Aloitan metsästyksen syksyllä.

TuomoT.

Olen ostanut juuri uuden haulikon, 12/76 kaliiperin puoliautomaattisen Benellin.

Ammuin koelaukauksia radalla valkoiseen paperiin, matkaa oli noin 25-30 metriä, askeleila mitattuna, onko haulikossani jotain vikaa kun se roiskii haulit sinne sun tänne, paperiin tuli ainakin ämpärin kokoinen parvi reikiä, pitääkö minun palauttaa ase viallisena vai mikä avuksi?? Haulikossani on tällaiset rautaputket joissa kierre ja ne kierretään piippuun kiinni, niissä suurinpiirtein sormen mentävä reikä niin miksi sitten paperiin tulee sellainen hajonnut parvi reikiä??

106

1803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bearhunter

      Sulla oli vääriä panoksia.
      Juuri tuohon Benelliin suosittelisin Rottweill merkkisiä panoksia joissa on Brenneke lataus.
      Sillä saat yhden reijän pahvitauluun, ja jos on ampumataito kohdallaan, niin sorsakin putoaa sillä jopa 120 metristä.

    • TuomoT.

      No tuota minäkin jo ehdin miettiä että ei ole oikeat panokset, olen jostain lukenut että kaikkiin haulikoihin ei jotkut panokset käy mutta en uskaltanut sitä ilmi tuoda kun en tiennyt varmaksi.

      Mistäs näitä Brennekepanoksia saa? ja paljonko maksaa kappale, ajattelin että jos vesilintujen metsästykseen ostaisin noin 100-150 kappaletta, kyllä kai tuollaisella määrällä aloituspäivän pärjää, olen vaan kuunnellut joskus mummolassa että aikamoinen pauke järveltä kuuluu.

      • ei perhana

        et kai ihan tosissasi kysele tuollaista mitä kirjoittelit?
        "matkaa oli noin 25-30 metriä, askeleila mitattuna, onko haulikossani jotain vikaa kun se roiskii haulit sinne sun tänne, paperiin tuli ainakin ämpärin kokoinen parvi reikiä"
        et kai helvetti tosissasi kuvittele että haulikko ampuu haulipanoksen yhteen reikään 30 metriin, totta helvetisä se hajottaa hauliparvea piipun supistusasteen ja patruunan sopivuuden mukaan, pöhköimmänkin ampujan luulisi ymmärtävän että haulikkoammunta perustuu haulikuvion tasaiseen hajontaan ja hyvään peittoon, eihän sillä helkkari voi edes osua lentävään lintuun jos hauliparvi lentää yhdessä klöntissä.
        ne "rautaputket joissa on kierre" ovat juuri niitä supistajaholkkeja jotka valitaan patruunan ja käyttötarkoituksen mukaan. jos todellakin olet näin toopelitoope kännattaa kääntyä jonkun kokeneen tutun puoleen perusteellista opastusta varten mutta olen kuitenkin vahvassa uskossa sinun olevan ilveilijä paremman tekemisen puutteessa.


    • TuomoT.

      No en ole aikaisemmin ollut aseiden kanssa tekemisissä, en edes armeijaa tarvinnut käydä pahan heinä-ja pölyallergian vuoksi.

      Olen sentään ylioppilas ja uskon että opin ampumaan tarkasti, metsästyskorttikurssilla aseista selitettiin niin nopeasti etten pysynyt oikein mukana, se kuitenki jäi mieleeni että haulikolla ammuttaessa tähdätään ja kiväärillä ammuttaessa ei tähdätä vaan ikääkuin osoitetaan maalia ja aseen perän pitää olla oikeam mittainen ja muotoinen, itse en osaa ampua niin ja ammunkin ilmakiväärillä aina tähtäämällä.

      Asia on varmaan helppo jos tietää mutta jos on aivan aloittelija niin ei sitä oikein tiedä mitään, erotan sentään kiväärit ja haulikot toisistaan.

      • Lycka Till

        Aha !


    • 6,5x55 SE

      No joo, otetaas vähän perustietoo..

      Eli kuten aikasemmin sanottiinkin, niin haulikolla ammutaan ns. Haulipanoksia. Se siis tarkoittaa sitä, että sielä piipun suusta ei lähde yksittäistä panosta vaan kasa pieniä metallikuulia aka hauleja. Näiden haulien onkin tarkoitus hajota erilleen. Kun haulikolla usein ammutaan pientä ja mahdollisesti liikkuvaa maalia, niin tällä tavoin saadaan ainakin muutama hauli osumaan kohteeseen ja niiden yhdessä aiheuttama shokkivaikutus tappaa kohteen.

      Eli ne reiät siinä paperissa on yksittäisten haulien aiheuttamia ja niiden on siis tarkoituskin hajota "parveksi". Mitä kauempaa ammut, sitä suurempi parvi/hajonta on tuloksena. Se "rautaputki" siinä piipun päässä on ns. Supistaja ja niitä on eri kokoja eri käyttötarkotuksiin. Mitä pienempi supistaja sitä pienempi hajonta hauleille tulee.

      Sitä en kyllä tiiä mistä oot kuullu, että kiväärillä ei tähdätä. Kiväärillä kun sitten yleensä ammutaan juuri niitä yksittäisiä luoteja, jonka pitäis sitten osua juuri sinne minne pitääkin eikä vain melkein...

      Ja viimeseks vielä noista ampumamatkoista. Haulikolla ei todellakaan ammuta mistään 120 metrin matkalta, vaan tappava ampumatka esim. Sorsille ja muille linnuille on n.35 m max. Toisaalta alle 10 m matkalla haulit ei vielä kerkee hajota erilleen riittävästi jolloin siitä sorsasta jää jäljelle pelkkää lihamössöö.

      Mutta tosiaan kannattaa kysellä jotain kokenutta kaveria opettaa näitä asioita ihan nöyrästi kädestä pitäen aluksi, että pääset kunnolla alkuun. Toivottavasti tästä oli kuitenkin jotain hyötyä.

    • Trollidetektori

      Voi hyvät ihmiset herätkääpäs nyt! Miten voitte lähteä ruokkimaan noin selkeää trollia?

      Tyyppi on muka saanut luvat haulikkoon (metsästysseuran jäsenyys, suoritettu metsästäjätutkinto, poliisi on haastatellut ja kysellyt metsästyksestä) eikä ole sen vertaa perillä asioista, että haulikko ampuu haulipanoksia. Ei mitenkään mahdollista.

      Antakaa jo olla.

    • Ase on viallinen

      Ota paperi, käyttämäsi patruunat (tai hylsyt ja jäljellä olevat patruunat) sekä ase ja sen kuitti mukaan takaisin kauppaan ja vaadi toimiva ase.

      Mieluusti muovikuulahaulikko.

    • TuomoT.

      Höh!..tottahan minä tiedän että haulikko ampuu haulipanoksia mutta ei niiden toimivuudesta tai siitä kuinka ne käyttäytyy mitään puhuttu metsästyskorttikurssilla, ei ainakaan paljon, en ole mikään trolli vaan metsästyksestä innostunut nuori mies.

      Minulla ei ole isää joka opettaisi eikä ketään tuttujakaan joten yksin ja kantapään kautta joudun kaikki asiat opettelemaan.

      Kyllä Nyt tiedän kuinka haulipanokset pitää hajoittaa haulit kun niillä ampuu mutta sitä en käsitä kuinka sitten tiedän metsässä ampuessani kuinka ne haulit leviäävät kun on eri matkat kyseessä ja saattaa olla eri panoksetkin ja nuo supistusholkit ja mistä tiedäm minkä supistusholkin kiinnitän haulikkoni piippuun milloinkin??

      Jossain viesteissä luin että joku oli ampunut kaksi panosta yhtä aikaa haulikolla, voinko minä ampua kaksi panosta yhtäaikaa tällä uudella Benellilläni?? ..ja jos voin niin kuinka se tapahtuu ja onko siitä vaaraa??

      • Trollidetektori

        "tottahan minä tiedän että haulikko ampuu haulipanoksia mutta ei niiden toimivuudesta tai siitä kuinka ne käyttäytyy mitään puhuttu metsästyskorttikurssilla"

        Kyllä siellä "metsästyskorttikurssilla" asiasta puhutaan ja kirjallisessa materiaalissakin on pitkä kappale haulikon käynnistä. Liian läpinäkyvä trolli, poika pieni. Parempi onni ensi kerralla.


      • Latailija

        Voit kyllä ampua kerran tuplalaukauksen Benullasi, mutta vain kerran. En tosin sinun turvallisuus syistä kerro miten.


    • TuomoT.

      Eikös haulikonkäynti ole juuri sitä kuinka se ampujalle soveltuu??..osumat erikseen.

      Aina täällä netin keskustelupalstoilla poljetaan suohon ne jotka eivät ole mestareita heti syntyessään. Asioista täytyy osata keskustella ja pitää hyväksyä nekin jotka eivät ole vielä niitä mestareita, vaikka olenkin yo nin olen ehkä hiukan hidas oppimaan mutta sitten kun opin niin opin kerralla ja hyvin, metsästyskortin sain oikeastaan aika tuurilla sillä en edes tunnista vielä saalislintuja.

      Mutta haukkukaa vaan trolliksi ja vaikka miksi mutta syksyllä aion saada riistaa, olen käynyt jo tutustumassa tuleviin metsästysalueisiin ja tarkkaillut koko kesän missä esimerkiksi teeriä voisi syksyllä olla, kovasti luen myös asetekniikkaa yms. ,,ja tuo "poika pieni" meni myös pieleen, moni katselee minua ylöspäin vaikka olisikin jo aikuinen sillä olen 199cm ja painoa 125kg jten reppu ei paina hartioillani ja moni jäisi suolle taapertamaan kauas taakseni.

    • Latailija

      Suosittelen mets.oppaan uudelleen lukua. Niin paljon asioita hukassa.

    • TuomoT.

      Mitä uutta enää oppisin metsästysoppaasta??..en juurikaan mitään, ehkä jotain pientä mutta en mitenkään ratkaisevaa, sorsan kun näen niin ammun kun on kohtalaisen lähellä, rannalla pääsen hiipimään tai oikeammin syöksymään lähemmäs ammuttavaa sorsaa kun se on sukelluksissa, sukelluksen aikana syöksyn aivan rantaan ja odotan haulikko valmiina ja näin saalis on aivan varma.

      Asun Juankoskella ja täällä hyvät metsästysmaat ja runsaasti riistaa, äitini omistamalla maalla metsästän.

      Aion opettaa koiramme ajamaan jänistä, jäniksenmetsästys on mielestäni mukavin metsästysmuoto.

      • Urmas the whaler

        "rannalla pääsen hiipimään tai oikeammin syöksymään lähemmäs ammuttavaa sorsaa kun se on sukelluksissa, sukelluksen aikana syöksyn aivan rantaan ja odotan haulikko valmiina ja näin saalis on aivan varma."

        Olet sentään jotain oppinut metsästyksestä! Tuohon tapaan jahtaan itse karhuja, täällä Imatran suunnalla kun niitä on metsissä jopa sadan yksilön parvina. Kun karhu menee pesään, sukellan sitä kohti. Kun se nousee ylös, vuotan. Pesäänmenon aikana taas sukellan. Kun olen tarpeeksi lähellä, tinttaan nallea valasharppuunalla vasempaan silmäkulmaan ja pistän sen Valintatalon muovikassiin. Näin se vaan menee jumankauta!


      • Latailija

        Kuinka pitkälle oletat sit heinäsorsan sukeltavan ravinnonhakuun, että kuin pitkän rynnäkön ehdit tehdä?


      • TuomoT.
        Latailija kirjoitti:

        Kuinka pitkälle oletat sit heinäsorsan sukeltavan ravinnonhakuun, että kuin pitkän rynnäkön ehdit tehdä?

        Ei se sorsa pitkälle sukella, vaan ruokaa etsiessään nousee melkeinpä samasta paikasta ylös ja nyt ei ollut kyse heinäsorsasta vaan sinisorsasta nimenomaan, joita on rannassamme paljon, ainakin 15-20 sorsaa. Helppoja saaliita kun on uusi haulikko ja rannassa vanha venevaja jonne voi sitten syöksyä kun sorsat on sukelluksissa, sieltä on helppo ampua sorsaa.

        Tuon "Urmaksen" viestiin edes viitsi vastata kun pistää leikiksi koko asian.

        Innolla odotan elokuun 20. päivää, kaikki varusteet on jo valmiina odottamassa, välillä käyn rannassa harjoittelemassa että kuinka onnistuu rantaan meno että sorsat pysyttelevät silti lähellä.


      • Urmas the whaler
        TuomoT. kirjoitti:

        Ei se sorsa pitkälle sukella, vaan ruokaa etsiessään nousee melkeinpä samasta paikasta ylös ja nyt ei ollut kyse heinäsorsasta vaan sinisorsasta nimenomaan, joita on rannassamme paljon, ainakin 15-20 sorsaa. Helppoja saaliita kun on uusi haulikko ja rannassa vanha venevaja jonne voi sitten syöksyä kun sorsat on sukelluksissa, sieltä on helppo ampua sorsaa.

        Tuon "Urmaksen" viestiin edes viitsi vastata kun pistää leikiksi koko asian.

        Innolla odotan elokuun 20. päivää, kaikki varusteet on jo valmiina odottamassa, välillä käyn rannassa harjoittelemassa että kuinka onnistuu rantaan meno että sorsat pysyttelevät silti lähellä.

        "Tuon "Urmaksen" viestiin edes viitsi vastata kun pistää leikiksi koko asian."

        Mutta minähän olen sinä..??!!!??...


      • näyttää siltä
        TuomoT. kirjoitti:

        Ei se sorsa pitkälle sukella, vaan ruokaa etsiessään nousee melkeinpä samasta paikasta ylös ja nyt ei ollut kyse heinäsorsasta vaan sinisorsasta nimenomaan, joita on rannassamme paljon, ainakin 15-20 sorsaa. Helppoja saaliita kun on uusi haulikko ja rannassa vanha venevaja jonne voi sitten syöksyä kun sorsat on sukelluksissa, sieltä on helppo ampua sorsaa.

        Tuon "Urmaksen" viestiin edes viitsi vastata kun pistää leikiksi koko asian.

        Innolla odotan elokuun 20. päivää, kaikki varusteet on jo valmiina odottamassa, välillä käyn rannassa harjoittelemassa että kuinka onnistuu rantaan meno että sorsat pysyttelevät silti lähellä.

        että sinä et erota puolisukeltajaakaan kokosukeltajasta, et tunnistanut sarkasmia tuossa heinäsorsakysymyksessä, se on näes pulisukeltaja eikä varmasti sukella kokonaan veden alle vaan peräpää pysyttelee veden pinnan yläpuolella ruokaillessa, ja harvemminpa ne sorsat ovat kaikki yhtä aikaa sukelluksissa jos on vähänkään useampia uiskentelemassa, yleensä on aina joku killistelemässä rannan suuntaan.


      • lisäänpä vielä
        TuomoT. kirjoitti:

        Ei se sorsa pitkälle sukella, vaan ruokaa etsiessään nousee melkeinpä samasta paikasta ylös ja nyt ei ollut kyse heinäsorsasta vaan sinisorsasta nimenomaan, joita on rannassamme paljon, ainakin 15-20 sorsaa. Helppoja saaliita kun on uusi haulikko ja rannassa vanha venevaja jonne voi sitten syöksyä kun sorsat on sukelluksissa, sieltä on helppo ampua sorsaa.

        Tuon "Urmaksen" viestiin edes viitsi vastata kun pistää leikiksi koko asian.

        Innolla odotan elokuun 20. päivää, kaikki varusteet on jo valmiina odottamassa, välillä käyn rannassa harjoittelemassa että kuinka onnistuu rantaan meno että sorsat pysyttelevät silti lähellä.

        kun lukaisin vähän huolimattomasti tuota sinun juttuasi "nyt ei ollut kyse heinäsorsasta vaan sinisorsasta nimenomaan"
        Auta armias ja herra paratkoon sentään, heinäsorsa ja sinisorsa ovat sama lintulaji sinisorsa vain on kansanomaisempi nimitys kookkaalle sorsalle.
        on vähitellen tosiaankin pakko uskoa että sinä et todellakaan tiedä näistä asioista yhtikäs mitään.


    • Kirjat lukenut!!

      Olen ostanut juuri uuden haulikon, 12/76 kaliiperin puoliautomaattisen Benellin.

      Ammuin koelaukauksia radalla valkoiseen paperiin, matkaa oli noin 25-30 metriä, askeleila mitattuna, onko haulikossani jotain vikaa kun se roiskii haulit sinne sun tänne, paperiin tuli ainakin ämpärin kokoinen parvi reikiä, pitääkö minun palauttaa ase viallisena vai mikä avuksi?? Haulikossani on tällaiset rautaputket joissa kierre ja ne kierretään piippuun kiinni, niissä suurinpiirtein sormen mentävä reikä niin miksi sitten paperiin tulee sellainen hajonnut parvi reikiä?? Tuomo T ,n
      kirjoitukseen vasteten kysyn että olet saanut metsästys kortin muro paketista vai
      lahjoituksena suosittelen vähän omamatoimista opiskelua ase harrastuksesta!!

    • TuomoT.

      Vanha vitsi tuo muropakettijuttu! Metsästyskortin suorittaminen on läpihuutojuttu, sen voi saada suoritettua hyväksyttävästi ihan tuurillakin, itselläni oli hieman tuuria, myönnän, mutta silti minulla on erittäin hyvä ratkaisu-ja päättelykyky sillä olenhan sentään ylioppilas, korkeilla arvosanoilla.

      Siinä missä minä aloitan metsästykseni hieman alkutekijöistä kuten aina aloittajat niin kuitenkin metsästykseni on uskoakseni laadukkaammalla tasolla kuin näiden kaljaveikkojen jotka nauttivat runsaasti olutta ja kaatoryyppyjä samalla metsästäen.

      Vielä syksyn lähetessä aion ostaa kiväärin jolla ammun teeriä puiden latvoista, en osta suurikaliiperista kuten eräät rambotyyliset metsästäjät sillä olen kuullut että suurikaliiperin ja voimakas kivääri ja sen luoti tuhoaa lihaa mössöksi joka on käyttökelvotonta ja en halua että esimerkiksi ensimmäisestä teerisaaliista menee lihaa hukkaan 3-5 kg niinkuin jotkut puhuvat, ostan ehkä 5.7mm kiväärin tai .22 hornetin joka on äkäinen kaliiperi ja juuri passeli teerelle ja metsolle. Itse aion myös saaliin ruokapöytään saakka laittaa.

      • kyllä se kuule

        on parempi kun ensiksi keskityt vaan tuohon haulikkoammunnan harjoitteluun ennen kuin haaveilet kivääreistä, ampumamatka on kuitenkin niin lyhyt että et voi saada niin suurta vahinkoa kuin kiväärillä torveillessasi, " vielä syksyn lähetessä" rupeaa kai se vallesmannikin jo korviaan höröstelemään jos olet tuhkatiheään lupa-anomuksia kiikuttamassa konttorille.
        Missäs päin muuten meinaat sorsastella? et perhana ainakaan minun passipaikkani lähelle tule räpeltämään ja säikyttelemään sorsia ylipitkiltä ampumamatkoilta.


      • aaaaaaaabo suhoinen

        Kokemattomilta tuppaa meneen linnuista lihoja piloille (ks. huonot osumat ja paukut, yms.). Itsekin muistan kun omasta ekasta ukkometsosta jouduttiin leikkaamaan lähes 20 kiloa lihoja koirille. Osuma oli vähän suolilla ja haulikon piippuun oli erehtynyt helkkarinmoinen 70 gramman 12/99 latinki kahden millin kiekkohauleilla. Soppa oli valmis.


    • lfwgm

      Mitens se tuomo T aikoo sen ajokoiran opettaa ajamaan?

      • seurannut sivusta

        Ajokoira opettaa Tuomon ajamaan jänistä ja koira ampuaa. Fiksummalle ase.


    • TuomoT.

      "kyllä se kuule"-nimimerkille tiedoksi että en tule sinun passipaikalle vaan ihan omaan rantaan täällä Juankoskella, rantaviivaa toista kilometriä ja rannassa vanha nuottaliiteri..ei tule sinne rantaan muita.

      Eipä ole meillä ajokoiraa vaan suomen pystykorva ja tottahan se ihmistä fiksumpi on.

      Missäs sellainen laki että ei saa haulikon oston jälkeen heti hakea lupaa kiväärille?.ja wallesmanni on sen verran tuttu että ei ole ongelmaa aselupien kanssa, wallesmannin pojan kanssa ollaan parhaimmat kaverit lukion ajoilta ja edelleenkin.

    • TuomoT.

      Kyyhkyt näkyis olevan helppo saalis, niitä istuksii meijän pihassa sähkölangoilla, vois vaikka rappusilta ampua paistin mutta äiti ei oikein anna kyyhkyjä ampua.

      On sitten odotettava 20. elokuuta ja sitä kuuluisaa kello kahtatoista. Meinasin kyllä jo hyvissä aijjoin mennä nuottaliiteriin istumaan ja odottamaan miilloin saa ampua, herätyksen laitan kännykkään soimaan niin voi pitää haulikkoa poskella valmiina ja tähtäillä siihen herätyssoittoon saakka minkä sorsan ampuu ekana.

      Hirviporukkaan kyllä kiinnostais lähteä jos vain sinne mahtuu, en ole vielä kysynnyt.

      Osaisin varmasti hirveä perata sillä olen kaikki meijän kalatkin perannut rannassa mitä äitin kanssa olemme katiskalla ja verkolla saatu ja virvelillä kans..fileeratakkin osaan hauvet.

      • aaaaaaabo

        Muista ottaa kans hyvä ja riittävän pitkä fileerausveitsi siihen hirvihommaan. Itsekin olen meidän porukan lihamaisteri ja oikein pitkällä veitsellä nykäisen ensin hirviltä suolet, sitten raaputan karvat pois, ja lopuksi fileoin. Huonosta osumasta kitumaan jäänyttä hirveä kalautan puupatukalla päähän, tai yksinkertaisesti työnnän sormen suuhun ja väännän niskat nurin. Ei sen vaikeempaa!


    • TuomoT.

      Tiiän että hirvimiehillä ei ole fileerausveitsiä vaan oikein metästyspuukko joka on juuri tarkoitettu hirven paloitteluun.
      Itsekin meinasin ostaa tässä tulevilla viikoilla syksyä varten bowie-puukon ja siihen tupen että saa sitten sen vyölle roikkumaan. Reppukin on mulla valmiiksi ostettu syksyn jahtiretkiä varten,
      Ja on minulla sorsanhoukutuspillikin, naapuri kertoi että siihen kun puhaltaa pätkittäin niin sorsat tulevat niin lähelle että ei niitä voi haulikolla edes ampua kun saattaa osua omaan jalkaan ja että vois vaikka haavilla kerätä niinkuin perhosia vaan.
      Äiti on katsonut netistä valmiiksi sorsaruokareseptiä ja aion kutsua naapuritkin ja muutaman kaverin sitten syömään kunnon liharuoka-ateriaa, meillä onkin iso vanhanaikainen pirtinpöytä johon mahtuu kerralla syömään ainakin 12 ihmistä.
      Tänään puhdistin haulikkoni ja öljysin sen hyvin ettei sitten ruostu jos sattuu sateessa kastumaan, olen kyllä tehnyt uunin päälle paikan haulikolleni että jos kastuu niin saa laittaa pyyhkeen päälle uunin pääle kuivumaan.

      • tökö tökö !

        lopeta jo tuo höpötys


    • DERSORSA

      Hahaaahhaaaa enpä ole pitkään aikaan lukenut yhtä hyvää romaania,,, ihan pissat housuis joutu nauramaan, Hyvä jatkakaa :DDDDD

    • TuomoT.

      Eipä näitä minun juttuja ole pakko lukea mutta itse olen niin innokas metsämies että ei tule toista samanlaista vastaan.

      Harjoittelen kovasti lentoon ammuntaa pihallani, räkättirastaita ja haarapääskyjä seuraan haulikollani lentoon, tietysti ammun vain niinkuin leikisti, vetäisen haulikkoa kovasti olkaani vasten että totun potkaisuun, minun tuo berettani potkaisee kyllä aika kovasti.

      Minulla on myös naamioväriä jota laitan naamaan kun lähden metsästämään silloin ei linnut tunnista minua. Aioinkin paneutua kovasti hiipimiseen kun metsästän sitä hiipimistäkin olen harjoitellut, säikyttelen äitiäni aina hiipimällä, olenkin siinä jo aika intiaani.

      • justiinsa joo

        se on sitten se benelli muuttunut beretaksi, nyt kyllä jäit rysän päältä kiinni, täytyy sanoa että olet kyllä luikurin mestari.


    • TuomoT.

      Ai anteeksi! Sekoitan aina benellin ja beretan kun molemmat kuulostaa niin samalle ja molemmat alkaa beellä, ennekuin ostin tuon haulikkoni niin sanoinkin sitä "bernelliksi" kun en vielä aseista mitään tiennyt.

      Nuo on vaan kiireessä tehtyjä virheitä, minulla on iso pino eräjuttuja sisältäviä kirjoja jotka kävin lainaamassa Juankosken kirjastosta. Niitä luen aina myöhään yöhön, niistä opin paljon ja minusta tuleekin aikamoinen metsästäjä.

      Täällä juankoskella päin sanotaan luikuriksi sellaista jolla lasketaan mäkeä, itsekin olen sellaisella nuorempana mäkeä laskenut, sellainen jonka päälle istutaan ja on muovia.

    • TuomoT.

      Tulipahan mieleen että miksi ei haulikollakin voisi ampua lintuja huomattavasti pidemmälle jos haulikon päälle laittaisin kiikarin, voisiko sen kiikarin laittaa tuon benellin päälle jollakin kiinni, itse suunnittelin että liimalla, sellaisella liimalla joka kestäisi sadettakin, ehkä pikaliima tai kaksikomponettiliima? Kiikarillahan näkisi paremmin mihin piiput osottaisi.

    • Einari 62

      Tämä Tuomo on vielä nuori metsästäjän alkuja hänellä on vielä paljon opittavaa. Kaveri vaikuttaa innokkaalta joten älkää häntä moittiko vaan pyrkikää neuvomaan.
      Jokainen meistä on ollut joskus aloittelija. Itsekin 60-luvulla nuorena metsästäjän alkuna otin useampana vuotena sorsastukseen 8,2x53 kiväärin, eikä saalista tahtonut tulla etenkään lennosta. En tiennyt haulikkoa käytettävän. Eihän siellä syrjäkylillä ollut neuvojaa, naapuriinkin matkaa yli kuusi kilometriä. Eikä isää neuvomassa kun olen sotaorpo. Vasta palvellessani rajakomppaniassa varusmiehenä aloin ymmärtää erilaisten aseitten eroja. Pääsin sentään alikersanttina siviiliinkin.

      Tuomo, tuo ideasi liimata kiikari kiinni ei ole hyvä. Olen itse uretaaniliimalla liimaillut kiikareita kivääreihin mutta liima joustaa eikä ase ole tarkka. Patenttivanteella kiikari kyllä pysyy haulikossa kiinni.

      • kauko kakistelija-43

        Sama kohtalo kun minulla, sotaorpo ja vailla kokemusta mistään oltiin poikien kanssa 50-luvun kylminä vuosina. Aseista ei tiedetty mitään, ei siis YHTÄÄN MITÄÄN kun ensimmäistä kertaa lähdettiin jänisjahtiin isäukon sotavermeitten seasta löytyneen venäläisen 82 mm kranaatinheittimen kanssa. Oli se vaan opettelemista kun koira ajoi, ja pojat soitti vaijeripuhelimella (kaksi juomakuppia, pyykkinaru) meidän "komentopaikalle" että missä jänis milloinkin painoi menemään. Me pojat laitettiin sitten morkulaa tulemaan niin että putki hehkui. Olihan se opettelua, vaan kun ei yksinkertaisesti tiedetty että muunlaisia aseita on olemassa. Ei tiedetty mistään mitään. Pari koiraakin siinä touhussa meni, ja naapurin Ville-Veikko, mutta ainakin jotain perstuntumaa armeijatouhuihin sitten aikanaan saatiin. Alkuun yritettiin sotilaskiväärilläkin ampua lyömällä perä maahan ja laskemalla koro. Onneksi siellä sotaväessä oli niin hyvä komppanian vääpeli, niin hyvä. Antoi lämmintä maitoa ja suolaisia silakoita, ja me pojat niitä natusteltiin, vaikka ei tiedetty mitä ne oli. Toiset kävi ampumassa, mutta me päästiin vääpelin kanssa syömään. Kotiuduttiin sitten palveluksesta vapautetun sotilasarvossa, ja oltiin niin ylpeitä.


      • Näinhän se
        kauko kakistelija-43 kirjoitti:

        Sama kohtalo kun minulla, sotaorpo ja vailla kokemusta mistään oltiin poikien kanssa 50-luvun kylminä vuosina. Aseista ei tiedetty mitään, ei siis YHTÄÄN MITÄÄN kun ensimmäistä kertaa lähdettiin jänisjahtiin isäukon sotavermeitten seasta löytyneen venäläisen 82 mm kranaatinheittimen kanssa. Oli se vaan opettelemista kun koira ajoi, ja pojat soitti vaijeripuhelimella (kaksi juomakuppia, pyykkinaru) meidän "komentopaikalle" että missä jänis milloinkin painoi menemään. Me pojat laitettiin sitten morkulaa tulemaan niin että putki hehkui. Olihan se opettelua, vaan kun ei yksinkertaisesti tiedetty että muunlaisia aseita on olemassa. Ei tiedetty mistään mitään. Pari koiraakin siinä touhussa meni, ja naapurin Ville-Veikko, mutta ainakin jotain perstuntumaa armeijatouhuihin sitten aikanaan saatiin. Alkuun yritettiin sotilaskiväärilläkin ampua lyömällä perä maahan ja laskemalla koro. Onneksi siellä sotaväessä oli niin hyvä komppanian vääpeli, niin hyvä. Antoi lämmintä maitoa ja suolaisia silakoita, ja me pojat niitä natusteltiin, vaikka ei tiedetty mitä ne oli. Toiset kävi ampumassa, mutta me päästiin vääpelin kanssa syömään. Kotiuduttiin sitten palveluksesta vapautetun sotilasarvossa, ja oltiin niin ylpeitä.

        voisi mennä, mutta juttusi paljastaa valheeksi se, että venäläinen pikkuheitin oli kaliiperiltaan 50 mm.
        82 ei olisi mahtunut isäsi per...soonakohtaiseen reppuun kotiin tuomisiksi.


      • historianopettaja
        Näinhän se kirjoitti:

        voisi mennä, mutta juttusi paljastaa valheeksi se, että venäläinen pikkuheitin oli kaliiperiltaan 50 mm.
        82 ei olisi mahtunut isäsi per...soonakohtaiseen reppuun kotiin tuomisiksi.

        Mikä paljastaa minkä valheeksi? Venäläisten pienoisheitin oli 50 millinen, seuraava 82 millinen ja raskas 120 millinen.Miksei Kaukon isäukko olisi voinut tuoda 82 millistä lomareissullaan kotiin? Tuotiinhan sitä pommikoneita, panssarijunia ja vaikka mitä.


      • pysäkkinavetalla
        historianopettaja kirjoitti:

        Mikä paljastaa minkä valheeksi? Venäläisten pienoisheitin oli 50 millinen, seuraava 82 millinen ja raskas 120 millinen.Miksei Kaukon isäukko olisi voinut tuoda 82 millistä lomareissullaan kotiin? Tuotiinhan sitä pommikoneita, panssarijunia ja vaikka mitä.

        Jaa että panssarijuna lomareissulla kotiin..?? On siinä lapsilla ollut ihmettelemistä..ja kylän akoilla.


      • Sotapoliisit
        historianopettaja kirjoitti:

        Mikä paljastaa minkä valheeksi? Venäläisten pienoisheitin oli 50 millinen, seuraava 82 millinen ja raskas 120 millinen.Miksei Kaukon isäukko olisi voinut tuoda 82 millistä lomareissullaan kotiin? Tuotiinhan sitä pommikoneita, panssarijunia ja vaikka mitä.

        junassa tarkasti, jos housuissa pullotti liikaa...

        Näin isäukko kertoi. Siltä takavarikoitiin Maxim venäläisellä talvijalustalla suojakilpineen kun erehtyi junassa pyllistämään ottaessaan pontikkapulloa repusta, joka oli lattialla.


    • sokkee veteraani

      Heh, tiällähän nuoret muisteloo. Ite oon syntynä jo 20-luvun alussa ja ihan sokkeena. Tähän ikkään en oo asetta nähnytkään. Vakinaeseen palavelukseen ei kututtu, eikä talavisottaan , mutta syksyllä -41 kun illat alako pimetä saen palavelukseenastumismiärääksen. Suojeluskunnan lähetti toe. Kun en mittään niä niin muut aestit onnii paremmassa kunnossa. Ensinnäe minusta tehtiin raskaan patteriston tulenjohtaja ja nimenommaan pimmeeseen aekaan. Ettäesyyvet ja suunnat pystyin arvioemaan pienennii iänen perusteella pilikkopimmeessä.
      Minuva käätettiin myös vanginsieppauspartioessa ite piäsieppoojana. Monettii upseervangit toen ja ihan pilikkopimmeessä. Aenoo vaekeus oli kun ampuvat valorakettija ja enhän minä niitä nähny niin en aena osanna suojautua.
      Asseena minulla oli Suomi-konepistooli mistä oli tähtäemet poestettu etteivät turhoo tartu mihinkään, enhän minä niitä tarvinna. Vieläe ossaan purkoo ja koota konepistoolin 3,2 sekunnissa , niin on jiänä homma verriin.
      Kottiuttivat sitten jo syyskuulla -44 kun pelekäsivät jotta ulukomaelle levijää tieto että tiällä sokkeetkin on palaveluksessa. Tämän takia en suana rintamasotilastunnusta ja rintamaeläkkeet on jiänä suamatta. Tämä pikkisen kaeveloo sillä tiijän että oman osan oon tehnä.
      Nykyvään en ennee paljoa ammu, mitä muutaman hirven joka syksy jotta suan lihhoo tiinuun.

    • nykynuori

      Kunnia Veteraanille!

    • TuomoT.

      Minä pyörittelin haulikkoni ympärille maastoteippiä että ei sorsat näe minun haulikkoa, eikä uusi ja kallis benellini naarmuunnu, joka päivä olen haulikkoni puhdistanut ja piiput sisältä kiiltää kuin peili, vanupuikolla putsaan kaikki pölyt pois sellaisista paikoista josta hankala putsata muuten.

      Olen kovasti harjoitellut pihamaalla ohi lentäviin lintuihin kuinka osuisin, sillä tavalla leikisti vielä, tuntuu siltä että helppo on osua ja varmasti kun oon harjoitellu paljon niin kiekkoihinkin osuisin helposti, helppo on viedä lentävän linnun mukaan pyssyä mukana.

    • Hauliboy

      Kiekkoihin osuminen onkin lasten leikkiä. Pitää vain ensin tietää ammutaanko skeettiä vai trappia. Sen kun tietää niin aina tietää minne kiekko on lentämässä ja tietää ennalta jo mihin pitää lasauttaa.

      Laita siihen vanuun ihan pikkisen aseöljyä niin pölyt tarttuu paremmin ja Benelli saa todella näyttävän kiillon.

      Maastoteippi on hyvä idea. Linnuthan tunnistavat aseen helposti ja pakenevat. Minäkin olen usein eräliikkeestä sitä hankkinut. Kerran vain tein pikku virheen teipatessani pumppuhaulikkoa, olin teipannut aseen niin etten enää latausliikettä pystynyt tekemään. Ja siihen oli mennyt koko rulla kallista teippiä. Ei muuta kuin leikkelemään teippiä pois.

    • TuomoT.

      Kokemattomat tekee helposti juuri tuollaisia virheitä jos eivät ole ennen teippailleet pyssyjään, minä teippailin jo muovikuula-aseeni vuosia vuosia sitten, ne on muistona vieläkin oman huoneeni hyllyssä, maastoteipit tois kuluneet kovasta käytöstä.

      Kyllä benelli oikeasti kiiltää paremmin kun siihen pitaan sivelee öljyä, olen käyttänyt siihen äitini ruoka-öljyä, oliivi-öljy soveltuu ihan hyvin eikä haise niin pahalle kuin muut öljyt.

      Olen myös harjoitellut benellini lataamista vanhoilla patruunoilla, hylsyillä jotka olen laittanut siitä suusta uusiksi kiinni, rannasta olen niitä joskus kerännyt, osaan jo supernopeasti ladata haulikkoni ja vaikka silmät kiinni, äiti kyllä välillä rauhoittelee että pistä jo se pyssy välillä pois ja käskee syömään tai nurmikkoa ajamaan.

    • RaisuKalle

      Hei!
      Olen uusi tällä foorumilla ja siksi olenkin iloinen että löydän täältä samanhenkistä teippaajaporukkaa. Minulla on ongelma. Miten teippaan muovikuulapyssyni jotta se silti tekee vielä latausliikkeen ja lipaskin pitäisi pystyä irrottamaan?
      Entä onko kuvassa näkyvä maastoteippi sopivan sävyistä kuulapyssyyni.

      Yst.vast. odotellessa
      RaisuKalle

      http://aijaa.com/0010810606994

    • teippipena

      Maastoteippihän on uudelleen käytettävissä jos teippaa pyssynsä väärin.

      Liian tiukalle ei kannata kiertää teippiä sillä se voi estää verenkierron kokonaan.

    • RaisuKalle

      Ei kun en mä aio siirtyä vapaaseen luokkaan kuulapyssyilyssä teippaamalla pyssykkää käteeni kiinni. Ihan vakioluokassa aijon pysyskellä.
      Onks kellään kokemuksia muovikuula RSA-ammunnasta? IPDA myös kiinnostaisi.

    • sileätakakumi

      mun mopo on teipattu

    • Meijän Jori

      Ei kande liikaa teipata maasto teipilä. Käy niinku serkulla kun sen 12000 euron teipattu hirvikivääri jäi nojaamaan johkin puuhun ja ei sit enää löytynytkään. Nyt sillä on uudessa kiväärissä vilkkuledi niin sen löytää sit pimeällä helposti.

      Mullakin on teipattu mopo. Hieno.

    • TuomoT.

      Jippii..elokuu pian ja metsästys lähenee, patruunavyötä sovittelen päivittäin ja benellini on valmiina, tosin purettuna kantolaatikossaan, kiiltää hienosti, mietin että kuinkahan sitten jos sataa niin voin lähteä metsästämään kun pyssyni kastuu ja voi mennä pilalle?..ja entäs patruunat?? ..nehän ei räjähdä jos ovat märkiä! täytyy varmaan ottaa äitiltä iso sateenvarjo mukaan niin sen alla on hyvä olla sorsapassissa jos sorsat ovat muualla kuin tuossa vanhan nuottaliiterin edessä..kumpparit mulla ainakin on hyvät..entäpäs jos ammun sorsan järven ja se täytyy sieltä hakea niin miten?? veneellä jos lähden hakemaan niin voinko ottaa haulikkoni mukaan veneeseen?

      • FackGiiri

        Sujautappas Tuomo ne rääjhtävät patit pyllyyn niin pysyy hyvänä!
        Kumisaapas päähän ja vene tuleen niin alkaa hienosti sun metsästyskausi.


    • lihapatojen ääreen

      Mulla on neljä patruunavyötä. Sain edullisesti 7euroa kappaleelta. Olen ne täyttänyt erityyppisillä patruunoilla sen mukaan mitä milloinkin menen ampumaan.
      Rantaan kannattaa viedä iso aurinkovarjo jos sataa. Ase ja patruunat voi mennä piloille jos pääsevät kastumaan. Voit kotona todeta veden aiheuttavan tuhojaan esimerkiksi laittamalla höylätyn lankunpätkän vesisankoon ja tarkkailemalla tilannetta.

      Ei sorsa tipu koskaan järveen kunhan opit ampumaan oikeasta kulmasta. Tässäkin tapauksessa vain harjoitus tekee mestarin.

      Tuossa hyviä sorsastukseen sopivia aurinkovarjoja.
      http://www.vapaa-aika.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/7/2713590ry.jpg


      Ja tuossa hyvät nyörilliset metsästäjän saappaat.
      http://static.tyylitaivas.fi/img/max_49ad7419267b2.jpg

      • Juu, ei epäilystä...

        ... kyllä tuossa saapasteluseurassa nalli palaisi ja laaki lähtisi ...


    • TuomoT.

      Vaikuttaa että kokemattomat opastaa minua metsästysasioissa, jos ammun sorsan veteen..siis sillä tavalla että sorsa ui meidän veneliiterin, tai oikeastaan vanhan nuottaliiterin edessä ja ammun sorsan ollessa veteen niin kyllä se jää veteen.."tippuu".olen sentään käynyt lukion enkä ole aivan tollo vaikka metsästysasioissa olenkin uusi mutta kovasti olen lukenut kirjoja ja erätarinoita ja näin oppinut jo hyväksi metsästäjäksi.

      Moni heittää asian leikiksi, eivät ole luultavasti metsästäjiä saati sitten edes liikkuneet metsässä, tulkaa minun mukaani niin saatte hyvää opastusta, olen liikkunut metsissämme jo pienestä pojasta saakka ja oman puukonkin sain jo 6 vuotiaana sekä metsästystä harjoittelin jo pienenä laudasta tehdyllä puupyssyllä.

    • Aulis Kanavirta

      Olen tämän lihapatamiehen kanssa samaa mieltä ettei sorsa tipu järveen kunhan ammutaan oikein. Olen paljon seurannut läheltä sorsastusta vaikken itse olekaan metsästäjä. Vanhat metsästäjät ampuvat vain kohden tulevia sorsia ja tällöin saattaa sorsa pudota melkein suoraa reppuun.

      Kirjoitusasustasi näkyy ettei lukio ole mennyt hukkaan. Olet kirjoittanut äidinkielestä joko L tai E arvosanan. Intosi metsästykseen suorastaan huokuu kirjoituksistasi. Jatka samalla linjalla niin pääset metsästäjänurallasi varmasti pitkälle.

    • TuomoT.

      Metästyslakia lukiessani kiinnitin huomioni yhteen seikkaan, miksi puoliautomaattihaulikoiden patruunamäärästä mainitaan 1 2 eli yhteensä 3 patruunaa saa olla kerrallaan pyssyssänikin?? ..eli yksi piippuun ja loput pyssyn sisään!! ..haloo kuinka laitan piippuun enemmän kuin yhden, miksi se pitää mainita sillä ei sinne piippuun saa kuin yhden patruunan??..vai onko olemassa sellaisiakin puoliautomaattihaulikoita joissa menee kaksikin patruunaa piippuun kerralla??

      • älä perkele höpötä !

        se 1 2 tarkoittaa, yksi piippuun ja kaksi lippaaseen ja lippaassa on oltava rajoitin paikallaan sorsastaissa, jos ei ole ja tarkastajat yllättävät saat sanktioita rikkeestä.
        et sinä todellisuudessa ole näin tomppeli.


      • JormaKalevi2
        älä perkele höpötä ! kirjoitti:

        se 1 2 tarkoittaa, yksi piippuun ja kaksi lippaaseen ja lippaassa on oltava rajoitin paikallaan sorsastaissa, jos ei ole ja tarkastajat yllättävät saat sanktioita rikkeestä.
        et sinä todellisuudessa ole näin tomppeli.

        Mikäs haulikko höpöttäjällä on kun siitä lipaskin löytyy? Onhan lippaallisiakin olemassa mutta tuskin sinulla selllaista löytyy. Turha sinun on alkaa Tuomoa soimaamaan kun et itsekään vaikuta penaalin terävimmältä kynältä.


      • Onko sinulla
        JormaKalevi2 kirjoitti:

        Mikäs haulikko höpöttäjällä on kun siitä lipaskin löytyy? Onhan lippaallisiakin olemassa mutta tuskin sinulla selllaista löytyy. Turha sinun on alkaa Tuomoa soimaamaan kun et itsekään vaikuta penaalin terävimmältä kynältä.

        sitten aseessasi MAKASIINI ? Tunnut tosi terävältä tyypiltä.


    • ja mitäs sitä

      jormakalevilta löytyy, minulta löytyy nykyisin nimenomaan benelli pumppuversiona ja vanha mossbergin 9200 "itselataava", aiemmin on ollut remingtonia ja halvempaa pumppuhaulikkoa, niin että kylläpä nuo lippaalliset värkit ovat tulleet reilun parinkymmenen vuoden aikana hyvinkin tutuiksi,päällekkäisen olen omistanut yhden ainoa kerran.
      ja mitäs sitä sinulla olikaan ?

      • Jarkko 12v

        Hei hassu setä. Eihän noissa ole lipasta vaan putkimakasiini. Et taida ymmärtää aseista mitään.


      • hei hassu poika
        Jarkko 12v kirjoitti:

        Hei hassu setä. Eihän noissa ole lipasta vaan putkimakasiini. Et taida ymmärtää aseista mitään.

        se on sama asia, kysäiseppä vaikka isältäsi.


    • Jarkko 12v

      Taidat olla oikeessa. Isukki kertoi että heillekin oli armeijassa rk-ammunnoissa usein komennettu "putkimakasiini viidellä patruunalla täytä".
      Ovat sitten sama asia. Anteeksi kun olin väärässä.

    • TuomoT.

      No en ole aivan tomppeli vaikka tompaksi välillä jotkut huutelee, eihän tyhmiä kysymyksiä olekaan, niinhän sitä sanotaan, voi olla tyhmiä vastauksia.

      Nyt kuitenkin lähden tarkkailemaan lähi vesistöjä nähdäkseni kuinka on sorsia ja etenkin niitä heinäsorsia, sinisorsia ja heinureita :)

    • ei metsästäjä

      Jos ampuu puoliautomaattihaulikolla niin pitääkö laukauksen jälkeen poistaa edellinen hylsy, vai kuinka puoliautomaattiase toimii?

      • terorapsa

        totta kai pitää. vain täysautomaatti poistaa hylsyn, lataa patruunan, tähtää ja painaa liipasinta automaattisesti.


    • metsästäjä jo 40 v.

      "Jos ampuu puoliautomaattihaulikolla niin pitääkö laukauksen jälkeen poistaa edellinen hylsy, vai kuinka puoliautomaattiase toimii? "

      Puoliautomaatti eli puolari niinkun me metsästäjät sanomme toimii ihan kuin pumppuhaulikkokin paitsi että puolarissa ei tarvitse etummaista kättä ampuessa liikuttaa latausliikkeen vuoksi vaan latautuminen tapahtuu itsestään.

    • ei metsästäjä

      Täh..onko puoliautomaattihaulikolla pakko tähdätä ammuttaessa että se poistaa ammutun hylsyn automaattisesti??..("terorapsa").

      Eikös pumppuhaulikossa pidä juuri tehdä latausliike että se poistaa hylsyn ja puoliautomaatti tekee sen automaattisesti?

    • TuomoT.

      Jos kiväärin piipun taivuttaa kaarelle jossa kaaren säde olisi vaikkapa 3000 metriä niin kaartaako luoti halkaisijaltaan 6 km kierroksen ja osuu ampujaan?

    • avaruusmetsästäjä

      Ei osu ampujaan mutta läheltä liippaa. Tämä tapahtuu etenkin jos menet vaikkapa kuuhun tai muuhun painottomaan tilaan ampumaan. Maassa kuten tiedät, luoti putoaisi maahan maan vetovoiman takia. Kuussa ammuttaessa vaikuttaa kuitenkin luodin kiertopoikkeama joten luoti mitä ilmeisimmin menisi läheltä ohi.

    • Luultavasti haulikokoa kokeilemalla saat paremman lopputuloksen, koska jotku kaulikot on hyvinkin tarkkoja siitä

    • TuomoT.

      Vaikka luoti ei putoaisi maahan niin siltikään se ei osuisi ampujaan sillä vaikka piippu olisi noin kaareva niin luoti jatkaa matkaansa piipun suun jälkeen kohtalaisen suoraan eli sen lentorata ei piipun jälkeen ole yhtä kaareva kuin itse piippu.

      Piipun täytyisi olla taivuttettuna kohti ampujaa ennekuin luoti osuisi ampujaan.

      "Kangma1" taas vastasi varmaankin tuohon aloitusviestiini..kyllä tiedän tarkalleen kuinka haulikkoni käy milläkin patruunoilla ja latauksilla.

      Boarin paukut tuntuu aika lutkuilta mutta käyvät erittäin hyvin suppeimmastakin supistajasta..samoin kuten ne käyvät hyvin myös vanhaan baikaliin.

    • melkein inssi

      Väärin, väärin, kyllä luodin on pakko lentää kaartaen jos piippu on tehty kaarevaksi, luotihan saa piipusta kaarevan lähdön, lähteehän se luoti myös pyörimään kun tulee ulos piipusta rihlojen ansiosta niin miksi ei myös kaarevasta piipusta luoti lähtisi kaartamaan, ajatelkaa nyt vähän tyhmät.

    • avaruusmetsästäjä

      Kuussa ammuttaessa vaikuttavat myös avaruustuulet osumaan.
      Jos kuussa ammutaan kiväärillä jonka piippua on taivutettu alas päin hiuksen hienosti on mahdollista että luoti kiertää kuun alakautta ympäri ja osuu mahdollisesti hyvinkin lähelle ampujaa. Riskipeliä jokatapauksessa. En suosittele kokeilemaan.

    • Runckare

      En suosi puolareita kun siitä puuttuu se runkkaus aspekti joka pumpussa on olellinen varsinkin Puolisukeltavaa Suolerppaa ammuskellessa!

    • Lassi 8voutta

      Pumppikset on kivoja.

    • Matti

      Puolarihaulikoilla voi ampua näyttävästi vain yhdellä kädellä. Tulee punahuulisorsatkin katsastamaan helposti moisen pyssytaiturin ja "kaato" on varma. ;)

    • puolarin puola

      Puolarin pateihin voi laittaa haulien tilalle nupinauloja.Ilmassa kaikki naulat kääntyy kärki menosuuntaan. Hauska kokeilla johonkin ladon seinään kun naulat on seinässä kantaa myöten.

    • rak.mest.mets.

      minä viisaampana voin kertoa että ei sen tartte välttämättä puolari, niitä nupinaulapaukkuja voi huoletta ampua vaikkapa päälekkäispiippuisellakin aseella tai yksipiiippuisella tai pumppuhaulikolla..meillä naulattiin huopakatto aittaan juuri tuollaisilla paukuilla tosin nauloina oli huopakattonauloja, yksi vuota huopaa meni kiinni kolmella paukulla.

      • re. Knrltn.

        Eikä naulapaukkujen ampumiseen tarvi haulikkoa ensinkään. Naapurin Jormalle kun aikoinaan rakennettiin rantasaunaan, niin oli tapana tehdä naulapaukkuja ihan tavan hirvikivääreihin. 308 wini oli aivan riittävä, mutta auta armias kun Jorman velimies Tauno, toi sen .50 norsupyssynsä työmaalle niin jopas rupesi naulaa uppoamaan.

        Sadepäivinä oli meillä tapana ammuskella naulat tuvan porstuasta, niin eipä tarvinnut sateessa käpristellä, mitä nyt Tanon nuorimmainen välillä kävi pitämässä vähän laudan päätä paikoillaan.

        Tässä yhden kerran kun oltiin meillä poikien kanssa kaljottelemassa, ja saunan tevokselle oli matkaa rapiat 4 kilometriä, niin huoletta pystyi naulapaukuilla vielä naputtelamaan huovat kattoon. Toki Tauno vanhana tuliasema-au:na tiesi kulmaminuutit ja muut niksit.


    • tykistön mies

      Me ammuttiin tykillä kanssa tosi pitkälle kun olin tykistössä palaveluksessa. Minua ei tosin päästetty tykkiä lähellekkään kun en niistä kulmaminuuteista ja-tunneista mitään ymmärtänyt. Kovapanosammunnoissa minut sijoitettiin maalialueen keskelle josta rariolla ilmoitin ammunnan tarkkuudesta patteriston esikuntaan.
      Jänskää touhua kun ei koskaan tiennyt millon sattuu kohalle, tykkiä jos kiäntävät.
      http://www.youtube.com/watch?v=PyxzFVgz70M&feature=related

    • haulikon rakentaja

      Lieksan mies mitä ilmeisimmin innostunut hankkimaan oman puolarin luettuaan asiantuntevaa asetekstiä tältä foorumilta. Lupa-asian tuntemus on jäänyt kuitenkin vaillinaiseksi.

    • pikku-ville

      Meijän isilläpä on ihan oikee naulapyssy, ostettiin se biltemasta ja samalla isi kävi ostamassa valintatalosta ison laatikon aikuisten limpparia.

    • Anssi 12 sipoo
    • Fist Force

      Onko olemassa paineilmarunkkainta? en löytänyt Bilteman kuvastosta, ihan vaan Ohi ampumiseen olisin tarvinnut...

    • itse toin saksasta

      Katopa motonetin sivuilta, siellä saattaa olla.

    • Keimola.

      JIPPII! Tänään alkaa sepelikyyhkyjen metsästys. Vaikkei niitä vielä pelloilla näykkään niin menen sitten metsään ampumaan puolarillani. Metsässä käytänkin 5,4 millin hauleja, eivät ole niin risuherkkiä.
      Mites muut, joko tänään syödään kyyhkysoppaa?

    • TuomoT.

      Ei näy pelloilla ei, pellot vielä puimatta ja varmasti jääkin puimatta, vilja kellastunut liiasta vedestä ja pellot upottavia, kyyhkyt syömässä mustikoita mkuten näkyy pihapiiristä räksätkin lähteneet mustikoiden syöntiin, saa viinimarjat olla pensaissa rauhassa.

      En viitsinyt kyyhkyjahtiin lähteä, haulikon otin sentään kaapin pimennoista esille ja patruunavyökin löytyi viime syksyn jäljiltä kaapin pohjalta.

      Odottelen sorsastuksen alkua, siinä sitten samalla menee sorsat ja kyyhkyt, enemmän odotan kylläkin metsäkanalinnustusta, teeri ja pyy jahtia.

    • TuomoT.

      Ei näkynyt vilaustakaan kyyhkyistä, kuusikoissa varmaankin lymyilevät ja syövät mustikoita, odotellaan, eiköhän kyyhkypaistille pääse kun pellot puivat mutta taitaa ehtiä sorsastuskin alkaa sitä ennen.

    • Jope West

      Iltamyöhällä kyyhkyjä oli voimalinjan langalla istumassa. Ei ampua uskaltanut ettei eristimiin osu. Kai niitä vielä kerkiää ampuun ennen sorsastusta.

    • hutikutiko

      niin tai sitten menee lanka poikki..voisiko muuten haulikon laukauksesta mennä tuollainen sähkölanka poikki?

      jos nyt ei täyteisellä ammu, kyyhkypaukulla, en usko minä ainakaan että lanka menis poikki mutta koskaan en kyllä ole langalle ampunut.

    • Jope West

      Ei tommonen 20 kilovoltin linjan kaapeli haulikon laukauksesta miksikään mene mutta eristin saattaa tykätä kyttyrää.
      Piekkarilla saa helposti pihakaapelista (MMJK) muutaman johdon poikki.

    • hutikutiko

      Ei pidä ampua kohti eristeitä. En ole kiinnittänyt huomiota mutta onkos nämä mainitsemasi 20kilovoltin narut suojaeristeen..(vai miksikö kulutusvaipaksi sitä sanotaan).. sisällä vai ovatko paljaita naruja?

      Ihmettelen mihin räksät hävisi tänä syksynä, yleensä ovat tähän aikaan syömässä viinimarjoja pihalla mutte ei näy yhtäkään räksää, samoin kuten ei näy kyyhkyjä lentävän, yleensä lentävät tähänkin aikaan vaikka ei peltoja ole puitu mutta eipä näy ei.

    • Klark Kable

      Taitaa mennä käsitteet sekaisin. Eristin on se valkea komponentti jossa kaapeli on kiinni. Eristimen pituuden määrää käytettävä jännite. Eristin on porsliinia.

      20kV:n ilmakaapelissa ei ole eristettä, muovista tai muustakaan aineesta.

      Kyyhkyt on tosiaa vähissä.

    • hutikutiko

      Ei mene käsitteet sekaisin, kyllä tiesin että tarkoitettiin juuri sitä porsliinista mollukkaa mutta eihän sitä tartte sinne päin ampua että porsliinit hajoaa, kysyinkin ihan mielenkiinnosta onko muovi,-ym. vaippaa ko. kaapelissa..ei sit ole ..ok.

      Kyyhkyt on mettäs ja sorsat ne vasta vähissä onkin verrattuna esim -70 lukuun.

    • Pentaxi

      Elokuun 17. 1978 laskimme hehtaarin pellolta 1768 kyyhkystä. Kahdenkymmenen kolmen haulikkomiehen rumputuleen jäi 830 kyyhkystä. Tämä saalis ei varmasti koskaan toistu. Lukumäärä laskettu valokuvien perusteella.

    • mässäX

      Aika tulistusta on ollut, siinä olisi jo viherpiipertäjien ym kukkahattutätien sydän saanut kierroksia.

      • Pentaxi

        Puhuttiin että olivat paikallisesta sivuapteekista nitrot loppuneet kun tämä kyyhkyjen joukkotelotus oli tullut laajempaan tietoon.


    • Wetsäwies.com

      Kyllä noiden joutsenten joukkoteloituksen vois aloittaa ensisyksynä, alkaa olemaan noita kansallislintuja liian paljon, vievät sorsilta pesimispaikat/lammet yms. valtaavat suuria alueita.

      Olishan se mukava nauttia hitaasti kypsytettyä kansallislintua ja päälle naukkailla ruokaryypyksi hyvin "kypsynyttä" pontikkaa jossa havumetsän pirskahteleva maku:)

      • kyhmy

        Meilä on kolme pakastinta täynnä joutsenta ja yli 600 kiloa suolattuna tiinussa. Parin viikon päästä pidämme tämän vuotiset joutsenpeijaiset paikallisen joutsenseuran majalla joka on entinen länsi-vantaan suojeluskuntatalo. Tervetuloa.


    • lauluakolmannella!

      Iso on tiinu joutsenseuralla tai sitten niitä on useita. Täytyypä tulla peijaisiin.

    • kyhmy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe