Vanhemmat: Opettakaa lapsillenne R vaikka pakolla

ärrävikainen

Haluan kannustaa kaikkia vanhempia harjoituttamaan ärrän lapsilleen, jos he eivät sitä osaa lausua. Olen nimittäin 24-vuotta ja tuo yksi ainut vika - ärrävika siis - on vienyt minulta kaiken. Minulla ei ole nuoruutta. Minulla ei ole ollut ystäviä sitten ala-asteen. En ole koskaan seurustellut tai mitään muutakaan. Elämäni olisi ollut ihan toisenlainen, jos minut olisi pakotettu harjoittelemaan ja harjoittelemaan nuorella iällä. Oppiminen on varmasti satoja kertoja helpompaa silloin kuin myöhemmällä iällä.

5

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ärrävikaisen äiti

Minulla on 20-vuotias tytär, joka ei harjoittelusta ja puheterapiasta huolimatta oppinut koskaan sanomaan ärrää. Häntä käytetiin myös lääkärissä kireän kielijänteen vuoksi, kun puheterapia ei tuottanut tuloksia, mutta lääkäri ei suostunut jännettä leikkaamaan, vaan väitti ärrän tulevan ajallaan. No eipä tullut, sitkeästä harjoittelusta huolimatta.

Hänelle ei ärräviasta ole tullut mitään ongelmaa, koska hän on erittäin sosiaalinen, kaunis, älykäs ja kaikkien rakastama. Hänellä on aina ollut paljon ystäviä, ja hän on seurustellut pitkään. Tyttäreni opiskelee ammattiin, jossa joutuu pitämään puheita. Hän on lahjakas kirjoittamisessa ja omaa hyvän mielikuvituksen. Äidinkieli oli hänellä koulussa vahvin eli kympin aine.

Presidentillämme, Tarja Halosella oli r-vika samoin missi-Lolalla. R-vikainenkin voi siis olla sekä viisas, että kaunis. Huonon itsetuntosi ja epäsosiaalisuutesi syyt ovat muualla kuin puheviassasi. Erikoinen ärrä on osa sinun persoonaasi. Kun itse hyväksyt sen, muutkin hyväksyvät. Olet vain noin 20 vuotta myöhässä tällä hyväksymisen tiellä. Mieti nyt ihan tarkkaan, mikä on sinun todellinen ongelmasi.

• Sebumed

Ärrävikainen on oikeassa. Ärrävikaisen äiti ei, vaikka kuinka omalle kohdalle osui ainakin omasta mielestään hyvä munkki. Eipä taida tietää tyttärensä tuntemuksia sittenkään. Vaan eipä tyttäret ihan kaikkea vanhemmille kerrokaan.

• Ärrävikaisen äiti

Luulen, että sinulla ja avaajalla (voitte myös olla yksi ja sama henkilö) olisi ongelmia muutenkin. Ärrävikaa (ja vanhempia) on aina helppo syyttää, eikä tarvitse ottaa vastuuta itsestään ja ratkoa päänsisäisiä ongelmiaan.

• ei enää r-vikaa

Hei!
      R-vikaa voi korjata aikuisenakin. Etsiydy r-opetusta antavan puheterapeutin tai puheopetusta antavan eriyisopettajan luokse!

• "ärrävikainen"

Heippa!

Itse olen 18-vuotias enkä vieläkään kuuden vuoden puheterapian jälkeen osaa sanoa r-kirjainta jouhevasti puheen seassa. Sellaisen PRRRRRRR osaan kielellän päristää, mutta se ei vain tule sanojen keskelle.
      Minulla on myös toinen ongelma kieleni kanssa, nimittäin sanon sanat usein väärin hermostuessani.
      Olen nyt lukiossa eikä "vikani" ole missään vaiheessa vaikuttanut elämääni suuremmin, se on osa minua:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      23
      3000
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1477
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      75
      1052
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      140
      998
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      911
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      872
    7. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      848
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      842
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      826
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      135
      746
    Aihe