Löysin komerostani savuoan jota olen joskus aikaisemmin käyttänyt lammaspaistia
tehdessä. Ihan OK kunnossa näyttää olevan. Nyt on hyvät neuvot tarpeen siis valmistusohjeita mitä kaikkea siinä voi hauduttaa.
Römertorpf savivuoka
4
1658
Vastaukset
- hyvää-pataa
Aikoinaan oli ko. vuoka useinkin käytössä, nyt en ole siinä valmistanut ruokaa vuosiin, vuosiin..
Se piti aina ennen käyttöä liottaa. Ruoka tulee siinä terveellistä, koska turhia rasvoja ei tarvitse käyttää, myös herkullisen mehevää, koska ainekset hautuvat.
Kaappien pimennoista löytyisi paljon aikojen myötä hankittua tilpehööriä, jos niihin uskaltautuisi löytöretkelle.
Laitan hyvän linkin, tietoa löytyy paljon muualtakin:
http://www.yhteishyva-ruoka.fi/keittiovalineet/tuotteet_testissa/testissa_romertopf_savipata/fi_FI/testissa_romertopfin_savipata/. - anoomaR*
Minullahan on myös tuo mainio pata jossain kaapin perillä ! Kun lapset olivat pieniä, savipataa käytettiin usein viikonloppuna, kun saatiin nauttia koko perhe kaksi päivää yhdessäolosta, yleensä ulkoillen. Otin padan jo aamupalan aikoihin likoamaan veteen. Pilkoin lasten avustamana juureksia, joku sirotti yrttejä, mies paloitteli lihan. Siihen kelpasi nauta tai sika, lammas tai hirvi. Jos edellisen illan viinihetkestä oli tilkkanen jäänyt pullon pohjalle, se lirautettiin sekaan, prosentit haihtuivat kuumassa. Broilerista tuli kokonaisena tosi mehevä, jotain hedelmää saatoin tupata sen mahaan muhimaan. Nestettä ei liikaa lotrattu, muhevaa tuli muutenkin. Muistelen, että kylmään uuniin piti pata laittaa, ja perheen kasvaessa ihan kukkuroilleen, siinä oli korkea kansi. Äitini valmisti lanttukukkoakin römerissään. Lihapata uuniin, sukset ja pulkat esille ja mäkeen ! Muutaman tunnin reippailun jälkeen kotiovella huumaava ruuan tuoksu tervehti punaposkista pesuetta.
Onkohan ihan muinaisten roomalaisten peruja tämä ihmepata. Kyllästyin sen pesemiseen, sain uusia hienoja lasitettuja vuokia, jotka saattoi pestä tiskikoneessakin. Nytpä voisi viettää nostalgisen ruokapäivän ja laittaa 70-luvun muisteloissa nopeamman padan broilerin rintafileistä, uudet kokonaiset purkkanat ja pikkusipulit kypsyvät rinnalla varmaan samaa tahtia...Varmasti uusista punajuurista saisi jotain vallan ihanaa aikaan myös. Vielä kun pukeudun ukkoni kanssa samanlaisiin marimekon raitapaitoihin...ja eläkeläinenhän voi viiniä siemailla vaikka keskellä kirkasta päivää. ;) - sama*
Kylmään uuniin laitoin, muistin yleensä (paria kertaa lukuunottamatta DDD) laittaa lähtiessä uuniin virran päälle, ei kovin kuumalle muistaakseni.
- Lorena*
Onneksi löysin savipadan kätköistäni. Joskus laitoin kokonaisen broilerin siinä kasvisten ja riisin kanssa, hyvää oli. Valmistelen lapsen perhe tulee kesälomalle Suomeen joten mietin mitä kaikkea siinä voi valmistaa. Syyssato - tuoreet vihannekset torilta kohta voi valmistaa haudutettua ruokaa uunissa. Kaikki vanhat ruuanvalmistustavat on hyödynnettävä käyttöön.
Kun minulla oli perhe vielä koossa pata oli usein käytössä, kolme urheilevaa miestä pitivät huolen ettei tähteitä jää. Se aika on takanpäin, nyt on kaivettava ruokareseptejä muistista, käytettävä luovuutta ruuanvalmistuksessa.
Kiitos neuvoista, siispä padan liotuksella kylmässä vedessä ruuan vamistus alkaa lähipäivinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342615- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.702209Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512161Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 611884
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191763- 861622