Yksiöön?

ekaa asuntoa etsimäs

Olen 18-vuotias opiskelija ja haluaisin muuttaa omaan asuntoon. En jaksa selvitellä perhesuhteitani sen enempää kuin että äitini on narsisti ja haluan hänestä kauemmaksi.

Kaverin kanssa oli puhetta kimppakämpästä, mutta kesän aikana hän on tullut toisiin aatoksiin ja välttelee puheenaihetta. Pitäisikö minun siis etsiä itselleni yksiö vai muuttaa kuitenkin kaverin kanssa kimppäkämppään? Tuleeko kimppakämppäasuminen yhtään halvemmaksi?

Mitähän kaikkea mun tulis ottaa huomioon... Takuuvuokraa varten on rahaa, opintolainaa alan nostamaan... Ajattelin etsiä kämppää, joka ei ole "opiskelukämppä", jotta voin asua asunnossa opiskelujeni jälkeenkin. Kissasta haaveilen, mutta vasta sitten kun talous on kunnossa ja vakituinen työpaikka.

Äitin mukaan asumisoikeusasunto olisi järkevämpi ratkaisu kuin muuttaa vuokralle, mutta suuren lainan ottaminen ei kauheasti houkuttele.

4

393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ne tulot..

Ensin selvität itsellesi, mihin on varaa.

Et puhu mitään paikkakunnasta, mutta esim. pääkaupunkiseudulla yksiön vuokrat lähtevät 600€:sta ylöspäin. Eli välttämättömiin menoihin menee vähintään semmoinen 900€/kk.

Unohda kimppa-asuminen yksiössä. Molemmilla pitää olla oma huone.

Asuntolainaa ei opiskelijalle myönnetä, edes asumisoikeusmaksuun, muuten kuin poikkeustapauksissa.

• ekaa asuntoa etsimäs

Asun Jyväskylässä. Ja jos kimppakämppään muutamme, vähintään kolmio. Ei siis todellakaan yksiöön tai edes kaksioon.

En tiennytkään ettei opiskelijalle myönnetä asuntolainaa, joten se siitä sitten. Haaveilen rivitalokämpästä, mutta ei oikein meinaa löytyä vuokralle sellaisia...

• Ei statuksesta..

"En tiennytkään ettei opiskelijalle myönnetä asuntolainaa"

Kyse ei ole opiskelijastatuksesta, vaan siitä, että opiskelijalla harvemmin on riittävät, säännölliset tulot asuntolainasta selviämiseksi. Ja lisäksi säästöjä 20-30% asunnon hinnasta.

• Joskus opiskellutkin