Koirien madotus

Viyvve

Heipsan kaikille!

Kertoisiko joku viisaampi mulle faktaa madotusasioista.

Olen pitkän linjan hevosihminen, ja nykyään hevosilla suositellaan madotusta tarvittaessa vain, eli paskanäytteen perusteella, eli ei suositella enää "turhaa" lääkitsemistä neljä kertaa vuodessa.

Onko koirilla samoin (lukuunottamatta pentuja ja tiineitä narttuja)?

Ensimmäinen koira täällä suunnitelmissa :)

10

398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • madoton

Koirien madotus kaksi kertaa vuodessa eli keväällä huhti/toukokuu ja syksyllä loka/marraskuussa. Siis noin puolenvuoden välein.

• meijän hurtat

Näin on suositus.

Ehkä on myös hyvä että siinä pitäydytään, koirat kun ovat paljon laajemmin muiden koirien (ja valitettavasti myös ulosteiden) kanssa tekemisissä kuin useimmat hevoset. Eli matotartuntainen pääsee hyvin nopeasti levittämään tartuntaansa laajallekin.

Itse madotan myös aina ennen rokotusta.

• Madott

Nykyään suositellaan vain tarvittaessa. Ennen rokotusta, pentuna kyllä. Sitten harkinnan mukaan riippuen risleistä. Itse madotan koirani noin joka toinen vuosi kerran, koskaan ei ole matoja ollut. Eli turhaa on ollut.Koiria on siis kolme ja kaikki madottomia.

• Ek. C.
    • ...

Paljon metsässä liikkuva koira tulee madottaa neljä kertaa vuoteen, muuten pääsääntöisesti kaksi kertaa vuodessa; syksyn jälkeen (eli lumien tulessa maahan tai kelien käännyttyä pakkaselle) ja keväällä kun kaikki ihanat herkut on lumien alta löytyneet ja pistelty jo poskeen. Eli aina pahimpien mädätys aikojen jälkeen.

• delfin2

Riippuu koirastasi, missä asut, roduista. Hevosihmisenä varmaan ymmärrät mitä tarkoitan. Turhat madotukset ovat tehneet lääkkeille vastustuskykyisiä kantoja, sama siis kun esim. antibiooteilla nykyään. Eli madotetaan vain kun aihetta on. Jos koira ei syö koiran paskaa tai myyriä ym. niin harvemmin tai ei paljon koskaan. Oma koirani asuu kaupungissa ja se ei todellakaan syö mitään mitä ei pitäisi.

• No "perinteinen" on tuo,että kahdesti vuodessa,keväällä lumien sulettua ja syksyllä vähän ennen.Sekä ennen rokotusta.

Itse en madota noin usein,minusta se on turhaa myrkyn lykkäämistä koiraan.Joka toinen vuosi kertaalleen suurinpiirtein.
      Erikoistapaukset kantavat,ym.on asia erikseen.
      Muutaman näytteen olen otattanut ihan oman mielenkiinnon vuoksi joskus,puhtaita olleet.

Ja jos pelkää,että koira metsästä jotain matoja saa,niin ennen kannattaa opettaa olemaan maasta noukkimatta mitään,kuin turhia madotuksia antaa.

• lisäilijä

Pentujen madotus (ainakin Canex-tahnalla) 2, 4, 6, 8, 10 ja 12 viikon ikäisenä.

• hgcf

Onko matolääke sitten jotenkin suurtakin myrkkyä? Minusta kuullostaa kummalliselta, että ihmiset kyllä voivat syödä vuodessa suuret määrät vaikka mitä lääkkeitä ja moskaa, mutta sitten koiralle ei voisi muka kerran vuodessa antaa matolääkettä? Koirissa elävät eliöt voivat levitä myös ihmisille, enkä usko niiden olevan kovinkaan hyväksi koiran elimistölle, aiheuttavathan ne aliravitsemusta ja varmasti muitakin haittoja... :o tämä ei siis ole vastaväite, vaan mietin vain asiaa tietämättömänä... :)

• axilur

Minulle eläinlääkäri sanoi että kun pentu on 6kk:n ikäinen olisi suositeltavaa että koira olis madotettu 6 kertaa. Jatkossa sitten aina keväisin kun maa sulaa ja syksyisin kun maa jäätyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe