Visa electron kanarialla + korvasärystä koneessa

jaiksjaiks

Eli pari tyhmää kysymystä.

Talveksi varattiin kanarian matka mieheni kanssa,ei olla käyty aikaisemmin kuin vain Latviassa lentokoneella.

Eli käykö kanarian saarilla visa electron missään maksuvälineen? Tai voiko automaatista nosta rahaa siellä? Arvelluttaa vaan kantaa mukanaan useampia satasia käteistä. Entä uskaltaako hotellihuoneeseen jättää rahaa jos ei kaikkeia halua mukana kantaa?

Toinen juttu siis koskee mieheni kamalaa korvasärkyä lentokoneessa. Nyt siis tulossa reilu 6 tunnnin lento,aikaisemmin Latviaan siis noin tunnin lento. Silloin oli jo niin mahdoton korvasärky ja jatkui useamman tunnin kun oltiin jo maissa!
Pystyyköhän sitä millään estämään??!!! Nyt ei ole kyse pelkästään korvien menemisestä lukkoon lentokoneesta, vaan oikeasta kovasta särystä.

Kiitän jos joku vastailee!

22

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä vaan

      kyllä toimii jos luottotiedot menneet ja joutuu lasten kortilla reissuun lähtemään. Korvakipuun olisin yhteydessä lääkäriin sillä täällä ei tuohon kukaan osaa auttaa.

    • JKK-

      Kyllä käy, ja voi nostaa. Kannattaa käyttää pankkien yhteydessä olevia automaatteja pankin ollessa auki. Saa ainakin apua ongelmatilanteessa.
      Itse ainakin suosin käteistä rahaa matkoilla.

      Kannattaa ehdottomasti käyttää hotellin tallelokeroa, niin pysyvät passit ja rahat tallessa.

      • jaiksjaiks

        Kiitos teille molemmille vastauksista.
        Automaatti juttu on hyvä jos toimii sielläkin. Mahtaakohan se automaatin näyttöolla vastaava kuin suomessa että "pin-koodi" näppäillään eka jne??


      • mieti hetki
        jaiksjaiks kirjoitti:

        Kiitos teille molemmille vastauksista.
        Automaatti juttu on hyvä jos toimii sielläkin. Mahtaakohan se automaatin näyttöolla vastaava kuin suomessa että "pin-koodi" näppäillään eka jne??

        kyllä se taitaa näin toimia...ei ole vaan suomi valikkoa..on englanti ja spain...eikö olisi ollut aika outoa jos ei olisi toiminut?


      • matkanjär.sivuille
        mieti hetki kirjoitti:

        kyllä se taitaa näin toimia...ei ole vaan suomi valikkoa..on englanti ja spain...eikö olisi ollut aika outoa jos ei olisi toiminut?

        Itselläni on vain normi visa reissuja varten pk. yhteydessä. Sillä rahan nostaminen on vähän epävarmaa (espanjassa viimeksi 2010) jos ja kun on sirukortti.
        Kohteessa oli vain kaksi automaattia koko kaupungissa mistä sirukortilla voi nostaa. Voi olla nyt eri tilanne ja toki paikastakin johtuvaa. Jäljessä jokatapauksessa tässäkin sielä tullaan, maksaminen kaupoissa ja ravintoloissa kyllä onnistuu. Mukaan tietty vain summa minkä arvelee tarvivansa käteistä ja loput tallelokeroon. Espanjassa osataan rahapussi viedä.
        Lääkäri on paras neuvoja tuohon korvajutskaan, täälä vain hevostietotoimisto.


    • kht4

      Tuohon korvasärkyyn itse sanoisin, että mulla on käynyt ihan sama juttu, kuuntelin pienen hetken musiikkia koneessa ja rupesi särkemään niin helvetinmoisesti ja sitä särkyä jatkui maassakin, ei sitä kai mitenkään voi estää? en tiedä mistä johtuu mutta ei välttämättä särje paluumatkalla..

    • LieköAuttaisi

      Mulle neuvottiin nenä(nuha)sumutteen käyttöä ennen koneeseen menoa. Minulla oli pidempään ollut särkyä korvissa. Ei se särky ainakaan yltynyt koska enää edes tarkkaan muista olotilaani. Se suihje kyllä maistuu ikävältä kun valuu takaisin nieluun, pienempi paha kuitenkin kuin kipu.

      • naurattaa

        miksi nenäsuihketta jos vika korvissa....tai niiden välissä?


      • jaiksjaiks
        naurattaa kirjoitti:

        miksi nenäsuihketta jos vika korvissa....tai niiden välissä?

        Kävin apteekissa tänään kysymässä ja he myös sanoivat tuosta nenäsuihkeesta, se avaa niitä hengitysteitä ja ilmeisesti ne on jotenkin yhteydessä korviin myös...

        Ei oteta tätä niin vakavasti! Ei kannata välttämättä lukea palstaa jos ei aihealue (tyhmät kysymykset) miellytä.


      • näin on
        jaiksjaiks kirjoitti:

        Kävin apteekissa tänään kysymässä ja he myös sanoivat tuosta nenäsuihkeesta, se avaa niitä hengitysteitä ja ilmeisesti ne on jotenkin yhteydessä korviin myös...

        Ei oteta tätä niin vakavasti! Ei kannata välttämättä lukea palstaa jos ei aihealue (tyhmät kysymykset) miellytä.

        yleensä ei kannata alkaa esittää lääkäriä jos ei sitä ole...etkä takuulla ole...


      • näin on
        jaiksjaiks kirjoitti:

        Kävin apteekissa tänään kysymässä ja he myös sanoivat tuosta nenäsuihkeesta, se avaa niitä hengitysteitä ja ilmeisesti ne on jotenkin yhteydessä korviin myös...

        Ei oteta tätä niin vakavasti! Ei kannata välttämättä lukea palstaa jos ei aihealue (tyhmät kysymykset) miellytä.

        nämä korvakivut johtuu lentokoneessa paineen vaihtelusta eikä siinä mikään Nasolin auta vaikka kuin sitä suosittelet...ihan sama vaikka ottaa aspiriinin jos kuvittelee että se auttaa....


      • aapiskuko
        näin on kirjoitti:

        nämä korvakivut johtuu lentokoneessa paineen vaihtelusta eikä siinä mikään Nasolin auta vaikka kuin sitä suosittelet...ihan sama vaikka ottaa aspiriinin jos kuvittelee että se auttaa....

        Voi ottaa aspiriininkin, mutta on olemassa korva-, nenä- ja kurkkutauteihin erikoistuneita lääkäreitä, koska nämä elimet ovat yhteydessä toisiinsa.


      • kokemusta on
        naurattaa kirjoitti:

        miksi nenäsuihketta jos vika korvissa....tai niiden välissä?

        Siksi, että nenäsuihke supistaa limalkalvoja, myös korvien. Tuo on hyvin yleinen ohje lääkäriltä ja apteekista. Siitä on apua, mutta lisäksi suosittelen paineentasaustulppia, joita saa myös apteekista ilman reseptiä. Tuosta Duacktista ei minulle ole ollut juurikaan apua, mutta voi sitäkin kokeilla ja se voi auttaa joillekin.


    • LieköAuttaisi

      no sun ei kannata laittaa kun siellä korvien välissä ei oo mitään

    • LieköAuttaisi

      No sittenpä on turha purkkaa jauhaa koneessa. Miten se purkka suussa voisi korviin vaikuttaa?

      Minäkään en ole lääkäri joten täytyy turvautua wikipedian apuun ja siellä sanotaan mm.: "Välikorva on yhteydessä nieluun kapean paineentasauskäytävän eli korvatorven (tuba auditiva) kautta."

      Mainitun yhteyden kyllä tunnistaa jokainen jolla on näitä korviin liittyviä ongelmia. Epäilenpä vaan että tuo nenäsumute avaa tuota kapeaa käytävää jolloin paine korvassa laskee ja kipu helpottuu.

    • siis lääkäriin

      purkan jauhaminen ei auta myöskään vaikka niin luullaan...samoin juominen esim. vettä ja nieleminen jne....jos korviin koskee niin niissä on joku vika joka pitää lääkärin luona selvittää...terveet korvat eivät reagoi paineen vaihteluihin.

    • joo-oh

      En ole lääkäri, mutta lennon aikana ilmenneitä korvasärkyjäni on tutkittu sen verran monta kertaa, että voinen lausua tästä jotain.

      Todennäköisimmin miehesi korvissa tai joissain tiehyissä niiden alueella on ollut tulehdus valmiiksi. Se ei välttämättä oireile normaalioloissa lainkaan, mutta paineen vaihtelut voivat aiheuttaa hyvin pahoja oireita. Jos miehelläsi on ollut vaikkapa vain nuha jokin aika ennen matkaa, jää korviin helposti alipainetila infektion jäljiltä ja se voi tehdä korvat hyvin kipeiksi, kun ulkoiset paineolot muuttuvat. Tilapäinen särky koneen laskeutuessa on mahdollista ilman minkäänlaista tulehdustakin, mutta veikkaan tässä tapauksessa sellaista nimenomaan siksi, että särky on jatkunut pitkään koneen laskeutumisen jälkeenkin.

      No, korvia tutkimatta ei tietysti voi sanoa mitään varmaa, mutta se että miehesi korvat oireilevat seuraavalla lennolla ei ole yhtään sen todennäköisempää kuin että ne eivät oireile. Jos oireilevat, kääntykää siinä tapauksessa mieluummin lääkärin puoleen kuin että alatte kokeilla mitään kotikonsteja.

    • slkskdkff

      paineentasaus korvatulppia saa apteekista,12e.auttaa mulla,korva-ongelmaisella

      • kypsätäti

        Visa Electronilla voi maksaa monessa kaupassa Kanarialla ja automaateista nostaa rahaa. Lompakossa ei kannata tosiaan pitää mukana kaikkia rahoja vaan jättää ne hotellin tallelokeroon.

        Ja kyllä vain, jos korviin sattuu lentokoneessa, välikorvassa ei paineen tasaus toimi tulehduksesta tai muusta syystä (vaikkapa allerginen nuha) johtuvan limakalvoturvotuksen takia. Nenänielusta kulkee korviin tiehyt, jonka kautta välikorvaan menee ilmaa ja jos tiehyt on tukossa, paine välikorvassa nousee. Paineen nousu sattuu ja liian paineen vuoksi tärykalvo voi jopa puhjeta. Tämä ilmiö on useimmille tuttu lasten korvatulehduksista, joissa tärykalvon puhkaisu tai putkitus auttaa korvavaivoihin.

        Mikäli korviin sattuu lentokoneessa, kannattaa kokeilla siis paineentasauskorvatulppia korviin ja nuhasumutteita nenään. Jos nämä eivät auta, kannattaa tarkistuttaa lääkärissä, tarvitsisiko ehkä tulehdukseen tai allergiaan hoitoa.


    • tämä toimii

      Hei, minulla sama vika, että korvakipu oli aina lentokoneessa. Lääkäriltä sain reseptin, joka on auttanut minulla. Lääke on nimeltään Duact. Taitaa olla joku allergialääke. Avaa tiehyet.

    • Fly again

      Alkuperäisen kirjoittajan kertomiin oireisiin en ota kantaa, mutta kerron oman kokemukseni. Samankaltaisuutta löytyy.

      Kärsin usein poskinontelotulehduksesta, ja pari vuotta sitten olin kipeänä ja antibioottikuurilla lentomatkalla. Koneen laskeutuessa välikorkeuksissa luulin saaneeni aivoverenvuodon tai vastaavan. Otsani ja silmien taustani tuntui räjähtävän. Olin yksin matkassa, ja jos en olisi aikaisemmin kuullut paineenvaihtelun aiheuttamista kivuista, olisin saattanut vaikka sekopäisenä avata turvavyöni ja rynnätä käytävälle apua huutaen.

      Kipu oli hirvittävä, mutta onneksi sitä kesti vain melko lyhyen aikaa. Paluumatkalla ei nousu toisin päin samojen paineiden ja korkeuksien kanssa aiheuttanut mitään. En myöskään tuon yhden lennon jälkeen ole kokenut vastaavaa muilla lennoilla.

      Olen konsultoinut omalääkäriäni ja hän on lohduttanut minua sillä, että kyseessä ei ole hengenvaarallinen tai muuten vakava asia. Oma terveydentila ja mahdolliset tukokset hengitys- ja muissa pään tiehyeissä saattavat aiheuttaa väliaikaista kiputilaa, joka sinällään on yleensä vaaratonta.

    • -tuula-

      Minulla oli myös kerran Kanarialla pää todella kipeä monta päivää, lääkäri vaan totesi että vino, vino... kaikki on tietty kännissä siellä - se on oletus. Yskänlääkettä määräsi.

      Lennolla kotiin tuntui että pää hajoaa, makasin lentoemäntien tilassa lattialla kun kipu oli ihan tajuton, en pystynyt istumaan paikallani.

      Kotona lääkäriin ja ultrattiin otsaontelotulehdus.

      Ja kysymykseen sama vastaus kuin muilla; kortit toimii Kanarialla hyvin. Pidä mukanasi vain sillä hetkellä tarvittava summa rahaa ja säilytä kortteja ylimääräisiä rahoja hotellin tallelokerossa - ei koskaan huoneessa. Varkaat kulkee myös parvekkeitten kautta eli ovet aina kiinni lähtiessä vaikka vain hotellin altaalle. Siellä saa olla tosi tarkka eikä jättää hetkeksikään valvomatta omaisuutta, jota ei tahdo kadottaa. Monet iskee jo kun matkalaukkuja nostetaan bussista kadulle hotellin edessä. Siinä voi koko laukku hävitä ellei ole tarkkana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe