Vanhemmat: Opettakaa lapsillenne R vaikka pakolla

ärrävikainen

Haluan kannustaa kaikkia vanhempia harjoituttamaan ärrän lapsilleen, jos he eivät sitä osaa lausua. Olen nimittäin 24-vuotta ja tuo yksi ainut vika - ärrävika siis - on vienyt minulta kaiken. Minulla ei ole nuoruutta. Minulla ei ole ollut ystäviä sitten ala-asteen. En ole koskaan seurustellut tai mitään muutakaan. Elämäni olisi ollut ihan toisenlainen, jos minut olisi pakotettu harjoittelemaan ja harjoittelemaan nuorella iällä. Oppiminen on varmasti satoja kertoja helpompaa silloin kuin myöhemmällä iällä.

5

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ärrävikaisen äiti

      Minulla on 20-vuotias tytär, joka ei harjoittelusta ja puheterapiasta huolimatta oppinut koskaan sanomaan ärrää. Häntä käytetiin myös lääkärissä kireän kielijänteen vuoksi, kun puheterapia ei tuottanut tuloksia, mutta lääkäri ei suostunut jännettä leikkaamaan, vaan väitti ärrän tulevan ajallaan. No eipä tullut, sitkeästä harjoittelusta huolimatta.

      Hänelle ei ärräviasta ole tullut mitään ongelmaa, koska hän on erittäin sosiaalinen, kaunis, älykäs ja kaikkien rakastama. Hänellä on aina ollut paljon ystäviä, ja hän on seurustellut pitkään. Tyttäreni opiskelee ammattiin, jossa joutuu pitämään puheita. Hän on lahjakas kirjoittamisessa ja omaa hyvän mielikuvituksen. Äidinkieli oli hänellä koulussa vahvin eli kympin aine.

      Presidentillämme, Tarja Halosella oli r-vika samoin missi-Lolalla. R-vikainenkin voi siis olla sekä viisas, että kaunis. Huonon itsetuntosi ja epäsosiaalisuutesi syyt ovat muualla kuin puheviassasi. Erikoinen ärrä on osa sinun persoonaasi. Kun itse hyväksyt sen, muutkin hyväksyvät. Olet vain noin 20 vuotta myöhässä tällä hyväksymisen tiellä. Mieti nyt ihan tarkkaan, mikä on sinun todellinen ongelmasi.

    • Sebumed

      Ärrävikainen on oikeassa. Ärrävikaisen äiti ei, vaikka kuinka omalle kohdalle osui ainakin omasta mielestään hyvä munkki. Eipä taida tietää tyttärensä tuntemuksia sittenkään. Vaan eipä tyttäret ihan kaikkea vanhemmille kerrokaan.

      • Ärrävikaisen äiti

        Luulen, että sinulla ja avaajalla (voitte myös olla yksi ja sama henkilö) olisi ongelmia muutenkin. Ärrävikaa (ja vanhempia) on aina helppo syyttää, eikä tarvitse ottaa vastuuta itsestään ja ratkoa päänsisäisiä ongelmiaan.


    • ei enää r-vikaa

      Hei!
      R-vikaa voi korjata aikuisenakin. Etsiydy r-opetusta antavan puheterapeutin tai puheopetusta antavan eriyisopettajan luokse!

    • "ärrävikainen"

      Heippa!

      Itse olen 18-vuotias enkä vieläkään kuuden vuoden puheterapian jälkeen osaa sanoa r-kirjainta jouhevasti puheen seassa. Sellaisen PRRRRRRR osaan kielellän päristää, mutta se ei vain tule sanojen keskelle.
      Minulla on myös toinen ongelma kieleni kanssa, nimittäin sanon sanat usein väärin hermostuessani.
      Olen nyt lukiossa eikä "vikani" ole missään vaiheessa vaikuttanut elämääni suuremmin, se on osa minua:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      277
      2943
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1001
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe