Miten oppia kalastamaan?

kurssia noviisille

ja vähän nopeammin kuin yrityksen ja erehdyksen kautta...
Olen pääkäupunkiseudulla asuva nainen, joka viettää kesiään saarissa.
Ajatus olisi saada ruokavalioon jonkin verran itse pyydystettyä kalaa, eikä vain tuijotella kohon liikkeitä.
Mitään kurssia en kuitenkaan löytänyt asiasta, joten... kuka järjestäisi? Uskon että muitakin kiinnostuneita noviiseja löytyisi.
Siis välineiden valinta /osto, luvat, paikanvalinta, tekniikka ym.

12

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalastaja pro

      Ite tekemällä oppii parhaiten, ei oo mitään kaikkialla päteviä ohjeita.

    • no just

      Nii... ett ensin ostaa välineitä viidelläkympillä ja hetken päästä huomaa ettei ne ollutkaan toimivia... sitten ostaa satasella, mut huomaa, etteivät ne käyneetkään siihen tarkoitukseen ... sitten ostaa parilla sadalla, mut huomaa ettei niistä puoliakaan olis tarvinnut... sopii ehkä miehille, joilla on yleensä suurempi palkka, ja jotka eivät yleensä myöskään kysy tietä...

    • turkuvesi

      Tervehdys, totta on, että aiheeseen liittyviä kursseja ei kyllä helpolla löydy. Itse olen kalastellut 40 vuotta ja koko ajan oppii uutta, mutta olen myös oppinut sen, että ei kaikkien trendien mukaan tarvitse dallata tahi huovata saadakseen mukavasti pannulle kalaa. Mitä enemmän sijoitat rahaa sitä enemmän tulee suorituspaineita ja jossain tulee piste vastaan, kun vermeet on myynnissä.
      Olen muutamia kertoja tehnyt kalareissuja kavereiden kanssa vaan opettaakseni perusjuttuja esim.ongintaan, jigikalastukseen, pohjaongintaan ja venepilkkimiseen ihan perinteiseen hauen heittokalastukseen. Ovat olleet tyytyväisiä ja saaneet ihan mukavan potkun kalareissuilleen jatkossa.
      Siis neuvo: Kysy joltain kaveriltasi, joka kalastelee ihan perinteisesti, eikä ole mikään yhden kalastussuunnan pro, että pääsiskö mukaan oppimaan ja opettelemaan. Ei tarvitse olla kalastusopas opettaakseen muutaman niksin ja neuvon jolla pääsee mukavasti itse alkuun.
      Tässä pari mukavaa alkupalaksi:
      Luvat: kalastuksen hoitomaksu viehekalastuslupa ja pärjäät jo pitkälle.
      Heittovälineet esim: Luokan 2500 avokela , 0.20mm kuitusiima rullalle ja pohjasiimaksi kolmasosa puolaa monofiilisiimaa pohjalle jarruksi.
      Kunnon peruke jos haukikalaan, kuulalaakerileikareita nippu.
      Solmunteko-ohjeet löytyy netistä vaikka nimellä viehesolmu.
      Vavaksi kokotoiminen hiilikuituvapa 240-280cm. viehepainoille 10-30g.
      Shimano Catana 240 on mukava keppi alkuruokaan.
      Haavi jatkettavalla varrella honkkarista, eikä tarvi olla mikään pro-malli.
      Noin alle satasella kaikki.
      Sitten vieheet tai muut hilut, mitä lajia alkaakin koitteleen, eikä hyvällä neuvolla varustettuja viehesuosituksia noudattamalla monia euroa kärsi.
      Pohjaongintaan riittää siimaa, puntteja lenkkejä ja koukkuja. Hinta alle 15 euroa.
      Huh, vois jatkaa vaik kuis, mut uni painaa.
      Toivottavasti tärppää : )

      • ap

        Suurkiitos sinulle turkuvesi asiallisista neuvoista, kiva kun jaksoit paneutua!


    • turkuvesi

      Eipä mitään jos jotain apua oli. Aiheeseen vielä senverran, että tuo mainitsemani pohjaonginta on mukava kalastusmuoto ja tempaa mukaansa oitis. Siikaa keväällä, ahventa kesästä syysmyöhäseen, eikä kalat lopu pannusta.
      Hieman eri sovelluksilla tuota kalastusmuotoa ja saat kalakaveritkin kateelliseksi.
      Itse olen täysin hurahtanut pohjaongintaan ja kesäpilkintään.
      Helppo ja edullinen juttu ja voi jopa tulla kiirekkin, kun otti on kohdallaan. Syysahvenet kun parveutuu on savustuspönttö tai paistinpannu kovilla.

      • turkuvesi

      • 3423423423

        Pohjaonginta voi olla mukavaa mutta tylsää jos ei ole paikkoja tiedossa.

        Uisteleminen pitää mielen aina virkeänä. Järvialueilla varma saalis on hauki/kuha. Saaristoista saanee myös lohta/taimenta oikeilla vieheillä muita lajeja.


    • Antifilirenssikonsum

      Osta katiska ja laita se rannan tai luodon lähelle muutaman metrin syvyyteen suuaukko maalle (tai luodolle päin).

      • 324322

        Kannattaa huomioida myös erikoisluvat pyydyksiin. Lienee kuitenkin "helpoin tapa" saada kaloja.

        Kalastaminen on lajina varsin vaikea ja vaatii aikaa. Pysyvillä pyydyksillä kalastaminen on jopa helpompaa ja kalan saantikin todennäköisempää.

        Tuntien reissusta koska ei saada jäädä mitään käteen.


    • kokeiles näitä

      Jos on vene käytössä niin ostat vain rohkeasti pari avokelaa ja laitat veneen sivuille n. 10-20m päähän ja vedät. Siiman ei pidä olla liian kireällä että jos kala nappaa niin on vetovaraa.

      Vieheistä löytää parhaiten tietoa netistä kuten myös kalapaikoista. Esim. kalassa.com

      Luvissa tarvitset vuotuisen kalastuksenhoitomaksun 22e/vuosi eri järviluvat vieheluvat. esim. koskille on usein omat lupansa, järville samoin kuten myös merille.

      Paikanvalinnassa kyseleminen auttaa, mutta myös omatoiminen kokeileminen. Jos on vene käytössä niin rohkeasti seilailet rantoja saaria myöten. Kannattaa tosiaan ottaa jokin merikartta alueesta että näet miten syvää/matalaa on ja onko karikoita tms.

      Pääkaupunkiseudulla saat oppia varmaankin mm. kalastusjärjestöiltä. Varmaankin neuvovat ihan mielellään tai vaihtoehtoisesti kalastusliikkeistä.

      • 3424324234

        Kannattaa muuten ostaa jigejä (kumimatoja) joihin pitää itse upottaa koukku sisältäpäin.

        Jigit ovat halpoja ja erittäin toimivia monenlaisessa kalastuksessa niin uistelussa, heittämisessä, onginnassa jne.

        Uistimet kannattaa valita aina suositusten mukaan. (ei kannata yleensä ostaa random paketteja koska kalat ovat varsin nirsoja uistimia valitessa). Eri kalalajeille on myös eri uistimet. Jigeihin pystyy ottamaan mikä kala tahansa.


    • vieras 1000

      pistäkää paremmaks, sain eilen 1,12 kg:n kuhan, oli aikamoinen jötkö, en ole ikinä nähnyt vastaavaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      348
      3091
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      113
      2292
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1660
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      74
      1193
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1087
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1013
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      42
      986
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      153
      983
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      289
      858
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      806
    Aihe