Uusia Junareittejä

???

Minne Suomessa pitäisi rakentaa uusia junaratoja?

Olisiko esim. hyvä jos lappiin pääsisi pidemmälle? Vaikka Ivaloon?

18

372

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä ekaks.

      Tunneli Tallinnaan olisi hyvä, mutta se menee jo puoliks veljeskansan puolelle.

    • Paa-vo

      Oikorata Helsinki - Jyväskylä olisi yksi tärkeimmistä.

      Sen todennäköinen reitti: Helsinki - Lahti (käytössä) - Heinola (kunnostettava) - Hartolan seutu - silta Päijänteen yli (Luhtakannassa tiesillan koillispuolella) - Muurame (nykyinen rata) - Jyväskylä.

      Huomattava ja tarpeellinen parannus. Matkustajajunan 200 km/t vauhdilla matka Helsingistä Jyväskylään kestäisi alle 90 minuuttia.

      • Realtime system

        Todellinen matka-aika jotain muuta, asemilla pysähtely ja jolkuttelu ruuhkaisella pääradalla keravan oikoradan haaraan vie tuosta jo puoli tuntia. Eikä takuuvarmat junasählinkit tilannetta paranna.

        2,5 h lienee todellinen aika Pendolinolla, mikä jättää Tikkurilan jälkeen muut asemat väliin kuin Lahden.


      • Paa-vo
        Realtime system kirjoitti:

        Todellinen matka-aika jotain muuta, asemilla pysähtely ja jolkuttelu ruuhkaisella pääradalla keravan oikoradan haaraan vie tuosta jo puoli tuntia. Eikä takuuvarmat junasählinkit tilannetta paranna.

        2,5 h lienee todellinen aika Pendolinolla, mikä jättää Tikkurilan jälkeen muut asemat väliin kuin Lahden.

        @Realtime

        Ei aivan. Voit tarkistaa VR:n aikataulusta, että jo nyt matka Pendolinolla Helsingistä Lahteen kestää vain 47 minuuttia. Uuden radan maksiiminopeus olisi ainakin 250 km/h, näin ollen todelliseksi (kaupalliseksi) matkanopeudeksi tulisi aidosti ja luonnollisesti 200km/h. Lahti - Jyväskylä matkavälin ollessaan n. 170 km, tämä väli taittuisi helposti 50:ssä minuutissa. Pystyykö vastaavasti lyhentämään matka-aikaa Helsingistä Lahteen, se on jo vähän eri asia. 90-100 min. HKI - JKL on kuitenkin täysin realistista.


      • Time attack
        Paa-vo kirjoitti:

        @Realtime

        Ei aivan. Voit tarkistaa VR:n aikataulusta, että jo nyt matka Pendolinolla Helsingistä Lahteen kestää vain 47 minuuttia. Uuden radan maksiiminopeus olisi ainakin 250 km/h, näin ollen todelliseksi (kaupalliseksi) matkanopeudeksi tulisi aidosti ja luonnollisesti 200km/h. Lahti - Jyväskylä matkavälin ollessaan n. 170 km, tämä väli taittuisi helposti 50:ssä minuutissa. Pystyykö vastaavasti lyhentämään matka-aikaa Helsingistä Lahteen, se on jo vähän eri asia. 90-100 min. HKI - JKL on kuitenkin täysin realistista.

        Hki-Vainikkala väli 1 h 55 min Allegrolla ja Jyskälään n. 20 km pidempi matka eli menee yli 2 h, pysähdyksiä saman verran jos Hartolan seudulla olisi pysähdys.

        Tuosta 47 min:sta menee se 27 min Keravan haaraan ja se ei nopeudu ennen pääradan lisäraiteita.


    • Suurherttua Alexi

      Mulla on jemmassa täydellinen lista uusista radoista. Hommahan on niin että yli 40 kilsan matkat autolla on tylsiä, niin uusia ratoja on siinä listassa aika lailla. pohjoinen päätepiste on tosiaan Ivalossa, ja valtateiden viereen rakennetaan monessa paikassa raide. Helsingistä itään tulee kaksoisraide moottoritien päälle. Nih. Uusien ratojen kokonaismäärä on semmoiset vaatimattomat 2700 kilsaa. Tällä saataisiin valtaväylät kuntoon ja väsyneiden rekkamiesten määrä vähenisi hiukan.

      • Hukka-aikaa

        ... yleensä ehtii omalla autolla yli 40 km päähän, ennen kuin se juna edes vielä lähtee asemalta..., lentokoneen tapauksessa 200 km päähän.


      • Hukka-aikaa
        Hukka-aikaa kirjoitti:

        ... yleensä ehtii omalla autolla yli 40 km päähän, ennen kuin se juna edes vielä lähtee asemalta..., lentokoneen tapauksessa 200 km päähän.

        Sulla on varmaan turhan kiirus elämässäs. Asutko sä yli 40 kilsan päässä töistäs?


      • Hukka-aikaa
        Hukka-aikaa kirjoitti:

        Sulla on varmaan turhan kiirus elämässäs. Asutko sä yli 40 kilsan päässä töistäs?

        En, mutta aika usein pitää reissata ja millään asemalla ei ole kiva odotella.


    • 222

      Rata Ivaloon ja samlla vähän pidemmälle. Rahti- ja matkustajaliikenne Jäämerelle, jossa on aina sulat satamat. Pohjois-Suomi saisi kunnon elvytystä, kun vientitavarat rahdattaisiinkin ylöspäin. Luulen, että reitti kiinnostaisi myös matkailijoita.

    • .........
      • ilman käyttöä?

        Jos nyt olemassaolevista radoista puhutaan, niin tässä on ainakin kaksi, jotka ovat aika hyvässä kunnossa ja joilla matkustajaliikennetta jostain syystä ei ole. Nämä rataosuudet ovat Rauma - Kokemäki ( - Tampere - Helsinki) ja Savonlinna - Pieksämäki (- Tampere).
        Miksi 40.000 asukkaan kaupunkiin (Rauma) ei ole lainkaan matkustajajunaliikennettä on tosi vaikea ymmärtää. Myöskään Savonlinnasta länteen ei kulje edes kiskobusseja. Eikö matkustajia riittäisi nyt kun rata on parannettu?


      • Junan kyydissä
        ilman käyttöä? kirjoitti:

        Jos nyt olemassaolevista radoista puhutaan, niin tässä on ainakin kaksi, jotka ovat aika hyvässä kunnossa ja joilla matkustajaliikennetta jostain syystä ei ole. Nämä rataosuudet ovat Rauma - Kokemäki ( - Tampere - Helsinki) ja Savonlinna - Pieksämäki (- Tampere).
        Miksi 40.000 asukkaan kaupunkiin (Rauma) ei ole lainkaan matkustajajunaliikennettä on tosi vaikea ymmärtää. Myöskään Savonlinnasta länteen ei kulje edes kiskobusseja. Eikö matkustajia riittäisi nyt kun rata on parannettu?

        VR:n mukaan ei. VR:llä on monopoliasema, joten se hinnoittelee ostoliikenteen ja määrittelee kannattavuuden rajan ns. "monopolihinnoittelulla" eli se saa lähes mielivaltaisesti päättää, minne liikennöi ja minne ei.


      • .......

      • Anonyymi
        Junan kyydissä kirjoitti:

        VR:n mukaan ei. VR:llä on monopoliasema, joten se hinnoittelee ostoliikenteen ja määrittelee kannattavuuden rajan ns. "monopolihinnoittelulla" eli se saa lähes mielivaltaisesti päättää, minne liikennöi ja minne ei.

        VR:llä ei oo enää monopoliasemaa


    • Olis kyllä hyvä, jos pääsis pidemmälle lappiin!

      • 222

    • Anonyymi

      ehdottomasti Pori-Turku ja Rauma-Kokemäki!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      367
      2210
    2. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      57
      1638
    3. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      1334
    4. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      277
      1189
    5. Voisiko olla jopa niin

      Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      67
      969
    6. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

      Elämääsi miten pian
      Ikävä
      86
      955
    7. Varkaita kuhmossa

      Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.
      Kuhmo
      33
      913
    8. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

      2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      113
      882
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

      Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      876
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

      Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      846
    Aihe