Näin "toimii" Saunalahden 4G!

Etanalahti

Hankin Saunalahdelta 4G-nettitikun ja 4g-liittymän läppäriini. Elisa Shopitista luvattiin aivan hirmuisia tiedonsiirtonopeuksia. Puhuttiin 50 megasta. Sanottiin, että koska asun keskellä Vantaata, jossa 4G toimii täydellisesti, netinkäyttöni on läppärillä samaa luokkaa kuin kiinteällä laajakaistalla parhaimmillaan.

Kaikki tietokoneen säädöt ovat nyt kunnossa. Ajuri toimii. 4G ottaa yhteyden Saunalahteen. Mikään asetuksissa ei ole väärin. Tässä vähän näkymää Saunalahden 4G-tiedonsiirtonopeuteen:
http://tinypic.com/view.php?pic=25hlrh5&s=6

Taustalla pyörii esimerkinomaisesti Firefox-selaimen lataus. Katsokaa kuvasta, mitä lukemia Saunalahden 4G näyttää.

32

8654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasquan möivät.

      Bazookan möivät.

    • Katsopa...

      Tarkemmin verkko hspa on 3g ei LTS 4g. Ja ylipäätään kaupungissa maston sijaiti merkitsee paljon, suuret rakennukset juuri edessä vie tehot varmasti, 2300mhz ei kanna kauas mitenkään.

      • puurot ja vellit s

        Edellisessä viestissä on monia kirjoitusvirheitä:

        Esittämässäsi kuvassa nettitikku on ottanut yhteyden 3G-verkkoon, missä nettitikun hallintaohjelma ilmoittaa verkkotekniikan olevan pelkkä HSPA (aka HSDPA).
        Kyseinen versio HSPA-tekniikkasta oli yleisemmin käytössä pari vuotta sitten lähes kaikilla suomalaisilla operaattoreilla, nykyisin se on korvattu nopeammilla HSPA ja DC-HSPA 3G-tekniikoilla. Elisakonserni ja DNA valehtelee 3G DC-HSPA tekniikan olevan 4G:tä, oikeammin se vain on tupla 3G.

        Kaupungin keskustojen (niiden sormilla laskettavien) 4G LTE-verkot toimivat 2600 Mhz taajuusalueella, joten tukiasemasta mitattu kantavuus on vieläkin heikompi kuin 3G:n 2100 Mhz. Sisätiloissa saattaa 2600 Mhz 4G LTE:n toiminta olla täysin saavuttamattomissa, jos esim. asuu betonivuoratussa raudoitetussa häkissä jossa lämpölasi ikkunatkin estävät signaalin kulkua valitettavan tehokkaasti.


    • 4G my ass!

      Tällähetkellä ei ole vielä aito 4G käytössä, eli LTE-Advanced ja WirelessMAN-Advanced. 4G:ksi luetellaan jopa UMTS Dual Carrier. Ja mitä tulee palveluntarjoajiin, niin markkinalait edelleen sallii kierretyn kusetuksen. Liittymää myydään siis teoreettisen nopeuden perusteella, ja luonnollisesti kuluttaja menee halpaan kun mainoksessa hehkutetaan uutta 4G;tä, mutta edelleen teoreettisilla nopeuksilla. 4G vaatimustasoa laskettiin kun palveluntarjoajat alkoi vinkumaan. Eletään siis todellisuudessa "3.9G" aikaa. Lisäksi tekniikkaan pitää tulla jonkinasteisia muutoksia, jotta saadaan torjuttua rakennusmateriaalien aikaansaama signaalin heikkeneminen. Tietysti osa käyttäjistä itse pystyy asentamaan/rakentamaan lisäantennijärjestelmän. Silti vahna ADSL on edelleen parempi ja vakaampi ja siitä olen valmis maksamaan enemmän, enkä tule vielä vuosiin sitä vaihtamaan.

    • 4g

      äänekoskellä toimii mahtavasti! eisaa ees laskuja maksettua. n.20x tänään pyytäny pin koodia .3g oli puolet halvempi toimi 100x paremmin

      • > n.20x tänään pyytäny pin koodia

        Oma vikasi. Ota sim-kortti hetkeksi kännykkään ja poista kysely


    • assssfiiyuo

      Lahdessa pohjois ei toimi lainkaan

    • baskaamyyvät

      Nyt kun aito 4G on toiminnassa, niin harva silti pääsee niistä nopeuksista nauttimaan. Samaa baskaa kuin ennenkin.

      Minä asun lähellä pääkaupunkiseutua niin ulkonakin upouusi 4G-puhelin sekä 4G-tabi näyttää enimmäkseen Edgeä ja suht usein 3G:tä. Joskus, mutta todella harvoin jopa HSPA vilahtaa. Sisällä vain Edge.

      Kyllä taitaa meikäläisten elinaikana kehitys ollla niin hidasta, että tämä sukupolvi saa kuunnella vaan kehuja ja ylisanoja.

      • e56uyfikbl

        Tämän takia ostetaan kunnollinen kiinteä yhteys ja jaetaan sitä laitteille WLANin kautta. Mobiililiittymät ovat lähes poikkeuksetta kasa sitä itseään.


    • ettäsillei.,.,

      """"" Nyt kun aito 4G on toiminnassa """"

      No, eipä ole juurikaan monessa paikassa tuota 4G verkkoa käytettävissä. Tilanteen voi tarkistaa operaattorien kuuluvuuskartoista. Ei edes Helsingissä toimi 4G yhteydet.

      • > voi tarkistaa operaattorien kuuluvuuskartoista

        Ei voi. Valitettavasti.

        Tai poissulkevasti voi: Jos kartan mukaan ei ole kenttää, ei toiveita
        Jos kartan mukaan on kenttä, saattaa toimia tai olla toimimatta

        BTW: SL palstafoorumilla on asiantuntevia, jopa joku heistä laati softan yhteyden laadun määrittämiseen. Kentänvoimakkuuden ohella (tai sitä tärkeämpänä) häiriöttömyys


    • Fuck 4G

      Taas kerran on jengi menny halpaan:P Ihmettelen vaan, että milloin oikein opitaan tunnistamaan ajoissa nämä palveluntarjoajien hehkutukset. Aina, ja taaskin, hyväuskoiset hölmöt hullaannutetaan ja sitten myydään tonneittain teoreettisia ominaisuuksia, joita juuri kukaan ei koskaan käytännössä tule näkemään. Ihan sama oli 3G-hypetyksessä. Samoin HDSPAn kanssa. Minä otin pelkästään testimielessä 4G-liittymän jotta työni puolesta voin todeta miten valmistamani tuotteet tulee käyttäytymään netissä. Kun vaihdoin liittymän 3G-liittymäksi, niin nopeudet oli aikalailla samankaltaisia. Minä asun 4G-alueen lähes ytimessä etelä-suomessa. Kun kävelin alueilla, joista on näkyvyys mastolle, niin silti E ja 3G näkyy puhelimessa, mutta ei 4G:tä. Ja kun menen kotiini tai työpaikalleni, niin edelleen E ja 3G näkyy puhelimessa. Ja samaa ilmiötä on todistaneet käsittämättömän monet 4G-liittymän omistajat. Jopa Soneran asiakaspalvelijakin sanoi minulle, että 4G on vielä niin lapsenkengissä.

      Sitten on nämä puupäät jotka ihquttaa 4G-symbolia ja ottaa edullisia 1-7 megasia liittymiä, eikä tajua, että samoihin nopeuksiin pääsee halvemmilla 3G-liittymillä. Aivan käsittämätöntä urpoilua.

      Meillä on käytössä tämä Google. Sillä saa uskomattomat määrät tietoa, jos vaan vähän viittii sitä käyttää. Sillä säästää myös rahaakin. Mutta kaikille se raha ei niinkään merkitse, vaan se orgastinen hype ja teknologian kärkiryhmässä oleminen. Surkuhupaisaa.

      • esa3esa

        minä otin 4G Superin kun sain sen 3G hinnalla 14,90€ vaikka ei tuu sen hyvempi kun on saman hintanen tarjous


    • Kusetettu?

      Kävin pyörimässä Hgin ja Espoon alueilla. Latasin muutamia signaali-info ohjelmia, sekä maksullisia että ilmaisia. Jokainen ohjelma näyttää täsmälleen samat tiedot.

      UMTS 386 kb/s (puhelin: 3G)
      HSPA 21,6 Mb/s (puhelin: 4G)
      -87 - -83 dBm /12-15 ASU

      Ja se mikä käy hymyilyttämään:

      LTE strength: 0 (ei muutoksia vaikka puhelin näyttää 4G)
      LTE rsrp: 0 (-:-)
      LTE Channel Quality Indication: 0 (-:-)

      CDMA 0
      WCDMA 0


      Eli herää kysymys, että onko LTE-verkko vain kosmeettista huijauspaskaa.

      Puhelimet mukana HTC One, iPhone 5 ja Padfone 2. Liittymät Saunalahti 4G ja Sonera 4G.

    • Pyyhis

      Jep, LTE toimii.

      Test Date: elokuuta 17, 2013 6:32:15 ip.
      Connection Type: Lte
      Server: Jyvaskyla
      Download: 68,82 Mbps
      Upload: 21,90 Mbps
      Ping: 38 ms

      External IP: 85.76.0.44
      Internal IP: 10.171.154.200
      Latitude: 64.00000
      Longitude: 26.00000

      A detailed image for this result can be found here:

      http://www.speedtest.net/android/550862021.png

      Hassua tässä vielä on se, liittymänä on Saunalahden Reilu 4G, joka pitäisi olla 50M liittymä... Laitteena Sony Xperia Z

      • Rajakatu

        Ihanko totta? että saat LTE verkkoon yhteyden? Terveisiä Rajakadulta!

        Test Date: syyskuuta 13, 2013 6:14:08 PM
        Connection Type: Umts (H!!!!)
        Server: Jyvaskyla
        Download: 21,23 Mbps
        Upload: 4,75 Mbps
        Ping: 42 ms

        External IP: xxxxxxx
        Internal IP: xxxxxx
        Latitude: 62.249884
        Longitude: 25.74264



        Luuri on SGS4 ja liittymä Saunalahti MegaReilu 4G. Miten oletkin sijoittunut noin tarkasti 64.0000/24.0000 piireille :D


      • Saunalahti käyttäjä

        Olen Äänekoskelais käyttäjä, minulla on sama Saunalahden liittymä käytössäni Saunalhti MegaReilu 4G Minulla on Nokia Lumia 1020 Windows Phone jolla mittaan tämmöiset tulokset Download 51,22M Upload 9,45M ja Ping 64ms joskus Dowload oli 59M mutta yleisesti se on 45-54M välillä vakaasti ei heilahtele per mittauskerta Saunalhti on edullinen ja vakain verkko


      • Saunalahti käyttäjä
        Saunalahti käyttäjä kirjoitti:

        Olen Äänekoskelais käyttäjä, minulla on sama Saunalahden liittymä käytössäni Saunalhti MegaReilu 4G Minulla on Nokia Lumia 1020 Windows Phone jolla mittaan tämmöiset tulokset Download 51,22M Upload 9,45M ja Ping 64ms joskus Dowload oli 59M mutta yleisesti se on 45-54M välillä vakaasti ei heilahtele per mittauskerta Saunalhti on edullinen ja vakain verkko

        Lähinnä oleva tukiasema on noin 700 metrin päässä Työskintiellä


    • esa3esa

      lte ei tule sen hyvemi kuin 3G OON ITE MITANNU 4G LTE SAUNALAHTI 4G SUPER LTE 6M KORKEIN

      • Saunalahti käyttäjä

        onhan sinulla LTE päätelaite Mokula Tai puhelin tms


    • yuulllhll

      Sen liittymän ja 4g-modeemin saa sitten vaikka koekäyttöön sieltä liikkestä, ei tavitse sikaa säkissä ostaa. Eivät tarjoa tuota mahdollisuutta mutta jos osaa valittaa niin varmaan osaa kysyäkin xD

      Itsellä juuri tuo Saunalahden "4g" ja otin sen rautayhteyden tilalle. Alle 6M ei tipu vauhti huonoimpinakaan hetkinä ja 24M olen mitannut nopeimmillaan. Matkaa tuohon tukiasemaan tulee noin 1-1,5 km. Ei tämä yhtä vakaa yhteys ole kuin tuo ADSL mutta hinta on vain 14,9€/kk ADSL tai kaapelinetin maksaessa 24,9€...38€/ kk.

    • Saunalahti on ykköne

      Minulla toimii Äänekoskella Saunalahti 4G aivan maksimi nopeudella 4G puhelin laitteella. Olen kanssa mokkuloista vähän sitä mieltä että mokkulat on vois sanoa että käytännössä pelkkää muovia ei juurikaan verkkoa vastaanottavaa elementtiä. Puhelin toimii 100x paremmin samaa tehtävää ajavana ja helppo ottaa mukaankin älypuhelin minulla on käytössäni MegaReilu 4G 50M tämän hetken mittaustulokset: Download 50,90Mbit/s Upload 12,67Mbit/s ja vasteaika (ping) 62ms

    • eljii

      Ennen ja jälkeen aamukirkon testailin erään rouvan läppäriä kun rouva valitteli toimimattomaksi. Jotain käynnistelytahmaa oli mutta nettitikku (Sonera) toimi vakaasti. Viiteen kertaan latailin isoja testitiedostoja ftp://ftp.funet.fi/dev/ ja neljäkymmentäkolme (43) Mbit/s tuli joka kerralla

    • ellak

      Saunalahden kuuluvuuskartta näyttää olevan täyttä huijausta.
      Hyrynsalmella reilusti kuuluvuusalueen sisällä 4G:tä ei löydy ollenkaan.
      Älkää hyvät ihmiset langetko tähän Saunalahden loveen.

    • Mutta....

      Hyrynsalmella ei ole kuin dual carrier verkko aivan keskustan alueella. LTE on aito 4g verkko.

    • teppo12a
    • Kaika2

      Metsästyshommissa koirapannassa ja puhelimessa saunalahden liittymä ja tracker android-versio. Todella paljon yhteysongelmia Vierumäen ja vuolenkosken maastoissa. Muiden operaattoreiden yhteydet toimii huomattavasti paremmin ko. laitteissa.

      • Metsurit

        Olen huomannut aivan samaa, ongelmaan nopein ja halvinkeino on vaihtaa operaattoria.


    • Anonyymi

      10 megaa riittää videoiden katsomiseen ja kaikkeen tarpeelliseen, ja satojen megojen myyminen on vain rahastusta.

      • Anonyymi

        Ainakin minulla 10 megaa pätki esim. Netflixiä katsoessa. Nyt on 100 megaa, eikä pätki enää lainkaan. Maksan 9,90/kk, mutta sen maksan mielelläni sujuvasta videosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin minulla 10 megaa pätki esim. Netflixiä katsoessa. Nyt on 100 megaa, eikä pätki enää lainkaan. Maksan 9,90/kk, mutta sen maksan mielelläni sujuvasta videosta.

        Tässä on tärkeää että on käytössä uudemman sukupolven ns. 4G laite sillä jo pärjää suht kivasti ei välttämättä tarvi 5G laitetta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on tärkeää että on käytössä uudemman sukupolven ns. 4G laite sillä jo pärjää suht kivasti ei välttämättä tarvi 5G laitetta

        Siis 4G laite


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe