Uusia Junareittejä

???

Minne Suomessa pitäisi rakentaa uusia junaratoja?

Olisiko esim. hyvä jos lappiin pääsisi pidemmälle? Vaikka Ivaloon?

18

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä ekaks.

      Tunneli Tallinnaan olisi hyvä, mutta se menee jo puoliks veljeskansan puolelle.

    • Paa-vo

      Oikorata Helsinki - Jyväskylä olisi yksi tärkeimmistä.

      Sen todennäköinen reitti: Helsinki - Lahti (käytössä) - Heinola (kunnostettava) - Hartolan seutu - silta Päijänteen yli (Luhtakannassa tiesillan koillispuolella) - Muurame (nykyinen rata) - Jyväskylä.

      Huomattava ja tarpeellinen parannus. Matkustajajunan 200 km/t vauhdilla matka Helsingistä Jyväskylään kestäisi alle 90 minuuttia.

      • Realtime system

        Todellinen matka-aika jotain muuta, asemilla pysähtely ja jolkuttelu ruuhkaisella pääradalla keravan oikoradan haaraan vie tuosta jo puoli tuntia. Eikä takuuvarmat junasählinkit tilannetta paranna.

        2,5 h lienee todellinen aika Pendolinolla, mikä jättää Tikkurilan jälkeen muut asemat väliin kuin Lahden.


      • Paa-vo
        Realtime system kirjoitti:

        Todellinen matka-aika jotain muuta, asemilla pysähtely ja jolkuttelu ruuhkaisella pääradalla keravan oikoradan haaraan vie tuosta jo puoli tuntia. Eikä takuuvarmat junasählinkit tilannetta paranna.

        2,5 h lienee todellinen aika Pendolinolla, mikä jättää Tikkurilan jälkeen muut asemat väliin kuin Lahden.

        @Realtime

        Ei aivan. Voit tarkistaa VR:n aikataulusta, että jo nyt matka Pendolinolla Helsingistä Lahteen kestää vain 47 minuuttia. Uuden radan maksiiminopeus olisi ainakin 250 km/h, näin ollen todelliseksi (kaupalliseksi) matkanopeudeksi tulisi aidosti ja luonnollisesti 200km/h. Lahti - Jyväskylä matkavälin ollessaan n. 170 km, tämä väli taittuisi helposti 50:ssä minuutissa. Pystyykö vastaavasti lyhentämään matka-aikaa Helsingistä Lahteen, se on jo vähän eri asia. 90-100 min. HKI - JKL on kuitenkin täysin realistista.


      • Time attack
        Paa-vo kirjoitti:

        @Realtime

        Ei aivan. Voit tarkistaa VR:n aikataulusta, että jo nyt matka Pendolinolla Helsingistä Lahteen kestää vain 47 minuuttia. Uuden radan maksiiminopeus olisi ainakin 250 km/h, näin ollen todelliseksi (kaupalliseksi) matkanopeudeksi tulisi aidosti ja luonnollisesti 200km/h. Lahti - Jyväskylä matkavälin ollessaan n. 170 km, tämä väli taittuisi helposti 50:ssä minuutissa. Pystyykö vastaavasti lyhentämään matka-aikaa Helsingistä Lahteen, se on jo vähän eri asia. 90-100 min. HKI - JKL on kuitenkin täysin realistista.

        Hki-Vainikkala väli 1 h 55 min Allegrolla ja Jyskälään n. 20 km pidempi matka eli menee yli 2 h, pysähdyksiä saman verran jos Hartolan seudulla olisi pysähdys.

        Tuosta 47 min:sta menee se 27 min Keravan haaraan ja se ei nopeudu ennen pääradan lisäraiteita.


    • Suurherttua Alexi

      Mulla on jemmassa täydellinen lista uusista radoista. Hommahan on niin että yli 40 kilsan matkat autolla on tylsiä, niin uusia ratoja on siinä listassa aika lailla. pohjoinen päätepiste on tosiaan Ivalossa, ja valtateiden viereen rakennetaan monessa paikassa raide. Helsingistä itään tulee kaksoisraide moottoritien päälle. Nih. Uusien ratojen kokonaismäärä on semmoiset vaatimattomat 2700 kilsaa. Tällä saataisiin valtaväylät kuntoon ja väsyneiden rekkamiesten määrä vähenisi hiukan.

      • Hukka-aikaa

        ... yleensä ehtii omalla autolla yli 40 km päähän, ennen kuin se juna edes vielä lähtee asemalta..., lentokoneen tapauksessa 200 km päähän.


      • Hukka-aikaa
        Hukka-aikaa kirjoitti:

        ... yleensä ehtii omalla autolla yli 40 km päähän, ennen kuin se juna edes vielä lähtee asemalta..., lentokoneen tapauksessa 200 km päähän.

        Sulla on varmaan turhan kiirus elämässäs. Asutko sä yli 40 kilsan päässä töistäs?


      • Hukka-aikaa
        Hukka-aikaa kirjoitti:

        Sulla on varmaan turhan kiirus elämässäs. Asutko sä yli 40 kilsan päässä töistäs?

        En, mutta aika usein pitää reissata ja millään asemalla ei ole kiva odotella.


    • 222

      Rata Ivaloon ja samlla vähän pidemmälle. Rahti- ja matkustajaliikenne Jäämerelle, jossa on aina sulat satamat. Pohjois-Suomi saisi kunnon elvytystä, kun vientitavarat rahdattaisiinkin ylöspäin. Luulen, että reitti kiinnostaisi myös matkailijoita.

    • .........
      • ilman käyttöä?

        Jos nyt olemassaolevista radoista puhutaan, niin tässä on ainakin kaksi, jotka ovat aika hyvässä kunnossa ja joilla matkustajaliikennetta jostain syystä ei ole. Nämä rataosuudet ovat Rauma - Kokemäki ( - Tampere - Helsinki) ja Savonlinna - Pieksämäki (- Tampere).
        Miksi 40.000 asukkaan kaupunkiin (Rauma) ei ole lainkaan matkustajajunaliikennettä on tosi vaikea ymmärtää. Myöskään Savonlinnasta länteen ei kulje edes kiskobusseja. Eikö matkustajia riittäisi nyt kun rata on parannettu?


      • Junan kyydissä
        ilman käyttöä? kirjoitti:

        Jos nyt olemassaolevista radoista puhutaan, niin tässä on ainakin kaksi, jotka ovat aika hyvässä kunnossa ja joilla matkustajaliikennetta jostain syystä ei ole. Nämä rataosuudet ovat Rauma - Kokemäki ( - Tampere - Helsinki) ja Savonlinna - Pieksämäki (- Tampere).
        Miksi 40.000 asukkaan kaupunkiin (Rauma) ei ole lainkaan matkustajajunaliikennettä on tosi vaikea ymmärtää. Myöskään Savonlinnasta länteen ei kulje edes kiskobusseja. Eikö matkustajia riittäisi nyt kun rata on parannettu?

        VR:n mukaan ei. VR:llä on monopoliasema, joten se hinnoittelee ostoliikenteen ja määrittelee kannattavuuden rajan ns. "monopolihinnoittelulla" eli se saa lähes mielivaltaisesti päättää, minne liikennöi ja minne ei.


      • .......

      • Anonyymi
        Junan kyydissä kirjoitti:

        VR:n mukaan ei. VR:llä on monopoliasema, joten se hinnoittelee ostoliikenteen ja määrittelee kannattavuuden rajan ns. "monopolihinnoittelulla" eli se saa lähes mielivaltaisesti päättää, minne liikennöi ja minne ei.

        VR:llä ei oo enää monopoliasemaa


    • Olis kyllä hyvä, jos pääsis pidemmälle lappiin!

      • 222

    • Anonyymi

      ehdottomasti Pori-Turku ja Rauma-Kokemäki!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4493
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      26
      3274
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      40
      2920
    4. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2740
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2727
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2587
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2559
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2295
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2095
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1737
    Aihe