Olen 12. viikolla raskaana, neuvolassa terveydenhoitajalla kävin viikolla 8 muistaakseni ja viime viikolla ekassa ultrassa. Seuraava neuvola aika olis vasta 8.8, olen silloin viikolla 17 jos nyt nopeasti oikein laskin mutta sekin käsittääkseni taas terveydenhoitaja-käynti. Koska mulla pitäs olla lääkärikäynti? Pitääkö se ite varata? Odotan siis esikoistani, joten nää asiat vielä vähä hakusessa.
Kysymys lääkärikäynnistä
14
1877
Vastaukset
- 7+5
http://www.jyvaskyla.fi/sote/terveys/neuvolat/aitiysneuvola/seuranta
Googlettamalla löytää ihmeitä. Ensimmäinen lääkärikäynti on keskiraskaudessa. Olen itse raskaana viikolla 25, enkä ole tavannut lääkäriä. Ja kotipaikka on Helsinki. Etköhän sä saa, mitä sulle kuuluu. - Odottaja Jkl
Hitto että voi ihminen tuntee olonsa tyhmäks :D Aloin automaattisesti panikoimaan ku tuol vauva-lehden odottajan uutiskirjeessä luki et pitäs piakkoin mennä tapaamaan lääkäriä enkä tajunnu käydä tota kattoo ollenkaa. Kiitos 7 5!!
- odd
Hei, Jyväskylässä on raskauden aikana yksi ainoa lääkäri käynti ja se on aivan loppuraskaudessa. Itse olen suunnilleen samoilla viikoilla kuin sinä, La 4.1.2013. Terveydenhoitajalta kysyin asiasta, sillä esikoista odottaessani lääkäri oli jo alkuraskaudessa ja sitten vielä myöhemmin. Terkka sanoi minulle nyt, että käyntejä on vain yksi ellei mitään ongelmia tule. Terveydenhoitaja varaa sinulle sitten sen ajan, sinun ei tarvitse siitä huolehtia.
- mmmm.
Mulla oli Jyväskylässä nyt puolivälissä eka lääkärineuvola.. Ja toista odotan..
- Lehmus
Kylläpä käytännöt vaihtelee... Minä tapasin neuvolalääkärin rv 13 5, kuunteli sikiön sydänäänet, katsoi kohdunkaulan ja -suun. Terveydenhoitaja varasi lääkäriajan. Vielä kaksi kertaa tulen lääkärin tapaamaan, mikäli kaikki menee hyvin. Luultavasti toinen lääkärikäynti on sitten keskiraskaudessa ja kolmas loppupuolella. Nyt on menossa kuudestoista raskausviikko.
Onnea odotukseen! :) - ...........
Eka lääkärikäynti mulla oli joksus rv 26-28 muistaakseni.
- vieras.....
mulla oli eka lääkärikäynti Jyväskylässä viime viikolla eli rv 29 4 ja neuvolasta sanottiin ettei enää toista ole. Esikoista odotan.
- Ihmettelyä
Jkl:n neuvolapalvelut on aivan järkyttävän minimaaliset. Mulla eka raskaus ja eka ja vika neuvolalääkäri vkolla 27 ja vkolle 35 mennessä yhteensä 6 neuvolakäyntiä (sisältää tuon lääkärin). Esim. Tampereella ja Vaasassa vähintään 3 lääkärikäyntiä ja neuvolakäyntien määrä ihan eri luokkaa. Onneks on verkostoja, joista etsiä tietoa ja tukea...
- 20+4
minusta jkl:n malli on hyvä. Raskaus ei ole mikään sairaus eikä se vaadi säännölistä lääkärin valvontaa. Neuvolan työntekijät osaavat seuloa riskit ja sitten tarpeen vaatiessa lääkäri tutkii.
Tämä on hyvä systeemi senkin vuoksi, että säästetään verorahoja välttämällä turhia varmuuden vuoksi tehtäviä tutkimuksia: jos keskenmeno tulee, se tulee siitä huolimatta onko lääkäri tutkinut vai ei.
Lääkäri muutenkin "tapaa" odottajan useamman kerran/raskaus, vaikka odottaja ei siitä tietäisikään. Usein nimittäin th laittaa viestiä lääkärille vaikkapa labrakokeista ja lääkäri laittaa sitten viestiä takaisin siitä miten edetään. Tämän mukaan sitten th toimii. - Ihmettelyä edelleen
20+4 kirjoitti:
minusta jkl:n malli on hyvä. Raskaus ei ole mikään sairaus eikä se vaadi säännölistä lääkärin valvontaa. Neuvolan työntekijät osaavat seuloa riskit ja sitten tarpeen vaatiessa lääkäri tutkii.
Tämä on hyvä systeemi senkin vuoksi, että säästetään verorahoja välttämällä turhia varmuuden vuoksi tehtäviä tutkimuksia: jos keskenmeno tulee, se tulee siitä huolimatta onko lääkäri tutkinut vai ei.
Lääkäri muutenkin "tapaa" odottajan useamman kerran/raskaus, vaikka odottaja ei siitä tietäisikään. Usein nimittäin th laittaa viestiä lääkärille vaikkapa labrakokeista ja lääkäri laittaa sitten viestiä takaisin siitä miten edetään. Tämän mukaan sitten th toimii.Oon vähän eri mieltä systeemin hyvyydestä ja neuvolan työntekijöiden kyvystä tai halusta seuloa riskejä tai pikemminkin tarttua niihin ja ohjata asiakasta asianmukaisesti eteenpäin muihin palveluihin, mitä itse eivät voi tarjota (näkemys voi omalla kohdalla juontua siitäkin, että 6 käynnin aikana on ollut 4 eri työntekijää). Tai malli toimii varmaan silloin, kun raskaus sujuu ongelmitta ja normista poikkeavia tarpeita ei juurikaan ole. Samalla kuitenkin tiedetään, että ainakin 10 prosentin kohdalla ei näin mene, jolloin palvelujen tarve on erilainen. Lisäksi malli ei musta vastaa "mainontaa", jota kaupunki mm. nettisivuillaan harjoittaa (mm. työn ehkäisevä luonne, laajennetut terveystarkastukset, käynnit tarpeen mukaan jne.).
- 23+5
Itselläni lääkäri teki np-ultran ja samalla sitten tarkisti kohdun tilanteen yms. Eli ensimmäinen lääkärikäynti hoidettiin siinä samalla. Sen saisi erikseenkin, jos haluaisi, mutta minulla ei ollut mitään ongelmia, jonka vuoksi olisi tarvinnut enemmän tutkimuksia tai aikaa.
- jenna.
Meillä täällä keski-pohjanmaalla on ensimmäinen lääkärikäynti toisella neuvolakerralla eli itselläni se oli viikolla 13 3 ja noita lääkärikäyntejä on muistaakseni 3.
- lillylilly
Täytyy kommentoida noista Jkl:n neuvolapalveluista vielä. Sain esikoiseni kesällä ja mun kokemukseni on, että olisin tarvinnut ehdottomasti enemmän tukea neuvolasta (tai jostain) raskauden aikana. Sitä kyselinkin, mutta kyselyihini ei oikein vastattu mitenkään tai asiat jäivät jotenkin ilmaan, koin että ne jotenkin "painettiin villaisella". Mulla on 2 pitkäaikaissairautta, jotka ylipäänsä vaikeuttivat raskautumista mutta toivat myös omat ongelmansa raskauden aikana. Ollaan molemmat miehen kanssa pienipalkkaisia, mutta saatiin onneksi raha-asiat järjestettyä sillä lailla, että päästiin lopulta käymään yksityisellä apua hakemassa.
Laskeskelin neuvolakäyntien määrää ja eihän se paljolta näytä: käyntejä oli yhteensä 7 eli rv 9 , rv 16 , rv 22 , rv 26 , rv 30 , rv 34 ja rv 36 (vauva syntyi rv 38 , sille viikolle oli varattu vielä yksi käynti). Noista käynneistä rv 26 oli yhdistetty lääkärikäyntiin ja kesti jotain 15 min. Vika käynnillä terkalla oli kiire ja käynti kesti kokonaiset 5 minuuttia...Ei paljon synnytyksestä ehditty juttelemaan. Muut käynnit kesti sellaset 30-40 minuuttia, paitsi eka käynti n. 1,5 tuntia.
Jälkeenpäin oon paljon miettinyt asiaa, jotenkin kokemukset jäi vaivaamaankin, kun kuvittelin että meillä Suomessa neuvolapalvelut on hyvällä mallilla ja apua saa, kun sitä pyytää. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi1907819Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä1425355Vasemmistoliiton Minja Koskela ihailee suunnattomasti Maduroa
Minjan mukaan Suomen hallituksen pitäisi tuomita vasemmistodiktaattorin ja huumelordin tuominen oikeuden eteen. https:/1414291Perussuomalaisten Jani Mäkelä ihailee suunnattomasti Maduroa
Janin mukaan Suomen hallituksen pitäisi tuomita diktaattorin ja huumelordin tuominen oikeuden eteen.43499Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.
Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y732877Vasemmistolaiset venäjämieliset kitisee jenkkien iskusta Venezuelaan
kuten teki Yle-ykkösen uutisetkin eilen, ja avuksi haettiin taas vasemmistoproffa Koskenniemi paasaamaan - vanha kääpä.172627Persuilla paniikki, kun diktaattorit yksi kerrallaan kaatuvat
Hallapersut halusivat sivarineidostaan sotilasjuntan komentajan Suomeen, jotta persuaatteen mukaiset puhdistukset olisi112553- 2822479
Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu1472400Yhdysvaltain hyökkäys Venezuelaan on YK:n peruskirjan mukaan laiton hyökkäyssota
Oman sävynsä tähän tuo vielä se, että hyökkäys kohdistettiin nimenomaan valtiojohtoa vastaan. Toki, kun tavoitteena on v5782192