sormustinkukka

klabi

Minulla putkahti etupihan kivikosta parin vuoden poissa olon jälkeen kolme sormustinkukkaa.Yksi niistä on varsinainen pituushirmu.Tällä hetkellä sillä on jo mittaa 196cm ja kahden metrin raja olisi jo puhki ellei latvaolisi jo hieman taivuksissa.Alunperin istutettu kivikkoon varmaan kuusi/seitsemän vuotta sitten ja ollut välillä poissa kokonaan.Parivuotinenhan tuon pitäisi olla joten onko tullut jostain toisen tontilta takaisin esim lintujen jätösten mukana,pituuskasvu vain huimaa.

13

2042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, sehän kasvattaa eka ensimmäisenä vuotena sen pienen lehtiruusukkeen ja seuraavana kesänä kukkii.Jos kivikossa on ollut kuivaa, siemenet eivät ole itäneet
      ennenkuin saivat kosteutta. Minä sain taimen nelisen vuotta sitten, aina vetivät
      leikkurilla yli. Nyt kukkii ensi kertaa .
      Iske seiväs tueksi ja mittaa, josko tulisi kolmemetriseksi ;-).

    • miten teen...

      pitääkö siemenet kerätä talteen ja kylvää vasta ensikeväänä vai kylvänkö jo syksyntullen... aloittelija tämän kanssa kun olen en tiedä... tien poskesta löysin kukkivan vaalean punaisen ja kotiin kannoin , hyvin on kasvanut ja on jo siemenkotien alut.

      • klabi

        Itse istutin muistaakseni tuttavalta saamasta taimesta mutta nämähän nykyiset ei enää ole alkuperäisiä,tänään laitoin tuen kukan varrelle kun pituutta jo 210cm,kolmesta juuri kukkivasta kaksi on vaaleanpunaista ja yksi valkea mutta noilla kahdella muulla pituutta vain 1/4 tämän pituudesta. .


      • sitten kun kypsyy

        Anna kylväytyä itse, keväällä on paljon pikkualkuja. Mutta jos sulla on siemeniä, heti vaan maahan niiden kypsyttyä.


      • Ihana sormustinkukka

        Minäkin löysin tien poskesta omani, kaksi pinkin väristä sormustinkukkaa)

        Ajattelin antaa niidenn kylväytyä itsestään, eli en ota siemeniä talteen. Eiköhän tälläkin konstilla tule muutama kukka enemmän ensi vuonna?!


    • anna vaan siementää

      Sillä konstilla tulee miljoona lisää ;-)

    • Klabi

      Sormustinkukkani on virunut jo 270cm:n pituuteen ja edelleen latvustosta tunkee uutta kukkaa,nyt alkaa vain kukan tuesta loppua pituus:-)

    • kukkapupu

      no jo on pituutta... olen joskus nähnyt 1,5m, mutta tuo jo alkaa hipoa taivaita...pituuskasvun MM..

    • Annegret

      Haen aina tutulta uusia taimia, joka kevät. Hänen luonaan ne leviävät itsestään. Kasvavat ja kukkivat ne meilläkin, mutta eivät itsestään leviä kirveelläkään. Ihme kasvi. Joka vuosi saan istuttaa uudelleen.

    • viime talvi huono

      Otatko kukkavanan pois, ennenkuin ehtivät siementää ?
      Sehän on kaksivuotinen, ekana kasvattaa ruusukkeen, toisena kukkii, jos säilyy talven yli.

    • paleleva

      hei,minulla taas hävisi koko sormustinkukkuli,ei minkäänlaista alkua näy vaikka viimekesän kukki runsaasti.Samoin hävisi Salkoruusu,,syytä en tiedä,vaikka ovat kohopenkeissä ja hyvin suojattuna lehtien ja hienoisen hiekkakerroksen alla.Mutta ei mahda mitään,uutta vaan tilalle,niin jospa se joskus onnistuu.

      • O-mukulakiurunkannus

        Ollos lohdutettu: sormustinkukan siemenet säilyvät maassa kymmeniä vuosia itämiskelpoisina. Jos annoit siementen kypsyä ja kylväytyä ympäristöön, sieltä kyllä takuuvarmasti ennemmin tai myöhemmin - olosuhteiden ollessa otolliset - nousee uusia taimia. Oletko varma, että tunnistat lehtiruusukkeet, etkä kitke niitä pois esimerkiksi ukontulikukan taimina?

        Oman kokemukseni mukaan ainakin valkoinen sormustinkukka voi olla monivuotinen, jos siitä aina leikkaa kukkineen (tai kaatuneen) kukkavanan pois. Silloin se ei ole täyttänyt elämäntehtäväänsä, jatkanut sukua. Näyttää siis tietävän sen itsekin ja yrittää uudestaan.


    • uutta putkeen...

      Jos sulla sormustin kukki viime kesänä, se kuolee pois, siemenestä tulee uusia alkuja. Salkoruusu on tosi huono talvehtimaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      32
      7261
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      78
      4314
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      56
      2640
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2136
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1679
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1657
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      342
      1410
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      13
      1232
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      56
      1077
    10. Viikonloppua

      Oikein ihania huomenia. Pysytään positiivisina. ☕🍂🌅🧡🌞☺️❤️
      Ikävä
      76
      1030
    Aihe