terveysaseman sh vastaanotto

lh opiskelija

Saako terveysaseman sairaanhoitajan vastaanotolla työskennellä lähihoitaja?

Saako Lh huuhdella korvia ja poistaa tikkejä?

16

3771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudet tuulet

Nykyisin saa. Labrassakin lähihoitajat ottavat näytteitä.

• 114--3

Ei. Kyllä.

Sairaanhoitajan vastaanotolla ei voi työskennellä lähihoitaja, vaan vaikka sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja.
      Terveysasemalla lähihoitajia voi olla töissä ja voivat esim. huuhdella korvia ja poistaa tikkejä.

• Nightingale1

Se, että tekee jotakin työtä, ei ole aina takuu siitä, että työhön on riittävät valmiudet. Terveyden- ja sairaanhoitajan työ ei ole pelkkää toimenpiteiden suorittamista vaan taustalla on tietoa siitä, miksi ja miten joku toimenpide tehdään. Työskentelin eräällä pääkaupunkiseudun terveysasemalla ja olin kauhuissani, kun vasta lähihoitajaksi opiskeleva nuori tyttönen meni hoitamaan potilaan haavaa. En tiedä kuka hänet oli siihen valtuuttanut, mutta aseptiikasta ei ollut minkäänlaista tietoa, ei puhtaista työvälineistä eikä yleensä haavan syntyyn tai paranemiseen liittyvistä tekijöistä. Onneksi tuo helsinkiälinen potilas ei tiennyt, kuinka osaamaton henkilö häntä hoiti, muuten olisi potilas ollut kauhuissaan. Itse olin kauhuissani nähdessäni mitä haavalle oli tehty. Kun menen terveysasemalle potilaaksi, niin mielestäni hoitajalla täytyy olla selvästi rintapielessä ammattinimike, jotta näen minkä koulutuksen hoitaja on saanut. En missään tapauksessa voi suositella kenellekään menoa tuohon terveyskeskukseen, siinähän leikitään ihmishengillä tai ainakin potilaan rahat menevät, kun he joutuvat syömään antibioottikuurin huonosti hoidetun haavan takia.

Olisi parempi, että ihminen ei mene tekemään tehtäviä, joita hänellä ei ole valmiuksia tehdä. Terveyasemien esimiehet, huolehtikaa siitä, että työssä on riittävän koulutuksen saanut henkilö jo potilasturvallisuudenkin takia. Lähihoitajan innokkuus tehdä sairaanhoitajan työtä ei riitä pätevyydeksi hyvään ja laadukkaaseen hoitotyöhön.

• 22+34

Olen samaa mieltä. Kuitenkin on totta, että esim. tikkien poisottaminen on mekaaninen toimenpide, jonka lähihoitajakin voi hyvin suorittaa. Sen oppiminen ei vaadi paljoa ja vaikka siihen liittyy myös esim. aseptiikka ja haavan paranemisen arviointi, se on pieni, yksittäinen osa, hoitoa ja siten voi hyvin olla lähihoitajan tehtävänkuvassa jossain työpaikassa.
        Esimerkki haavanhoidosta on mielestäni eri asia. Haavanhoitoon kuuluu usein paljonkin arviointia, hoitomenetelmien valintaa, kokonaiskuvan luomista. Jos lähihoitaja tekee sitä, siihen tarvitaan kattava työpaikkakoulutus - ja monessako paikassa sitä annetaan oikeasti.. (Ja ei se ole koulutus olis todellakaan haitaksi myöskään sairaanhoitajalle.)

• Lähihoitaja.
        22+34 kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Kuitenkin on totta, että esim. tikkien poisottaminen on mekaaninen toimenpide, jonka lähihoitajakin voi hyvin suorittaa. Sen oppiminen ei vaadi paljoa ja vaikka siihen liittyy myös esim. aseptiikka ja haavan paranemisen arviointi, se on pieni, yksittäinen osa, hoitoa ja siten voi hyvin olla lähihoitajan tehtävänkuvassa jossain työpaikassa.
        Esimerkki haavanhoidosta on mielestäni eri asia. Haavanhoitoon kuuluu usein paljonkin arviointia, hoitomenetelmien valintaa, kokonaiskuvan luomista. Jos lähihoitaja tekee sitä, siihen tarvitaan kattava työpaikkakoulutus - ja monessako paikassa sitä annetaan oikeasti.. (Ja ei se ole koulutus olis todellakaan haitaksi myöskään sairaanhoitajalle.)

Olen lähihoitaja ja erikoistunut haavanhoitoon. Olen ollut työharjoittelussa ja jatkokoulutuksessa haava/ihosairauksien hoidossa.
        Ei kannata kovasti yleistää.
        Usein yleislääkärillä ei ole normaalista haavanhoidosta realistista kuvaa ja tarvittavaa tietoa.
        Jos haluaa hyvää hoitoa, kannattaa luottaa asiaan perhtyneeseen hoitajaan.
        Usein sairaanhoitajalla on vain perustiedot jos ei ole tehnyt varsinaisia toimenpiteitä. Luettu tieto ei koskaan korvaa käytännön kokemusta.

• T.H.
        Lähihoitaja. kirjoitti:

Olen lähihoitaja ja erikoistunut haavanhoitoon. Olen ollut työharjoittelussa ja jatkokoulutuksessa haava/ihosairauksien hoidossa.
        Usein yleislääkärillä ei ole normaalista haavanhoidosta realistista kuvaa ja tarvittavaa tietoa.
        Usein sairaanhoitajalla on vain perustiedot jos ei ole tehnyt varsinaisia toimenpiteitä. Luettu tieto ei koskaan korvaa käytännön kokemusta.

Mikä ihmeen luettu tieto? Ihanko totta luulet, että sairaanhoitajilla ei ole käytännönharjoittelujaksoja, joilla opiskellaan myös haavahoitoa. Itse yleistät todella räikeästi, mukamas usein sairaanhoitajilla ei ole kuin perustiedot ja nekin muka vain lukemalla kirjoista. Mistä sinä tiedät mitään kenenkään sh:n opinnoista tai työkokemuksista. Tämä on juuri tätä, että jotkut eivät tiedä, mitä he eivät tiedä. Vuoden pituiseen haavahoidon erikoistumiskoulutukseen ei pääse kuin sh:t ja Th:t. Jotkut voivat käydä jotain muutaman päivän koulutuksia joka ei missään tapauksessa vastaa mitään erikoistumisopintoja. Lähihoitajat eivät erikoistu haavahoitoon, lh.t ja sh.t voivat erikoistua. .

Ja siihen luettuun tetoon, oletko kuullut, että teoria on parasta käytäntöä. Usimmilla sairaanhoitajilla on lähihoitajakoulutuksen lisäksi ennen ammattikorkeakouluun menoa usean vuoden työkokemus. Älä kuule vähättele täällä.

• 22+34
        Lähihoitaja. kirjoitti:

Sanoinkin, että jos lähihoitaja tekee sitä, siihen tarvitaan kattava työpaikkakoulutus. Eli koulusta valmistuvalla lähärillä kyseisiä taitoja ei ole. Eikä välttämättä sairaanhoitajallakaan kattavasti, on voinut suunnata opiskeluissaan enempi vaikka psyk.puolelle.
        Eli koulutus ei tosiaan kerro kaikkea.. Kummankaan kohdalla..

• Anonyymi

Opiskelijankin pitää opia ja vain tekemällä oppii

• terttu4

Samaa mieltä!!!!!!

• koulutuksessa on ero

Kyllähän terveysasemilla lähihoitajia saattaa työskennellä erilaisissa tehtävissä, mutta ihan jos tarkoitat sairaanhoitajan päivystysvastaanottoa, niin kyllä siellä pitää olla sh tai th. Lähihoitaja ei mm. saa määrätä sairaslomaa, kuten taas sh/th voi harkintansa mukaan ainakin meillä myöntää 3-5 päivää saikkua.

• Chibi012

Terveysasemalla olin lähihoitajana huuhdellut korvia ja poistanut tikkejä, muttei tätä sh-vastaanotoksi sanottu, pelkkä hoitajan vastaanotto-nimikkeellä potilaille esiteltiin ja joka kerta esittelin itseni lähihoitajaksi (nimikyltissä luki terveyskeskusavustaja).

Sh:n ja th:n vastaanotto oli aivan eri asia, samoin haavanhoitajan vastaanotto.

• Sairaanhoitava.

Ei titteli mikään automaatti hyvästä hoidosta ole. Omassa työpisteessäni ei kroonisia haavoja hoideta ja itselläni ei niiden hoitoon tarvittavaa kompetenssia ole, vaikka olen yli kymmenen vuoden työkokemuksen omaava somaattisen puolen SH.

Ja kyllä lähihoitajat voivat suorittaa erikoistumisopintoja siinä missä terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat - jatko- ja täydennyskoulutus voidaan räätälöidä ihan sen mukaan, mitä koulutusorganisaatio päättää ja mihin kysyntää on.

Itselleni tärkeämpää on hoitajan osaaminen kuin titteli. Mieluummin annan osaavan perus/lähihoitajan hoitaa krooniset haava, kuin menen itse sorkkimaan soppaan, johon oma osaamiseni ei riitä.

• Anonyymi

👌 Tässä puhuu ammattilainen!

• Anonyymi

Saako sairaanhoitaja työskennellä terveysasemalla.

• Anonyymi

Lähihoitaja saa huuhdella korvat jos joku muu on tarkistanut tärykalvot.
      Ompeleita poistaa
      Yleensä nämä on työpaikkakohtaisia asioita

• Anonyymi

Kyllä meillä oli palvelutalossa haavakoulutusta, jonka piti jalkojenhoitaja. Koskaan eivät ole haavani tulehtuneet ja aseptiikka tentitään myös koulussa.

Terv. Lähihoitaja vm. 2008

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      127
      3461
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      84
      1805
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1581
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1342
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1184
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      107
      1151
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1059
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      905
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe