Jalkoja pakottaa ja kuumottaa iltaisin,

auts

kun menee nukkumaan. Jalkapohjia kuumottaa eikä se tunne ole varmaankaan oikeata kuumuutta mutta tuntuu siltä. Sitten tulee jalkoihin niin kamala pakotus ettei tiedä miten päin nukkuisi.
(Nämä on meikäläisellä vain muutama oire kymmenistä mutta tämä nyt tuli ykskaks mieleen ja ajttelin kysyä onko kellään muulla näin).

Onko kenellekkään tuttua ja sairastatko mitään reumatautia?

6

9237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjukka74

Kyllähän tuo tutulta kuulostaa. Minulla alkaa ensin jaloissa painavuuden tunne, kuumotus ja sitten levossa kipuilu. Olen raskaassa hoitotyössä ja koko päivän jalkojeni päällä, ja jalat ovat tosi kipeät. Sairastan psorireumaa, ja nämä kyseiset oireet ovat minulle tuttuja jo vuosien takaa.
      Avuksi olen huomannut itselleni kylmäpatruunat = kylmälaukun viilentäjät suoraa jääkaapista tyynyliinaan käärittyinä jalkoihin, ja jalat vähän ylös sängyssä.
      Kaikillehan ei kylmä passaa, vaan lämmintä olla pitää. Kokeilemalla selviää....

• alkper.

Mitä muita oireita sinulla on? Miten tauti todettiin ja oliko vaikeaa lääkärissä?
        Miten tulet sen kanssa toimeen nyt ja mitä lääkkeitä siihen saat? Auttaako mikään? jne...

• Marjukka74
        alkper. kirjoitti:

Mitä muita oireita sinulla on? Miten tauti todettiin ja oliko vaikeaa lääkärissä?
        Miten tulet sen kanssa toimeen nyt ja mitä lääkkeitä siihen saat? Auttaako mikään? jne...

Hei. Eli minulla todettiin ensin psoriasis iho-oireiden ja kynsimuutosten perusteella. Kunnes raskauden myötä aktivoitui tämä psorireumaksi nimetty sairaus. Sitä tutkittiin monen monta eri kertaa, ja vasta OYS: sissa selvisi mikä oli kyseessä. ( reumakoe negat. ja muutoinkin epäselvät oireet, taudinkuva eteni nopeasti ja oireet pahenivat).

Ensin oli vain selkä kipeä, alkoi päkiä ja sorminivelkivut ja turvottelu, sitten tuo iltaisin kuumottelu ja kipuilu, sitten meni jo aamut hankaliksi, oli sormet koukussa ja jäykkinä, päkiät kipeinä aamulla ja ei tahtonut millään päästä käyntiin. Illalla kun oli väsynyt töistä, oli kamala kuumotus ja kipuilu.

Tässä vaiheessa hakeuduin reumalääkärille OYS:iin, ja rtg- kuvat paljastivat karun totuuden= pitkälle edennyt aktiivinen psorireuma selvin nivelmuutoksin. Sain aluksi lääkitykseksi Salazopyriniä, ja kipuun Burana 800 mg: tä kolmesti päivässä, mutta ei ollut apua.

Psorireuma ja kipuilu jatkui, ja jouduin sairaslomalle, jolloin menin reumalääkärille Ortoniin, ja sain tutkimusten perusteella uuden lääkityksen, ja sillä on mennyt hyvin.

Lääkitykseksi tuli sytostaatti Trexan, ja se menee nyt aika korkeana annoksena, mutta auttaa kipuun ja on rauhoittanut reuman. Lisäksi sain Celebra 200 mg: tä kaksi kapselia päivässä, mutten ole alun jälkeen tarvinnut enää sitä.

Tällä lääkkeellä olen pärjännyt, ja verikokein seurataan maksan ja munuaisten toimintaa, joten hoito on turvallista ja vaaratonta. Kannattaa pitää oirepäiväkirjaa ja mennä sen kanssa lääkäriin, ja vaatia tutkimaan, kyllä sieltä joku lääkäri löytyy, joka älyää vetäistä oikeastä narusta ja asia lähtee purkautumaan. Tsemppiä ja parempia päiviä.

• ap.
        Marjukka74 kirjoitti:

Hei. Eli minulla todettiin ensin psoriasis iho-oireiden ja kynsimuutosten perusteella. Kunnes raskauden myötä aktivoitui tämä psorireumaksi nimetty sairaus. Sitä tutkittiin monen monta eri kertaa, ja vasta OYS: sissa selvisi mikä oli kyseessä. ( reumakoe negat. ja muutoinkin epäselvät oireet, taudinkuva eteni nopeasti ja oireet pahenivat).

Ensin oli vain selkä kipeä, alkoi päkiä ja sorminivelkivut ja turvottelu, sitten tuo iltaisin kuumottelu ja kipuilu, sitten meni jo aamut hankaliksi, oli sormet koukussa ja jäykkinä, päkiät kipeinä aamulla ja ei tahtonut millään päästä käyntiin. Illalla kun oli väsynyt töistä, oli kamala kuumotus ja kipuilu.

Tässä vaiheessa hakeuduin reumalääkärille OYS:iin, ja rtg- kuvat paljastivat karun totuuden= pitkälle edennyt aktiivinen psorireuma selvin nivelmuutoksin. Sain aluksi lääkitykseksi Salazopyriniä, ja kipuun Burana 800 mg: tä kolmesti päivässä, mutta ei ollut apua.

Psorireuma ja kipuilu jatkui, ja jouduin sairaslomalle, jolloin menin reumalääkärille Ortoniin, ja sain tutkimusten perusteella uuden lääkityksen, ja sillä on mennyt hyvin.

Lääkitykseksi tuli sytostaatti Trexan, ja se menee nyt aika korkeana annoksena, mutta auttaa kipuun ja on rauhoittanut reuman. Lisäksi sain Celebra 200 mg: tä kaksi kapselia päivässä, mutten ole alun jälkeen tarvinnut enää sitä.

Tällä lääkkeellä olen pärjännyt, ja verikokein seurataan maksan ja munuaisten toimintaa, joten hoito on turvallista ja vaaratonta. Kannattaa pitää oirepäiväkirjaa ja mennä sen kanssa lääkäriin, ja vaatia tutkimaan, kyllä sieltä joku lääkäri löytyy, joka älyää vetäistä oikeastä narusta ja asia lähtee purkautumaan. Tsemppiä ja parempia päiviä.

Kuullostaa aikas tutulta usea juttu ja saa nähdä mitä Diacorin lääkäri sanoo kun ensi kuussa siellä käyn. Alkaa tosiaan tämä pompottelu riittämään ja vaikka diagnoosi olisi mikä, (myös se ettei olisi mitään)niin se helpottaisi ja lopettaisi tämän epätietoisuuden.
        Alla muutama linkki, (jos haluat lukea) mitä olen tässä aikojen kuluessa kirjoitellut ja niistäkin jo huomaa, ettei enää itsekkään ota selvää, toivottavasti lääkäri ottaa...

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000042&posting=22000000003612809
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000042&posting=22000000003600320
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000042&posting=22000000003579790
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000042&posting=22000000002886162

• 40 vuoden kokemus
        ap. kirjoitti:

Kuullostaa aikas tutulta usea juttu ja saa nähdä mitä Diacorin lääkäri sanoo kun ensi kuussa siellä käyn. Alkaa tosiaan tämä pompottelu riittämään ja vaikka diagnoosi olisi mikä, (myös se ettei olisi mitään)niin se helpottaisi ja lopettaisi tämän epätietoisuuden.
        Alla muutama linkki, (jos haluat lukea) mitä olen tässä aikojen kuluessa kirjoitellut ja niistäkin jo huomaa, ettei enää itsekkään ota selvää, toivottavasti lääkäri ottaa...

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000042&posting=22000000003612809
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000042&posting=22000000003600320
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000042&posting=22000000003579790
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000042&posting=22000000002886162

Kyllä reuma on niin salaperäinen tauti, että sitä hyvin huonosti edes lääketiedekkään pystyy hallitsemaan.
        Minulla on 40 vuoden lääkehoitokokemus alalla, ja noi kertomasi vaivat ovat ihan tyypillisiä, paitsi, että olen huomannut, että useimmiten niiden takaa löytyykin juuri se hoitoon käytetty lääke, joka pitää yllä juuri noita tulehduksia ja kipuja vaikka luullaan, että se hoitaa sairautta. Liian vähän huomioidaan sitä, että lääke pitääkin yllä itse sairautta, tai oikeastaan sitä ei edes huomioidakkaan.

Tässä nämä viimeisimmät lääkitykset, joista Colebraa sain 3 vuotta, ja totuus paljastui vasta, kun jouduin vaihtamaan lääktiystä, että itse asiassa Celebra pitikin tautia yllä.

Toinen oli Vioxx, joka piti jumalattomia jännetupen tulehduksia yllä. Ne olivat vertaansa vailla. Alkuun Vioxx tuntui, että se puree kipuun hyvin, mutta kokonaisvaltaisena tuloksena aiheuttikin jännetupen tulehduksia valtaisan määrän.

Ja näistähän ei kukaan lääkäri ollut tällaista tullut huomioineeksi. Enkä todella ole ainut, on hyvin usein tullut reumasia vastaan, joilla on ollut sama tilanne.
        Joten jalkaterien polttelu, vaikka se kuuluu itse reumaankin, mutta sen takana voi olla myös lääkkeetkin.
        Ja vielä yksi mahdollisuus, laskimolaajentumat aiheuttivat minulle myös varpaiden ja jalkoterien poltetta ja turvotusta.

• Seaz

Tarvitko jotain lääketa? See voi johtua siitäkin - lue lääkeinen infota.

(example: sandimmun)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe