terveysaseman sh vastaanotto

lh opiskelija

Saako terveysaseman sairaanhoitajan vastaanotolla työskennellä lähihoitaja?

Saako Lh huuhdella korvia ja poistaa tikkejä?

13

3270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudet tuulet

      Nykyisin saa. Labrassakin lähihoitajat ottavat näytteitä.

    • 114--3

      Ei. Kyllä.

      Sairaanhoitajan vastaanotolla ei voi työskennellä lähihoitaja, vaan vaikka sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja.
      Terveysasemalla lähihoitajia voi olla töissä ja voivat esim. huuhdella korvia ja poistaa tikkejä.

    • Nightingale1

      Se, että tekee jotakin työtä, ei ole aina takuu siitä, että työhön on riittävät valmiudet. Terveyden- ja sairaanhoitajan työ ei ole pelkkää toimenpiteiden suorittamista vaan taustalla on tietoa siitä, miksi ja miten joku toimenpide tehdään. Työskentelin eräällä pääkaupunkiseudun terveysasemalla ja olin kauhuissani, kun vasta lähihoitajaksi opiskeleva nuori tyttönen meni hoitamaan potilaan haavaa. En tiedä kuka hänet oli siihen valtuuttanut, mutta aseptiikasta ei ollut minkäänlaista tietoa, ei puhtaista työvälineistä eikä yleensä haavan syntyyn tai paranemiseen liittyvistä tekijöistä. Onneksi tuo helsinkiälinen potilas ei tiennyt, kuinka osaamaton henkilö häntä hoiti, muuten olisi potilas ollut kauhuissaan. Itse olin kauhuissani nähdessäni mitä haavalle oli tehty. Kun menen terveysasemalle potilaaksi, niin mielestäni hoitajalla täytyy olla selvästi rintapielessä ammattinimike, jotta näen minkä koulutuksen hoitaja on saanut. En missään tapauksessa voi suositella kenellekään menoa tuohon terveyskeskukseen, siinähän leikitään ihmishengillä tai ainakin potilaan rahat menevät, kun he joutuvat syömään antibioottikuurin huonosti hoidetun haavan takia.

      Olisi parempi, että ihminen ei mene tekemään tehtäviä, joita hänellä ei ole valmiuksia tehdä. Terveyasemien esimiehet, huolehtikaa siitä, että työssä on riittävän koulutuksen saanut henkilö jo potilasturvallisuudenkin takia. Lähihoitajan innokkuus tehdä sairaanhoitajan työtä ei riitä pätevyydeksi hyvään ja laadukkaaseen hoitotyöhön.

      • 22+34

        Olen samaa mieltä. Kuitenkin on totta, että esim. tikkien poisottaminen on mekaaninen toimenpide, jonka lähihoitajakin voi hyvin suorittaa. Sen oppiminen ei vaadi paljoa ja vaikka siihen liittyy myös esim. aseptiikka ja haavan paranemisen arviointi, se on pieni, yksittäinen osa, hoitoa ja siten voi hyvin olla lähihoitajan tehtävänkuvassa jossain työpaikassa.
        Esimerkki haavanhoidosta on mielestäni eri asia. Haavanhoitoon kuuluu usein paljonkin arviointia, hoitomenetelmien valintaa, kokonaiskuvan luomista. Jos lähihoitaja tekee sitä, siihen tarvitaan kattava työpaikkakoulutus - ja monessako paikassa sitä annetaan oikeasti.. (Ja ei se ole koulutus olis todellakaan haitaksi myöskään sairaanhoitajalle.)


      • Lähihoitaja.
        22+34 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Kuitenkin on totta, että esim. tikkien poisottaminen on mekaaninen toimenpide, jonka lähihoitajakin voi hyvin suorittaa. Sen oppiminen ei vaadi paljoa ja vaikka siihen liittyy myös esim. aseptiikka ja haavan paranemisen arviointi, se on pieni, yksittäinen osa, hoitoa ja siten voi hyvin olla lähihoitajan tehtävänkuvassa jossain työpaikassa.
        Esimerkki haavanhoidosta on mielestäni eri asia. Haavanhoitoon kuuluu usein paljonkin arviointia, hoitomenetelmien valintaa, kokonaiskuvan luomista. Jos lähihoitaja tekee sitä, siihen tarvitaan kattava työpaikkakoulutus - ja monessako paikassa sitä annetaan oikeasti.. (Ja ei se ole koulutus olis todellakaan haitaksi myöskään sairaanhoitajalle.)

        Olen lähihoitaja ja erikoistunut haavanhoitoon. Olen ollut työharjoittelussa ja jatkokoulutuksessa haava/ihosairauksien hoidossa.
        Ei kannata kovasti yleistää.
        Usein yleislääkärillä ei ole normaalista haavanhoidosta realistista kuvaa ja tarvittavaa tietoa.
        Jos haluaa hyvää hoitoa, kannattaa luottaa asiaan perhtyneeseen hoitajaan.
        Usein sairaanhoitajalla on vain perustiedot jos ei ole tehnyt varsinaisia toimenpiteitä. Luettu tieto ei koskaan korvaa käytännön kokemusta.


      • T.H.
        Lähihoitaja. kirjoitti:

        Olen lähihoitaja ja erikoistunut haavanhoitoon. Olen ollut työharjoittelussa ja jatkokoulutuksessa haava/ihosairauksien hoidossa.
        Ei kannata kovasti yleistää.
        Usein yleislääkärillä ei ole normaalista haavanhoidosta realistista kuvaa ja tarvittavaa tietoa.
        Jos haluaa hyvää hoitoa, kannattaa luottaa asiaan perhtyneeseen hoitajaan.
        Usein sairaanhoitajalla on vain perustiedot jos ei ole tehnyt varsinaisia toimenpiteitä. Luettu tieto ei koskaan korvaa käytännön kokemusta.

        Mikä ihmeen luettu tieto? Ihanko totta luulet, että sairaanhoitajilla ei ole käytännönharjoittelujaksoja, joilla opiskellaan myös haavahoitoa. Itse yleistät todella räikeästi, mukamas usein sairaanhoitajilla ei ole kuin perustiedot ja nekin muka vain lukemalla kirjoista. Mistä sinä tiedät mitään kenenkään sh:n opinnoista tai työkokemuksista. Tämä on juuri tätä, että jotkut eivät tiedä, mitä he eivät tiedä. Vuoden pituiseen haavahoidon erikoistumiskoulutukseen ei pääse kuin sh:t ja Th:t. Jotkut voivat käydä jotain muutaman päivän koulutuksia joka ei missään tapauksessa vastaa mitään erikoistumisopintoja. Lähihoitajat eivät erikoistu haavahoitoon, lh.t ja sh.t voivat erikoistua. .

        Ja siihen luettuun tetoon, oletko kuullut, että teoria on parasta käytäntöä. Usimmilla sairaanhoitajilla on lähihoitajakoulutuksen lisäksi ennen ammattikorkeakouluun menoa usean vuoden työkokemus. Älä kuule vähättele täällä.


      • 22+34
        Lähihoitaja. kirjoitti:

        Olen lähihoitaja ja erikoistunut haavanhoitoon. Olen ollut työharjoittelussa ja jatkokoulutuksessa haava/ihosairauksien hoidossa.
        Ei kannata kovasti yleistää.
        Usein yleislääkärillä ei ole normaalista haavanhoidosta realistista kuvaa ja tarvittavaa tietoa.
        Jos haluaa hyvää hoitoa, kannattaa luottaa asiaan perhtyneeseen hoitajaan.
        Usein sairaanhoitajalla on vain perustiedot jos ei ole tehnyt varsinaisia toimenpiteitä. Luettu tieto ei koskaan korvaa käytännön kokemusta.

        Sanoinkin, että jos lähihoitaja tekee sitä, siihen tarvitaan kattava työpaikkakoulutus. Eli koulusta valmistuvalla lähärillä kyseisiä taitoja ei ole. Eikä välttämättä sairaanhoitajallakaan kattavasti, on voinut suunnata opiskeluissaan enempi vaikka psyk.puolelle.
        Eli koulutus ei tosiaan kerro kaikkea.. Kummankaan kohdalla..


    • terttu4

      Samaa mieltä!!!!!!

    • koulutuksessa on ero

      Kyllähän terveysasemilla lähihoitajia saattaa työskennellä erilaisissa tehtävissä, mutta ihan jos tarkoitat sairaanhoitajan päivystysvastaanottoa, niin kyllä siellä pitää olla sh tai th. Lähihoitaja ei mm. saa määrätä sairaslomaa, kuten taas sh/th voi harkintansa mukaan ainakin meillä myöntää 3-5 päivää saikkua.

    • Chibi012

      Terveysasemalla olin lähihoitajana huuhdellut korvia ja poistanut tikkejä, muttei tätä sh-vastaanotoksi sanottu, pelkkä hoitajan vastaanotto-nimikkeellä potilaille esiteltiin ja joka kerta esittelin itseni lähihoitajaksi (nimikyltissä luki terveyskeskusavustaja).

      Sh:n ja th:n vastaanotto oli aivan eri asia, samoin haavanhoitajan vastaanotto.

    • Sairaanhoitava.

      Ei titteli mikään automaatti hyvästä hoidosta ole. Omassa työpisteessäni ei kroonisia haavoja hoideta ja itselläni ei niiden hoitoon tarvittavaa kompetenssia ole, vaikka olen yli kymmenen vuoden työkokemuksen omaava somaattisen puolen SH.

      Ja kyllä lähihoitajat voivat suorittaa erikoistumisopintoja siinä missä terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat - jatko- ja täydennyskoulutus voidaan räätälöidä ihan sen mukaan, mitä koulutusorganisaatio päättää ja mihin kysyntää on.

      Itselleni tärkeämpää on hoitajan osaaminen kuin titteli. Mieluummin annan osaavan perus/lähihoitajan hoitaa krooniset haava, kuin menen itse sorkkimaan soppaan, johon oma osaamiseni ei riitä.

      • Anonyymi

        👌 Tässä puhuu ammattilainen!


    • Anonyymi

      Saako sairaanhoitaja työskennellä terveysasemalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe