Minne Suomessa pitäisi rakentaa uusia junaratoja?
Olisiko esim. hyvä jos lappiin pääsisi pidemmälle? Vaikka Ivaloon?
Uusia Junareittejä
18
372
Vastaukset
- Tämä ekaks.
Tunneli Tallinnaan olisi hyvä, mutta se menee jo puoliks veljeskansan puolelle.
- Paa-vo
Oikorata Helsinki - Jyväskylä olisi yksi tärkeimmistä.
Sen todennäköinen reitti: Helsinki - Lahti (käytössä) - Heinola (kunnostettava) - Hartolan seutu - silta Päijänteen yli (Luhtakannassa tiesillan koillispuolella) - Muurame (nykyinen rata) - Jyväskylä.
Huomattava ja tarpeellinen parannus. Matkustajajunan 200 km/t vauhdilla matka Helsingistä Jyväskylään kestäisi alle 90 minuuttia.- Realtime system
Todellinen matka-aika jotain muuta, asemilla pysähtely ja jolkuttelu ruuhkaisella pääradalla keravan oikoradan haaraan vie tuosta jo puoli tuntia. Eikä takuuvarmat junasählinkit tilannetta paranna.
2,5 h lienee todellinen aika Pendolinolla, mikä jättää Tikkurilan jälkeen muut asemat väliin kuin Lahden. - Paa-vo
Realtime system kirjoitti:
Todellinen matka-aika jotain muuta, asemilla pysähtely ja jolkuttelu ruuhkaisella pääradalla keravan oikoradan haaraan vie tuosta jo puoli tuntia. Eikä takuuvarmat junasählinkit tilannetta paranna.
2,5 h lienee todellinen aika Pendolinolla, mikä jättää Tikkurilan jälkeen muut asemat väliin kuin Lahden.@Realtime
Ei aivan. Voit tarkistaa VR:n aikataulusta, että jo nyt matka Pendolinolla Helsingistä Lahteen kestää vain 47 minuuttia. Uuden radan maksiiminopeus olisi ainakin 250 km/h, näin ollen todelliseksi (kaupalliseksi) matkanopeudeksi tulisi aidosti ja luonnollisesti 200km/h. Lahti - Jyväskylä matkavälin ollessaan n. 170 km, tämä väli taittuisi helposti 50:ssä minuutissa. Pystyykö vastaavasti lyhentämään matka-aikaa Helsingistä Lahteen, se on jo vähän eri asia. 90-100 min. HKI - JKL on kuitenkin täysin realistista. - Time attack
Paa-vo kirjoitti:
@Realtime
Ei aivan. Voit tarkistaa VR:n aikataulusta, että jo nyt matka Pendolinolla Helsingistä Lahteen kestää vain 47 minuuttia. Uuden radan maksiiminopeus olisi ainakin 250 km/h, näin ollen todelliseksi (kaupalliseksi) matkanopeudeksi tulisi aidosti ja luonnollisesti 200km/h. Lahti - Jyväskylä matkavälin ollessaan n. 170 km, tämä väli taittuisi helposti 50:ssä minuutissa. Pystyykö vastaavasti lyhentämään matka-aikaa Helsingistä Lahteen, se on jo vähän eri asia. 90-100 min. HKI - JKL on kuitenkin täysin realistista.Hki-Vainikkala väli 1 h 55 min Allegrolla ja Jyskälään n. 20 km pidempi matka eli menee yli 2 h, pysähdyksiä saman verran jos Hartolan seudulla olisi pysähdys.
Tuosta 47 min:sta menee se 27 min Keravan haaraan ja se ei nopeudu ennen pääradan lisäraiteita.
- Suurherttua Alexi
Mulla on jemmassa täydellinen lista uusista radoista. Hommahan on niin että yli 40 kilsan matkat autolla on tylsiä, niin uusia ratoja on siinä listassa aika lailla. pohjoinen päätepiste on tosiaan Ivalossa, ja valtateiden viereen rakennetaan monessa paikassa raide. Helsingistä itään tulee kaksoisraide moottoritien päälle. Nih. Uusien ratojen kokonaismäärä on semmoiset vaatimattomat 2700 kilsaa. Tällä saataisiin valtaväylät kuntoon ja väsyneiden rekkamiesten määrä vähenisi hiukan.
- Hukka-aikaa
... yleensä ehtii omalla autolla yli 40 km päähän, ennen kuin se juna edes vielä lähtee asemalta..., lentokoneen tapauksessa 200 km päähän.
- Hukka-aikaa
Hukka-aikaa kirjoitti:
... yleensä ehtii omalla autolla yli 40 km päähän, ennen kuin se juna edes vielä lähtee asemalta..., lentokoneen tapauksessa 200 km päähän.
Sulla on varmaan turhan kiirus elämässäs. Asutko sä yli 40 kilsan päässä töistäs?
- Hukka-aikaa
Hukka-aikaa kirjoitti:
Sulla on varmaan turhan kiirus elämässäs. Asutko sä yli 40 kilsan päässä töistäs?
En, mutta aika usein pitää reissata ja millään asemalla ei ole kiva odotella.
- 222
Rata Ivaloon ja samlla vähän pidemmälle. Rahti- ja matkustajaliikenne Jäämerelle, jossa on aina sulat satamat. Pohjois-Suomi saisi kunnon elvytystä, kun vientitavarat rahdattaisiinkin ylöspäin. Luulen, että reitti kiinnostaisi myös matkailijoita.
- .........
Tuommosta on suunniteltu.
http://yle.fi/uutiset/pori-haapamaki-rata_jalleen_liikennekayttoon/6203655- ilman käyttöä?
Jos nyt olemassaolevista radoista puhutaan, niin tässä on ainakin kaksi, jotka ovat aika hyvässä kunnossa ja joilla matkustajaliikennetta jostain syystä ei ole. Nämä rataosuudet ovat Rauma - Kokemäki ( - Tampere - Helsinki) ja Savonlinna - Pieksämäki (- Tampere).
Miksi 40.000 asukkaan kaupunkiin (Rauma) ei ole lainkaan matkustajajunaliikennettä on tosi vaikea ymmärtää. Myöskään Savonlinnasta länteen ei kulje edes kiskobusseja. Eikö matkustajia riittäisi nyt kun rata on parannettu? - Junan kyydissä
ilman käyttöä? kirjoitti:
Jos nyt olemassaolevista radoista puhutaan, niin tässä on ainakin kaksi, jotka ovat aika hyvässä kunnossa ja joilla matkustajaliikennetta jostain syystä ei ole. Nämä rataosuudet ovat Rauma - Kokemäki ( - Tampere - Helsinki) ja Savonlinna - Pieksämäki (- Tampere).
Miksi 40.000 asukkaan kaupunkiin (Rauma) ei ole lainkaan matkustajajunaliikennettä on tosi vaikea ymmärtää. Myöskään Savonlinnasta länteen ei kulje edes kiskobusseja. Eikö matkustajia riittäisi nyt kun rata on parannettu?VR:n mukaan ei. VR:llä on monopoliasema, joten se hinnoittelee ostoliikenteen ja määrittelee kannattavuuden rajan ns. "monopolihinnoittelulla" eli se saa lähes mielivaltaisesti päättää, minne liikennöi ja minne ei.
- .......
Selvitys: Pori-Haapamäki radan hintalappu 250-370M€
http://yle.fi/uutiset/selvitys_pori-haapamaki_radan_hintalappu_250-370m/6651863 - Anonyymi
Junan kyydissä kirjoitti:
VR:n mukaan ei. VR:llä on monopoliasema, joten se hinnoittelee ostoliikenteen ja määrittelee kannattavuuden rajan ns. "monopolihinnoittelulla" eli se saa lähes mielivaltaisesti päättää, minne liikennöi ja minne ei.
VR:llä ei oo enää monopoliasemaa
Olis kyllä hyvä, jos pääsis pidemmälle lappiin!
- 222
Kun Lapin kansa -lehdessä oli pari viikkoa sitten juttua Lapin junaratasuunnitelmista, jäi se käsitys, että Oulusta toivotaan reittiä Tromssaan.
Junaratasuunnitelmista on näköjään Wikipedia-sivukin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_rautatiesuunnitelmat
- Anonyymi
ehdottomasti Pori-Turku ja Rauma-Kokemäki!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3672210- 571638
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1661334Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi2771189Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal67969- 86955
Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.33913Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-113882Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks12876K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali8846