tyks osasto 715, kokemuksia?

osastokamaa

Kellään kokemuksia kyseisestä kriisiosastosta? Kaikenlainen tieto ois tervetullutta, millaiset hoitajat, ilmapiiri, millaiset huoneet (yhden vai monen hengen yms), saako olla kännykät, tietokoneet miten? Miten hoito toteutettiin ja yleensäkin oliko siitä apua, miksi sitten olitkaan siellä? Tai vaikka joku tuttusi.

Olisin niin kiitollinen, jos saisin vastauksia!

23

4152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häiriöinen

      kahden hengen huoneet, saa olla kännykät, pieni osasto, hoitaa paljon syömishäiriöpotilaita mutta myös muita mt.häiriöitä. Jos pitäisi valita turun kaupungin ja tyksin osaston välillä niin tyksin osasto mielummin.

    • osastokamaa

      okei kiitos paljon. oliko hoitajat millaisia?

      ja muidenkin kokemuksia ois kiva kuulla.

    • mjytgbvfe

      Paikkana ihan ok, mutta aina joukkoo mahtuu työntekijöitä joille tekis muutaman viikon loma poikaa. Tuonne kun pääsee/joutuu saat varautua siihen, että aika pysähtyy nimittäin tuolla ei kenelläkään ole kiire mihinkään. Ihmiset ovat tottuneet somaattisella puolella siihen, että asiat hoituvat suht ripeästi, mutta 715 täytellään rasti ruutuun lomaketta viikon verran. Turhauttavaa ja ahdistavaa.

      Jos suinkin pärjäät kotona ja vaikket pärjäisi, niin mieti ja mieti kuusikymmentä kertaa, haluatko oikeasti mihinkään osastohoitoon. Kokemuksesta voin sanoa, että kusessa ollaan, eikä entiseen ole enää paluuta.

    • osastokamaa

      En oo somaattisella ollu koskaan, kokemusta löytyy parin vuoden takaa vain 717 nuorisopuolesta, joka oli kyllä yllättävän hyvä kokemus. Tuntuu vaan ettei mikään voi olla pahempi ku tää tyhjyys ja jatkuva kuoleman ajattelu, pakko-oireet, viiltely ja kaikki. Ihan sama joku kesä ja ei vaan pärjää. Mitä tarkotit tuolla entiseen ei ole enää paluuta?

    • lkunhytgfr

      Itse olin todella loppu kun tuonne päädyin, ensimmäiset päivät meni horroksessa. Voi olla että lääkitys joka aloitettiin sotki pääni. Hienoja korulauseita viljeltiin, oltiin olevinaan niin tietäjää ja taitajaa. Tulee vieläkin karmiva olo, kun muistelen aikoja tuolla. Kaikille kun ei sovi osastohoito ja ilmeisemmin minä tähän porukkaan kuulun. Väkisin halusivat minun olevan tietynlainen, jotta päästivät kotiin. Opin pian näyttelemään toivotunlaista potilasta. Paska keikka, ongelmiini en apua saanut, kotiuduin ajatuksella, etten koskaan ikinä halua olla tekemisissä tuonlaisten paikkojen kanssa. Vaikka sanotaan ettei masentunut voi ottaa itseään niskasta kiinni, on se vain otettava, jos haluat joskus normaaliin elämään takaisin. Mitkään osastot ei avopuolen lääkärit eivät sitä puolestasi tee. Tuohon systeemiin kun ajautuu, saa tehdä töitä aivan sairaasti, että eroon heistä pääsee. En tiedä sitten jos joku haluaa, ehdointahdoin olla systeemissä kiinni, mutta mielestäni se olisi jo sairasta ja silloin kait on ok, että tuonne hakeutuu. En vieläkään ymmärrä mikä kumma auttamisen halu tuolla osaston porukalla oli minun kohdallani vaikka vinguin ensimmäisen viikon jälkeen kotiin, eivät päästäneet. Tuo psykiatria on ala, jossa kukaan ei saisi terveen tai kuntoutujan titteliä, jos haluavat niin. Onneksi joku tolkku itselläni oli, enkä koskaan kertonut itsestäni heille aivan kaikkea. Ikävä kyllä kaikki mitä kerrot heille kääntyy ajan kanssa sinua vastaan. Tämän jälkeen on työpaikan saaminen aivan työläs tehtävä. Minulle tuo osastojakso oli maanpäälinen helvetti, jonka seurauksena menetin määräaikaisen työsuhteeni, palkkatuloni ja luottotietoni. Jos siis vähänkään osoitat elonmerkkejä, niin mieti ja harkitse tarkkaan haluatko elämäsi päättyvän numeroihin 715

      • osastokamaa

        Hmm.. tuntuu ettei mikään voi olla pahempaa ku tää, mut en sitte tiiä.. voiko se todellaki olla niin paha et mielummin kannattaa elämän päättyvän hautaan.


      • Anonyymi

        itse olin osastolla 2008-2009 paikkana ihan ok pelejä löytyi sain kavereita yms mutta henkilö kunnan se l mieluusti vaihtanut siellä ei henkilökunta hoitajat lääkärit siivoja tiedä miten käyttäydytään hoitajat pelottelee sydänkohtauksilla ja antaa semmoset lääkkeet ettet ikinä tuu irti pääsemään ja sit ruvetaan vieroittmaan niin että mulle lykättiin temesta kun suutuin tänän päivänä menee kyllä tosi pieni määrä mut silloin osatolla päivässä annteaan 3 kappaletta ja seuraavana päivänä lopetetaan seinään koko lääke en yhtään ihmettele jos siellä osastolla moni kulkee pisin seiniä suihkuun menet niin jäädyt kun tulee kylmää vettä osastolle kun menin painon 33.8 ja saman tien sanottiin et punnitus ma ke ja pe ja 400 grammaa painon noustava mut eihän se paino lähe nousuun tommosell stressillä saatikka kun masentaa ahdistaa yms kukaan ei tee mitään eka viikonloppu sisällä sit kun kysyt et saatko käydä kotona että voisit käydä saunassa niin ei onnistu se siellä ei osa henkilökunnasta tajua mistään mitään sun pitää olla just semmonen kun he haluavat toivon ettei mun tarvitse ikinä enää mennä osast hoitoon siivoja väitti että mä heitän ruokaa roskiin ja hoitajat kyttää kun syöt mut jokasella meistä oma kokemuksemme


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itse olin osastolla 2008-2009 paikkana ihan ok pelejä löytyi sain kavereita yms mutta henkilö kunnan se l mieluusti vaihtanut siellä ei henkilökunta hoitajat lääkärit siivoja tiedä miten käyttäydytään hoitajat pelottelee sydänkohtauksilla ja antaa semmoset lääkkeet ettet ikinä tuu irti pääsemään ja sit ruvetaan vieroittmaan niin että mulle lykättiin temesta kun suutuin tänän päivänä menee kyllä tosi pieni määrä mut silloin osatolla päivässä annteaan 3 kappaletta ja seuraavana päivänä lopetetaan seinään koko lääke en yhtään ihmettele jos siellä osastolla moni kulkee pisin seiniä suihkuun menet niin jäädyt kun tulee kylmää vettä osastolle kun menin painon 33.8 ja saman tien sanottiin et punnitus ma ke ja pe ja 400 grammaa painon noustava mut eihän se paino lähe nousuun tommosell stressillä saatikka kun masentaa ahdistaa yms kukaan ei tee mitään eka viikonloppu sisällä sit kun kysyt et saatko käydä kotona että voisit käydä saunassa niin ei onnistu se siellä ei osa henkilökunnasta tajua mistään mitään sun pitää olla just semmonen kun he haluavat toivon ettei mun tarvitse ikinä enää mennä osast hoitoon siivoja väitti että mä heitän ruokaa roskiin ja hoitajat kyttää kun syöt mut jokasella meistä oma kokemuksemme

        Syö karkki ja jätskiä niin helposti toi 400g tulee.. äläkä sauno tai liiku.


    • vfrdwsaq

      Jos sinulla ei ole mitään menetettävää, niin kokeile tuota 715.. mutta mieti pitkään ja tarkkaan. Et ehkä huomaa nyt, mutta ympärilläsi on paljon asioita jotka ovat kuitenkin se portti kohti toipumista.

    • osastokamaa

      Oisko vielä jotain kokemuksia paikasta..:)

    • sandr`a

      Riippuu vaivasta, onko mukava paikka vai ei.. itselläni ei toiminut ja lähdin.
      Kahden hengen huoneet ja todella ankeat, mutta ajaa asiansa. Hoitajista muutama mukavia, osa sellaisia persoonia että ahdistaa kun ne tulee vuoroon eikä itse pääse pakoon. Osastohoitajat (jotka hoitaa siivouksen ja ruokajutut) olivat tosi mukavia. Potilaiden kesken aika leppoisa tunnelma, ollaan kuin isoa perhettä (ainakin silloin kun minä olin).

      voi toimia sinulla hyvinkin :)

    • osastokamaa

      kiitos! Kuulostaa jo paremmalta..:D Ja kännykät siis saa olla koko ajan, vaikka on kamera siinä O:? Ja miten sekaisin porukka on ku ite on kuitenki vielä järjissään ja vaaraksi vaan itelleen ni pelottaa jotenkin se et alkaako vaan ahistaa enemmän jos on tosi levotonta..

    • häiriöinen

      Ei ole levotonta tms. joskus osasto on ihan hyvä ratkaisu. Varsinkin jos on akuuttia itsemurha- ajattelua tms.

      Itselläni on paljon osastojaksoja takana viimeisimmät jo muutaman vuoden takaa. Pääasiassa turun kaupungin osastoilla. Nyt ajattelen, että en ikinä enää mene osastolle, että eivät ole minun paikkojani. Mutta silloin varmasti olivat ja saattoivat pelastaa hengeni myös.

      Et minun mielestäni menetä mitään jos menet kokeilemaan vapaaehtoisestihan olet hoitoon menossa niin saat sen myös lopettaa koska tahansa vaikka lääkärit olisivatkin eri mieltä.

      • vaarallista

        Ei muuten pidä paikkaansa että välttämättä pääse pois milloin vaan jos on vapaaehtoisesti tullut. Tällä palstalla asiasta on kerrottu tuhat kertaa.

        On tärkeää tuoda esiin psykiatriaan liittyvät vakavat riskit.


      • Anonyymi
        vaarallista kirjoitti:

        Ei muuten pidä paikkaansa että välttämättä pääse pois milloin vaan jos on vapaaehtoisesti tullut. Tällä palstalla asiasta on kerrottu tuhat kertaa.

        On tärkeää tuoda esiin psykiatriaan liittyvät vakavat riskit.

        TYKSIN paha ongelma on se, että siellä olleiden potilaiden pitää opiskella terveydenhuollon lainsäädäntöä, jotta ymmärtävät, milloin ja miksi diagnoosit ja hoito eivät ole olleet oikeita omalla kohdalla. Tyks ei kerro omatoimisesti potilaille virheistään.

        TYKSIN psykiatriassa työskentelee edelleen lääkäreitä, jotka yrittävät salailla niin kauan kuin pystyvät paitsi omia virheitään myös niitä virheet, joita kollegansa ovat tehneet julkisella ja yksityisellä sektorilla. TYKSIN psykiatriassa virheiden salailu on johtanut siihen, että vuosien saatossa siellä virheitä toistavien lääkäreiden määrä on kasvanut. Ei ihme, että TYKSIN psykiatriassa on lääkäripula. Normaalit karttavat paikkaa.

        Keskusteluissa on noussut esille, että erityisesti Turun yliopiston psykiatrian erikoislääkäreiden koulutuksessa tulee panostaa psykiatriassa tapahtuneisiin diagnoosi- ja hoitovirheiden havainnointiin. On potilaille inhimillisempää, kun psykiatrian virheet korjataan ajoissa. Näin potilaat voivat saada oikeaa apuakin virheellisen hoidon haittoihin. Turussa psykiatrisiin yksiköihin ei ensisijaisesti tarvita mitään hyvinvointivastaavaa, kuten on esitetty, vaan niihin tarvitaan ammattitaitoa diagnosointiin, jotta väärillä hoidoilla ei lisätä potilaiden tuskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TYKSIN paha ongelma on se, että siellä olleiden potilaiden pitää opiskella terveydenhuollon lainsäädäntöä, jotta ymmärtävät, milloin ja miksi diagnoosit ja hoito eivät ole olleet oikeita omalla kohdalla. Tyks ei kerro omatoimisesti potilaille virheistään.

        TYKSIN psykiatriassa työskentelee edelleen lääkäreitä, jotka yrittävät salailla niin kauan kuin pystyvät paitsi omia virheitään myös niitä virheet, joita kollegansa ovat tehneet julkisella ja yksityisellä sektorilla. TYKSIN psykiatriassa virheiden salailu on johtanut siihen, että vuosien saatossa siellä virheitä toistavien lääkäreiden määrä on kasvanut. Ei ihme, että TYKSIN psykiatriassa on lääkäripula. Normaalit karttavat paikkaa.

        Keskusteluissa on noussut esille, että erityisesti Turun yliopiston psykiatrian erikoislääkäreiden koulutuksessa tulee panostaa psykiatriassa tapahtuneisiin diagnoosi- ja hoitovirheiden havainnointiin. On potilaille inhimillisempää, kun psykiatrian virheet korjataan ajoissa. Näin potilaat voivat saada oikeaa apuakin virheellisen hoidon haittoihin. Turussa psykiatrisiin yksiköihin ei ensisijaisesti tarvita mitään hyvinvointivastaavaa, kuten on esitetty, vaan niihin tarvitaan ammattitaitoa diagnosointiin, jotta väärillä hoidoilla ei lisätä potilaiden tuskaa.

        Ensinnäkin TYKS on suuri organisaatio. Nuo kokemukset sun kannattaa viedä potilasasiamiehelle.oon kuullut paljon hyvää psykiatriasta, tuttuja siellä ollut hoidosa. Miksi diagnoosi on sulle joku pakkomielle?


    • nhtrgbvfe

      En koskaan enää suostuisi menemään mihinkään osastojaksoille. Ihmettelen kovin miten Suomen valtio rahoittaa ja ylläpitää tämänlaisia systeemejä. Turhaa touhua, järjetöntä verorahojen haaskausta. Työntekijät ovat kyllä saaneet helpon duunin, itse kyllä ahdistuisin olla tuollaisessa suojatyöpaikassa töissä; keittiöpsykologiaa.

    • Vierailija715

      Huh, olen yllättynyt kommenteistanne. Minusta hoito oli hyvin ammattimaista, ruoka parempaa kuin somaattisella ja olot lokoisat. Tasapainoisella ihmisellä ei tule ongelmia. Osasto on luotettava ja luottamuksellinen vilpola, josta sain tarvittavan avun. Ihmettelen muitten kommentoijien liioittelevia kannanottoja. Sopii juuri tilapäiseen hätään.

    • Syksy_2016

      Itse yllätyin myös penseistä kommenteista. Onko osastolla muuttunut jokin viimeisen neljän vuoden aikana? Tekemisen puutetta, odottelua ja tylsyyttä on kyllä välillä niin paljon, että ahdistaa. Kirjoilla, telkkaria katsomalla tai vaikka kännykällä nettiä lukemalla saa ajatukset pois siitä hitaudesta. Lyhyessä ajassa kuitenkin saadaan monia tutkimuksia tehtyä, vaikka niitä sitten onkin vain yksi per päivä. En pitäisi minään viimeisenä vaihtoehtona, vaan hyvänä keinona löytää terveys. Oma käsitys osastosta oli paljon huonompi kuin todellisuus, ja olin yllättynyt miten normaalin tuntuista porukkaa osastolla on. Molemmat osaston lääkärit ovat tosi hyviä ja asiansa osaavan tuntuisia, hoitajista suurin osa on tosi mukavia ja loppujenkaan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Myös laitoshenkilökunta on mukavaa. Oli paljon parempi paikka niin potilaiden kuin henkilökunnan puolesta kuin osasin pelätä. Viikonloppuina kävin melkein aina kotona nukkumassa ja palasin osastolle viikoksi. Joskus kävin keskellä viikkoakin kotona nukkumassa. En tiedä päästetäänkö kaikkia käymään kotona.

      • Anonyymi

        Normaaleja potilaitahan siellä enimmäkseen onkin ollut, tietenkin. Heille on ollut helppo tehdä oikeat hoitosuunnitelmat. Päin puuta psykiatrit ovat karauttaneet silloin kun potilaiden sairaushistorian ja annettujen hoitojen ja lääkitysten kartoitus on vaatinut oikeasti psykiatrian ammattitaitoa. Sitä ei ole Tyksissä kaikilta lääkäreiltä löytynyt. Mikä on aiheuttanut erityisiä ongelmia erikoistuville lääkäreille. Tyksissä erikoistuvat lääkäritkin ovat osallistuneet jopa ihmisoikeusrikoksiin, koska erikoistuvan ymmärtämättömyys ei ole pelastava selitys silloin kun vastaa potilaiden hoidosta. Ehkä hoitajat osastolla ovat ymmärtäneet kantapään kautta, miten pitää toimia, jotta törppötaitoisten professorien ja ylilääkäreiden törppötaitoiset opiskelijat eivät ehtisi tehdä emämunauksia kaikkien potilaiden hoitosuunnitelmissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaaleja potilaitahan siellä enimmäkseen onkin ollut, tietenkin. Heille on ollut helppo tehdä oikeat hoitosuunnitelmat. Päin puuta psykiatrit ovat karauttaneet silloin kun potilaiden sairaushistorian ja annettujen hoitojen ja lääkitysten kartoitus on vaatinut oikeasti psykiatrian ammattitaitoa. Sitä ei ole Tyksissä kaikilta lääkäreiltä löytynyt. Mikä on aiheuttanut erityisiä ongelmia erikoistuville lääkäreille. Tyksissä erikoistuvat lääkäritkin ovat osallistuneet jopa ihmisoikeusrikoksiin, koska erikoistuvan ymmärtämättömyys ei ole pelastava selitys silloin kun vastaa potilaiden hoidosta. Ehkä hoitajat osastolla ovat ymmärtäneet kantapään kautta, miten pitää toimia, jotta törppötaitoisten professorien ja ylilääkäreiden törppötaitoiset opiskelijat eivät ehtisi tehdä emämunauksia kaikkien potilaiden hoitosuunnitelmissa.

        Mitä tarkoitat normaaleilla potilailla? Tyks osastohoito on monille mun tutuille ollut todella hyvää, ovat saaneet mm. Dkt taitoja, kriisikeskusteluja. En tiedä mitä yrität kertoa vääristä diagnooseista mutta joskus psykiatrialla potilas ei halua myöntää sairastavansa vaikka kaksisuuntaista tai epävakautta. Diagnoosi voi olla ns. Työdiagnoosi, niillä on merkitystä lähinnä tukien kannalta.
        Jos kokemuksesi on noin huono aina voit mennä yksityiselle. Samoja lääkäreitä siellä on. Toisekseen itse luotan kyllä ammattilaisiin, heillä on kokemista monista tuhansista potilaista joten kyllä siinä kai silmää tulee asioille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat normaaleilla potilailla? Tyks osastohoito on monille mun tutuille ollut todella hyvää, ovat saaneet mm. Dkt taitoja, kriisikeskusteluja. En tiedä mitä yrität kertoa vääristä diagnooseista mutta joskus psykiatrialla potilas ei halua myöntää sairastavansa vaikka kaksisuuntaista tai epävakautta. Diagnoosi voi olla ns. Työdiagnoosi, niillä on merkitystä lähinnä tukien kannalta.
        Jos kokemuksesi on noin huono aina voit mennä yksityiselle. Samoja lääkäreitä siellä on. Toisekseen itse luotan kyllä ammattilaisiin, heillä on kokemista monista tuhansista potilaista joten kyllä siinä kai silmää tulee asioille.

        Itse olin Tyksissä ja olen samaa mieltä että nopeasti kotiin.Hoitajat tulivat ja menivät kaikkea sai odottaa.Osalle oli liikaa jos pyysii kipulääkkeitä.Osa hoitajista toi.Mutta mutta kaikkea piti odottaa.Kolme päivää pelkällä vedellä lopuksi vähän ruokaa ennen kuin lähdin kotiin.Hoitajia jos puhutteli sanoivat toisilleen mitä se sanoi.Nuoremmat hoitajat olivat hyviä mutta osa vanhoista.Hyvä ettei lopussa tullut tappelu lääkärin kanssa kun keskeytin kysymyksellä.Sanoi että ole nyt hiljaa ja minullekin puhut.Suurin osa oli todella ystävällisiä ja auttoi.Silti mieleeni jäi kuva lääkäristä joka vaatii täydellistä hiljaisuutta kun hän puhuu.Kotiuduin vihan vallassa vaikka hoito oli muuten hyvää.


    • HELP

      Ehkä menossa tyksin kriisisiosastolle. Olin ensin masennuksen, mutta nyt vakivaltaisen raiskauksen takia polilla, ehdottivat tänään osastoa. Perjantaina pitäisi päättää.

      Saako sieltä oikeasti apua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe