodattaa vaikka joku täällä ottikin asiakseen ihmetellä sitä. Saa anteeksi.

        Saako kysyä: miten "ex-kaasosi" suhtautua fuduihin?


      • TÄH!
        morsian 05 kirjoitti:

        Suoraan sanottuna enihmettelisi että haluaisi miehen ylipäätänsä. Ystäväni on .. hmm, miten sen nätisti sanoisi.. enemmän miehen kuin naisen näköinen ja kuulantyöntäjän muotoinen. Hänellä on Venäläinen isä. Minuahan se ei haittaa pätkääkään, ystävä on ystävä, ei minun tarvitsekaan häntä ajatella naisena. Muutamat kaverini, siis miehet, ovat vääntäneet yleisen vitsin hänestä "mieluummin ikuisesti ilman kuin -- kanssa". Luulisi silti että hän osaisi etsiä omat miehensä jostain eikä kadehtia minulta omaani. Eikä varmaan kadehdikaan, hän tykkää bodareista ja minun mieheni on malli, eli ei ikinä paina yli 65 kg, eikä saa treenata ellei sellaista toimistossa erikseen pyydetä. No, aivan sama, annoin hänelle jo potkut kaason hommista. Emme pyydä häihimme lainkaan kaasoa ja bestmania, vieraslistaakin joutuu vissiin karsimaan 30: sta 20:een. Ystävyytemme jatkosta en vielä ole päättänyt. Saa nähdä.
        Kiitos silti kaikille vastanneille, oli kiva vuodattaa vaikka joku täällä ottikin asiakseen ihmetellä sitä. Saa anteeksi.

        Oot aika kukkakepin sit bongannu.


      • kiinnostunut!
        TÄH! kirjoitti:

        Oot aika kukkakepin sit bongannu.

        Aika narulaiha.


      • morsian 05
        TÄH! kirjoitti:

        Oot aika kukkakepin sit bongannu.

        Malli, viimeisen vuoden on ollut paljon kysyntää laihalle ja poikamaiselle miehelle. En ole suuri minäkään..


      • morsian 05
        Moukarimies kirjoitti:

        Saako kysyä: miten "ex-kaasosi" suhtautua fuduihin?

        Ei ole sen jälkeen kuulunut. Jupisi jotain että haluan olla maailman napa. Niinpä niin, teki niin tai näin, aina on väärinpäin. Tosiaan nyt parikymmentä vuotta vietettyämme kiinni toisissamme kuin paita ja peppu, on edessä näköjään jakso ilman häntä. Aika näyttää oliko huono ratkaisu.


    • kaasomorsian

      Ajattelin minäkin tähän keskusteluun osallistua, kun oma kaaso viis veisaa tulevista häistäni =( Kaasoni meni naimisiin tänä kesänä ja häitä suunniteltiin ja järjesteltiin yli vuoden verran. Olin iloisesti aina mukana tekemässä ja auttamassa. Sitten pyysin häntä kaasokseni ensi kesänä ja hän lupautui ilomielin. Mutta mutta... hän ei olekkaan yhtään kiinnostunut häistäni eikä edes ole kysynyt päivämäärää ym. Onko kenelläkään muulla kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

    • syyllinen

      Olin "kaasona" pari vuotta sitten ja sain myös morsiamelta nuhtelut siitä, kun en ollut tarpeeksi "kiinnostunut" hänen häistään.

      Ongelma oli ilmeisesti siinä, ettemme olleet alusta asti sopineet, mitkä tehtävät kuuluvat minulle ja mitkä eivät. Koska ystäväni vakuutti, etä hän ei aio kuormittaa minua vaan mobilisoi muutkin ystävänsä, ymmärsin, ettei minun tarvitse stressata, varsinkin, kun häihin oli vielä vuosi. Lisäksi asuin toisella paikkakunnalla.

      No niin, ilmeisesti morsiamella oli liian kiire kuherrella kuukausi aikaisemmin tapaamansa sulhasensa kanssa ja suunnitella häitään kaikkien muiden kanssa, koska hän ei ottanut puoleen vuoteen mitään yhteyttä ja viivytteli viesteihini vastaamista. Seuraavaksi sain nuhteet "innottomuudestani". En edelleenkään ymmärrä mitä minun olisi pitänyt tehdä. Soittaa päivittäin ja postittaa pitsimalleja?

      Menin häihin ja sain kuulla (muilta ystäviltä), etten olekaan kaaso, joten tein töitä vain siinä missä muutkin. Häät olivat hienot ja onnistuneet, morsian säteili ja vieraat viihtyivät. En ole juurikaan kuullut ystävästäni häiden jälkeen, edes hääkuvaa ei ole tullut.

      En ole niinkään katkera vaan ihmeissäni. En ole koskaan pitänyt suurista häistä, ja ystäväni tiesi tämän pyytäessään minua kaasoksi. Omat hääni ovat tulossa, ja haluan pitää ne mahdollisimman yksinkertaisina ja minusta olisi outoa hössätä niistä kenenkään kanssa. Lähinnä hämmennyn ihmisten kysymyksistä.

      Opetus voisi olla tämä: Jos haluatte prinsessahäät, etsikää itsellenne kaaso, jolla on samanlaiset prinsessaunelmat, jotta hän jaksaisi innostua. Kertokaa hyvissä ajoin kaasollenne, millä aikataululla olette häitänne suunnittelemassa. Ja vielä, muistakaa, ettei koko maailma pyöri häittenne ympärillä, ottakaa välillä lomaa järjestelyistä ja puhukaa jostain muistakin asioista.

    • ewa

      Jep!
      Eli valitsin kaasokseni serkkuni, koska hän on tuntenut minut pidempää kuin yksikään ystäväni!Juttelin asiasta ystäväideni kanssa ja he hyväksyivät asian, (molemmat ovat saanneet viime kesänä lapsen ja ajattelin ettei heillä varmaan olisi aikaa järjestää meille häitä). Serkkutytön kanssa käytiin viime viikolla leffassa ja lopuksi pulistiin hieman häistäkin tai lähinnä siitä että minkälaiset häät haluaisin ja mitä odotan häneltä. Tiedän että hän aloitti juuri yliopistossa opintonsa ja hänellä on muutakin elämää (oma mies, muutto jne...) kuin meidän hääT, joten katsellaan mitä keksitään jotta häistä tulisi aivan ihanat ja me pysyttäisiin kumpikin psyykkisesti terveenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7917
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      176
      1744
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      61
      1015
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      191
      934
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      910
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      813
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe