Kissa naukuu kokoajan..? (muilla kokemuksia?)

miumaukissa

Eli kyseessä on terve, vuoden vanha poikakissa joka on leikattu. Silittelen ja rapsuttelen sitä, leikin sen kanssa ja annan huomiota, perustarpeet ovat kunnossa.
kuitenkin huutaa ihan kokoajan ja se on aika rasittavaa.
Huutaa varsinkin, kun olen lähdössä ulos ja pyörii jaloissa.
Huomionkipeyttä?
Onko muilla kokemuksia, ideoita miten saisin ainakin tuon pihalle lähdön rauhoittumaan? olen yrittänyt saada sen huomion muualle leluilla.
Apu olisi jees.

11

5486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kattitantti

      Luultavasti sillä on eroahdistusta, ei halua jäädä yksin tylsyyteen kun lähdet. Ja toiseksi, ja edelliseen liittyen, se ei varmaankaan saa tarpeeksi purettua energiaansa.

      Pääseekö se ulos? Jos ei, niin hanki valjaat ja flexi ja ala käyttämäänsitä kävelylenkeillä ulkona. Lyhyelläkin lenkillä se saa purettua paljon energiaa ja tyydytettyä uteliaisuuttaan.

      Tekemistä ja näkemistä nuori kissa haluaa!

    • miumaukissa

      Arvelin itsekin, että se olisi eroahdistusta..
      Nuori jätkä ja paljon energiaa, todellakin. Leikin sen kanssa kyllä aina kun ehdin :D

      Kissa on eläinsuojeluyhdistykseltä otettu, ja se on siksi sisäkissa (papereissa lukee ettei saa pitää vapaana ulkona). Olen kyllä ajatellut valjaiden hankkimista.
      Mietin vain, että pyrkiikö se sitten enemmän ulos?

      kiitos vastauksesta, Kattitantti :)

    • Siipipala.

      Valjastelu on oiva tapa nuoren ja miksei vanhemmankin kissan aktivointiin. Se ettei kissa "opi ulos" eli kerjää ja huuda siksi että sinne haluaa onkin sitten mutkikkaampi juttu :)

      Hyviä vinkkejä siihen:

      - Alä koskaan anna kissan mennä ja tulla omin jaloin ovista vaan kanna kissa aina ulos ja sisälle (näin kissa ei opi reittiä ulos..)
      - Käytä ulkona täysin epäsäännöllisesti. Jos käyt päivittäin ulkona tai jopa aina samaan aikaan kissa oppi vaatimaan sitä pahimmillaan kovaankin ääneen

      Kissaa voi myös aktivoida sisätiloissa:
      - Kääri esim kankaaseen raksuja/herkkuja ja solmi kangas kulmista solmuun
      - Opeta temppuja
      - Tee pähkiöitä purtavaksi, keinoja on miljoonia:) Aloita helpoista ja vaikeuta asteittain. Jos tehtävät ovat kissan mielestä liian vaativia/herkku ei ole mieluinen kissa jättää leikin kesken. Olen kuitenkin omilla kateillani huomannut että kissa alkaa nauttimaan "päänkäytöstä" kun siihen hieman reenaantuu!
      - Kaupat ovat täynnä kissan aktivoimisleluja. Käy katsomassa esim. Zooplussan sivuilta.

      Muistutan siis että leikkiminen ja kissan aktivoiminen voivat tapahtua samanaikaisesti mutta ovat mielestäni silti eri asioita.

      • mjouuu

        Minun kattini käy mieluiten joka ilta samaan aikaan ulkoilemassa. ja muuten huutaa kuin jellona... jos ilmaisu sallitaan, sitä asiaa, jo ajoissa. Jos olisin tiennyt millä moiset molinakonsertit kesken arkisten töittenjälkeen-askareideni voi estää, olisin toki toiminut, ettei moukujaksi opi.
        Toinen molina-aika on aamuyö. Ilmeisesti kissa kuvittelee, että nukun kuin tutaknkhamonin muumio, ja herättää naapuritkin, vain jotta saa minun viereeni tulla. Se kun ei itse möngi peiton alle- vaan on peiteltävä...

        Älypähkinät on muuten hyvä homma. Mutta molisemiseen ne ei auta, jos kisulla on oikeesti asiaa. Kissani ainakin älyää hetimmiten, että nyt se akka taas koittaa siirtää sen huomion sivuseikkoihin... Ja molina on kahta karseempaa. Minusta itsestäni sama vaikka huutaa. Mutta naapureista se ei ole. Harkitsen 8 vuotiaan kattini kanssa jonnekin korpeen paan muuttamista, siellä voisi kaivata sisällekin sitten välillä, ja kokea että lämpö ja hoiva on välistä ihan hyvä juttu.


      • ei voi muuta sanoa..

        " Alä koskaan anna kissan mennä ja tulla omin jaloin ovista vaan kanna kissa aina ulos ja sisälle (näin kissa ei opi reittiä ulos..)"

        Tuo on täysin passkapuhetta.


    • miumaukissa

      tosi hyviä vinkkejä,kiitos niistä :) nyt on kissalle valjaat ostettu ja päälle laitettu, totuttelee niihin..."kaatumatauti" iski ja mönkii lattioita pitkin :/ saa nähdä tottuuko, olen tässä koittanut sen kanssa peuhata että "unohtaisi" valjaat..
      nyt kävi tuohon makaamaan ja selvästi mököttää :'>
      ideoita, miten tottuisi hyvin valjaisiin? on ihan tuollaset perusvaljaat, missä on kaulalla ja etujalkojen takana lenksut. Laitoin tarpeeksi kireällle,silleen että kaksi sormea mahtuu hyvin alle ja kissaa ei pitäisi kiristää ainakaan.

    • Tuuli viiksissäin

      Meilläkin on tuo valjaissa ulkoiluttaminen ajankohtainen juttu ja suosittelen (ainakin vielä). Kissa rauhottuu kummasti kun tullaan jännittävältä ulkoilureissulta takaisin. En viitsi valjaita sisällä pitää kun kissa ei niistä oikein tykkää. Laitan valjaat päälle ja sitten heti ulos. Ja kantamalla ovista, ettei tosiaan opi kulkemaan ulos omin päin. Ulkona valjaat unohtuu kun on niin paljon kaikkea muuta ihmeteltävää. Vielä ei ainakaan kisuli ole oven edessä maukunut pihalle. Sitä päivää pelolla odotellessa, tai ehkä sitä päivää ei tulekaan.. *sormet ristiin* Tuo epäsäännölliset ulkonakäynti-visiitit oli myös hyvä neuvo Siipipalalta. Riemukkaita hetkiä teille ulkoiluun! Kyllä on ihanaa seurata kissan ensimmäisiä tutkailuja luonnossa.

    • 34trnghfbv

      Valjaissa ulkoiluttaminen on erinomainen tapa. Kaatumatauti valjaisiin opeteltaessa on ihan normaalia, kyllä ne jalat vielä alkaa pitää.

      Mutta suosittelisin ehdottomasti: hanki kissalle kaveri. Kokemusta on, itse pääsee todellisuudessa helpommalla kun ei tarvitse koko ajan olla leikittämässä ja huomioimassa, ja sitä paitsi vuoden ikäinen kolli on vielä niin nuori että hyväksyy mainiosti (yleensä) uuden tulokkaan varsinkin jos se on pentu.

      Ja sitä paitsi, ruokkiminen ja kakkalaatikon tyhjennys on ihan se ja sama oli yksi tai kaksi kissaa.

    • pituna

      Meillä tuo ulos lähtö ilman kissaa onnistuu parhaiten naksuilla. Erilaisia namipaloja, tai kuivamuonaa
      pieneen muovikippoon ja keskelle keittiön lattiaa. Kissa unohtaa siinä paikassa minut ja uloslähtöni ja hyökkää tutkimaan purkin salaisuuksia.
      Minäkin yritin aluksi leluilla mutta epäonnistuin joka kerta.

    • miumaukissa

      Kiitos kaikille ideoista : )
      Olen miettinyt toisen kissan hankintaa, mutten nyt ainakaan ihan pian voi kun olen _mahdollisesti_ muuttamassa alkusyksystä, mutta ehkä sitten kun on tilava asunto ja tää herra rauhoittunut sielläkin : )

      Käytin kisun ulkona pyörimässä tuossa päivällä, oli aika hurjaa sen mielestä..mutta kyllä selvästi tykkäsi, korvat oli pystyssä ja silmät pyöreenä tuijotti lintuja :D
      Sen jälkeen se kyllä hetken istuskeli tuolla ovella..
      Huomenna käyn kanssa ihan lyhyesti tuolla ulkona :)

      Meinaan tilata zooplussasta aktivointilelun ja kiipeilypuun, josko siinä olisi herralle hetkeksi puuhaa : D

    • satunnainenvierailij

      Ihan nyt pakko sanoa kiitos. Oma ongelmani ei ratkennut mutta usko suomi24:een parani huomattavasti. Yhtä ainuttakaan turhaa tai roskaviestiä ketjussa ei ole ja kaikki jutustelivat järkevästi. Huh.

      Toivottavasti miumaukissa on rauhottunut jo ja mahdollisesti kaverikin löytynyt. Kaikkee hyvää teille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4709
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1031
    Aihe