Uusia Junareittejä

???

Minne Suomessa pitäisi rakentaa uusia junaratoja?

Olisiko esim. hyvä jos lappiin pääsisi pidemmälle? Vaikka Ivaloon?

18

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä ekaks.

      Tunneli Tallinnaan olisi hyvä, mutta se menee jo puoliks veljeskansan puolelle.

    • Paa-vo

      Oikorata Helsinki - Jyväskylä olisi yksi tärkeimmistä.

      Sen todennäköinen reitti: Helsinki - Lahti (käytössä) - Heinola (kunnostettava) - Hartolan seutu - silta Päijänteen yli (Luhtakannassa tiesillan koillispuolella) - Muurame (nykyinen rata) - Jyväskylä.

      Huomattava ja tarpeellinen parannus. Matkustajajunan 200 km/t vauhdilla matka Helsingistä Jyväskylään kestäisi alle 90 minuuttia.

      • Realtime system

        Todellinen matka-aika jotain muuta, asemilla pysähtely ja jolkuttelu ruuhkaisella pääradalla keravan oikoradan haaraan vie tuosta jo puoli tuntia. Eikä takuuvarmat junasählinkit tilannetta paranna.

        2,5 h lienee todellinen aika Pendolinolla, mikä jättää Tikkurilan jälkeen muut asemat väliin kuin Lahden.


      • Paa-vo
        Realtime system kirjoitti:

        Todellinen matka-aika jotain muuta, asemilla pysähtely ja jolkuttelu ruuhkaisella pääradalla keravan oikoradan haaraan vie tuosta jo puoli tuntia. Eikä takuuvarmat junasählinkit tilannetta paranna.

        2,5 h lienee todellinen aika Pendolinolla, mikä jättää Tikkurilan jälkeen muut asemat väliin kuin Lahden.

        @Realtime

        Ei aivan. Voit tarkistaa VR:n aikataulusta, että jo nyt matka Pendolinolla Helsingistä Lahteen kestää vain 47 minuuttia. Uuden radan maksiiminopeus olisi ainakin 250 km/h, näin ollen todelliseksi (kaupalliseksi) matkanopeudeksi tulisi aidosti ja luonnollisesti 200km/h. Lahti - Jyväskylä matkavälin ollessaan n. 170 km, tämä väli taittuisi helposti 50:ssä minuutissa. Pystyykö vastaavasti lyhentämään matka-aikaa Helsingistä Lahteen, se on jo vähän eri asia. 90-100 min. HKI - JKL on kuitenkin täysin realistista.


      • Time attack
        Paa-vo kirjoitti:

        @Realtime

        Ei aivan. Voit tarkistaa VR:n aikataulusta, että jo nyt matka Pendolinolla Helsingistä Lahteen kestää vain 47 minuuttia. Uuden radan maksiiminopeus olisi ainakin 250 km/h, näin ollen todelliseksi (kaupalliseksi) matkanopeudeksi tulisi aidosti ja luonnollisesti 200km/h. Lahti - Jyväskylä matkavälin ollessaan n. 170 km, tämä väli taittuisi helposti 50:ssä minuutissa. Pystyykö vastaavasti lyhentämään matka-aikaa Helsingistä Lahteen, se on jo vähän eri asia. 90-100 min. HKI - JKL on kuitenkin täysin realistista.

        Hki-Vainikkala väli 1 h 55 min Allegrolla ja Jyskälään n. 20 km pidempi matka eli menee yli 2 h, pysähdyksiä saman verran jos Hartolan seudulla olisi pysähdys.

        Tuosta 47 min:sta menee se 27 min Keravan haaraan ja se ei nopeudu ennen pääradan lisäraiteita.


    • Suurherttua Alexi

      Mulla on jemmassa täydellinen lista uusista radoista. Hommahan on niin että yli 40 kilsan matkat autolla on tylsiä, niin uusia ratoja on siinä listassa aika lailla. pohjoinen päätepiste on tosiaan Ivalossa, ja valtateiden viereen rakennetaan monessa paikassa raide. Helsingistä itään tulee kaksoisraide moottoritien päälle. Nih. Uusien ratojen kokonaismäärä on semmoiset vaatimattomat 2700 kilsaa. Tällä saataisiin valtaväylät kuntoon ja väsyneiden rekkamiesten määrä vähenisi hiukan.

      • Hukka-aikaa

        ... yleensä ehtii omalla autolla yli 40 km päähän, ennen kuin se juna edes vielä lähtee asemalta..., lentokoneen tapauksessa 200 km päähän.


      • Hukka-aikaa
        Hukka-aikaa kirjoitti:

        ... yleensä ehtii omalla autolla yli 40 km päähän, ennen kuin se juna edes vielä lähtee asemalta..., lentokoneen tapauksessa 200 km päähän.

        Sulla on varmaan turhan kiirus elämässäs. Asutko sä yli 40 kilsan päässä töistäs?


      • Hukka-aikaa
        Hukka-aikaa kirjoitti:

        Sulla on varmaan turhan kiirus elämässäs. Asutko sä yli 40 kilsan päässä töistäs?

        En, mutta aika usein pitää reissata ja millään asemalla ei ole kiva odotella.


    • 222

      Rata Ivaloon ja samlla vähän pidemmälle. Rahti- ja matkustajaliikenne Jäämerelle, jossa on aina sulat satamat. Pohjois-Suomi saisi kunnon elvytystä, kun vientitavarat rahdattaisiinkin ylöspäin. Luulen, että reitti kiinnostaisi myös matkailijoita.

    • .........
      • ilman käyttöä?

        Jos nyt olemassaolevista radoista puhutaan, niin tässä on ainakin kaksi, jotka ovat aika hyvässä kunnossa ja joilla matkustajaliikennetta jostain syystä ei ole. Nämä rataosuudet ovat Rauma - Kokemäki ( - Tampere - Helsinki) ja Savonlinna - Pieksämäki (- Tampere).
        Miksi 40.000 asukkaan kaupunkiin (Rauma) ei ole lainkaan matkustajajunaliikennettä on tosi vaikea ymmärtää. Myöskään Savonlinnasta länteen ei kulje edes kiskobusseja. Eikö matkustajia riittäisi nyt kun rata on parannettu?


      • Junan kyydissä
        ilman käyttöä? kirjoitti:

        Jos nyt olemassaolevista radoista puhutaan, niin tässä on ainakin kaksi, jotka ovat aika hyvässä kunnossa ja joilla matkustajaliikennetta jostain syystä ei ole. Nämä rataosuudet ovat Rauma - Kokemäki ( - Tampere - Helsinki) ja Savonlinna - Pieksämäki (- Tampere).
        Miksi 40.000 asukkaan kaupunkiin (Rauma) ei ole lainkaan matkustajajunaliikennettä on tosi vaikea ymmärtää. Myöskään Savonlinnasta länteen ei kulje edes kiskobusseja. Eikö matkustajia riittäisi nyt kun rata on parannettu?

        VR:n mukaan ei. VR:llä on monopoliasema, joten se hinnoittelee ostoliikenteen ja määrittelee kannattavuuden rajan ns. "monopolihinnoittelulla" eli se saa lähes mielivaltaisesti päättää, minne liikennöi ja minne ei.


      • .......

        Selvitys: Pori-Haapamäki radan hintalappu 250-370M€

        http://yle.fi/uutiset/selvitys_pori-haapamaki_radan_hintalappu_250-370m/6651863


      • Anonyymi
        Junan kyydissä kirjoitti:

        VR:n mukaan ei. VR:llä on monopoliasema, joten se hinnoittelee ostoliikenteen ja määrittelee kannattavuuden rajan ns. "monopolihinnoittelulla" eli se saa lähes mielivaltaisesti päättää, minne liikennöi ja minne ei.

        VR:llä ei oo enää monopoliasemaa


    • Olis kyllä hyvä, jos pääsis pidemmälle lappiin!

      • 222

    • Anonyymi

      ehdottomasti Pori-Turku ja Rauma-Kokemäki!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe