Mitä tekee fyysikko, kemisti, matemaatikko?

daspallo:

Jos ei halua alkaa tutkijaksi, opettajaksi eikä opiskella ohjelmointia.

Olen siis lähdössä luonnontieteitä (fysiikkaa pääaineena) opiskelemaan, mutta mielisin kuitenkin "oikeisiin" töihin joskus (mahdoton yhtälö?), joten olisi kiva tietää mitä te valmistuneet OIKEASTI olette tehneet ja mihin olette päätyneet. Mitä esim. fyysikon kannattaa valita sivuaineiksi vai onko se ihan samantekevää? Kaikki luonnontieteet kiinnostavat, mutta ei kuitenkaan tietotekniikka. Palkkaavatko teknologiayritykset vain diplomi-insinöörejä vai onko luonnontieteilijöilläkin mahdollisuuksia päästä teknologiayrityksiin töihin (ilman suhteita)? Sinänsä en ole hirveän vaativa, mikä tahansa "insinöörimäinen" työ kelpaisi, kunhan tietäisi ettei turhaan tässä opiskele...

11

2000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ed

      Inssihommiin mennään kyllä helpoiten inssikoulun kautta. Se on huomattavasti käytännönläheisempää kuin fysiikan pääaine. Mutta fysiikan pääaine antaa kyllä pohjaa sinne tutkimus ja kehityspuolelle, etenkin vasta kehitteillä olevissa teknologioissa.

      Eli lue teknistä/soveltavaa fysiikkaa. Esim. nanoteknologia, elektroniikka jne. kyllähän näitä fysiikan alta pitäisi löytymän.

      • Ed

        Ei puhtaalla fysiikalla, kemialla ja matematiikalla oikeasti paljoa muuta tehdä kuin tutkita ja kehitetä. Pitää olla erikoisala, jolla sitä tietoa voi soveltaa, jos meinaa soveltaa elinkeinoelämässä.


    • 8567

      Et voi tehdä mitään luonnontieteilijän tai insinöörin töitä, jos et tutki, opeta tai ohjelmoi.

    • fgafdgaerg

      Valitse sivuaineet hyvin, niin saa etua. Ammattikorkeasta vähän tekniikkaa tai yliopistolta johtamista. Käytännön töihin otettavissa voi käytännöllisemmillä opintolinjoilla olla pääpaino, mutta jos sattuu olemaan työkokemusta vastaavista kesätöistä vaikkapa, niin ovia alkaa avautua, uskoisin. Fyysikoista en kauheasti tiedä, olen kemisti.

      Kyllä ainakin kemistillä on saumaa esim. firmojen turvallisuusosastojen (HSE&Q) toimistotöihinkin, ja sitä kautta johtoon saakka. Yliopistokoulutuksella käytännössä paras ja helpoin reitti on teoreettinen, kehittelevä tai tutkiva uraputki, mutta luovuudella löytyy varmasti erilaisiakin reittejä.

      • gjfgg

        Kakan väri on outo


      • jfkkkj
        gjfgg kirjoitti:

        Kakan väri on outo

        Nii on


    • äläteesamaavirhettä

      Mitä tekee fyysikko, kemisto matemaatikko?

      Vastaus: Valmistumisen jälkeen miettii työkkärin luukulla virhevalintojaan...

      • kohtityöttömyyttä

        Eipäs kun virherajoja


    • Noh esim

      Professori, tutkija, mittalaiteasiantuntija, tähtitieteilijä, laskennallinen fyysikko, tuotekehittäjä, ympäristöfyysikko, yrittäjä, analyytikko, hallinnollinen asiantuntija, sijoituspankin työntekijä, meteorologi, biogeokemisti, seismologi, hydrologi, radiologi, ...

      Kyllähän näitä hommia riittää, mutta pitää varautua tekemään erilaisia hommia elämänsä aikana. Tulevaisuus ei tietenkään mitenkään ole ennalta annettu, ja työn takana se työllistyminenkin totta kai on. Se on enemmän teknillisten alojen ominaispiirre, että saadaan koulutus ja ojennetaan työpaikka valmiina käteen. Fyysikko kuitenkin voi laskennallisten alojen sekä luonnon erityistuntijana toimia lähes kaikissa tehtävissä ja projekteissa, jos osaamista vain riittää ja työnantaja vain saadaan tiedostamaan se.

      Ja kyllä minä luokittelisin esim. meteorologian "oikeaksi työksi".

    • DI vs FM

      Noh, periaatteessa yliopistokoulutetut fyysikot/kemistit/matemaatikot voivat saada pitkälti samoja töitä kuin vastaavat DI:tkin (jotka toisaalta voivat myös toimia tutkijoina, opettajina ja ohjelmoijina). Ero lienee siinä, että tulevat DI:t saavat kenties helpommin työkokemusta yritysmaailmasta jo opiskeluvuosina. Yliopisto-opintojen etu on se, että siinä voi opiskella varsin erikoisia aineyhdistelmiä ja toisaalta opetettavat asiakokonaisuudet ovat teoreettispainotteisempia. Tämä voi antaa tiettyä joustavuutta. Työelämä on kuitenkin jatkuvan muutoksen kourissa, ja on hyvin vaikeaa sanoa, että mikä juttu on "in" viiden tai kymmenen vuoden päästä.

      Noin konkretian tasolla, niin jos fysiikka lähdet lukemaan niin tietotekniikka/tietojenkäsittelytiede on ehdoton sivuaine. Vaikka nyt tuntuisi, ettei ohjelmointi nyt kiinnosta, niin käytännössä sitä taitoa tarvitaan lähes aina. Tietyissä korkeakouluissa voit lisäksi ottaa rinnalle esimerkiksi tilastotiedettä ja/tai kansantaloustiedettä jos ei pelkästään luonnontieteet nappaa.

    • joupou

      Yliopiston tarkoitus on antaa korkeinta opetusta ja harjoittaa korkeinta tutkimusta, joten jokaisen yliopiston "asiakkaiden", eli tässä tapauksessa opiskelijoiden olisi hyvä panna mieleen tämä tosiseikka. Eli käytännössä toteamukset tyyliin "... kunhan tietäisi ettei turhaan tässä opiskele..." ovat täysin irrelevantteja, kun puhutaan yliopisto-opiskelusta. Jos sinua kiinnostaa jonkin aineen opiskelu yliopistossa, niin sen opiskelu ei lähtökohtaisesti mene hukkaan (koska sehän kiinnostaa sinua). Mikäli haluat opiskella jotain konkreettisempaa insinöörityötä (eli se kiinnostaa ensisijaisesti), niin älä tule yliopistoon. Heitäkin myös tarvitaan, jotka hallitsevat käytännöntaidot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe