Onko tänä vuonna alottavavista 95% -93 syntyneitä? Onko 21 jo liian vanha alottaa?
21 liian vanha alottaa?
38
3290
Vastaukset
- vanhus7777
Ite täytän 23 justiin ja alotan opinnot :D
- esjonne_93
Et varmasti ole liian vanha. Itse olen 93-syntynyt ja pääsin nyt sisään, mutta ylivoimaisesti suurin osa lukiokavereistakin jäi ilman mieleistä opiskelupaikkaa ja ymmärtääkseni varsinkin Aaltoon pääsee sisään paljon varttuneempia opiskelijoita, koska sisäänpääsy on haastavaa ja yo-kirjoitusten kanssa sätkineet abit eivät ehkä ole valmiita pääsykoeluku-urakkaan.
Jostain kuulin, että 37% sisäänpääsijöistä on ensikertalaisia pääsykokeen suhteen. Koska en muista lähdettä, ei tuota voi pitää varmana tietona, mutta kuulostaisi kohtuullisen suuntaa-antavalta ainakin. Pitää muistaa sekin,että suuri osa ensikertalaisista ei ole vasta lukiosta valmistuneita, vaan ovat käyneet intin välissä tai tehneet töitä/opiskelleet jotain muuta.
Itseäni mietityttää enemmänkin ovatko suurin osa opiskelijoista itseäni vanhempia ja tunnen itseni ulkopuoliseksi siellä. :p Onneksi voin kädä intin heti alkuun ja olla sitten vuotta "viisaampi". - Kokemuskertoo40v
Kunhan et oo 25 tai yli ku alotat nii hyvä ikä on :)
- 25 vuotias
Meinaatko, että 25 on liian vanha kyseiseen kouluun?? :D
- Fidess
Mä oon -92 eli 20 v.. Hain ja pääsin vasta nyt, kun lukio amis yhdistelmä vei neljä vuotta.
En tiedä, minkä ikäsiä ihmisiä tulee vastaan. Pääsykokeissa kaikki näytti melko nuorilta... - qwewqewqqewew
No kunnon uraputkeen pääsyyn 25v aloittaja on liian vanha, JOLLEI:
1. Ole ollut "alan hommissa" jo useava vuonna, vähintään esimerkiksi tuotannollista toimintaa harjoittavan pörssiyhtiön palveluksessa siten, että tuntee yrityksen operatiiviset prosessit läpikotaisin, jolloin siirtymä suunnittelu/työnjohtoharjoittelijaksi 26-27v:nä kesätöissä on mahdollista.
2. Ole tradenomi
...
Toki sinne kouluun voi mennä vaikka 28v:nä, mutta se on eriasia otetaanko työmarkkinoilla vakavasti :)
Kumman työantaja rekryää kun markkinoilla TODELLA kova määrä hakijoita:
a) Opinnoistaan kiitettävällä keskiarvolla suoriutuneen 3:n vuoden opiskelijan, joka täyttää 25
b) Opinnoissaan kiitettävällä keskiarvolla suorituneen 1:n vuoden opiskelijan, joka täyttää 26.
Selkee valinta, liiankin selkee! Yritykset hakee nykyään nuoria, hyviä ja kunnianhimoisia tyyyppejä jollet tiennyt :)- Anna ku isäs näyttää
Tämähän on silkkaa hevonkakkia. Kyllä se on henkilön persoonasta ja osaamisesta kyse miten niitä töitä saa. Ikä tietenkin voi ratkaista jos hakijat muilta osin samalla viivalla.
On tietenkin suositeltavaa hoitaa opinnot hyvin (kiitettävin arvosanoin) iästä huolimatta ja varsinkin pääkaupunkiseudulla Aallosta, ja tietyissä paikoissa Hankenilta, valmistuneet ajavat muista ohi.
Tiivistettynä mikäli ala kiinnostaa niin aina voi ja kannattaa opiskella sitä mitä haluaa iästä riippumatta. - ,,,,,,,;,,,,,,,,,,,,
Onhan tämä sinällään totta, että vanhempana aloittaneet ovat vanhempia, kun pääsevät kunnon töihin käsiksi. Uskaltaisin kuitenkin epäillä, että jos työnantajalla on valittavana joko a) ensimmäisen vuoden 20-vuotias opiskelija tai b) ensimmäisen vuoden 26-vuotias opiskelija, niin ikä ei välttämättä tällaisessa asettelussa ole taakka. 26-vuotiaalle voi olla kertynyt jo melko lailla itsevarmuutta, työkokemusta ja elämänkokemusta ja työnantajalla voi olla hyvinkin illuusio siitä, että iän mukana nuoresta ihmisestä tulee luotettavampi ja vastuullisempi.
Ei kai 26-vuotias fuksi kuvittelekaan painivansa samassa sarjassa vaikkapa 26-vuotiaiden maisterien kanssa. Hän kamppailee samoista työpaikoista kuin muutkin ensimmäisen vuoden opiskelijat, enkä usko, että ainakaan iän puolesta muilla olisi hirveästi etumatkaa. Ja mahtaako niin moni työnantaja edes tarkemmin sitä ikää vilkaista - ehkä se herättää siinä vaiheessa kiinnostusta, jos työharjoitteluhaastatteluun ilmaantuu keski-ikäisen oloinen täti tai setä. - Jak MIgger
No sulla on ainakin jääny kyllä sisäänpääsy pistettä vaille :D
- -------------
Itse olen vuosimallia -90, tosin opiskelen jo oikiksessa. Tunnen itseni lisäksi monia oikkareita ja tutalaisia, jotka ovat aloittaneet kakkostutkintonsa kauppiksessa 21-24-vuotiaina!
- vanha gubbe
Täyttä paskaa taas. 21v muka liian vanha? 21v on vielä täysi pentu ja tietoa elämästä on yhtä paljon kuin eksyneellä oravalla. Itse ainakin olin tuossa iässä sellainen märkäkorva, että mielessä liikkui vain pillu, pullo ja pleikkari. Opiskelemista kokeilin, mutta lukion jälkeen kiinnosti enemmän työnteko kuin pänttäys. Rahalla, kun sai pillua, pullon ja uuden pleikkarinkin.
Itse en ole katunut päivääkään että aloin opiskelemaan yliopistossa hieman kypsemmällä iällä (27v). Jääpä asioista mieleenkin jotain ja osaa asettaa teorian elämän isoon viitekehykseen ihan toisella tavalla. Eikä ole ollut ongelmia työn saannin kanssa :)
Jos 21v pitää itseään liian vanhana, niin on kyllä sitten syntynytkin vanhana.
Relatkaa juniorit.- PTauno
Viisauden sanoja.
Siinä parikymppisenä moni tuppaa ajattelemaan, että on hirveä kiire ja kaikki muut on paljon itseä edellä, ja että viimeistään about 25-vuotiaana pitää olla kaikki elämän palaset kohdallaan.
Mutta homma ei vaan mene niin. Parikymppisellä ei ole kokemusta työelämästä (ainakaan paljoa), eikä juuri mistään muustakaan. Jonkinlaista perspektiiviä asioihin saa vasta iän kanssa. Itse olen päätynyt totemaan, että elämä on viime kädessä aika sekavaa, ja tulee todennäköisesti olemaan sitä hamaan loppuun saakka. Ehkä sitten kiikkustuolissa syntyy joku korkeampi viisaus, mahdollisesti.
Summa summarum: 21-vuotias on aivan täysi juniori.
- Mene vaan opiskelee
Pari kk päästä 23 ja nyt alotan opinnot amk:ssa. En oo todellakaan liian vanha. Tiiän monia ystäviä ketkä olivat jotain 26-27 kun lopettivat opinnot. Ja onhan niitä vanhempiakin! Itellä ainakin erittäin positiivinen mieli tällä hetkellä vaikka siitä on semmoset nelisen vuotta aikaa viimeksi kun on penkkiä kuluttanut :) En ainakaan jaksanut painaa noita samoja hommia enempää vaan haluan vielä kehittyä
- Hyvää kesää sinullek
Olen "jo" 50 v. ja opiskelen edelleen (työn ohessa), joten "revi siitä" :)
- hipheijärkeäei?
Joo et todellakaan ole liian vanha. Itse aloitin viime vuonna kanssa 21-vuotiaana ja en ole tuntenut itseäni ainakaan liian vanhaksi. Suurin osa muista opiskelijoista on 18-30v. ikäisiä ja kaikki näyttää erittäin nuorilta, joten et todellakaan erotu joukosta (ellet sitten kulje kävelykepin/rollaattorin kanssa). Luultavasti olet ikäsi puolestasi keskiarvon kohdalla.
- gjjg9trg
Ittekin alotan nyt 21- vuotiaana ammattikorkeessa, eikä oo tullut mieleenikään et olisin liian vanha! :D Relaa vähän!
- Ocelot
Suomessahan valmistutuaan yliopistosta keskimäärin yli 30-vuotiaina, joten aivan naurettavaa shaibaa kysellä tällaista.
Ensiksi stressannut siitä saako paikan, ja sitten kun saa paikan niin rupeaa stressaamaan jos kuitenkin on liian vanha :D Seuraavaksi voitkin alkaa stressaamaan sitä saatko alan kesätöitä, oikeita töitä kun valmistut, eläkeiän nostoa yms.
Ota vähän iisimmin. - MMM ja HTM
Itse aloitan toisen tutkinnon nyt ja täytän ennen koulun alkua 30. Ei voisi vähempää kiinnostaa, jos olen jonkun mielestä liian vanha. Opiskelen itseäni varten.
- tuleva maisteri
olen 37-vuotias ja aloitin opinnot viime sxyksynä.
- 21
Itse valmistuin AMK:sta 29-vuotiaana suoritettuani ensin kaupallisen alan, ja sen jälkeen teknillisen alan tutkinnot. Voin sanoa että ei ollut työnsaanti vaikeuksia eikä kukaan työnantaja ruvennut selittelemään että olet liian vanha. Valmistuin keskinkertaisilla arvosanoilla, keskinkertaisesta AMK:sta taskussa monta työtarjousta.
Jos ei ole yli 45 vuotta kun hakee työpaikkaa niin lähes alalla kuin alalla ikää pidetään positiivisena asiana.- JJJ89
Itse olen nyt valmistumassa tradenomiksi, olen kuitenkin ajatellut opiskella itseni vielä insinööriksi. Minkä tekniikan alan koulutuksen kävit?
- Akdkaksdadsdas
Itse menin kauppakorkeaan 25-vuotiaana, oli virhe:
Sain vasta "oman alan" töitä kolmannen vuoden keväällä, jolloin työpaikallani tunsin itseni muiden trainee -harjoittelijoiden joukossa auttamattoman vanhaksi...
Kyllä minä ainakin kuulin "vanhus"-vittuilua hieman.
Väitän, että "perus" ekonomin hommiin jollain 3k palkalla pääset koska vaan, mutta kunnon URAPUTKEEN tarvitaan alan kokemusta alta 25 reilusti.
Mm. Big Four firmat ja rahoitusalan kovimmat investointipankit ottavat vain nuoria töihin, tämä on 100% fakta.- aloittava vm 76
Jos yksikin isin ja äidin hoivista suoraan kauppakorkeaan tullut uratykin alku kutsuu mus vanhukseksi, mä syön sen. :)
- fasdasdd
aloittava vm 76 kirjoitti:
Jos yksikin isin ja äidin hoivista suoraan kauppakorkeaan tullut uratykin alku kutsuu mus vanhukseksi, mä syön sen. :)
Hienoa, paljastuipa sekin miksi osa pääsee kauppasurkeaan vasta vanhalla iällä... Lastentarha voisi olla sopivampi paikka tuolla asenteella :)
Sinä et ketään syö, korkeintaan tulet syödyksi. Et taida ymmärtää sitä potentiaalia ja nälkää, joka suurella osalla top3 -koulun nuorista kiimaisista oppilaista omaa. - dafa
fasdasdd kirjoitti:
Hienoa, paljastuipa sekin miksi osa pääsee kauppasurkeaan vasta vanhalla iällä... Lastentarha voisi olla sopivampi paikka tuolla asenteella :)
Sinä et ketään syö, korkeintaan tulet syödyksi. Et taida ymmärtää sitä potentiaalia ja nälkää, joka suurella osalla top3 -koulun nuorista kiimaisista oppilaista omaa.mikä top3 -koulu?
- aloittava vm 76
fasdasdd kirjoitti:
Sinä et ketään syö, korkeintaan tulet syödyksi. Et taida ymmärtää sitä potentiaalia ja nälkää, joka suurella osalla top3 -koulun nuorista kiimaisista oppilaista omaa.No, minun (ja monen muun tähän ketjuun kirjoittaneen) onneksi pääsykokeissa ei mitattu kypsyystasoa.
Ja mitä tulee syomiseen, niin sinä, nuori ystäväiseni, et taida myöskään ymmärtää sitä lähestyvän keski-iän kriisiä ja ristiriitaa, jonka väjäämätön fyysinen ikääntyminen yhdistettynä myöhäispuberteettiseen aivotoimintaan synnyttää. Kyse on niistä ikävuosista, jolloin itse kokee vielä olevansa nuori, mutta ympäristön silmissä onkin muuttunut "nuorekkaaksi". Tämän ristiriidan synnyttämä adrenaliini puskee meitä kolkytplussia eteenpäin ja tekee meistä varteenotettavia kilpakumppaneita.:) - fasdasddad
aloittava vm 76 kirjoitti:
No, minun (ja monen muun tähän ketjuun kirjoittaneen) onneksi pääsykokeissa ei mitattu kypsyystasoa.
Ja mitä tulee syomiseen, niin sinä, nuori ystäväiseni, et taida myöskään ymmärtää sitä lähestyvän keski-iän kriisiä ja ristiriitaa, jonka väjäämätön fyysinen ikääntyminen yhdistettynä myöhäispuberteettiseen aivotoimintaan synnyttää. Kyse on niistä ikävuosista, jolloin itse kokee vielä olevansa nuori, mutta ympäristön silmissä onkin muuttunut "nuorekkaaksi". Tämän ristiriidan synnyttämä adrenaliini puskee meitä kolkytplussia eteenpäin ja tekee meistä varteenotettavia kilpakumppaneita.:)Tässä oli jo enemmän sitä asennetta. Jätetään ne isottelut pienemmille.
- aloittava vm 76
dafa kirjoitti:
mikä top3 -koulu?
Nimimerkki fasdasdd tarkoitti varmaan top3-lukioita. Maikkarin mukaan parhaat ylioppilastutkinnot kirjoitettiin vuonna 2012 seuraavasti: 1. Ressun lukio, 2. Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, 3. Etelä-Tapiolan lukio.
- näinsemeneen
lukiosta pääseet on yleensä n. 19v, siihe 1v armeija ja valmistut about 25 vuotiaana.
- näinsemeen
näin siis keskimäärin
- näin minusta
Muuten oikein, paitsi keskimääräinen valmistumisaika on lähempänä kuutta vuotta ja hakukertojen määrä ennen sisäänpääsyä ei ole keskimäärin 1. Sanoisin, että 26-27 on lähempänä totuutta, kun puhutaan keskimääräisestä valmistumisiästä.
- ffasdadas
Tarkoitin top 3 kauppakorkeakouluja:
1. Aalto
2. Turku
3. Tampere
Muut voi FUCK OFF !- yhtähyvinamkho
kaikki ihan paskoja. helvetin helppo päästä sisään, ei mtn kansainvälistä arvostusta
- KTM10
Toi nyt on vähän niin ja näin... Eniten esim. kansainvälisiä julkaisuja rahoituksesta taitaa tulla Vaasan yliopistosta ja Aallosta. Toki suuret kaupungit vetää eniten opiskelijoita ja sen takia sisäänpääsypisteet ovat korkeammat. Millä kriteereillä mahdat rankata nuo kauppatieteelliset tiedekunnat Suomen parhaimmiksi?
- Lakikylteri
Tampere muuten ei ole yleensä oikeasti alalla olevien mielessä koskaan profiloitunut miksikään huipuksi kauppatieteen alalla, vaan suomenkielisistä parhaat yksiköt löytyvät Aallosta, Vaasasta ja Turusta, järjestys voi vähän vaihtua sen mukaan painotetaanko enemmän perustutkintoja, jatkotutkintoja vai post-doc:en ja vastaavien tekemää tutkimusta ja näiden julkaisuja. Hanken on vielä sitten lisäksi yksi huippu.
Tampereen ohi lasken kauppisten puolella kyllä Lappeenrannan ja Jyskän, eli kyllä hyviä yksikköjä löytyy ympäri Suomen. Kansainvälisesti kai Aalto on ykkönen, ja Hankkeni myös varsin tunnettu, luultavasti sen vuoksi, että jälkimmäinen julkaisee paljon tutkimuksia englanniksi. - Brooklyn=Kuokkala
Lakikylteri kirjoitti:
Tampere muuten ei ole yleensä oikeasti alalla olevien mielessä koskaan profiloitunut miksikään huipuksi kauppatieteen alalla, vaan suomenkielisistä parhaat yksiköt löytyvät Aallosta, Vaasasta ja Turusta, järjestys voi vähän vaihtua sen mukaan painotetaanko enemmän perustutkintoja, jatkotutkintoja vai post-doc:en ja vastaavien tekemää tutkimusta ja näiden julkaisuja. Hanken on vielä sitten lisäksi yksi huippu.
Tampereen ohi lasken kauppisten puolella kyllä Lappeenrannan ja Jyskän, eli kyllä hyviä yksikköjä löytyy ympäri Suomen. Kansainvälisesti kai Aalto on ykkönen, ja Hankkeni myös varsin tunnettu, luultavasti sen vuoksi, että jälkimmäinen julkaisee paljon tutkimuksia englanniksi.Jyskä? Vaajakosken ja Jyväskylän väliin osuva entinen Jyväskylän maalaiskunnalle kuulunut alue josta löytyy mm. oma ostari. Jos alue olisi rakennettu 60-70 luvulla ja omakotitalot korvattaisiin kerrostaloilla täyttäisi alue "lähiön" kriteerit.
Jos tarkoitit Jyskällä Jyväskylää niin puhutaan mielellään asioista asioitten oikeilla nimillä kuten:
Jyväskylä
Jypinkylä
Jyppilä
JKL
J-kylä
Jykylä
Jyvälä
- Egonomi
Oulun Taloustieteellisen aloittaneiden keskiikä oli vuonna 2011 25.v.
- Koo
Itse aloitin 23 vuotiaana opinnot, ja voin kyllä sanoa, että työmarkkinoilla on paljon kuumempaa kamaa työkokemuksen hankkinut 23-27v opiskelija kuin suoraan lukiosta kauppikseen mennyt ilman työkokemusta. Itseltä ole koskaa kyselty suoritusotteita, pelkästään työtodistukset. Ja niin kauan kun alta kolmenkympin valmistuu niin ei ole mitään hätää. Töitä ehtii tekemään kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745518- 353071
- 402684
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272045Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402032Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291859- 951822
- 1741752
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941240