Minulle aloitettiin Marevan-hoito 3vk sitten kohtauksittaisen eteisvärinän takia. Nyt sitten saa hypätä verikokeissa kun INR arvo on pompanut toiseen äärilaitaan eli on liian korkea. Marevan-annos on liian suuri ja nyt taukopäivien jälkeen se on tarkoitus aloittaa sitten tavallaan uudelleen.
Kysymys koskeee vieritestausta. Kuinka luotettavia sormenpäästä otetut pika-INR:t ovat? Minulla pika-INR:n ja suonesta otetun näytteen ero on ollut 0.5 - 1.1, eli mielestäni suuri? Voiko tuon perusteella heittäytyä pelkästään pika-INR-testauksiin vai pitäneekö vielä toistaiseksi otattaa näytteet suonesta?
INR vieritestaus
9
822
Vastaukset
- Marevaari
Meidän terveyskeskuksessa otetaan vain pikatestejä. En tiedä, kuinka vastaavat sitten varsinaiusten testien kanssa.
- Huolestunut
No jos tavoitealue INR:lle on 2-3 ja pikatesti voi näyttää 1.1 pienempää arvoa kuin suonesta otettu niin aika hurjalta kuuulostaa ajateltuna sitten Verenohennushoitoa? Siinä kun kuitenkin on vuotoriski?
- Inr...
Kyllä INR-pikatesti on luotettava ja välillä INR-hoitaja ottaa myös laskimosta näytteen vertailun vuoksi. Olen käynyt INR- hoitajalla jo muutaman vuoden, mulla on pysyvä marevan hoito.
- Huolestunut
Mitä vertaillaan ja mitkä ovat laatukriteerit vieritestauksessa?
- Inr...
Aivan turhaa pohdiskelua, pikatesti on luotettava ja en usko tuohon ilmoittamaasi 1,1 eroon. Mene labraan otattaan suonesta jos et usko pikatestiin.
- Huolestunut
Ei ole turhaa pohdiskelua. Miksi et usko ilmoittamaani 1,1 eroon. Nimenomaan se on mittauksen tulos. Sormenpäästä pikatestinä 3.5, suonesta otettuna laboratoriossa tutkittuna 4.6. Luin tuolta jostain että vieritestaus ja pikatesti sopii paremmin jo vakiintuneeseen hoitoon, mutta pikatestin luotettavuutta verrattuna suoninäytteisiin ei voitu tutkimusten perusteella ainakaan vielä suositella.
Mutta jos sinä haluat luottaa siihen niin ok. Jatkan tiedon etsimistä toisaalta. Mukavaa kesää!
- Joopee
Kaikki muut, joilla on omaseurantalaite INR:n ovat kertoneet sen olevan todella tarkka verrattuna labrassa mitattujen arvojen kanssa. Heitto on ollut - 0,1 yksikköä. Onkohan sulle sattunut maanantaikappale laitteesta? Onko tuo vain yhden mittauskerran tulos? Mittaatko varmasti oikein?
- Huolestunut
Näytteet on otettu molemmat labrassa saman labrahoitajan toimesta. Ensin otettiin sormenpäätä laboratorion mittarilla, minulla ei ole omaa laitetta. Sitten suoniverinäyte. Kerran aiemmin otettiin näyte rinnakkain ja siinä heittoa 0.5. Nyt kun tasapainoa lääkkeelle vielä haetaan onkin sitten otettu vain suoniverinäytteenä. En tiedä missä mättää ja siksi täällä kirjoittelenkin. Sillä jos jatkossa arvot noin heittelee, voinko luottaa että pelkän pikatesitn varassa INR-arvo pysyy turvallisilla rajoilla. Tähän ei tosiaankaan tarvitse enää mitään verenvuotokomplikaatioita väärien mittaustulosten vuoksi.
- Inr...
Mitä tulee siihen, että jos INR nousee liian korkeaksi kun esim. hoitotaso on 2-3. Mulla on ollut silloin alkuaikoina heittoa välillä 6.4 ja 5.5 ja kerran oli 7.1. Ei tullut sisäistä eikä ulkoista verenvuotoa ja ainoa toimenpide oli , että lääkäri antoi k-vitamiini piikin, että INR laskee hoitotasolle.
Mulle on lääkäri sanonut, että jos menee yli hoitotason joka on 2-3 ja tulos on esim. 3.5 niin ei se ole vaarallista ja ei aiheuta verenvuotoa. Minä olen enemmänkin huolissani jos menee liian sakeaksi veri ja alle hoitotason, silloin kun tulppariski kasvaa ja sitä en halua, olen kahdesta keuhkoveritulpasta selvinnyt, joten jatkoajalla ollaan:))
En osaa sanoa miten sinun eteisvärinään marevan hoito vaikuttaa, mutta äidilläni on keinoläppä ja sen kanssa on todella tarkkaa tuo hoitotaso, koska keinoläppä on vierasesine ihmisen kehossa ja keho hylkii sitä ja jos veri menee liian paksuksi niin siinä on keinoläpän tukkeutumisvaara.
Tsemppiä hoidollesi ja kyllä se balanssi löytyy aikaamyöden ja tiedän, että ei ole mukavaa juosta verikokeessa vähänväliä, mutta kun ei ole vaihtiehtoa niin minkäs teet.
Hyvää kesää myös!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358