Avaimet käteen talon rakennuttaneiden kokemuksia kaivataan

2011-2012

Realistisia hintatietoja kaipailisin paljonko on tullut maksamaan joku valmiiksi tehty perus yksi kerroksinen puutalo 130-150m2? Ilman tonttia ja pihoja autotalleja yms?
Sisältäen kuitenkin kaikki muut kulut?
Mietitään saadaanko e-suomeen haja-asutus alueelle rakennutettua 210t eurolla tällaisen?

2

380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiukkaa tekee

Täällä annettuihin "realistisiin hintoihin" kannattaa sitten suhtautua yleensä melkoisella varauksella. Itse lähtisin hakemaan karkeata kustannusarviota esim. muuttovalmiina myytävien talopakettien hinnoista. Esim. Design-talon ja Kastellin nettisivuilla on hinnat muuttovalmiista taloista. On itselleen valehtelemista, jos kuvittelee että saa rakennutettua huomattavasti halvemmalla. Ne ovat ymmärtääkseni perusvarusteisten talojen hintoja perustuksineen, siis maanrakennustyöt sorat tontti liittymät tulevat tietysti päälle. Maanrakennustöiden kustannus vaihtelee todella paljon riippuen tontista ja maaperästä. Olen huomannut, että pohjatöiden hinta yllättää monet rakentajat kalleudellaan. Hintahan riippuu pitääkö räjäyttää kalliota, paaluttaa, tuleeko paljon soratäyttöä jne. Pelkästä sorastakin kertyy jo ihan mukava kustannuserä.
      Lämmitysjärjestelmän kustannuksissakin on äkkiä melkoinen ero... laitatko suoran sähkölämmityksen vai maalämmön. Vaikka investointi alussa hiukan kirpaiseekin, niin itse kannatan kyllä maalämpöä tuon kokoiseen taloon, varsinkin jos aiotte asua siinä pitkään.

Mun mielestä tekee kyllä tosi tiukkaa rakennuttaa 210 t eurolla tuon kokoinen talo. Itse en laskenut paljonko meillä taloon meni mutta kyllä hyvin lähellä 300 t euroa arvioisin talon osuudeksi... ei aivan perusvarusteinen tosin ole... mutta kaikki teetetty ulkopuolisilla (eikä edes suomen kalleimmat ja hitaimmat miehet töissä), huoneistoala on 147 m2. Tontti oli suht. helppo maanrakennustöiltään, maanrakennustöiden osuus oli muistaakseni n. 18 te (räjäytysten osuus alle 2 te).

• juuri ja juuri

Kyllä tiukahko on budjetti.

Sanoisin että 210 budjetilla tänä päivänä Älvsbytalon 121,5 neliöiset valmistalot onnistuu vielä, ja ehkä juuri ja juuri se 145 neliöinen L-mallin talo.

Toinen vaihtoehto voisi olla Muurametalojen Optimi-mallisto.

Tai jos asutte toimitusalueella, niin Helmitalot (jotka laadultaan on selvästi sekä Muurametta että Älvsbyä parempia).

Asia muuttuu radikaalisti, jos teillä on rahkeita nostaa budjettia parilla-kolmellakympillä. Sitten toimittajia alkaakin jo löytyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      15
      1730
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      140
      1712
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      304
      1352
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1098
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1086
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      132
      984
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      965
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      935
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      915
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      77