Yksiöön?

ekaa asuntoa etsimäs

Olen 18-vuotias opiskelija ja haluaisin muuttaa omaan asuntoon. En jaksa selvitellä perhesuhteitani sen enempää kuin että äitini on narsisti ja haluan hänestä kauemmaksi.

Kaverin kanssa oli puhetta kimppakämpästä, mutta kesän aikana hän on tullut toisiin aatoksiin ja välttelee puheenaihetta. Pitäisikö minun siis etsiä itselleni yksiö vai muuttaa kuitenkin kaverin kanssa kimppäkämppään? Tuleeko kimppakämppäasuminen yhtään halvemmaksi?

Mitähän kaikkea mun tulis ottaa huomioon... Takuuvuokraa varten on rahaa, opintolainaa alan nostamaan... Ajattelin etsiä kämppää, joka ei ole "opiskelukämppä", jotta voin asua asunnossa opiskelujeni jälkeenkin. Kissasta haaveilen, mutta vasta sitten kun talous on kunnossa ja vakituinen työpaikka.

Äitin mukaan asumisoikeusasunto olisi järkevämpi ratkaisu kuin muuttaa vuokralle, mutta suuren lainan ottaminen ei kauheasti houkuttele.

4

393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ne tulot..

Ensin selvität itsellesi, mihin on varaa.

Et puhu mitään paikkakunnasta, mutta esim. pääkaupunkiseudulla yksiön vuokrat lähtevät 600€:sta ylöspäin. Eli välttämättömiin menoihin menee vähintään semmoinen 900€/kk.

Unohda kimppa-asuminen yksiössä. Molemmilla pitää olla oma huone.

Asuntolainaa ei opiskelijalle myönnetä, edes asumisoikeusmaksuun, muuten kuin poikkeustapauksissa.

• ekaa asuntoa etsimäs

Asun Jyväskylässä. Ja jos kimppakämppään muutamme, vähintään kolmio. Ei siis todellakaan yksiöön tai edes kaksioon.

En tiennytkään ettei opiskelijalle myönnetä asuntolainaa, joten se siitä sitten. Haaveilen rivitalokämpästä, mutta ei oikein meinaa löytyä vuokralle sellaisia...

• Ei statuksesta..

"En tiennytkään ettei opiskelijalle myönnetä asuntolainaa"

Kyse ei ole opiskelijastatuksesta, vaan siitä, että opiskelijalla harvemmin on riittävät, säännölliset tulot asuntolainasta selviämiseksi. Ja lisäksi säästöjä 20-30% asunnon hinnasta.

• Joskus opiskellutkin

Opiskeluajaksi paras ratkaisu on itsestään selvästi opiskelijakämppä, jos sellainen vain on saatavissa. Yhteiskunnan tuki tekee sen paljon muita vaihtoehtoja edullisemmaksi. Vapailla markkinoilla asumisen rahoittaminen vaatii työntekoa, jolloin opiskelu saattaa kärsiä.

Pysyvän asunnon hankkiminen ei muutenkaan ole mielekästä ennen kuin tietää edes mihin kaupunkiin on asettumassa. Jos saat unelmien työpaikan Turusta, joudut joka tapauksessa valmistuttuasi muuttamaan. Muutaman opiskeluvuoden takia ei kannata hankkia asoa puhumattakaan omistusasunnosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      14
      2019
    2. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1405
    3. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      98
      1361
    4. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1225
    5. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1141
    6. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      31
      997
    7. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      52
      986
    8. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      981
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      334
      950
    10. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      900
    Aihe