Laitoin nopeussäätimen tuohon 104kmh nopeuteen ja annoin auton mennä Lahdesta Helsinkiin päin tuolla tasavauhdilla. Mutta kuinka ollakkaan, kaikkien piti mennä ohi, ei riittänyt tuo minun vauhti, vaikka oli tasainen ja kyllä silläkin perille ehti. Mistä tulee tämä ohituspakko mieli kuskeille, miksei ne voi pysyä minun takanani? Motarillahan tuo ohittelu on kylläkin helppoa kun ei vastaantulijoita ole, mutta siltikin kyllä tuo 104kmh olisi riittänyt muillekkin liikkujille.
Motarilla 104kmh.
94
1306
Vastaukset
- Lada 1506S
Huomasitko että motarilla on nykyään 120km/h ? Laita ensikerralla 124km/h niin huomaat että vain joka toinen ajaa ohi.
Sitten seuraavakerta laitat 144km/h ja huomaat että pari kolme ohittaa sinua.
Seuraavakerta laitat 164km/h ja enään yksi ohittaa sinua nimittäin nimismies.- Oleteko tehneet
Onko kukaan teistä ajanut koskaan lahden moottoritiellä 240 km/h.Yksi tuttuni Heli Tiira teki sen jo vuona 2007.
- axaxasxaxaxasxasxaxa
Oleteko tehneet kirjoitti:
Onko kukaan teistä ajanut koskaan lahden moottoritiellä 240 km/h.Yksi tuttuni Heli Tiira teki sen jo vuona 2007.
Ilmiannoin viestisi, koska kannustat selvästi lukijoita rikkomaan lakia.
- niljakas matelija
muista myös ottaa huomioon mittarivirheesi ja lisää 10 rajoituksen päälle, niin et ajele liikaa alle rajoituksen.
- wertyu
Tosi niljakasta kehottaa ajamaan ylinopeutta.
- 87k
Mistä ihmeestä on tuo käsitys, että nopeusmittari näyttää aina liikaa.
Olen nähnyt autoja joissa mittari näyttää hieman liikaa, hieman liian vähän, ja sellaisia joissa se näyttää tismalleen oikein.
Nopeusmittari saa kuitenkin nopeustiedon vaihteistosta, niin se on monesta asiasta kiinni mitä mittari näyttää - 265/19-35
87k kirjoitti:
Mistä ihmeestä on tuo käsitys, että nopeusmittari näyttää aina liikaa.
Olen nähnyt autoja joissa mittari näyttää hieman liikaa, hieman liian vähän, ja sellaisia joissa se näyttää tismalleen oikein.
Nopeusmittari saa kuitenkin nopeustiedon vaihteistosta, niin se on monesta asiasta kiinni mitä mittari näyttääJos autossa on normaalikokoinen vakiorengastus näyttää nopeusmittari aina muutaman prosentin liikaa. Tämä on autoteollisuuden yhteinen käytäntö. Vaihtamalla renkaiden ympärysmittaa radikaalisti voidaan saada aikaan mittarivirheen korjaantuminen tai tietysti myös virhenäyttämän kasvaminen. Usein vain kyseisen kokoinen rengastus hylätään katsastuksessa jollei muutosta katsasteta erikseen.
- Siksi kun
265/19-35 kirjoitti:
Jos autossa on normaalikokoinen vakiorengastus näyttää nopeusmittari aina muutaman prosentin liikaa. Tämä on autoteollisuuden yhteinen käytäntö. Vaihtamalla renkaiden ympärysmittaa radikaalisti voidaan saada aikaan mittarivirheen korjaantuminen tai tietysti myös virhenäyttämän kasvaminen. Usein vain kyseisen kokoinen rengastus hylätään katsastuksessa jollei muutosta katsasteta erikseen.
Lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää liian vähän.
- 87k
Siksi kun kirjoitti:
Lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää liian vähän.
Tämä laki löytyy varmaan samasta paikasta mikä määrää että ratin on oltava pyöreä, ratin ja renkaiden välillä on oltava mekaaninen yhteys, perälauta saa sulkeutu vain kahdella kädellä, perälaudan nappien tulee olla myös oikealla puolella autoa yms....
Harmi vaan ettei tätä lakia ole vielä kukaan löytänyt.
(ps. laki ei ole esim lehtijuttu....) - Mittari Virhe
87k kirjoitti:
Tämä laki löytyy varmaan samasta paikasta mikä määrää että ratin on oltava pyöreä, ratin ja renkaiden välillä on oltava mekaaninen yhteys, perälauta saa sulkeutu vain kahdella kädellä, perälaudan nappien tulee olla myös oikealla puolella autoa yms....
Harmi vaan ettei tätä lakia ole vielä kukaan löytänyt.
(ps. laki ei ole esim lehtijuttu....)Tällä foorumilla muistaakseni oli linkki lakipykälään jossa kyseinen mittarivirhe ja sen pakollisuus kerrottiin. Taisi olla sekin EU: laeissa mutta etsin sen aikaisemmista ketjuista jos sitä ei kukaan muu ehdi ennen löytää. Sellaisen lain löytyminen oli minullekin yllätys mutta etsin sen pikapuoliin.....
- ja hah hah
87k kirjoitti:
Mistä ihmeestä on tuo käsitys, että nopeusmittari näyttää aina liikaa.
Olen nähnyt autoja joissa mittari näyttää hieman liikaa, hieman liian vähän, ja sellaisia joissa se näyttää tismalleen oikein.
Nopeusmittari saa kuitenkin nopeustiedon vaihteistosta, niin se on monesta asiasta kiinni mitä mittari näyttää"Mistä ihmeestä on tuo käsitys, että nopeusmittari näyttää aina liikaa."
Ehkä se johtuu siitä että autovalmistajat ovat sopineet että mittärit näyttää väihintään 6% liikkaa.
Missään autossa mittari ei näytä melkein oikein, jos unohdetaan 80-luvun Saabit. - Mittari Virhe
Mittari Virhe kirjoitti:
Tällä foorumilla muistaakseni oli linkki lakipykälään jossa kyseinen mittarivirhe ja sen pakollisuus kerrottiin. Taisi olla sekin EU: laeissa mutta etsin sen aikaisemmista ketjuista jos sitä ei kukaan muu ehdi ennen löytää. Sellaisen lain löytyminen oli minullekin yllätys mutta etsin sen pikapuoliin.....
Niin tuossahan sitä asiaa löytyy==>>http://www.hs.fi/artikkeli/Nopeusmittarin virhe/1135230216969
Tuolta muuta autoiluun löytyvää lainsäädäntöä==> http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html
Eli luhyesti että mittarit ei asetksen mukaan koskaan saa näyttää LIIAN VÄHÄN josta syystä autonvalmistajat varmistavat ettei lakia rikota säätävät mittarit muutaman prosentin liikaa näyttäviksi ja se hyvä puoli siinä ainakin on että mahdollisesti talvirengastuksesta johtuva rengaskoon muuttuminen ei sekään saa mittaria näyttämään liian vähän. Saattaa autotehtaat myös kyseisellä mittarivirheellä estää joidenkin onnettomuuksissa mukana olleiden "rahastuksen" korvausten myötä kun nämä voisivat ehkä haastaa autotehtaan oikeuteen koska mittarivirhe heidän mukaansa on voinut aiheuttaa liikenneonnettomuuden. Ainahan joku nokkela voi yrittää tuollaistakin.
Ja tuolla lisää direktiivejä==>> 97/39/EY - ....................
Mittari Virhe kirjoitti:
Niin tuossahan sitä asiaa löytyy==>>http://www.hs.fi/artikkeli/Nopeusmittarin virhe/1135230216969
Tuolta muuta autoiluun löytyvää lainsäädäntöä==> http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html
Eli luhyesti että mittarit ei asetksen mukaan koskaan saa näyttää LIIAN VÄHÄN josta syystä autonvalmistajat varmistavat ettei lakia rikota säätävät mittarit muutaman prosentin liikaa näyttäviksi ja se hyvä puoli siinä ainakin on että mahdollisesti talvirengastuksesta johtuva rengaskoon muuttuminen ei sekään saa mittaria näyttämään liian vähän. Saattaa autotehtaat myös kyseisellä mittarivirheellä estää joidenkin onnettomuuksissa mukana olleiden "rahastuksen" korvausten myötä kun nämä voisivat ehkä haastaa autotehtaan oikeuteen koska mittarivirhe heidän mukaansa on voinut aiheuttaa liikenneonnettomuuden. Ainahan joku nokkela voi yrittää tuollaistakin.
Ja tuolla lisää direktiivejä==>> 97/39/EYJa kas kummaa, 87K "unohti" koko väittelyn, kun lyötiin faktoja pöytään 87K- tyylisen perättömän huulien heiluttelun sijaan.. Koskaan ennen ei ole näin käynyt, ja taas kävi.
- 87k
Mittari Virhe kirjoitti:
Niin tuossahan sitä asiaa löytyy==>>http://www.hs.fi/artikkeli/Nopeusmittarin virhe/1135230216969
Tuolta muuta autoiluun löytyvää lainsäädäntöä==> http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html
Eli luhyesti että mittarit ei asetksen mukaan koskaan saa näyttää LIIAN VÄHÄN josta syystä autonvalmistajat varmistavat ettei lakia rikota säätävät mittarit muutaman prosentin liikaa näyttäviksi ja se hyvä puoli siinä ainakin on että mahdollisesti talvirengastuksesta johtuva rengaskoon muuttuminen ei sekään saa mittaria näyttämään liian vähän. Saattaa autotehtaat myös kyseisellä mittarivirheellä estää joidenkin onnettomuuksissa mukana olleiden "rahastuksen" korvausten myötä kun nämä voisivat ehkä haastaa autotehtaan oikeuteen koska mittarivirhe heidän mukaansa on voinut aiheuttaa liikenneonnettomuuden. Ainahan joku nokkela voi yrittää tuollaistakin.
Ja tuolla lisää direktiivejä==>> 97/39/EYEdelleen, odotan linkkiä lakiin, siis suomen lakiin.
Pistä samalla linkkiä siihen lakiin mikä sanoo että ratin tulee olla pyöreä
Siihen lakiin joka kieltää KAIKKI urakkanupit
Siihen lakiin joka sanoo että ratin ja pyörien välillä tulee olla mekaaninen yhteys
Siihen lakiin joka sanoo että perälauta saa sulkeutua vain kahdella kädellä
Siihen lakiin joka sanoo että perälaudan nappien tulee olla ainakin auton oikealla puolella.
Siihen lakiin (tuttu tuning palstalta) että jos autoon on tyyppikatsastettu takaikkunat, ei niitä saa tummentaa kuin x-määrän (vaihtelee kertojan mukaan)
Tutustu sen jälkeen vanhanaikaiseen mekaaniseen nopeusmittariin, yllätys yllätys, se näyttää aina vähemmän ja vähemmän kun osat kuluu, ei nyt paljoa eikä nopeasti mutta kuitenkin.
Ja kerro myös missä tuo mittarivirhe testataan.
Ja olen nähnyt autoja joissa mittari näyttää oikein, liikaa ja liian vähän - 78k
87k kirjoitti:
Edelleen, odotan linkkiä lakiin, siis suomen lakiin.
Pistä samalla linkkiä siihen lakiin mikä sanoo että ratin tulee olla pyöreä
Siihen lakiin joka kieltää KAIKKI urakkanupit
Siihen lakiin joka sanoo että ratin ja pyörien välillä tulee olla mekaaninen yhteys
Siihen lakiin joka sanoo että perälauta saa sulkeutua vain kahdella kädellä
Siihen lakiin joka sanoo että perälaudan nappien tulee olla ainakin auton oikealla puolella.
Siihen lakiin (tuttu tuning palstalta) että jos autoon on tyyppikatsastettu takaikkunat, ei niitä saa tummentaa kuin x-määrän (vaihtelee kertojan mukaan)
Tutustu sen jälkeen vanhanaikaiseen mekaaniseen nopeusmittariin, yllätys yllätys, se näyttää aina vähemmän ja vähemmän kun osat kuluu, ei nyt paljoa eikä nopeasti mutta kuitenkin.
Ja kerro myös missä tuo mittarivirhe testataan.
Ja olen nähnyt autoja joissa mittari näyttää oikein, liikaa ja liian vähänSulle on turhaa mitään linkkejä esittää vaikka ne sulle silmien eteen tuodaan et niitä ymmärrä tai halua uskoa vaan änkkäät asioiden vierestä. Suomessakin noudatetaan EU:n sääntöjä autoissa ja liikenteessä maakohtaisesti soveltaen. Tahallinen mittarivirhe tehdään siis ihan kansainvälisten lakien vuoksi. Et kai kuvittele että jollain autotehtaalla olisi mielenkiintoa tai taloudellisia inttressejä tehdä vain Suomeen autoja joissa mittari näyttää oikein?
Miksi muuten jatkuvasti vedät käsiteltäviin aiheisiin asioita/lakipykäliä ihan teeman ulkopuolelta vai miten mielestäsi joku urakkanuppi tai sen kieltäminen liittyy EU:n ohjeistukseen mitttarivirhesiin?? Yrittäisit edes pysyä oikeassa aiheessa ja jättäisit ulkopuoliset asiat omaan rauhaansa. Kummastakaan et ymmärrä yhtään mitään mutta kun pysyt vain yhdessä aiheessa et näytä ihan niin tyhmältä. - 87k
78k kirjoitti:
Sulle on turhaa mitään linkkejä esittää vaikka ne sulle silmien eteen tuodaan et niitä ymmärrä tai halua uskoa vaan änkkäät asioiden vierestä. Suomessakin noudatetaan EU:n sääntöjä autoissa ja liikenteessä maakohtaisesti soveltaen. Tahallinen mittarivirhe tehdään siis ihan kansainvälisten lakien vuoksi. Et kai kuvittele että jollain autotehtaalla olisi mielenkiintoa tai taloudellisia inttressejä tehdä vain Suomeen autoja joissa mittari näyttää oikein?
Miksi muuten jatkuvasti vedät käsiteltäviin aiheisiin asioita/lakipykäliä ihan teeman ulkopuolelta vai miten mielestäsi joku urakkanuppi tai sen kieltäminen liittyy EU:n ohjeistukseen mitttarivirhesiin?? Yrittäisit edes pysyä oikeassa aiheessa ja jättäisit ulkopuoliset asiat omaan rauhaansa. Kummastakaan et ymmärrä yhtään mitään mutta kun pysyt vain yhdessä aiheessa et näytä ihan niin tyhmältä.Siten että noi oli vertauksia, palstan / esson baarin legendojen mukaan kaikki mainitsemani asiat löytyy laista, mutta aina kun sanotaan "no annapa linnkiä lakiin" niin jo ollaan hiljaista poikaa.
Eli teema on molemmissa sama, legendaa, jonka luullaan olevan lakia, mutta sitä lakia ei löydy mistään - 78k=palstan nero!
87k kirjoitti:
Siten että noi oli vertauksia, palstan / esson baarin legendojen mukaan kaikki mainitsemani asiat löytyy laista, mutta aina kun sanotaan "no annapa linnkiä lakiin" niin jo ollaan hiljaista poikaa.
Eli teema on molemmissa sama, legendaa, jonka luullaan olevan lakia, mutta sitä lakia ei löydy mistäänTuossahan ylempänä sulle oli useampikin LINKKI josta asiat voit todeta mutta kuten tässäkin asiassa älykkyytesi ei vain kykene ymmärtämään edes kirjoitettua tekstiä!!
Sanoohan maalaisjärkikin että autonvalmistajat haluavat varmistaa ettei heidän liian vähän näyttävä nopeusmittari joudu jonkun neropatin toimesta syytteeseen että kolari olisi ollut liina vähän näyttävän mittarin syytä jolloin haasteessa voitaisiin lukea vaikka miljoonakorvauksiin autonvalmistaja. Kun mittari säädetään näyttämään asetusten puitteissa liikaa tämä haasteen mahdollisuus pienenee oleellisesti. Lisäksi mittarien säätäminen liikaa näyttäväksi mahdollistaa renkaiden vaihdosta mahdollisesti johtuvan rengaskoon vaikutusten minimoimiseksi mittarin näytön suhteen. Nämä ovat muille aivan selviä ja loogisia syitä mutta sulle ei vain tämäkään aukea. Ei vaikka laki ja asetus ylläolevista linkeistä löytyy! - Mittarivirhepakko
ja hah hah kirjoitti:
"Mistä ihmeestä on tuo käsitys, että nopeusmittari näyttää aina liikaa."
Ehkä se johtuu siitä että autovalmistajat ovat sopineet että mittärit näyttää väihintään 6% liikkaa.
Missään autossa mittari ei näytä melkein oikein, jos unohdetaan 80-luvun Saabit.Lisäksi Suomessa ja muissa EU-maissa on vaatimuksena nopeusmittarille komission direktiivi 97/39/EY tai E-sääntö n:o 39. Nopeusmittari ei saa näyttää koskaan alle todellisen nopeuden, joten se säädetään aina näyttämään vähän yli.
- 87k
Mittarivirhepakko kirjoitti:
Lisäksi Suomessa ja muissa EU-maissa on vaatimuksena nopeusmittarille komission direktiivi 97/39/EY tai E-sääntö n:o 39. Nopeusmittari ei saa näyttää koskaan alle todellisen nopeuden, joten se säädetään aina näyttämään vähän yli.
Niin mutta minä en sitä kykene ymmärtämään!!!! ......YÄÄÄÄÄ......YHYYYY..... en millään ymmärrääää.......
- Luupää?
87k kirjoitti:
Siten että noi oli vertauksia, palstan / esson baarin legendojen mukaan kaikki mainitsemani asiat löytyy laista, mutta aina kun sanotaan "no annapa linnkiä lakiin" niin jo ollaan hiljaista poikaa.
Eli teema on molemmissa sama, legendaa, jonka luullaan olevan lakia, mutta sitä lakia ei löydy mistäänOnhan sinulle linkit annettu, vaan kun änkkäät etkä näe etkä usko lukemaasi. Tyypillinen paukapää.
87k kirjoitti:
Tämä laki löytyy varmaan samasta paikasta mikä määrää että ratin on oltava pyöreä, ratin ja renkaiden välillä on oltava mekaaninen yhteys, perälauta saa sulkeutu vain kahdella kädellä, perälaudan nappien tulee olla myös oikealla puolella autoa yms....
Harmi vaan ettei tätä lakia ole vielä kukaan löytänyt.
(ps. laki ei ole esim lehtijuttu....)http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31975L0443:FI:HTML
> 4.4 Ilmoitettu nopeus ei saa koskaan olla todellista
> nopeutta alhaisempi. Edellä 4.3.5 kohdassa tarkoitetuissa
> testinopeuksissa ja näiden välisissä nopeuksissa
> nopeusmittarin osoittaman nopeuden (V1) suhde ajoneuvon
> todelliseen nopeuteen (V2) on oltava seuraava:
>
> 0 ≤ V1 - V2 >NUM>V2
>
> >DEN>10
>
> 4 km/h
Ja tuo taas on vaatimuksena lainsäädännössä (joskaan ei laissa): http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248
Ole hyvä.
- 184 km/h vakkarilla
Nimismies ei käytä vakionopeudensäädintä, joten ole huoleti. Kyllä sinun menosi on tasaisempaa.
- hae apua
Jos tyhmyyttäsi et kykene ajamaan normaalia nopeutta, niin tietenkin normaalit ihmiset ohittavat sinut.
- haepa itse
Tyhmät ei tiedäkään, että joillakin autoilla saa ajaa vain 100 km/h.
- ime vähän
haepa itse kirjoitti:
Tyhmät ei tiedäkään, että joillakin autoilla saa ajaa vain 100 km/h.
Mitä persläpi, paljonko mopolla saa ajaa.
- Mualtako sitä
Mittarin mukaan 104, niin todellinen 95... eli rekkojen kanssa samaa vauhtia ja vielä ihmettelet että muut menee ohi...
- 3+14
rekkojen rajoittimet on säädetty 89km/h
- gfhfghfgh
3+14 kirjoitti:
rekkojen rajoittimet on säädetty 89km/h
Ja vittu ei varmasti ole.
- Tanker-oil
gfhfghfgh kirjoitti:
Ja vittu ei varmasti ole.
Useimpien on säädetty juuri kyseiseen 89km/h nopeuteen. Poikkeuksena on ainakin jotkut öljy-yhtiöt (mm. Nesteoil)jotka vaativat rajoittimen säätöä 82:een. Näin myös omassa ajokissani joka ennen säätöä kulki juurikin sitä 89:ää! Siksi me Nesteen väreissä ajavat näymme olevan muiden jaloissa. Toki jotkut ovat ruuvanneet rajoitinta jälkikäteen salaa. No se rike saattaa tulla myöhemmin ilmi koska Nesteen väreissä ajavissa autoissa on jo jonkin aikaa ollut "musta laatikko" joka tallentaa auton liikkeitä mm. nopeuksia ja muita tietoja.
- 87k
Tanker-oil kirjoitti:
Useimpien on säädetty juuri kyseiseen 89km/h nopeuteen. Poikkeuksena on ainakin jotkut öljy-yhtiöt (mm. Nesteoil)jotka vaativat rajoittimen säätöä 82:een. Näin myös omassa ajokissani joka ennen säätöä kulki juurikin sitä 89:ää! Siksi me Nesteen väreissä ajavat näymme olevan muiden jaloissa. Toki jotkut ovat ruuvanneet rajoitinta jälkikäteen salaa. No se rike saattaa tulla myöhemmin ilmi koska Nesteen väreissä ajavissa autoissa on jo jonkin aikaa ollut "musta laatikko" joka tallentaa auton liikkeitä mm. nopeuksia ja muita tietoja.
Hmm, voitko näyttää kuvan kuljetussopimuksesta, jossa puhutaan rajoittimesta, rajaa pois henkilötiedot.
Ja onko tuo "musta laatikko" semmonen vanhan kännykän näköinen iso laite, jossa on näppäimistö ja kosketusnäyttö, ehkä jopa viivakoodinlukija, jossain malleissa myös kuittitulostin, ja DHL:n mallissa jopa puhelin samassa (todella hauska puhua siihen isoon halkoon)
Itse olen ajanut kymmeniä kuorma-autoja ja aina on rajoitin ollut 83-92km/h välillä, ja sitten on tietenkin vuotta 2001 vanhempia jotka kulkee niin kovaa kuin tehoa riittää.
Eli taitaa olla vain myytti tuo mitä kerroit - Tanker-oil
87k kirjoitti:
Hmm, voitko näyttää kuvan kuljetussopimuksesta, jossa puhutaan rajoittimesta, rajaa pois henkilötiedot.
Ja onko tuo "musta laatikko" semmonen vanhan kännykän näköinen iso laite, jossa on näppäimistö ja kosketusnäyttö, ehkä jopa viivakoodinlukija, jossain malleissa myös kuittitulostin, ja DHL:n mallissa jopa puhelin samassa (todella hauska puhua siihen isoon halkoon)
Itse olen ajanut kymmeniä kuorma-autoja ja aina on rajoitin ollut 83-92km/h välillä, ja sitten on tietenkin vuotta 2001 vanhempia jotka kulkee niin kovaa kuin tehoa riittää.
Eli taitaa olla vain myytti tuo mitä kerroitOlen itse ollut muistaakseni neljä tai viisi vuotta sitten mukana kun silloista ajokkiani tai sen nopeudenrajoitinta säädettiin 82km/h nopeuteen. Säätö meni sikäli pieleen että auto kulki gps:n mukaan kuitenkin 83km/h. Näistä Nesteoilin omista säädöksistä saat paremmin tietoa kun soitat yhtiöön ja pyydät saada kuljetuspuolen esimiestä puhelimeen. Nesteoilin keskuksesta kyseisen henkilön kyllä löydät.
Musta laatikko on ollut Nesteoilin autoissa pakollinen viimevuoden alusta lähtien. Kyseinen pieni boksi on omassa ajokissani hanttimiehen penkin alla. Kertomiasi viivakoodinlukjoita saati tulostimia ei laitteesta löydy. Siihen ei kirjoiteta,sanella tai ylipäätään edes kosketa vaan se tallentaa dataa ihan omaan tahtiinsa kuten nopeuksia,hidastuvuuksia kaarrevoimia jne.
Kyseessä on siis eräänlainen EDR-laite==>> http://www.tiede.fi/artikkeli/1224/tekniikka_palsta_musta_laatikko_autoonkin
"Laite mittaa törmäysnopeuden ja nopeuden muutoksen sekä kiihtyvyyden pitkittäis- ja poikittaissuuntaan. Se havaitsee auton mutkittelun ja kirjaa kuljettajan toimet, kuten jarrutukset ja äänimerkit. Turvatyynyjen ja muiden turvalaitteiden toiminta tallentuu myös.
Auton mustan laatikon on rekisteröitävä myös törmäykset jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Onnettomuuksista 20–25 prosenttia on näitä niin sanottuja pehmeitä törmäyksiä, joissa pienetkin nopeuden muutokset pitää tunnnistaa." - 87k=palstan nero!
87k kirjoitti:
Hmm, voitko näyttää kuvan kuljetussopimuksesta, jossa puhutaan rajoittimesta, rajaa pois henkilötiedot.
Ja onko tuo "musta laatikko" semmonen vanhan kännykän näköinen iso laite, jossa on näppäimistö ja kosketusnäyttö, ehkä jopa viivakoodinlukija, jossain malleissa myös kuittitulostin, ja DHL:n mallissa jopa puhelin samassa (todella hauska puhua siihen isoon halkoon)
Itse olen ajanut kymmeniä kuorma-autoja ja aina on rajoitin ollut 83-92km/h välillä, ja sitten on tietenkin vuotta 2001 vanhempia jotka kulkee niin kovaa kuin tehoa riittää.
Eli taitaa olla vain myytti tuo mitä kerroitMiten kuvittelet tavallisen kuljettajan pääsevän käsiksi kuljetussopimuksiin saati sitten niitä netissä levittelemään??? Tuskin sinäkään saat Hemmon kuljetussopimuksia tänne julkisiksi kaikkien nähtäville!! Kerro nyt tähänkin joku nerokas vastaus kun kaiken täällä muutenkin tiedät!!!
- Tanker-oil
87k kirjoitti:
Hmm, voitko näyttää kuvan kuljetussopimuksesta, jossa puhutaan rajoittimesta, rajaa pois henkilötiedot.
Ja onko tuo "musta laatikko" semmonen vanhan kännykän näköinen iso laite, jossa on näppäimistö ja kosketusnäyttö, ehkä jopa viivakoodinlukija, jossain malleissa myös kuittitulostin, ja DHL:n mallissa jopa puhelin samassa (todella hauska puhua siihen isoon halkoon)
Itse olen ajanut kymmeniä kuorma-autoja ja aina on rajoitin ollut 83-92km/h välillä, ja sitten on tietenkin vuotta 2001 vanhempia jotka kulkee niin kovaa kuin tehoa riittää.
Eli taitaa olla vain myytti tuo mitä kerroitNesteolin vuosikertomuksessa vuodelta 2009 löytyy mm. seuraavanlainen kohta.. " ..sillä säiliöautojen polttoaineen kulutus
on vähentynyt arviolta 2 litraa sadalla kilometrillä.
Vuonna 2009 säiliöautojen turvallisuutta
parannettiin pudottamalla rajoittimen sallimaa
suurinta nopeutta 82:een km/h, kun se aiemmin
oli 89 km/h. Säiliöautojen jakelualueet ja
lastimäärät on suunniteltu mahdollisimman
tehokkaiksi. Myös säiliöautokalustoa uudistetaan
Euro 3 ja Euro 4 -moottoreita lisäämällä."
Kannattaa ladata kyseisen vuosikertomuksen pdf-tiedosto niin kyseisen firman logistiikasta löytyy paljon muutakin tietoa firman kuljetuskalustosta ja turvallisuusnäkökohdista. - ....................
87k=palstan nero! kirjoitti:
Miten kuvittelet tavallisen kuljettajan pääsevän käsiksi kuljetussopimuksiin saati sitten niitä netissä levittelemään??? Tuskin sinäkään saat Hemmon kuljetussopimuksia tänne julkisiksi kaikkien nähtäville!! Kerro nyt tähänkin joku nerokas vastaus kun kaiken täällä muutenkin tiedät!!!
Ei vissiin sitten löytynyt 87K:lta mitään vastinetta, niin lienee sopivasti "unohtanut" että on tällaiseenkin keskusteluun osallistunut...
- 87k=palstan nero!
.................... kirjoitti:
Ei vissiin sitten löytynyt 87K:lta mitään vastinetta, niin lienee sopivasti "unohtanut" että on tällaiseenkin keskusteluun osallistunut...
87k on kaveri joka suoltaa typeriä kuvitelmiaan faktana palstalle ja sitten kun huomaa itsekin olleensa väärässä poistuu keskustelusta eikä vastaa kyselyihin enää kyseisestä asiasta. Pelkuri hiiri joka ei kykene/halua seistä omien väitteidensä takana eikä uskalla myöntää olleensa taas kerran aivan pihalla.
- N
gfhfghfgh kirjoitti:
Ja vittu ei varmasti ole.
Kuka yrittää.
- hosuvosu
kyllä paras osa sinustakin taisi valua lakanoille !
- Vässykkäinen
Tavallista rennompi tapa liikkua tuollainen nopeus. Ajoin viimeksi Nurmijärveltä Tampereelle sata lasissa eikä siinä ohitettavia ollut kuin silloin tällöin jokunen rekka. Ei tarvinnut jatkuvasti olla kyttäämässä peilistä, milloin vasemmalle kaistalle mahtuu. Hyvin kerkesin perille eivätkä minusta ohi menevät nopeammat häirinneet millään tavalla. Mutta eihän se kovin urheilullista ole.
- Periskooppi
Sama täälä olen huomannut että ajamalla rajoitusten mukaan tai moottoritiellä olen pudottanut vauhdin sataseen, jolla tosiaan on pitkä ajo rauhallisempaa kun ei ole jatkuvasti ohitettavia.
Eikä kannata puuttua toisten ajamiseen antaa kiireisten mennä menojaan eikä olla myöskään tulppana liikenteessä, ei ajeta liian perässä edelläajavaa jottei muodostu jonoa jolloin ohittaminen vaikeutuu vaan annetaan ohittajille tilaa.
Hyvän kuljettajan tunnistaa tasaisesta liikennenopeudesta mikä tarkoittaa että liikennettä seurataan ja ennakoidaan tilanteita niin ettei yllättävä tilanteita pääse syntymään.
Aikaa kuluu vähän enemmän mutta kannattaa jos aikaa on käytettävissä.
- Mitä sitten?
Ajoit siis oikeasti nopeutta 98km/h ja ihmettelet kun 120km/h nopeusrajoitusalueella sinut ja poliisin puuttumiskkynnys on tulla nopeusrajoituksella 131km/h.
Itse ajelen moottoririellä yleensä 129 navigaattorin mukaan?
Itse ihmettelen sitä kun ajelen moposkooterilla kaupungissa 40km/h rajoitusalueella 45km/h ja joidenkin autoilijoiden on silti pakko tunkea ohi.- baotian
taitaa skootterin mittari kusettaa
- Pögötti <3
Tietääkö kukaan miltä tuntuu ajaa 260 km/h talvella? Voin sanoa että noin maantiellä ajoin ja lunta satoi. Mutta koska peugeot on hyvä ja vakaa ajaa, ei ongelmia tullut :) Suosittelen kaikille peugeot 607 ostoa! (3L V6 200hp) itsellä oli jo tuolloin 300hp pintaan =)
- Rapea ranskalainen
Ja kun vähennät kertomastasi nopeudesta 7-10% pois niin saat todellisen nopeuden suoritukseesi niin suorituksesi ei näytä enää ollenkaan niin "mahtavalta"!!
- BMW 320dA -09
jooo,jospa jätettäisiin nämä sankaritarinat niille 5 -vuotiaille pojille.Ne saa kertoa hyppäävänsä 20 metrin korkeuteen ja ajavansa talvella lumisateessa 260km/h,ei aikuiset miehet.
- Eksä tajua?
Voi pöhkö! Nyt jäi monta minuuttia laittamatta aikapankkiin!
- useampia vuosia jo
Omassa autossani 104 tarkoittaa navigaattorissa 100 tai 99.
"Ohituspakkoa" en ihmettele koska 100 km/h tuntuu hitaalta hyvässä autossa, mutta tietävätkö ne 120 ajavat että he kuluttavat 20 % enemmän polttoainetta kuin sillä satasen maantie- / talvinopeudella?
Litrahintaan 20 % lisää tarkoittaa että 1,60 euroa litralta maksava bensa onkin polttoainelaskussa käytännössä 1,92 euroa samalla matkalla vain siksi että nopeusrajoitus on korkeampi. Eihän se yhdellä reissulla taloutta kaada, mutta vaihtoehtona on ajaa joko 20 % pidemmälle tai 20 % nopeammin.
Ja onhan se palanut polttoaine myöskin pakokaasuja, ei pelkästään rahaa.- terroristeja teilläm
juu näitä tanan ekonoomisäästäjiä on teiden tukkoina ihan vaaraksi saakka teillämme.
Motarilla ajetaan 100-105 ja sitten poukkoillaan ohituskaistalle nopeampien eteen matelemaan ja vilkuttelemaan jarruvaloja kun joku tulee lähelle.
Eikö ole tullut mieleen, että teet liikenne rikkomuksen kun vaihdat kaistaa nopeamman auton eteen joka joutuu jarruttamaa????
Täällä Tampereen seudulla näitä kusipäitä ainakin riittää ihan lainattavaksi asti.
Jos sitä pitää ajaa säästäen, niin ei siinä mitää jos pysytte siellä oikealla kaistalla. - BMW 320dA -09
terroristeja teilläm kirjoitti:
juu näitä tanan ekonoomisäästäjiä on teiden tukkoina ihan vaaraksi saakka teillämme.
Motarilla ajetaan 100-105 ja sitten poukkoillaan ohituskaistalle nopeampien eteen matelemaan ja vilkuttelemaan jarruvaloja kun joku tulee lähelle.
Eikö ole tullut mieleen, että teet liikenne rikkomuksen kun vaihdat kaistaa nopeamman auton eteen joka joutuu jarruttamaa????
Täällä Tampereen seudulla näitä kusipäitä ainakin riittää ihan lainattavaksi asti.
Jos sitä pitää ajaa säästäen, niin ei siinä mitää jos pysytte siellä oikealla kaistalla."Mistä tulee tämä ohituspakko mieli kuskeille, miksei ne voi pysyä minun takanani? Motarillahan tuo ohittelu on kylläkin helppoa kun ei vastaantulijoita ole, mutta siltikin kyllä tuo 104kmh olisi riittänyt muillekkin liikkujille. "
Katsohan ensi kerralla niin voi yllättyä;Talvirajoitukset poistui jo huhtikuussa,joten salittu nopeus onkin moottoritiellä jopa 120km/h!
Nääin ollen kukaan ei jää varmasti köröttölemään taaksesi reilua satasta koska SINÄ uskallat ajaa vain sen verran.
Olet varmasti juuri niitä kuskeja mitkä ajaa sen 75- 80km/h kaheksankympin alueella ja sielläkin ihmetellään kun joku menee ohitse.Näin ollen jos todella pelkäät ajamista niin suositellen lämpimästi siirtymään kyytiläiseksi tai käyttämään yleisiä.Näiin sinunkaan ei tarvitse stressata miksi kaikki eivät totellekaan sinun sallittua hitaampaa nopeutta. - useampia vuosia jo
terroristeja teilläm kirjoitti:
juu näitä tanan ekonoomisäästäjiä on teiden tukkoina ihan vaaraksi saakka teillämme.
Motarilla ajetaan 100-105 ja sitten poukkoillaan ohituskaistalle nopeampien eteen matelemaan ja vilkuttelemaan jarruvaloja kun joku tulee lähelle.
Eikö ole tullut mieleen, että teet liikenne rikkomuksen kun vaihdat kaistaa nopeamman auton eteen joka joutuu jarruttamaa????
Täällä Tampereen seudulla näitä kusipäitä ainakin riittää ihan lainattavaksi asti.
Jos sitä pitää ajaa säästäen, niin ei siinä mitää jos pysytte siellä oikealla kaistalla.>>Eikö ole tullut mieleen, että teet liikenne rikkomuksen kun vaihdat kaistaa nopeamman auton eteen joka joutuu jarruttamaa
Ei minun ajotapaani liity poukkoilu (voin hidastaakin 5 km/h), mutta bussit tekevät kyllä noin. Tarvittaessa kiihdytän ohitustilanteessa koska tiedän että kaikilla ei maltti riitä sietämään muita ihmisiä. Ja ekonomin sijaan voi sitä kutsua insinöörisäästämiseksi, koska pitää tuntea tekniikka jotta tietää että ajonopeus vaikuttaa polttoainelaskuun.
Toisaalta jos olet hyvä kuljettaja osaat jo ennakoida sen että 100-105 ajavatkaan ei halua jäädä sinne rekan taakse, tai miksi nyt sitten ovatkaan vaihtamassa kaistaa.
Se että ajat liian lähellä edelläajavaa on pahempi rikkomus kuin 15 km/h ylinopeus. - pelkäävä säästäjä
useampia vuosia jo kirjoitti:
>>Eikö ole tullut mieleen, että teet liikenne rikkomuksen kun vaihdat kaistaa nopeamman auton eteen joka joutuu jarruttamaa
Ei minun ajotapaani liity poukkoilu (voin hidastaakin 5 km/h), mutta bussit tekevät kyllä noin. Tarvittaessa kiihdytän ohitustilanteessa koska tiedän että kaikilla ei maltti riitä sietämään muita ihmisiä. Ja ekonomin sijaan voi sitä kutsua insinöörisäästämiseksi, koska pitää tuntea tekniikka jotta tietää että ajonopeus vaikuttaa polttoainelaskuun.
Toisaalta jos olet hyvä kuljettaja osaat jo ennakoida sen että 100-105 ajavatkaan ei halua jäädä sinne rekan taakse, tai miksi nyt sitten ovatkaan vaihtamassa kaistaa.
Se että ajat liian lähellä edelläajavaa on pahempi rikkomus kuin 15 km/h ylinopeus.nyt ei puhuttukaan ylinopeudesta vaan siitä liian hitaasta väärällä kaistalla ajajasta joka poukkoilee eteen ja jää siihen matalemaan 2km nopeammin ajaen kuin edellä mennyt peräkärry tai rekka. Pysyisit siellä niiden perässä jos on tarve säästää tai vauhti huimaa.
- erityisasiantuntija
Työaikani maksaa noin euron joka minuutti. Säästyneellä polttoaineella ei tosiaankaan makseta kalliimpia palkkakustannuksia. Polttoaineet ja palkat maksaa sama taho.
- ....................
erityisasiantuntija kirjoitti:
Työaikani maksaa noin euron joka minuutti. Säästyneellä polttoaineella ei tosiaankaan makseta kalliimpia palkkakustannuksia. Polttoaineet ja palkat maksaa sama taho.
Siinähän vasta halpa erikoisasiantuntija on, meillä laukkaa laskutusta joka minuutista noin 3 kertaa enemmän, eikä varmasti silti olla alamme kalleimpia. Silti ajetaan ihan sääntöjen mukaan, aikaa menee matkalla sen mitä menee, ja kaikki kulut laskutetaan.
- oletko tyhmä?
erityisasiantuntija kirjoitti:
Työaikani maksaa noin euron joka minuutti. Säästyneellä polttoaineella ei tosiaankaan makseta kalliimpia palkkakustannuksia. Polttoaineet ja palkat maksaa sama taho.
"Työaikani maksaa noin euron joka minuutti"
Tästä syystä ajan työajoni mahdollisimman hitaasti ja pidän tauot aina ajomatkojen aikana. Näin saan maksimoitua tuloni ja säästän vielä lisäksi polttoainetta. - N
BMW 320dA -09 kirjoitti:
"Mistä tulee tämä ohituspakko mieli kuskeille, miksei ne voi pysyä minun takanani? Motarillahan tuo ohittelu on kylläkin helppoa kun ei vastaantulijoita ole, mutta siltikin kyllä tuo 104kmh olisi riittänyt muillekkin liikkujille. "
Katsohan ensi kerralla niin voi yllättyä;Talvirajoitukset poistui jo huhtikuussa,joten salittu nopeus onkin moottoritiellä jopa 120km/h!
Nääin ollen kukaan ei jää varmasti köröttölemään taaksesi reilua satasta koska SINÄ uskallat ajaa vain sen verran.
Olet varmasti juuri niitä kuskeja mitkä ajaa sen 75- 80km/h kaheksankympin alueella ja sielläkin ihmetellään kun joku menee ohitse.Näin ollen jos todella pelkäät ajamista niin suositellen lämpimästi siirtymään kyytiläiseksi tai käyttämään yleisiä.Näiin sinunkaan ei tarvitse stressata miksi kaikki eivät totellekaan sinun sallittua hitaampaa nopeutta.Oletteko huomioinu jotain erittäin tärkeän havainon.
- Anonyymi
erityisasiantuntija kirjoitti:
Työaikani maksaa noin euron joka minuutti. Säästyneellä polttoaineella ei tosiaankaan makseta kalliimpia palkkakustannuksia. Polttoaineet ja palkat maksaa sama taho.
Varsin halpaa jos sen takia pitää rikkoa tieliikennelakia. Meillä minuuttihinta on noin ajatellen vain 10 euroa eikä aiheuta minkäänlaista lain rikkomista koska tuo on varsin helposti ratkaistavissa oikealla suunnittelulla.
- Häkkinen...
Kyllä pienemmälläkin vauhdilla pääsee perille.Antaa hätäistempien mennä ohi,motrarilla.
- Erno-vaari
Miksi kaikki menee ohi kun ajan motarilla invamopolla? Mihin niillä on kiire? Ja miksi ne soittaa torvea?
- kiitos 1939-1945
Erno-vaari kirjoitti:
Miksi kaikki menee ohi kun ajan motarilla invamopolla? Mihin niillä on kiire? Ja miksi ne soittaa torvea?
Siksi että invamopon rakenteellinen nopeus on alle 60 km/h, eli sillä ette saa ajaa moottoritiellä.
Ajakaa sitä entistä valtatietä joka kulkee rauhallisena siinä moottoritien vieressä. - Erno-vaari
kiitos 1939-1945 kirjoitti:
Siksi että invamopon rakenteellinen nopeus on alle 60 km/h, eli sillä ette saa ajaa moottoritiellä.
Ajakaa sitä entistä valtatietä joka kulkee rauhallisena siinä moottoritien vieressä.Kyllä silläkin perille ehtii eikä ole tuhaan ohitettavia säästän vielä bensakuluissakin kyl mie kuule soras oon ollunna ei sillo ennenvanhaa tollaset nulikat suutaa soittaneet ne laitettii aitoo maalaamaa ja tunkijoo kohentammaa, opettele poika siekii tavoille!
- elävä ihminen
Erno-vaari kirjoitti:
Kyllä silläkin perille ehtii eikä ole tuhaan ohitettavia säästän vielä bensakuluissakin kyl mie kuule soras oon ollunna ei sillo ennenvanhaa tollaset nulikat suutaa soittaneet ne laitettii aitoo maalaamaa ja tunkijoo kohentammaa, opettele poika siekii tavoille!
ja vaari kun muistasi sen, että käärinliinoissa ei ole taskuja, joten aja vaan ihan suurinta sallittu niin et ole riskinä liikenteessä.
- MUUH__
mitä se sinua kiinnostaa miten muut ajavat? Hae poliisikouluun jos on noin iso kuhmu otsassa. Ehkä ne eivät huolisi. Aja sinä tasaista nopeutta, ja nauti sinä pienemmästä polttoainekulutuksestasi. Vinkki: Painamalla kytkimen pohjaan auto rullaa paljon paremmin kuin moottorijarrutuksella, ja säästät bensaa risteykseen tai liikennevaloihin tultaessa. Jos mahdollista, älä pysäytä autoa ja käytä jarrua mahdollisimman vähän. Jälleen säästät polttoainetta. Vatkaa jalkaa mahdollisimman vähän ajaessa, eli aja vakkarilla. Jälleen säästät polttoainetta. Jätä välimatkaa edellä ajavaan niin, että voit ajaa vakkarilla. Edelleen säästöä. Käytä mahdollisimman matalia kierroksia moottorissa, kuitenkin niin että se jaksaa vääntää. Ja vielä bonussäästöä. Kas niin. Nyt sait uuden kyttäämisen aiheen. Tee uusi enkka, mutta älä rupea säästämään polttoainetta ajamalla väärältä puolelta liikenteenjakajia, ja jarruta silti risteyksiin. Ei ole hyvästä säikytellä ihmisiä edes polttoaineensäästön takia. Voit yltää jopa 15% säästöihin polttoaineenkulutuksessasi.
- tasan sata
Minä ajan moottoritiellä aina tasan satasta koska minulla ei ole kiire mihinkään , eikä tarvitse ohitella juuri ketään.Muut saa mennä ohi jos siltä tuntuu.Käytän navigaattoria , jotta saan nopeuden säädettyä juuri oikeaksi .
- ..tanan säästäjät
tasan sata kirjoitti:
Minä ajan moottoritiellä aina tasan satasta koska minulla ei ole kiire mihinkään , eikä tarvitse ohitella juuri ketään.Muut saa mennä ohi jos siltä tuntuu.Käytän navigaattoria , jotta saan nopeuden säädettyä juuri oikeaksi .
ja muista pysyä siellä oikealla kaistalla etkä poukkoile ohituskaistalle häritsemään normaalien ihmisten jalkoihin.
- säästää mitä säästää
"Vinkki: Painamalla kytkimen pohjaan auto rullaa paljon paremmin kuin moottorijarrutuksella, ja säästät bensaa risteykseen tai liikennevaloihin tultaessa". Ei se noin mene, moottorijarrutuksessa kulutus on nolla, tyhjäkäynnilläkin jo suurempi. Kaikkein pienin jos moottori pysähtyy jo liikennevaloihin tultaessa (uusimmat start-stop järjestelmät).
- heh....
pitää paikkansa, mutta moottorijarrutuksella vauhti laskee niin paljon nopeammin, että olisi ollut halvempaa laittaa kytkin paljon aikaisemmin pohjaan, ja nostaa vaikka sitten kytkin ylös kun kierrokset olisivat lähellä tyhjäkäyntikierroksia. Minä tiedän, sinä et.
- heh....
heh.... kirjoitti:
pitää paikkansa, mutta moottorijarrutuksella vauhti laskee niin paljon nopeammin, että olisi ollut halvempaa laittaa kytkin paljon aikaisemmin pohjaan, ja nostaa vaikka sitten kytkin ylös kun kierrokset olisivat lähellä tyhjäkäyntikierroksia. Minä tiedän, sinä et.
tai se ja sama... se mitä auto syö tyhjäkäynnillä on niin mitätöntä, ettei sillä ole mitään merkitystä. Jätä autosi joskus yöksi käyntiin ja katso aamulla uudestaan bensamittaria.
- on se ihmeellistä
heh.... kirjoitti:
tai se ja sama... se mitä auto syö tyhjäkäynnillä on niin mitätöntä, ettei sillä ole mitään merkitystä. Jätä autosi joskus yöksi käyntiin ja katso aamulla uudestaan bensamittaria.
ja vielä häämennystä, moottorijarrutuksessa nykyautoissa katkeaa polttoaineen syöttö.
- pässinpäitä
on se ihmeellistä kirjoitti:
ja vielä häämennystä, moottorijarrutuksessa nykyautoissa katkeaa polttoaineen syöttö.
Tätähän faktaa ei kaikki "säästäjät" tajua.
- mistä kana pissii?
Njo Njiin,vielä mittarivirheestä.........pari vuotta sitten vaihdoin uudehkoon autooni uudet renkaat,edellisillä renkailla 44.000km ajoa ja navigaattorin mukaan nopeus 95km/h mittarin näyttäessä n.100km/h....OKEI......renkaiden myyjä suositteli ennen uusien renkaiden asennusta(Goodyear formule I 215/55-16,sama koko kuin aiemmilla Michelineillä) zekkauttaa ja mahd.säätäyttää ohjaus-ym kulmat...näin teetettiin......hywät renkaat alla kaikissa olosuhteissa MUTTA nyt ajaessani mittarin mukaan 100km/h navigaattorini(2kpl kokeiltu) näyttää nopeuteni olevan 107km/h!!!!!!!!!.......ja nyt "jännityksellä" odottelee raadin kuittauksia.....KIITOKSET etukäteen kaikille :)
- Juan-Manuel
Sä taisit ostaa Fangion vanhat kisarenkaat. Oliks paljonki pintaa jäljellä?
- Vianor
Renkaan halkaisia sinulla on cm 64.3 ja Vierintäkehä, cm 196.1 = näin ollen mittari virhe -5.. saavuttaaksesi mittarivirheen 7 eli 13 nousun, pitäsisi halkaisian olla 75.1 ja vierintäkehän 229 että että se tarkoittaisi jo 265/65/16 rofiilin rengasta.. mene kusettamaan muita kiitos :)
- ett semmottii
No jeps, kylhän tääl näköjänsä on kaikenlaisii nenänsä kaivelijoita,MUTT asiaan....eihä kaikki SUOMALAISET voi olla hjunttei....:)
- Ter Turvenuija
Hesasta tampereelle menee vanha kolmonen menkää sinne,siellä on valmiina kahdeksankympin rajoitus,voitta ajaa seitsämääkymppiä,niin säästätte tosi paljon.
- insinööriainestako?
Laitatko esimerkin paljonko säästää? Laske myös ajankäyttö eri nopeuksilla.
- 9-8
Kyllä on vaikeaa ottaa muuta liikennettä huomioon jos itse ajan motarilla 120 näen että edessä menevä ajelee hitaammin jonka edessä on esim rekka jonka peräässä menne henkilöauto joka lähtee ohittaa ja ajaa 100 kilsaa nostan jalan kaasulta tai otan ruiserin pois päältä hyvissä ajoin jätän reilusti väliä ja annan edellä ajavan tehdä ohituksen rauhassa kytken ruiserin ja jatkan matkaa. Yhdessä ja vielä erikseen suomalaiset ei osaa ajaa ruuhkassa, mottoritiellä.
- Riku
Saatanan kusipää. Mene bussilla.
- anna mulle rahaa
Et ole tainnut itse kokeilla sitä bussia? Matka kestää paljon kauemmin, eikä nekään saa ajaa kovempaa kuin 100 km/h.
- Anonyymi
Mikäs ihmeen keisari sinä luulet olevasi, että kaikkien pitäisi körrätä sinun perässä?
- Anonyymi
Kerran Tojomies on aina Tojomies. Ei voi parantua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerran Tojomies on aina Tojomies. Ei voi parantua.
Ja vieläpä puolisokea kun ei huomannut että aloitus oli kirjoitettu 8,5 vuotta sitten.
Kuka muu kuin tojomies kaivelee näin vanhoja ketjuja arkistosta esiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vieläpä puolisokea kun ei huomannut että aloitus oli kirjoitettu 8,5 vuotta sitten.
Kuka muu kuin tojomies kaivelee näin vanhoja ketjuja arkistosta esiin.No sinulla kun kerran on kiinnostusta asiaan, niin voisit tutkia millä vastauksella tämä ketju on nostettu taas esiin ja osoittaa paheksuntasi sinne.
- Anonyymi
Koska minä olen paras kaikista. Kerran luulin olevani väärmässä, mutta erehdyin.
- Anonyymi
Motareille pitäisi laittaa kameratolpat kilometrin välein, erityisesti kuvaamaan vasenta kaistaa. Samoin muillekin teille missä useampi kaista samaan suuntaan.
Tekisi liikenteestä paljon sujuvampaa kun ylinopeuskuskit ei jatkuvasti estäisi suurinta sallittua ajavia sujuvasti ohittamaan alinopeutta ajavia. Nythän liikenne on aika tukkoisaa motareilla kun aina saa varoa niitä suurta ylinopeutta tulevia takaa kun vaihtaa vasemmalle ohittaakseen rekan.
Nyt talvellakin kun on 100-rajoitus, jatkuvasti tulee autoja ohi vaikka oma GPS näyttää 102-104km/h.- Anonyymi
Jos pää ei enää käänny katsomaan peiliin, eikä refleksit riitä havaitsemaan liikenteen rytmiä, on aika myöntää se, että pitää vaan ajella sen rekan perässä oikealla kaistalla.
Kaikki me ikäännytään ja niiden asioiden kanssa pitää vaan oppia elämään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pää ei enää käänny katsomaan peiliin, eikä refleksit riitä havaitsemaan liikenteen rytmiä, on aika myöntää se, että pitää vaan ajella sen rekan perässä oikealla kaistalla.
Kaikki me ikäännytään ja niiden asioiden kanssa pitää vaan oppia elämään.Oonx mää hetero? Vai Viherhippi PeppuPekan fani pedo?
- Anonyymi
Tientukko kihnuttaa moottoritiellä ja vahtii, ettei kukaan aja kesällä yli 110 eikä talvella yli 90 km/h.
Kun eteen tulee tietyömaan 60 km/h rajoitus, tientukko a) jatkaa järkähtämättä entisellä nopeudellaan tai hidastaa 10 km/h. Ei kukaan nyt noin hiljaa jaksa ajella!
Sama juttu taajamissa. 60 km/h on ihan OK neljänkympin alueella, mutta 80-rajoituksen alkaessa 75 riittää mainiosti ja satasen alueella 85. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tientukko kihnuttaa moottoritiellä ja vahtii, ettei kukaan aja kesällä yli 110 eikä talvella yli 90 km/h.
Kun eteen tulee tietyömaan 60 km/h rajoitus, tientukko a) jatkaa järkähtämättä entisellä nopeudellaan tai hidastaa 10 km/h. Ei kukaan nyt noin hiljaa jaksa ajella!
Sama juttu taajamissa. 60 km/h on ihan OK neljänkympin alueella, mutta 80-rajoituksen alkaessa 75 riittää mainiosti ja satasen alueella 85.Jotenkin kumman tutulta tuntuu kirjoitus, kuin olisin lukenut tuon monta kertaa vuosien varrella. No, kertaus on opintojen äiti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tientukko kihnuttaa moottoritiellä ja vahtii, ettei kukaan aja kesällä yli 110 eikä talvella yli 90 km/h.
Kun eteen tulee tietyömaan 60 km/h rajoitus, tientukko a) jatkaa järkähtämättä entisellä nopeudellaan tai hidastaa 10 km/h. Ei kukaan nyt noin hiljaa jaksa ajella!
Sama juttu taajamissa. 60 km/h on ihan OK neljänkympin alueella, mutta 80-rajoituksen alkaessa 75 riittää mainiosti ja satasen alueella 85.Niin, sinä näet vain sen tarinan toisen puolen. Kunpa tietäisit mitä niille kiireisille joskus tapahtuu. Läheskään kaikki ei todella osaa hallita autoaan paniikkijarrutuksessa, varsinkaan jos on hieman kaarretta.
Toki joku ajattelee että kolari kymmenessä vuodessa on normaalia. Voin kertoa että -90 luvulla jolloin oli liikenneonnettomuuksia runsaasti, oli kuitenkin 80 % autoilijoista jotka eivät olleet kolhineet autoaan koskaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, sinä näet vain sen tarinan toisen puolen. Kunpa tietäisit mitä niille kiireisille joskus tapahtuu. Läheskään kaikki ei todella osaa hallita autoaan paniikkijarrutuksessa, varsinkaan jos on hieman kaarretta.
Toki joku ajattelee että kolari kymmenessä vuodessa on normaalia. Voin kertoa että -90 luvulla jolloin oli liikenneonnettomuuksia runsaasti, oli kuitenkin 80 % autoilijoista jotka eivät olleet kolhineet autoaan koskaan.Moottoritiet ovat kuitenkin turvallisimpia teitä Suomessa.
Keskimäärin nolla kuollutta vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tientukko kihnuttaa moottoritiellä ja vahtii, ettei kukaan aja kesällä yli 110 eikä talvella yli 90 km/h.
Kun eteen tulee tietyömaan 60 km/h rajoitus, tientukko a) jatkaa järkähtämättä entisellä nopeudellaan tai hidastaa 10 km/h. Ei kukaan nyt noin hiljaa jaksa ajella!
Sama juttu taajamissa. 60 km/h on ihan OK neljänkympin alueella, mutta 80-rajoituksen alkaessa 75 riittää mainiosti ja satasen alueella 85.Joillakin on tapana ajaa aina joko 70 tai 90 km/h riippumatta siitä mitä nopeusrajoituksia on tiellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillakin on tapana ajaa aina joko 70 tai 90 km/h riippumatta siitä mitä nopeusrajoituksia on tiellä.
Ei voi ajaa aina 70 tai 90 km/h.
On pakko kiihdyttää noihin nopeuksiin muiden nopeuksien kautta. Anonyymi kirjoitti:
Niin, sinä näet vain sen tarinan toisen puolen. Kunpa tietäisit mitä niille kiireisille joskus tapahtuu. Läheskään kaikki ei todella osaa hallita autoaan paniikkijarrutuksessa, varsinkaan jos on hieman kaarretta.
Toki joku ajattelee että kolari kymmenessä vuodessa on normaalia. Voin kertoa että -90 luvulla jolloin oli liikenneonnettomuuksia runsaasti, oli kuitenkin 80 % autoilijoista jotka eivät olleet kolhineet autoaan koskaan.Kuka ihme ei osaa ajaa moottoritiellä? Parillakin osuudella ei edes tarvitsisi rajoitusta kuin korkeintaan tien kunnon takia. Enemmän ihmisiä kuolee ihan liikennevaloissa kuin moottoriteillä.
- Anonyymi
Hyvin onnistuu ohittaminen suurinta sallittua käyttäen. Ne kauhean kiireiset huippukuskit voi ihan hyvin hidastaa hetkeksi, ja jatkaa taas sitä taitavaa ajamistaan kun kaista on vapaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, sinä näet vain sen tarinan toisen puolen. Kunpa tietäisit mitä niille kiireisille joskus tapahtuu. Läheskään kaikki ei todella osaa hallita autoaan paniikkijarrutuksessa, varsinkaan jos on hieman kaarretta.
Toki joku ajattelee että kolari kymmenessä vuodessa on normaalia. Voin kertoa että -90 luvulla jolloin oli liikenneonnettomuuksia runsaasti, oli kuitenkin 80 % autoilijoista jotka eivät olleet kolhineet autoaan koskaan.> Kunpa tietäisit mitä niille kiireisille joskus tapahtuu.
Tietukot, jotka 100/120 rajoituksilla kihnuttavat 10 -30 rajoituksen sallimaa hitaammin ovat niitä kiireisiä, jotka ajavat 10-30 km/h ylinopeutta taajamissa ja tietyämaiden kohdalla.
Näissä paikoissa tientukot kirivät aikaa kiinni ja reilu ylinopeus on taajamassa siitä kiva, ettei ainakaan lapset ja vanhukset uskalla suojatielle astua, kun näkevät Tärkeän Ihmisen lähestyvän 60 km/h neljänkympin alueella. Tämä auttaa myös vähentämään turhia pysähdyksiä ja säästää sitä kautta bensaa.
Taajamassa tientukoilla on jopa tapana "työntää" lisää vauhtia rajoituksen mukaan ajaviin. Tai ohitella... ohitus sujuu 40-rajoitusaluella kätsysti vaikka liikenteenjakajan väärältä puolelta tai erkanemiskaistan kautta koukkaamalla. On hyvä päästä jonon keulille ennen kuin 80/100 rajoitus alkaa ja pääsee kihnuttamaan 15 km/h alle rajoituksen, pitkä jono perässä. Nakkikioskilla jos unohaa, voi nenä mennä vinoon, joten on turvallisempaa uhota peltipurkin suojissa.
Kovasti tuntuu tientukoilla kiire alkavan myös ohituskaistoilla. Ohituskaistojen välit kontataan 75 km/h, mutta ohituskaistan kohdalla nopeus on vähintään 100 ja mieluummin 110. Myös talvirajoitusten (80) aikaan... eihän tientukon tarvitse rajoituksia huomioida, koska tientukko ajaa aina oikeaa tilannenopeutta!
Koska tientukko ajaa aina oikeaa nopeutta, jokainen, joka ohittaa tientukon on kaahari ja tientukolla on oikeus ja velvollisuus pyrkiä tarpeeton ohitus ehkäisemään esim. kiihdyttämällä 70->90.
Koska tientukko ajaa aina oikeaa tilannenopeutta, tientukolla on oikeus "työntää" lisää vauhtia hitaammin ajaviin tai ohittaa nämä. Vaikka sitten liikenteenjakajan väärältä puolelta koukaten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1483219- 1082613
- 512591
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402258Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4832112- 1101911
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521895Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91744Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151647Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1111638