Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Muslimi sairaanhoitajana

Sairaanhoitajaksi

Hei!

Olen supisuomalainen 20-vuotias nuori nainen. Tulin muslimiksi neljä vuotta sitten ja nyt olen alkanut pitää huivia (ihan oma valintani, aloin käyttää sitä koska tunnen että voin olla oma itseni jne. en enää jaksanut sitä sisäistä ristiriitaa jota tunsin). Olen ensi syksynä aloittamassa sairaanhoitajan opinnot Helsingissä, Metropoliassa. Olisi mukava tietää, millaista muslimin on opiskella/työskennellä sairaanhoitajana (ja yleisestikin sosiaali- ja terveysalan töissä). Miten suhtaudutaan jne. Olen ihan tavallinen ja mukava ihminen, ehkä hieman ujo välillä. Tykkään enemmän kuunnella kuin puhua, mutta osaan myös sanoa omat mielipiteeni. Eli ihan peruspulliainen. :D Vähän silti "pelottaa" että miten suhtaudutaan opiskelupaikassa ja työelämässä jne. Tiedän monia supisuomalaisia naisia, jotka opiskelevat/työskentelevät sairaanhoitoalalla ja heillä on ollut ihan hyviä kokemuksia.

Sosiaali- ja terveysalalla opiskelee ja työskentelee paljon muslimeja, mutta suurin osa heistä taitaa olla somaleja, tai muuten "maahanmuuttajataustaisia". Mietinkin että miten suhtaudutaan täysin suomalaiseen musliminaiseen, Kummekuvatko opiskelu-/työkaverit? Miten itse suhtaudutte?
Vaikuttaako se, jos on ihan suomalainen nainen ja huivissa, onko se pahempi vai parempi asia verrattuna siihen että olisi maahanmuuttajataustainen? Olen joskus kuullut, että se, että esim. tumma iho ja huivi saattaa olla "kaksinkertainen" paha esim. joidenkin potilaiden mielestä. Mutta en tiedä miten paljon herättää huomiota/kummeksuntaa jos täysin suomalainen on huivissa...

Olisi enemmän kuin mukavaa saada asiallisia vastauksia sosiaali- ja terveysalan töitä tekeviltä sekä alan opiskelijoilta. :)

70

5135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoituriopiskelija

      Jaa-a... Ei minua opiskelukaverina haittaisi :) jokainen saa olla oma itsensä.

      Veikkaan että ihan pikkupaikkakunnilla voi terveyskeskuksissa asiakkaat ihmetellä, mutta esim. HUS:ssa taitaa olla muslimeille ihan omat työasut talon puolesta.

      • ...

        Huivia ei voi pitää työharjotteluissa tai töissä aseptiikan vuoksi. Siis sitä kaapua, huivia ehkä voi -riippuu työnantajasta. Mutta hihat on pakko olla lyhyet, kuten kaikilla sairaanhoitajilla.


    • Tavallinen uskovaine

      Miksi omaa uskonnollista vakauttaan täytyy tuoda pukeutumisella esille. Eikö näitä asioita voi pohtia hiljaa mielessään. Huivin käytöllä ikäänkin julistetaan kaikille että minä olen uskovainen, minä olen kunnnon ihminen. Uskonnon esille tuominen ei kuulu työpaikoille, työssä keskitytään työasioihin. Suomalainen nainen, joka alkaa käyttää huivia, vaikuttaa siltä, että hän haluaa näyttää pyhältä.Aivan kuin laitettaisiin rintaneula, jossa loukee, että minä olen uskovainen, mitä sillä sitten halutaan saavuttaa, jotain hyvän ihmisen sädekehää ehkä. Tämä on luonnollisesti vain minun mielipiteeni, mutta kun kerran kysyit.

    • be like everyone els

      Pärjäät varmaan ihan hyvin, kunhan unohdat uskonnon tuomat rajoitukset ainakin työaikana. Ymmärrät varmasti, että ne vaikuttavat suuresti ihmisten suhtautumiseen sinuun ja myös työhönottoon, ihan ymmärrettävästi. Tarkoitan siis esimerkiksi:

      - veren ja alkoholin käsittely (näytteet, puhdistusaineet)
      - miespotilaiden kohtaaminen (genitaaliasiat, alapesut)
      - rukoushetket hektisinä työaikoina

      Tiedät itse paremmin rajoituksista, tässä vain muutamia mitä tuli mieleeni.

      Avainasemassa onkin olla juuri mainitsemasi ihan normaali sairaanhoitaja, ei erityistapaus, jonka kanssa saa aina miettiä miten ihmeessä tämäkin hoidetaan ja järjestetään. Tällöin olet enemmän taakaksi.

      Tsemppiä opiskeluihin!

      • hoituriopiskelija

        Minun käsittääkseni muslimia ei kielletä millään tavalla käsittelemästä alkoholia. Jos alkoholia on lääkkeissä, niitä on ihan sallittua käyttää. Juopottelu on eri juttu mutta lääkespriillä puhdistaminen yms. sallittua.


    • Mieti alaa vielä?

      Minusta ei ole mitään uskontoa tai onko henkilö suomalainen tai ulkomaalainen muslimi. Mutta pitkään tehneenä hoitototyötä katson, ettei se ole soveliasta pukeutua erilaisiin tamineisiin jo hygienisistä syistä.

      Miksi ei työssä voi samanlaiset asut kuin kanssa sisarilla ja veljillä? Miksi pitää olla liina eikö sekin ole valinnainen asu työssä eli sitä ei ole pakko pitää.
      Vaikuttaa myös työpaikkaasi eli et varmaan voi työskennellä joka paikassa.

      Minusta aivan turhaan aletaan työmaailmassa vaatimaan kuka mitäkin erikoiskohtelua. Työ on muutenkin kiireistä, henkilöstöä vähän niin siihen sitten vielä erilaiset rituaalit. Kysynkin kuka sitten oikeasti tekee sen tärkeimmän eli potilastyön kun aina hävitään johonkin. Milloin rukoillaan ja ollaan kanssaveljien- tai sisarien kanssa muualla.

      Tulet varmaan kokemaan muslimina hoitotyössä paljon syrjiintää, niin asiakkailta kuin työtovereilta. Tiedäthän itsekin sen suomalaisena mitä se aiheuttaa kateellisissa suomalaisissa kanssa sisarisssasi. Sillä suomalinen hoitaja on todella kateellinen, selkäänpuukottaja ja jopa ilkeä työmaailmassa.

      Sitä en tiedä oletko muuttanut uskosi jonkin muslimiveljen vuoksi vai muuten. Mutta valinta on sinun ja itse kannat taakkasi niin hyvässä kuin huonossakin. Toisaalta mietin onko sittenkin taakka liian suuri nuorelle ihmiselle.

      Työelämä, kilpailu, kateus jne ovat yleisempiä suomen terveydenhuollon uhkia tänä päivänä ja uskon, että joka työyhteisössä löytyy näitä latistajia niin esimiehistä kuin rivi naisista ja miehistäkin.
      Vaikka kuika toitotetaan eriarvoisuuden hyväksymistä.

      Minusta usko ja uskon tyrkytys ei myöskään kuulu hoitotyöhön. Näitäkin hoitajia näkyy ajoittain siellä potilastyössä.

      Onnea tiellesi ja opintoihin. Aika näyttää miten sinulle käy. Jos sinusta tulee ns. kansainvälinen hoitaja niin luulen, että suomalainen naishoitaja vaikka muslimina on kova sana maailmalla.

    • Sairaanhoitajaksi

      Haluan vielä lisätä, että vaikka huivia käytän ja muslimi olen, ei minulla silti ole sen enempää rajoituksia kuin muillakaan. :) Esim. miespotilaiden hoito kuuluu työhön, ja on ihan OK. Samoin se on totta, että rukouksia ei pysty suorittamaan ajallaan, mutta ne suoritetaan sitten kun pystyy (eli esim. kotona töiden jälkeen tms.). Eli en opiskeluaikana tai työnhaussa ala sanomaan mitään että "Joo en voi sit tehdä tätä-ja-tätä enkä tuota-ja-tuota ja sit se-ja-se myös on kiellettyä" haha :D Eli ihan samoja juttuja teen kuin muutkin. Alkoholi esim. on aivan OK.Ainoastaan sen juominen jne. on kiellettyä, puhdistusaineet jne. sallittuja. :) (itsekin käytän esim. ihan kasvovettä jossa on alkoholia). Ainoa mikä saattaa tuottaa hankaluuksia, on se, jos pitää tarjoilla sianlihaa/alkoholia potilaille tms. Mutta ehkä siitäkin selviää. :)

      Ja mitä huiviin tulee, en käytä sitä sen takia että kuvittelisin olevani parempi kuin muut tms. En todellakaan! En ole koskaan pitänyt itseäni ketään toista parempana, enkä pidä nyt enkä tule koskaan pitämään. Käytän huivia puhtaasti siitä syystä, että Jumala on sen musliminaiselle määrännyt ja haluan miellyttää Jumalaa. (Haluan myös että minut tunnistetaan muslimiksi, mutta en sen takia että "Hei katsokaa, olen muslimi! Hähää olenkin parempi kuin te!" hehe. :D Ei mitään tuollaista, vaan ihan puhtaasti syynä se, että huivi vahvistaa identiteettiäni, oli raskasta kun sydämessä uskon islamin mukaan, mutta sitten ulospäin se ei näkynyt, tuntui että häpeänkö uskoani, miksi en voi käyttää huivia kun se on meille määrätty. Tunnen olevani paljon vaoauteempi huivissa, voin olla oma rento itseni (ennen olin aika ahdistunut ja epävarma).

      Senkin takia täällä kyselen, kun ei ole kokemusta opiskelusta 'huivipäänä', ja äitini (joka ei huiviani hyväksy) on (vihapäissään) sanonut mulle että "Sulle tulee ongelmia opiskeluissa/työelämässä", "Sua syrjitään koulussa" etc. niin alkoi vähän "pelottaa" että apua, karttaako kaikki mua, eikö kukaan puhu mulle, jätetäänkö mut ulkopuolelle vain huivin takia.

      Kiitos mukavista vastauksista! :) Ehkä kaikki menee ihan hyvin kun olen oma, mukava itseni. :)

      • uskovaine

        Kyllä minä pikkuisen jo avelin, että jostain identiteettikriisistä on kysymys. Nuori hakee itseään ja oikeaa tapaansa olla maailmassa. Joku pukeutuu romanivaatteisiin, jos suvussa on pisarakin romaniverta ja toiset on punkkareita ja toiset gootteja jne. Ja tuo, että äiti vastustaa kertoo myös tarpeesta irtautua äidistä kapinoimalla häntä vastaan pukeutumisen avulla. Elät luultavasti kahden äitisi kanssa. Kyllä nyt tuntuu siltä että olet valinnut varsin erikoisen tien, alkoholi on sallittua muttei sen juominen, no mitäs muuta alkoholilla sitten tehdään kuin juodaan. Ja sianlihan tarjoaminen otilaalle muka ongelmallista. Eikö nuorella ihmisellä ole, tarpeeksi vaikeuksia maailmassa, että tarvitsee niitä vielä lisää itse keksiä.


      • 12+13,

        Helsingissä opiskelee, työharjoittelee ja on töissä jos jonkinmoista..
        Varmasti joudut opiskelujesi jossain vaiheessa selvittämään huiviasiaa - mistä niitä milläkin työpaikalla saa.. HUSsissa ja kaupunginsairaaloissa pääkaupunkiseudulla huiveja on, mutta kaikilla osastoilla ei lähiaikoina ole ehkä ollut ketään huivia työaikana käyttävää, joten selvittelyä se vaatii, ja asian puolustamista - varmasti tulet kuulemaan, että huivia ei saa käyttää ja se on epähygieenistä, kun tietoa ei ole, että talolta ne huivit saa, samoin kuin muutkin työvaatteet.
        En usko, että sillä on eroa, oletko "perinteisen" suomalaisen näköinen vai näytätkö maahanmuuttjalta, itse olen huomannut, että harvassa paikassa potilaita kiinnostaa, kielitaito on se mikä merkkaa monelle (ihan ymmärrettävästi).
        Sianlihaan joudut varmasti tarjoamaan. Myös kannattaa miettiä miten suhtaudut muiden uskontojen hartaushetkiin jne. Se on asia, mikä varmaan jo opintojen alkuvaiheessa tulee esiin (monessa vanhusten paikassa paljon kristillisiä hetkiä ja toimintaa). Itse koin kirkkoon kuulumattomana alkuun hieman hankalaksi suhtautua siihen, että minun piti paitsi auttaa vanhukset sinne, myös usein tsempata osallistumaan tms. Mutta omat tavat löytyy kyllä.

        Mutta lyhyesti, ei se ketään kiinnosta onko sulla huivi vai ei. :)


      • Uskontoeioletervettä

        En viitsinyt lukea koko sepustustasi, mutta aloin todellakin ihmetellä tuota huivijuttuasi. Onko sinulla todella se käsitys, että ihmisen arvoa mitataan (kuka mittaa?) sillä, onko päässä rätti vai ei? Onko sillä oikeasti jokin merkitys identiteelillesi? En millään pysty käsittämään sen ideologiaa. Selittäisitkö sen jollakin muulla tavalla kuin että "jumala" on sen määrännyt.
        On sinulla kummallinen jumala! Jos oikeasti haluat toimia jonkin uskonnon mukaisesti, olisi varmaan ihan hyvä sisäistää jotakin tärkeämpää kuin vaatekappale, ruoka-aine tai pohjoiseen päin pyllistäminen.

        Oletko nyt ihan varmasti oikealla alalla, kun haluat (?) hoitaa ja auttaa muita, mutta ilman huivia olet ahdistunut ja epävarma? Tässä ajatuskuviossa on jotakin pahasti vialla! Ole ihmeessä oma mukava itsesi, mutta heitä heti paikalla se huivi pois! Ei minunkaan uskoni tai identiteettini ole sen varassa, onko päälläni punainen nahkaminihame ja kahdentoista sentin korot vaiko nilkkapituinen kesämekko ja lattapohjaiset narusandaalit. En kerta kaikkiaan pysty millään käsittämään järjenjuoksuasi! Onko sitä edes?


      • kylläsaa

        Totuus on se ettei työnantajalla ole mitään oikeutta kieltää rukoilua työaikana jos työntekijällä on siihen vakaumuksen vuoksi peruste, eli pitää olla rohkea ja vaatia.


      • Epäuskonnot

        Kyllä työnantaja voi kieltää rukoiluhetket työaikana. Siksi on parempi ettei palkkaa muslimeja,ja
        vielä vähemmän tekokäännynnäisiä ettei tule näitä ristiriitoja. Lääkäriaikaa varatessa varmistan aina ensin ettei hän ole muslimi tai jehova.


    • Sairaanhoitajaksi

      Oletkohan valinnut nimimerkkisi ihan oikein? En usko että "uskovainen" kirjoittaisi noin. Alkoholia käytetään mm. desinfioimiseen. Mutta monen suomalaisten voi olla vaikea tajuta, että alkoholia ei ole tarkoitettu juomiseen. ;)

      Ja kyllä ihan itse olen tieni ja uskoni valinnut. En vertaisi muslimien pukeutumista goottipukeutumiseen tms. :D

      Vastauksesi ei muutenkaan liittynyt aiheeseen. Mistähän noitakin kritisoivia vastaajia aina tulee? Kun kysyy asiallisen kysymyksen, haluaa mielellään myös asiallisen vastauksen.

      • Dorian Gray

        Sitähän sää kysyit. Miksi ihmeessä kysyt täällä mielipiteitä, jos et hyväksy muita vastuksia kuin omaa ajattelutapaasi pönkittäviä mielipiteitä.Täytyy hyväksyä myös kritiikki, jos täällä mielipiteitä kyselee. Et voi olettaa saavasi vain ylistäviä kannanottoja. Kun kysyt, onko se parempi vai pahempi asia, että on suomalainen ja käyttää muslimihuivia kuin maahanmuuttajataustainen, niin henkilökohtaisesti vastaan kysymykseesi mielipiteenäni, että se on pahempi. Maahanmuuttajat ovat omassa kulttuurissaan kasvatettu siihen ja usein heidän kulttuurissaan naista myös alistetaan (vrt. naisten ympärileikkaukset), heidän on äärimmäisen vaikeaa irrottautua siitä, mihin heitä on lapsesta alkaen aivopesty, suomalainen sen sijaan on syntynyt vapaaseen maahan, jossa miehet ja naiset ovat tasavertaisia eikä täällä naisen tarvitse peittää kauniita kutrejaan miesten katseilta, jotta kukaan mies ei häntä himoitsisi. Jos suomalainen ehdoin tahdoin luopuu tästä vapaudestaan peittäen hiuksensa miesten katseilta, niin se on askel taaksepäin kehityksessä. Ihmisen tulisi olla iloinen siitä, että on saanut syntyä tähän tasa-arvoiseen maahan, eikä omaksua vuosituhansia vanhoja perinteitä, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Jos joku sanoi vuosituhansia sitten, että naisen pitää peittää päänsä, niin päteekö se nykyaikana. Silloinhan esimerkiksi kivitettiin naisia ja ristiinnaulittiin ihmisiä ja tehtiin muutakin, mitä ei enään nykyaikana tehdä. Sitä paitsi, hiukset alkavat lähteä, kun nei eivät koskaan saa aurinkoa huivien alla. Mielipiteeni on siis, että se tekee tyhmästi, joka vapaaehtoisesti päänsä peittää.


      • Hunnuttaako

        Mä tykkäsin sun kommentista.n ajstus on, että nämä nuoret naidet ihannoi muslimeja. Siksi on kiva vetää huivi päähän. Saa huomiota. Mulle kerto tämän suomen muslimi.


    • Sairaanhoitajaksi

      Ja mitä sianlihaan tulee, sen syöminen on kielletty niin Koraanissa kuin myös Toorassa ja Raamatussakin. (Pitäisi "uskovaisen" se tietää ;))

      Taisi poiketa aiheesta...

      • mkgfsax

        eT KYLLÄ TIEDÄ MITÄ RAAMATTU SANOO.. Jumala näytti kolme kertaa paavalille näyn, eläimistä, jossa eläimet laskettiin matolla hänen lähelleen. Ja samalla Jumala puhui Samalla katso, kaikki mitä minä pyhitän on siis pyhää ja syötävää. Siis ajatus on tämä . Kohtaa en ulkoa muista. Eli uudessa testamentissa on uusi käsky, joka antaa ihmisilloe vähän enemmän valinnanvaraa.

        Ja huivin käyttö on sallittu toistaiseksi ainakin kotipalvelussa. On ollut hoitsuja sekä huivi perinteisesti, että huivi niin että hiukset on sillä kiinni nutturalla. siis kaula ja otsa näkyy.


    • Sairaanhoitajaksi

      Kysymykseni ei niinkään koskenut sitä, onko huivi sallittu (koska se on) vaan pikemminkin sitä, miten (suomalaiseen) huivipäähän suhtaudutaan opiskelupaikassa/työelämäsä. Onko sama kuin maahanmuuttajamuslimi vaiko parempi vai pahempi jos suomalaisella huivi (herättääkö kummeksuntaa jos suomalainen kääntynyt muslimiksi vai onko se jo ihan "arkipäivää" Suomessa, Helsingissä?). Ja että miten itse suhtautuisitte? :)

      Mulle joku pelotteli että koulussa syrjitään, ei saa kevereita, kukaan ei puhu, kaikki välttelee etc. (varmaan kuitenkin vaan höpöpuhetta)?

      • Hoitoalan henkilö

        Huivin uskonnollinen tarkoitus on että miehet eivät näe naisen kauniita hiuksia ja sen tarkoitus on vähentää miesten mielenkiintoa naista kohtaan. Naisen ympärileikkaus on aivan eri juttu kuin miesten, siinä naiselta viedään ne osat sukuelimistä, joiden on tarkoitus tuottaa naiselle seksuaalista nautintoa. Joissakin maissa viedään aivan kaikki, häpyhuulet ja- kieli kokonaisuudessaan ja haava ommellaan kiinni niin, että jäljelle jä vain pieni reikä virtsantuloa varten. Nämä naiset kärsivät koko elämänsä kipua, seksuaalinen nautinto on heiltä estetty jo pienenä tyttönä ympärileikkaamalla heidät. On lievempiäkin ympärileikkauksia, mutta kaikkien niiden tarkoitus on viedä naisilta kyky tuntea seksuaalista mielihyvää. Ja tämä kaikki vain siksi, että he olisivat miehilleen uskollisia, hiuksia ei saa näkyä muille miehille ja sukupuolisen nautinnon tunteminen on estetty. Kaikissa muslimimaissa ei huivi ole pakollinen ja uskontoa harjoitetaan ilman hurmoshenkisyyttä. Mutta huivipakkomaissa nainen on todella huonossa asemassa. Et ehkä tullu ajatelleeksi asian tätä puolta. Kun menet sairaanhoitajaksi, tiedustelepa kätilökollegoiltasi millaista on olla mukana ympärileikatun naisen synnytyksessä, kokemus voi olla pysäyttävä.


    • !!

      Huivi ei ole epähygieeninen. Amerikassa kaikki sairaanhoitajat käyttävät hilkkaa päässään

      http://1.bp.blogspot.com/_CCGU-83Xk8M/TEJdn8SpyuI/AAAAAAAACOA/70ApF-EjQzI/s1600/kbdmje1-c.jpg

      Ja siellä ollaan puhtaudesta tarkkoja oikeusjuttujen pelossa!

    • MissWanda

      Ihmiset olivat alkujaan alasti. Kun ihmisen äly kehittyi, ihminen alkoi pukea vaatteita päälleen. Mitä enemmän vaatetta, sitä älykkäämpi. Se, että nykyään esim. Suomessa naiset pukeutuvat kuin huorat, ei ole älykkyyttä eikä tasa-arvoa, vaan täysin taaksepäin menemistä alkukantaisille ajoille.

    • MissWanda

      Ja by the way: Varmaan tässäkin haetaan vastauksia normaaleilta, suvaitsevilta ihmisiltä, ei ahdasmielisiltä rasisteilta. (Siis noiden monien kommenttien perusteella niiden kirjoittajat ovat aika rasisteja)

      Kysymys on täysin asiallinen ja ystävällisesti esitetty, miksi ei voi vastata asiallisesti ja ystävällisesti? Ei tarvitse vastata hyökkäävästi...

      • Tekopyhää

      • muslimirasistit

        Muslimit ne juuri pahimpia ahdasmielisiä rasisteja juuri ovat kun vihaavat esim. homoja ja lesboja. Mm. Orlandon ampuja oli muslimi joka vihasi homoja yli kaiken.


      • kslavu
        muslimirasistit kirjoitti:

        Muslimit ne juuri pahimpia ahdasmielisiä rasisteja juuri ovat kun vihaavat esim. homoja ja lesboja. Mm. Orlandon ampuja oli muslimi joka vihasi homoja yli kaiken.

        no emmä nyt tiiä ite oon muslim ja olen kiinnostunut miehistä ja naisista. ja homot on just parhaita ihmisiä ne on niin avoimia ja uskaltaa olla oma ittensä❤


    • Esther_

      Tässä ketjussa vastailleet eivät varmaan itse opiskele/työskentele sairaamhoitajina? (Ainakin toivottavasti eivät, sen verta outoja vastauksia).

    • ö,sdofg

      Aloittaja kysyy suhtaudutaanko täysin suomalaiseen musliminaiseen epäluuloisemmin kuin maahanmuuttajaan joka on syntynyt muslimiksi. Kokemukseni mukaan kyllä suhtaudutaan. Muslimiksi ryhtymisen syitä pohditaan, eikä käännynnäisen (jotkuthan kutsuvat sitä islamiin palaamiseksi, heh) vakaumuksen aitouteen oikein tahdota uskoa. Useinhan on kyse siitä, että mennään yhteen muslimimiehen kanssa, jota sitten halutaan miellyttää. Kun tulee ryppy rakkauteen, heitetään huivi pois. Jos kyseessä ei ole ihastuminen muslimimieheen, tulee väistämättä mieleen nuoren ihmisen kapinointi, joten vertaus esim. goottipukeutumiseen ei ole kaukaa haettu. Höyrypäisenä sinua siis suurin osa pitää.
      Hoitotyössä pukeutuminen ei saa vaarantaa hygieniaa. Olkapäille roikkuva huivi ei ole suositeltava, vaikka niitäkin näkee. Yleensä esim. somalit hoitotyössä pyöräyttävät huivin napakasti nutturan ympärille jolloin se ei haittaa. Hihat eivät saa ulottua kyynärpäitä alemmas. Sianlihaa on tarjottava, ja mahdollisesti syötettävä potilaille silloin kun sitä on tarjolla. Jos potilaalla tai vanhuksella vanhainkodissa on lääkärin lupa ottaa alkoholia, sitä ei voi hoitaja kieltäytyä tarjoamasta. Miesten alapesut, katetroinnit ym on luonnollisesti hoidettava. Omalla työpaikallani on muslimimies sairaanhoitajana, eikä hänkään kieltäydy mistään työstä uskontoon vedoten.
      Olen itse uskontokuntiin kuulumaton ollut syntymästäni asti, mutta aina olen kunnioittanut potilaan mahdollisia uskontoon liittyviä toiveita ja tapoja, vaikka ne omasta mielestäni olisivat kummallisia (kunhan eivät ole laittomia). Hoidettavina on ollut muslimien lisäksi budhalaisia, hinduja ym.

    • Creutzfeld

      Salaam,

      Olen itse jonkin sortin muslimi, tosin lääkäri ja miespuolinen. En usko että suhtautuminen eroaa terveydenhuollossa muista aloista. Ehkä terveydenhuollossa ollaan hieman suvaitsevaisempia kuin raksalla (koulutetumpaa väkeä, yleinen humaanimpi suuuntautuminen).

      Mutta noin yleisenä neuvona. Työmaalla tehdään töitä. Työntekijä ei ole töissä toteuttamassa itseään vaan tekemässä töitä. Ei kannatta tehdä itsestään yletttömän suurta numeroa ja poikkeustapausta*.

      Missään nimessä ei ole soveliasta rajoittaa potilaiden ruokailua tai alkon käyttöä oman uskonnon vuoksi.
      Tietääkseni sianlihan tai alkoholin jakaminen muille ei ole kiellettyä Islamissa noin yleisesti ottaen. Koraanissa sitä ainakaan ei ole kielletty. Varmasti löytyy joku imaami joka tuotakin vastustaisi, mutta vastakkaisia mielipiteitä löytynee ainakins aman verran. Keskimääräinen imaami on joka taauksessa tyhmä kuin saapas. Useimmat koulukunnat hyväksyvät muutenkin alkoholin käytön lääkkenä. Harvemmin sairaloissa potilaat kuitenkaan alkoholia muuhun tarjoitukseen saavat (vanhainkodissa toki saavat).

      Mitä tulee rukoiluun senhän voi hoitaa työpäivän jälkeen ja ei siihen tuntitolkulla muutenkaan mene. Kun kaverit menee tupakkatauolle tai facettavat, ehdit hyvin rukoilla töissäkin. Harvemmassa työpaikassa tehdään 8h työtä putkeen. Joskus on kiire päivä ja silloinhan sen rukouksen voi siirtää.

      Pään peittämisessä on Islamin sisälää niin monta eri koulukuntaa, kultturillista ja uskonnolista traditiota ja henkilökohtaista mielipidettä että vaikea on neuvoja antaa toiselle, varsinkaan toisen sukupuolen edustajana.

      Sairaalahygienistä syistä sellainen perushuivi, mitä monet musliminaiset länsimaissa käyttävät on pois laskuista. Tarkoitan tälläistä:

      http://3.bp.blogspot.com/-HNROHcUbyNY/TuxSft4KUYI/AAAAAAAAB1Y/11ygblpPct4/s400/hijab (27).jpg

      Samoin Intian niemimaalla yleinen

      http://my.opera.com/Shahich/albums/showpic.dml?album=7583952&picture=113260322


      Käyttäisin tervettä järkeä. Ymmärtääkseni pukukoodin ideana on häveliäisyys ja nöyryys.
      Koraani, Picthallin käännös sura 24 jae 29-30

      (29) Tell the believing men to lower their gaze and be modest. That is purer for them. Lo! Allah is aware of what they do. (30) And tell the believing women to lower their gaze and be modest, and to display of their adornment only that which is apparent, and to draw their veils over their bosoms, and not to reveal their adornment save to their own husbands or fathers or...

      Ja selkeä "muslimi"huivi länsimaisella työpaikalla herättää taatusti enemmän huomiota ja katseita kuin täysi huivittomuus. Huomattavasti "modestimpi"
      vaihtoehto olisi peittaa hiukset sellaisella taakse sidottavalla kertakäyttöisellä leikkaussalipipolla joita jotkut hoitajat muutenkin sairaalassa käyttää leikkaussalienkin ulkopuolella. Ja sairaaloiden työvaatteet on muuten aika löysiä eikä tuo etumusta mitenkään esille. Herätät vähemän huomiota, saat vähemmän syrjintä ja mielestäni sekä Koraanin henki, että kirjain toteutuu paremmin kuin siviilihuivia käyttämällä.

    • Eimuslimi

      Työssä ollaan potilaita varten ja toteutetaan heidän toiveitaan, ei omia. Vapaa-ajalla voi sitten olla mitä vaan ja tehdä mitä vaan. Miten selviät kristillisistä hartaushetkistä joita usein on? Et voi jättää asiakkaita keskenään.

    • Creutzfeldt

      Juu urasuunnitelmat kaatuu joidenkin potilaiden joisakin työpaikoissa pitämiin hartaushetkiin joihin ei tosiaan tarvitse ainakaan aktiivisena osallistujana osallistua. Vähän tervettä järkeä soisi "Eimusliminkin käyttävän", niinkuin tosin alkuperäisen postaajankin.
      Ei asioista tarvitse tehdä niin jumalattoman monimutkaisia. Elämä sinällään on vaikeaa ja johtaa vääjäämättömään kuolemaan, ei tehdä siitä kuitenkaan monimutkaisempaa kuin se onkaan.

      Jos muslimi haluaa sairaanhoitajaksi niin se ole pätkääkään sen vaikeampaa kuin kenellekään muulle. Ruvetaanpas seuraavaksi pohtimaan voiko vanhoillislestadiolainen tai jehovantodistaja olla lääkäri. Töhin kuuluu kuitenkin verensiirtojen määrääminen ja aborttilausuntojen tekeminen. Niin ja voiko hindu olla metallitehtaalla töissä, terästä voidaan kuitenkin käyttää veitsien tekemiseen joilla voidaan teurastaa lehmiä. Entäs juutalainen (tai luterilainen) lentoemäntä, eihän sapattina saa tehdä töitä.

      Jos elämässä ei ole isompia murheita, ja pitää näitä edes ratkomisen arvoisina ongelmina, menee ihan liian hyvin.

    • Creutzfeldt

      Ai niin legendahan kertoo, että kun Hulagu (Kingis kaanin pojanpoika) lähesty armeijoineen Bagdadia pahat mielessä, Kalifi ja hänen neuvonantajansa riitelivät kiivaasti siitä, onko varis Haram vai Halal (sallittua ruokaa vai ei). Sinälläänhän kennelläkään ei ollut tietenkään mitään aikomusta variksia syödä.
      Siitä loppuikin sitten arabien kultakausi.

      On dekadenssia takertua epäolennaisuuksiin. Näyttää meillä Suomessa menevän turhan hyvin (ja hoitajilla niin ikään).

      Jos profeetta ja hänen aikalaisensa olisivat jääneet murehtimaan epäolennaisuuksia, ja tekemään kärpäsistä härkäsiä, tuskin olisivat ehtineet
      valloittaa puolta Aasiaa. (Ai nyt on taistelu kestänyt jo seuraavan vuorokauden puolelle, mitä teen väliin jääneille rukouksille).

    • As salaamu alaykum sisko,

      olen itse myös 20-vuotias islamiin palannut nuori nainen. Olen lähihoitaja, joten minulla on omaa kokemusta miten (suomalaiseen) huivipäähän suhtaudutaan työpaikoilla sekä koulussa. Voin sanoa, että oma asenne vaikuttaa todella paljon. Menee reippaalla asenteella, eikä liian vaativalla, VAIKKA tietyistä asioista ei voisikaan joustaa. Itse esim. rukoilin aina työpaikalla (tilannetajua toki), huivi aina päässä sekä en olisi suostunut tarjoilemaan alkoholia jos joku potilas/asukas sitä olisi pyytänyt. Ei kuulu hoitajan tehtäviin, ja menee omaa vakaumustani vastaan kovasti. Osallistun miesten hoitoon ja esim. katetrointiin syynä, että he ovat sairaita/vanhoja ja he tarvitsevat meitä hoitajia auttamaan toimissaan.

      Olen ollut monissa hoitoalan työpaikoilla ja kaikissa minuun on suhtauduttu hyvin tai normaalisti aina sanoisin :) Tulen kaikenlaisten ihmisten kanssa itse toimeen, ja olen aina auliisti kertonut uskonnostani ja tavoistani jos työkaverit ovat kysyneet.

      Onnea opiskeluihin, insha Allah! Todella ihanaa, että pääsit hakemaasi kouluun :) alhamdulillah. Itsekin haaveilen amk-opinnoista, joko sh tai klö ja tiedän, ettei ainakaan muslimiuteni voi olla esteenä sille :D
      Jos haluat kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia tästä aiheesta tai islamista/elämästä muutenkin, voit laittaa mailia mulle [email protected] iA

      Ainiin, Ramadan mubarak! :)

    • muslimaaaah
    • muslimaaaah

      "Ja selkeä "muslimi"huivi länsimaisella työpaikalla herättää taatusti enemmän huomiota ja katseita kuin täysi huivittomuus. Huomattavasti "modestimpi"
      vaihtoehto olisi peittaa hiukset sellaisella taakse sidottavalla kertakäyttöisellä leikkaussalipipolla joita jotkut hoitajat muutenkin sairaalassa käyttää leikkaussalienkin ulkopuolella. Ja sairaaloiden työvaatteet on muuten aika löysiä eikä tuo etumusta mitenkään esille. Herätät vähemän huomiota, saat vähemmän syrjintä ja mielestäni sekä Koraanin henki, että kirjain toteutuu paremmin kuin siviilihuivia käyttämällä."

      Siinä missä on tottelemattomuutta Jumalalle, ei ole tottelevaisuutta ihmisille. Kyllä musliminaisen tulee käyttää huivia (siis peittää hiukset, korvat ja kaula) oli sitä töissä missä tahansa. Eikä sen pitäisi olla ongelma, sairaalassakaan.

    • .............

      Huivia ei voi pitää työharjotteluissa tai töissä aseptiikan vuoksi. Siis sitä kaapua, huivia ehkä voi -riippuu työnantajasta. Mutta hihat on pakko olla lyhyet, kuten kaikilla sairaanhoitajilla.

      Itse olen 23v. juuri valmistumassa Helsingissä sairaanhoitajaksi. Lähinnä miettisin myös sitä, että sairaanhoitajana sinun on pakko pystyä puhua kaikista asioista ja kunnioittaa kaikkia ihmisiä/potilaita ja uskontoja. Eli esim. seksistä ja erektio-ongelmista, ihan kaikenlaisesta, tulee pystyä puhumaan suoraan eikä voi kainostella. Lisäksi tosiaan ei voi kieltäytyä mistään ruoan tarjoiluista ja verta on tiputettava ihan suoneen, jne. Jos joku esim. haukkuu sinua työssä uskontosi vuoksi jne. et voi alkaa siellä suureen ääneen puolustautumaan tai edes provosoimaan asiakasta vaan se on vaan nieltävä.

    • Sairaanhoitajaksi

      Mitä olen muilta opiskelijoilta kuullut, niin työharjoittelussa voi olla pitkähihainen paita mutta hihat tietty kääritään aina kun potilasta hoidetaan (esim. pesutilanteet jne.). ???

      Ja toki käyttäisin työharjoittelussa/töissä ihan normaalia työasua; housujakin kun saa vissiin isommassa koossa, jos ei halua ihan s-koon housuissa olla. Tosin sairaanhoitajan työasu ei muutenkaan ole liiaan vartalonmyötäinen. Siis ainoa ero joka mulla olisi muihin verrattuna, olisi huivi. Muuten siis ihan samanlainen asu.

      Olen hyvin joustava ja avoin ihminen, kunnioitan muita eikä mulla ole mitään ketään ihmisiä tai eri uskontoja vastaan. Voin myös puhua kaikista asioista. Siinä ei ole mitään ongelmaa.

      Mainitsit veren tiputtamisesta suoneen... Veressä ei ole mitään vikaa. Jehovan todistajat eivät hyväksy verensiirtoja jne. islamissa verensiirrot on ihan OK. :)

      Haluan vielä täsmentää, että en ole vaatelias. Olen avoin ja teen samat työt ja hoidan samat tehtävät kuin muutkin. En ala vaatimaan mitään erityiskohtelua. En itse asiassa kysy miten muslimiin suhtaudutaan, vaan nimenomaan miten huiviin suhtaudutaan, ihan vain ulkoisena asusteena. Tiedän että monet ihmiset eivät muslimeista pidä. :( Ja tiedän että potilailta (erityisesti ehkä vanhemmilta ihmisisltä) voi joutua kuulemaan kaikenlaista. Mutta ei se haittaa. Kyllä sitä komenttia tulee joskus ihan kadullaki (tosin itse olen siltä suurimmaksi osaksi välttynyt) ja se on vain kestettävä. Ei mua ärsytä jos joku jotain huivista sanoo tai haukkuu tms. Toki se tuntuu ikävältä, mutta en siitä ärsyynny, pikemminkin saattaa tulla vähän paha mieli, mutta en näytä sitä päällepäin.

      Haluan sairaanhoitajaksi koska välitän muista ihmisistä ja haluan auttaa muita. Toivon että huivi vaatekappaleena ei aiheuttaisi liikaa ongelmia opiskeluissa, työharjoitteluissa tai työelämässä. Minulle se ei ole ongelma, kuten sanoin, toimin samoin kuin muutkin opiskelijat/työntekijät. Ainoa huoleni on, että minua ei hyväksytä joukkoon tai kohdella samalla tavalla kuin muita, jos musta näkyy ulospäin että olen muslimi. Ihmisenä olen ihan niinkuin muutkin, tavallinen pulliainen. :)

      • työasioissa siellä

        Tjaah. Käyn usein maassa, jossa valtaosa ihmisistä on muslimeja. Isossa kauppakeskuksessa shoppailee naisia, jotka on pukeutuneet vartaloa nuoleviin pitkiin housuihin ja pitkähihaiseen puseroon, korkokenkiin ja tiukasti hiukset peittävään kalliin näköiseen huiviin. Muslimeja ovat, ja ilmeisesti sääntöjen mukaan pukeutuneet. Islamin pukeutumissäännöt, kuten myös monet muutkin jutut (esim. rukousajat joustavat) ovat käsittääkseni oikeasti aika väljät jos lukee ne koraanista.


    • Pulinapoit

      Että ei voi olla s-koon housuissa, että eivät vain muodot pilkistä liian kireistä housuista. Voihan pyhä lehmä. Mikä sun ongelmas on? Oletko noin pinnallinen, että tällaiset ulkoiset asiat kuten huivit ja työasut ratkaisevat loppupeleissä sen, kuka ja mikä olet. Eikö ihmisellä ole elämässään muuta tekemistä, kuin miettiä, näkyykö jotain housujen läpi tai onko hiukset peitetty. Lopeta ulkonäöllisiin seikkoihin keskittyminen ja keskity elämään. Jos mietit elämässäs pelkkää huivia, niin se osoittaa, että olet ulkoisiin seikkoihin keskittynyt, et sisäiseen hengenelämään. Tavallinen pulliainen, joka haluaisit olla, ei edes mieti noin pinnallista asiaa kuin huivia.

    • tepp

      Vanhusten hoitopaikoissa useat ottavat konjakkia ennen nukkumaan menoa. Se on vain annettava jos olet vuorossa. Hartauksissa on oltava turvallisuuden vuoksi esim. dementikot. Joulua on vietettävä. Miksi sitten muslimi-maissa meidän pitäisi sopeutua kaikkeen mitä he siellä vaativat mutta teikäläiset eivät sitten voi suomenmaassa tehdä sitä mitä suomalainen kulttuuri vaatii?

    • ..........

      Ei saa olla sairaalassa pitkähihaisessa, vaikka ei tekisi hoitotoimenpiteitä.:) Siis ne pitkät hihathan pyyhkii kaikilta pinnoilta kaikki bakteerit ja virukset matkaan ja sit lähdet levittelee niitä ympäri ruokahuoneen tasoja tai tietokonepöytiä, niin soppa on valmis. Joissain paikoissa voi pitää ruokatauolla tietty mutta et potilaskontaktissa tai työssä. Lisäks ne housut ei voi kyllä olla hirveästi liian isot, onhan se työturvallisuusriski jos niihin kompastut.;) Huivin käyttö ei onnistu kai esim. meilahdessa tai ns. vaativimmilla osastoilla, joilla on korkea aseptiikan taso, ainakaan siis oman. Työantajalta voit ehkä saada. En ole koskaan elämässäni nähnyt huivia käyttävää hoitajaa. Mutta siis... kyllä varmasti ongelmat ratkeaa, mutta ei varmaan mitään ihan hirveän hyvää vastaanottoa saa työnantajan tai potilaiden suunnalta, varsinkin kun olet suomalainen.
      Kannattaa myös muistaa, että muslimimiehet on usein aika tiukkoja esim. siitä kenen alapäitä katselet töissä ja sitähän sinä teet, katetri jne.

    • emmajumma

      Huomaa kyllä että tänne joillakin vastanneilla ei ole paljoa oikeaa tietoa sairaalassa työskentelystä. :D Tuskin Helsingissä suurissa sairaaloissa huivi herättää nkypäivänä kummeksuntaa, muslimihoitajia on paljon. Ja n. puolet suomalaisista islamiin kääntyneistä työskentelee hoitoalalla. ;)

    • Sairaanhoitajaksi

      "Miksi sitten muslimi-maissa meidän pitäisi sopeutua kaikkeen mitä he siellä vaativat mutta teikäläiset eivät sitten voi suomenmaassa tehdä sitä mitä suomalainen kulttuuri vaatii?"

      Hmmm... Anteeksi pakko kommentoida. Ihmeellisesti sitä muslimit aina jotenkin liitetään ulkomaalaisiin, arabeihin, tai maahanmuuttajiin. Siis olen ihan supisuomalainen ja Suomen kulttuurissa koko ikäni elänyt. En ole edes käynyt ns. muslimimaissa (jos ei viikon turistilomaa Tunisisassa ja paria päivän retkeä Marokossa oteta huomioon).

    • Itkua ja tuskaa

      Siinä pointti. Mitäpä jos kävisit katsastamassa sikäläistä elämää.........

      • A. Ahab

        Tosi hyvä pointti huomattu. Sitten kun menee sinne, niin huomaa tosiaan naisen alistetun aseman ja on iloinen, että saa jälleen palata Suomeen, jossa mies ja nainen ovat tasa-arvoisia. Voi näitä lapsukaisia, kun isoisämme tai näiden nykyisten isoisoisoisät taistelivat meille vapaan Suomen, eivät he voineet kuvitella, että jotkut heidän vapaaksi taistelmassa maassaan alkavat vapaaehtoisesti luopumaan oikeudestaan olla tasa-arvoinen nainen ja mies. Siellä arabimaissa sitten kyllä näkee, miten nainen ei saa rauhassa kävellä kadulla, jos hänellä on länsimaiset vaatteet päällään. Huivi ja kaapu suojaavat varmimmin miehiltä siellä. Täällä Suomessa ei tarvitse naisen pelätä kadulla. Nainen ei siellä saa edes hyvää palvelua ravintolassa, jos hänellä ei ole mies mukanaan. Kaikessa syrjitään naista, vähätellään ja alistetaan. Ja kyllä, vieläkin siellä kivitetään naisia, jotka muka on olleet uskottomia. Naisen sanaa ei uskota vaan miehen. Miehen sana vastaa kahden naisen sanaa todistusvoimana, joten yksi mies voittaa kaksi naista aina.


    • *Rooooosa*

      Ei pidä sekoittaa kulttuuria ja uskontoa. Monilla asioilla simerkiksi arabimaiden kulttuurissa ei ole mitään tekemistä islamin kanssa. Ja sitäpaitsi Islamissa naisella on todella hyvä ja kunnioitettu asema (kannattaa lukea asiatietoa, voi yllättää!). Islamilaisissa maissa nainen sai äänioikdeun ja oikeuden osallsitua politiikkaan 600-luvulla. Silloin Euroopassa vielä mietittiin onko naisella sielua. Äänioikeuden naiset saivat ensimmäisess' Euroopan maassa 1800-luvulla, muissa Euroopan maissa vasta 1900-luvulla. Ja jos jotkin maat eivät anna naisille heille kuuluvia oikeuksia, se ei tarkoita etteikö niitä oikeuksia olisi. On eri asia jos jossain kulttuurissa niitä ei välitetä noudattaa. Islam kuitenkin takaa naiselle erinomaiset oikeudet, kaikissa elämän asioissa. Ei pidä omaksua mielipiteitä mediasta, kannattaa ottaa itse asioista selvää ja tutustua.

    • Silmät auki

      On otettu selvää ja nähty omin silmin millaista tuskaa tuon uskonnon alle kätkeytyy. Naisia ei esim useinkaan toimiteta lääkäriin, eivät ole sen arvoisia. 12- vuotiaita naitetaan vanhoille miehille. Naisia kidutetaan omassa kodissaan, miehellä on siihen täysi oikeus. Monet tytöt eivät saa käydä koulua, vaan ovat kuin orjia lukittuina tytöstä vanhaksi naiseksi asti kodissaan. Katso uutisista minkä uskonnon alla olevat maat sotivat häikäilemättömästi! Lukemalla ei mikään asia selviä, vaan kun itse omin silmin pääsee näkemään. (jos näytetään). Naisia myös saatetaan sytytää palamaan jos eivät tottele miehiään, tämä mm. Tämäkö on mielestäsi naisen kunnioitettu asema?

    • räteilumpui

      Kokemukseni hu hus hushusilaisesti
      Hoitoalalla on epäoikeudenmukaisuutta, suosimista rättipäiden hyväksi. Rättipäiden hygienia rätteineen ja työ-ammattirooli ei toteutu kunnolla - hoitotyötä tehdään persoonalla - ei suojassa räteissä ja vermeissä. Persoona tarvitaan peliin. Kauhtanat pois.

      Tekis mieli vetää yllärinä läväyttää alas ne rätit päistä roikkumasta. Ja käytös saat...n kylmän asiallista isiläisen tehokkaan ilmeettömän äiteläisen malliin. Osa vielä suomalaisa kääntyneitä naisia, MV.

      • hoit_su

        Että tuollaista tekstiä ja puhut persoonan käytöstä työssä. Sinun persoonasi tulee kyllä esiin, eikä mitenkään myönteisessä muodossa.


    • Pidänpäs

      On se vain koomista; mustat hunnut, liehuvat helmat ja pimeä ilta! Kotihoidossa dementti mummo pimeässä kämpässä ja musta liehuva saapuu paikalle. Mikä on mielikuva?

    • Tanssityttö-80

      Ekana tulee mullakin väkisin mieleen, miksi kukaan suomalainen nainen haluaa ryhtyä muslimiksi, ja luopua vapaasta, itsenäisestä asemastaan. Etenkin juuri tuo mainittu seikka miesten katseilta suojautumisessa, herättää muslimihuivissa ainakin minun huomioni. Kysymys kuuluu: "Miksi niiltä pitäisi suojautua?". Itsenäisen suomalaisen naisen ei tarvitse niin tehdä, sillä suomalaiset miehet eivät onneksi ole niin himokkaitakaan, että aina ajattelisivat ensimmäiseksi seksiä naisen nähdessään. Täällä ymmärretään missä rajat kulkevat, muslimimaissa yleensä ei. Niin epätasa-arvoiseen uskontokuntaan en haluaisi itse kuulua. Tosin Koraanin mukaan nainen ei käsittääkseni ole niin alistettu, kuin mitä kulttuuri (usein) antaa ymmärtää. Se on vain eräs tulkinta. Tuo on kuitenkin se, mitä suomalainen nainen helposti ensimmäisenä ajattelee.

    • Tanssityttö-80

      Ekana tulee mullakin väkisin mieleen, miksi kukaan suomalainen nainen haluaa ryhtyä muslimiksi, ja luopua vapaasta, itsenäisestä asemastaan. Etenkin juuri tuo mainittu seikka miesten katseilta suojautumisessa, herättää muslimihuivissa ainakin minun huomioni. Kysymys kuuluu: "Miksi niiltä pitäisi suojautua?". Itsenäisen suomalaisen naisen ei tarvitse niin tehdä, sillä suomalaiset miehet eivät onneksi ole niin himokkaitakaan, että aina ajattelisivat ensimmäiseksi seksiä naisen nähdessään. Täällä ymmärretään missä rajat kulkevat, muslimimaissa yleensä ei. Niin epätasa-arvoiseen uskontokuntaan en haluaisi itse kuulua. Tosin Koraanin mukaan nainen ei käsittääkseni ole niin alistettu, kuin mitä kulttuuri (usein) antaa ymmärtää. Se on vain eräs tulkinta. Tuo on kuitenkin se, mitä suomalainen nainen helposti ensimmäisenä ajattelee.

    • Tanssityttö-80

      Ekana tulee mullakin väkisin mieleen, miksi kukaan suomalainen nainen haluaa ryhtyä muslimiksi, ja luopua vapaasta, itsenäisestä asemastaan. Etenkin juuri tuo mainittu seikka miesten katseilta suojautumisessa, herättää muslimihuivissa ainakin minun huomioni. Kysymys kuuluu: "Miksi niiltä pitäisi suojautua?". Itsenäisen suomalaisen naisen ei tarvitse niin tehdä, sillä suomalaiset miehet eivät onneksi ole niin himokkaita, että aina ajattelisivat ensimmäiseksi seksiä naisen nähdessään. Täällä ymmärretään missä rajat kulkevat, muslimimaissa yleensä ei. Niin epätasa-arvoiseen uskontokuntaan en haluaisi itse kuulua. Tosin Koraanin mukaan nainen ei käsittääkseni ole niin alistettu, kuin mitä kulttuuri (usein) antaa ymmärtää. Se on vain eräs tulkinta. Tuo on kuitenkin se, mitä suomalainen nainen helposti ensimmäisenä ajattelee.

    • Tanssityttö-80

      Ekana tulee mullakin väkisin mieleen, miksi kukaan suomalainen nainen haluaa ryhtyä muslimiksi, ja luopua vapaasta, itsenäisestä asemastaan. Etenkin juuri tuo mainittu seikka miesten katseilta suojautumisessa, herättää muslimihuivissa ainakin minun huomioni. Kysymys kuuluu: "Miksi niiltä pitäisi suojautua?". Itsenäisen suomalaisen naisen ei tarvitse niin tehdä, sillä suomalaiset miehet eivät onneksi ole niin himokkaita, että aina ajattelisivat ensimmäiseksi seksiä naisen nähdessään. Täällä ymmärretään missä rajat kulkevat, muslimimaissa yleensä ei. Niin epätasa-arvoiseen uskontokuntaan en haluaisi itse kuulua. Tosin Koraanin mukaan nainen ei käsittääkseni ole niin alistettu, kuin mitä kulttuuri (usein) antaa ymmärtää. Se on vain eräs tulkinta. Tuo on kuitenkin se, mitä suomalainen nainen helposti ensimmäisenä ajattelee.

    • Tanssityttö-80

      Ekana tulee mullakin väkisin mieleen, miksi kukaan suomalainen nainen haluaa ryhtyä muslimiksi, ja luopua vapaasta, itsenäisestä asemastaan. Etenkin juuri tuo mainittu seikka miesten katseilta suojautumisessa, herättää muslimihuivissa ainakin minun huomioni. Kysymys kuuluu: "Miksi niiltä pitäisi suojautua?". Itsenäisen suomalaisen naisen ei tarvitse niin tehdä, sillä suomalaiset miehet eivät onneksi ole niin himokkaita, että aina ajattelisivat ensimmäiseksi seksiä naisen nähdessään. Täällä ymmärretään missä rajat kulkevat, muslimimaissa yleensä ei. Niin epätasa-arvoiseen uskontokuntaan en haluaisi itse kuulua. Tosin Koraanin mukaan nainen ei käsittääkseni ole niin alistettu, kuin mitä kulttuuri (usein) antaa ymmärtää. Se on vain eräs tulkinta. Tuo on kuitenkin se, mitä suomalainen nainen helposti ensimmäisenä ajattelee.

    • Tanssityttö-80

      Ekana tulee mullakin väkisin mieleen, miksi kukaan suomalainen nainen haluaa ryhtyä muslimiksi, ja luopua vapaasta, itsenäisestä asemastaan. Etenkin juuri tuo mainittu seikka miesten katseilta suojautumisessa, herättää muslimihuivissa ainakin minun huomioni. Kysymys kuuluu: "Miksi niiltä pitäisi suojautua?". Itsenäisen suomalaisen naisen ei tarvitse niin tehdä, sillä suomalaiset miehet eivät onneksi ole niin himokkaita, että aina ajattelisivat ensimmäiseksi seksiä naisen nähdessään. Täällä ymmärretään missä rajat kulkevat, muslimimaissa yleensä ei. Niin epätasa-arvoiseen uskontokuntaan en haluaisi itse kuulua. Tosin Koraanin mukaan nainen ei käsittääkseni ole niin alistettu, kuin mitä kulttuuri (usein) antaa ymmärtää. Se on vain eräs tulkinta. Tuo on kuitenkin se, mitä suomalainen nainen helposti ensimmäisenä ajattelee.

    • envoisietää

      Hyi maanpetturi olet. Haluat siis että Suomi muuttuisi ahdasmieliseksi muslimimaaksi? En voi sietää muslimeita jotka syrjii naisia ja seksuaalivähemmistöjä sekä vihaa meille suomalaisille rakkaita koiria. Muslimit ovat yksinkertaisesti pahoja ihmisiä kuten olemme lukuisista terrori-iskuista ja muista niiden pahoista teoista saaneet lukea mediasta.

    • Inhottaa

      Minullekin tulee huono olo aina, kun näen näitä huivipäisiä naisia. En halua nähdä sellaista "kulttuuria" omassa maassani. En halua joutua selittämään tyttärelleni, miksi jotkut naiset pukeutuvat kaapuihin.
      Ei kuulu länsimaiseen yhteiskuntaan ollenkaan tuollaiset.

      • EiKuuluNykyaikaan

        Lisäisin vielä, että en haluaisi olla töissä muslimin kanss, joka ei halua sopeutua meidän yhteiskuntaamme myös pukeutumisen muodossa.
        Jos normisuomalainen alkaa pukeutumaan muslimiksi, niin epäilen suuresti sellaisen ihmisen mielenterveyttä, enkä halua sellaista työkaveriksi tai naapuriksi...


      • Huivihui

        Eipä kysellyt potilaan kantaa. Muslimihoitajani siis määräisi mitä tekee tai jättää tekemättä kanssani. Ei hoidon, vaan henkilökohtaisen asenteensa kannalta. Ei hyvä. Melkoista islamisaatiota. Varmaan tulee muslimeille omat hoitolaitokset ja hoitajat ja hoitonormit.


    • Kiesus99

      Täytyy sanoa, että jos työkaveri rupeaisi kesken päivää rukoilemaan niin minua ei ainakaan hymyilyttäisi alkuunkaan, kun tekemistä on muutenkin liikaa. Toki jos käyttää sen 10 minuutin ruokatauon tai 5 minuutin kahvitauon rukoiluun niin samapa minulle, kunhan pysyy pystyssä alhaisella verensokerilla. Tosin noittenkin taukojen aikana yleensä tehdää jotain, kirjataan, vastataan puhelimeen, neuvotaan sijaisia, asiakkaita ym. ym.

      Tietty jos rukoilee enemmän resursseja niin minäkin voisin ehkä liittyä mukaan...

    • Rauha80

      Osa on niin täynnä vihaa muslimeja kohtaan. Puhdistaa sydämmenne.
      Olen muslimi lähihoitaja ja haen sairaanhoitajakoulutukseen inchAllah. Jos pääsen teen parhaani sekä opinnoissa,että töissä. Miksi muut saa mennä tupakalle ja minä en saa käydä rukoilemassa?
      Hyväksyn kaikkia potilaita valkoisia,mustia,miehiä,lesboja,homoja Teidän ongelma on islam. Miten enemmän taistelette sitä vastaan sitä enemmän sen puolelle kääntyy ihmisiä.

      • Järkijasivistyskiitos

        Ei siinä tarvita mitään vihaa, kun ihan vaan tervettä järkeä. Islam ei kuulu länsimaihin. Meidän on uskallettava sanoa, että jotkut kulttuurit ja uskonnot eivät ole suotavia kenenkään kannalta.
        Onko järkeä esimerkiksi muslimien harjoittamissa tavoissa, ympärileikkaus, pää maassa mekkaan päin rukoilu monta kertaa päivässä, naisten "vapaaehtoinen" huivin käyttö....???


      • Kaikenlaistajuu

        Se on tosiaan jännä, että täällä pitäisi suvaita muslimien kaikenlaisia ahdasmielisiä asioita vain siitä syystä, että ovat päättäneet siirtyä joukolla muualle paremman leivän ja sosiaalituen pariin, kun omassa maassa eivät ole saanet mitään aikaiseksi.

        Mietitäänpä, että samalla tavalla Intiasta alkaisia massavaellus sosiaalitukien ääreen. Eli meidän pitäisi suvaita heidän ahdasmielisiä näkemyksiä myös naisten asemasta, lehmät olisivat pyhiä, lehmän virtsalla voi desinfioida vaikka mitä, lihan syönti ei ole sallittavaa, joukkoraiskaukset, hapon heittämiset naisten päälle ja naisten polttaminen miestensä kanssa.


      • Allahääs

        En vihaa muslimeja, mutta en jaa islamin käytäntöjä.
        Kerro minulle muslimivaltio, missä suvaitaan homot, vieraat uskonnot tai naisten oikeudet, ainiin, nehän kivitetään tai tapetaan.
        Jaatko vanhukselle sianlihaa sisältävää ruokaa, tai alkoholia, Suomessa niin kuuluu tehdä.
        Kaikkein pahimpia rasisteja ovat juurikin islaminuskoiset, jotka pakolla vääntävät omaa uskontoaan muille.
        Itse olen ateisti, joten en usko mihinkään jumalaan, mutta allahin muinainen miesten naisia alistava uskonto olisi viimeinen uskonto mihin kääntyisin...


    • SSSSsssssss

      Uudellamaalla työskentelevä sh täällä hei. Koska hoitoalalla on paljon naisia, tulet varmasti saamaan kummastusta. Ei siksi, että naiset olisivat jotenkin kieroja tai selkäänpuukottajia, vaan ihan siitä syystä mihin asemaan koraani ja hadithi naiset laittaa. Länsimaissa on taistelemalla taisteltu naisille suurinpiirtein samat oikeudet kuin miehillä, joita länsimaalaiset naiset arvostavat. Tämän vuoksi on hyvin vaikeaa ymmärtää, miksi kukaan nainen haluaisi vapaaehtoisesti olla alempi kuin miehet. Siksi juuri käännynnäisiä muslimeja kummoksutaan, synnynnäiset musliminaiset harvemmin paremmasta tietävät. Länsimaalainen nainen tuntee arvonsa, ja kokee ehkä tietyllä tavalla uhaksi sen, että jopa suomalaiset naiset kääntyvät miehen vallan alle.

      Nämä olivat omia ajatuksiani asiasta. Itselleni on aivan se sama, jos toinen nainen tyytyy vähempään kuin minä. Tai siis, mielestäni vähempään. Onko sitten persoonasta kiinni, olen hyvin onnellinen että saan päättää omasta vartalostani, rahan kulutuksestani ja saan vieläpä samanverran perintöä kuin veljeni. Kuten olet itse kirjoittanut, aiot tehdä samat työt kuin muutkin, toivottavasti myös sen alkoholitarjoilun joka kotonaan (eli palvelutalot) asuville ikäihmisille luonnollisesti kuuluu. Et ole kenenkään muun moraalin vartija. Mutta, toivottavasti tämä selkeytti jotain. Tervetuloa hoitoalalle, kunhan muistat että hoidat muita ihmisiä etkä itseäsi.

      • suttinaama

        Kyllä kannattaakäyttää näkyväätunnusta olipa nainen, mies, hoitaja tai lääkäri. Meillä eimuslimeilla on vaikeuksia osataerottaa koraaninlukijat pelkästään hipijänperusteella, tarttistietää missä mahdollinem "Muhammad Atta" koraanianoudattava vääräuskoistenmestaaja.


    • tsemppiä

      Ei tule sinulla mitään ongelmia ainakaan opiskelussa. Muslimikaverillani oli joku "pienempi" työhuivi. Sairaalassa on sitten tosi tiukka aseptiikka, mutta siellä en ole nähnyt muslimeja töissä.

    • valmishoitsu

      tää akka kyl lopetti koulun jo heti ekan puoliskon jälkeen

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pyörin täällä yleensä vain pari kertaa vuodessa jos ja kun on jotakin kysyttävää, joten törmäsin nyt tähänkin aloitukseen.
      Kohdalleni sattui muutama vuosi sitten Peijaksen sairaalassa muslimiNAISlääkäri enkä todellakaan suosittele, jos on mahdollisuus lääkäri valita !
      Sain allergisen reaktion elämäni ensimmäisen kerran niin, etten pystynyt hengittämään kunnolla. Kun olin muutoin saanut henkeä avaavat tropit, tämä kyseinen muslimiNAISlääkäri muisti lopuksi sanoa, ettei minulla ole sinne asiaa toista kertaa (tästä syystä) ! Ilman sen kummempia perusteluja. Ja minä sentään olin potilas eli asiakas ! Ja Peijas lähes tyhjä.
      En minä muslimeista ennenkään ole pitänyt, mutta tämän jälkeen en todellakaan pidä. Tarvittaessa vaihdan lääkärin. Vaivaako ko. naisia jokin pätemisen , vihan ja vimman ja kaunan määre sortamaan suomalaisia naisia ? Näkevätkö he suomalaisessa tasa-arvoisessa ja itsenäisessä naisessa uhan tai kaunansa kohteen kun omien miestensä asenteisiin ei pysty vaikuttamaan ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe