Mites ne väärät profeetat?

Jumala määritteli itse väärät profeetat, jos uskotaan VT:n kertomuksia.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.18.html#o47

"Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella. 16 Tätähän te pyysitte Herralta, Jumalaltanne, kun Horebin juurelle kokoontuneina sanoitte: 'Me emme enää kestä kuulla Herran, Jumalamme, ääntä emmekä nähdä tuota suurta tulta, sillä pelkäämme, että kuolemme.' 17 Herra sanoi silloin minulle: 'Se, mitä he sanoivat, on oikein. 18 Siksi minä annan heidän omien jälkeläistensä joukosta nousta profeetan, joka on sinun kaltaisesi; minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan. 19 Jos joku ei kuuntele niitä sanoja, jotka hän minun nimissäni puhuu, minä itse vaadin tilille sen miehen. 20 Jos taas joku profeetta julkeaa minun nimissäni puhua sellaista, mitä minä en ole käskenyt hänen puhua, tai puhuu vieraiden jumalien nimissä, hänen on kuoltava.' 21 Jos alatte kysellä mielessänne, mistä tiedätte, mikä sana ei ole lähtöisin Herralta, muistakaa tämä: 22 Jos se, mitä profeetta puhuu Herran nimissä, ei toteudu, se ei ole Herran sanaa vaan väärän profeetan röyhkeää puhetta. Älkää kuulko häntä.

JOS pidetään tuon olevan Jumalan ilmoitus. JOS pidetään tuon olevan väärien profeettojen tunnistamiseen tarkoitettu ohje. Kuinka Paavali täyttää tuon ohjeen tai apostolit...tai jopa Jeesus. Jeesushan julistettiin kuitenkin vasta 300 vuotta kuolemansa jälkeen jumalaksi ja sitä ennen oli profeetta. Ensimmäiseksi tulee mieleen ainakin heidän lähiaikojen maailmanlopun ennustukset, jotka ei toteutunut. Sitten on kohta, jossa sanotaan uskovaisten pystyvän samoihin ihmetekoihin tai jopa suurempiin ...jne..

84

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei, Tekisi mieli vastata: Ihmeellisiä ovat Herran tiet. Jumalan suunnitelmiin kuului pelastushistoria, joka alkaa maailman luomisesta patriarkkojen kautta profeettojen aikaan, Jeesuksen syntymästä tyhjälle haudalle ja ylösnousemukseen ja sieltä apostolien tekemään lähetystyöhön.

Jeesus ei ole profeetta kristinuskossa, mutta muslimit tunnustavat hänet profeetaksi. Meille Hän on Jumalan Poika!

t. Maarit-pappi

• Tuo on pelkkä oppi, joka nojautuu ihmisten keksimiin sääntöihin. Ja sinun pitäisi tietää mitä mieltä Jeesus oli niistä ihmisten keksimistä säännöistä.

• Minulle on Maaritista välittynyt kuva hellyttävän naivistesena, joka uskoo ilman epäilystä kaikkiin kristinuskon kliseisiinkin. Mutta juuri siksi sopii mainiosti papiksi.

Tähän aiheeseen en nyt enempää, mutta jos joku Uudessa Testamentissa oleva henkilö on jonkinlainen profeetta tai jumala, niin se olisi järjenvastaista. Niin paljon UT sisältää lapsellisia, epäloogisia, ristiriitaisia ja vääriä kirjoituksia. Eli kaikki täyttävät väärän julistajan ja väärän profeetan tunnusmerkit aivan takuulla.

Jeesus kaatuu siihen, että hän puheensa jäivät kylähörhön tasolle. Eihän ne puheet ole toteutuneet. Kuten ei muidenkaan kylähörhöjen suuret puheet!

• pässitutka
        mave kirjoitti:

Tuo on pelkkä oppi, joka nojautuu ihmisten keksimiin sääntöihin. Ja sinun pitäisi tietää mitä mieltä Jeesus oli niistä ihmisten keksimistä säännöistä.

Tarjoilet käsitystä, jonka mukaan kristinusko on ihmisten keksimä oppi ja että jopa Jeesuksen Kristuksen tulisi pitää käsitystäsi oikeana. Kohtuullisen lentokyvytön ideaparka.

• pässitutka kirjoitti:

Tarjoilet käsitystä, jonka mukaan kristinusko on ihmisten keksimä oppi ja että jopa Jeesuksen Kristuksen tulisi pitää käsitystäsi oikeana. Kohtuullisen lentokyvytön ideaparka.

Lue historiaa, niin sinäkin ymmärrät.

• pässitutka
        mave kirjoitti:

Lue historiaa, niin sinäkin ymmärrät.

Kommenttisi painoarvo jää vähäiseksi, koska niin usein esität jonkin väitteen joka kumotaan, mutta jatkat kuin niin ei olisi tapahtunutkaan. Sen toteamista et voi sietää, koska alat sitten roikkumaan perässä tylsämielisin huudahteluin vailla mitään muuta antia.

• pässitutka kirjoitti:

Kommenttisi painoarvo jää vähäiseksi, koska niin usein esität jonkin väitteen joka kumotaan, mutta jatkat kuin niin ei olisi tapahtunutkaan. Sen toteamista et voi sietää, koska alat sitten roikkumaan perässä tylsämielisin huudahteluin vailla mitään muuta antia.

Sinä et ole vielä koskaan esittänyt väitettä, jota en olisi kumonnut. Sinulle ei edes kannata vastata kunnolla, kun siihen menisi pari tuntia kirjoittaa sinun ymmärrykselle riittävä vastaus ....ja minä kirjoitan nopeasti. Ei siinä ole mitään hyötyä pureskella sinulle jutut valmiiksi. Seuraavalla kerralla sinä olet jälleen niin palloa hukassa., että pitäisi pureskella pari tuntia sulle sitä vastausta.

• pässitutka
        mave kirjoitti:

Sinä et ole vielä koskaan esittänyt väitettä, jota en olisi kumonnut. Sinulle ei edes kannata vastata kunnolla, kun siihen menisi pari tuntia kirjoittaa sinun ymmärrykselle riittävä vastaus ....ja minä kirjoitan nopeasti. Ei siinä ole mitään hyötyä pureskella sinulle jutut valmiiksi. Seuraavalla kerralla sinä olet jälleen niin palloa hukassa., että pitäisi pureskella pari tuntia sulle sitä vastausta.

Jumalan hyvyyttä vastaan olet käynyt samoilla lapsellisilla väitteillä kuin täällä muutkin. Väitteet eivät kestä lähempää tarkastelua, mutta se ei estä teitä jankuttamasta.

Olet kova poika pullistelemaan. Eikö teidän pitäjässä sellaisia pidetty pelleinä?

• Karvarouskuhillo

Ensinnäkin Apostolit pitivät Jeesusta Jumalana. Syökkö sie jotain sieniä vai miten nämä sinun raamatun tulkintasi on niin kummallisia

• Tarinan mukaan he pitivät. Tarinan mukaan Jeesus ei heidän mielestä sovittanut syntiä. Tarinan mukaan ruoka ei saastuttanut ihmistä, näin sanoi Jeesus. Apostolien mukaan ruoka kuitenkin saastutti ja antoi pakanakristityille tiettyjä ruokia vältettävät ohjeet.....

• Vuntamenttaali
        mave kirjoitti:

Tarinan mukaan he pitivät. Tarinan mukaan Jeesus ei heidän mielestä sovittanut syntiä. Tarinan mukaan ruoka ei saastuttanut ihmistä, näin sanoi Jeesus. Apostolien mukaan ruoka kuitenkin saastutti ja antoi pakanakristityille tiettyjä ruokia vältettävät ohjeet.....

Mave ny meni väärin ei apostolit sen takia kieltäneet veren ja epäjumalille uhratun lihan syöntiä, vaan syy oli siinä, että yhteiselo onnistuisi juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä

• Vuntamenttaali kirjoitti:

Mave ny meni väärin ei apostolit sen takia kieltäneet veren ja epäjumalille uhratun lihan syöntiä, vaan syy oli siinä, että yhteiselo onnistuisi juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä

No jäi siihen sianlihakin, joten kyllä se yhteiselo olisi silloinkin takunnut. Paljon muutakin siellä olisi takunnut, kun juutalaisia edelleen kosketti laki.

• llujhttggbfvg

Jeesus on Kristus, Jumalan Poika ja Jumala ja alkuseurakunta tiesi tämän kaiken aivan hyvin.

Luuk 9: 18 Ja tapahtui, kun hän oli yksinäisessä paikassa rukoilemassa ja hänen opetuslapsensa olivat hänen kanssaan, että hän kysyi heiltä ja sanoi: "Kenen kansa sanoo minun olevan?"
      19 He vastasivat sanoen: "Johannes Kastajan, mutta toiset Eliaan, toiset taas sanovat, että joku vanhoista profeetoista on noussut ylös".
      20 Niin hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Jumalan Kristus".

Paavali oli Kristuksen apostoli kaikkine virheineen, ei hän koskaan väittänytkään olevansa täydellinen.

Paavali oli kuulema pienikokoinen, vääräsäärinen ja tavattoman touhukas ja toimellinen mies. Väitetään, että hänen kasvonsa näyttivät hymyilevän koko ajan. Hän oli hyvin ystävällinen ja viisas ihminen. Seurakunnat ikävöivät Paavalia luokseen jatkuvasti.
      2 Piet 1:17 Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

Heb 1: 6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
      7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
      8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
      9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."

• llghbnbvfdc

Siinä meni teksti väärään väliin mutta kyllä siitä selvän saa. Paavalia koskeva teksti olisi oltava lopussa.

• Silti oikeat apostolit tappeli Paavalin kanssa. Se tuo pikkasen ristiriitaa siihen ,että Jeesus korotti silloiset opetuslapset taivaassa. Taivaassa opetuslapsille luvattiin juutalaisten sukujen päämiesten paikat. Paavalin valta nojautuu täysin hänen omaan ilmoitukseensa, että hän sai jonkinlaisen tehtävän Jeesukselta...Paavalia on helpompi uskoa kuin apostoleita tai Jeesusta. Hän kun antaa luvan kristittyjen elää kuin sika pellossa.

• Karvarouskuhillo

Näin ja Johannes evankeliumissan kuvaa Jeesusta Jumalana. Ja Jeesus puhuu itsestään Jumalana. Ennen kuin abraham oli minä olin. Joka on nähnyt minut on nähnyt isän. Näin vapaasti lainaten.

• Jeesus ei pitänyt itseään Jumalana, vaan hänen alapuolella olevana. Raamattua on raskaasti rukattu, jotta olisi Jeesus saatu Jumalaksi. Juutalaisuudessa kun ei voinut olla kuin yksi Jumala, kuten 10 käskyä kertoo. Jeesuksen rukoillessa puutarhassa, niin hän ei tiennyt kohtaloaan, vaan pyysi Jumalta armoa. Kuitenkin jätti Jumalan armolle hänen pelastamisensa. Tunnetusti Jumala ei pelastanut Jeesusta....Jumalien pojista puhutaan muuallakin raamatussa, joten ilmeisesti tuo on joku vertauskuva Jeesukselle. Jeesus on kuitenkin vasta 325 julistettu jumalaksi. Kristityt ainoastaan pitävät itseään yksijumalaisena uskontona, mutta muut ei pidä. Keisarin uudet vaatteet, joissa kristityt eivät näe totuutta....Kun ihmisten luomat opit on selkeästi logiikan vastaista, niin silloin se kiedotaan mysteeriin verhoon. EI kristittyjen opeissa ole mitään mysteereitä, vaan ne on yksinkertaisesti niin huonoja oppeja...Kaikki muut ymmärtä niiden järjettömyyden, mutta kristityt...Keisarin uudet vaatteet...

• Pave
        mave kirjoitti:

Jeesus ei pitänyt itseään Jumalana, vaan hänen alapuolella olevana. Raamattua on raskaasti rukattu, jotta olisi Jeesus saatu Jumalaksi. Juutalaisuudessa kun ei voinut olla kuin yksi Jumala, kuten 10 käskyä kertoo. Jeesuksen rukoillessa puutarhassa, niin hän ei tiennyt kohtaloaan, vaan pyysi Jumalta armoa. Kuitenkin jätti Jumalan armolle hänen pelastamisensa. Tunnetusti Jumala ei pelastanut Jeesusta....Jumalien pojista puhutaan muuallakin raamatussa, joten ilmeisesti tuo on joku vertauskuva Jeesukselle. Jeesus on kuitenkin vasta 325 julistettu jumalaksi. Kristityt ainoastaan pitävät itseään yksijumalaisena uskontona, mutta muut ei pidä. Keisarin uudet vaatteet, joissa kristityt eivät näe totuutta....Kun ihmisten luomat opit on selkeästi logiikan vastaista, niin silloin se kiedotaan mysteeriin verhoon. EI kristittyjen opeissa ole mitään mysteereitä, vaan ne on yksinkertaisesti niin huonoja oppeja...Kaikki muut ymmärtä niiden järjettömyyden, mutta kristityt...Keisarin uudet vaatteet...

Mave,ryömipä koloosi,thanks.

• 33

Jeesuksen jumaluudesta päätettiin äänestyksen jälkeen vasta vuonna 325 Nikeassa.

• Tökeröyritys

Höpöhöpö, otappa se raamattu käteen ja lue Johanneksen evankeliumi tai vaikka hebrealaiskirje tai sananlasku 8:21-28 tai luomiskertomus tai ilmestyskirja. Tai matteuksen evankeliumin alku nimi immanuel mitä tarkoittaa.

• ååååääääöööö

Katolisen kirkon tai lapsikastajien teoilla tai teorioilla ei ole mitään tekemistä Raamatun kanssa.

• dikduk
        Tökeröyritys kirjoitti:

Höpöhöpö, otappa se raamattu käteen ja lue Johanneksen evankeliumi tai vaikka hebrealaiskirje tai sananlasku 8:21-28 tai luomiskertomus tai ilmestyskirja. Tai matteuksen evankeliumin alku nimi immanuel mitä tarkoittaa.

Tässä Jesajan "tökerö yritys" :" Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."
        Jahve on yksi ja ainoa.

Imanuel "jumala meidän kanssamme" ,on teoforinen nimi , ne joille se on annettu eivät tietenkään ole jumalia, yhtä vähän kuin muut teoforisten nimien kantajat.Se että kristinusko luopui monoteismista korottaessaan Jeesuksen jumalaksi on asia erikseen.
        SNL 8 puhuu viisaudesta jota siinä ylistetään ja viisautta joka on feminiini nimitetään naiseksi . Jesaja puolestaan että kukaan ei ollut Jahven kanssa kun hän loi maailman.

• Vuntamenttaali
        dikduk kirjoitti:

Tässä Jesajan "tökerö yritys" :" Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."
        Jahve on yksi ja ainoa.

Imanuel "jumala meidän kanssamme" ,on teoforinen nimi , ne joille se on annettu eivät tietenkään ole jumalia, yhtä vähän kuin muut teoforisten nimien kantajat.Se että kristinusko luopui monoteismista korottaessaan Jeesuksen jumalaksi on asia erikseen.
        SNL 8 puhuu viisaudesta jota siinä ylistetään ja viisautta joka on feminiini nimitetään naiseksi . Jesaja puolestaan että kukaan ei ollut Jahven kanssa kun hän loi maailman.

Lueppa ensimmäinen luku uudelleen luomiskertomuksesta.

26Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, HUOMAA ME.
        Matteuksen evankeliumin alussa mainitaan nimi Immanuel Jumala teidän kassanne ja loppuu kun Jeesus sanoo olevansa joka päivä meidän kanssamme.

Kyllä viisaus on aina tulkittu Jeesukseksi siitä ei kannate väitellä. Lisäksi luomiskertomuksessa sala alussa voidaan kääntää myös esikoisessaan.

Sen lisäksi Johanneksen evakeliumissa tulee Jeesuksen jumaluus aivan selvästi esille ja uskalsivathan apostolit kutsua Jeesusta Herraksensa siis Jumalaksensa.

Mutta tämä asia on niin päivän selvä etten viitsi enempää siitä jankata. Jos haluja löytyy niin saat asian aivan vaivatta itsekkin selville. Jeesus oli siis sekä ihminen että Jumala

• nnmkooööäå

Joh 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä."

• Jeesus puhuu kaikkien olevan Jumalan lapsia.

• vvvzzxx
        mave kirjoitti:

Jeesus puhuu kaikkien olevan Jumalan lapsia.

Missä Jeesus niin sanoo???

Matt 12: 34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

• vvvzzxx kirjoitti:

Missä Jeesus niin sanoo???

Matt 12: 34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

Useassa kohtaa ut:n tekstejä. Jeesuksen sukuluettelossa on menty pitkä lista taaksepäin ja toiseksi viimeisenä on Aatami..Viimeisenä on Jumala.

Jeesus käski kutsumaan vain yhtä isäksi, joka on taivaassa....On niitä muitakin, mutta vetelin nuo ulkomuistista.

• papp a

vissiin sanotaan, että ihmiset oliis jumalan lapsia... aika monet kaltoin kohdeltuja... poikia ja tyttöjä

• låååpååpllåå

Jeesuksen sanat:
      Matt 7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
      14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

• Tuo ei nyt ole kaukana juutalaisuuden opista. Aika kapea se tie oli, kun oli lait siinä kaidepuuna.

• mmnhb

Paavali ei esittänyt mitään tarkkoja vuosilukuja maailmanlopusta.

• Kertoi vain sen, että ei kannata mennä naimisiin, kun kerran loppu on lähellä. Kuis tarkkaa vuosilukua sinä tarvitset?...Tuolla ohjeella olisi nimittäin ihmiskunta jo aikaa sitten loppunut....kun ei tietenkään voinut avioliiton ulkopuolella harrastaa seksiä.

• ttggfrdd
        mave kirjoitti:

Kertoi vain sen, että ei kannata mennä naimisiin, kun kerran loppu on lähellä. Kuis tarkkaa vuosilukua sinä tarvitset?...Tuolla ohjeella olisi nimittäin ihmiskunta jo aikaa sitten loppunut....kun ei tietenkään voinut avioliiton ulkopuolella harrastaa seksiä.

Tähän kysymykseen on vastattu tuoplla helsinkijokkeri osastolla ja sinäkin olet lukenut sen vastauksen.

• ttggfrdd kirjoitti:

Tähän kysymykseen on vastattu tuoplla helsinkijokkeri osastolla ja sinäkin olet lukenut sen vastauksen.

Mä oon tehnyt siitä aloituksenkin. Eikä Paavali ollut ainoa joka uskoi pikaiseen loppuun. Jeesuskin uskoi pikaiseen loppuun.

• jjhnhgvvf
        mave kirjoitti:

Mä oon tehnyt siitä aloituksenkin. Eikä Paavali ollut ainoa joka uskoi pikaiseen loppuun. Jeesuskin uskoi pikaiseen loppuun.

Höpö, höpö, sinä et vain osaa lukea.

• Vuntamentaali
        mave kirjoitti:

Jeesushan sanoi, että yksin Isä tietää koska tulee loppu. Apostoleillekkin Jeesus sanoi, ettei teidän tule tietää aikoja ja hetkiä näin vapaasti muisteltuna

• Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. 28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.16.html#o86

ahdomme, veljet, teidän olevan selvillä siitä, mitä tapahtuu kuoleman uneen nukkuville, jotta ette surisi niin kuin nuo toiset, joilla ei ole toivoa. 14 Jos kerran Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista, niin kuin me uskomme, silloin Jumala myös on Jeesuksen tullessa tuova poisnukkuneet elämään yhdessä hänen kanssaan. 15 Ilmoitamme teille, mitä Herra on sanonut: Me elossa olevat, jotka saamme jäädä tänne siihen asti kun Herra tulee, emme ehdi poisnukkuneiden edelle. 16 Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. 17 Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa. 18 Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Tess.4.html#o7

anon teille, veljet: aika on käymässä vähiin. Siksi niidenkin, joilla on vaimo, on nyt elettävä kuin heillä ei vaimoa olisikaan, 30 surevien on oltava kuin he eivät surisi ja iloitsevien kuin eivät iloitsisi; niiden, jotka ostavat jotakin, on oltava kuin eivät saisi pitää ostamaansa, 31 ja niiden, jotka käyttävät hyödykseen sitä mitä tässä maailmassa on, on oltava kuin eivät saisi siitä mitään hyötyä. Tämä nykyinen maailmamme on näet katoamassa.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.7.html#o11

ja bonuksena kristittyjen rakastama Jesaja...

alan tuomio kohtaa maailmaa

1 Katso: Herra hävittää maan ja autioittaa sen,
      runtelee sen kasvot ja lyö hajalle sen asukkaat.
      2 Samalla tavoin käy papin kuin kansankin,
      niin isännän kuin orjankin,
      niin emännän kuin orjattaren,
      niin myyjän kuin ostajan,
      niin lainan antajan kuin sen saajan,
      niin velkojan kuin velallisenkin.
      3 Autioksi maa autioituu,
      tyhjäksi se ryöstetään.
      Näin on Herra puhunut.
      4 Maa kulottuu ja kuivuu,
      maanpiiri riutuu ja kuivuu,
      maan lailla taivaskin riutuu.
      5 Maa muuttuu saastaiseksi jalkojen alla,
      sillä sen asukkaat ovat hylänneet lain,
      rikkoneet käskyt,
      tehneet tyhjäksi ikuisen liiton.
      6 Siksi kirous syö maan, sen asukkaat saavat maksaa teoistaan. Siksi maan asukkaat käyvät vähiin, vain muutama harva jää jäljelle ihmisen suvusta.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.24.html#o65

Jos juutalainen hylkää lain, niin silloin tulee maailmanloppu...Kuitenkin väitetään Jeesuksen sovittaneen lain, eikä se ole enää voimassa...Täytyy vain toivoa, että juutalaiset pitäisivät päänsä, eivätkä luopuisi laista.

• låkålå

mave kysyy:
        [[[[[[Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. 28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.16.html#o86]]]]]]

Vastaus:
        Vastaus löytyy tekstistä, joka jatkuu tuon lauseen jälkeen. Jeesus viittasi tähän tapahtumaan.
        Luuk 9:27 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan."
        28 Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.
        29 Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa näkö muuttui, ja hänen vaatteensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
        30 Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.
        31 He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa.
        32 Mutta Pietari ja ne, jotka olivat hänen kanssansa, olivat unen raskauttamia; mutta kun he siitä heräsivät, näkivät he hänen kirkkautensa ja ne kaksi miestä, jotka seisoivat hänen luonansa.
        33 Ja kun nämä olivat eroamassa hänestä, sanoi Pietari Jeesukselle: "Mestari, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Elialle yksi". Mutta hän ei tiennyt, mitä sanoi.
        34 Ja hänen tätä sanoessaan tuli pilvi ja peitti heidät varjoonsa; ja he peljästyivät joutuessaan pilveen.
        35 Ja pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun Poikani, se valittu; kuulkaa häntä".
        36 Ja äänen kuuluessa he huomasivat Jeesuksen olevan yksin. Ja he olivat siitä vaiti eivätkä niinä päivinä ilmoittaneet kenellekään mitään siitä, mitä olivat nähneet.

• låkålå111

mave kysyy:
        [[[[[tahdomme, veljet, teidän olevan selvillä siitä, mitä tapahtuu kuoleman uneen nukkuville, jotta ette surisi niin kuin nuo toiset, joilla ei ole toivoa. 14 Jos kerran Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista, niin kuin me uskomme, silloin Jumala myös on Jeesuksen tullessa tuova poisnukkuneet elämään yhdessä hänen kanssaan. 15 Ilmoitamme teille, mitä Herra on sanonut: Me elossa olevat, jotka saamme jäädä tänne siihen asti kun Herra tulee, emme ehdi poisnukkuneiden edelle. 16 Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. 17 Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa. 18 Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Tess.4.html#o7]]]]]]]

Vastaus:
        Selitys voisi olla, että Paavali ajatteli olevansa elossa, kun Jeesus saapuu.
        Toinen mahdollisuus on se, että Paavali näki näyn, jossa nuo asiat tapahtuvat ja näkyä katsoessaan hän samaisti itsensä niihin henkilöihin, joiden hän näki olevan sillä hetkellä elossa.

• låkålå222

mave kysyy:
        [[[[[[[sanon teille, veljet: aika on käymässä vähiin. Siksi niidenkin, joilla on vaimo, on nyt elettävä kuin heillä ei vaimoa olisikaan, 30 surevien on oltava kuin he seivät surisi ja iloitsevien kuin eivät iloitsisi; niiden, jotka ostavat jotakin, on oltava kuin eivät saisi pitää ostamaansa, 31 ja niiden, jotka käyttävät hyödykseen sitä mitä tässä maailmassa on, on oltava kuin eivät saisi siitä mitään hyötyä. Tämä nykyinen maailmamme on näet katoamassa.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.7.html#o11]]]]]]

Vastaus: Tuo kohta kannattaa ottaa esille kokonaan. Siinä ei ole mitään epäselvää eikä omituista.
        Kun Paavali sanoo, että maailman muoto on katoamassa, hän ei kuitenkaan sanonut, että maailma olisi katoamassa just sillä hetkellä. Tiesinhän, ettei mave osaa lukea. Tosin tuo uusi käännöskin on omituinen.

28 Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää.
        29 Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan,
        30 ja ne, jotka itkevät, niinkuin eivät itkisi, ja ne, jotka iloitsevat, niinkuin eivät iloitsisi, ja ne, jotka ostavat, niinkuin eivät saisi omanansa pitää,
        31 ja ne, jotka tätä maailmaa hyödyksensä käyttävät, niinkuin eivät sitä käyttäisi; sillä tämän maailman muoto on katoamassa.
        32 Soisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran, kuinka olisi Herralle mieliksi;
        33 mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi,
        34 ja hänen harrastuksensa käy kahtaanne. Samoin vaimo, jolla ei enää ole miestä, ja neitsyt huolehtivat siitä, mikä on Herran, että olisivat pyhät sekä ruumiin että hengen puolesta; mutta naimisissa oleva huolehtii maailmallisista, kuinka olisi mieliksi miehellensä.
        35 Tämän minä sanon teidän omaksi hyödyksenne, en pannakseni kytkyttä kaulaanne, vaan sitä varten, että eläisitte säädyllisesti ja häiriytymättä pysyisitte Herrassa.

• låkålå3333

mave kysyy:
        [[[[[[[[ja bonuksena kristittyjen rakastama Jesaja...

tyhjäksi se ryöstetään.
        Näin on Herra puhunut.
        rikkoneet käskyt,
        6 Siksi kirous syö maan, sen asukkaat saavat maksaa teoistaan. Siksi maan asukkaat käyvät vähiin, vain muutama harva jää jäljelle ihmisen suvusta.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.24.html#o65]]]]]]

Vastaus: Tuossakaan ei ole mitään ihmeellistä. Hieno profetia joka odottaa toteutumistaan.

mave kysyy:
        [[[[[[[Jos juutalainen hylkää lain, niin silloin tulee maailmanloppu...Kuitenkin väitetään Jeesuksen sovittaneen lain, eikä se ole enää voimassa...Täytyy vain toivoa, että juutalaiset pitäisivät päänsä, eivätkä luopuisi laista.]]]]]]]

Vastaus:Jeesus ei sovittanut lakia vaan ihmiset hän sovitti Jumalan edessä, ne, jotka uskovat häneen.

Edellisessä Jesajan kohdan jakeessa 5. ei puhuta juutalaisista vaan kaikista ihmistä. Siinä puhutaan inhimmillisyyden ja elämän yleisistä laeista.

rikkoneet käskyt,

• låkålå3333 kirjoitti:

mave kysyy:
        [[[[[[[[ja bonuksena kristittyjen rakastama Jesaja...

tyhjäksi se ryöstetään.
        Näin on Herra puhunut.
        rikkoneet käskyt,

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.24.html#o65]]]]]]

Vastaus: Tuossakaan ei ole mitään ihmeellistä. Hieno profetia joka odottaa toteutumistaan.

mave kysyy:
        [[[[[[[Jos juutalainen hylkää lain, niin silloin tulee maailmanloppu...Kuitenkin väitetään Jeesuksen sovittaneen lain, eikä se ole enää voimassa...Täytyy vain toivoa, että juutalaiset pitäisivät päänsä, eivätkä luopuisi laista.]]]]]]]

Vastaus:Jeesus ei sovittanut lakia vaan ihmiset hän sovitti Jumalan edessä, ne, jotka uskovat häneen.

Edellisessä Jesajan kohdan jakeessa 5. ei puhuta juutalaisista vaan kaikista ihmistä. Siinä puhutaan inhimmillisyyden ja elämän yleisistä laeista.

rikkoneet käskyt,

Laki ja käskyt eivät koskeneet kuin juutalaisia, joten kaikkia kansoja se ei voinut koskea.

Eikä tietenkään missään ole mitään ihmeellistä, jos kiusalliset kohdat ohitetaan sillä perusteella.

• låkålå222 kirjoitti:

mave kysyy:
        [[[[[[[sanon teille, veljet: aika on käymässä vähiin. Siksi niidenkin, joilla on vaimo, on nyt elettävä kuin heillä ei vaimoa olisikaan, 30 surevien on oltava kuin he seivät surisi ja iloitsevien kuin eivät iloitsisi; niiden, jotka ostavat jotakin, on oltava kuin eivät saisi pitää ostamaansa, 31 ja niiden, jotka käyttävät hyödykseen sitä mitä tässä maailmassa on, on oltava kuin eivät saisi siitä mitään hyötyä. Tämä nykyinen maailmamme on näet katoamassa.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.7.html#o11]]]]]]

Vastaus: Tuo kohta kannattaa ottaa esille kokonaan. Siinä ei ole mitään epäselvää eikä omituista.
        Kun Paavali sanoo, että maailman muoto on katoamassa, hän ei kuitenkaan sanonut, että maailma olisi katoamassa just sillä hetkellä. Tiesinhän, ettei mave osaa lukea. Tosin tuo uusi käännöskin on omituinen.

28 Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää.
        29 Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan,
        30 ja ne, jotka itkevät, niinkuin eivät itkisi, ja ne, jotka iloitsevat, niinkuin eivät iloitsisi, ja ne, jotka ostavat, niinkuin eivät saisi omanansa pitää,
        31 ja ne, jotka tätä maailmaa hyödyksensä käyttävät, niinkuin eivät sitä käyttäisi; sillä tämän maailman muoto on katoamassa.
        32 Soisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran, kuinka olisi Herralle mieliksi;
        33 mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi,
        34 ja hänen harrastuksensa käy kahtaanne. Samoin vaimo, jolla ei enää ole miestä, ja neitsyt huolehtivat siitä, mikä on Herran, että olisivat pyhät sekä ruumiin että hengen puolesta; mutta naimisissa oleva huolehtii maailmallisista, kuinka olisi mieliksi miehellensä.
        35 Tämän minä sanon teidän omaksi hyödyksenne, en pannakseni kytkyttä kaulaanne, vaan sitä varten, että eläisitte säädyllisesti ja häiriytymättä pysyisitte Herrassa.

jos sanoo ajan käymässä vähiin ja se "vähän" kestää 2000 vuotta, niin on se aika pirun pitkä aika. Ja sinä käytät jotain muuta suomennosta kuin -92 käännöstä. Se selittää sinun väärät kuvitelmat tekstistä...joten käytä sitä uutta painosta. Tuskin tiedät mitä siinä painoksessa on erikoista?

• låkålå111 kirjoitti:

mave kysyy:
        [[[[[tahdomme, veljet, teidän olevan selvillä siitä, mitä tapahtuu kuoleman uneen nukkuville, jotta ette surisi niin kuin nuo toiset, joilla ei ole toivoa. 14 Jos kerran Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista, niin kuin me uskomme, silloin Jumala myös on Jeesuksen tullessa tuova poisnukkuneet elämään yhdessä hänen kanssaan. 15 Ilmoitamme teille, mitä Herra on sanonut: Me elossa olevat, jotka saamme jäädä tänne siihen asti kun Herra tulee, emme ehdi poisnukkuneiden edelle. 16 Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. 17 Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa. 18 Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Tess.4.html#o7]]]]]]]

Vastaus:
        Selitys voisi olla, että Paavali ajatteli olevansa elossa, kun Jeesus saapuu.
        Toinen mahdollisuus on se, että Paavali näki näyn, jossa nuo asiat tapahtuvat ja näkyä katsoessaan hän samaisti itsensä niihin henkilöihin, joiden hän näki olevan sillä hetkellä elossa.

Voisihan se olla vaikka näsinneula, jos aletaan kuvittelemaan. Voisihan hän nähdä vaikka taulutelevisiosta EM-jalkapallo-ottelun Espanja-Italia, jos aletaan kuvitteleman. Ne eivät kuitenkaan ole se pätevämpiä vastauksia kuin sinunkaan..Aina voidaan kuvitella.

• låkålå kirjoitti:

mave kysyy:
        [[[[[[Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. 28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.16.html#o86]]]]]]

Vastaus:
        Vastaus löytyy tekstistä, joka jatkuu tuon lauseen jälkeen. Jeesus viittasi tähän tapahtumaan.
        Luuk 9:27 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan."
        28 Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.
        29 Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa näkö muuttui, ja hänen vaatteensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
        30 Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.
        31 He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa.
        32 Mutta Pietari ja ne, jotka olivat hänen kanssansa, olivat unen raskauttamia; mutta kun he siitä heräsivät, näkivät he hänen kirkkautensa ja ne kaksi miestä, jotka seisoivat hänen luonansa.
        33 Ja kun nämä olivat eroamassa hänestä, sanoi Pietari Jeesukselle: "Mestari, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Elialle yksi". Mutta hän ei tiennyt, mitä sanoi.
        34 Ja hänen tätä sanoessaan tuli pilvi ja peitti heidät varjoonsa; ja he peljästyivät joutuessaan pilveen.
        35 Ja pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun Poikani, se valittu; kuulkaa häntä".
        36 Ja äänen kuuluessa he huomasivat Jeesuksen olevan yksin. Ja he olivat siitä vaiti eivätkä niinä päivinä ilmoittaneet kenellekään mitään siitä, mitä olivat nähneet.

Tuo oli kylläkin Matteuksesta, joten tuo luku ei jatku Luukkaan tekstissä. Voisit käyttää antamiani linkkejä, jotta ei tartte haahuilla hukassa niiden osalta. Elias oli mielenkiintoinen hemmo, kun hän nousi tulivaunuilla taivaaseen ja heräsi kuitenkin Johannes Kastajana taas tähän maailmaan. Tosin Johannes kastaja kielsi olevansa Elias, joten se sekoittaa entistä enemmän pakkaa. Vaikka nyt laitoit tuon pätkän, niin se ei selitä siltikään mitään tuosta, että saman sukupolven aikana Jeesus olisi tulossa. Yritä nyt edes oikeasti vastata, kun ei pitäisi olla oikealle uskovaiselle mitään ydinfyysiikkaa..Pitäisi tulla ne vastaukset kuin apteekin hyllyltä. Onhan teillä kuitenkin ollut 2000 vuotta aikaa väärentää tekstejä ja oppeja.

• låpåkå
        mave kirjoitti:

Laki ja käskyt eivät koskeneet kuin juutalaisia, joten kaikkia kansoja se ei voinut koskea.

Eikä tietenkään missään ole mitään ihmeellistä, jos kiusalliset kohdat ohitetaan sillä perusteella.

Tuossahan sanotaan, että maan asukkaat ovat hylänneet lain. Se tarkoittaa maan asukkaita eikä juutalaisia.

• llåkåpå
        mave kirjoitti:

jos sanoo ajan käymässä vähiin ja se "vähän" kestää 2000 vuotta, niin on se aika pirun pitkä aika. Ja sinä käytät jotain muuta suomennosta kuin -92 käännöstä. Se selittää sinun väärät kuvitelmat tekstistä...joten käytä sitä uutta painosta. Tuskin tiedät mitä siinä painoksessa on erikoista?

Minä käytän 1933/1938- käännöstä, joka on parempi.

Paavali sanoi, että muutos on jo alkanut mutta ei ottanut kanttaa siihen, kuinka kauan se kestää. Ikuisuuden rinnalla 2000-vuotta ei ole juuri mitään.

• ttlåpåkå
        mave kirjoitti:

Voisihan se olla vaikka näsinneula, jos aletaan kuvittelemaan. Voisihan hän nähdä vaikka taulutelevisiosta EM-jalkapallo-ottelun Espanja-Italia, jos aletaan kuvitteleman. Ne eivät kuitenkaan ole se pätevämpiä vastauksia kuin sinunkaan..Aina voidaan kuvitella.

Ymmärrän hyvin, että sinä et näitä näkyasioita ymmärrä.

• låpåkååå
        mave kirjoitti:

Tuo oli kylläkin Matteuksesta, joten tuo luku ei jatku Luukkaan tekstissä. Voisit käyttää antamiani linkkejä, jotta ei tartte haahuilla hukassa niiden osalta. Elias oli mielenkiintoinen hemmo, kun hän nousi tulivaunuilla taivaaseen ja heräsi kuitenkin Johannes Kastajana taas tähän maailmaan. Tosin Johannes kastaja kielsi olevansa Elias, joten se sekoittaa entistä enemmän pakkaa. Vaikka nyt laitoit tuon pätkän, niin se ei selitä siltikään mitään tuosta, että saman sukupolven aikana Jeesus olisi tulossa. Yritä nyt edes oikeasti vastata, kun ei pitäisi olla oikealle uskovaiselle mitään ydinfyysiikkaa..Pitäisi tulla ne vastaukset kuin apteekin hyllyltä. Onhan teillä kuitenkin ollut 2000 vuotta aikaa väärentää tekstejä ja oppeja.

Kyllä se jatkuu Matteuksessakin seuraavassa luvussa. Raamatun luku- ja jaenumerointi ei kuulu alkuperäiseen tekstiin vaan ne on lisätty jälestäpäin.

Johannes Kastaja tuli Eliaan hengessä mutta hän oli kuitenkin aivan oma persoonansa.

Katolinen kirkko on väärentänyt jonkin verran Raamattua ja luterilainenkin jonkin verran. Minä en ole.

• dikduk
        mave kirjoitti:

Ei myöskään sovi Elijan tarinaan että Herodes lopulta listisi hänet katkaisemalla profeettaraukan kaulan, Elijhan toimii aivan toisin messiaan tullessa- ellei sitten Malachikin puhunut omiaan.

• låpååkå
        dikduk kirjoitti:

Ei myöskään sovi Elijan tarinaan että Herodes lopulta listisi hänet katkaisemalla profeettaraukan kaulan, Elijhan toimii aivan toisin messiaan tullessa- ellei sitten Malachikin puhunut omiaan.

Malakia 4:5 Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.
        6 Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi.

Kyllä tuon voi sovittaa Johannes Kastajaan aivan hyvin. Johanneshan kastoi juutalaisia parannuksen kasteella ja julisti taivaan valtakunnan tulemista. Juutalaiset olivat aika pahassa jamassa, erossa Jumalasta, juuri Johanneksen aikana.

Tuota kohtaa on kyllä tulkittu myös siten, että Elia tulisi toisen kerran ennen Jeesuksen toista tulemista, minä en nyt allekirjoita sitä tulkintaa.

• låpåkååå kirjoitti:

Kyllä se jatkuu Matteuksessakin seuraavassa luvussa. Raamatun luku- ja jaenumerointi ei kuulu alkuperäiseen tekstiin vaan ne on lisätty jälestäpäin.

Johannes Kastaja tuli Eliaan hengessä mutta hän oli kuitenkin aivan oma persoonansa.

Katolinen kirkko on väärentänyt jonkin verran Raamattua ja luterilainenkin jonkin verran. Minä en ole.

Opetuslapset kysyivät häneltä: "Miksi lainopettajat sanovat, että Elian pitää tulla ensin?" 11 "Elia kyllä tulee", hän vastasi, "ja panee kaiken taas kohdalleen. 12 Ja minä sanon teille, että Elia on jo tullut. Ihmiset vain eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle mitä tahtoivat. Samoin he tulevat tekemään Ihmisen Pojalle." 13 Silloin opetuslapset ymmärsivät, että hän oli puhunut heille Johannes Kastajasta.

Missä tuossa sanotaan hänen oleva oma persoona? Kolminaisuusoppi on olemassa (mikä on täysin järjetön), Nyt sitten on kaksinaisoppi..vai duo-oppi?

• låpååkå kirjoitti:

Malakia 4:5 Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.
        6 Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi.

Kyllä tuon voi sovittaa Johannes Kastajaan aivan hyvin. Johanneshan kastoi juutalaisia parannuksen kasteella ja julisti taivaan valtakunnan tulemista. Juutalaiset olivat aika pahassa jamassa, erossa Jumalasta, juuri Johanneksen aikana.

Tuota kohtaa on kyllä tulkittu myös siten, että Elia tulisi toisen kerran ennen Jeesuksen toista tulemista, minä en nyt allekirjoita sitä tulkintaa.

Jeesus tulkitsi sen kohdan kuitenkin niin.

Ja minä sanon teille, että Elia on jo tullut. Ihmiset vain eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle mitä tahtoivat. Samoin he tulevat tekemään Ihmisen Pojalle." 13 S

• llåkåpå kirjoitti:

Minä käytän 1933/1938- käännöstä, joka on parempi.

Paavali sanoi, että muutos on jo alkanut mutta ei ottanut kanttaa siihen, kuinka kauan se kestää. Ikuisuuden rinnalla 2000-vuotta ei ole juuri mitään.

Raamatun mukaiseen maailman ikään nähden se on paljon. Maailma on sen mukaan 6 000 vuotta, joten siihen nähden 2000 vuotta on paljon. 1/3 osa kuitenkin.

• dikduk
        låpååkå kirjoitti:

ihanko totta ? Johannes Kastaja oli Johannes Kastaja , joka itse kielsi olevansa Elija sitä kysyttäessä . Tuliko valehteleva Elija?

Entä minkä Johannes /Elija pani kohdalleen?
        "Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet isien puoleen. Silloin en tuomitse maata perikatoon, kun tulen." Kääntyivätkö isien sydämet lasten puoleen? "Pitäkää mielessänne palvelijani Mooseksen laki, jonka annoin hänelle Horebilla: käskyt ja säädökset, jotka annoin koko Israelille" noudatettiinko lakia vai tuliko uusi uskonto joka lupasi riitaa ja vihaa perheenjäsenten välillä sekä ilmoitti että laki ei enää ole voimassa?"

Millä lailla juutalaiset olivat pahassa jamassa tuolloin ja miten se korjaantui " Elijan" mestauksella , uudella jumalalla ja uudella uskonnolla joka todella on tehnyt auringon veriseksi ?

Heprealainen Raamattu ei tunne "parannuksen kastetta" , kyseessä oli tvilah jolla puhdistaudutaan rituaalisesta epäpuhtaudesta, joka on asia jota kristityt eivät juuri tunne vaan sekoittavat sen syntiin .

Heprealaisen Raamatun tapahtumien ja ennustusten liittäminen Jeesukseen ja kristinuskon syntyyn ei onnistu , tulos on merkillinen kuten nyt tuo " Elijah" joka sen lisäksi että epäonnistui kaikessa mitä oli tullut tekemään, menetti vielä päänsäkin .

Teillä on noita toisia tulemisia, tuleeko Elia toisen kerran päättömänä? Elijan tulo perustuu ajatuksen ettei hän koskaan alunperinkään kuollut , joten hän voi palata takaisin koska on ollut elävä koko ajan.

• Jeps...
        ttlåpåkå kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että sinä et näitä näkyasioita ymmärrä.

Eikä nähtävästi Paavalikaan ymmärtänyt tätä tulevaisuusnäkyä nähdessään maailman hieman muuttuneen omasta ajastaan. On hiukan vaikea nähdä, miten hän ei olisi mitään eroa huomannut. Mutta minä en näistä näkyasioista mitään ymmärrä, toisin kuin selvästi sinä.

• dikduk kirjoitti:

ihanko totta ? Johannes Kastaja oli Johannes Kastaja , joka itse kielsi olevansa Elija sitä kysyttäessä . Tuliko valehteleva Elija?

Entä minkä Johannes /Elija pani kohdalleen?
        "Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet isien puoleen. Silloin en tuomitse maata perikatoon, kun tulen." Kääntyivätkö isien sydämet lasten puoleen? "Pitäkää mielessänne palvelijani Mooseksen laki, jonka annoin hänelle Horebilla: käskyt ja säädökset, jotka annoin koko Israelille" noudatettiinko lakia vai tuliko uusi uskonto joka lupasi riitaa ja vihaa perheenjäsenten välillä sekä ilmoitti että laki ei enää ole voimassa?"

Millä lailla juutalaiset olivat pahassa jamassa tuolloin ja miten se korjaantui " Elijan" mestauksella , uudella jumalalla ja uudella uskonnolla joka todella on tehnyt auringon veriseksi ?

Heprealainen Raamattu ei tunne "parannuksen kastetta" , kyseessä oli tvilah jolla puhdistaudutaan rituaalisesta epäpuhtaudesta, joka on asia jota kristityt eivät juuri tunne vaan sekoittavat sen syntiin .

Heprealaisen Raamatun tapahtumien ja ennustusten liittäminen Jeesukseen ja kristinuskon syntyyn ei onnistu , tulos on merkillinen kuten nyt tuo " Elijah" joka sen lisäksi että epäonnistui kaikessa mitä oli tullut tekemään, menetti vielä päänsäkin .

Teillä on noita toisia tulemisia, tuleeko Elia toisen kerran päättömänä? Elijan tulo perustuu ajatuksen ettei hän koskaan alunperinkään kuollut , joten hän voi palata takaisin koska on ollut elävä koko ajan.

Äläkä unohda sitä, että UT:n mukaan Kastajajaan/Elijaan piti loppua lain aika...En nyt muista sanoiko Jeesus tuon....Joka tapauksessa oli viriili mies tuo kastaja.

• herätys!
        mave kirjoitti:

Vuoden 1992käännös on itsestä ******stä. Pitihän se arvata,ilmankos ollaan eksyksissä. Nyt mave kiireen vilkkaan se -92 väärennös roskiin/uuniin ja 33/38 käännös käyttöön. Eksytystä ovat väärennetyt raamatut, kuten -92 väännös.

• dikduk

Maa on siinä haaretz joka tarkoittaa Israelin maata ja laki torah joka todella koskee vain juutalaisia.Ikuinen liittto on se jonka torah sanoo tehdyn Israelin ja Jahven välillä , ei muiden .Tarina loppuu " Kuu kalpenee, aurinko häpeää, kun Jahvea Sebaot hallitsee Siionin vuorella ja Jerusalemissa ja hänen kunniansa loistaa hänen kansansa vanhimmille" .Kansan vanhimmat, keitähän he ovat, kiinalaisia ja hottentotteja ?

• låpååpåkå

Kun luetaan tämä luku kokonaan, siinä puhutaan selvästi maapallosta, maanäärestä, maanpiiristä ja kansoista. Ei tätä voi tulkita vain Israelin maaksi.

Jes 24:1 Katso, Herra tekee maan tyhjäksi ja autioksi, mullistaa sen muodon ja hajottaa sen asukkaat.
        2 Ja niinkuin kansan käy, niin papinkin, niinkuin orjan, niin hänen herransa, niinkuin orjattaren, niin hänen emäntänsä, niinkuin ostajan, niin myyjän, niinkuin lainanottajan, niin lainanantajan, niinkuin velallisen, niin velkojankin.
        3 Maa tyhjentämällä tyhjennetään ja ryöstämällä ryöstetään. Sillä Herra on tämän sanan puhunut.
        4 Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu; kansan ylhäiset maassa nääntyvät.
        5 Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
        6 Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät; sentähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle.
        7 Viini murehtii, viiniköynnös kuihtuu, kaikki ilomieliset huokaavat.
        8 Loppunut on vaskirumpujen riemu, lakannut remuavaisten melu, loppunut kanteleitten riemu.
        9 Ei laulaen viiniä juoda, väkijuoma käy karvaaksi juojillensa.
        10 Kukistettu on autio kaupunki, joka talo teljetty, sisään pääsemätön.
        11 Viinistä on kaduilla valitus, kaikki ilo on mennyt mailleen, riemu maasta paennut.
        12 Jäljellä on kaupungissa hävitys, portti on pirstaleiksi lyöty.
        13 Sillä niin on käyvä maan päällä, kansojen keskuudessa, kuin öljypuuta karistettaessa, kuin jälkikorjuussa, viininkorjuun päätyttyä.
        14 Ne korottavat äänensä ja riemuitsevat, ne huutavat mereltä päin Herran valtasuuruutta:
        15 "Sentähden kunnioittakaa Herraa valon mailla, ja meren saarilla Herran, Israelin Jumalan, nimeä".
        16 Maan äärestä kuulemme ylistysvirret: "Ihana on vanhurskaan osa!" Mutta minä sanon: "Riutumus, riutumus on minun osani, voi minua: ryöstäjät ryöstävät, raastaen ryöstäjät ryöstävät!"
        17 Kauhu ja kuoppa ja paula on edessäsi, sinä maan asukas.
        18 Joka pakenee kauhun ääntä, se putoaa kuoppaan, ja joka kuopasta nousee, se puuttuu paulaan. Sillä korkeuden akkunat aukenevat ja maan perustukset järkkyvät.
        19 Maa murskaksi musertuu, maa halkee ja hajoaa, maa horjuu ja huojuu.
        20 Maa hoippuu ja hoipertelee niinkuin juopunut, huojuu niinkuin lehvämaja. Raskaana painaa sitä sen rikkomus, se kaatuu eikä enää nouse.
        21 Sinä päivänä Herra kostaa korkeuden sotajoukolle korkeudessa ja maan kuninkaille maan päällä.
        22 Heidät kootaan sidottuina vankikuoppaan ja suljetaan vankeuteen; pitkän ajan kuluttua heitä etsiskellään.
        23 Ja kuu punastuu, ja aurinko häpeää, sillä Herra Sebaot on kuningas Siionin vuorella ja Jerusalemissa, ja hänen vanhintensa edessä loistaa kirkkaus.

• dikduk

profeetoilla on silloin tällöin israelilaisia /juutalaisia toruttaessa taustakuvana mittasuhteiltaan kosminen rangaistus .Kuitenkin laki ja ikuinen liitto kuuluvat vain juutalaisille ja loppu kertoo myös mistä on kyse " 23 Ja kuu punastuu, ja aurinko häpeää, sillä Herra Sebaot on kuningas Siionin vuorella ja Jerusalemissa, ja hänen vanhintensa edessä loistaa kirkkaus. " Sionin vuori ja Jerusalem ovat paikallaan ,punastuilevat taivaankappaleet ovat ajankuvaa.

• kåpålål

Jumala on kaikkien kansojen Jumala. Jumala teki liiton Aadamin kanssa, se koskee kaikkia kansoja tälläkin hetkellä. Adamin piti huolehtia maasta, eläimistä ja luonnosta ja viljellä maata. Nyt kuitenkin "maa on saastunut asukkaittensa alla". Jumala puhuttelee tässä koko maata eikä vain juutalaisia, se on aivan selvä.

Psalms 46:10 "Heretkää ja tietäkää, että minä olen Jumala, korkea kansojen keskellä, korkea maan päällä."

Psalms 47:8 Jumala on kansojen kuningas, Jumala istuu pyhällä istuimellansa.

Psalms 47:9 Kansojen päämiehet kokoontuvat Aabrahamin Jumalan kansaksi. Sillä maan kilvet ovat Jumalan; hän on ylen korkea.

Psalms 77:14 Sinä olet Jumala, joka teet ihmeitä, sinä olet ilmoittanut voimasi kansojen seassa.

Psalms 96:5 Sillä kaikki kansojen jumalat ovat epäjumalia, mutta Herra on tehnyt taivaat.

• dikduk

iankaikinen liitto on ja laki, torah, ovat VT:ssä kyllä vain Israelia koskevat .Ei-juutalaisia ei tarvitse heprealaisen Raamatun mukaan käännyttää eikä heiltä missään vaadita erityistä elämäntapaa järjestäytyneessä yhteiskunnissa elämisen lisäksi . Uskonnot olivat tuolloin etnisiä eli vaatimukset eivät menneet yli kansallisten tai toisinaan paikallisten rajojen .

Jahve on maailman ja kaikkien ihmisten luoja mutta kuitenkin "Eikö ole niin: minkä sinun jumalasi Kemos antaa sinun omaksesi, sen sinä otat omaksesi; ja kenen hyvänsä Herra, meidän Jumalamme, karkoittaa meidän tieltämme, sen maan me otamme omaksemme? "

"Sillä kaikki kansat vaeltavat jumalansa nimessä kukin, mutta me vaellamme Herran, meidän Jumalamme, nimessä aina ja iankaikkisesti."

Jo ennen pakkosiirtoa Sefanja lupaa että maa tulee autioksi "Totisesti minä otan kaiken pois maan pinnalta, sanoo Herra. 3 Minä otan pois ihmiset ja eläimet, otan pois taivaan linnut ja meren kalat, viettelykset ja jumalattomat. Minä hävitän ihmiset maan pinnalta, sanoo Herra " Uhkaus kuitenkin oli Juudaa vastaan .

• Eikös Nooan liitto koskenut kaikkia ja Mooseksen laki/kymmenen käskyä vain juutalaisia?..tai israelilaisia.

• kålppåå

Sef1: 2 Totisesti minä otan kaiken pois maan pinnalta, sanoo Herra.
        3 Minä otan pois ihmiset ja eläimet, otan pois taivaan linnut ja meren kalat, viettelykset ja jumalattomat. Minä hävitän ihmiset maan pinnalta, sanoo Herra.

Sef 1:18 Eivätkä voi pelastaa heitä heidän hopeansa ja kultansa Herran vihan päivänä: hänen kiivautensa tulessa kuluu koko maa. Sillä lopun, äkkilopun, hän tekee kaikista maan asukkaista.

Siellä on erikseen profetia Juudaa vastaan mutta kyllä nuo jakeet puhuvat kaikista maan asukkaista.

• dikduk
        kålppåå kirjoitti:

Sef1: 2 Totisesti minä otan kaiken pois maan pinnalta, sanoo Herra.
        3 Minä otan pois ihmiset ja eläimet, otan pois taivaan linnut ja meren kalat, viettelykset ja jumalattomat. Minä hävitän ihmiset maan pinnalta, sanoo Herra.

Sef 1:18 Eivätkä voi pelastaa heitä heidän hopeansa ja kultansa Herran vihan päivänä: hänen kiivautensa tulessa kuluu koko maa. Sillä lopun, äkkilopun, hän tekee kaikista maan asukkaista.

Siellä on erikseen profetia Juudaa vastaan mutta kyllä nuo jakeet puhuvat kaikista maan asukkaista.

Sen jälkeen kun kaikki ihmiset on oettu pois maan pinnalta, ihmiset kuitenkin jatkavat elämäänsä ympäri Juudaa ja Jerusalemia kuten mm Sefanja ja yksi Jesajan kirjan kirjoittajista ennustavat
        Jerusalemhan on oleva asuttu " iankaikkisesti ja Juuda polvesta polveen" , näin sanoo Joelkin .

• dikduk

Kyllä, Nooan liitto koski kaikkia, Mooseksen laki vain israelilaisia/juutalaisia.Kymmenen käskyä on osa Mooseksen lakia .

• Intressi vapaa.

Jeesus ennustettiin tulevaksi jo vanhantestamentin aikana tulevana Messiaana joka sitten n.1000 v.myöhemmin toteutui tai oikeastaan ilmoitettiin.Eikö olekkin mielenkiintoista.

• Jeesus ei täyttänyt niitä kriteereitä. Hänen olisi pitänyt tuoda rauha israelilaisille ja nostaa kansa hallitsemaan muita alueen kansoja. Jeesuksen jälkeen tuhottiin temppeli ja roomalaiset näytti heille kuka määrää...Ei oikein sovi messiaaksi.

vaan antaa heikoille oikean tuomion
        ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa.
        Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla
        ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän.
        5 Vanhurskaus on hänellä varustuksena ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan.
        6 Silloin susi kulkee karitsan kanssa
        ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen,
        vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä
        ja pikkupoika on niiden paimenena.
        7 Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella,
        yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja
        pennut,
        ja leijona syö heinää kuin härkä.
        8 Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä,
        vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään
        kohti myrkkykäärmeen luolaa.
        9 Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota
        minun pyhällä vuorellani,
        sillä maa on täynnä Herran tuntemusta
        niin kuin meri on vettä tulvillaan.
        10 Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde

Sinä päivänä Herra jälleen kohottaa kätensä
        vapauttaakseen kansansa jäännöksen
        Assyriasta ja Egyptistä
        ja Patrosista ja Nubiasta ja Elamista
        ja Sinearista ja Hamatista,
        tuodakseen kansansa takaisin
        meren saarista ja kaukaisilta rannoilta.
        12 Hän kohottaa merkkiviirin kansoille,
        hän korjaa talteen Israelista pois ajetut
        ja kokoaa yhteen Juudasta eri tahoille hajotetut
        maailman neljältä kulmalta.
        13 Efraimin kateus haihtuu,
        Juudan katkeruus häviää.
        Efraim ei enää kadehdi Juudaa,
        eikä Juuda vainoa Efraimia.
        14 Rinta rinnan he ryntäävät länteen, Filisteaan, yhdessä he saalistavat idän heimojen alueilla, heidän valtansa yltää Edomiin ja Moabiin, ja ammonilaisista tulee heidän alamaisiaan.
        15 Herra halkaisee Egyptin merenlahden
        ja heristää kättään Eufratia kohden,
        hän hajottaa sen polttavalla henkäyksellään
        seitsemään uomaan,
        joiden yli voi kulkea jalkojen kastumatta.
        16 Niin avautuu valtatie hänen kansansa jäännöksen kulkea -- sen, joka on jäljellä Assyriassa -- samalla tavalla kuin tie aukeni Israelille sinä päivänä, jolloin se lähti Egyptin maasta.

• dikduk

Ei ole .
        VT ei puhu Jeesuksesta eikä Jeesus toteuttanut sitä mitä VT sanoo messiaan tekevän.
        Kuka ei toivoisi maailmaa jossa miekat on taottu auroiksi ja jossa pienetkin kansat voivat elää turvassa? Ei vain ole toteutunut eikä messiaaksi kannata tuosta vain julistaa jotakuta , luvattu ei siitä toteudu,jokin uusi uskonto saattaa kylläkin syntyä.

• låpåkåp

Rauhanvaltakunta toteutuu Jeesuksen toisen tulemisen jälkeen. Se on sama kuin se tuhatvuotinen valtakunta (joka puolestaan ei tarkoita niitä jehovalaisten teorioita).

Raamattua ja VT:n profetioita ei voida lukea niinkuin romaania. Siellä on sekaisin erilaisia profetioita ja joillakin profetioilla on ainakin kaksi merkitystä. Nuo profetiat saattavat viitata tuhansien vuosien päähän.

Profetioita ei voi ymmärtää ellei Jumala niitä aukaise, useinkaan, varsinkin Ilmestyskirja on täynnä sellaisia profetioita.

• låpåkkå

mave kyselee:
      "Eikös Nooan liitto koskenut kaikkia ja Mooseksen laki/kymmenen käskyä vain juutalaisia?..tai israelilaisia."

Mave on jotenkin juuttunut siihen vanhaan liittoon, jota juutalaiset eivät pitäneet, ja jonka tilalle Jumala teki uuden liiton.

Jer 31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;

Hebr 8:7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
      8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
      9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
      10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
      11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.

Tuo uusi liitto tarkoittaa sitä veriliittoa jonka Jumala teki Jeesuksen ristin kautta juutalaisten ja myös pakanakristittyjen kanssa.

Kun Raamatussa puhutaan Israelista, sen katsotaan joissain tapauksissa käsittävän myös pakanakristityt.

• Aika huono liitto se uusikin oli, kun juutalaiset eivät kääntyneet siihen uskontoon. Ei voi puhua siinäkään asiassa täydellisestä liitosta.

Kyllä tuossa pitää omien tarkoitusperien mukaisesti tulkita tekstiä, että saa sen jotenkin sovitettua Jeesukseen. Eikös kristityt sano aina, että ei saa yhtä jaetta poimia tekstistä, sillä silloin voi tehdä millaisia kertomuksia tahansa.

• kååpplå
        mave kirjoitti:

Aika huono liitto se uusikin oli, kun juutalaiset eivät kääntyneet siihen uskontoon. Ei voi puhua siinäkään asiassa täydellisestä liitosta.

Kyllä tuossa pitää omien tarkoitusperien mukaisesti tulkita tekstiä, että saa sen jotenkin sovitettua Jeesukseen. Eikös kristityt sano aina, että ei saa yhtä jaetta poimia tekstistä, sillä silloin voi tehdä millaisia kertomuksia tahansa.

Siihen liittoon ei pakoteta ketään, ei juutalaisiakaan.
        Jeesuksen ajan juutalaisista pelastui kuitenkin muutamia kymmeniätuhansia tai satojatuhansia.

Koska juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen, Jumala kääntyi pakanoiden puoleen. Pakanoita on pelastunut satoja tai tuhansia miljoonia.

• kåålpå

dikduk kysyy:

mave kysyy:
      Opetuslapset kysyivät häneltä: "Miksi lainopettajat sanovat, että Elian pitää tulla ensin?" 11 "Elia kyllä tulee", hän vastasi, "ja panee kaiken taas kohdalleen. 12 Ja minä sanon teille, että Elia on jo tullut. Ihmiset vain eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle mitä tahtoivat. Samoin he tulevat tekemään Ihmisen Pojalle." 13 Silloin opetuslapset ymmärsivät, että hän oli puhunut heille Johannes Kastajasta.

Missä tuossa sanotaan hänen oleva oma persoona? Kolminaisuusoppi on olemassa (mikä on täysin järjetön), Nyt sitten on kaksinaisoppi..vai duo-oppi?

Vastaus:
      Eliasta otetaan VT:n puolelta seuraava kohta esille.
      2 Kun 2:9 Kun he olivat tulleet yli, sanoi Elia Elisalle: "Pyydä minua tekemään hyväksesi jotakin, ennenkuin minut otetaan pois sinun tyköäsi". Elisa sanoi: "Tulkoon minuun sinun hengestäsi kaksinkertainen osa".
      10 Hän vastasi: "Pyyntösi on vaikea täyttää. Mutta jos näet, kuinka minut otetaan pois sinun tyköäsi, niin se täytetään; jollet, niin se jää täyttämättä."
      11 Kun he niin kulkivat ja puhelivat, niin katso, äkkiä ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset, ja ne erottivat heidät toisistansa, ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen.
      12 Kun Elisa sen näki, huusi hän: "Isäni, isäni! Israelin sotavaunut ja ratsumiehet!" Sitten hän ei enää nähnyt häntä. Ja hän tarttui vaatteisiinsa ja repäisi ne kahdeksi kappaleeksi.
      13 Sitten hän otti maasta Elian vaipan, joka oli pudonnut hänen päältään, palasi takaisin ja pysähtyi Jordanin rannalle.
      14 Ja hän otti Elian vaipan, joka oli pudonnut tämän päältä, löi veteen ja sanoi: "Missä on Herra, Elian Jumala?" Kun hän siis löi veteen, jakaantui se kummallekin puolelle, ja Elisa kävi virran yli.
      15 Kun Jerikosta tulleet profeetanoppilaat syrjästä näkivät sen, sanoivat he: "Elian henki on laskeutunut Elisaan". Niin he tulivat häntä vastaan ja kumartuivat hänen edessään maahan.

Johannes Kastajasta otetaan esille seuraava kohta
      Luuk 1:15 Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.
      16 Ja hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö.
      17 Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."

Elian henki siirtyi siis Elisaan, joka oli oma persoonansa, ja myöhemmin Elian henki siirtyi Johannes Kastajaan, joka oli myös oma persoonansa.

Henki voi siirtyä ihmisestä toiseen, se on selvä Raamatyun totuus.

Kun Jeesus sanoi, että Johannes oli se tuoleva Elia, hän tarkoitti, että Johannes toimi Eliaan hengessä.
      Johannes puolestaan tiesi, että hän on eri persoona kuin Elia, siksi hän saattoi kieltää olevansa Elia.
      Kumpikaan ei valehdellut.

• lkååplå

dikduk kysyy:
      /////Millä lailla juutalaiset olivat pahassa jamassa tuolloin ja miten se korjaantui "

Heprealaisen Raamatun tapahtumien ja ennustusten liittäminen Jeesukseen ja kristinuskon syntyyn ei onnistu ,... .//////

Vastaus:
      Juutalaiset olivat pahassa jamassa sillä tavalla, että he olivat luopuneet elävästä Jumalasta, myös Mooseksen laista ja profeetoista he olivat luopuneet, he olivat luoneet omat sääntönsä, perinnäistapansa ja sääntönsä, jotka olivat naurettavia usein, ja ovat vieläkin.

Matt 15: 7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
      8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana,
      9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."
      10 Ja hän kutsui kansan tykönsä ja sanoi heille: "Kuulkaa ja ymmärtäkää.
      11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
      12 Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"
      13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.
      14 Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."

Juutalaiset olivat korvanneet aidon jumalanpalveluksen omatekoisella "jumalanpalveluksellaan" johon kuului sääntöjen viidakko, jota kukaan ei jaksanut noudattaa.
      Juutalaiset olivat luopuneet elävästä Jumalasta niin, että kun Jeesus tuli, he eivät tunnistaneet omaa Messiastaan ja Jumalaansa.

Juutalaiset olivat myös joutuneet roomalaisten vallan alle, se ei olisi ollut mahdollista, jos he olisivat palvelleet Jumalaa aidosti.'

Mooseksen laissa ei puhuta tvilah-kasteesta yhtään mitään. Laissa on määräykset saastaisuudesta puhdistautumisesta, mutta siinä on kysymys normaalista peseytymisestä. Tvilah-kaste olikin melko varmasti osa niitä juutalaisia perinnäistapoja, sillä ei ollut mitään tekemistä Jumalan Sanan kanssa.

Vanhassa Testamentissa on useita satoja viittauksia Jeesukseen.
      Esim. Jes 53. luku, Psalmi 22. ja Psalmi 41:9.

• dikduk

kumpikohan olet tietämätön vai provo.Veikkaan jälkimmäistä, jutut ovat niin värikkäitä. Edellisen varalta : Jeesus, paitsi että opetti perinnäissääntöjen - usein omatekoisten mukaan - oli juutalainen vain, koska oppineiden tulkinnat niin sanoivat . Unohdetaan siis suullinen laki ja kristinuskossa on jumalana ei-juutalainen aviorikoksen tuloksena syntynyt mies.Lakiahan pitää kirjaimellisesti noudattaa, jolloin toiselle kihlattua ei saa kukaan muu tehdä raskaaksi .

Juutalaiset pitivät kiinni elävästä Jumalasta, kristityt alkoivat palvoa kuollutta , jonka kuolemasta juutalaisia yhä syyttävät, kai koska roomalaisilta saivat tontin hyvältä paikalta .

• mhnwwwww

Sinä elät joko täydellisessä pimeydessä tai sitten sinä valehtelet vain huviksesi ja työksesi.

• ktääju

Sinä esiinnyt mukamas juutalaisuuden asiantuntijana, etkä edes tiedä, etä juutalaiset laskevat juutalaisen äidin lapset juutalaisiksi, riippumatta siitä, onko isä juutalainen vai ei. Aika naurettava on tuo sinun esityksesi kaiken kaikkiaan.

• dikduk
        ktääju kirjoitti:

Sinä esiinnyt mukamas juutalaisuuden asiantuntijana, etkä edes tiedä, etä juutalaiset laskevat juutalaisen äidin lapset juutalaisiksi, riippumatta siitä, onko isä juutalainen vai ei. Aika naurettava on tuo sinun esityksesi kaiken kaikkiaan.

Niin lasketaan, lapsi on juutalainen jos äiti on, juuri viittasin, se on OPPINEIDEN päätös ,ennen sitä israelilainen / juutalainen oli vain jos isä sitä oli .Oppineiden tulkintoja kutsutaan suulliseksi laiksi jota nimim. lkååplå ilkkui .

Missä laki (torah) sanoo että juutalaisuus periytyy vain äitilinjaa pitkin ? Ei missään. Suku johon lapsi kuuluu menee isän mukaan.

En minä esiinny täällä minään muuna kuin yhtenä kirjoittajana, mutta kai omia tietojaan saa sentään käyttää ?

• mmggbhn

Suku meneekin isän mukaan mutta juutalaisuus määritellään äidin mukaan. Siinä on kysymys kahdesta eri asiasta, mutta varmaankin on liikaa vaadittu, että sinä pystyisit ajattelemaan kahta asiaa yhtä aikaa.

• dikduk

Ei ole kahta eri asiaa.Juutalaisen lapsen suku menee yhä isän mukaan, se ei ole muuttunut ,mutta jos vain äiti on juutalainen mutta isä ei, poika ei voi olla kohen eikä levi eikä esim Davidin sukuun kuuluva, ei vaikka äiti oman isänsä takia kuuluisi johonkin noista suvuista. Ei-juutalainen isä ei tietenkään voi olla kuulunut mihinkään juutalaiseen sukuun eikä äiti voi antaa oman isänsä sukua. Lapsi on vain "Abrahamin poika" ja nousee lukemaan lakia "Israelin" vuorolla.

Sukuihin ei voi myös alkaa kuulua adoption kautta, tai kääntymisen, vaikka halachan mukaisesti käännyttyään, kääntynyt on joka suhteessa juutalainen .

• ktrfd333

Apt 16:1 Niin hän saapui myös Derbeen ja Lystraan. Ja katso, siellä oli eräs opetuslapsi, nimeltä Timoteus, joka oli uskovaisen juutalaisvaimon poika, mutta isä oli kreikkalainen.
        2 Hänestä veljet, jotka olivat Lystrassa ja Ikonionissa, todistivat hyvää.
        3 Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet ja ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden, joita oli niillä paikkakunnilla; sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen.

• dikduk

entä sitten, juutalaisuus oli tuolloin jo suullisen opin uskonto ja oppineiden päätöksen mukaan tuossa mentiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2298
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2063
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1495
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1434
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1381
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      964
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      108
      917
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe