Täällä myös yksi joka odottaa kosintaa

mietteliäs...

Lueskelin tätä palstaa ja täällä näytti olevan muitakin samassa tilanteessa olevia. Päätimpä yhden siiderilasillisen jälkeen kertoa omankin "tarinani", sillä itse luin mielelläni muiden.

Olemme seurustelleet pian 8 vuotta. Suhteemme on hyvä ja molemmat olemme tyytyväisiä siihen. Pystymme keskustelemaan avoimesti kaikesta, olemme usein keskustelleet myös naimisiinmenosta ja siitä mitä molemmat haluamme. Nyt en vain enää tiedä että mikä tässä mättää, vai eikö mieheni vain ymmärrä kosia ;)

Tiedän että mieheni on vanhanaikainen, ja että hän haluaisi mielellään pitää häät viimeistään parin vuoden kuluttua kosinnasta ja itse olen ollut aina sitä mieltä, että naimisiin voi mennä vaikka 5 kihlavuoden jälkeenkin aivan hyvin. Minulle kihlaus on lupaus avioliitosta ja otan asian vakavasti. Samoin kuin mieheni.

Olen hienovaraisesti vihjaillut keskustelun muodossa kihlautumisesta jo parin vuoden ajan ja viimeisen vuoden myös lähipiiri on alkanut kysellä että millon vietetään kihlajaisia yms. Mieheni heitti viime ulkomaan matkallamme että "kosin sitten seuraavalla reissulla" ja nyt se seuraava reissu on ohi ja täytyy myöntää, että odotin kosintaa parinakin romanttisena iltana todella. Toki ymmärsin että mies heitti asian vitsillä, mutta jotenkin silti jäi sellainen olo että hänen ei olisi pitänyt sanoa mitään.

Hän on jopa katsellut sormuksia lehdistä ja sanonut mistä itse pitäisi ja olemme jutelleet kihlauksesta ja naimisiinmenosta yleisellä tasolla. Tiedän että suhteessamme ei ole mitään vikaa ja että mies kosii kyllä, mutta en ymmärrä mikä tässä on että hän ei kosi. En ole painostanut häntä ja muutenkin käyttäytynyt ns. kunnolla asian suhteen. Onko muita kohtalon tovereita? :)

27

2887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kosintaa odottava

      Tässä minun tarina:

      Olen mieheni kanssa seurustellut yli 6 vuotta, mutta hän ei ole vieläkään kosinut minua. Olemme toki monesti puhunut häistä ja kihloista sekä myös lapsista. Meillä on samanlaisia tulevaisuuden suunnitelmia ja muutenkin meillä menee hyvin. Pystymme puhumaan kaikista asioista ja luotamme toisiimme. Seksikin sujuu. Vähän aikaa sitten puhuimme kihloista ja hän sanoi, että sekin aika koittaa. Tuli sellainen olo, että hän voisi nyt syksyllä kosia, kovasti ainakin niin toivon.

    • liisa

      Ihan sama täällä! Ollaan seurusteltu melkein seitsemän vuotta ja yhdessäkin asuttu pitkään. Suhde toimii ja pystytään keskustelemaan kaikesta. Viime kesänä kävimme pitkän keskustelun siitä, mitä avioliitto meille merkitsee ja minun mielestäni olimme asian suhteen niin sanotusti samalla sivulla. Itse olisin valmis menemään naimisiin ja olen enemmän ja vähemmän suorasti tämän ilmaissutkin. Pystymme tosiaan keskustelemaan kaikesta muusta, mutta kun otan puheeksi naimisiin menon, mies menee jotenkin ihan lukkoon.

      En myöskään oikein ymmärrä, mikä tässä on se ongelma. Miksei hän halua mennä naimisiin, vaikka vakuuttaa, että haluaa olla kanssani, tehdä lapsia jne. Koulut on käyty ja muutenkin ollaan siinä iässä, ettei naimisiinmeno olisi mitenkään ennen kuulumatonta.

    • naisen kosittava

      Näissä tapauksissa naisen pitää kosia, ja sehän on täysin sallittua. Mies on todennäköisesti tumpelo, joka ei saa asiaa sanotuksi tai päätetyksi. Jos ilmenee että hän ei haluakaan naimisiin, on hyvä tietää se nyt eikä kymmenen vuoden odottelun jälkeen.

    • ...

      Me ollaan seurusteltu 8,5 vuotta. Ostettiin vähän aikaa sitte asunto. Ollaan kans juteltu kihloista ja naimisiin menosta, mutta mitään ei tapahdu. Muutaman kerran, kun oon suoraan asiasta kysyny, niin on tullu vastaus että kosin sitte ku ollaan oltu yhessä sen ja sen verran. Noooh, katotaan ja toivotaan parasta. Ja oon ilmottanu ettei tarvi heti mennä naimisiin, vaan voidaan nauttia myös siitä kihloissa olemisesta ihan rauhassa. Eli ei pitäs olla paineita naimisiin menosta samantien.

      • Miksi vielä sitten?

        Jos ei tarvitse ottaa mitään paineita naimisiin menosta niin eikö voisi odotella vielä kihlaustakin? Tietysti häiden järjestelyt vie aikaa, jos sellaiset aiotte pitää. Mutta muutoin en ymmärrä miksi antaa miehelle vielä ikään kuin empimisaikaa? Miettiköön rauhassa ja sitten kun oikeasti on valmis lupautumaan naimisiin (eli menemään vaikka samantien) niin kosii sitten! Ehkä mies kuitenkin kokee paineita naimisiin menon suhteen enemmän, jos on mennyt kosimaan...?


      • ...
        Miksi vielä sitten? kirjoitti:

        Jos ei tarvitse ottaa mitään paineita naimisiin menosta niin eikö voisi odotella vielä kihlaustakin? Tietysti häiden järjestelyt vie aikaa, jos sellaiset aiotte pitää. Mutta muutoin en ymmärrä miksi antaa miehelle vielä ikään kuin empimisaikaa? Miettiköön rauhassa ja sitten kun oikeasti on valmis lupautumaan naimisiin (eli menemään vaikka samantien) niin kosii sitten! Ehkä mies kuitenkin kokee paineita naimisiin menon suhteen enemmän, jos on mennyt kosimaan...?

        Mun mielestä myös kihlaus on ihana asia, että mies on hoksannu että haluaa naimisiin just mun kans. Joten haluaisin nauttia siitä onnen tunteesta jonkin aikaa, ilman mitään häähössötystä. Ja siis oisin valmis menemään naimisiin vaikka heti, että ei tässä oo kyse siitä että haluais vielä empimisaikaa. Ja tottakai mä haluan että mies kosii omasta tahdostaan eikä painostettuna, siksi en ookkaan painostanu, vaan muutaman kerran kysyny asiasta. Se kihlauksesta nauttiminen ois se pointti tässä, se tunne.


    • Me

      Mua kosittiin n. 2 vuotta seurustelun alkamisen jälkeen ja häät on ensi kesänä. Kyllä "normaalin" miehen PITÄÄ ymmärtää miten tärkeää varsinkin naiselle on naimisiin meno ja suhteen virallistaminen. Voittehan sanoa miehelle jos häntä jännittää, että mikään ei kuitenkaan muutu naimisin menon jälkeen suhteessa. Paitsi ehkä sukunimi. Tsemppiä !

      • 2+5

        Jos mikään ei muutu niin miksi sitten pitää päästä naimisiin?


      • 5 +2
        2+5 kirjoitti:

        Jos mikään ei muutu niin miksi sitten pitää päästä naimisiin?

        Jotta voi juhlia rakkauttaan sukulaisten ja läheisten kanssa. Muita tyhmiä kysymyksiä?


      • Älkää naiko
        5 +2 kirjoitti:

        Jotta voi juhlia rakkauttaan sukulaisten ja läheisten kanssa. Muita tyhmiä kysymyksiä?

        Voi sitä juhlia ilman moista turhuutta kuin avioliitto. En neuvoisi ketään menemään naimisiin, on täysin tarpeeton kun olla voi muutenkin.


      • juupauu
        2+5 kirjoitti:

        Jos mikään ei muutu niin miksi sitten pitää päästä naimisiin?

        Kun on jo saanut kaiken irti naisesta ni miks enaa tarvii menna naimisiin,hehe.


      • ....
        Älkää naiko kirjoitti:

        Voi sitä juhlia ilman moista turhuutta kuin avioliitto. En neuvoisi ketään menemään naimisiin, on täysin tarpeeton kun olla voi muutenkin.

        nii ja on ainakin takaovi sit aina auki jos ei enaa inspaiskaan se suhde.. sitahan taa nykyaika on..


      • Hmmm,

        Ei millään pahalla, mutta multa kyllä pääsi pieni naurahdus sun jutuillesi. Katsottu liikaa Kauniita ja Rohkeita, kenties?


      • Hmmm,
        Hmmm, kirjoitti:

        Ei millään pahalla, mutta multa kyllä pääsi pieni naurahdus sun jutuillesi. Katsottu liikaa Kauniita ja Rohkeita, kenties?

        Viestini oli tarkoitettu nimimerkille Me27.7.2012 12:19


      • ehdotontaa

        ei kannata mennä naimisiin ilman avioehtoa. ero tulee ennemmin tai myöhemmin ja silloin rahastetaan.


    • Nellistiina

      On ja ei, siis kohtalotoveri. Mä olen sitä mieltä, että kohtalo otetaan omiin käsiin, eikä passiivisena vaan odoteta jotain ja ihmetellä ja itketä ja sillä tavalla pilata koko juttua.

      Eli olimme olleet yhdessä 3 vuotta. Otin puheeksi, että pitäisikö mennä naimisiin. Mies siihen, että ehkäpä sitä voisi. Parin viikon päästä tästä kysyin, että no mennäänkö ensi vuonna ja hän sanoi mennään vaan. Ostettiin sormukset ja sovittiin hääpäivä. Nyt ollaan oltu naimissisa vuosi.

      Eli mitä te odotatte??? Kysykää siltä mieheltä selkeästi ja sopikaa se hääpäivä. Jos se ei tahdo naimisiin, niin sekin asia on sillä selvä.

    • Häät on suolesta!

      Ilmainen neuvo: Alkää menkö naimisiin, jostain syystä asiat muuttuvat aina heti papin aamenen jälkeen ja erohan siitä seuraa. Jos olette tyytyväisiä noin niin turha pilata asioita häillä!

      • totuus

        Rakkaus on tahdon asia, samoin sitoutuminen. Arki tulee joka suhteeseen tavalla tai toisella ennemmin tai myohemmin.


    • kosi itse

      Miksi tarvitsisi odottaa kosintaa mieheltä? Nainen voi yhtä hyvin kosia tai ottaa asian varsinaisesti kosimalla. Varsinkin jos jo tunnetaan toisensa hyvin ja on aloitettu yhteisen arjen eläminen. Sinä tapauksessahan yhteiselo on jo käytännössä päätetty ja aloitettu ja on kyse enää vain muodollisuudesta jolla kauan sitten tehty ratkaisu sinetöidään. Jos mies ei ole suunnittelemassa eroa, ei hän voi pahastuakaan siitä että rakastat häntä niin paljon.

    • hah haa.

      Hah hah haaaaaaaaaaa.....................Täällä ei ole muita kuin sinä.
      Höpiset itseksesi 24/7

    • blaablaa1234

      eikö kellään muulla ole päinvastaista "ongelmaa"..epäilen itse, että mieheni aikoo kosia pikapuoliin, mutta itse en ole varma onko vielä oikea hetki. Haluan kyllä olla miehen kanssa ja haaveilen tulevaisuudesta ja perheestä hänen kanssaan, en vain ole varma olemmeko vielä saavuttaneet suhteessamme "riittävän syvyyden".

    • outoa1

      Minulla on tuollainen "päinvastainen" ongelma :D

      Mies on vihjaillut siihen suuntaan että kosintaa saattaa pukata lähiaikoina.
      Haluan kyllä naimisiin, ja olisin valmis siihen vaikka heti mutta käytännön syistä avioituminen ei olisi viisasta vielä noin neljään vuoteen.

      Meillä on tulossa vuoden-parin päästä noin kaksi vuotta kestävä kaukosuhde-ajanjakso. En hetkeäkään usko että suhde kaatuisi siihen, mutta jos olisimme naimisissa silloin niin siitä tulee ongelmia asuntojärjestelyjen kanssa. Viisainta olisi mennä naimisiin vasta kun tuo kaukosuhteilujakso on ohi.

      Mutta en halua pitkää kihla-aikaa, joten olen kahden vaiheilla. Jos mies kosisi, niin haluaisin että kihlaushetkestä alkaa hääjärjestelyt. Mutta naimisiinmeno on fiksua vasta muutaman vuoden päästä. Kinkkinen tilanne, kaiken kaikkiaan. En halua joutua sanomaan "ei" jos mies kosii, koska haluan naimisiin...

      • ehdottomasti tahdon!

        Mitä vikaa parin vuoden kihlauksessa on tuossa tilanteessa?

        On ihan tavallista kihlautua vuotta -puoltatoista ennen häitä.

        Ei tulisi mieleenkään pilata kosintaa sanomalla "joo, mutta vasta 2 v. päästä --kysy sit uudestaan" jos haluaa naimisiin oikeasti. Miltäpä luulet miehestä tuntuvan ja millaisen kosinnan saavasi...


      • ei enää ikinä
        ehdottomasti tahdon! kirjoitti:

        Mitä vikaa parin vuoden kihlauksessa on tuossa tilanteessa?

        On ihan tavallista kihlautua vuotta -puoltatoista ennen häitä.

        Ei tulisi mieleenkään pilata kosintaa sanomalla "joo, mutta vasta 2 v. päästä --kysy sit uudestaan" jos haluaa naimisiin oikeasti. Miltäpä luulet miehestä tuntuvan ja millaisen kosinnan saavasi...

        Yhden kerran naimisissa olleena annan fiksun vinkin: eläkää susiparina.. Todellakaan vihille meno pahin virhe.. Oikein oksettaa häät ja niihin liittyvät hössötykset...


    • boss5

      Täällä keskustelussa on h*lvetin ahdistavaa. Ämmät taas uskoo hollywoodiin.

      • erotaakooo

        Sama täällä. Nainen odottaa kosintaa, mutta odottakoon. Ollaan yhdessä oltu kohta 5 vuotta. Erotaan,kun löydän paremman:)


    • Anonyymi

      Aamulla on kauheen väsy kun on nähnyt kaiken unessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3171
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2612
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      387
      2551
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2076
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1907
    6. 173
      1325
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1307
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1000
    Aihe