Saako sanoa ?

Kertokaapa tulevat äidit onko näin ? Olemme vaimoni kanssa tulevia isovanhempia ja poikamme tyttöystävä on raskaana. Meidän suureksi hämmästykseksi raskaana oleva tuleva äiti nosti malkoisen haloon ravintolassa siitä, että vaimoni kommentoi hänen vatsansa kasvua ja minä painoin sormella kevyesti hänen kohollaan olevaa vatsaansa. Meidän mielestämme olimme vain huomaavaisa ja iloisia siitä että vatsa on alkanut kasvaa, mutta tuleva äiti oli erittäin ärtynyt. Onko todela niin, että nykynaiset eivät siedä kommentteja raskaus-vatsastaan eikä vatsan koskettelua ?

37

2935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terkkatäti

      Kuulostaa oudolta, itse hehkuisin onnesta. Eri asia olisi jos kutsuttaisiin läskiksi - tynnyriksi yms. Kerta näin ei ole, niin en ymmärrä miksi hän käyttäytyy niin. Jos hän on nuori, eikä ole valmis, että hänen kehon kuvansa muuttuu? Teitte mielestäni somasti, mutta joiltakin kannattaa kysyä lupa ennen kuin koskee. Ainakin ilmeisesti.

    • Politae

      Hormonit hyrrää. Ainakin itselle oli kova paikka kun mieheni suvun erittäin pienikokoiset naiset kommentoivat KOKO RASKAUSAJAN kuinka erityisen suuri ja jättisläismäinen mahani on. Ja koko ajan kommentoitiin... Nyt on menossa viimeset päivät ja varmaan he kommentoivat myöhemmin sitä että lapsi on niin kauhean suuri,kun itse ovat tehneet alta 3kg painavia muksuja...

      Ne on ne hormonit ja jos raskaus on vielä aika alkuvaiheessa niin tuntui ainakin mulla jotenkin tosi ahdistavalta kun kaikki oli koko ajan hipelöimässä mahaa.SIihenkin kyllä tottui...

    • Nykynainenko?

      Mielestäni se on ennemmin henkilökohtainen ominaisuus kuin "nykynaisiin" yleistettävä ominaisuus. Minua ei ole koskaan tultu taputtelemaan mahaan raskaana ollessa, mutta olenkin sen verran vaikeasti lähestyttävä etteivät ehkä vaan uskalla :) Mahan koon kommentointia tietysti olen saanut minäkin kuulla, mutta itse olen ottanut sen vaan myönteisenä asiana ja kehuina. Myöskään miehen vanhemmat eivät välttämättä ole niin läheisiä, että he voisivat kumpua kosketella ilman että odottava äiti tuntee olonsa vaivautuneeksi. Tietysti eri asia onko siitä järkevää mitään "haloota" nostella, ehkä pelkkä asiasta mainitseminen voisi riittää, edellyttäen että asia uskotaan kerralla :)

    • emmie aino

      Minä pikemminkin ihmettelisin sitä, mitä raskaana oleva nainen tekee ravintolassa.
      Sitten kenties sitä, miksi pitää mennä koskemaan kevyesti toisen koholla olevaa vatsaa. Tietysti, jos olette olleet niin läheisissä väleissä, että olette kosketelleet tosianne ennen vatsan pyöristymistäkin, niin varmaan ihan ok, mutta reaktiosta päätellen olet mennyt läheisyydessäsi alueelle, joka ei ole sinua varten.

      • watta...

        Öh, syö, niin kuin muutkin?


      • SannaMamma

        :D Totta kai raskaana olevat käy myöskin ulkona syömässä ja viihteellä! Ilman alkoholia tietenkin.. ;)

        Itse kävin yksikseni viime viikolla Kuopion viinijuhlilla (mulla rv 18 menossa ja mahasta kyllä jo näkee, että raskaana olen ja vahvasti).. kävin alkuillasta syömässä ravintolassa ja loppuillasta näin kavereitani viinijuhlilla ja pidettiin hauskaa (join alkoholitonta siideriä). Jo ravintolassa syömässä yksikseen käyminen oli ihanaa kun meillä on 1-vuotias lapsi, joka roikkuu lahkeessa koko ajan jos syö jotain. Isä jäi lasta hoitamaan kotiin. Kaverit eivät kerenneet kaupunkiin vielä niin aikaiseen mitä itse sinne menin. Keskiyön jälkeen olin jo kotona miehen vieressä. Käyn tosin myös arkenakin silloin tällöin kaupungilla liikkuessa syömässä jossain ravintolassa.

        Ensi kuussa lähden yksikseni Helsinkiin ja pöytävaraus on jo tehtynä yhteen fine dining ravintolaan kaverin kanssa. omnomnom! Olen viikonlopun yksin hotellissa, tapaan kavereita ja shoppailen ja sunnuntaina lennän takaisin kotiin miehen ja tytön luokse.

        Jos jonkun miettii miksi näin, niin minä imetin tyttöä 1-vuoden ikäiseksi eli olin lapsen "saatavilla" vähintään 4 tunnin välein yötä päivää. Minä rakastan omaa aikaa ja olen ollut aina itsenäinen.. ja nautin siitä että saan olla yksin... nyt on minulla hetki siihen ennen kuin toinen vauva syntyy vuoden lopussa. Senkin ajattelin imettää vuoden ikäiseksi, joten seuraavan kerran minulla on omaa aikaa vuorokauden verran pelkästään itselleni ehkä vuonna 2014.

        Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee...

        Minusta on kohteliasta kysyä, saako koskettaa raskaana olevan naisen mahaa. Itselläni vähän kulmakarvat nousi otsalle kun serkkuni (mies) otti mahasta kaksin käsin kiinni ja ihasteli (oli rv 35).. en kyllä sanonut mitään asiasta, mutta ymmärrän paremmin niitä, jotka eivät halua itseään kosketeltavan.

        Mahan koon kommentoiminen puolestaan.. No, se on taas persoona kohtaista. Itse otin mahakommentit huumorilla ja minusta oli kivaa heittää asiasta huulta... toiset ovat taas herkempiä asiasta. Voihan olla niin, että vaikka raskaus ja vauva onkin toivottu niin minäkuva kasvavan mahan kanssa on hakusessa ja kaikkinaiset kommentit tuntuvat loukkaavalta.


    • Lehmus

      "Minä pikemminkin ihmettelisin sitä, mitä raskaana oleva nainen tekee ravintolassa. "

      Käy syömässä? Miksei raskaana oleva nainen voisi käydä ravintolassa syömässä appivanhempien kanssa?

      Minä olen raskaana, enkä tosiaankaan halua, että mahaani kosketellaan lupaa kysymättä. Vain tulevalla isällä on oikeus tulla kyselemättä koskettelemaan. Omilta vanhemmiltani voisin ehkä sulattaa sen, että tulevat lupaa kysymättä taputtelemaan mahaa, mitä eivät tosin ole ainakaan vielä tehneet. Tulevilta appivanhemmiltani en missään tapauksessa hyväksyisi ilman lupaa koskettelua, kun ei olla muutenkaan mitenkään läheisiä. Mun kroppani on mun kroppani myös silloin, kun olen raskaana, eikä kenelläkään ole oikeutta tulla koskettelemaan mitään osaa siitä ilman mun lupaa.

    • provoko tämä al.on?

      En halua minäkään että raskausvatsaani kosketellaan, toki oma puoliso ja lapset ovat asia erikseen.

      Ei minusta ole tullut raskauden ajaksi, ei nyt eikä aiemmin, mitään yleistä "taputteluriistaa", kuten tuossa joku kirjoitti, kroppani on kroppani!

      Ja mitä tulee ravintolassakäyntiin, käymme lähes joka viikonloppu perheen kanssa syömässä ravintolassa, minäkin tämän vatsani kanssa;)

    • mielipide kysymys.

      Jotkut eivät tykkää kun mahaa kosketellaan ja toiset taas eivät välitä.

      Minä ainakin nautin kun vatsaani tullaan taputtelemaan ja arvuutellaan sukupuolta.

      Jokaisen äidin tulisi pystyä asiallisesti kertomaan mitä haluaa, jos vatsaan ei saa koskea niin siitä voi mainita eikä töksäyttää törkeästi loukaten muita.

      Moni kun näkee vauvamasun ei pysty pitämään siitä näppejään erossa, sellaisia me ihmiset olemme.
      Ja ajattelemme myös niin että raskaus on kaunista ja siitä pitää olla ylpeä, joka myös lisää vatsan taputtelijoita.

      • 32+2

        "Moni kun näkee vauvamasun ei pysty pitämään siitä näppejään erossa, sellaisia me ihmiset olemme" Jos noin on ettei pysty pitämään näppejään erossa niin kannattaa hakeutua ammattiauttajan pakeille.

        "Ja ajattelemme myös niin että raskaus on kaunista ja siitä pitää olla ylpeä, joka myös lisää vatsan taputtelijoita. " Toki raskaus on kaunista ja tuleva äiti on raskaudestaan onnellinen ja ylpeä, mutta millä ihmeen logiikalla se lisää niitä vatsaantaputtelijoita?


        "Jokaisen äidin tulisi pystyä asiallisesti kertomaan mitä haluaa, jos vatsaan ei saa koskea niin siitä voi mainita eikä töksäyttää törkeästi loukaten muita." Lappuko siihen vatsaan tulee laittaa? Kas kun jotkut ovat niin ajattelemattomia että ottavat ja tulevat taputtelemaan ihan ilman lupaa.

        Mikä on töksäyttelevää loukkausta? Mielestäni se on loukkaavaa että tullaan ja taputellaan......ja itselläni on edelleen raskausvatsa tai raskausmaha, masu minulla on ollut ihan pienenä viimeksi. Vähän sama kuin se että toiset käyvät neuvolassa terveydenhoitajan tai kätilön vastaanotolla, toiset taas neuvolatädin.


    • Taivastelija.

      Oon samoilla linjoilla kuin muutamat edellisetkin.
      En tykkää siitä, että minua tullaan koskettelemaan vatsaan ilman lupaa. Edes omat vanhempani tai sisarukseni ei tarvitse tulla pyörittelemään kätösiään vatsallani. Jokaisella ihmisellä on oma intiimialue, jota ei tule ylittää ilman lupaa.
      Lapseni isällä on tosin oikeus tulla missä tilanteessa ja milloin vain koskemaan, hän on asia erikseen.
      Lisäksi, on ok mainita vauvamahasta, mutta jatkuva lässyttäminen tai kommentoiminen alkaa jo olla liikaa. En ole pelkkä kävelevä vauvamaha vaan ihan ihminen jolla on muutakin elämää kuin aina vain se kasvava vauvavatsa. Olisi kiva puhua jostain muustakin, kuin minun vatsastani! Joka ikinen kerta kun siskoani nään (useamman kerran viikossa), tämä kommentoi lähes kauhistuneeseen sävyyn kuinka valtava maha sulla on ja onko mukavaa ku on noin hillittömän kokoinen vatsa. Kerran pari tuo olisi ok, mutta ihan jatkuva muistuttaminen käy ihan oikeasti jo hermoille.
      Siitä en taas pahastu, kun kaupassa asioidessani kassaneiti ihasteli kaunista vauvamahaani. Siitä tulee pelkästään hyvä mieli, varsinkin kun oudotkin ihmiset uskaltavat asiaa kommentoida. Tutuilta tosiaan kerran pari on ok, mutta jatkuva kauhistelu ja muistuttelu - ja varsinkin kyseleminen siitä että paljonko oot jo lihonut ja paljonko painoa on tullut - se ei ole mukavaa. Että rajansa kullakin.
      Tämä on siis mun mielipide.:)
      Paljon on niitäkin, jotka tykkäävät siitä, että kosketellaan ja taivastellaan.

    • oma maha - oma lupa

      Sanallinen kommentointi on vielä ok, jos se ei ole lässyttävää vaan toteavaa tai hyväntahtoista. Mutta miksi sitä pitää kommentoida? Kuinka moni mies tykkäisi jos hänen kaljamahaansa kommentoidaan?

      Mahan koskettelu on mielestäni ihan toinen juttu. En halua että kukaan ilman lupaani taputtelee mahaani, oli se kuinka mahtava tahansa. Haluaisitko sinä etä joku taputtelee mahaasi julkisella paikalla?

      Toki odottavan äidin mielialakin on herkillä ja mielen ilmaukset voivat olla tavallista voimakkaampia.

      • dippi diip

        Lyhyt silitys vs taputus? Ystävä tai mies? Ei muut.


    • Kett.

      Ei siihen mahaan nyt jumalauta kosketa ilman toisen lupaa, vaikka kuinka paljon siellä olisi lapsenlapsi tulossa. Järki nyt käteen.

    • mamsukki

      Itse taas olen sitä mieltä että koskettelut osoittaa sitä että välittää ja on kiinnostunut. Ei minua haittaa jos joku haluaa koskettaa pyöreää vauvamahaani,, kunhan sen tekee vaatteiden päältä ja jos hieman vähemmän läheisempi, niin sillon parempi kysyä että "saanko koskea". Ei se minua ahdista millään tavalla, kumminkaan semmoista tilannetta ei ehkä koskaan tule että KOKOAJAN joku on koskettelemassa, se olisi aikamoinen ihme. Ennemmin haluan että tulevat isovanhemmat koskevat vatsaani, saadakseen näin konkreettisen tunteen sille että siellä on tuleva perheen jäsen tulossa. Mutta tämä on minun mielipiteeni :) Eikä kenenkään tarvitse suivaantua tästä, jokainen tuntee oman kehonsa niinkuin haluaa. Tulevaisuudessa jos haluatte koskettaa tätä tulevan äidin vatsaa, kysykää ensin rohkeasti että "saanko kokeilla" =) Ehkä tälle odottajalle tulee semmoinen olo että kunnioitatte hänen mielipidettään oli se mikä tahansa se vastaus sitten!

      Metelin nostaminen liittyen vatsan kasvuun viittaa mielestäni ehkä huonoon/huonontuneeseen itsetuntoon. Ja myös hormooneihin toki, silloin tulee herkemmin nämäkin tuntemukset esille ja uskaltaa sanoa sanottavansa paljon kiivaammin kuin ehkä ennen raskaushormoneja! Kannattaisiko koittaa miltä hän vaikuttaa jos sanoisitte hänelle hänen hehkuvan ja olevan kaunis? Jos hän näyttää pahasti siltä että alkaa "inhoamaan" isonevaa kehoaan, kannattaa sekin myös ottaa esille, ettei vain kyseessä silloin ole masennus. Se on myös erittäin yleistä raskauden aikana ja kannattaa ottaa vakavasti ja siihen kannattaa puuttua, koska ilman apua se ei ole kenellekkään hyväksi.

      Onnea tuleville isovanhemmille!

    • Riippuu äidistä

      Odotan tällähetkellä toista lastani
      ja minusta tuntuu hyvältä kun mahaa kosketellaan.
      Mutta se on sitten aivan eriasia, jos joku sanoo lihavaksi,
      läskiksi tai jotain sen suuntaista.

    • GoVeg B4 IT'S 2L8

      Kiitos viestestänne. Aina sitä vanhakin oppii jotakin uutta. Kyllä ihmisen mieli on monimutkainen.

      Viestin alkuperäinen lähettäjä

    • Raskaanaoleva itekin

      Lupa on kysyttävä jos meinaa toista lääppiä. Ei raskaana oleva oo sen enempää yleistä omaisuutta kun kukaan muukaan.

    • rv35

      Itse olen nyt viimeisilläni raskaana ja minusta mikään ei ole kamalampaa kuin se, että joku koskettelee mahaani ilman lupaani. Yhtälailla kun kukaan ei tule koskettelemaan mahaani silloin kun en ole raskaana niin ei sen pitäisi muuttua raskaana ollessakaan. Raskausmaha ei ole mitään yhteisomaisuutta, vaan edelleen osa ihmistä itseään, jolla on oikeus luoda rajat.
      Oma mies ja ehkä vielä omat vanhempani saavat mahaani koskea, mutta en edes appivanhempieni halua mahaani koskettelevan. Minusta tärkeää olisi ymmärtää, että jokaisella ihmisellä on omat rajat siitä, kuinka lähelle ihmiset päästää.

      Hyvä olisikin miettiä, että miten paljon kosketuksia ja halauksia tuleva äiti normaalisti kestää ja miten paljon esimerkiksi appivanhemmilla on tapana tavallisesti olla kosketuksessa miniäänsä. Jos halaaminen ja koskettaminen ei kuulu sen perheen kulttuuriin niin tilanne tuskin muuttuu vain raskauden takia.

      Lisäksi raskaana olevat naiset ovat tavallista herkempiä hormonien takia.. jatkuva kommentointi mahasta voi alkaa ärsyttää, varsinkin kun se on usein ainoa asia, mistä ihmiset kommentoivat. Tuleva äiti saattaa tuntea joutuneensa jatkuvan "kyttäyksen" alle tai harmistua siitä, että kukaan ei enää huomioi häntä ihmisenä, vaan keskittyy pelkkään mahaan ja vauvaan. Raskaana olevien naisten reaktioista minusta ei kannata liikaa loukkaantua, tunteet ovat vaan enemmän pinnalla, ainakin näin omalla kohdallani ollut selkästi.

    • emmie aino

      Tällä ei periaatteessa ole yhtään mitä väliä, mutta silti, kun tänne takaisin eksyin, niin esittäisin kysymyksen: kumpihan oli aloittajan ongelma, se, että raskaanaoleva nainen on ravintolassa, vai se, että aloittaja meni tuuppaamaan sormellaan raskausmahaa. Oliko vastaukseni pääasia ravintolassaolon ihmettely, vai oliko se vaan hyvin subjektiivinen oma näkemys asiasta, vai olikohan vastauksen pääosa toisessa kappaleessa jossa totesin aloittajan menneen ehkä liian lähelle, intimiteettirajan sisäpuolelle, jonne hänellä ei oikeasti ollut lupa mennä.
      Tämä on kummallinen paikka; yleensä takerrutaan mielummin lillukanvarsiin kuin vastataan varsinaiseen kysymyksiin.

      • tjaaah.....

        pata kattilaa soimaa....

        Lillukan varsia taisi olla samalla lailla tuo sinun heittämä kommentti siitä mitä raskaana oleva nainen tekee ravintolassa..... ;)

        Keskustelupalsta on keskustelupalsta.. keskustelu rönsyilee välillä aiheesta ja aiheen vierestä kuten normaali keskustelussa ihmisten välillä. Samalla lailla sinun ihmettelyyn oltaisiin kommentoitu normaalissa pöytäkeskustelussakin... Miten se sitten eroaa tästä?


      • watta?

        No kuule, ei siinä ole mitään kummallista, että kysymyksesi herättää ihmetystä. Kyllä minäkin todella mielelläni kuulisin, miksi ihmettelet sitä, että raskaana oleva nainen käy ravintolassa syömässä. Perusteluja noin omituiselle kummastelulle odotellaan...


    • IsomahaÄiti

      Minuun ei saa koskea vaikka olen raskaana, ihmiselle on määritelty "oma alue" joka on noin 1m suuntaansa. Jos minun appiukkoni koskisi minuun, loukkaantuisin. Minun appiukkoni ja anoppini ovat kauhistelleet vatsani kokoa ja halunneet minua jopa mittoa mitoin ja puntarein raskausaikana.
      Älä siis kommentoi naisen kokoa ikinä, älä edes hänen vatsansa kokoa, kun hän on raskaana.

      Teitte väärin, pyytäkää anteeksi, kyllä se siitä. Rajat pitä tuntea vaikka toinen olisikin raskaana.
      En minäkään sano anopille että ompas hän keltainen, jokohan maksa pettää tai appiukolleni että ompas naama turvoksissa, otatko lisäää kaljaa..No ehkä vähän liioittelen, mutta pointti on se että jokaisella ihmisellä on oikeus koskemattomuuteen, oli raskaana tai ei ja jokaisen on pidettävä käytöstavat ja olla kauhistelematta toisen kokoa.

      Toivottavasti välinne palaavat normaaleiksi.

    • Odottanut

      Minua olisi loukannut.
      Ihmisillä on reviirinsä, eikä ole sopivaa tunkeutua toista liian lähelle.

    • käsi päivää

      Raskaana tai ei - itse en tykkää, että minuun kosketaan. Tarvitsen laajemman reviirin.
      Vatsa on intiimialuetta.

    • dfgdgf

      Minä olen ilmoittanut jo omalle äidille että minun mahaani ei sitten tulla taputtelemaan. Mielestäni varsinkaan appivanhemmat eivät ole niin läheisiä että voisivat yllättäen ja ilman lupaa edes tulla henkilökohtaisen reviirin sisälle.

      Joten vastaukseksenne, kyllä, minä en siedä kommentteja ulkonäöstäni edes raskaana enkä sitä, että minua kosketellaan herkkiin paikkoihin ilman lupaa. Enkä kyllä ymmärrä miksi minun pitäisi sitä sietää.

      • wsedrfgty

        On teillä murheet.


    • EnniLenni

      Jos koskettaminen kuuluu muutenkin perheenne kulttuuriin, asian luulisi olevan ok. Jos taas ette muutenkaan osoita fyysistä läheisyyttä, on parempi pitää etäisyyttä myös raskausaikana. Omassa perheessämme niin paapat kuin mummotkin painavat korvansa masulleni ja juttelevat tulokkaalle tai paijailevat (laskettu aika 30.7.). Halaaminen ja fyysinen läheisyys on meille tavallista.

    • hmm.

      Missään tapauksessa ei kannata mennä tökkimään vatsaa sormella (se ei osoita arvostusta, vaan päinvastoin -epäarvostusta /alisteista asemaa), tai koskettamaan vatsaa ilman Lupaa. Sormella tökkiminen ei ole koskaan hyvä asia. Mieluummin ei koskettele toisten vatsoja. Ei miniä (pojan puoliso) tykkää että appiukko tai anoppi koskee ollenkaan, ja jos tyttöystävä on kovinkin nuori lisäksi.
      Eleillä ja koskemisilla on suuri merkitys mitä ne tarkoittavat kullekin. Metrin alue on hyvä pitää vapaana tai kauempana. Vatsa on intiimiä aluetta. Kätelläkään kaikki eivät halua periaatteesta, että pöpöt tarttuvat.

      Jos tökkäisin sormella pöydällä olevaa roskaa, se on yleensä se mihin tökkäämistä käytetään. Eli ihmisiä ei kannata tökkäistä. :) Tökkääminen voi myös helposti sattua, tuntoaisti toimii ja hermoradat. Vatsa on varmasti mielenkiintoinen innokkaille odottaville sukulaisille. Mutta maltti on valttia. Lupaa voi kysyä joskus koskettamiseen, mutta joutuuko toinen sanomaan sitten puoliväkisin että "saa", vaikkei halua. Ystävätär voisi olla luontevampi koskettaja, luvan kanssa. Tuon tapauksen jälkeen on vaikeaa mennä enää kysymään lupaa, voi olla ettei lupaa tulisi, koska koskettaminen ei kuulu aina asiaan. Halaus on myös sellainen, että pitää aistia ja tietää onko toinen halaavaa vai ei halaavaa tyyppiä. Tai riittävän läheinen /oikea ihminen siihen.

      "Onko tapanasi kätellä" olisi parempi kysymys kuin suora kättely. Tai vain tervehtiä. "Huomenta" ei kannata kailottaa iloisesti joka päivä, koska joku väsynyt on aamulla siitä rasittunut. :) Yleistervehdys toimii paremmin.

    • LC

      Ymmärrän hyvin miksi raskaana oleva on loukkaantunut. Omat appivanhempani ovat ihan samanlaisia, arvostelevat vatsani kokoa, joka alkuun oli aivan liian iso, ja nyt kun kuulivat että kohdun kasvukäyrä on ihan käyrän alarajoilla eikä oma painoni ole noussut, niin nyt se on sitten kuulemma aivan liian pieni! Sen lisäksi juuri tuota törkkimistä harrastavat. Kertaakaan eivät ole lupaa kysyneet että saako vatsaan koskea. Ymmärtäisin ehkä, jos olisimme läheisemmissä väleissä, mutta emme todellakaan ole.

      Raskaana tai ei, ei kenenkään tarvitse hyväksyä sitä että vieraat ihmiset arvostelevat vatsan kokoa tai vielä pahempaa, koskevat ilman lupaa. Jokaisella on oma henkilökohtainen alue johon ei ole asiaa kenelläkään muulla kuin niillä kenelle lupa on erikseen annettu.

    • "uhriksi"joutunut

      Ihana kuulla etten ole ainut joka joutunut miespuolisen 60v. henkiön (appiukon) kopeloinnin uhriksi rv 13!!!!!. Löysin tämän ketjun, kun päädyin tästä kopelointi-aiheesta lukemaan joutuessani oman miehen isän hyökkäyksen kohteeksi. Olimme kylässä appivanhemmilla ja hiljattain heille oli kerrottu, että odotamme vauvaa. Olimme olleet n. minuutin heidän eteisessään, kunnes mieheni äiti tuli ja heti näin hänen katseen jähmettyneen mahan seudulle kun oli saanut takkini riisuttua... Hän kommentoi, ettei vielä yhtään huomaa mitään ja itsekin sanoin, että ei kyllä huomaakaan, etten ole itsekään mitään huomannut (raskaus siis hyvin alussa vko 13 oli tällöin..) tähän asti kaikki oli vielä normaalia kunnes samassa hetkessä mieheni isä, joka oli jo eteisestä siirtynyt muualle hyökkäsi ja alkoi silittelemään alavatsaani. Kauhistuin ja järkytyin!!!! ja sen varmaan myös ilmeestäni näki. Se tuntui hyvin ahdistavalta ja epäsoveliaalta. En ollut koskaan edes ajatellut, että tällaiseenkin tilanteeseen voi joutua ja siten en ehtinyt reagoimaan tilanteessa mitenkään! järkyttyneenä sain kakistettua suustani, että menen vessaan ja puolijuoksin vessaan joka oli siinä vieressä. Kyläreissu oli täysin pilalla. Olin vessassa ja yritin kasata itseni. Tapahtumä ällötti vaikka tiedän ettei tämä 60v. mieheni isä mitään pahaa tällä pikku alavatsan "silitys-liikkeellään" tarkoittanut. Satun kuulumaan vain niihin naisiin, jotka eivät tykkää että tuollalailla käydään kiinni! ja jotka ajattelevat, että raskausvatsan koskemiseen oikeus on vaan omalla miehellä (ja ehkä parhaalla ystävällä/omalla äidillä..?) Ei kukaan ole ennemminkään tullut minun alavatsaani hipelöimään eikä tule vastedeskään. Ymmärrän jos jotkut ovat toista mieltä, mutta tämä on minun henkilökohtainen kokemuseni. Tilanne oli kaikin puolin niin epäsopiva, kun juuri vielä kaiken lisäksi keskustelimme mieheni äidin kanssa, miten ei vielä todellakaan näy mitään muutksia vatsan seudulla! Olisi ollut vähän siedettävämpää/nomaalimpaa, jos esim mieheni äiti naisena olisi tehnyt tämän koskettelun, mutta ei! Olen nyt viikon tästä keskustellut mieheni kanssa ja hänkin kyllä ymmärtää ja sanoi että tämä tilanne olisi saanut jäädä tapahtumatta. Hän ottaa asian varmaan "kauttarantain" puheeksi isänsä kanssa. Harmittaa että tällainen piti tapahtua, vaikkei iso asia olekaan. En vain voi hyväksyä että kukaan tulee ilman lupaa kopeloimaan minua.

      • Huvittaa ehkä ihan

        No huhhuh.. kyllä joku osaa olla herkkä jos noin koville otti. Ymmärrän, jos ei tykkää koskemisesta, mutta kyllä tuo tuntu menevän vähän överiksi. Ellei sitten ole taustalla jotain hyväksikäyttöä tms. Jos ja kun kerran itsekin tiedät, ettei tuleva ukki tarkoittanut pahaa, niin eikö se jo aikuista ihmistä rauhoita? Huoh.. moneen junaan meitä. Ihan hirveesti nykysin ihme porukkaa liikkeellä. Kaikesta pitää tehdä ihan hirveä numero.


    • Tyhmää koskea

      Hormonit on raskaana monesti sekaisin ja kaikki eivät tykkää koskettelusta. Omaan pyöristyvään vartaloon voi olla vaikea tottua. Itse en ainakaan menisi huomauttelemaan a koskettelemalla kenenkään mahaa kysymättä. Paras kai unohtaa koko juttu ja pitää myös itseä vähän tyhmänä?

    • "uhriksi"joutunut

      Tiedän, että moni ajattelee kokemukseni olevan yltiöherkän ylireagointia, mutta jokaisella on oma mielipide asiasta.. ja varsinkin valittaminen tapahtuneesta tuntuu ääliömäiseltä, jos oikeasti olisi joutunut juuri esim. hyväksikäytön uhriksi!!!
      en ole ennemmin tällaisille palstoille koskaan kirjoitellut, mutta ajattelin kokeilla kun tämän ketjun löysin, jossa monella kuitenkin hyvin samankaltaisia ajatuksia aiheesta. Niille, jotka pitää tällaista koskettelua ihanana ja kaikin puolin normaalina, asia kuulostaa naurettavalta ja ymmärrrän sen oikein hyvin.. kauttarantain asia hänelle (appiukolle) kuitenkin hyvä selittää (siten ettei loukkaannu), ettei jatkossa tarvi aina miettiä että tuleeko vastaavia tilanteita.. kun hän saa tiedon, etten tykkää vatsan koskettelusta, niin tod.näk. ymmärtää ettei enää koskettele... sanallinen kommentointi ei minua niinkään haittaa.. Ajattelin, ettei kukaan kommentoi täällä edes enää mitään, kun viime kommentti oli tullut heinäkuussa 2012 , kiitos kommenteista :)

    • Anonyymi

      Minä en ole niin läheinen äitini kanssa Kuin isäni, mutta minä olen silti ihminen joka rakastaa kaukaa eli tarvitsen sen oman tilani. Minulla on hyväksikäyttöä taustalla ja sen takia olen vähän vieraantunut esim halailusta. Välillä se tuntuu kivalta mut suurimmaksi osaksi vaan pakolta. Olen raskaana 33vk ja vanhempani koskettelevat mahaani esim kun kävelen ohi käsi saattaa käydä mahalla. Se on ahdistavaa kun en ole tottunut olemaan heidän kanssaan yltiöläheinen eivätkä he tulleet kokoajan luokseni halaamaan kun en ollut raskaana. Esimerkki Pidimme babyshowerit kotonamme ja äiti tuli silittämään mahaani kaikkien nähden. Sanoin kun alkoi ahdistamaan että voitko lopettaa, sinun tulee kysyä lupa ensiksi ennen kuin syöksyt mahani kimppuun johon hän toteaa ”mumman oikeus” ja jatkaa silittämistä ja kehuu kuinka lapsi on hänen että se on minulla vaan lainassa mikä kuulostaa hullulta. Äiti postasi ilman lupaani fb kuvan jonka pyysin poistamaan jota ei tehnyt. Emme saaneet mieheni kanssa edes kertoa ensimmäisinä että olen raskaana. Vieraiden ollessa meillä en kehdannut kertoa äidilleni ettei hänellä ole oikeutta koskea minuun, laitoin sen myöhemmin viestillä ja vähän napakammin ilmoitin että ei on ei, siskoni kertoi kuinka äitini oli syvästi loukkaantunut kommentistani ja alkanut itkemään. Minulle sitten laittoi marttyyrimaisesti viestiä ettei enään kommentoi raskautta millään lailla. turhauttavaa kun minun mahaani saa koskea jos kysyy luvan mutta että tarrataan kiinni kun olen ohittamassa heitä on todella todella röyhkeää.

    • Anonyymi

      Minusta on sietämätöntä, että ulkopuoliset ihmiset ilman lupaani hypistelevät minua, olisi sitten kysymys vatsasta tai kiharista hiuksista, tai muusta kohdasta kehoani.
      Hienotunteisuus ja tahdikkuus ovat katoava luonnonvara.

    • Anonyymi

      Toisen koskettelu ilman lupaa on ahdistelua ja tungettelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe