Kesävauvan vaatetus

mitä päälle?

Mitä laittatte päälle vastasyntyneelle autoon / vaunuihin, kun ulkona on 20 astetta ja aurinko paistaa?

Meille on tulossa pian vauva ja tuntuu hieman hankalalta ajatella tuota pukeutumista, kun esikoinen oli talvivauva.. :)

Jotenkin itsestä tuntuu, että pitkähihaiset vaatteet ohkanen collegehaalari makuupussi on kyllä vaunuihin jo liikaa.. Vai onko?

18

9955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huppppps

Hui on liikaa!! Lyhythihainen body riittää kuumalla, tai pelkkä vaippa. Jos on tuulista, voi pitää ohutta peittoa. Viileämmällä voi pukea pitkää päälle. 20 asteella riittää lyhythihainen body ja ohuet housut/shortsit. Pue kuten pukisit itsesi. Minulla poika 2kk. Otetaan autossa ja vaunuissa aina hattu pois ja toooodella kevyesti puetaan.

• Kuuma mullaki

Aivan totaalisen liikaa, kuumuuteenhan se vauva läkähtyisi. Vaaleat ohuet vaatteet päälle korkeintaan, hattu jos on auringossa vähänkään niin, että naamalle voi paistaa. Suomessa hyvin helposti kuvitellaan, että vauva kylmettyy kesälläkin, mutta ei se kyllä niin taida mennä.

Meillä ainakin 3kk poika pisti melkoisen pontevat kipuitkut, kun kehtasin pistää froteeta päälle, kun oli 15C. Sen jälkeen on menty vaunuissa aina korkeintaan paita puolipotkarit-kombolla, ja poju on tyytyväinen. Sama autossa. Vaunujen pohjalla on lampaantalja, se pitää vaunut viileänä kesällä ja lämpimänä kylmemmällä.

Vauva kyllä hikoilee, varmasti olet sen esikoisestakin huomannut. Joten et saa kuin itkun pienelle aikaiseksi, jos noin järjettömän määrän kangasta pistät päälle. Ihan vastasyntynyttä en helteellä veisi ulos ollenkaan, ja sitten parin viikon iästä pitkähihaisissa, mutta yhdessä kerroksessa, jos kyseessä on 20C tai yli.

Tämä miun mielipide, joka perustuu kokemuksiin meidän pojun kanssa. Hän kun hilluu nämä helteet kotona ihan pelkässä vaipassa ja on sen puoleen erittäin tyytyväinen. :)

• pois auringosta..

Ohuet peittävät vaatteet. Aivan kuten sisällä. Ja ne vaunuthan täytyy saada varjoon!!

• juuuujuuuuu...

Hyviä neuvoja olet saanut, eli kevyt vaatetus ja varjoa. Aika pian opit tuntemaan vauvelia ja huomaat mikä on paras milloinkin.

• mitä päälle?

Suuret kiitokset asiallisista vastauksista =)

Ja mainittakoon vielä, että en siis itse pukisi vauvalle tuota yhdistelmää pitkähihaiset vaatteet ohkanen collegehaalari makuupussi vaunuihin.. Eräs tuttavani kun pakkasi vastasyntyneensä vaunuihin noissa tamineissa, niin aloin vaan pohtimaan asiaa, että tarviiko oikeesti noin paljon vaatetta..

Meidän esikoinen oli mahdoton kuumakalle.. Keväälläkin toisilla vauvoilla oli toppahaalarit vielä päällä, kun meillä oli ollut jo pakko siirtyä ohkasempiin vaatteisiin.. Välillä tuntui, että muut äidit ajatteli, että tuo poika kyllä paleltuu.. :D

Vauvat on todella niin erilaisia.. Aika pian sen kyllä kokeilemalla huomaa, että mikä on sopiva vaatetus.. :)

• näin..

ajattele mitä itse laittaisit päälle:) Ei vauvalle tarvii laittaa enemmän vaatetta mitä itselleen. Yhtä paljon. Joo, tuo lyhythihainen riittää. Suojaa auringolta. Housuina ohkaset jotkut

• kyllä mä

ihan vastasyntyneelle laittaisin pitkähihaisen bodyn ja housut.Voit kyllä kysyä kätilöötä osastolla mutta veikkaisin ettei ihan vastasyntynyttä lyhythihaisiin laiteta.

• ....
        kyllä mä kirjoitti:

ihan vastasyntyneelle laittaisin pitkähihaisen bodyn ja housut.Voit kyllä kysyä kätilöötä osastolla mutta veikkaisin ettei ihan vastasyntynyttä lyhythihaisiin laiteta.

Miksi ei voisi laittaa lyhythihaista, ainakin sisälle?

Ulos voi olla parempi laittaa ohut pitkähihainen paita ja housut..

• no eihän
        .... kirjoitti:

Miksi ei voisi laittaa lyhythihaista, ainakin sisälle?

Ulos voi olla parempi laittaa ohut pitkähihainen paita ja housut..

ne siellä osastollakaan lyhythihaisia laita vaan käärivät vielä vaatteiden lisäksi peittoon.Olen kyllä edelleen sitä mieltä että 20 asteen lämmössä lähdetään pitkähihasella osastolta pois mutta kuten sanottu kannattaa sieltä kysyä,osaavat kyllä auttaa.

• aivan liikaa!

Meillä pariviikkonen vauva on pelkässä lyhythihasessa bodyssa vaunuissa.

• äippä886

Meidän vastasyntynyt oli osastollakin pelkät vaipat ja sukat jalassa. Muuten oli toooodella kuumissaan myös kätilöiden mielestä. Muut vauvat oli pitkähihaisissa sekä käärittynä kapaloihin :) Niin erilaisia nuo pienet! Kokeilemalla selviää.

• kljhgl

On joo. Meidän käärön pyöräyttivät osastolla viime heinäkuun helteillä (kun sisälämpötilakin oli kolmessa kympissä) pitkähihaisten ja -lahkeisten vaatteiden jälkeen vielä PEITTOkapaloon, myssy päässä tottakai, ja kyseessä oli siis ihan terve, täysiaikainen normaali vastasyntynyt.

• äityli010612

itse pohdiskelin samaa kun vauva syntyi 1.6.
      mut tosissaan olen pitänyt shortsipukua kuumalla.
      pitkähihaisia/-lahkeisia kun on ollut varjossa jossa alle 20, peittojen kanssa antanut lisää lämpöä ja päinvastoin. on paljon helpompaa ottaa peittoa pois kuin jtn ylimääräisiä vaatteita :)

• igoi

Meidän 1-vuotiaskaan ei nuku 20 asteessa ulkona lyhythihaisessa. En nukkuisi itsekään lyhythihaisessa ilman peittoa ja meillä on sisällä 22 astetta (vai kuuluuko näissä kaikissa yhtälöissä lapselle makuupussi/peitto?).

• äippä886

Niin ja LÄMPÖMITTARI sinne vaunuihin jos ulkona nukuttaa ja on epäselvyyttä mitä laitat vauvalle päälle. Jos ulkona on 20 astetta, vaunuissa esim lasitetulla parvekkeella on HUOMATTAVASTI kuumempi.
      Harvemmin niillä vauvoilla kylmä tulee, ainaski kun tuttujen vauvoja kattoo niin ongelma on se että tungetaan aivan liikaa päälle ja sit vauvat nukkuu huonosti kun tulee liian kuuma...

• h.uomio

Lämpömittari on kyllä ihan jees apuväline, jos nukutuslämpötila poikkeaa kovasti muusta ulkolämpötilasta. Joskin lasitetulla parvekkeella nukuttaminen ei kai ole mikään normi.

Pienille vauvoille tulee hyvin herkästi kylmä, ja jos vauva jäähtyy hengiltä niin hän ei välttämättä päästä inaustakaan. Ei inaustakaan. Sen sijaan liiasta kuumuudesta vauva herää valittamaan. Enkä nyt tarkoita, että 20 asteessa olisi mitään vaaraa, mutta noin yleisesti ottaen ylipukeminen on vähemmän vaarallista kuin alipukeminen. Ja siksi sitä harrastetaan Suomessa erittäin ansioituneesti :D

• ...........

Meilä vaunuissa lämpömittari ja se näyttää aina 3-4 astetta enemmän kuin ulkolämpötila. Eli vaunuissa on lämpöisempi. Ja ihan vaunulenkillä ollessa, ei parvekkeella.

• KahdenÄiti09ja12

Jos ottaa huomioon sen että vastasyntynyt on viettänyt koko sen astisen elämänsä n 37asteen lämmössä mahassa nii ei oo kyl kumma jos tulee kylmä jopa siinä 20 asteessa! Itse kyllä suosittelisin käyttämään 0-2kk ikäisellä aina pitkähihaista vaatetusta niin sisällä kuin pihalla ja jonkun sortin hattua.. Vauvat kylmettyy tosi helposti ja lämpöhän haihtuu vauvoilta pään kautta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe