Avomeri vene

matkavene

Olen harkinnut avomeri kelpoisen veneen ostoa, taihi yleensä hankkimista, joku 8-14 metrinen. Olen mieltynyt teräsveneisiin, mutta lujitemuovisia olen kahtellut myös. tarveis olla ns jokakelin laite.
Käytettyä olen hankkimassa koska rahat ei riitä likimainka uuteen.
Mitä venettä tai veneitä suosittelisitte? Mites noi moottoripurret, toimiiko ne miten? Budjetti saa jäädä alle 40 tonnin itse veneen ostoa ajatellen. varustelen sitä sitten kuitenkin pitkin talvea.
Kiitos asiallisista vastauksistanne.

37

4531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30 vuotta veneillyt

      8-14 metrisiä avomeriveneitä ei ole olemassakaan, lukuunottamatta joitain purjeveneitä, että jos veneilytietämyksesi on tuolla tasolla niin kehotan ostamaan eka veneeksi jonkun 5 metrisen avopaatin ja ajelet sillä ensimmäiset 10 vuotta. Sitten siirryt pieneen alle 8m purkkariin jolla harjoittelet ja teet reissua toiset 10 vuotta jonka jälkeen ostat yli 10 m purkkarin tai yli 18m avomeritroolarin jolla menet vasta avomerelle.

      Avomeri ei ole mikään wannabe- leikkipaikka. Siellä voi päästä hengestään.

      • sjögari

        Jaa ja höpöhöö... jos jannut ravaa snadilla busterillaki tallinnas ja stokikses, ni kyl siellä ny vähä kevyemmäl ku 20 metrinen teräslaiva pärjää, järkee vaan peliin ettei vasite kelii lähe uhmaan. Ja sinne minkään rättien kans kande lähtee homostelee, dieselillä ne botskit kulkee.


      • Hei Rane,asiaa
        sjögari kirjoitti:

        Jaa ja höpöhöö... jos jannut ravaa snadilla busterillaki tallinnas ja stokikses, ni kyl siellä ny vähä kevyemmäl ku 20 metrinen teräslaiva pärjää, järkee vaan peliin ettei vasite kelii lähe uhmaan. Ja sinne minkään rättien kans kande lähtee homostelee, dieselillä ne botskit kulkee.

        Noissa olosuhteissa merikelpoisuus perustuu pikkuveneellä nopeuteen pahankelin alta pois ja se teräskippo siihen ettei sillä ehdi sieltä pois,eli sillä hitaalla on pakko pärjätä semmoisessa kelissä missä busterilla lähtee henki. Tavallaan kumpikin on merikelpoisia. Eikö?


      • 6378
        Hei Rane,asiaa kirjoitti:

        Noissa olosuhteissa merikelpoisuus perustuu pikkuveneellä nopeuteen pahankelin alta pois ja se teräskippo siihen ettei sillä ehdi sieltä pois,eli sillä hitaalla on pakko pärjätä semmoisessa kelissä missä busterilla lähtee henki. Tavallaan kumpikin on merikelpoisia. Eikö?

        =) Jooo


    • matkavene

      Joo, taidan ymmärtää pointin jo heti =) Mun vene tietämys ei ole hyvä...Vielä. Opettelen vasta. Ajattelin asiaa näin että ostaisin heti selaisen veneen joka kantaa pitemmälle tulevaisuuteen. Eli sit kun on opeteltu rannikoilla ja muutenkin vene ja taidot on hanskassa, niin itse veneen puitteissa voisi ajatellakkin pitempiä reissuja. En kyl lähde ihan heti avomerelle mutta se päivä koittaa joskus =)

      Eli koko on yksi kriteeri monien muiden seassa. Ehkä mä vaan ostan pienemmän ja vaihdan venettä isompaan kun tulee tarve pitemmille reissuille. Kiitos asiallisista vastauksista =)

    • matkavene

      Tarvii liittyä johki veneseuraan. Ongelma koska yksikään tuttu ei veneile niin tiedon saanti perustuu nettiin. Ekat ongelmat tulee jo veneen ostossa koska ei oikein ole tietoa ostaa venettä. Kunto ja oleelliset seikat. Laite tarveis olla tarpeisiin okei myös.
      Pikku hiljaa....

    • ebinkaksoispistedee

      kannattaa ostaa ainaki 200 metrine koska sit voi mennä kovaa :D

    • Ei ole olemassa niin isoa venettä, joka avomerellä pärjää KAIKISSA olosuhteissa.

      Turvallisin lienee sukellusvene.

    • suoli 24

      Taas täällä vilisee näitä idioottivastauksia. Täällä kun joku kysyy asiallisesti jotain, niin saa vastaukseksi viisastelua rehentelyä. Hohhoijaa.

    • Ei ole pakko

      Heti ei ole pakko tunkea pahimpaan keliin, vaikka olettaisi veneen ominaisuuksien riittävän. Hommaa siis vene jossa on riittävät tilat ja joka tuntuu muuten pysyvän hanskassa.
      Kun se tulee tutuksi, voit lisätä liikkumis alueita - ja olosuhteita tfiilisten ja taitojen mukaan.
      Minimi on se, että 4 -5 kaveria mahtuu mukavasti ottamaan kaljaa, kun paatti on tukevasti laiturissa.
      Siitä se lähtee!

    • Skiglari

      Nordhavn (www.nordhavn.com), mutta budjettisi taitaa ylittyä ja tietenkin vanha kalastusalus, jos jaksaa kunnostaa niin tällainen saattaisi mahtua budjettiisi. Mitä muuten tarkoitat avomerellä - Itämeri vai jotain suurempaa?

      • No mutta .

        Ei pelkkä pitkä toimintasäde tee veneestä turvallista.
        Kyseisten veneiden ylärakenteet eivät ole vahvistettu aallon ylilyöntiä vastaan , varustukseen ei kuulu myrskyluukut/laipiot, vene ei ole itseoikeneva kaikista asennoista jne. jne.

        Mikä saa todella uskomaan ko. veneiden paremmuuteen tosikeleissä, tehokas mainontako ? ?


      • Anonyymi
        No mutta . kirjoitti:

        Ei pelkkä pitkä toimintasäde tee veneestä turvallista.
        Kyseisten veneiden ylärakenteet eivät ole vahvistettu aallon ylilyöntiä vastaan , varustukseen ei kuulu myrskyluukut/laipiot, vene ei ole itseoikeneva kaikista asennoista jne. jne.

        Mikä saa todella uskomaan ko. veneiden paremmuuteen tosikeleissä, tehokas mainontako ? ?

        Puhutkohan nyt ihan tietoon perustuen vai pelkkään luuloon, kun nimittäin olen nähnyt nuo myrskyluukut Nordhavnissa. Perustuuko siis muutkin väittämäsi silkkaan oletukseen. Nordhavn ei ole samaa luokkaa avomeriveneenä kuin esimerkiksi Diesel Duck mutta hieman viestisi nyt epäilyttää. On kyllä totta että uudet Nordhavn mallit muistuttavat yhä enemmän näitä vain satamiin tarkoitettuja huvijahteja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutkohan nyt ihan tietoon perustuen vai pelkkään luuloon, kun nimittäin olen nähnyt nuo myrskyluukut Nordhavnissa. Perustuuko siis muutkin väittämäsi silkkaan oletukseen. Nordhavn ei ole samaa luokkaa avomeriveneenä kuin esimerkiksi Diesel Duck mutta hieman viestisi nyt epäilyttää. On kyllä totta että uudet Nordhavn mallit muistuttavat yhä enemmän näitä vain satamiin tarkoitettuja huvijahteja

        Yhdellä vene tutulla on Nordhavn ja cruisailleet sillä ympäri maailmaa 10 vuotta. Ovat varustelleet veneensä lisäämällä polttoainekapasiteettia ja asentavat valtamerenylitykselle myrskylasit(muovia) paikoilleen. Vene kyllä kestää yli kaatuvan aallon, mutta viisas on varma ja siksi nuo lasit, niin ei tarvis stressata jos myräkkä osuu kohdille ja dieseliä riittää ajaa kovempaa nopeutta tarvittaessa.


      • Anonyymi
        No mutta . kirjoitti:

        Ei pelkkä pitkä toimintasäde tee veneestä turvallista.
        Kyseisten veneiden ylärakenteet eivät ole vahvistettu aallon ylilyöntiä vastaan , varustukseen ei kuulu myrskyluukut/laipiot, vene ei ole itseoikeneva kaikista asennoista jne. jne.

        Mikä saa todella uskomaan ko. veneiden paremmuuteen tosikeleissä, tehokas mainontako ? ?

        Nordhavn on tehty valtamerelle. 40 Jalkanen on jopa kiertänyt maapallon. Pienin moottorijahti joka on tuohon pystynyt.


      • Anonyymi
        No mutta . kirjoitti:

        Ei pelkkä pitkä toimintasäde tee veneestä turvallista.
        Kyseisten veneiden ylärakenteet eivät ole vahvistettu aallon ylilyöntiä vastaan , varustukseen ei kuulu myrskyluukut/laipiot, vene ei ole itseoikeneva kaikista asennoista jne. jne.

        Mikä saa todella uskomaan ko. veneiden paremmuuteen tosikeleissä, tehokas mainontako ? ?

        Suurinosa veneistä, myös niistä avomeripurjeveneistä, saati moottoritroolareista, eivät ole itseoikenevia. Se ei ole avomerikelpoisuuden peruste. Voin sanoa että jos jossain Pohjanmeren myrskyissä sun itseoikeneva kippo menee nurin niin se jää pyörimään sinne ulapalle kuin pesukoneeseen, ja henki sulta varmaan lähtee jokatapauksessa. Voit kuvitella kun voimat loppuu etkä jaksa enää pitää kiinni ja alat lennellä pitkin poikin venettä.


    • Skiglari

      Keskustelussa lähdettiin hakemaan avomerikelpoista moottorivenettä ja Nordhavn on yksi sellainen. En tiedä mitä sinä tai keskustelun avaaja tarkoittaa avomerellä, mutta jopa Nordhavn 40:llä on kierrytty turvallisesti maapallo. Jos tarkoitatte avomerellä esimerkiksi Itämerta niin Nordhavn:illa veneily on siellä turvallista.

      En ymmärrä, miksi maalaat "piruja seinille" tosikeleistä, jotka tässä keskustelussa ovat teoreettisiä ja ihmettelen, että mistä olet löytänyt veneen joka on itseoikeneva kaikissa asennoista?

      Tositilanteeseen ajautuminen on nykyisillä sääennusteilla vain huonoa suunnittelua ja siksi se on mielestäni teoreettinen.

      Kysymykseni kuuluukin, että mikä saa nimimerkin "no mutta" uskomaan, ettei Nordhavn ole avomerikelpoinen?

      • no mutta

        Enhän toki ole esittänyt että Nordhavn olisi sen turvattomampi kuin muutkaan veneet, arvosteluni kärki kohdistui siihen että yksi mainitaan ikäänkuin muita paremmaksi pelkän nimen perusteella ilman mitään perusteita.

        Meriliikenteen turvallisuus lähtee säätilan ennakoinnista, palloa on kierretty lähes käsittämättömän turvattomilla kipoilla, valtameriä ylitetty kaislaveneillä ja vastaavasti havereita on sattunut viimeisen päälle turvallisille paateille.
        Itseoikenevuus, jopa vedellä täyttyneenä ei ole mikään kummallisuus, normaali 180 astetta vähimmäisvaatimus turvallisuutta ajatellen (lähes kaikki kölilliset purjeveneet) on ehdoton minimi avomerellä, jota Suomenlahti ei siis edusta.

        Kritiikki kohdistui siis juuri suusta suuhun kiertävien huhujen paikkaansapitämättömyyteen kuten myytti GrandBanks - tyyppisten veneiden mainioon merikelpoisuuteen, vaikka venetyyppi on pohjois-Atlantilla yleisimmin vakaviin onnettomuuksiin joutunut.

        Siis puhutaan veneiden todellisista ominaisuuksista ja jätetään haavekuvat ja ennakkoluulot joidenkin valmistajien nimeen perustuvasta ylivertaisuudesta haaveilijoiden tarinoiksi.


      • Skiglari
        no mutta kirjoitti:

        Enhän toki ole esittänyt että Nordhavn olisi sen turvattomampi kuin muutkaan veneet, arvosteluni kärki kohdistui siihen että yksi mainitaan ikäänkuin muita paremmaksi pelkän nimen perusteella ilman mitään perusteita.

        Meriliikenteen turvallisuus lähtee säätilan ennakoinnista, palloa on kierretty lähes käsittämättömän turvattomilla kipoilla, valtameriä ylitetty kaislaveneillä ja vastaavasti havereita on sattunut viimeisen päälle turvallisille paateille.
        Itseoikenevuus, jopa vedellä täyttyneenä ei ole mikään kummallisuus, normaali 180 astetta vähimmäisvaatimus turvallisuutta ajatellen (lähes kaikki kölilliset purjeveneet) on ehdoton minimi avomerellä, jota Suomenlahti ei siis edusta.

        Kritiikki kohdistui siis juuri suusta suuhun kiertävien huhujen paikkaansapitämättömyyteen kuten myytti GrandBanks - tyyppisten veneiden mainioon merikelpoisuuteen, vaikka venetyyppi on pohjois-Atlantilla yleisimmin vakaviin onnettomuuksiin joutunut.

        Siis puhutaan veneiden todellisista ominaisuuksista ja jätetään haavekuvat ja ennakkoluulot joidenkin valmistajien nimeen perustuvasta ylivertaisuudesta haaveilijoiden tarinoiksi.

        Tässä keskustelussa lähdettiin liikkeelle avomerikelpoisesta moottoriveneestä ja tämän vuoksi mielestäni paras vaihtoehto on uppouma runkoinen vene. Tästä syystä mainitsin Nordhavn:in, koska en tiedä sopivampaa vaihtoehtoa ja tästä syystä jätin tietoisesti mainitsematta Grand Banks:in. Lisäksi, jos jollain on esittää vaihtoehtoisia moottorivene ratkaisuja niin olisi mukava tietää myös nämä merkit/mallit.

        Myös tästä syystä olen tietoisesti jättänyt purjeveneet pois laskusta, koska se ei ollut keskustelun aiheena. Toisaaltaan, jos purjevene saadaan 180 asteen asentoon eli ylösalaisin niin silloin on jo todella pahoja ongelmia edessä. Lisäksi köliveneen heikot lenkit ovat köli ja masto. Täydellistä varmuutta voi vain hakea rannalta.

        Itse valitsisin avomerelle myös köliveneen ja mielellään 50 jalkaisen tai suuremman.

        Muuten, en itse pidä edes Itämerta vielä avomerenä vaan suurena sisäjärvenä.


    • 0+p9o8i765

      Määäää käytän aina Viking Lineä ja kossua.

      • Skiglari

        Hienoa, että otit kantaa aiheeseen "0 p9o8i765" vaikkakin hieman aiheen sivusta, mutta eikö m/s Estonia ollut vanha Viking Linen alus? Mitä taas kossuun tulee niin se ei ole merimiesten juoma vaan sopii parhaiten alusten pohjan pesuun.


      • Skiglari kirjoitti:

        Hienoa, että otit kantaa aiheeseen "0 p9o8i765" vaikkakin hieman aiheen sivusta, mutta eikö m/s Estonia ollut vanha Viking Linen alus? Mitä taas kossuun tulee niin se ei ole merimiesten juoma vaan sopii parhaiten alusten pohjan pesuun.

        Eikä se käy oikein pesuunkaan kun on niin laimeeta.


      • matkavene
        Skiglari kirjoitti:

        Hienoa, että otit kantaa aiheeseen "0 p9o8i765" vaikkakin hieman aiheen sivusta, mutta eikö m/s Estonia ollut vanha Viking Linen alus? Mitä taas kossuun tulee niin se ei ole merimiesten juoma vaan sopii parhaiten alusten pohjan pesuun.

        Kävin katsomassa nordhavnin, aika upeita paatteja =) Avomerellä tarkoitin joo itse itämerta. En näe järkeväks suuremmille vesille mennä, ainakaan vähään aikaan. Opetellaan lähempänä ensin.
        Ajattelin jos saisi hommattua sellaisen veneen joka itse veneen ominaisuuksista pärjäisi huonoissakin olosuhteista( En puhu kipparin taidoista =) vaan kyse on veneestä. Mikäli teen harha päätöksiä ja jos osunkin vahingossa huonoihin keleihin niin jotta ainakin itse veneeseen voisi luottaa. En sano jotta se pinnalla pysyisi kipparin takia. Toiseksi, kyse on mulle isosta hankinnasta rahallisesti niin haluaisin että sillä pärjää tulevaisuudessakin, en vain paria vuotta. Jos kykenisi ostamaan veneen ns vuosiksi?! Taitojen karttuessa pidemmälle ja syvemmälle.
        Oli aika hintavia noi nordhavit mitä itse löysin. Mukava huomata että olette vastailleet =) kiitos


    • Matkavene

      Mites, millainen homma se on hakea vene esmes hollannista tai tanskasta? Niillä on aika kivoja laitteita myytävänä kun selailin myynti ilmoituksia. katselin hinta kategoriasta 20-40 tonnia. paremmin varusteltuja ja paremmas kondiksessa ne ainakin on päältä päin. jos vertaa aitoon suomi pörssitarjontaan. Osa lienee varusteltu noille oikein isoille lätäköille. onko teillä kokemusta veneen hakemisesta noista maista?

      • Skiglari

        Mistä katsoit? Ja minkä merkkisiä?

        Itämerellä veneily onnistuu vallan mainiosti myös liukuvilla veneillä. Oleellista on suunnittelu, jota ei ole hakattu kiveen, koska sää on otettava huomioon. Kipparin yksi tärkeimmistä taidoista on ennakointi niin silloin vältytään monilta ongelmilta. Jos taas veneilytaidot ovat vähäisiä niin parhaiten ne oppii purjehduskurssilla tai tukemalla itsensä gastiksi jonkun OSAAVAN kaverin veneeseen.

        Ensimmäiseksi veneeksi suosittelen sinulle 7 metristä ( /- 1 metri) venettä, jolla on helpompi opetella sen hallintaa ja parin kesän päästä harkitse isompaa - "nälkä kasvaa aina syödessään". Toki sehän riippu perheesi koosta, mutta olet vain maininnut itsesi ja puolisosi niin tuo kokoluokan veneellä pärjäisitte. Veneen hankinnassa tehdään pääsääntöisesti kompromiseja. Lisäksi tulisi vielä huomioida veneen ylläpito, ei pelkästään kustannuksia ja isomman veneen kanssa on enemmän työtä. Myös tämän vuoksi voisi olla hyvä ajatus harjoitella pienemmän veneen kanssa, että kuinka mukavaa sitä on putsata, puunata, fiksata jne.

        Itse ymmärsin avomerellä Atlanttia tai vastaavaa ja Itämerellä voi mukavasti veneillä myös rantoja myöden. Itse asiassa suurin osa suomalaisista purjehtijoistakaan ei ole koskaan jättänyt rantaa näkyvistä.


      • matkavene
        Skiglari kirjoitti:

        Mistä katsoit? Ja minkä merkkisiä?

        Itämerellä veneily onnistuu vallan mainiosti myös liukuvilla veneillä. Oleellista on suunnittelu, jota ei ole hakattu kiveen, koska sää on otettava huomioon. Kipparin yksi tärkeimmistä taidoista on ennakointi niin silloin vältytään monilta ongelmilta. Jos taas veneilytaidot ovat vähäisiä niin parhaiten ne oppii purjehduskurssilla tai tukemalla itsensä gastiksi jonkun OSAAVAN kaverin veneeseen.

        Ensimmäiseksi veneeksi suosittelen sinulle 7 metristä ( /- 1 metri) venettä, jolla on helpompi opetella sen hallintaa ja parin kesän päästä harkitse isompaa - "nälkä kasvaa aina syödessään". Toki sehän riippu perheesi koosta, mutta olet vain maininnut itsesi ja puolisosi niin tuo kokoluokan veneellä pärjäisitte. Veneen hankinnassa tehdään pääsääntöisesti kompromiseja. Lisäksi tulisi vielä huomioida veneen ylläpito, ei pelkästään kustannuksia ja isomman veneen kanssa on enemmän työtä. Myös tämän vuoksi voisi olla hyvä ajatus harjoitella pienemmän veneen kanssa, että kuinka mukavaa sitä on putsata, puunata, fiksata jne.

        Itse ymmärsin avomerellä Atlanttia tai vastaavaa ja Itämerellä voi mukavasti veneillä myös rantoja myöden. Itse asiassa suurin osa suomalaisista purjehtijoistakaan ei ole koskaan jättänyt rantaa näkyvistä.

        Tässä olisi pari sivustoa jossa olen seikkaillut. Google kääntäjällä laitoin hakua ruotsin, tanskan ja hollannin venemyynti sivustoista. http://www.bootaanbod.nl/motorboten.htm. http://www.nauticmarkt.nl/. http://www.botenverkoopplaats.nl/boten-aanbod/Motorboten-Tourboten-Jachten/.

        Tossa on vaan kolme sivustoa. Merkkejä ollut monia. Ei mitään tiettyä. Onhan niillä noita veneitä =)
        Mitä tuohon fiksaamiseen ja puunaamiseen tai korjailuun/ laitteluun niin vuosia olen autoja rakennellut. Eli historiaa on käsitöistä, siksi en usko että nuo tulisi ongelmiksi. En ainaka luule =) On jopa omasta takaa tarvittaessa säilytyspaikka. Puitteiden pitäis muuten olla kunnossa, paitsi se vene puuttuu.

        Olen samaa mieltä että saaristossa on takuulla nähtävää. En epäile jotta ekat vuodet menisi ihan rannikolla.
        Meitä ei ole toistaiseksi kuin minä ja mun puoliso. Jos vuoden tai kahden sisään olisi jopa kolme ;)

        Noi kustannukset ylläpidollisesti oli hyvä pointti, en ole tainnut ajatella niitä hirveästi. Tarvii ottaa selvää mis hinnois vakuutukset sun muut on. Laituripaikkojen ja seurojen jäsenyydet löysinkin jo hintoineen mutta tarvii kaivaa veneen omia kuluja mitä siihen tulee. Missä hinnoissa teillä liikuu veneen ylläpito vuositasolla? Siis kun se vene on hommattuna. Onko ne kulut miten verrattavissa veneen kokoon?


      • Anonyymi
        Skiglari kirjoitti:

        Mistä katsoit? Ja minkä merkkisiä?

        Itämerellä veneily onnistuu vallan mainiosti myös liukuvilla veneillä. Oleellista on suunnittelu, jota ei ole hakattu kiveen, koska sää on otettava huomioon. Kipparin yksi tärkeimmistä taidoista on ennakointi niin silloin vältytään monilta ongelmilta. Jos taas veneilytaidot ovat vähäisiä niin parhaiten ne oppii purjehduskurssilla tai tukemalla itsensä gastiksi jonkun OSAAVAN kaverin veneeseen.

        Ensimmäiseksi veneeksi suosittelen sinulle 7 metristä ( /- 1 metri) venettä, jolla on helpompi opetella sen hallintaa ja parin kesän päästä harkitse isompaa - "nälkä kasvaa aina syödessään". Toki sehän riippu perheesi koosta, mutta olet vain maininnut itsesi ja puolisosi niin tuo kokoluokan veneellä pärjäisitte. Veneen hankinnassa tehdään pääsääntöisesti kompromiseja. Lisäksi tulisi vielä huomioida veneen ylläpito, ei pelkästään kustannuksia ja isomman veneen kanssa on enemmän työtä. Myös tämän vuoksi voisi olla hyvä ajatus harjoitella pienemmän veneen kanssa, että kuinka mukavaa sitä on putsata, puunata, fiksata jne.

        Itse ymmärsin avomerellä Atlanttia tai vastaavaa ja Itämerellä voi mukavasti veneillä myös rantoja myöden. Itse asiassa suurin osa suomalaisista purjehtijoistakaan ei ole koskaan jättänyt rantaa näkyvistä.

        Kyllä sitä kahdestaan pärjäisi vaikkapa 50 jalkaisen moottoriveneenkin kanssa, kunhan on tarvittavat välineet, eli joystick, ja mieluusti vieläpä Yacht Controller, keula ja peräpotkurit, tuplamoottorit, Skyhook tmv jne. Yksinkin pärjäisi, jos on paljon kokemusta eikä haittaa joskus ankkuroida suojaan jos ei kovassa kelissä viitsi soolona lähtä satamaan yrittämään parkkeerausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä kahdestaan pärjäisi vaikkapa 50 jalkaisen moottoriveneenkin kanssa, kunhan on tarvittavat välineet, eli joystick, ja mieluusti vieläpä Yacht Controller, keula ja peräpotkurit, tuplamoottorit, Skyhook tmv jne. Yksinkin pärjäisi, jos on paljon kokemusta eikä haittaa joskus ankkuroida suojaan jos ei kovassa kelissä viitsi soolona lähtä satamaan yrittämään parkkeerausta.

        "Kyllä sitä kahdestaan pärjäisi vaikkapa 50 jalkaisen moottoriveneenkin kanssa, kunhan on tarvittavat välineet, eli joystick, ja mieluusti vieläpä Yacht Controller, keula ja peräpotkurit, tuplamoottorit, Skyhook tmv jne. Yksinkin pärjäisi, jos on paljon kokemusta eikä haittaa joskus ankkuroida suojaan jos ei kovassa kelissä viitsi soolona lähtä satamaan yrittämään parkkeerausta."

        Niin ja jatkoa vielä että yksin jos on siis hyväkuntoinen eikä haittaa että voi joutua välillä vähän sykkimään että ehtii sinne sun tänne. Joku 60 vuotias lonkkavaivainen ei pärjäisi.


    • Fin26
      • Frtediuyhhfc

        Olitpa hassu.


    • Anonyymi

      Avomerikelpoisia voisivat olla esim. kalastuskäytöstä poistetut mutta vielä hyväkuntoiset tai sellaisiksi kunnostettavissa olevat troolarit, merivartioston 1970- 80-lukulaiset vartioveneet tai vähän vanhemman malliset luotsikutterit. Alun alkaen huvikäyttöön tehdyillä moottoriveneillä ei juuri merikelpoisuudesta maksa vaivaa edes kuvitella.

      • Anonyymi

        Suositteletko myös nykyisiä luotsi aluksia?

        Osa merikelpoisuudesta tulee kipparin taidoista ja siitä, että alus saatettu merikelpoiseen kuntoon, kuten tavarat paikoillaan ja pysyvät siellä, tankit puhtaina ja voima linja huollettuna ja kunnossa.

        Itämerellä, kun ajelee ja katsoo säätiedotuksia aalonkorkeuksineen voi turvallisesti risteillä kukin omien taitojen ja aluksen kunnon/ominaisuuksien suomissa keleissä ja pysyä satamassa, kun kelit sitä vaativat.

        Isojen aavojen ylityksessä Itämerellä katsoo vaan hyvän sääikkunan päivä pari historiaa ja nykyinen päivä ja ei muuta, kuin iloisin mielin avomerelle. Pari historia päivää, siksi, että iso aallokko ei laske hetkessä ja tällöin aikaisemmat aallon suunnat merkkaavat myös tulevan ylityksen mielekkyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositteletko myös nykyisiä luotsi aluksia?

        Osa merikelpoisuudesta tulee kipparin taidoista ja siitä, että alus saatettu merikelpoiseen kuntoon, kuten tavarat paikoillaan ja pysyvät siellä, tankit puhtaina ja voima linja huollettuna ja kunnossa.

        Itämerellä, kun ajelee ja katsoo säätiedotuksia aalonkorkeuksineen voi turvallisesti risteillä kukin omien taitojen ja aluksen kunnon/ominaisuuksien suomissa keleissä ja pysyä satamassa, kun kelit sitä vaativat.

        Isojen aavojen ylityksessä Itämerellä katsoo vaan hyvän sääikkunan päivä pari historiaa ja nykyinen päivä ja ei muuta, kuin iloisin mielin avomerelle. Pari historia päivää, siksi, että iso aallokko ei laske hetkessä ja tällöin aikaisemmat aallon suunnat merkkaavat myös tulevan ylityksen mielekkyyttä.

        "Suositteletko myös nykyisiä luotsi aluksia?"
        Kyllä. Vihjaat ilmeisesti siihen ikävään onnettomuuteen. Koska näin teit olet ilmeisesti lukenut onnettomuustutkinnan raportin ja silti kysyt tuollaista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositteletko myös nykyisiä luotsi aluksia?

        Osa merikelpoisuudesta tulee kipparin taidoista ja siitä, että alus saatettu merikelpoiseen kuntoon, kuten tavarat paikoillaan ja pysyvät siellä, tankit puhtaina ja voima linja huollettuna ja kunnossa.

        Itämerellä, kun ajelee ja katsoo säätiedotuksia aalonkorkeuksineen voi turvallisesti risteillä kukin omien taitojen ja aluksen kunnon/ominaisuuksien suomissa keleissä ja pysyä satamassa, kun kelit sitä vaativat.

        Isojen aavojen ylityksessä Itämerellä katsoo vaan hyvän sääikkunan päivä pari historiaa ja nykyinen päivä ja ei muuta, kuin iloisin mielin avomerelle. Pari historia päivää, siksi, että iso aallokko ei laske hetkessä ja tällöin aikaisemmat aallon suunnat merkkaavat myös tulevan ylityksen mielekkyyttä.

        Luitko kommenttiani, miksi luulet minun kirjoittaneen "vanhemman malliset luotsikutterit"? Tosin luotsiveneissä on nykyisinkin kelvollisia aluksia, ne eivät vaan taida olla myynnissä...vielä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luitko kommenttiani, miksi luulet minun kirjoittaneen "vanhemman malliset luotsikutterit"? Tosin luotsiveneissä on nykyisinkin kelvollisia aluksia, ne eivät vaan taida olla myynnissä...vielä...

        Joo, luin kyllä ja mikä niistä tekee pitkälle avomerimatkalle luottopelin kovaan keliin, sekö, että ne on poistettu vanhuuttaan ammattikäytöstä, onko ne kaikki huollettu tai uudistettu voimalinjastaan ja kaikissa tankit kuurattu mahdollisesta bakteerimössöstä ja vuosikymmenien sakasta, sen jälkeen, kun luotsauslaitos luopunut niistä?

        Niin, itse kirjoitin myös, että vene itsessään ei tee itsestään merikelpoista, vaan osaamattomissa tai huonolla tuurilla yms. saa yleisesti merikelpoisenkin veneen haveriin monista eri syistä johtuen.

        Tuskin on, niin pommin varmaa venettä tehty, Nordhavn:kin voi joutua kuseen jos esim hydrauliset stabilisaattorit lakkaavat toimimasta ja jos ei varajärjestelmää asennettu (paravane) tai saada laitettua käyttöön kelistä johtuen. Tai se kallistuu liikaa ja vesi pääsee tulvimaan konehuoneeseen savupiipun ilmanotto aukoista ja olet pihistellyt varusteista ja sinulta puuttuu hydraulinen suurteho pumppu jolla saat tilan tarpeeksi nopeasti tyhjäksi vapaista nesteistä jotka alentavat oleellisesti stabiiliutta normaali tilanteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, luin kyllä ja mikä niistä tekee pitkälle avomerimatkalle luottopelin kovaan keliin, sekö, että ne on poistettu vanhuuttaan ammattikäytöstä, onko ne kaikki huollettu tai uudistettu voimalinjastaan ja kaikissa tankit kuurattu mahdollisesta bakteerimössöstä ja vuosikymmenien sakasta, sen jälkeen, kun luotsauslaitos luopunut niistä?

        Niin, itse kirjoitin myös, että vene itsessään ei tee itsestään merikelpoista, vaan osaamattomissa tai huonolla tuurilla yms. saa yleisesti merikelpoisenkin veneen haveriin monista eri syistä johtuen.

        Tuskin on, niin pommin varmaa venettä tehty, Nordhavn:kin voi joutua kuseen jos esim hydrauliset stabilisaattorit lakkaavat toimimasta ja jos ei varajärjestelmää asennettu (paravane) tai saada laitettua käyttöön kelistä johtuen. Tai se kallistuu liikaa ja vesi pääsee tulvimaan konehuoneeseen savupiipun ilmanotto aukoista ja olet pihistellyt varusteista ja sinulta puuttuu hydraulinen suurteho pumppu jolla saat tilan tarpeeksi nopeasti tyhjäksi vapaista nesteistä jotka alentavat oleellisesti stabiiliutta normaali tilanteesta.

        Jep, oli kuinka avomerikelpoinen vene tahansa, niin sellaista ei olekaan jota huono ja/tai kokematon kapteeni ei saisi uppoamaan.

        Avomerelle noin muutenkin ei pidä lähteä ilman kokemusta ja asianmukaisia varusteita (pelastuslautta, EPIRB, hätäpussi jne), tai jos lähtee ilman kokemusta niin aluksen _kapteeniksi_ sellainen jolla on kokemusta, niin sitä oppii.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe