12v. Kuukautiset

Kuukautisgirl99

Eli oon 12v tyttö ja mulla alkoi toissapäivänä kuukautiset. Huomasin sen vessassa ja olin et wtf mut sitte tajusin. Vuotoa on tullut ihan sairaasti. Miten paljon sitä yleensä tulee ja väheneekö se loppuvaihellla? Mutta suurin ongelma on se että lähdemme ensi kuussa lomalle Kreikkaan... Siellä olen ennenkin uinut paljon voiko joku kertoa uimisesta kuukautisten aikana? Ja muutenkin ja vuotoa on tosiaan niin paljon ettei side riitä vaan tungen 7 kerrosta wc paperia joissa on 2 arkkia silloinkin meinaa mennä jo läpi... Help

39

4127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11veevaanmoiolen

      Ensiksi onnea ekoista menkoista oon ite 11v.
      Ja mulla on ollu vasta kolmet menkat mut kumminki
      riippuu ihmisestä paljonko tulee ja itelläni vähenee loppuvaiheella
      Hihii mulla alkoi kreikassa menkat mutta kyllä siitä selvii ui meres tai käytä tamppoonii mut en suosittele jos meet mereen uimaa nii käytä mustia uikkareita niin vuoto ei näy. Mun tokat menkat oli tosi niukat ja ekat runsaat joten tulkitse tilanne siellä. Ja voi olla ettei menkat osu silloiselle viikolle. Tsemiä!

    • elisa.vepsalainen

      Näin parikymppisenä voisin tarinoida menkoista vaikka ja kuinka. Vuodon määrä vaihtelee alkuun tosi paljon. Sitä voi olla ekoina päivinä tosi paljon ja loppuvaiheessa riittää jo pikkuhousunsuoja. Vuodon määrä tasottuu melko varmasti ekan puolen vuoden aikana. Kaupoissa myydään imukyvyltään erilaisia siteitä ja tamponeja. Jos tuntuu ettei normaalit siteet pidä niin kannattaa kokeilla runsaammalle vuodolle tarkoitettuja suojia.
      Niin ja uidessa tosiaan käytä tamponia! Muuten menkkojen aikaan vedestä voi saada kaikenlaisia pöpöjä ja niistä saattaa seurata inhottavia tulehduksia tai jopa hiiva :s

      • Itse en kyllä suosittelisi tampoonia 12v tytölle jolla vasta alkanut, varsinkaan jos ei ennen ole emättimeen mitään laittanut.


    • Kuukautisgirl99

      Viel pari kyssää:
      Kuinka kauan ne yleensä kestää aluksi
      Kuinka usein sidettä pitää vaihtaa
      En uskalla istua vaaleille penkeille kun pelkään että vuoto tulee läpi
      Miksi veri haisee

    • 11veevaanmoiolen

      Kesto on kaikilla varmaa yksilöllinen itellä ekat oli viis päivää ja toiset kaks päivää kolmannet oli neljä päivää. Että varmaan aika epätasasta kun menkat on alkanu:)

      Sidettä ei tarvii vaihtaa kuin 2-5tunnin välein itellä ainaki kesti lennon ajan kreikasta:)

      Voit hyvin istua vaalealle sohvalle mutta jos epäilyttää nii istu jalan päälle sillee ettei vuotokohta osu penkille.

      Veri haisee aina en tiiä miks. Mutta se ei saa haista liikaa koska saattaa olla tulehus:)

    • Kuulautisgirl99

      Ok kiitti teille tosi paljon!!! :)))

    • mievaan

      kuukautisten kesto on yksilöllistä turha sitä miutten on lähtee arvioimaan.

      • Apua sulle

        Kuukautisveri alkaa haisemaan joutuessaan kosketukseen ilman kanssa. Hajua ei voi estää. Paitsi jos käyttää tamponia veri ei joudu ilmaan. Muista vaihtaa side usein hajujen välttämiseksi.


    • 14w.girrl

      Ite olin 11 ku ite sain. Mutta siis, menkat ei yleensä kestä kauempaa kuin 5-6 päivää, eli älä ole kreikasta huolissasi. Ja menkkojen aikna ei kannata uida. Liikuntatunneillakin sanoo opelle jos on uintia, niin se käskee tehä jtn muuta. Itelläni ongelmana mahakivut. Mutta siis, jos tulee niin paljon, osta jtn erikoisvahvoja siteitä. Ja jos SEKÄÄN ei riitä, niin sano äitilles ja mee lääkäriin.


      Onnea, koita pärjäillä. En mä haluu säikytellä, mut mulle menkat on oikee kirous.

      • 14w.girrl

        ai8nnin, ja siks ei kannata uida, koska veteen tulee sitte verivana, joka johtaa sitte suhun. ei oo kivaa


      • i know better
        14w.girrl kirjoitti:

        ai8nnin, ja siks ei kannata uida, koska veteen tulee sitte verivana, joka johtaa sitte suhun. ei oo kivaa

        No ei kyllä verivanaa tule :D pöpöjä kyllä tulee ja hiiva ei oo kiva :D


      • ougaad
        14w.girrl kirjoitti:

        ai8nnin, ja siks ei kannata uida, koska veteen tulee sitte verivana, joka johtaa sitte suhun. ei oo kivaa

        sori vanha kessa mut pakko kommentoida et ei kukaan täysjärkinen ui ilman tamponii :D


    • kuukautisgirl-99

      kiitos teille teiän avusta mä oon selvinny jo kolmista kuukautisista :). eikä ne tulllu siel kreikas vaik olin varma ku 2 viikkoo oltii nii olin aivan varma et ne tulee mut eopäs kuitenkaa joten oikeesti kiitos :)) :3

    • kuukautisgirl-99

      mut entä ku meiän liikanope on mies ja en tiiä millon meil on uintii, nii mua nolottaa sanoo sille jos on menkat, et mitä teen? onko kokemuksii???? :))

      • 979797

        ei siin oo mitää noloa sanoo sille :) kyl se on varmasti ennenkin kuullut... Tai sitten pyydät tyyliin äitiis kirjottaa lapun... Muute ootko sä ylä vai alaasteella? Tai siis jos oisit yläasteella niin aika erikoista että mies ope. Tietty voithan vaan olla törkeä ja sanoon että et ui ja syy on että ei kuulu sulle :D mut suosittelen kertoo


    • 11veevaanmoiolen

      Oi ihanaa et noista mun kirjotuksista tykätään

    • Ei ole kovin hauskaa, jos sinulla on kuukautiset Kreikan-lomamatkalla tai silloin, kun luokkasi menee uimaan. Voit kuitenkin uida, jos kuukautisvuotosi on vähäistä. Uima-altaan vesi ei muutu punaiseksi. Voit käyttää myös tamponia. Monet nuoret naiset (ja jotkut vanhemmatkin) pitävät tamponeita hankalina käyttää, jolloin voi olla helpompi välttää uimista tai vain polskutella vedessä polven korkeuteen asti. Kerro liikunnanopettajalle, että sinulla on kuukautiset. Voit ehdottaa keilausta, pöytätenniksen pelaamista (jonkun toisen kanssa, jolla myös on kuukautiset!) tai joogaamista.
      Jos uit, on tärkeää muistaa vaihtaa tamponi mahdollisimman nopeasti uuteen ja kuivaan sen jälkeen, kun olet poistunut vedestä. Se on tärkeää siksi, että tamponi imee myös uima-altaan vettä eikä se toimi niin hyvin, sen jälkeen kun olet ollut uimassa. Veden bakteerit voivat myös siirtyä tamponiin. Vaihda siis uinnin jälkeen! Kuukautisvuotoa ei tule veteen uidessasi, kun käytät tamponia. Uidessasi ei todellakaan jää jälkeesi punaista vanaa!
      Voit käydä normaalisti suihkussa kuukautisten aikana. Jos sinusta on epämiellyttävää käydä suihkussa toisten nähden (esim. liikuntatunnin jälkeen), voit hieman viivytellä pukuhuoneessa ja mennä suihkuun, kun muut ovat lopettaneet.

    • Jos olet rannalla ja aiot mennä uimaan, kannattaa käyttää tamponia. Muista kuitenkin vaihtaa tamponi mahdollisimman pian uinnin jälkeen. Jos rannalla on jäätelökioski, siellä on yleensä WC. Jos näin ei ole, sinun on pärjättävä jotenkin muuten. Muista ottaa iso pyyhe mukaasi rannalle. Kiepauta se lantiosi ympärille. Kerro ystävillesi, että menet kävelylle tai etsimään kioskia. Etsi sitten paikka, josta sinua ei voi nähdä ja vaihda tamponi nopeasti. Voit tehdä näin myös rannalla, kun et ole uimassa ja ylläsi on pyyhe. Jos rannalla ei ole muuta suojaa, rantavarjokin sopii hyvin. Laita se hiekalle suojaksi ja kyykisty sen alle. Tai rakenna valtava hiekkalinna ja piiloudu sen taakse. . .

    • ... Apuaaaa

      Voisko joku kertoo että onko normaalia, jos mulla menkat alkoi eilen ja niitäon tullu iha sairaa vähän.ei juuri ollenkaa. Ihan muutama pisara vaa. Siis onko kellää kokemuksii että ekat menkat ois ollu tosi niukat.. Oon vaa kuullu tarrinoita kuinka menkat on ollu iha saitraa pitkät ja runsaat. kiitos vastauksista ;D

    • TryingtohelpXD

      ... Apuaaaa: Se on ihan täysin normaalia. Kuten tossa ylempänä sanottiin: se on yksilöllistä, joillakin on toodella runsaat ja pitkä ja joillakin (ainakin aluks, kun sanoit että alkoi vasta)aika pienet la lyhyet. Jos tää asia häiritsee sua paljonki nii puhu sun äidille tai vaikka terkkarille tai jollekki muulle luotettavalle aikuselle (saatta olla kyl mukavampi puhuu naiselle kui miehelle). Toivottavasti oli ees jotai hyötyy... Ja sitten kuukautisgirl99: Hyvä että "selvisit" Kreikan matkasta!

    • Miliina

      Kuukautiset kestää ainakin mulla vähemmmän aikaa kun liikkuu paljon niiden aikana (ja muutenkin). Liikunta helpottaa myös kipuihin ja esim. Burana vähentää vuotoa. Menkkoja voi myös siirtää, mutta en usko että sulle vielä annetaan siirtolääkkeitä kun vasta yhet menkat on tulleet.

    • kohta 14

      jep liikunta auttaa menkkojen aikana kyl paremmin ku et otat buranan ja istut koneel :D ja mulla oli ekan vuoden ajan epäsäännälliset menkat esim. kerran meni yli 2kk seuraavista...

      • menkkagal

        Juu... täällä 12v tyttö menkat on ollu jo viiet menkat ja tosi runsaat...


    • Mmpp

      Mun äiti sano et menkoissa ei kannata uida itellä on jo alkanu.

    • Vihaanmebkkoi

      Tiiän et vanha kessa, mut kerron silti.

      Itsellä ekat menkat (ja ainoat tähän mennessä) oli lähes kivuttomat. Istuin paljon koneella ja makoilin sohvalla. 2 kertaa kuitenkin kävin kaupungilla ja silloi alkoi järkyttävät kivut vaikka otin jo ennen lähtöä buranan. Mulla ei liikunta siis auttanut, kävelin yli 1km hesestä keskustaan nimittäin.

    • juuuh1

      haha mullaki alko jo viime vuona. mut ei saa missää imes menä uimaa ku on menkat ellei haluu et kaikki huomaa ja ei sais koska sitä verta tippuu sinne altaaseen.. ja älä missää nimessä käytä wcpaperia koska se menee mössöks ku se kastuu.. et mielummin tapmmooni sitees lisäks :)

      • kskldld

        ai uimassa tamponi?????


    • Ujolapsi1

      Inhoan käyttää tamponia, mutta silti laitan sen aina kun lähen kotoonta. Se vielä että harrastan uintia 8 kertaa viikossa ja jos menkat tulee ni eipä kivaa oo!.
      Itellä oli et ekat menkat kesti sinänsä 3pv koska 4pv ei tullu ku sit ruskeeta mönjää ja illal jo valkovuotoo.
      Mut sit tokat menkat oli iha tosi runsaat. Kesti 8pv ja viel 7pv jouduin vaihtaa sidettä joku 6x onneks olin kipee samaa aikaa ni ei tarttenu olla koulussa. Nyt pelottaa kolmannet menkat et onks ne isot ja rusnaat???

    • mawi_korhonen

      entäs jos sun terkkari on mies?

      • mawi_korhonen

        et en sille hirveesti puhuis...ja mul alko kans 12.v


    • Anonyymi

      Mulla ekat oli niukat ja toiset runsaat ja tänään alkoi kolmannet

    • Anonyymi

      Puhu asiasta kouluterveyden hoitaja ja lääkäri. Jos et kykene puhumaan maailman luonolisemasta asiasta lähikasvattajallesi. Kukaan ei voi märitellä täälä vuotoasi, onko kohtuton vai normaali? Kukautisia voi siirtä lääkeillä.Lääkäri kirjoitaa reseptin.

    • Anonyymi

      Hei monta kertaa menkat tulee kuukaudessa tai jotain ja oon siis 12.v tyttö mua huolestuttaa vhä jne

      • Anonyymi

        Kerran kuukaudessa jos on säännölliset


    • Anonyymi

      nii uiminen menkoilla eiks se onnistu tampoonin avulla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe