Minua siis huolestuttaa. painoni on noussut rv 20 jälkeen tasaisesti n.700g viikko. Neuvolassa tästä ei ole sanottu mitään.
Nyt olen rv 32 ja viimeisen viikon aikana paino on noussut 2kg! En ole mässäillyt ja yleensä muutenkin tarkkailen hieman mitä suuhuni pistän. Yhteensä paino noussut raskauden aikana 13 kg.
Neuvola oli n. viikko sitten ja silloin oli verenpaine noussut. aiemmin yläpaine oli 100, nyt oli 120. Virtsassa proteiinit oli 1 , sanoi että voi johtua valkovuodosta.
Sf-mitta on koko ajan mennyt keskikäyrän alapuolella. Nyt välillä tuntuu että vauva on tosi hiljainen, saan 10 liikettä/h mutta on kuitenkin vaisumpi. maha tuntuu välillä myös oudon pehmeältä :O
olen välillä nähnyt "tähtiä", tätä en ole huomannut neuvolassa mainita.
Olenko ylihuolestunut mammanalku vai onko syytä huoleen? Neuvola seuraavan kerran 2vk päästä.
Raskausmyrkytyskö?? Auttakaa :(
9
2237
Vastaukset
- sera27
Jos olisin sinä, soittaisin heti huomenna neuvolaan. Tai jos ei uni tule, niin sitten päivystykseen (tai mikä ikinä teillä onkaan sellainen äitiyspoli tms.). Ei voi muuten tietää ja toi epätietoisuus ja omat pohdinnat on ihan pahinta.
En voi ottaa kantaa sun tuntemuksiin, koska ei ihan vastaavia ole, mutta ymmärrän panikoinnin. Itse olen kahdesti käynyt ylimääräisesti neuvolassa (kuunteluttamassa sydänääniä) ja se on kannattanut. Saa mielenrauhan ja tosi ymmärtäväisesti tädit suhtautuu.
Eli ota itsesti todesta ja käy näyttäytymässä ammattilaiselle. Jos kaikki on ok, asiat ovat hienosti. Jos jokin on vialla, saatte vauvan kanssa hyvää hoitoa mahdollisimman pian. Mä uskon, että kaikki sujuu hyvin ja pidän sulle peukkuja! :) - mammammarra
Kannattaa tosiaan olla yhteydessä suoraan synnytyssairaalaan. Raskausmyrkytykseltähän tuo kuullostaa. Mutta sitä kuitenkin pystytään seuraamaan ja hoitamaan. Lisäksi vauva on jo niin iso, että pärjäisi loistavasti jo kohdun ulkopuolellakin. Itselläni on ollut kaksi raskausmyrkytystä ja ovat alkaneet suunnilleen viikon 33 tietämillä. Molemmat syntyivät terveinä ja täysiaikaisina. Tosin olin molemmista viimisen kuukauden sairaalassa tarkkailussa. Tsemppiä ja älä panikoi turhaan!
- pikku neiti..
siis oottako tosissanne.. tuo yläpaine on ihan normaali.. herrane aika.. ja se proteeni voi olla valkovuodosta niinku se neuvola sano.. mulla oli raskaus myrkytyksen EPÄILY.. ja verenpaineet 175/111 että sillee.. pääkipua oli turvotusta.. ja verenpaineesta ollaan sitte vasta huolissaa jos alapaine menee yli 90.. se tietää vasta raskausmyrkytystä.. sen takia epäily koska ei veressä ollu myrkytyksen aineita.. mutta kaikki oireet raskausmyrkytykseen oli..
mun neuvo.. mittaile kotona verenpainetta ainaski muutaman kerran viikossa samaan aikaan ja kato mitä ne näyttävät.. ja nuo sun paineet voi johtua myös jännityksestä.. eli mittaile kotona ihan rauhassa.. ja jos se sun alapaine ei mene yli 90 nii ei ole mittää kauheeta vaaraa sulla...!!- 4+2
Ollaan tosissaan.Itselläni raskausmyrkytys tuli lopulta tosi nopesti ja meni siihen pisteeseen,että piti tehdä hätäsektio.Olin epäillyt itse raskausmyrkytystä jo useamman viikon,mutta neuvolan mukaan ei ollut hätää,ei ollut edes näköhäiriöitä tai pääkipua vain turvotus ja painonnousu kovaa.
Verenpaineen mittaus kotona on kyllä hyvä juttu,mulla kävi niin,että paineet olikin vain lievästi koholla neuvolassa ja jälkeenpäin terkka sanoi,että myrkytyksessä voi mennä välillä ylös ja taas laskea,ihan voinnin mukaan.
Raskausmyrkytys on niin vakava juttu,jopa hengenvaarallinen,että mieluummin ylimääräinen käynti neuvolaan. - sairaanhoitajaterkka
Täällä taas paasaa joku, joka ei ihan tiedä, mistä puhuu. Ensikkäkin verenpaineen nousu on yksi raskausmyrkytyksen oireista. Raskausmyrkytys voi ilmetä ilman voimakasta verenpaineen nousua. Ja toiseksi olennaista verenpaineessa on sen nousu ei mikään tietty raja, kuten mainitsemasi 90. Kysyjällä lähtötaso on verrattain alhainen. En ota kantaa ap:n mahdolliseen raskausmyrkytykseen (tosin neuvoisin olemaan näköhäiriöistä neuvolaan yhteydessä), mutta halusin vain korjata edellisen harhakäsityksiä.
- että tämmöstä täällä
Mulla aika täsmälleen samanlainen painonnousu noihin päiviin mennessä. Sit rv38 oli proteiinia 2 ja verenpaine hiukan koholla. Samalla paino oli noussu 4pv vajaa 2kg ja turvotti helkkaristi. Aiemmin ei turvotuksia paljoa. Muuten ei oireita. Terkka sano kans ett voi olla valkovuotoo ku nii lopuillaa menossa ja sillo normaalia enempi on vuotoja. No käski seurailla jos tulee mitää oireita. Tulihan sitte pahaolo ja oksensinki yks yö muutama päivä ton jlk ja mentii sit seuraavana päivänä sairaalaa äippäpolille tarkastukseen. Olin oottanu n12h siitä ku ekan kerran oksensi, että jos menee ohite. Tarkotus oli että olisin halunnu vain käydä pissimässä siihen tikkuun sielä äippäpolilla ja jos siinä ois näkyny taas proteiinia ni sitte enempi tutkimuksia. Sielä sit oli ihan hirvee akka töissä joka saneli minut maan rakoon siitä että olen "hysteerisesti" liikkeellä, että kuulema sit vasta voi mennä tutkituttaan ittensä ku on KAIKKI r.myrkytyksen oireet! Menin ihan lukkoon sielä ja sai mut kiehumaan se nainen! Näinhän minua oli ohjeistetttu toimimaan! Ja olisin varmasti tuntenut huonoa omatuntoa jos en olisi käynyt sielä tarkatuttamassa tilannetta (pississä ei proteiinia ku1 ) Sain siitä mielenrauhan!!!!! Verenpaineenkin se vastemmielisesti mittas, joka oli koholla... johtui tasan tarkkaan siitä naisesta!!!
Mutta siis pointtina on kumminkin, että voi olla samantyyppisiä merkkejä ku rm:ssä, vaikkei sitä ole. Mutta ehdottomast käy tutkituttamassa tilanteesi, koska jo kahdessa tunnissa oireet voivat pahentua kohtalokkaiksi sinulle tai vauvallesi! - pikku neiti..
sairaanhoitajaterkka: kuule mulle on ite neuvolassa ja lääkärissä nuin sanottu.. että elä sä ala sielä ite paasaamaa.. koitat olla taas joku kaikki tietäväinen vaikka oisitki joku terkka.. mulle sanottiin että jos menee alapaine yli 90 pitää olla huolissaa... että ala sä sielä mittää sönköttää omias.. tiedän että verenpaineen nousu on yksi myrkytyksen oireista.. sanon vaa mitä mulle on sanottu..enkä mittää omiani..!!
- sairaanhoitajaterkka
Varmasti sinulle on sanottu niin. Siis SINULLE. Ottaen huomioon sinun lähtötasosi verenpaineessa. Ei se sitä tarkoita, että se pätisi kaikkiin muihin odottajiin. Kuten tuolla jo joku muukin totesi, raskausmyrkytyksessä verenpaine voi vaihdella ja olla myös normaalin rajoissa. Viime kädessä raskausmyrkytysdianoosi tehdään laboratoriokokeiden ja oireiden yhteistuloksena. Verenpaine on edelleen vain yksi indikaattori raskausmyrkytykseen. Myöskään kovastikaan kohonnut verenpaine loppuraskaudessa ei merkitse automaattisesti raskausmyrkytystä.
- 2012
Mulla raskausmyrkytys myös loppuraskaudessa. Aluksi proteiinit ja lähettivät naistenklinikalle. Siellä aloitettiin virtsaseuranta, jonka vein 3 krt/vko sinne. Proteiiniarvot laskivatkin yhessä vaiheessa, mut käynnistys päätös tehtiin kun proteiinit ylitti 3000. Muuten mulla verenpainetta koko raskaudessa, joten se vähän huono indikaattori. ja lopulta huomattiin, et olihan sitä painoa tullut lopuksi n.2kg/vko. Mut ei näköhäiriöitä, turvotuksia yms. Ja lääkärikin sanoi, ettei oo mitenkään selkee tapaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1652581Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482387Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021082- 64901
- 65849
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274727Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18727Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85710Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait208701Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22668