Vanhan veneen vinssien karhennus on kulunut sileäksi. Huonosti pysyy köysi. Onko neuvoa toimivasta pikakorjauksesta (jokin teippi?) tai talvea ajatellen metodista, jolla uutuudenkarheus jälleensaavutettaisiin?
Vinssit sileinä
13
472
Vastaukset
- Sp
Pikakorjaus on yksi kieppi/ touvi lisää
- luikero
Mulla on samaa ongelmaa. Vinssille ei mahdu kuin 3 kierrosta köyttä ja silti luistaa, eli mikä neuvoksi?
- sileä vinssi paras
Isompi vinssi tai ohuempi köysi auttaa.
Normaalilla vinssi köysi yhdistelmillä rummulle mahtuu ainakin 5 kierrosta pienimpiinkin vinsseihin, ja volvo70 luokan kalustossa yli 10 kierrosta, kuten voit itsekin videoista ja kuvista nähdä tältä sivustolta http://www.volvooceanrace.com/en/home.html
Esimerkkejä :
http://c43690.r90.cf2.rackcdn.com/m21893_crop9_360x200_1341069093AADF.jpg
http://c43690.r90.cf2.rackcdn.com/m22556_crop9_360x200_13412786223E10.jpg
Ps vinssejä myydään myös uusina valmiiksi sileinä, ainakin andersenin malliston vinssit ovat sellaisia, joten köysi ei käytössä kulu kun pinta on kiillotettua terästä.
Pito syntyy nimenomaan riittävällä kierrosmäärällä, ja kuluminen johtuu kiristettäessä siitä että köysi nousee vinssin akselin suuntaisesti ylöspäin. Siis alakierrokselle tuleva köyden osa joutuu luistamaan ylöspäin päätyen lopulta ylimmälle kierrokselle ennen kuin irtoaa vinssin pinnasta. Hiekkapaperipinnalla tämä kuluttaa köyttä, ja maailmanympärikisoissa köydet kuluivat loppuun kesken kisan, kun ei ajeta etappi kisaa vaan yhtäjaksoisesti.
- 19
Porakoneeseen liitettävällä teräs harjalla voi saada uutta karhennusta aikaan. Myös karkealla paperilla hionta voi auttaa.
- kljhiuyu657
Paineilmarautasahalla voi tehdä karhennusraidat.
- Sorvari.
Sitten talvella viet vinssiesi rummut sorvarille niin se vetelee niihin pyällysrullilla uudet karhennukset, saat itse valit minkälaisen karhennuksen haluat.
- Sorvarin tukija
Hyvä ehdotus! Miksei tuo onnistuisi ihan kesälläkin. Itsellä vinnsien rummut on parissa minuutissa irroitettu ja kiinnitetty. samalla hoituu tarpeen vaatiessa rasvauskin.
- sorvarin asiakas
jaa saisko samalla kromauksen uusittua - kuka kromaisi vinssejä stadissa?
- Vikkiä ?
Minulla on vähän samantyyppinen ongelma, eli uudet köydet luistavat vinssin lukitusurassa (tai mikä sen nimi nyt onkaan).
- -Mika-
Sama ohje kuin edellä on annettu: Lisää kierroksia köyttä vinssille. Se ST-ura vaan kelaa ylimääräisen köyden pois ja estää takaisin luistamisen, vinssin rumpu hoitaa varsinaisen "työn".
- pösilö3
Tervatkaa vinssienrummut ,niin pitää varmasti!
- optimoija
Tarkoitus ei ole maksimoida pitoa, vaan minimoida köyden sisään vetämiseksi tehdyn työn määrä. Siis kitka minimoidaan niin alas kuin mahdollista, ettei kitkalämmön tuottamiseen huku turhaan energiaa. Pääosa hukkalämmöstä syntyy yleensä köyden ja vinssirummun välissä, vinssin laakereissa pieni vähemmistö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712993
- 522638
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322255- 792168
- 951976
- 321732
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301330Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319