http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/363571/Ruoka Suomessa kallistunut vanhan EUn karkivauhtia
Sunnuntain 1.7 Turun Sanomat kertoi parin sivun jutussaan että ruoka on itse asissa halventunut kun palkat ovat 2000-2012 nousseet 50% mutta elintarvikkeet 2005-2012 vain rapiat 23%. Tämä oli oikein tilastotiedenikkarin väsäämä juttu. Kummaa vain että palkat mitattu 2000-2012 ja ruoka 2005-2012)?
Kumma että minun palkassani ei näy tällä välillä tuota 50%:n korotusta, ja ostamani elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet jo vuodessa-kahdessa sellaiset 50% osa enemmänkin.
Naudan paistijauheliha tarjous Prismat 2011 1,99€/400g nyt 2012 3,49€/400g
Tarjouskahvi KultaHetki 2011 1,99€/pkt nyt 2012 2,99€/pkt.
Täysappelsiinimehu 2000 2€/5prk, 2€/4prk 2012, 2012 0,70€/1prk
Litaniaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.
Jonkun kannattaisi tehdä vaikka väitöskirja, jossa hakisi vapaakappaleet vaikka tietyn alueen K- ja S-ryhmän kauppojen tarjousmainoksista vuosilta 2000-2012, ja laittaisi samojen tuotteiden tarjoushintojen kehityksen vertailuun. Todennäköisesti kaupat painattavat myös normaalihintaisten tuotteiden hinnastot kuukausittain, joista myös pitäisi löytyä pakolliset vapaakappaleet, joista näkyisivät elintarvikkeiden oikeat hintakehitykset. Veikkaan että sellaista 50-100% on keskimääräiset hintojen nousut olleet vuoden 2000-2012 välillä.
Voi tietenkin olla että kauppa on saanut erivapauden olla luovuttamatta vapaakappaleita painotuotteistaan tilastotieteen käyttöön, koska eihän se tekisi kaupalle tai poliitikoille hyvää myöntää euroajan vaikutus ruuan hintaan.
Kyllähän sitä isotuloisten poliitikkojen palkat ja palkkiot ovat varmasti ainakin sen 50% nousseet näinä 12 vuotena, että se ruokakin tuntuu halventuneen. Pienipalkkaisella tuntuma on toinen, toimeentulotuella runsas 400 €/kk elävällä hyvin toisenlainen.
Markan ja euron suhdekin on kuulemma muuttunut: nykyään 1 € = 5 mk, ennen 1 € = n. 6 mk. Ja tilastot sen kun kaunistuvat entisestään.
TS - Ruuan hinta noussut euroaikana vain vähän, palkat yli 50%
2
91
Vastaukset
- tilastonikkarit-
Täysappelsiinimehu tarjouksessa (CM): 2000 2€/5prk, 2003 2€/4prk ja 2012 0,70€/1prk
siis näin. - kallis maa
Mutta kun keskiluokka ei enää rahan arvoa tunne, niin tuotteet voi maksaa mitä vain. Monissa medioissa on ollut kyselyjä ruuan hinnasta ja suurelle osalle on aivan yhdentekevää mitä se maksaa, he ostavat mitä mieli tkee vaikka mitä maksaisi. Ei siinä ajatella huono-osaisten 400 euron kuukausirahoja.
Liha ja kala voi hyvin maksaa 20-30 euroa kilo ja kukaan ei korvaansa lotkauta.
Ja silti todellisuudessa suurin osa suomalaisista saa kuukausipalkkaa n. 2000 euroa kuussa tai vähemmän.
Tilastotutkimuksissa joissa mitataan ostovoimaa ja keskipalkkoja, voitaisiin ottaa käytäntö jossa leikataan 10%:n eniten ansaitseva osa pois, niin saataisiin suurimpaan osaan kansalaisista vaikuttava ostovoima ym. Noilla 10%:lla ne palkat on euroaikana nousseet koko ajan ja hirvittävällä prosentilla. meillä taviksilla ei kummempia palkankorotuksia tai ostovoiman korotuksia ole ollut euroaikana, päin vastoin kaikki maksaa nykyään aivan sairaasti, paitsi elektroniikka jota nyt suhteessa ei kamalasti edes osteta. Turha vertailla että joku 80-luvun matkapuhelin maksoi 20 000 markaa, tekniikka kun keittyy, sen valmistaminen suurissa erissä tulee edullisemmaksi ja se tuotetaan orjatyövoimalla jossain Kiinassa. Luulisi tämän laskukaavan mukaan myös ruuan hinta laskevan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342625- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.732229Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512171Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 621894
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191783- 861622