onko kaukolämpö kilpailukykyinen lämmitysmuoto, miten hinta muodostuu, mitkä ovat liittymiskustannukset tavallisella omakotiasujalla?
olis mukava tietää mitä maksaa lämmitys kaukolämmöllä eripuolilla maata?
Kaukolämpö
15
251
Vastaukset
- Sunair500
Itse en ole tyytyväinen kaukolämpöön ja sen hintaan. 214m2 13 Mw lämpöenerkiaa vuodessa tekee 100€/kk, josta 33€ perusmaksua ja lopusta noin 1/3 kuumankäyttöveden tekoa ja loput lämmitystä. Miten tästä pystyy säästämään?
Ja käyttösähköä menee 7200kwh vuodessa. - sähkölämmitys
Eihän toi 100€/kk niin pahalta kuulosta, paljos se tekee sitten kuukautta kohti kun sähkö on siinä mukana?
Täällä 146m2 ja sähköä meni viimeisen vuoden aikana 14786kwh ja rahassa teki 143,16€/kk.- Sunair500
Sanoisin näin arviolta, että sähkön hinta on noin 70€/kk. laskut tulee miten sattuu.
Mutta luulisin, että kilowattitunnin hinta olisi jotain 12-14 senttiä,
Kaukolämmön energiamaksu on muuten meillä 54,34 €/MWh, eli vuodessa tekee perusmaksun kanssa 1100€ eikä 1200€, kuten aikaisemmin kirjoitin.
- Roukkuu...
Riippu ja roikkuu siitä missä asuu ja paljonko talo vie energiaa. Meillä energia maksaa 36,90 eur/MhW ja siihen päälle kiinteä vuosimaksu 400 euroa. Taloni 215m2/ 710m3 kuluttaa vuodessa 21 MhW, joka maksaa vajaa 1200 eur. Jos tuon 21 MhW tuottaisin sähköllä, niin hinta on (0,13 eur/kWh hinnalla) 2730 euroa.
Toki kaukolämmöstä tulee varmasti hukkalämpöä verrattuna sähkökattilaan (vastaavalla vesikiertoisella lämmönjaolla) eli sähkökattilalla voi vuosikulutus olla hieman pienempi. En tiedä, epäilen vain, koska tekninen tila on aika lämmin myös kesällä, joten osa lämmöstä haihtuu harakoille...
Joissain paikoissa kaukolämpö tuotetaan öljyllä, ja silloin se on helvetin kallista. Joissain rahastetaan muuten vain, mutta joissain paikoissa (Oulu muistaakseni) kaukolämpö on edullista. Itse olen tyytyväinen, sillä lämpöä riittää ja vedenkulutusta ei tartte miettiä niin paljoa, koska lämmintävettä riittää ja vedenlämmittämisen kustannus pysyy kuitenkin kohtuudessa verrattuna suorasähköön.- Heikki.S
Kaukolämmön hyötysuhde on noin 60% eli luokkaa varaava vanha takka. Hukka lämpöa tulee todella paljon!
Maksatko sinä turhasta? En minä ainakaan! - sunnish
Heikki.S kirjoitti:
Kaukolämmön hyötysuhde on noin 60% eli luokkaa varaava vanha takka. Hukka lämpöa tulee todella paljon!
Maksatko sinä turhasta? En minä ainakaan!Monesti kaukolämpö on hukkaenergiaa, joka otetaan käyttöön. Sähköntuotannossa tarvitaan paljon lauhdevettä joka otetaan hyötykäyttöön, kun käytetään kaukolämpöä. Eli onhan se järkevää käyttää sitä.
- Kfnslssl
Onko kaukolämmön kanssa mahdollista vaihtaa "lämmönmyyjää" tai kilpailuttaa? Vai onko sitä sitten naimisissa sen yhden firman kanssa ja heidän hinnoittelunsa armoilla?
- Hille.Sipilä
Ei voi!
Sähköverkon tarjoajan voit kilpailuttaa. - 20+8
Hille.Sipilä kirjoitti:
Ei voi!
Sähköverkon tarjoajan voit kilpailuttaa.Miten sähköverkon tarjoaja kilpailutetaan?
- Aivan tyytyväinen
Kaukolämpö on aina tapauskohtaista. Hinnat ja hinnoitteluperusteet vaihtelevat eri yhtiöillä.
Kaukolämpö tuskin on se halvin vaihtoehto, mutta aika halpa se tulee olemaan aina. Tämä johtuu siitä, että jonnekkin se lauhdelämpö kannattaa ottaa hyötykäyttöön ennen kuin puskea mereen, tai jokeen. - sunair500
Itse en "ehkä" ottaisi enään uuteen OKT kaukolämpöä. Halvalle suorasähkö ja liikenevät rahat talon lisä eristeisiin ja lämmön talteenottoon.
- että joo
Juuri kuun vaihteessa eristevaatimukset kasvoivat taas 20%, ja lämmöntalteenotto on käytännössä ollut pakollinen luokkaa 10 vuotta.
Uudet talot kuluttavat jälleen kerran vähemmän kuin edelliset. - sunair500
että joo kirjoitti:
Juuri kuun vaihteessa eristevaatimukset kasvoivat taas 20%, ja lämmöntalteenotto on käytännössä ollut pakollinen luokkaa 10 vuotta.
Uudet talot kuluttavat jälleen kerran vähemmän kuin edelliset.Itse tekisinkin 0-energia talon lisälämmityksen osalta. Ilmanvaihto koneissa on kuitenkin viellä suuria eroja vaikka ovatkin LTO:lla varustettuja.
- että joo
sunair500 kirjoitti:
Itse tekisinkin 0-energia talon lisälämmityksen osalta. Ilmanvaihto koneissa on kuitenkin viellä suuria eroja vaikka ovatkin LTO:lla varustettuja.
Minäkin tekisin pontikkaa, jos olisi vehkeet, eli ole hyvä ja tee talo. Turha tuossa konditionaaleja käyttää.
Ja onhan noissa LTO:issa eroja. Minimit niissäkin tosin määrätty, eli ei mene vanhat 30% hyötysuhteella olevat koneet läpi ilman kompensaatiota.
- sunair500
Mutta kun tässä nykyisessä nyt on vaan asuttava, jos haluaa asu uudehkossa OKT ja lähellä keskustaa. Ainahan voi jossitella. Jos purkais nykyisen pois ja tekis uuden o-energia talon tilalle. Nykyinen on hyvä, mutta aina vois tehdä paremman
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315770Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283849HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962505- 1291794
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311493Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131203
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115925